/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Øhm.. Den er da vist galt med volten..
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 10:28

...I mbm5 vises der -3.35 volt på -5 volt siden.. Det er da vist ikke så
godt, eller hvad?
Det er kommet efter at jeg har sat et GeForce3 ti200 128Mb i mit Matsonic
MS8157E mobo.
Er det en fin hentydning til at jeg godt kan investere i en ny PSU?

Mvh
Benjamin



 
 
Bernhard Ege (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 10-04-04 11:39


"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> wrote in message
news:4077be0a$0$284$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ..I mbm5 vises der -3.35 volt på -5 volt siden.. Det er da vist ikke

> godt, eller hvad?
> Det er kommet efter at jeg har sat et GeForce3 ti200 128Mb i mit
Matsonic
> MS8157E mobo.
> Er det en fin hentydning til at jeg godt kan investere i en ny PSU?

Tjaa, hvis der ikke er målt forkert så kunne det godt tyde på at PSU'en
er overbelastet eller at bundkortet ikke kan tåle belastningen af ti200
kortet (dette er dog mindre sandsynligt).

mvh Bernhard


Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 11:56


"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
>
> Tjaa, hvis der ikke er målt forkert så kunne det godt tyde på at PSU'en
> er overbelastet eller at bundkortet ikke kan tåle belastningen af ti200
> kortet (dette er dog mindre sandsynligt).
>

Har søgt lidt på nettet og fundet frem til at ti200 har det bedste med en
PSU der leverer 18A på 12 volt linien, min PSU leverer kun 15A, kan det have
noget med det at gøre?

Mvh
Benjamin



Jesper G. Poulsen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 10-04-04 12:24

In article <4077d2be$0$281$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
laziter@NOSPAMgyxi.dk says...

> PSU der leverer 18A på 12 volt linien, min PSU leverer kun 15A, kan det have
> noget med det at gøre?

Det kunne man godt forestille sig


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 12:31


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> > PSU der leverer 18A på 12 volt linien, min PSU leverer kun 15A, kan det
have
> > noget med det at gøre?
>
> Det kunne man godt forestille sig
>

Tja så må jeg jo nok hellere købe en flok roser, trække charmesmilet frem og
prøve at overtale økonomichefen i huset til at lade mig købe en ny PSU

Nogle anbefalinger (ikke alt for kostbare og min. 350W)?

Mvh
Benjamin



Jesper G. Poulsen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 10-04-04 12:44

In article <4077daf4$0$299$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
laziter@NOSPAMgyxi.dk says...

> Tja så må jeg jo nok hellere købe en flok roser, trække charmesmilet frem og
> prøve at overtale økonomichefen i huset til at lade mig købe en ny PSU

I har en forkert økonomisk politik derhjemme.

> Nogle anbefalinger (ikke alt for kostbare og min. 350W)?

Ikke just. Søg på edbpriser og verificér oplysningerne hos
leverandørerne.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Brian Lund (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 10-04-04 14:59

> Tja så må jeg jo nok hellere købe en flok roser, trække charmesmilet frem
og
> prøve at overtale økonomichefen i huset til at lade mig købe en ny PSU

Wau...
Det er sgu ellers ikke mange penge der skal gemmes for at have råd til en ny
PSU...

> Nogle anbefalinger (ikke alt for kostbare og min. 350W)?

Jeg har selv sådan en her og den kører fint!
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67512

Asus A7V266
AMD Tbred 2200+
Radeon 9500 Pro
2 stk Harddiske
2 stk CD-ROM drev/brænder
Diverse lys, blæsere og et LCD


Brian



Martin Johansson (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 10-04-04 16:08


"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:4077fd90$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Tja så må jeg jo nok hellere købe en flok roser, trække charmesmilet
frem
> og
> > prøve at overtale økonomichefen i huset til at lade mig købe en ny PSU

>
> Wau...
> Det er sgu ellers ikke mange penge der skal gemmes for at have råd til en
ny
> PSU...

Det kommer sandelig an på hvilken PSU man vil købe.
Jeg har selv en Antec Truepower 430W, den koster ca. 700 kr.
Der er en del billige PSU'er der ikke kan noget som helst.
Eksempelvis QTec.

Enermax, som ikke er bedre IMO, koster endnu mere.



Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 16:40


"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

> Eksempelvis QTec.
>

Det var ellers godt ramt, det er sådan en der sidder i min maskine, en 350W
endda *GG*

Mvh
Benjamin



Egil Solberg (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 10-04-04 16:56

Laziter [9440] wrote:

> Det var ellers godt ramt, det er sådan en der sidder i min maskine,
> en 350W endda *GG*

Ja, vi er mange der er bleven snydt med en af de der. Kan godt være du er
bedst tjent med et nyt PSU i alle tilfælde, dog ikke pga den
der -5V-spænding.



Martin Johansson (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 10-04-04 18:45


"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
news:40781543$0$263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> > Eksempelvis QTec.
> >
>
> Det var ellers godt ramt, det er sådan en der sidder i min maskine, en
350W
> endda *GG*

Hehe, det må jeg sige der ramte jeg plet.

Du får lige et par links til anmeldelser af PSU'er.
http://www.nordichardware.com/reviews/PSU/2003/roundup/
http://www.nordichardware.com/reviews/PSU/2003/roundup2/

Her er lige en forklaring om hvad en PSU er for en fidus.
http://www.nordichardware.com/article/PSU/2004/artikel1/

Der er tre ting man bør lægge mærke til i de anmeldelser.

QTec er øhm... knap så god (no offense)
Antec er dyr men godt.
Levicom skulle også være ganske godt men knapt så dyr.

Har efterhånden hørt om en del, der har haft diverse problemer med deres
system,
når det har været udstyret med en QTec PSU.



Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 19:19


"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse
>
> QTec er øhm... knap så god (no offense)
None taken..

> Antec er dyr men godt.
Har også hørt en del godt om PSU'er derfra.

> Levicom skulle også være ganske godt men knapt så dyr.
Kender jeg ikke, men jeg vil da kigge lidt på det.

> Har efterhånden hørt om en del, der har haft diverse problemer med deres
> system,
> når det har været udstyret med en QTec PSU.
Har nogle af de problemer involveret varme (chipset og gfxkort f.eks.)?

Mvh
Benjamin



Martin Johansson (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 10-04-04 20:35


"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
news:40783aa9$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse
> >
> > QTec er øhm... knap så god (no offense)
> None taken..
>
> > Antec er dyr men godt.
> Har også hørt en del godt om PSU'er derfra.
>
> > Levicom skulle også være ganske godt men knapt så dyr.
> Kender jeg ikke, men jeg vil da kigge lidt på det.
>
> > Har efterhånden hørt om en del, der har haft diverse problemer med deres
> > system,
> > når det har været udstyret med en QTec PSU.
> Har nogle af de problemer involveret varme (chipset og gfxkort f.eks.)?

Nærmere underlige stabilitetsproblemer, som blev løst ved udskiftning til en
bedre PSU.



Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 22:49


"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

> Nærmere underlige stabilitetsproblemer, som blev løst ved udskiftning til
en
> bedre PSU.
>
Hehe, min PSU kunne ikke tåle al kritikken og besluttede sig til at give
mig -5.04 volt på -5 volt linien, ikke så dårligt..
Er der så nogen der gider at kritisere min CPU (AMD Tbred 1800+), jeg vil da
gerne prøve at Threat OC den *GGG*

Mvh
Benjamin



Martin Johansson (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 11-04-04 13:06


"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
news:40786baf$0$301$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> > Nærmere underlige stabilitetsproblemer, som blev løst ved udskiftning
til
> en
> > bedre PSU.
> >
> Hehe, min PSU kunne ikke tåle al kritikken og besluttede sig til at give
> mig -5.04 volt på -5 volt linien, ikke så dårligt..
> Er der så nogen der gider at kritisere min CPU (AMD Tbred 1800+), jeg vil
da
> gerne prøve at Threat OC den *GGG*

Ja, jeg har ikke så meget kritik til en 1800+.
Det skulle da lige være at min bliver lidt varm, da den skal have meget volt
for at OC.
Det er en DUT3C der som standard skal have 1.6V.
Bemærk at mit NF7-S undervolter en smule, så jeg skriver to volt, den
instillede og den reelle.
2.0 GHz (200x10) @ 1.7V IRL 1.67V
2.25 Ghz (225x10) @ 1.95V IRL 1.92V

Som du nok kan se, nåede den 2 GHz ganske nemt, i mit tilfælde er det de
næste MHz der er "dyre".

Det skal lige nævnes at jeg køler hele herligheden med en Thermalright
SLK-947U og en Tt Smart-Fan 2.
Kabinet temperaturen er dog noget høj, den skal bringes ned.

Men jeg vil nu heller have en Athlon XP Mobile, det er bare noget dyre her i
DK:



Laziter [9440] (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 11-04-04 14:01


"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

> Ja, jeg har ikke så meget kritik til en 1800+.
> Det skulle da lige være at min bliver lidt varm, da den skal have meget
volt
> for at OC.
> Det er en DUT3C der som standard skal have 1.6V.

Min er også en DUT3C og den skal da kun have 1.52V..
Den kører ihvertfald stabilt ved den spænding.

> Bemærk at mit NF7-S undervolter en smule, så jeg skriver to volt, den
> instillede og den reelle.
> 2.0 GHz (200x10) @ 1.7V IRL 1.67V
> 2.25 Ghz (225x10) @ 1.95V IRL 1.92V
>
> Som du nok kan se, nåede den 2 GHz ganske nemt, i mit tilfælde er det de
> næste MHz der er "dyre".

Ja med de spændinger må du da have en gevaldig varme udvikling.

> Det skal lige nævnes at jeg køler hele herligheden med en Thermalright
> SLK-947U og en Tt Smart-Fan 2.
> Kabinet temperaturen er dog noget høj, den skal bringes ned.
>
Hvor høje er dine temp. readings?

> Men jeg vil nu heller have en Athlon XP Mobile, det er bare noget dyre her
i
> DK:

Ja desværre er de dyre, men er de ikke også mere vanskelige at OC?

Mvh
Benjamin



Martin Johansson (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 11-04-04 17:07


"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
news:407941ab$0$250$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> > Ja, jeg har ikke så meget kritik til en 1800+.
> > Det skulle da lige være at min bliver lidt varm, da den skal have meget
> volt
> > for at OC.
> > Det er en DUT3C der som standard skal have 1.6V.
>
> Min er også en DUT3C og den skal da kun have 1.52V..
> Den kører ihvertfald stabilt ved den spænding.

Den er specificeret til 1.6V, at den kan klare sig med mindre er kun godt.

D = OPGA
U = 1.60V
T = 90 grader max
3 = 256 KB cache
C = Max FSB = 266 MHz DDR, den skal man ikke tro på.
Jeg kører 225 MHz (450 DDR) med min 266 MHz DUT3C.

> > Bemærk at mit NF7-S undervolter en smule, så jeg skriver to volt, den
> > instillede og den reelle.
> > 2.0 GHz (200x10) @ 1.7V IRL 1.67V
> > 2.25 Ghz (225x10) @ 1.95V IRL 1.92V
> >
> > Som du nok kan se, nåede den 2 GHz ganske nemt, i mit tilfælde er det de
> > næste MHz der er "dyre".
>
> Ja med de spændinger må du da have en gevaldig varme udvikling.

Joo, der er også sommer temperatur i mit kabinet. (skal have gjort noget ved
udluftningen)
Iflg. MBM og med forbehold for diverse fejlmålinger.
46 grader idle og 51 grader under load.
Det er med blæseren på fuld skrald.
Det skal dog siges at temperaturen ikke stiger så meget når blæseren sættes
ned i RPM.
Der er 32 grader i kabinettet og ca. 23-24 grader i rummet.
De 32 grader skal ned, jeg skal bare lige finde ud af hvordan.

> > Det skal lige nævnes at jeg køler hele herligheden med en Thermalright
> > SLK-947U og en Tt Smart-Fan 2.
> > Kabinet temperaturen er dog noget høj, den skal bringes ned.
> >
> Hvor høje er dine temp. readings?
>
> > Men jeg vil nu heller have en Athlon XP Mobile, det er bare noget dyre
her
> i
> > DK:
>
> Ja desværre er de dyre, men er de ikke også mere vanskelige at OC?

Dyr ja, skyldes også udbud og efterspøgsel. Der er ikke mange i DK endnu.
De er billigere hos overclockers.co.uk
Vanskelig at OC, niksen. Det er den nye foretrukne OC processor når der
tales Athlon XP.
De er særligt udvalgte kerner der kan nøjes med en std. volt på 1.45.
Det betyder mindre varmeudvikling, og større chance for at nå en meget høj
hastighed.
Derudover er de ulåste (jubiii) derfor er de _meget_ populære.



Brian Lund (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 10-04-04 17:09

> > > Tja så må jeg jo nok hellere købe en flok roser, trække charmesmilet
> frem
> > og
> > > prøve at overtale økonomichefen i huset til at lade mig købe en ny PSU
>
> >
> > Wau...
> > Det er sgu ellers ikke mange penge der skal gemmes for at have råd til
en
> ny
> > PSU...
>
> Det kommer sandelig an på hvilken PSU man vil købe.
> Jeg har selv en Antec Truepower 430W, den koster ca. 700 kr.
> Der er en del billige PSU'er der ikke kan noget som helst.
> Eksempelvis QTec.
>
> Enermax, som ikke er bedre IMO, koster endnu mere.

Yep, de billige kan da sagtens være ringe, men man skal bare huske at se på
specifikationerne inden man køber noget! :)

Jeg ved godt at nogen dyre 300 watts yder lige så godt som nogen billige 400
watts, men hvorfor så ikke bare købe den billige 400 watts som koster det
halve, men yder det samme ;)


Brian



Michael Rasmussen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 10-04-04 14:17

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> wrote:

>..I mbm5 vises der -3.35 volt på -5 volt siden.. Det er da vist ikke så
>godt, eller hvad?

Øhh, kører maskinen ok eller er der problemer ?!?!

Det der med spændingsmåling på bundkortet skal ta's med en gran salt - Hvis ellers maskinen kører som den skal, mener jeg ikke du
behøver løbe i byen efter en ny PSU...

<mlr>


Egil Solberg (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 10-04-04 14:45

Laziter [9440] wrote:
> ..I mbm5 vises der -3.35 volt på -5 volt siden.. Det er da vist ikke
> så godt, eller hvad?

-5V betyder ikke noget som helst. Hev du kabelet til -5V ud, ville din
maskine nok køre ligesågodt. Ingen grund i sig selv til at handle PSU.



Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 16:41


"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> -5V betyder ikke noget som helst. Hev du kabelet til -5V ud, ville din
> maskine nok køre ligesågodt. Ingen grund i sig selv til at handle PSU.
>
Jam.. Hvis det ikke har nogen betydning og alligevel kan køre uden, hvorfor
er det der så?

Mvh
Benjamin



Egil Solberg (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 10-04-04 16:55

Laziter [9440] wrote:
> "Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>> -5V betyder ikke noget som helst. Hev du kabelet til -5V ud, ville
>> din maskine nok køre ligesågodt. Ingen grund i sig selv til at
>> handle PSU.
>>
> Jam.. Hvis det ikke har nogen betydning og alligevel kan køre uden,
> hvorfor er det der så?

-5V er den mindst brugte av alle spændinger på et bundkort. Tror man skal
tilbage til ISA-kort.
-12V kan det være du benytter dersom du bruger dine com-porte.
Begge disse må anses som obsolete.
Læs også denne post:


http://groups.google.com/groups?q=atx+%2B%22-5V%22+%2Bobsolete&hl=no&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=a0plp0%24l1s%241%40news4.jaring.my&rnum=9



Jesper G. Poulsen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 10-04-04 17:08

In article <c595d2$2o6hfe$1@ID-146327.news.uni-berlin.de>,
egilso@hotmail.com says...
> -12V kan det være du benytter dersom du bruger dine com-porte.
> Begge disse må anses som obsolete.

COM-porten er den mest anvendelige kommunikationsport i PC'en, da den
ikke kræver en masse ekstra hard- og software for at virke.

Alle operativsystemer kan anvende den uden yderligere tilføjelser.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Egil Solberg (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 10-04-04 17:18

Jesper G. Poulsen wrote:

> COM-porten er den mest anvendelige kommunikationsport i PC'en, da den
> ikke kræver en masse ekstra hard- og software for at virke.
>
> Alle operativsystemer kan anvende den uden yderligere tilføjelser.

Er enig i at COM-porten er meget anvendelig. Men til dagens jævne bruger
uden modem er der ikke det store behovet.
Selv benytter jeg den kun til managementkablet til min router hvert jubelår.



Laziter [9440] (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 10-04-04 19:22


"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er enig i at COM-porten er meget anvendelig. Men til dagens jævne bruger
> uden modem er der ikke det store behovet.

Næ, jeg benytter heller ikke COM-porten til noget og har derfor slået den
fra i BIOS.
De eksterne enheder jeg har sat til maskinen benytter alle PS/2 og USB.

Mvh
Benjamin



Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 07:41

In article <c596nq$2pnrib$1@ID-146327.news.uni-berlin.de>,
egilso@hotmail.com says...

> Er enig i at COM-porten er meget anvendelig. Men til dagens jævne bruger
> uden modem er der ikke det store behovet.

Derfor er den heller ikke obsolete. Det er den kun hvis _ingen_ bruger
den. ISA er der _ingen_ der bruger på nyere maskiner, for der er den
slet ikke.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Klaus D. Mikkelsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-04-04 08:14

"Jesper G. Poulsen" skriver:
>
> Derfor er den heller ikke obsolete. Det er den kun hvis _ingen_ bruger
> den. ISA er der _ingen_ der bruger på nyere maskiner, for der er den
> slet ikke.

Og var den, skulle jeg bruge den. Det er efterhånden ved at være svært
at finde en computer der kan styre ens modeljernbane (foregår via ISA
indstikskort).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 08:27

In article <4078F02A.9F3D7D04@du.kan.finde.den>,
Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den says...

> Og var den, skulle jeg bruge den. Det er efterhånden ved at være svært
> at finde en computer der kan styre ens modeljernbane (foregår via ISA
> indstikskort).

Hvormeget kræver en modeljernbane af maskinen?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Klaus D. Mikkelsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-04-04 08:33

"Jesper G. Poulsen" skriver:
>
> Hvormeget kræver en modeljernbane af maskinen?

Den størrelse bane jeg administrer kan lige slæbe sig rundt med en
P2-350Mhz. Der når den programmmet igennem ca 70-80 gange i sekundet.
Programmer et ikek fuldt undnyttet og når jeg begynder med timere på
hver enkelt blok (dem er der ca 250 af) skal den nok få sit at se til.

Under 30 gennemløb i sekundet begynder jeg at mistE trin i
hastighedsreguleringen, da det er en 4 bits PWM regulator der vha af nok
gennemløb kan laves til 240 trin i stedet for 16.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 10:28

In article <4078F4BA.D854FEF1@du.kan.finde.den>,
Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den says...

> Den størrelse bane jeg administrer kan lige slæbe sig rundt med en
> P2-350Mhz. Der når den programmmet igennem ca 70-80 gange i sekundet.

Hmmm... Mon ikke en T-fugl kunne gøre meget ved dét?
Der findes mig bekendt MB's med ISA til T-fugle


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Egil Solberg (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 11-04-04 11:48

Jesper G. Poulsen wrote:

> Derfor er den heller ikke obsolete. Det er den kun hvis _ingen_ bruger
> den. ISA er der _ingen_ der bruger på nyere maskiner, for der er den
> slet ikke.

Hvis diskussionen skal være omkring spidsfindigheder kan nævnes at
ISA-bussen er der på nyere bundkort også, der er bare i de fleste tilfælde
ikke lavet ISA slots. Det kan du se ved diverse monitoreringsprogrammer som
scanner efter monitoreringssoftware på ISA-bussen. Jeg beklager at have
brugt ordet "obsolet". Det riktige vil være at sige at de aller aller fleste
vil kunne klare sig udmærket uden hverken -5V eller -12V.
På Cebit lagde jeg mærke til bundkort til nyere CPUer med ISA slotter. Det
må da være lige det der behøves til modeljernbanen.
Tom her, viser billede af et bundkort fra DFI med ISA :
http://www4.tomshardware.com/business/20040320/cebit2004_1-05.html



Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 14:37

In article <c5b7p1$2qejlc$1@ID-146327.news.uni-berlin.de>,
egilso@hotmail.com says...

> På Cebit lagde jeg mærke til bundkort til nyere CPUer med ISA slotter. Det

Fedt. Så kan mit ærværdige gamle lydkort stadig komme til sin ret i min
OS/2-maskine.

> Tom her, viser billede af et bundkort fra DFI med ISA :
> http://www4.tomshardware.com/business/20040320/cebit2004_1-05.html

Så mangler vi bare et Athlon-/Duron-board med ISA


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Egil Solberg (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 11-04-04 15:23

Jesper G. Poulsen wrote:

> Så mangler vi bare et Athlon-/Duron-board med ISA

Ja, de er ikke så nemme at finde. Men går en tilbage til PC133 SDRAM, kan en
da finde kort baseret på VIA KT133A der kan tage CPUer op til XP2600+
(TbredB,266MHz FSB), og som har et enkelt ISA-slot.



Martin Johansson (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 11-04-04 17:18


"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c5bkc1$2p0tj1$1@ID-146327.news.uni-berlin.de...
> Jesper G. Poulsen wrote:
>
> > Så mangler vi bare et Athlon-/Duron-board med ISA
>
> Ja, de er ikke så nemme at finde. Men går en tilbage til PC133 SDRAM, kan
en
> da finde kort baseret på VIA KT133A der kan tage CPUer op til XP2600+
> (TbredB,266MHz FSB), og som har et enkelt ISA-slot.

Ja, jeg har et Abit KT7A-Raid til at ligge.
Det har en ensom isa port.

Det skal dog have skiftet kondensatorer, det er fra den periode.



Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 19:40

In article <c5bkc1$2p0tj1$1@ID-146327.news.uni-berlin.de>,
egilso@hotmail.com says...

> Ja, de er ikke så nemme at finde. Men går en tilbage til PC133 SDRAM, kan en
> da finde kort baseret på VIA KT133A der kan tage CPUer op til XP2600+
> (TbredB,266MHz FSB), og som har et enkelt ISA-slot.

Det er lige sådan ét min OS/2-maskine skal bruge (Duron 1400). Hvem har
lavet sådan ét?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Martin Johansson (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 11-04-04 19:49


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ae3af6b82c3907498a178@dtext.news.tele.dk...
> In article <c5bkc1$2p0tj1$1@ID-146327.news.uni-berlin.de>,
> egilso@hotmail.com says...
>
> > Ja, de er ikke så nemme at finde. Men går en tilbage til PC133 SDRAM,
kan en
> > da finde kort baseret på VIA KT133A der kan tage CPUer op til XP2600+
> > (TbredB,266MHz FSB), og som har et enkelt ISA-slot.
>
> Det er lige sådan ét min OS/2-maskine skal bruge (Duron 1400). Hvem har
> lavet sådan ét?

Et Abit KT7A, kan sagtens klare opgaven.
Vær dog opmærksom på, at mange bundkort fra den periode har dårlige
kondensatorer.
Du skal nok kigge efter et brugt KT7A, de sælges ikke som nye længere.

Har lige googlet markedsgrupperne, der blev solgt flere KT7A så sent som i
januar måned, så de eksisterer endnu.



Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 20:05

In article <407992f0$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> Vær dog opmærksom på, at mange bundkort fra den periode har dårlige
> kondensatorer.

De kan udskiftes

> Du skal nok kigge efter et brugt KT7A, de sælges ikke som nye længere.

Okay.

> Har lige googlet markedsgrupperne, der blev solgt flere KT7A så sent som i
> januar måned, så de eksisterer endnu.

Så må jeg på jagt. Et GUS MAX skal ikke ligge ubrugt hen, når OS/2 har
prima-support for det


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Martin Johansson (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 11-04-04 22:33


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ae3b533536d357298a17c@dtext.news.tele.dk...
> In article <407992f0$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
>
> > Vær dog opmærksom på, at mange bundkort fra den periode har dårlige
> > kondensatorer.
>
> De kan udskiftes

Det er korrekt, men man skal lige være opmærksom på det.

> > Du skal nok kigge efter et brugt KT7A, de sælges ikke som nye længere.
>
> Okay.
>
> > Har lige googlet markedsgrupperne, der blev solgt flere KT7A så sent som
i
> > januar måned, så de eksisterer endnu.
>
> Så må jeg på jagt. Et GUS MAX skal ikke ligge ubrugt hen, når OS/2 har
> prima-support for det

Jeg har et GUS Classic et eller andet sted.
Herligt kort, blev bare agterudsejlet pga. dårlig driver support og en noget
mangelfuld sounblaster understøttelse.
Men ok, Gravis holdte jo også op med at lave lydkort, det hjalp heller ikke
på sagen.
Vidste ikke at OS/2 understøttede det?



Jesper G. Poulsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-04-04 22:45

In article <4079b97a$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> Jeg har et GUS Classic et eller andet sted.

Dejligt kort.

> Herligt kort, blev bare agterudsejlet pga. dårlig driver support og en noget

Den dårlige driversupport var et Windows-fænomen. I OS/2 har man alle
muligheder. Kan afspille MIDI, MOD og MP3 på samme tid på en 486DX4-100
_uden_ at det går ud over OS'ets evne til multitasking

> Vidste ikke at OS/2 understøttede det?

OS/2 og GUS er en bedre kombination end noget andet på denne jord


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Martin Johansson (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 12-04-04 00:20


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ae3dab49719924198a180@dtext.news.tele.dk...
> In article <4079b97a$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
>
> > Jeg har et GUS Classic et eller andet sted.
>
> Dejligt kort.

Jep, jeg har en del rigtig gode soundfonts til mit SBLive, men der er ikke
noget der slår nogle af de midi samples der medfulgte til mit GUS.
En del af standard midi lydene lød bedre end nogen andre jeg har hørt.
Og bemærk at det var standard lydene, altså dem der blev installeret sammen
med software til kortet.

> > Herligt kort, blev bare agterudsejlet pga. dårlig driver support og en
noget
>
> Den dårlige driversupport var et Windows-fænomen. I OS/2 har man alle
> muligheder. Kan afspille MIDI, MOD og MP3 på samme tid på en 486DX4-100
> _uden_ at det går ud over OS'ets evne til multitasking
>
> > Vidste ikke at OS/2 understøttede det?
>
> OS/2 og GUS er en bedre kombination end noget andet på denne jord

Lyder interessant, jeg havde også kortet monteret i en DX4 100 MHz.
Senere kørte jeg med både et SB16 PnP og mit GUS.
Det fungerede faktisk ganske godt, men engang imellem gik det helt galt.

Jeg har aldrig rigtig prøvet OS/2, bortset fra en OS/2 Warp de engang gav
væk i Fona. LOL

Det er dog en skam at Gravis ikke laver lydkort mere, det hjalp jo heller
ikke på understøttelsen af GUS.
De laver gamepads, joysticks, mus og modems.
Det er dog ret imponerende at de stadig har en meget stor mængde filer til
GUS på deres FTP server.
Selv efter alle disse år, hvor de ikke har produceret lydkort.



Jesper G. Poulsen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-04-04 08:11

In article <4079d298$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> noget der slår nogle af de midi samples der medfulgte til mit GUS.

Der var ikke så meget plads på GUS Classic, var der?

> Senere kørte jeg med både et SB16 PnP og mit GUS.
> Det fungerede faktisk ganske godt, men engang imellem gik det helt galt.

Det har jeg også prøvet - det duede ikke i OS/2, men DOS-spillene kunne
håndtere det (et lydkort til OS/2 og et til DOS).

> Jeg har aldrig rigtig prøvet OS/2, bortset fra en OS/2 Warp de engang gav
> væk i Fona. LOL

Den er faktisk også ganske fortrinlig. Den danner grundlaget for den
jeg har i min OS/2-maskine. At den så er udvidet med Connect-delen af
Warp Connect er noget andet (og det gør den svær at fejlfinde i)

En anden dejlig ting ved OS/2. Man skifter bare hardware ud
(bundkort/processor). OS/2 skal nok starte op. Det tog mig 3 dage at få
Win98 til at acceptere så meget af mit nye bundkort at den starter uden
at finde noget nyt. Win2000 skulle igennem en opgraderingsprocedure.
OS/2 ville ha' bootet til Arbejdsplads, hvis det var den der var kommet
på et andet bundkort. Den er nemlig ligeglad

> Det er dog ret imponerende at de stadig har en meget stor mængde filer til
> GUS på deres FTP server.

Der må jeg omkring


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Martin Johansson (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansson


Dato : 12-04-04 11:51


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ae45f6b2e3d675398a187@dtext.news.tele.dk...
> In article <4079d298$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
>
> > noget der slår nogle af de midi samples der medfulgte til mit GUS.
>
> Der var ikke så meget plads på GUS Classic, var der?

Ikke som standard, men jeg fik det opgraderet.

> > Senere kørte jeg med både et SB16 PnP og mit GUS.
> > Det fungerede faktisk ganske godt, men engang imellem gik det helt galt.
>
> Det har jeg også prøvet - det duede ikke i OS/2, men DOS-spillene kunne
> håndtere det (et lydkort til OS/2 og et til DOS).

Jeg kørte med to kort i DOS, Win95 og Win98 uden alt for store problemer.
Nogle gange dik det dog helt galt. hehe

> > Jeg har aldrig rigtig prøvet OS/2, bortset fra en OS/2 Warp de engang
gav
> > væk i Fona. LOL
>
> Den er faktisk også ganske fortrinlig. Den danner grundlaget for den
> jeg har i min OS/2-maskine. At den så er udvidet med Connect-delen af
> Warp Connect er noget andet (og det gør den svær at fejlfinde i)
>
> En anden dejlig ting ved OS/2. Man skifter bare hardware ud
> (bundkort/processor). OS/2 skal nok starte op. Det tog mig 3 dage at få
> Win98 til at acceptere så meget af mit nye bundkort at den starter uden
> at finde noget nyt. Win2000 skulle igennem en opgraderingsprocedure.
> OS/2 ville ha' bootet til Arbejdsplads, hvis det var den der var kommet
> på et andet bundkort. Den er nemlig ligeglad

Ja windows kan være svær at benytte efter skift af hardware.
Jeg kørte en repair install da jeg skiftede CPU, det var dog et skift mellem
to generationer.

> > Det er dog ret imponerende at de stadig har en meget stor mængde filer
til
> > GUS på deres FTP server.
>
> Der må jeg omkring

Kig her:
http://www.gravis.com/support/sup_1058.html
og her:
http://www.gravis.com/support/sup_1059.html
og her er også noget:
http://www.programmersheaven.com/app/search/search.aspx?SearchMode=1&SearchTxt=Gravis
her er de gamle installationsdisketter.
http://www.filelibrary.com/Contents/DOS/38/7.html



Jesper G. Poulsen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-04-04 14:15

In article <407a7473$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> Jeg kørte en repair install da jeg skiftede CPU, det var dog et skift mellem
> to generationer.

Det kan du med XP. 2000 skal "opgraderes". OS/2 er ligeglad

> Kig her:

Takker


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408947
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste