/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Terningen
Fra : Kim2000


Dato : 27-04-04 14:00

en lille reallife story

På et tidspunkt for en uges tid siden kom terning (tror den hedder Rubiks
terning i dag) op og nogle af eleverne spurgte hvad det var. Jeg var hjemme
og lede og fandt så min gamle slidte terning fra '82. Den er blevet drejet,
drejet og drejet lidt mere og aldrig er det lykkes at samle den.

Jeg ser en af eleverne i bibliotekstimen sidder med den, men jeg undlader at
sige noget, mindre end 30 minutter efter spørger hun om den er lavet rigtig
nu, hvorefter hun lidt spørgende og undrede viser mig den terning, jeg har
drejet på uden held i tyve år. Samlet og komplet - og hun er 7 år !!

Jeg er nedtrykt...

mvh
Kim

--
www.damat.dk - Helseprodukter og blad forlag



 
 
Arne H. Wilstrup (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 27-04-04 20:07


"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:408e5952$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...


> Jeg er nedtrykt...

Der skal ikke meget til? - herregud - det gælder blot om at få en god
idé - den lille er ikke nødvendigvis hindret af systematisk tankegang eller
andre forbehold, men løser opgaven fordi den er sjov, interessant eller
lignende og er sikkert ligeglad med om det kan lykkes næste gang.

--
ahw




Kim2000 (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 27-04-04 21:11


> > Jeg er nedtrykt...
>
> Der skal ikke meget til? - herregud - det gælder blot om at få en god
> idé - den lille er ikke nødvendigvis hindret af systematisk tankegang
eller

Glemte en smiley, synes bare det er lidt fantastisk...

mvh
Kim



Anita (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Anita


Dato : 27-04-04 22:04

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:408ebe39$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > > Jeg er nedtrykt...
> >
> > Der skal ikke meget til? - herregud - det gælder blot om at få en
god
> > idé - den lille er ikke nødvendigvis hindret af systematisk tankegang
> eller
>
> Glemte en smiley, synes bare det er lidt fantastisk...

Absolut.

Det er godt nok den med de forskellige farver, som så skal samles på hver
sin side, ikke?

Venligst Anita



Kim2000 (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 28-04-04 13:57

> Det er godt nok den med de forskellige farver, som så skal samles på hver
> sin side, ikke?

Jo, det er den.

mvh
Kim



Birgitte Abkjær (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 27-04-04 22:19

>
> Jeg ser en af eleverne i bibliotekstimen sidder med den, men jeg undlader
at
> sige noget, mindre end 30 minutter efter spørger hun om den er lavet
rigtig
> nu, hvorefter hun lidt spørgende og undrede viser mig den terning, jeg har
> drejet på uden held i tyve år. Samlet og komplet - og hun er 7 år !!
>
> Jeg er nedtrykt...

Jeg har oplevet lignenede episoder med elever, det beviser netop, at visse
former for intelligens intet har med erfaring, indlæring eller alder at
gøre.


--
Venlig hilsen
Birgitte Abkjær

OBS: Fjern dyret fra min e-mailadresse
ved direkte henvendelse!



Arne H. Wilstrup (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 28-04-04 14:17


"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:408ece3f$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har oplevet lignenede episoder med elever, det beviser netop, at
visse
> former for intelligens intet har med erfaring, indlæring eller alder at
> gøre.

Det er nok fordi det ikke har noget med intelligens at gøre, men blot har
med kompetencer eller evner at gøre. De kan være funderet på intelligens,
hvad det så end er, men kan også være baseret på en særlig nervemæssig
"følsomhed" som der gør at visse børn er i stand til meget hurtigt at lære
at spille klaver på virtuos facon, medens andre overhovedet ikke er i stand
til at lære så meget som to toner uafhængigt af hinanden uden meget lang
træning.

--
ahw




Birgitte Abkjær (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 28-04-04 18:36


"Arne H. Wilstrup" <nn@nogen.dk> skrev i en meddelelse
news:408faec5$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:408ece3f$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Jeg har oplevet lignenede episoder med elever, det beviser netop, at
> visse
> > former for intelligens intet har med erfaring, indlæring eller alder at
> > gøre.
>
> Det er nok fordi det ikke har noget med intelligens at gøre, men blot har
> med kompetencer eller evner at gøre. De kan være funderet på intelligens,
> hvad det så end er, men kan også være baseret på en særlig nervemæssig
> "følsomhed" som der gør at visse børn er i stand til meget hurtigt at lære
> at spille klaver på virtuos facon, medens andre overhovedet ikke er i
stand
> til at lære så meget som to toner uafhængigt af hinanden uden meget lang
> træning.

Har du ikke hørt om de mange intelligenser?

BA



Arne H. Wilstrup (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 28-04-04 23:25


"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:408feb6d$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Arne H. Wilstrup" <nn@nogen.dk> skrev i en meddelelse
> news:408faec5$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> > news:408ece3f$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Jeg har oplevet lignenede episoder med elever, det beviser netop, at
> > visse
> > > former for intelligens intet har med erfaring, indlæring eller alder
at
> > > gøre.
> >
> > Det er nok fordi det ikke har noget med intelligens at gøre, men blot
har
> > med kompetencer eller evner at gøre. De kan være funderet på
intelligens,
> > hvad det så end er, men kan også være baseret på en særlig nervemæssig
> > "følsomhed" som der gør at visse børn er i stand til meget hurtigt at
lære
> > at spille klaver på virtuos facon, medens andre overhovedet ikke er i
> stand
> > til at lære så meget som to toner uafhængigt af hinanden uden meget lang
> > træning.
>
> Har du ikke hørt om de mange intelligenser?

JA, og jeg vil fastholde at det er noget gedigent sludder- Gardner har i
øvrigt også selv sagt, at det ikke har noget med intelligens at gøre, men at
han skrev sådan fordi hans ideer ellers ikke ville have vakt nogen form for
interesse. Der er IKKE tale om intelligens, men alene om evner, kompetencer
eller talenter.
Hans hensigt er at "rive intelligensbegrebet" ned fra sin piedestal, men han
opnår det stik modsatte - det ender med en slags "hurrapædagogik" - jeg har
tidligere i dette forum redegjort for de synspunkter og den kritik, der er
rejst omkring Gardner, så jeg føler ingen trang til at gentage den.

Jeg skal dog kort sige:

Han taler syv intelligenser - det er syvtallet, der gør hans teori til noget
vrøvl. Han befinder sig i samme situation som den der vil finde ud af hvor
mange tal der egentlig er, og svaret er naturligvis at der er uendelig
mange.

Problemet er at når man i skolen anvender teorien (som de færreste har
forstået), så risikerer man at forsøge at udvikle et eksisterende talent hos
et barn, hvorimod de øvrige bliver negligeret. Det bliver let til en slags
reform-pædagogik i sin mest udvandede art: frit valg på alle hylder -du skal
bare finde det, du er bedst til - så skidt være med resten. Gør kun, hvad du
har lyst til - lær det, du har interesse for etc. En konsekvensløs
pædagogik, der bestemt ikke fremmer ansvarlighed eller en undervisning der
udvikler. Tværtimod kan man sige, at den afvikler.'
'
Det er ikke noget nyt, det han siger - "hans" teorier har været fremme før -
og det tragiske er at man med hans oplæg, ender vi i et intelligensbegreb,
som i virkeligheden blot består af uendelig mange "intelligenser", således
at tingene flyder.



Han sagde om sine teorier i 1993 blandt andet følgende:

Had I simply noted that human
beings possess different talents,
this claim would have been
uncontroversial - and my
book would have gone
unnoticed"



Gardner, 1993, p. XI

han indrømmer at med sit intelligensbegreb kan intelligenserne stige
ubegrænset - men han forsvarer sig med at syv er praktisk -

Hans bedste bidrag er at han understreger at folk er forskellige, men det er
såmænd ingen nyhed.



--
ahw



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste