/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Traffiklys
Fra : Michael Berg


Dato : 04-04-04 22:44

Hej alle,

Man ser ganske ofte i traffiklys at fodgængeren har rødt lys selvom bilerne
har grønt. Så hvis man er fodgænger må man altså trykke på knappen og stå og
være lidt til grin - indtil næste gang lyset skifter.

Jeg har ofte undret mig over hvorfor man har indført dette princip - for
sådan har det da ikke altid været. Er der nogen der kender den dybere mening
med dette?

Det er formentlig for at fremme sikkerheden på en eller anden måde, men jeg
kan simpelthen ikke regne ud hvordan.

/Michael



 
 
Stig Sørensen (04-04-2004)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 04-04-04 23:04


"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> wrote in
message news:4070818c$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er formentlig for at fremme sikkerheden på en eller anden måde, men
jeg
> kan simpelthen ikke regne ud hvordan.
>
> /Michael


Bare en tanke:

En ældre langsomgående dame kommer hen til lyskrydset og har ikke lagt mærke
til hvor lang tid der har været grøn lys.
Da hun har grønt lys går hun over vejen. 1 meter ude skifter lyskrydset og
den gamle dame ser ikke at det er skiftet og fortsætter hen over vejen.

Se det er jo et problem da det tager henne 4-5 sekunder for at komme hen til
midten. (Ja hun går rigtig langsom :))

Dette vil jo ikke ske ved at man først skal trykke får man som fodgænger for
grønt lys.

Men det er blot en tanke. Jeg ved heller ikke helt hvad det skal gøre godt
for.

mvh
Stig Sørensen



Ukendt (04-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-04-04 23:48

"Stig Sørensen" wrote:
>
> En ældre langsomgående dame kommer hen til lyskrydset og har ikke lagt mærke
> til hvor lang tid der har været grøn lys.
> Da hun har grønt lys går hun over vejen. 1 meter ude skifter lyskrydset og
> den gamle dame ser ikke at det er skiftet og fortsætter hen over vejen.
> Se det er jo et problem da det tager henne 4-5 sekunder for at komme hen til
> midten. (Ja hun går rigtig langsom :))

Men hvis det var begrundelsen, så skulle de almindelige
fodgængersignaler vel også kun være grønne i meget kort tid?

Meget langsomt gående mennesker må vel lære kun at gå over, når de ser
skiftet fra rødt til grønt, og holde sig i skindet, hvis de møder et
allerede grønt signal.
--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen
http://hammerich.cjb.net

Bertel Lund Hansen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-04-04 06:14

Karsten Strandgaard Jørgensen skrev:

>Meget langsomt gående mennesker må vel lære kun at gå over, når de ser
>skiftet fra rødt til grønt, og holde sig i skindet, hvis de møder et
>allerede grønt signal.

Det er nemmere helt at forbyde gamle mennesker at krydse vejene.
Så er de også nemmere at finde hvis de render hjemmefra.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Loumann (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 05-04-04 09:49

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Det er nemmere helt at forbyde gamle mennesker at krydse vejene.

Enig. Man burde også forbyde cyklister. De har den ækle vane at blive
kvæstet eller dræbt på offentlig vej - f.eks. af højresvingende
lastbiler hvorved de påfører chaufføren risiko for en bøde på op til
4.000 kr.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://pedalo.dk/thailand/

Ukendt (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-04 23:05

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Karsten Strandgaard Jørgensen skrev:
>
> >Meget langsomt gående mennesker må vel lære kun at gå over, når de ser
> >skiftet fra rødt til grønt, og holde sig i skindet, hvis de møder et
> >allerede grønt signal.
>
> Det er nemmere helt at forbyde gamle mennesker at krydse vejene.

Eller forbyde gamle mennesker at skrive polemiske indlæg på
nyhedsgrupper.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen
http://hammerich.cjb.net

MK (05-04-2004)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 05-04-04 18:40

I fodgængerfeltet ved Strøget/ Nytorv er lyssignilet ydstyret med nedtælling
så de travle fodgængere kan se hvor mange sekunder der er tilbage til lyset
skifter.

MK



Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:37

Hej,

> I fodgængerfeltet ved Strøget/ Nytorv er lyssignilet ydstyret med
nedtælling
> så de travle fodgængere kan se hvor mange sekunder der er tilbage til
lyset
> skifter.

Genial idé - jeg har tit spekuleret over hvorfor man ikke har indført noget
tilsvarende for almindelige traffiklys i stedet for den gule pære. Dvs. rød,
<tæller>, grøn. Det ville da være langt mere informativt.

En anden detalje jeg har lagt mærke til er at lysmasterne altid er placeret
meget højt i forhold til den position man holder i når man er den første der
holder for rødt lys - dvs. helt fremme ved stregen. Man er ofte nødt til at
læne sig frem og kigge opad for at få øje på et traffiklys.

Hvorfor placerer man aldrig et af lysene i øjenhøjde for ventende bilister?
Fx. på masten for krydsende fodgængere, som alligevel står lige foran og til
højre i synsfeltet.

/Michael



Villy Kruse (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Villy Kruse


Dato : 06-04-04 07:58

On Tue, 6 Apr 2004 00:37:19 +0200,
Michael Berg <michael.berg@bergconsult.dot.com> wrote:


>
> Hvorfor placerer man aldrig et af lysene i øjenhøjde for ventende bilister?
> Fx. på masten for krydsende fodgængere, som alligevel står lige foran og til
> højre i synsfeltet.
>


Det kan ses i Frankrig. Små minilyskurve i øjenhøjde som viser det samme
som lyskurven højere oppe.


Villy

Peter Weis (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 07-04-04 15:32


"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> wrote:

> Genial idé - jeg har tit spekuleret over hvorfor man ikke har indført
noget
> tilsvarende for almindelige traffiklys i stedet for den gule pære. Dvs.
rød,
> <tæller>, grøn. Det ville da være langt mere informativt.

De har det fx i Salt Lake City. De tæller nu ned fra grønt til rødt, så man
kan vurdere chancen for at nå over inden det er for sent.

> En anden detalje jeg har lagt mærke til er at lysmasterne altid er
placeret
> meget højt i forhold til den position man holder i når man er den første
der
> holder for rødt lys - dvs. helt fremme ved stregen. Man er ofte nødt til
at
> læne sig frem og kigge opad for at få øje på et traffiklys.
>
> Hvorfor placerer man aldrig et af lysene i øjenhøjde for ventende
bilister?
> Fx. på masten for krydsende fodgængere, som alligevel står lige foran og
til
> højre i synsfeltet.

Det er meget udbredt i Frankrig med sådanne lavt placerede lyssignaler til
bilisterne på masterne ved stoplinien. Jeg synes det fungerer godt og kunne
godt tænke mig at se det indført herhjemme.

mvh
Peter



Herluf Holdt, 3140 (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 05-04-04 07:33

Stig Sørensen skrev:
> [...] En ældre langsomgående dame kommer hen til lyskrydset
> og har ikke lagt mærke til hvor lang tid der har været grøn lys.
> [...]

Jeg har ikke noget 'videnskabeligt' bidrag til denne tråd, men
vil bare fortælle at jeg i Nördlingen i Sydtyskland har være ude
for lyskryds, hvor der var *to* trykknapper for fodgængere.
Den nederste af disse var beregnet til dårligt gående og ældre.

Jeg var netop dårligt gående efter en benbrud, så det var en
velkommen "option". Hvormange ekstra sekunder jeg fik, talte
jeg ikke, men jeg synes tanken var god.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- i flere sydtyske byer skulle biler, der holdt for rødt lys,
i øvrigt standse motoren. ("Motor abstellen").


Ole Andersen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 05-04-04 09:16

Stig Sørensen wrote:

> Da hun har grønt lys går hun over vejen. 1 meter ude skifter lyskrydset og
> den gamle dame ser ikke at det er skiftet og fortsætter hen over vejen.

Ja, hvad skulle hun da ellers gøre?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore to bend of bay,
brings us by a commodious vicus of recirculation back to Howth Castle
and Environs. - James Joyce, Finnegans Wake

Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:38

Hej,

> > Da hun har grønt lys går hun over vejen. 1 meter ude skifter lyskrydset
og
> > den gamle dame ser ikke at det er skiftet og fortsætter hen over vejen.
>
> Ja, hvad skulle hun da ellers gøre?

<indsæt scene fra Rainman her>

...

/Michael



Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:33

Hej,

> En ældre langsomgående dame kommer hen til lyskrydset og har ikke lagt
mærke
> til hvor lang tid der har været grøn lys.
> Da hun har grønt lys går hun over vejen. 1 meter ude skifter lyskrydset og
> den gamle dame ser ikke at det er skiftet og fortsætter hen over vejen.

Jeg kan ikke forestille mig at det er årsagen - fodgængerlyset skifter jo
netop til rødt adskillige sekunder før "bil-lyset" netop for at lade folk
komme over og for at forhindre flere personer i at forsøge at krydse vejen.

/Michael



Ukendt (04-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-04-04 23:39

Michael Berg wrote:
>
> Man ser ganske ofte i traffiklys at fodgængeren har rødt lys selvom bilerne
> har grønt. Så hvis man er fodgænger må man altså trykke på knappen og stå og
> være lidt til grin - indtil næste gang lyset skifter.

Undrer også mig.

Det giver mening i de kryds hvor en mindre befærdet vej krydser en
større vej. Dér er der sensorer under kørebanen til bilerne og
trykknapper til fodgængerne. Så kan der være grønt på den mest
trafikerede led det meste af tiden, og kun skifte når der er behov for
det.

Men fodgængerknapper findes også i mere "ligeværdige" bykryds, hvor
bilernes signaler skifter regelmæssigt uden sensorer. Dér forstår jeg
ikke, hvorfor der skal være fodgængerrødt, mens der er bilgrønt.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen
http://hammerich.cjb.net

Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:40

Hej,

> Det giver mening i de kryds hvor en mindre befærdet vej krydser en
> større vej. Dér er der sensorer under kørebanen til bilerne og
> trykknapper til fodgængerne. Så kan der være grønt på den mest
> trafikerede led det meste af tiden, og kun skifte når der er behov for
> det.

Ja - men det er jo heller ikke det jeg siger. Det jeg har lagt mærke til er
at bilerne har grønt mens fodgængerne har rødt - i samme retning. Hvorfor må
bilerne køre over, men fodgængerne må ikke?

/Michael



Ukendt (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-04-04 00:11

Michael Berg wrote:
>
> > Det giver mening i de kryds hvor en mindre befærdet vej krydser en
> > større vej. Dér er der sensorer under kørebanen til bilerne og
> > trykknapper til fodgængerne. Så kan der være grønt på den mest
> > trafikerede led det meste af tiden, og kun skifte når der er behov for
> > det.
>
> Ja - men det er jo heller ikke det jeg siger. Det jeg har lagt mærke til er
> at bilerne har grønt mens fodgængerne har rødt - i samme retning. Hvorfor må
> bilerne køre over, men fodgængerne må ikke?

Og det undrede jeg mig så ligeledes over i den del af mit indlæg, du har
klippet væk.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen
http://hammerich.cjb.net

Anders Wegge Jakobse~ (04-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 04-04-04 23:49

"Michael" == Michael Berg <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> writes:

> Hej alle,
> Man ser ganske ofte i traffiklys at fodgængeren har rødt lys selvom bilerne
> har grønt. Så hvis man er fodgænger må man altså trykke på knappen og stå og
> være lidt til grin - indtil næste gang lyset skifter.

> Jeg har ofte undret mig over hvorfor man har indført dette princip - for
> sådan har det da ikke altid været. Er der nogen der kender den dybere mening
> med dette?

> Det er formentlig for at fremme sikkerheden på en eller anden måde, men jeg
> kan simpelthen ikke regne ud hvordan.

Et gæt kunne være at passagetiden forlænges når der er en fodgænger
der skal krydse vejen.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:43

Hej,

> > Det er formentlig for at fremme sikkerheden på en eller anden måde, men
jeg
> > kan simpelthen ikke regne ud hvordan.
>
> Et gæt kunne være at passagetiden forlænges når der er en fodgænger
> der skal krydse vejen.

Tænker du på hvis der er grønt i 1 minut for biler, men i 1½ minut hvis både
biler og mennesker skal over?

Det kunne være en forklaring, selvom fænomenet er gennemgående også for de
meget stærkt befærdede veje hvor der i forvejen er grønt for bilerne i op
til 2 minutter. Her skal man som fodgænger også vente en ekstra postgang på
at komme over.

/Michael



Anders Wegge Jakobse~ (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 06-04-04 00:15

"Michael" == Michael Berg <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> writes:

> Hej,
>> > Det er formentlig for at fremme sikkerheden på en eller anden måde, men
> jeg
>> > kan simpelthen ikke regne ud hvordan.
>>
>> Et gæt kunne være at passagetiden forlænges når der er en fodgænger
>> der skal krydse vejen.

> Tænker du på hvis der er grønt i 1 minut for biler, men i 1½ minut hvis både
> biler og mennesker skal over?

Ja, noget i den stil.

> Det kunne være en forklaring, selvom fænomenet er gennemgående også
> for de meget stærkt befærdede veje hvor der i forvejen er grønt for
> bilerne i op til 2 minutter. Her skal man som fodgænger også vente
> en ekstra postgang på at komme over.

Måske enkelthed i det tilfælde. Jeg har nogen gange stået ved siden
af et elskab ved et lyskryds og hørt på den glade klikken fra alle
relæerne indeni. Jeg kan forestille mig at det ville være decideret
bøvlet at lave en holdbar løsning med relæer, der tager højde for et
tryk på fodgængersignalet midt i en cyklus.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Bertel Lund Hansen (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-04-04 05:52

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Måske enkelthed i det tilfælde. Jeg har nogen gange stået ved siden
>af et elskab ved et lyskryds og hørt på den glade klikken fra alle
>relæerne indeni.

Mon ikke moderne lysanlæg er computerstyrede?

>Jeg kan forestille mig at det ville være decideret
>bøvlet at lave en holdbar løsning med relæer, der tager højde for et
>tryk på fodgængersignalet midt i en cyklus.

Men simpelt at programmere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Wegge Jakobse~ (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 06-04-04 08:14

"Bertel" == Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Anders Wegge Jakobsen skrev:
>> Måske enkelthed i det tilfælde. Jeg har nogen gange stået ved siden
>> af et elskab ved et lyskryds og hørt på den glade klikken fra alle
>> relæerne indeni.

> Mon ikke moderne lysanlæg er computerstyrede?

Måske, men vi ved jo ikke om det er sådan et lyskryds.

>> Jeg kan forestille mig at det ville være decideret bøvlet at lave
>> en holdbar løsning med relæer, der tager højde for et tryk på
>> fodgængersignalet midt i en cyklus.

> Men simpelt at programmere.

Helt sikkert. Og bagefter kommer vi så til den formelle verifikation,
der bestemt ikke bliver lettere af at der skal dokumenteres håndtering
af asynkrone hændelser. Det er måske snarere den del der er
forklaringen.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Rune Zedeler (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Rune Zedeler


Dato : 05-04-04 00:09

Jeg vil lige medvirke til den almene forvirring ved at indskyde, at vi i
Århus har et par lyskryds, der, ligesom dem du nævner, kun giver
fodgængerne grønt lys, hvis de trykker på knappen. MEN - og nu kommer
det skumle - HVIS der er grønt for bilerne når man trykker, så bliver
der - MED DET SAMME - grønt for fodgængeren. Det grønne lys varer så,
selvfølgelig, kortere tid end det ellers havde gjort.

Dette giver INGEN som helst mening.

-Rune


Jakob Nielsen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 05-04-04 00:47

> Det er formentlig for at fremme sikkerheden på en eller anden måde, men
jeg
> kan simpelthen ikke regne ud hvordan.

Biler der skal dreje, vil krydse fodgængerfelterne. Hvis kun bilerne har
grønt, så kan de dreje uden at skulle bekymre sig helt så meget om hvorvidt
der lige kommer en fodgænger rendende. Det kan være en begrundelse. At det
er ekstremt irreterende som fodgænger er en anden sag. Rent personligt vil
jeg mene at eventuelt drejende biler bare må se sig for.



PM (05-04-2004)
Kommentar
Fra : PM


Dato : 05-04-04 01:09

Ikke for at bryde tråden, men problemet synes belyst. Jeg har et andet ?.
I mange år, og til stadighed, er der TO røde lys i samme kurv i de fleste
lyskryds i Odense, og vist nok nu i flere byer. Hvorfor det ??? Noget med at
bruge en hel kurv og lade de to lyse rødt (fjerne det gule lys) Hvem kender
løsningen. Spurgte på Politistationen for år tilbage og betjenten så lidt
måbende på mig of spurgte en kollega om det var rigtigt.... Han have ikke
bemærket det. Må ha været ny

PM .



Bertel Lund Hansen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-04-04 06:20

PM skrev:

>Ikke for at bryde tråden, men problemet synes belyst. Jeg har et andet ?.
>I mange år, og til stadighed, er der TO røde lys i samme kurv i de fleste
>lyskryds i Odense, og vist nok nu i flere byer. Hvorfor det ???

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din beskrivelse, men i nogle
lyskryds er der opsat lys der viser hvad de *modkørende* har af
lys (har glemt hvad det hedder). Disse lys har kun rødt og grønt.
Det hjælper svingende bilister til at se når de andre har rødt og
de altså selv kan køre frem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Makholm (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-04-04 08:13

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din beskrivelse, men i nogle
> lyskryds er der opsat lys der viser hvad de *modkørende* har af
> lys (har glemt hvad det hedder). Disse lys har kun rødt og grønt.

Det er da dan grønne der er afblændet eller fraværende. Det er også
mindre kritisk at man fejlagtigt tror at man har gult end at man har
grønt.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun
http://hacking.dk | -- Linus Torvalds

Bertel Lund Hansen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-04-04 08:31

Peter Makholm skrev:

>Det er da dan grønne der er afblændet eller fraværende.

Nå ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jan Vestergaard (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 05-04-04 14:45

Bertel Lund Hansen skrev i et indlæg på usenet:

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din beskrivelse,

I en normal lyskurv for biler er der rød, gul og grøn

I en normal lyskurv for fodgængere er der kun rød og grøn.

Men i Odense (og sikkert andre steder) er der rød, rød og grøn - altså
TO røde der lyser samtidig.

Jeg kender heller ikke grunden - måske var de på tilbud med tre lys ?

Eller måske en ekstra sikkerhed, så hvis den ene røde svigter, så virker
den anden stadig ?

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.


Jakob Nielsen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 05-04-04 08:07

> I mange år, og til stadighed, er der TO røde lys i samme kurv i de fleste
> lyskryds i Odense, og vist nok nu i flere byer. Hvorfor det ???

Nu er spørgsmålet lidt hvad du mener med to lys. Er det to røde lys der
peger mod en, når man kører ind i et kryds? I så fald er det klart nok, da
det er kritisk at det røde lys går, så er der to så der er et backup. Hvis
du mener at begge retninger har rødt, så er det også klart nok, da det
betyder at lyset øjeblikkeligt kan skifte til grønt hvis der kommer trafik
fra een af siderne. Hvis den ene retning havde grønt og den anden rødt, og
der kom færdsel (et ellers trafikløst tidspunkt) fra retningen med rødt lys,
så skulle lyset først give gult for eventuel trafik fra den grønne side, for
derefter at give grønt for siden med den nye færdsel. Hvis derimod begge
retninger har rødt, så må ingen køre, og lyset kan umidelbart give grønt for
den ene eller anden side.




alexbo (05-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-04-04 08:51


"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev ...

> > I mange år, og til stadighed, er der TO røde lys i samme kurv i de
fleste
> lyskryds i Odense, og vist nok nu i flere byer. Hvorfor det ??? Noget med
at
> bruge en hel kurv og lade de to lyse rødt (fjerne det gule lys)

Hvis du mener, grønt, dobbeltrødt, grønt, osv. så er det mærkeligt, det vil
betyde at man fra grønt får rødt uden varsel.

Mon ikke det er, grønt, gult, dobbeltrødt, grønt osv.
Det forhindrer bilisterne i at starte på gult, men giver stadig varsel om en
kommende rødt.
Derudover har man så 2 røde, nemmere at se på afstand og en backup ved
pæresvigt.

mvh
Alex Christensen



Herluf Holdt, 3140 (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 05-04-04 15:31

PM skrev:
> [...] I mange år, og til stadighed, er der TO røde lys i samme
> kurv i de fleste lyskryds i Odense, og vist nok nu i flere byer.
> Hvorfor det ???

For at undgå ulykker pga defekte elpærer har Odense Kommune
siden 1970erne brugt to røde mænd i deres lyssignaler.
(fundet på denne side):
http://www.ddc.dk/Offentlig_sektor/case01.html

Desuden mener jeg at have læst et andet sted, at man havde
købt et rigelig stort antal af de fodgængerlyskurve med 1 grøn
"gåmand" og 2 røde "ståmænd".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Ivar (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 05-04-04 19:03


Herluf Holdt, 3140 skrev:

> For at undgå ulykker pga defekte elpærer har Odense Kommune
> siden 1970erne brugt to røde mænd i deres lyssignaler.

En 6-årig (svjh) dreng blev dræbt i et kryds i Odense, hvor pæren i den
røde lampe var sprunget. Da udgiften til dobbelt var begrænset vedtog
man at benytte to røde lamper i tiden derefter.


> Desuden mener jeg at have læst et andet sted, at man havde
> købt et rigelig stort antal af de fodgængerlyskurve med 1 grøn
> "gåmand" og 2 røde "ståmænd".

Den historie kender jeg ikke.


Ivar Magnusson



Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:51

Hej,

> Ikke for at bryde tråden, men problemet synes belyst. Jeg har et andet ?.

Nå? Jeg føler mig nu ikke særlig oplyst må jeg sige.

Hvilken forklaring fandt du mest sandsynlig?

> I mange år, og til stadighed, er der TO røde lys i samme kurv i de fleste
> lyskryds i Odense, og vist nok nu i flere byer. Hvorfor det ??? Noget med
at

Jeg tror der sidder en eller anden tænketank dybt nede under
traffikministerens taburet som alene har til formål at introducere
irritationsmomenter for alle der færdes i traffiken, og iøvrigt forsinke
alting mest muligt på de værst tænkelige tidspunkter. Sådan opleves det i
hvert fald

/Michael



Bertel Lund Hansen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-04-04 06:18

Jakob Nielsen skrev:

>Biler der skal dreje, vil krydse fodgængerfelterne. Hvis kun bilerne har
>grønt, så kan de dreje uden at skulle bekymre sig helt så meget om hvorvidt
>der lige kommer en fodgænger rendende. Det kan være en begrundelse. At det
>er ekstremt irreterende som fodgænger er en anden sag.

Den trafikpolitisk holdning bag er klar uanset hvad de konkrete
begrundelser så er: Al anden trafik skal vige for biler.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:53

Hej,

> Den trafikpolitisk holdning bag er klar uanset hvad de konkrete
> begrundelser så er: Al anden trafik skal vige for biler.

Så når du skal svinge til højre og en fodgænger er på vej over, så er det
altså bare sømmet i bund?

/Michael



Bertel Lund Hansen (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-04-04 05:55

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)>
skrev:

>> Den trafikpolitisk holdning bag er klar uanset hvad de konkrete
>> begrundelser så er: Al anden trafik skal vige for biler.

>Så når du skal svinge til højre og en fodgænger er på vej over, så er det
>altså bare sømmet i bund?

Det har jeg ikke snakket om. Jeg snakker om den holdning der
ligger bag at man gør det besværligt for fodgængere at få grønt
lys.

Men bortset fra det så kører danskere aldeles ikke hensynsfuldt
over for fodgængere, og nogle enkelte kører decideret farligt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjarne Laursen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne Laursen


Dato : 05-04-04 06:58

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)>
wrote:

>Man ser ganske ofte i traffiklys at fodgængeren har rødt lys selvom bilerne
>har grønt. Så hvis man er fodgænger må man altså trykke på knappen og stå og
>være lidt til grin - indtil næste gang lyset skifter.

Efter et skift fra grønt til rødt er der en sikkerhedszone, inden der
gives grønt lys i den anden retning. Fodgængere er dem der har den
længste sikkerhedzone, så hvis man kan undgå at give fodgængerne grønt
lys, kan man få en hurtigere periodetid. Det er en fordel for
billisterne.


Michael Berg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 05-04-04 23:59

Hej,

> Efter et skift fra grønt til rødt er der en sikkerhedszone, inden der
> gives grønt lys i den anden retning. Fodgængere er dem der har den
> længste sikkerhedzone, så hvis man kan undgå at give fodgængerne grønt
> lys, kan man få en hurtigere periodetid. Det er en fordel for
> billisterne.

Det er kun rigtigt hvis periodetiden forlænges som følge af at fodgængerne
gives grønt lys. Det mener jeg ikke stemmer hvad jeg har observeret, og
iøvrigt kan man jo bare give fodgængere lidt kortere tid at krydse vejen i.
Det er trods alt mere brugervenligt end at forsinke alle fodgængere - også
de hurtige der kunne løbe over på 2 sekunder.

Jeg oplever også tit dette når en lille vej munder ud i en større vej
(T-kryds). Selvom den store vej har grønt i meget lange perioder - fx. fordi
lyset er styret af en føler i vejen, ja så har fodgængerne på den store vej
altså rødt. Så man må stå der og trykke på en stupid knap og vente dels på
at lyset skifter til rødt for modkørende (hvilket kan tage lang tid),
derefter på at INGEN biler kører over (skiftet er jo provokeret af
fodgængeren, ikke af føleren i vejen); og endelig, langt om længe og efter
at man har stået der i 30 graders frost og stort set ikke kan bevæge sig, ja
så får man allernådigst lov til at gå over af den lille grønne mand.

Jeg kan altså ikke se meningen med det.

/Michael



Filip Larsen (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 05-04-04 09:08

"Michael Berg" skrev

> Man ser ganske ofte i traffiklys at fodgængeren har rødt lys selvom bilerne
> har grønt. Så hvis man er fodgænger må man altså trykke på knappen og stå og
> være lidt til grin - indtil næste gang lyset skifter.
>
> Jeg har ofte undret mig over hvorfor man har indført dette princip - for
> sådan har det da ikke altid været. Er der nogen der kender den dybere mening
> med dette?

Jeg gætter på, at den tid man regner med fodgængere bruger på at
forlade fodgængerfeltet når der skiftes til rødt er noget længere end
den tilsvarende tid biler er om at forlade krydset. Hvis det er
tilfældet, så betyder knappen sandsynligvis, at skiftetiden fra rød
til grøn er længere når knappen bruges.


Mvh,
--
Filip Larsen

Michael Berg (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Michael Berg


Dato : 06-04-04 00:02

Hej,

> den tilsvarende tid biler er om at forlade krydset. Hvis det er
> tilfældet, så betyder knappen sandsynligvis, at skiftetiden fra rød
> til grøn er længere når knappen bruges.

Jamen helt fint - så skift det røde fodgængerlys fra grønt til rødt lidt
hurtigere. De skifter i forvejen i pænt lang tid før bilisterne begynder at
få gult og rødt.

Det behøver vel ikke at skulle gå ud over krydsende traffik at en fodgænger
skal krydse vejen. Det har det da aldrig gjort tidligere.

/Michael



Filip Larsen (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 06-04-04 08:36

Michael Berg skrev

> Jamen helt fint - så skift det røde fodgængerlys fra grønt til rødt
lidt
> hurtigere. De skifter i forvejen i pænt lang tid før bilisterne
begynder at
> få gult og rødt.
>
> Det behøver vel ikke at skulle gå ud over krydsende traffik at en
fodgænger
> skal krydse vejen. Det har det da aldrig gjort tidligere.

Måske bliver grønt-rødt skiftet styret af følere foruden tid? I det
T-kryds hvor jeg har set den omtalte mekanisme i brug, skiftes der fra
grønt til rødt ret hurtigt hvis fx. der kun holder en enkelt bil på
sidevejen. Jeg har (endnu :) ikke målt efter, men jeg vil mene at
skiftet er så hurtigt at fodgængere kun kan nå midterrabatten hvis
fodgængerlyset skulle følge hovedlyset (altså som om der ikke blev
trykket på knappen). For mig virker det helt åbentlyst som om knappen i
nævnte kryds bruges til at gøre afbrydelsen af hovedtrafikken så kort
som mulig, og jeg vil gætte på, at man andre steder på lignende måde
benytter knappen til at "optimere" trafikken ud fra lokale forhold.

Med hensyn til fornuften i at have sådan et trafiklys, så kan jeg blot
antage, at beslutningen om at ændre trafiklyset til at inkludere sådan
en mekanisme baserer sig på sunde trafikmålinger. I princippet er det
vel dog en politisk beslutning som vi normalt ikke diskuterer her.


Mvh,
--
Filip Larsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408931
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste