| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Aircon brug ? Fra : Leo | 
  Dato :  31-03-04 14:38 |  
  |   
            Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
 skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
 på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 "slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
 benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 eller er det en skrøne fra gammel tid.
 PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.
 
 --
 Venlig hilsen
 Leo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  31-03-04 14:48 |  
  |   
            
 
 > Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
 > skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
 > på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 > "slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
 > benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 > eller er det en skrøne fra gammel tid.
 > PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.
 
 Det skriver de i din instruktionsbog at det skal bruges min. 20 min hver 14.
 dag hele året igennem.
 
 --
 Tom
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo | 
  Dato :  31-03-04 15:03 |  
  |   
            
 ">
 > Det skriver de i din instruktionsbog at det skal bruges min. 20 min hver
 14.
 > dag hele året igennem.
 >
 > --
 > Tom
 
 
 Hej Tom ja det er jeg fuldt klar over men hvis det er ligemeget var det jo
 immervæk nemmest at have den kørende på fuld tid, så var man da sikker på
 den ikke tørrer ind hvis man skulle "glemme" at tænde den i vinterhalvåret,
 mest derfor jeg spørger.
 
 Venlig hilsen
 Leo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  31-03-04 15:30 |  
  |   
            
> Hej Tom ja det er jeg fuldt klar over men hvis det er ligemeget var det jo
 > immervæk nemmest at have den kørende på fuld tid, så var man da sikker på
 > den ikke tørrer ind hvis man skulle "glemme" at tænde den i
 vinterhalvåret,
 > mest derfor jeg spørger.
 Så slider du bare på kompressoren i stedet for, med det resultat at den
 bliver utæt ved kompressor stemplet   
Den sluger også en anelse ekstra benzin omend det virkelig ikke er meget.
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Leo (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo | 
  Dato :  31-03-04 15:56 |  
  |   
            
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:406ad5d7$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > Så slider du bare på kompressoren i stedet for, med det resultat at den
 > bliver utæt ved kompressor stemplet   
> Den sluger også en anelse ekstra benzin omend det virkelig ikke er meget.
 >
 > --
 > Tom
 >
 Ok så ryger fidusen ved at have den kørende full time jo straks     men
 tak for dit svar så blev jeg da så klog   )
 Leo
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Brizz (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brizz | 
  Dato :  31-03-04 14:51 |  
  |  
 
            > Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
 > skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
 > på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 > "slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
 > benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 > eller er det en skrøne fra gammel tid.
 > PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.
 Det man kan sige er at om vinteren når man starter bilen er AC godt at
 afdugge ruder med. Om du skal køre med det tændt hele tiden ved jeg ikke da
 jeg har klima som altid kører.
 Men der sker ihvertfald ikke noget ved at det kører hele tiden. Benzin
 forbruget ved jeg faktisk ikke noget om. Det tager jo lidt på kræfterne med
 det kørende så en smule burde det vel tage men om det kan måles tror jeg
 faktisk ikke.
 Mvh Brian
 ---
 www.gronaerten.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  31-03-04 15:59 |  
  |   
            On Wed, 31 Mar 2004 15:38:17 +0200, "Leo" <lhsnospam@ofir.dk> wrote:
 
 >Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
 >skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
 >på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 >"slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
 >benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 >eller er det en skrøne fra gammel tid.
 
 Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
 brændstofforbrug.
 
 
 Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  31-03-04 16:34 |  
  |   
            
> Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
 > brændstofforbrug.
 Ikke ved min mondeo.
 Jeg kan OVERHOVEDET ikke måle forskel heller ikke når jeg kigger på
 tripcomputeren som med det samme kan fortælle det aktuelle benzinforbrug.
 Men under acceleration kan man tydelig mærke at den tager lidt kraft fra
 motoren og det må så give lidt øget forbrug.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Leo (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo | 
  Dato :  31-03-04 16:46 |  
  |   
            
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:406ae46f$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
 > > brændstofforbrug.
 >
 > Ikke ved min mondeo.
 > Jeg kan OVERHOVEDET ikke måle forskel heller ikke når jeg kigger på
 > tripcomputeren som med det samme kan fortælle det aktuelle benzinforbrug.
 > Men under acceleration kan man tydelig mærke at den tager lidt kraft fra
 > motoren og det må så give lidt øget forbrug.
 >
 > --
 > Tom
 >
 > Unofficial FORD site Denmark
 >  http://members.tripod.com/FORD_DK
Samme synes jeg at opleve her boardcomputeren ændrer sig ikke hvis man kører
 ud af vejen med 80 på fartpiloten og slår aircon til, men måske ved
 accelrationer det er lidt svært at sige da tallene jo så langt fra er
 stabile, utroligt hvad der kan rende igennem den når man træder på pedalen
  (( forstår så bedre betydningen af en let fod under accelrationer når
 man ser de tal den leverer der.
 Leo
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           KASO (01-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  01-04-04 13:37 |  
  |  
 
            "Henning" skrev d. 31-03-04 15:59 dette indlæg :
 > On Wed, 31 Mar 2004 15:38:17 +0200, "Leo" <lhsnospam@ofir.dk> wrote:
 > 
 > >Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal
 lade
 > >skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere
 varmen
 > >på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 > >"slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
 > >benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er
 koblet til
 > >eller er det en skrøne fra gammel tid.
 > 
 > Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
 > brændstofforbrug.
 > 
 > 
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
 Det er vildt overdrevet! Rent faktisk er ekstraforbruget indenfor
 måleusikkerheden på min bil - mao.: Jeg er ikke istand til at måle
 merforbruget med A/C. Rent faktisk kører jeg ca. 2 km/l længere end
 bilens normforbrug om sommeren - trods konstant A/C - så det er ikke
 voldsomt.
 Til sammenligning: 10Hk = 7360 watt til nedkøling af en lille kabine.
 A/C-anlæg til huse kan køle rum på 30m2 ned med et forbrug på højst de
 2300watt, der er til rådighed i en stikkontakt. Et 10Hk anlæg skulle
 derfor - alt andet lige (ikke videnskabeligt!!!!) kunne køle et rum på
 90m2 ned - og det er godt nok en stor bil - med højt til loftet!!!
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (01-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  01-04-04 22:15 |  
  |   
            
> Til sammenligning: 10Hk = 7360 watt til nedkøling af en lille kabine.
 > A/C-anlæg til huse kan køle rum på 30m2 ned med et forbrug på højst de
 > 2300watt, der er til rådighed i en stikkontakt. Et 10Hk anlæg skulle
 > derfor - alt andet lige (ikke videnskabeligt!!!!) kunne køle et rum på
 > 90m2 ned - og det er godt nok en stor bil - med højt til loftet!!!
 Hov du glemmer at en bil har meget dårlig isolering og rigtig meget vinduer,
 så der kommer en betragtelig varme fra solen direkte ind på et sort
 instrumentbord
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             KASO (02-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  02-04-04 09:13 |  
  |  
 
            "" skrev d. 01-04-04 22:15 dette indlæg :
 > 
 > 
 > > Til sammenligning: 10Hk = 7360 watt til nedkøling af en lille
 kabine.
 > > A/C-anlæg til huse kan køle rum på 30m2 ned med et forbrug på højst
 de
 > > 2300watt, der er til rådighed i en stikkontakt. Et 10Hk anlæg skulle
 > > derfor - alt andet lige (ikke videnskabeligt!!!!) kunne køle et rum
 på
 > > 90m2 ned - og det er godt nok en stor bil - med højt til loftet!!!
 > 
 > Hov du glemmer at en bil har meget dårlig isolering og rigtig meget
 vinduer,
 > så der kommer en betragtelig varme fra solen direkte ind på et sort
 > instrumentbord
 > 
 > -- 
 > Tom
 > 
 Det har du da ret i, men mon ikke rigeligt det kompenseres af et
 grundareal i kabinen på max. 3-4m2 - og en loftshøjde på ca. det halve
 af et "standardrum"? Der er trods alt langt fra 3-4m3 til 180 m3 (i
 meget runde tal).
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Torben E (02-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben E | 
  Dato :  02-04-04 13:39 |  
  |   
            
 "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
 news:406d20ba$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Det har du da ret i, men mon ikke rigeligt det kompenseres af et
 > grundareal i kabinen på max. 3-4m2 - og en loftshøjde på ca. det halve
 > af et "standardrum"? Der er trods alt langt fra 3-4m3 til 180 m3 (i
 > meget runde tal).
 
 Du skal også huske at bilen skal køles ned fra +60 til 20-25 grader
 på få minutter, det opnår du ikke med et 220v AC i et hus.
 
 Torben E
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               KASO (02-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  02-04-04 14:45 |  
  |  
 
            "Torben E" skrev d. 02-04-04 13:39 dette indlæg :
 > 
 > "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
 > news:406d20ba$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > >
 > > Det har du da ret i, men mon ikke rigeligt det kompenseres af et
 > > grundareal i kabinen på max. 3-4m2 - og en loftshøjde på ca. det
 halve
 > > af et "standardrum"? Der er trods alt langt fra 3-4m3 til 180 m3 (i
 > > meget runde tal).
 > 
 > Du skal også huske at bilen skal køles ned fra +60 til 20-25 grader
 > på få minutter, det opnår du ikke med et 220v AC i et hus.
 > 
 > Torben E
 Det er jeg klar over - men der er stadig langt fra 3-4m3 til 180 m3 - et
 anlæg til 230V kan stadig levere en betragtelig køleeffekt. 
 Et hurtigt opslag på
 http://www.zibro.com/Denmark/dkContentpages/dkClima.htm viste, at et
 anlæg med et forbrug på 850W opgives til at kunne køle 85 m2= 195m3 (v.
 230cm til loft). 850W=1,15Hk - inkl. forbrug til blæser. 
 Min erfaring med små A/C-anlæg til indendørs brug er, at de er uhyre
 effektive og lige så hurtige til at køle som et bil A/C-anlæg -
 temperaturforskellen i bilen er blot større - til gengæld er rumfanget
 betragteligt mindre. De 10Hk er derfor totalt i skoven.
 Skal man iøvrigt sammenligne forbrug, skal man huske, at åbne
 vinduer/soltag også giver et betragteligt merforbrug - specielt ved
 højere hastigheder. Jeg tvivler derfor på at forbruget i en bil med A/C
 i praksis er højere end i en bil uden. Forskellen er blot, at føreren af
 bilen med A/C er bedre tilpas og kører betragteligt sikrere end føreren
 af bilen uden A/C (bevist i undersøgelser - det er faktisk farligere med
 en "overophedet" chauffør end en lettere bedugget ditto).
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Torben E (03-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben E | 
  Dato :  03-04-04 08:46 |  
  |   
            
"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
 news:406d6e7e$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Et hurtigt opslag på
 >  http://www.zibro.com/Denmark/dkContentpages/dkClima.htm viste, at et
 > anlæg med et forbrug på 850W opgives til at kunne køle 85 m2= 195m3 (v.
 > 230cm til loft). 850W=1,15Hk - inkl. forbrug til blæser.
 Jeps, men det er også bedre isoleret.
 > Min erfaring med små A/C-anlæg til indendørs brug er, at de er uhyre
 > effektive og lige så hurtige til at køle som et bil A/C-anlæg -
 > temperaturforskellen i bilen er blot større - til gengæld er rumfanget
 > betragteligt mindre. De 10Hk er derfor totalt i skoven.
 Sidst jeg var til ac service spurgte jeg teknikeren hvad han troede
 kompressoret brugte ved dens ratede max rpm, han mente omkring
 5-7 kw, men det er ikke nemt af finde ud af, jeg har prøvet at søge
 efter det, (Sanden SD-709 kompressor)
 > Skal man iøvrigt sammenligne forbrug, skal man huske, at åbne
 > vinduer/soltag også giver et betragteligt merforbrug - specielt ved
 > højere hastigheder. Jeg tvivler derfor på at forbruget i en bil med A/C
 > i praksis er højere end i en bil uden. Forskellen er blot, at føreren af
 > bilen med A/C er bedre tilpas og kører betragteligt sikrere end føreren
 > af bilen uden A/C (bevist i undersøgelser - det er faktisk farligere med
 > en "overophedet" chauffør end en lettere bedugget ditto).
 Helt klart, det giver meget mere ro i kørslen
 Torben E.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (31-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  31-03-04 18:47 |  
  |   
            
 "Leo" <lhsnospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:406ac9ca$0$126$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
 > skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
 > på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 > "slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
 > benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 > eller er det en skrøne fra gammel tid.
 > PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 > Leo
 >
 >
 Jeg læste på en hjemmeside som tilhører en offentlig institution (husker
 ikke hvilken), at en aircondition skulle øge forbruget med 5-8% nå den er
 slået til. Det bliver jo ikke til forskrækkende meget hvis den kun er slået
 til nå der er behov for det, men der var alligevel en livligdebat omkring
 hævede afgifter pga. det øgede forbrug. På min 1,4 liters motor med 90 hk
 kan jeg godt mærke (på trækkraften) om den er slået til eller ej, så jeg har
 gjort det til en fast vane at motionere den hver mandag morgen på turen til
 arbejde.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           [8700] Brian Mark Ma~ (01-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : [8700] Brian Mark Ma~ | 
  Dato :  01-04-04 00:27 |  
  |   
            >? hvordan med
 > benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 > eller er det en skrøne fra gammel tid.
 > PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.
 
 I vores Toyota Carina E med 1.8 108hk leanburn-motor, kan det høres og
 mærkes at bilen taber omdrejninger - det er ikke mange måske 50~100rpm. Men
 det øger helt sikkert brændstofforbruget en smule.
 
 Mvh.
 B. Madsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars (01-04-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars | 
  Dato :  01-04-04 07:31 |  
  |   
            Hej Leo,
 
 "Leo" <lhsnospam@ofir.dk> wrote in message
 news:406ac9ca$0$126$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
 > skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
 > på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
 > "slider" det for meget på den, hvis det da kan det ?
 
 Det er sådan jeg gør - men det er nu også en af typen der automatisk
 regulerer temperaturen. Og da det ikke er mig selv der betaler benzinen til
 den, er jeg ikke helt så krakilsk med om den nu kører 1 kilometer mere eller
 mindre på literen...
 
 
 > benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
 > eller er det en skrøne fra gammel tid.
 
 Det kommer an på forskelligt tror jeg, hvordan du i øvrigt kører, på hvilken
 type vej, osv. Jeg har ikke forsøgt mig med at måle forskellen, men du kan
 jo lave et forsøg med at notere hvor langt du kører på hver tank benzin i en
 periode med aircon slået til - og så en periode uden aircon slået til.
 Selvfølgelig vil der være forskelle i kørselsmønster/trafik - men det kunne
 måske give et fingerpeg om det har nogen reel betydning.
 
 ** Lars
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |