/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
aprilsnar
Fra : Britt Malka


Dato : 25-03-04 14:17

Goddag

Første april er der jo tradition for, at man godt må drille og nare
folk, men er der egentligt grænser for, hvor vidt man må trække
spøgen?

DR fortalte i tv-avisen engang, at folketinget skulle udskifte stolene
til blå og lyserøde farver, og det er jo rimeligt harmløst, men hvad
hvis man får en nyhed ud i medierne den 1. april, som er harmløs, men
ikke passer?

Kan man risikere at blive sagsøgt for at starte et rygte?

(Jeg kan ikke sige for meget, men jeg har nemlig en god idé)
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

 
 
Inger Pedersen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 25-03-04 14:56


"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Kan man risikere at blive sagsøgt for at starte et rygte?
>
> (Jeg kan ikke sige for meget, men jeg har nemlig en god idé)

Det kommer vel an på, hvad rygtet går ud på - så vidt jeg ved, er
lovgivningen ikke sat ud af kraft 1. april

Men ingen har vist sagsøgt daværende landbrugsminister Niels Anker Kofod, da
han stod i TV-avisen og forklarede, at man af hensyn til dansk landbrug var
nødt til at forlade sommertiden og gå tilbage til normaltid: Køerne kunne
ikke æde så meget græs på den kortere dag, og kornet voksede ikke nok:
Fallitten var nær.
MANGE hoppede på den og brokkede sig vidt og bredt over, at busser og tog
ikke kørte til tiden næste morgen.

Hilsen Inger




Britt Malka (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 25-03-04 18:52

On Thu, 25 Mar 2004 14:55:30 +0100, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det kommer vel an på, hvad rygtet går ud på - så vidt jeg ved, er
>lovgivningen ikke sat ud af kraft 1. april

Nej, det er jo det ...

>MANGE hoppede på den og brokkede sig vidt og bredt over, at busser og tog
>ikke kørte til tiden næste morgen.

Ha
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Carsten Riis (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 25-03-04 15:42

Britt Malka wrote:
>
> Goddag
>
> Første april er der jo tradition for, at man godt må drille og nare
> folk, men er der egentligt grænser for, hvor vidt man må trække
> spøgen?
>
> DR fortalte i tv-avisen engang, at folketinget skulle udskifte stolene
> til blå og lyserøde farver, og det er jo rimeligt harmløst, men hvad
> hvis man får en nyhed ud i medierne den 1. april, som er harmløs, men
> ikke passer?
>
Tja, jeg ved det faktisk ikke.

Mon ikke at der er en tilsvarende praksis som nødblus nytårsaften.




> Kan man risikere at blive sagsøgt for at starte et rygte?
>
> (Jeg kan ikke sige for meget, men jeg har nemlig en god idé)

Det kommer sandelig an på, hvad det er for et rygte!

med venlig hilsen

Carsten Riis

Else Holm (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Else Holm


Dato : 25-03-04 16:52

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
news:0pm560do2pghsfho0p5tn52g1b4mfol0br@4ax.com
> Goddag
>
> Første april er der jo tradition for, at man godt må drille og nare
> folk, men er der egentligt grænser for, hvor vidt man må trække
> spøgen?
>
<snip>
> (Jeg kan ikke sige for meget, men jeg har nemlig en god idé)


Der er temmelig vide rammer, så vidt jeg ved.

Prøvv at se på http://www.dril.dk/tema/tva/aprilsnar.asp

eller http://www.djh.dk/ejour/0402/14AprilsnarINyKonkurrence.html

- og der er mange flere mere eller relevante eksempler på google.

--
Else


Britt Malka (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 25-03-04 22:35

On Thu, 25 Mar 2004 16:51:43 +0100, "Else Holm" <holm_49@hotmail.com>
wrote:

>Der er temmelig vide rammer, så vidt jeg ved.
>
>Prøvv at se på http://www.dril.dk/tema/tva/aprilsnar.asp
>
>eller http://www.djh.dk/ejour/0402/14AprilsnarINyKonkurrence.html

Tak for linkene
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Bertel Lund Hansen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-03-04 17:59

Britt Malka skrev:

>Første april er der jo tradition for, at man godt må drille og nare
>folk, men er der egentligt grænser for, hvor vidt man må trække
>spøgen?

Ja, men eftersom 'reglerne' om 1. april er uskrevne, er grænserne
det også. De vil nok blive trukket ved personskade og store
økonomiske problemer - for passende værdier af "skade" og
"store".

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Lykkegaard (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-03-04 08:05


"Bertel Lund Hansen" wrote
>
> Ja, men eftersom 'reglerne' om 1. april er uskrevne, er grænserne
> det også. De vil nok blive trukket ved personskade og store
> økonomiske problemer - for passende værdier af "skade" og
> "store".
>
Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte panik
i dele af England for år tilbage
Fik det egentlig nogen konsekvenser dengang?

- Peter



Bertel Lund Hansen (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-03-04 08:38

Peter Lykkegaard skrev:

>Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte panik
>i dele af England for år tilbage

Ikke helt. Orson (også) Welles havde ikke til hensigt at narre.

>Fik det egentlig nogen konsekvenser dengang?

Det ved jeg ikke, men det ville være urimeligt. De gjorde
omhyggeligt opmærksom på før og efter udsendelsen at det var et
hørespil. Hvad mere kunne de have gjort?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Lykkegaard (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-03-04 09:15


"Bertel Lund Hansen" wrote in a message

> Peter Lykkegaard skrev:
>
> >Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte
panik
> >i dele af England for år tilbage
>
> Ikke helt. Orson (også) Welles havde ikke til hensigt at narre.

Det er korrekt - eller?
Det er klart at Orson Welles ikke havde til hensigt at skabe panik
Men at skabe en illusion er vel også at narre
>
> >Fik det egentlig nogen konsekvenser dengang?
>
> Det ved jeg ikke, men det ville være urimeligt. De gjorde
> omhyggeligt opmærksom på før og efter udsendelsen at det var et
> hørespil. Hvad mere kunne de have gjort?

Nok ikke mere end det uden at ødelægge illusionen

Men jeg regnede nu heller ikke med at der var straffe til specifikke
medvirkende etc
Iøvrigt var det intet i sammenligning med de udsendelser man har i dag på
radio/tv etc
Problemet var mere at radiomediet var forholdsvist nyt dengang og radiospil
var relativt ukendt

Blev der lavet (nye) regler på området efterfølgende?

- Peter



Klaus G. (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-03-04 10:28

> Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte
panik
> i dele af England for år tilbage
> Fik det egentlig nogen konsekvenser dengang?
>
Den "begivenhed" kender jeg ikke til. Kan du ikke uddybe? :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?



Kim Ludvigsen (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 26-03-04 10:38

Klaus G. wrote:
>
> > Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte
> panik
> > i dele af England for år tilbage
> >
> Den "begivenhed" kender jeg ikke til. Kan du ikke uddybe? :)

Det var ikke en aprilsnar, og det foregik ikke i England.

Orson Welles lavede Klodernes kamp som et radiospil, men i stedet for at
lave det som en fortælling, lavede han det som en reportage med passende
lydeffekter. Mange amerikanere troede, at en invasion fra Mars var i
fuld sving og gik i panik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-03-04 11:01

Kim Ludvigsen skrev:

>lydeffekter. Mange amerikanere troede, at en invasion fra Mars var i
>fuld sving og gik i panik.

Mange = flere millioner. Der var kaos.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fly Christensen (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 26-03-04 11:17

On Fri, 26 Mar 2004 10:38:27 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Klaus G. wrote:
>>
>> > Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte
>> panik
>> > i dele af England for år tilbage
>> >
>> Den "begivenhed" kender jeg ikke til. Kan du ikke uddybe? :)
>
>Det var ikke en aprilsnar, og det foregik ikke i England.
>
>Orson Welles lavede Klodernes kamp som et radiospil, men i stedet for at
>lave det som en fortælling, lavede han det som en reportage med passende
>lydeffekter. Mange amerikanere troede, at en invasion fra Mars var i
>fuld sving og gik i panik.

Men gunden til dette var, at der var to overlappende udsendelser. Først
en populær som rigtig mange hørte. Medens denne var i gang begyndte
Klodernes Kamp. Efter at udsendelse 1 var forbi, skiftede folk kanal og
hørte nu, hvad de troede var en live udsendelse, da de jo ikke havde
hørt advarslerne før Klodernes Kamp gik i gang.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Martin Schultz (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 26-03-04 10:42

On Fri, 26 Mar 2004 08:04:49 +0100, Peter Lykkegaard wrote:

> "Bertel Lund Hansen" wrote
>>
>> Ja, men eftersom 'reglerne' om 1. april er uskrevne, er grænserne
>> det også. De vil nok blive trukket ved personskade og store
>> økonomiske problemer - for passende værdier af "skade" og
>> "store".
>>
> Man kan vel trække en pendant til HG Wells lille radiospil der skabte panik
> i dele af England for år tilbage

Det var USA og ikke england.

Martin
--
Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Peter Lykkegaard (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-03-04 11:48


"Martin Schultz" wrote in a

> Det var USA og ikke england.
>
Hmm, gad vide hvor jeg fik den vildfarelse fra?
Ok - takker

- Peter



Lasse Reichstein Nie~ (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 27-03-04 02:13

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> writes:

> "Martin Schultz" wrote in a
>
>> Det var USA og ikke england.
>>
> Hmm, gad vide hvor jeg fik den vildfarelse fra?

Formodentlig fra den oprindelige bog, som foregik i England.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste