/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Backup med DAT-båndstation
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 22-03-04 18:01

Hej NG,

Jeg er rimelig ny Linux-bruger.
Men jeg håber i gider hjælpe af lige vel.

Jeg vil gerne have min båndstation til at virke.
Jeg køre Fedora Core1.
Jeg har en HP SureStore 8i DAT-båndstation.
Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
Hvordan henvender jeg mig til båndstationen?
Jeg er helt på bar bund.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Kenneth

 
 
Morten Guldager (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 22-03-04 18:55

Mon, 22 Mar 2004 at 17:00 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>
> Jeg vil gerne have min båndstation til at virke.
> Jeg køre Fedora Core1.
> Jeg har en HP SureStore 8i DAT-båndstation.
> Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
> Hvordan henvender jeg mig til båndstationen?

Tja, jeg plejer at bruge tar(1) programmet.

F.eks. vil

tar zcf /dev/st0 /

tage en backup af alt på maskinen.

Læs mere om tar ved at skrive:

man tar

Der findes muligvis også GUI backupprogrammer, men
her kender jeg kun Legato Networker som nok er alt
for stort/dyrt/besværligt til dit brug.


/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 22-03-04 19:41

Den Mon, 22 Mar 2004 17:55:08 +0000. skrev Morten Guldager:

> Mon, 22 Mar 2004 at 17:00 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>
>> Jeg vil gerne have min båndstation til at virke.
>> Jeg køre Fedora Core1.
>> Jeg har en HP SureStore 8i DAT-båndstation.
>> Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
>> Hvordan henvender jeg mig til båndstationen?
>
> Tja, jeg plejer at bruge tar(1) programmet.
>
> F.eks. vil
>
> tar zcf /dev/st0 /
>
> tage en backup af alt på maskinen.
>
> Læs mere om tar ved at skrive:
>
> man tar
>
> Der findes muligvis også GUI backupprogrammer, men
> her kender jeg kun Legato Networker som nok er alt
> for stort/dyrt/besværligt til dit brug.
>
>
> /Morten

Hej Morten,

Så får jeg følgende fejl, hvis jeg køre tar zcf /dev/st0 /
tar: Fjerner indledende '/' fra medlemsnavne
tar (barn): /dev/st0: Kan ikke open: Ingen sådan enhed
tar (barn): Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
Røret blev brudt

Med venlig hilsen
Kenneth

Klaus Ellegaard (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 22-03-04 19:47

Organization: Organized? Who, me?

Kenneth Lunby Rasmussen <spam@spam.dk> writes:

>tar (barn): Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
>Røret blev brudt

Eeeeek!

Burde den så ikke kalde tar for "bar" (båndarkiv) og DVD for
DAPL (Digitalt Alsidigt PladeLager)?

Mvh.
   Klaus, der vist er en anelse off-topic.

Morten Guldager (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 22-03-04 21:38

Mon, 22 Mar 2004 at 18:46 GMT Klaus Ellegaard wrote
> Organization: Organized? Who, me?
>
> Kenneth Lunby Rasmussen <spam@spam.dk> writes:
>
>>tar (barn): Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
>>Røret blev brudt
>
> Eeeeek!

Vi må klart have os en dk.edb.system.unix.dansksproget.

Den kan moderne unixbrugere så benytte, mens vi dinosauer
kan fortsætte vores nostalgitrip her i d.e.s.u


/Morten

Morten Guldager (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 22-03-04 21:32

Mon, 22 Mar 2004 at 18:41 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
> Den Mon, 22 Mar 2004 17:55:08 +0000. skrev Morten Guldager:
>
>> Mon, 22 Mar 2004 at 17:00 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>
>>> Jeg vil gerne have min båndstation til at virke.
>>> Jeg køre Fedora Core1.
>>> Jeg har en HP SureStore 8i DAT-båndstation.
>>> Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
>>> Hvordan henvender jeg mig til båndstationen?
>>
>> Tja, jeg plejer at bruge tar(1) programmet.
>>
>> F.eks. vil
>>
>> tar zcf /dev/st0 /
>>
>> tage en backup af alt på maskinen.
>
> Så får jeg følgende fejl, hvis jeg køre tar zcf /dev/st0 /
> tar: Fjerner indledende '/' fra medlemsnavne
> tar (barn): /dev/st0: Kan ikke open: Ingen sådan enhed
> tar (barn): Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
> Røret blev brudt

Hmm, tar på dansk... suk!

Men det ser ud som om den ikke fandt din DAT.

Kør lige

cat /proc/scsi/scsi

og

/sbin/lsmod



/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 22-03-04 22:01

Den Mon, 22 Mar 2004 20:31:54 +0000. skrev Morten Guldager:

> Mon, 22 Mar 2004 at 18:41 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Den Mon, 22 Mar 2004 17:55:08 +0000. skrev Morten Guldager:
>>
>>> Mon, 22 Mar 2004 at 17:00 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>>
>>>> Jeg vil gerne have min båndstation til at virke.
>>>> Jeg køre Fedora Core1.
>>>> Jeg har en HP SureStore 8i DAT-båndstation.
>>>> Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
>>>> Hvordan henvender jeg mig til båndstationen?
>>>
>>> Tja, jeg plejer at bruge tar(1) programmet.
>>>
>>> F.eks. vil
>>>
>>> tar zcf /dev/st0 /
>>>
>>> tage en backup af alt på maskinen.
>>
>> Så får jeg følgende fejl, hvis jeg køre tar zcf /dev/st0 /
>> tar: Fjerner indledende '/' fra medlemsnavne
>> tar (barn): /dev/st0: Kan ikke open: Ingen sådan enhed
>> tar (barn): Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
>> Røret blev brudt
>
> Hmm, tar på dansk... suk!
>
> Men det ser ud som om den ikke fandt din DAT.
>
> Kør lige
>
> cat /proc/scsi/scsi
>
> og
>
> /sbin/lsmod
>
>
>
> /Morten

Hej Morten,

cat /proc/scsi/scsi giver:
Attached devices: none

/sbin/lsmod giver:
Module Size Used by Not tainted
udf 94112 0 (autoclean)
nls_iso8859-1 3516 0 (autoclean)
st 31436 0 (autoclean) (unused)
es1371 29736 1 (autoclean)
ac97_codec 16744 0 (autoclean) [es1371]
gameport 3380 0 (autoclean) [es1371]
soundcore 6468 4 (autoclean) [es1371]
ide-cd 34432 0 (autoclean)
cdrom 34592 0 (autoclean) [ide-cd]
parport_pc 18756 1 (autoclean)
lp 8580 0 (autoclean)
parport 37056 1 (autoclean) [parport_pc lp]
autofs 12084 0 (autoclean) (unused)
3c59x 30704 1
ipt_REJECT 4248 1 (autoclean)
ipt_state 1080 2 (autoclean)
ip_conntrack 28552 1 (autoclean) [ipt_state]
iptable_filter 2444 1 (autoclean)
ip_tables 15136 3 [ipt_REJECT ipt_state iptable_filter]
floppy 57308 0 (autoclean)
sg 35436 0 (autoclean) (unused)
scsi_mod 110280 2 (autoclean) [st sg]
microcode 4188 0 (autoclean)
keybdev 2656 0 (unused)
hid 23908 0 (unused)
usb-uhci 26124 0 (unused)
usbcore 78752 1 [hid usb-uhci]
mousedev 5268 1 (autoclean)
input 5888 0 (autoclean) [keybdev hid mousedev]
ext3 71716 3
jbd 51276 3 [ext3]

Ja, det siger ikke lige mig satans meget.

/Kenneth


Morten Guldager (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 23-03-04 07:53

Mon, 22 Mar 2004 at 21:01 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Mon, 22 Mar 2004 at 18:41 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>
>>>> Mon, 22 Mar 2004 at 17:00 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>>>
>>>>> Jeg køre Fedora Core1.
>>>>> Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
>>>
>>> Så får jeg følgende fejl, hvis jeg køre tar zcf /dev/st0 /
>>> tar (barn): /dev/st0: Kan ikke open: Ingen sådan enhed
>
> cat /proc/scsi/scsi giver:
> Attached devices: none
>
> /sbin/lsmod giver:
> Module Size Used by Not tainted
> udf 94112 0 (autoclean)
> nls_iso8859-1 3516 0 (autoclean)
> st 31436 0 (autoclean) (unused)
> es1371 29736 1 (autoclean)
> ac97_codec 16744 0 (autoclean) [es1371]
> gameport 3380 0 (autoclean) [es1371]
> soundcore 6468 4 (autoclean) [es1371]
> ide-cd 34432 0 (autoclean)
> cdrom 34592 0 (autoclean) [ide-cd]
> parport_pc 18756 1 (autoclean)
> lp 8580 0 (autoclean)
> parport 37056 1 (autoclean) [parport_pc lp]
> autofs 12084 0 (autoclean) (unused)
> 3c59x 30704 1
> ipt_REJECT 4248 1 (autoclean)
> ipt_state 1080 2 (autoclean)
> ip_conntrack 28552 1 (autoclean) [ipt_state]
> iptable_filter 2444 1 (autoclean)
> ip_tables 15136 3 [ipt_REJECT ipt_state iptable_filter]
> floppy 57308 0 (autoclean)
> sg 35436 0 (autoclean) (unused)
> scsi_mod 110280 2 (autoclean) [st sg]
> microcode 4188 0 (autoclean)
> keybdev 2656 0 (unused)
> hid 23908 0 (unused)
> usb-uhci 26124 0 (unused)
> usbcore 78752 1 [hid usb-uhci]
> mousedev 5268 1 (autoclean)
> input 5888 0 (autoclean) [keybdev hid mousedev]
> ext3 71716 3
> jbd 51276 3 [ext3]

Ok, Der er ikke loadet nogen low level scsi driver.

På min antikke Redhat 7.3 hedder driveren aha1542.

Jeg ved ikke lige hvordan den "rigtige" måde er at få den
loadet på en fedora kasse, men

insmod aha1542

kan ihvertfald demonstrere om det vil komme til at virke.

Hvis det virker bør du tage dig den tid der skal til for at få
gjort det rigtigt også. At køre insmod i hånden før tar er
noget klamp i daglig drift.

Fedora har muligvis noget GUI værk der skal opdage og konfigurere
din aha1542. Men i bund og grund skal den bare knalde en linje i
/etc/modules.conf. Men hvis jeg ikke husker forkert er dog netop aha1542
en lidt besværlig fætter da man ofte skal specificere IRQ og DMA med
kryptiske parametre i modules.conf (og på insmod linjen)

Det er mange år siden jeg selv brugte en aha1542 så jeg kan ikke
huske andet end at jeg blev glad for dens PCI baserede efterfølger.

Men du kan "sagtens" få det til at virke, ingen grund til at spendere
en formue hvis du kun skal føde en DAT.



/Morten


Kenneth Lunby Rasmus~ (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 23-03-04 20:05

Den Tue, 23 Mar 2004 06:53:06 +0000. skrev Morten Guldager:

> Mon, 22 Mar 2004 at 21:01 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>> Mon, 22 Mar 2004 at 18:41 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>>
>>>>> Mon, 22 Mar 2004 at 17:00 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>>>>
>>>>>> Jeg køre Fedora Core1.
>>>>>> Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.
>>>>
>>>> Så får jeg følgende fejl, hvis jeg køre tar zcf /dev/st0 /
>>>> tar (barn): /dev/st0: Kan ikke open: Ingen sådan enhed
>>
>> cat /proc/scsi/scsi giver:
>> Attached devices: none
>>
>> /sbin/lsmod giver:
>> Module Size Used by Not tainted
>> udf 94112 0 (autoclean)
>> nls_iso8859-1 3516 0 (autoclean)
>> st 31436 0 (autoclean) (unused)
>> es1371 29736 1 (autoclean)
>> ac97_codec 16744 0 (autoclean) [es1371]
>> gameport 3380 0 (autoclean) [es1371]
>> soundcore 6468 4 (autoclean) [es1371]
>> ide-cd 34432 0 (autoclean)
>> cdrom 34592 0 (autoclean) [ide-cd]
>> parport_pc 18756 1 (autoclean)
>> lp 8580 0 (autoclean)
>> parport 37056 1 (autoclean) [parport_pc lp]
>> autofs 12084 0 (autoclean) (unused)
>> 3c59x 30704 1
>> ipt_REJECT 4248 1 (autoclean)
>> ipt_state 1080 2 (autoclean)
>> ip_conntrack 28552 1 (autoclean) [ipt_state]
>> iptable_filter 2444 1 (autoclean)
>> ip_tables 15136 3 [ipt_REJECT ipt_state iptable_filter]
>> floppy 57308 0 (autoclean)
>> sg 35436 0 (autoclean) (unused)
>> scsi_mod 110280 2 (autoclean) [st sg]
>> microcode 4188 0 (autoclean)
>> keybdev 2656 0 (unused)
>> hid 23908 0 (unused)
>> usb-uhci 26124 0 (unused)
>> usbcore 78752 1 [hid usb-uhci]
>> mousedev 5268 1 (autoclean)
>> input 5888 0 (autoclean) [keybdev hid mousedev]
>> ext3 71716 3
>> jbd 51276 3 [ext3]
>
> Ok, Der er ikke loadet nogen low level scsi driver.
>
> På min antikke Redhat 7.3 hedder driveren aha1542.
>
> Jeg ved ikke lige hvordan den "rigtige" måde er at få den
> loadet på en fedora kasse, men
>
> insmod aha1542
>
> kan ihvertfald demonstrere om det vil komme til at virke.
>
> Hvis det virker bør du tage dig den tid der skal til for at få
> gjort det rigtigt også. At køre insmod i hånden før tar er
> noget klamp i daglig drift.
>
> Fedora har muligvis noget GUI værk der skal opdage og konfigurere
> din aha1542. Men i bund og grund skal den bare knalde en linje i
> /etc/modules.conf. Men hvis jeg ikke husker forkert er dog netop aha1542
> en lidt besværlig fætter da man ofte skal specificere IRQ og DMA med
> kryptiske parametre i modules.conf (og på insmod linjen)
>
> Det er mange år siden jeg selv brugte en aha1542 så jeg kan ikke
> huske andet end at jeg blev glad for dens PCI baserede efterfølger.
>
> Men du kan "sagtens" få det til at virke, ingen grund til at spendere
> en formue hvis du kun skal føde en DAT.
>
>
>
> /Morten

Hvis jeg køre insmod aha1542 får jeg bare følgende:
Using /lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o
/lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o: init_module: No such device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg

Og jeg har prøvet at rette faktisk alt fra alt med DMA, IRQ, Base address
osv. Den bliver bare ved med at skive det samme.

Håber du stadig har tålmodighed.

/Kenneth

Morten Guldager (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 23-03-04 20:34

Tue, 23 Mar 2004 at 19:04 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>
> Hvis jeg køre insmod aha1542 får jeg bare følgende:
> Using /lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o
> /lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o: init_module: No such device
> Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
> You may find more information in syslog or the output from dmesg
>
> Og jeg har prøvet at rette faktisk alt fra alt med DMA, IRQ, Base address
> osv. Den bliver bare ved med at skive det samme.

Har du checket hvad controleren er sat til? (i adaptec's egen bios)
Har du reserveret disse resourcer til ISA i dit motherboard?

Du kan se om linux har brugt dine IRQ og DMA til noget andet

cat /proc/interrupts

cat /proc/dma

less /proc/ioports

Med

dmesg | less

kan du bladre rundt i hvad kernen skrev under boot. Måske den giver nogle
hints. Se især efter linjer om scsi, aha og adaptec.



/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 23-03-04 20:59

Den Tue, 23 Mar 2004 19:34:08 +0000. skrev Morten Guldager:

> Tue, 23 Mar 2004 at 19:04 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>
>> Hvis jeg køre insmod aha1542 får jeg bare følgende:
>> Using /lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o
>> /lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o: init_module: No such device
>> Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
>> You may find more information in syslog or the output from dmesg
>>
>> Og jeg har prøvet at rette faktisk alt fra alt med DMA, IRQ, Base address
>> osv. Den bliver bare ved med at skive det samme.
>
> Har du checket hvad controleren er sat til? (i adaptec's egen bios)
> Har du reserveret disse resourcer til ISA i dit motherboard?
>
> Du kan se om linux har brugt dine IRQ og DMA til noget andet
>
> cat /proc/interrupts
>
> cat /proc/dma
>
> less /proc/ioports
>
> Med
>
> dmesg | less
>
> kan du bladre rundt i hvad kernen skrev under boot. Måske den giver nogle
> hints. Se især efter linjer om scsi, aha og adaptec.
>
>
>
> /Morten

Juhuuu!!! BingoBango og regndans.
Morten, du er gud.
Nu virker det.
Jeg flyttede Controler'en til BaseAddress:330 IRQ:9 DMA:7
Så kørte jeg insmod aha1542.
Der kom ikke nogen fejl længere.
Derefter kørte jeg tar zcf /dev/st0 /
Og så kørte en på båndet.

Nu er det bare lige at du skrev at jeg skulle lave det ordentligt.
Jeg skulle sætte nogel linier ind i /etc/modules.conf
Kan du ikke lige hjælpe ,mig lidt der?
Mit bud ville være: "alias scsi_hostadapter aha1542" og
"options aha1542 aha1542=0x330,9,7"

Er det helt dumt, og skal de bare stå i bunden af filen?

/Kenneth

Morten Guldager (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 24-03-04 09:34

[om at få en Adaptec 1542 til at virke under Fedora]

Tue, 23 Mar 2004 at 19:58 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
> Jeg flyttede Controler'en til BaseAddress:330 IRQ:9 DMA:7
> Så kørte jeg insmod aha1542.
> Der kom ikke nogen fejl længere.
>
> Nu er det bare lige at du skrev at jeg skulle lave det ordentligt.
> Jeg skulle sætte nogel linier ind i /etc/modules.conf
> Kan du ikke lige hjælpe ,mig lidt der?
> Mit bud ville være: "alias scsi_hostadapter aha1542" og
> "options aha1542 aha1542=0x330,9,7"
>
> Er det helt dumt, og skal de bare stå i bunden af filen?

Hmm, jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres i Fedora.
Men hvis det virker er det vel også godt nok.

Hvis Fedora er særlig psykopatisk har den en intern/hemmelig
database over hvad der skal loades. Og så finder skidtet måske
på at _fjerne_ dine tilføjelser til modules.conf ved næste boot.

Men prøv dog ad.

Iøvrigt kan jeg anbefale

tar ztvf /dev/st0

for at liste indholdet af dit arkiv

tar zxpf /dev/st0

for at restore tilbage til din disk.

Bemærk at båndstationer under UNIX (og linux) default
spoler båndet tilbage efter hver brug.
Dette betyder at det er lidt mere besværligt at have flere
arkiver på et bånd.

Tricket er her at bruge

/dev/nst0

som tape device. n'et betyder No rewind

Man kan spole frem og tilbage på et bånd med mt komandoen.

mt -f /dev/nst0 fsf 1

spoler et arkiv frem.

mt -f /dev/st0

spytter båndet ud.

mt(1) kan en hel masse mere. Læs manualen med

man mt


/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 24-03-04 19:31

Den Wed, 24 Mar 2004 08:33:34 +0000. skrev Morten Guldager:

> [om at få en Adaptec 1542 til at virke under Fedora]
>
> Tue, 23 Mar 2004 at 19:58 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Jeg flyttede Controler'en til BaseAddress:330 IRQ:9 DMA:7
>> Så kørte jeg insmod aha1542.
>> Der kom ikke nogen fejl længere.
>>
>> Nu er det bare lige at du skrev at jeg skulle lave det ordentligt.
>> Jeg skulle sætte nogel linier ind i /etc/modules.conf
>> Kan du ikke lige hjælpe ,mig lidt der?
>> Mit bud ville være: "alias scsi_hostadapter aha1542" og
>> "options aha1542 aha1542=0x330,9,7"
>>
>> Er det helt dumt, og skal de bare stå i bunden af filen?
>
> Hmm, jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres i Fedora.
> Men hvis det virker er det vel også godt nok.
>
> Hvis Fedora er særlig psykopatisk har den en intern/hemmelig
> database over hvad der skal loades. Og så finder skidtet måske
> på at _fjerne_ dine tilføjelser til modules.conf ved næste boot.
>
> Men prøv dog ad.
>
> Iøvrigt kan jeg anbefale
>
> tar ztvf /dev/st0
>
> for at liste indholdet af dit arkiv
>
> tar zxpf /dev/st0
>
> for at restore tilbage til din disk.
>
> Bemærk at båndstationer under UNIX (og linux) default
> spoler båndet tilbage efter hver brug.
> Dette betyder at det er lidt mere besværligt at have flere
> arkiver på et bånd.
>
> Tricket er her at bruge
>
> /dev/nst0
>
> som tape device. n'et betyder No rewind
>
> Man kan spole frem og tilbage på et bånd med mt komandoen.
>
> mt -f /dev/nst0 fsf 1
>
> spoler et arkiv frem.
>
> mt -f /dev/st0
>
> spytter båndet ud.
>
> mt(1) kan en hel masse mere. Læs manualen med
>
> man mt
>
>
> /Morten

Det er kanon. Så er det kun øvelse der kan hjælpe herfra.

Men jeg ville så gerne få linux til at installere båndstation når den
starter op. Jeg synes snart jeg har prøvet alt.
Jeg har rettet i modprobe.conf.dist og modules.conf
Jeg aner bare ikke hvad jeg laver. :-/
Jeg har dog fået udstyrslæseren til at se båndstationen, men jeg kan
ikke bruge den før jeg har lavet en insmod aha1542.
Hvad gør insmod entelig? Jeg har lavet en insmod -v aha1542.
Den fortæller bare at den bruger aha1542.o modulet.
Skal jeg smide det nogen steder i conf-filerne?
Er det overhoved de rigtige filer jeg har fat i, eller?

Jeg ved jeg stremmer den lidt, men pleeees help...
/Kenneth

Morten Guldager (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 24-03-04 19:52

Wed, 24 Mar 2004 at 18:31 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
> Den Wed, 24 Mar 2004 08:33:34 +0000. skrev Morten Guldager:
>
>> [om at få en Adaptec 1542 til at virke under Fedora]
>>
>> Tue, 23 Mar 2004 at 19:58 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>> Jeg flyttede Controler'en til BaseAddress:330 IRQ:9 DMA:7
>>> Så kørte jeg insmod aha1542.
>>> Der kom ikke nogen fejl længere.
>>>
>>> Nu er det bare lige at du skrev at jeg skulle lave det ordentligt.
>>> Jeg skulle sætte nogel linier ind i /etc/modules.conf
>>> Kan du ikke lige hjælpe ,mig lidt der?
>>> Mit bud ville være: "alias scsi_hostadapter aha1542" og
>>> "options aha1542 aha1542=0x330,9,7"
>>>
>>> Er det helt dumt, og skal de bare stå i bunden af filen?
>>
>> Hmm, jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres i Fedora.
>> Men hvis det virker er det vel også godt nok.
>>
>> Hvis Fedora er særlig psykopatisk har den en intern/hemmelig
>> database over hvad der skal loades. Og så finder skidtet måske
>> på at _fjerne_ dine tilføjelser til modules.conf ved næste boot.
>>
>> Men prøv dog ad.
>
> Men jeg ville så gerne få linux til at installere båndstation når den
> starter op. Jeg synes snart jeg har prøvet alt.
> Jeg har rettet i modprobe.conf.dist og modules.conf

Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.

En linje

alias scsi_hostadapter aha1542

burde kunne gøre det.

Hvis du nøjes med den linje og så prøver din tar, fejler det så?

Det "burde" få kernen til at loade modulet når det kommer et request.

insmod er det program der bruges til at indlæse et kernemodul med.

lsmod viser hvilke moduler der er loadet, og rmmod piller dem ud igen.

modprobe er en lidt mere avanceret måde at loade moduler på.




/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 24-03-04 20:11

Den Wed, 24 Mar 2004 18:52:03 +0000. skrev Morten Guldager:

> Wed, 24 Mar 2004 at 18:31 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Den Wed, 24 Mar 2004 08:33:34 +0000. skrev Morten Guldager:
>>
>>> [om at få en Adaptec 1542 til at virke under Fedora]
>>>
>>> Tue, 23 Mar 2004 at 19:58 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>> Jeg flyttede Controler'en til BaseAddress:330 IRQ:9 DMA:7
>>>> Så kørte jeg insmod aha1542.
>>>> Der kom ikke nogen fejl længere.
>>>>
>>>> Nu er det bare lige at du skrev at jeg skulle lave det ordentligt.
>>>> Jeg skulle sætte nogel linier ind i /etc/modules.conf
>>>> Kan du ikke lige hjælpe ,mig lidt der?
>>>> Mit bud ville være: "alias scsi_hostadapter aha1542" og
>>>> "options aha1542 aha1542=0x330,9,7"
>>>>
>>>> Er det helt dumt, og skal de bare stå i bunden af filen?
>>>
>>> Hmm, jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres i Fedora.
>>> Men hvis det virker er det vel også godt nok.
>>>
>>> Hvis Fedora er særlig psykopatisk har den en intern/hemmelig
>>> database over hvad der skal loades. Og så finder skidtet måske
>>> på at _fjerne_ dine tilføjelser til modules.conf ved næste boot.
>>>
>>> Men prøv dog ad.
>>
>> Men jeg ville så gerne få linux til at installere båndstation når den
>> starter op. Jeg synes snart jeg har prøvet alt.
>> Jeg har rettet i modprobe.conf.dist og modules.conf
>
> Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.
>
> En linje
>
> alias scsi_hostadapter aha1542
>
> burde kunne gøre det.
>
> Hvis du nøjes med den linje og så prøver din tar, fejler det så?
>
> Det "burde" få kernen til at loade modulet når det kommer et request.
>
> insmod er det program der bruges til at indlæse et kernemodul med.
>
> lsmod viser hvilke moduler der er loadet, og rmmod piller dem ud igen.
>
> modprobe er en lidt mere avanceret måde at loade moduler på.
>
>
>
>
> /Morten

Hej Morten,

Det gør det ikke. Hvis jeg skriver mt -f /dev/st0 status skriver den
/dev/st0: No such device or address
Men hvis jeg først laver en insmod aha1542, skriver den.
SCSI 2 tape drive:
File number=-1, block number=-1, partition=0.
Tape block size 0 bytes. Density code 0x24 (DDS-2).
Soft error count since last status=0
General status bits on (1010000):
ONLINE IM_REP_EN

/Kenneth


Morten Guldager (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 24-03-04 22:03

Wed, 24 Mar 2004 at 19:10 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
> Den Wed, 24 Mar 2004 18:52:03 +0000. skrev Morten Guldager:
>>
>> Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.
>>
>> En linje
>>
>> alias scsi_hostadapter aha1542
>>
>> burde kunne gøre det.
>
> Det gør det ikke. Hvis jeg skriver mt -f /dev/st0 status skriver den
> /dev/st0: No such device or address

Og du har bootet efter du rettede modules.conf?



/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 24-03-04 22:18

Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 +0000. skrev Morten Guldager:

> Wed, 24 Mar 2004 at 19:10 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Den Wed, 24 Mar 2004 18:52:03 +0000. skrev Morten Guldager:
>>>
>>> Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.
>>>
>>> En linje
>>>
>>> alias scsi_hostadapter aha1542
>>>
>>> burde kunne gøre det.
>>
>> Det gør det ikke. Hvis jeg skriver mt -f /dev/st0 status skriver den
>> /dev/st0: No such device or address
>
> Og du har bootet efter du rettede modules.conf?
>
>
>
> /Morten

Jeps.

/Kenneth


Morten Guldager (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 24-03-04 22:57

Wed, 24 Mar 2004 at 21:18 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
> Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 +0000. skrev Morten Guldager:
>
>> Wed, 24 Mar 2004 at 19:10 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>> Den Wed, 24 Mar 2004 18:52:03 +0000. skrev Morten Guldager:
>>>>
>>>> Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.
>>>>
>>>> En linje
>>>>
>>>> alias scsi_hostadapter aha1542
>>>>
>>>> burde kunne gøre det.
>>>
>>> Det gør det ikke. Hvis jeg skriver mt -f /dev/st0 status skriver den
>>> /dev/st0: No such device or address

Jeg har googlet (modules.conf tape st) lidt, men jeg har ikke testet hvad
jeg fandt:

til modules.conf:

# SCSI tapes
probeall /dev/st scsi_hostadapter st
alias /dev/st* /dev/st
alias /dev/nst* /dev/st

eller måske

alias st0 st



/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 25-03-04 18:34

Den Wed, 24 Mar 2004 21:56:43 +0000. skrev Morten Guldager:

> Wed, 24 Mar 2004 at 21:18 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 +0000. skrev Morten Guldager:
>>
>>> Wed, 24 Mar 2004 at 19:10 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>>> Den Wed, 24 Mar 2004 18:52:03 +0000. skrev Morten Guldager:
>>>>>
>>>>> Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.
>>>>>
>>>>> En linje
>>>>>
>>>>> alias scsi_hostadapter aha1542
>>>>>
>>>>> burde kunne gøre det.
>>>>
>>>> Det gør det ikke. Hvis jeg skriver mt -f /dev/st0 status skriver den
>>>> /dev/st0: No such device or address
>
> Jeg har googlet (modules.conf tape st) lidt, men jeg har ikke testet hvad
> jeg fandt:
>
> til modules.conf:
>
> # SCSI tapes
> probeall /dev/st scsi_hostadapter st
> alias /dev/st* /dev/st
> alias /dev/nst* /dev/st
>
> eller måske
>
> alias st0 st
>
>
>
> /Morten

Hej Morten,

Nu har jeg søgt og søgt, men det ser ud som om alle stiller sig tilfrds
med at skal skrive insmod aha1542 hvor gang.

I min /proc/scsi/scsi står der kun Attached devices: none
I dmesg står der:
Configuring Adaptec (SCSI-ID 7) at IO:334, IRQ 9, DMA priority 7
scsi0 : Adaptec 1542
Vendor: HP Model: C1533A Rev: 9503
Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02
st: Version 20030406, bufsize 32768, max init. bufs 4, s/g segs 16
Attached scsi tape st0 at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
scsi : 0 hosts left.

Når jeg så køre en insmod aha1542 står der nu i /proc/scsi/scsi:
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
Vendor: HP Model: C1533A Rev: 9503
Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02

Hvad f.... gør jeg forkert?
Det er da som om den loader den halvt.
Er der en conf fil jeg mangler at rette?
For når jeg køre insmod virker det jo fint?
Hvad gør insmod som jeg ikke har gjort?

Håber du stadig gider hjælpe.

Jeg har også prøvet de sidste to foreslag, men uden resultat.
/Kenneth

Morten Guldager (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 26-03-04 22:39

Thu, 25 Mar 2004 at 17:34 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>
> Nu har jeg søgt og søgt, men det ser ud som om alle stiller sig tilfrds
> med at skal skrive insmod aha1542 hvor gang.

Ja, det var også det overordnede resultat af min googling.

> I min /proc/scsi/scsi står der kun Attached devices: none
> I dmesg står der:
> Configuring Adaptec (SCSI-ID 7) at IO:334, IRQ 9, DMA priority 7
> scsi0 : Adaptec 1542
> Vendor: HP Model: C1533A Rev: 9503
> Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02
> st: Version 20030406, bufsize 32768, max init. bufs 4, s/g segs 16
> Attached scsi tape st0 at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
> scsi : 0 hosts left.

Ok, så fedora loader aha1542 modulet under boot, sikkert for at se om
du skulle have nogle spændende diske at lege med. Og så rmmod'er den
aha1542 igen.

> Når jeg så køre en insmod aha1542 står der nu i /proc/scsi/scsi:
> Attached devices:
> Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
> Vendor: HP Model: C1533A Rev: 9503
> Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02
>
> Hvad f.... gør jeg forkert?

Aner det faktisk ikke.

Jeg har netop udført et par eksperimenter:

(1)
Jeg byggede mig en SuSE-9.0 kasse med en Mylex scsi controler til diske og
en Adaptec 1542 til en DAT.

SuSE loader via initrd min mylex driver med insmod og alt er fint.

"alias scsi_hostadapter aha1542" i modules.conf.

Det lykkedes mig ikke at få maskinen til automatisk at loade aha1542.

(2)
Så pillede jeg mylex og scsi-disk ud og satte en IDE disk i istedet.

Ny SuSE install, og "alias scsi_hostadapter aha1542" i modules.conf igen.

Nu virkede det fint. "mt stat" skriver

mt: /dev/tape: No medium found

som indikerer at der er hul igennem, men ikke noget bånd i drevet.

Så unloadede jeg aha1542 og prøvede igen. Det fejlede. så unloadede
jeg også st modulet. Herefter virkede det fint.

Jeg forstår det ikke 100% men det ser ud som om at hvis den først
har loadet st modulet fatter den ikke efterfølgende at loade aha1542.

Se her:

# lsmod|egrep 'st|aha'

# mt stat
mt: /dev/tape: No medium found

# lsmod|egrep 'st|aha'
aha1542 10388 0 (autoclean)
st 27760 0 (autoclean)
scsi_mod 97108 2 (autoclean) [aha1542 st]
isa-pnp 30664 0 [aha1542]

# rmmod aha1542

# mt stat
mt: /dev/tape: No such device or address

# lsmod|egrep 'st|aha'
st 27760 0 (autoclean)
scsi_mod 97108 1 (autoclean) [st]

# rmmod st

# mt stat
mt: /dev/tape: No medium found

Og jeg har ikke gjort andet end at putte

alias scsi_hostadapter aha1542

øverst (næsten) i /etc/modules.conf

(1)
Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal få det første forsøg til at spille.
Google fandt ikke ret mange med 2 forskellige scsi controlere og en DAT
som ikke bare kører insmod under boot.



/Morten

Kenneth Lunby Rasmus~ (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 27-03-04 00:04

Den Fri, 26 Mar 2004 21:39:12 +0000. skrev Morten Guldager:

> Thu, 25 Mar 2004 at 17:34 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>>
>> Nu har jeg søgt og søgt, men det ser ud som om alle stiller sig tilfrds
>> med at skal skrive insmod aha1542 hvor gang.
>
> Ja, det var også det overordnede resultat af min googling.
>
>> I min /proc/scsi/scsi står der kun Attached devices: none
>> I dmesg står der:
>> Configuring Adaptec (SCSI-ID 7) at IO:334, IRQ 9, DMA priority 7
>> scsi0 : Adaptec 1542
>> Vendor: HP Model: C1533A Rev: 9503
>> Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02
>> st: Version 20030406, bufsize 32768, max init. bufs 4, s/g segs 16
>> Attached scsi tape st0 at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
>> scsi : 0 hosts left.
>
> Ok, så fedora loader aha1542 modulet under boot, sikkert for at se om
> du skulle have nogle spændende diske at lege med. Og så rmmod'er den
> aha1542 igen.
>
>> Når jeg så køre en insmod aha1542 står der nu i /proc/scsi/scsi:
>> Attached devices:
>> Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
>> Vendor: HP Model: C1533A Rev: 9503
>> Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02
>>
>> Hvad f.... gør jeg forkert?
>
> Aner det faktisk ikke.
>
> Jeg har netop udført et par eksperimenter:
>
> (1)
> Jeg byggede mig en SuSE-9.0 kasse med en Mylex scsi controler til diske og
> en Adaptec 1542 til en DAT.
>
> SuSE loader via initrd min mylex driver med insmod og alt er fint.
>
> "alias scsi_hostadapter aha1542" i modules.conf.
>
> Det lykkedes mig ikke at få maskinen til automatisk at loade aha1542.
>
> (2)
> Så pillede jeg mylex og scsi-disk ud og satte en IDE disk i istedet.
>
> Ny SuSE install, og "alias scsi_hostadapter aha1542" i modules.conf igen.
>
> Nu virkede det fint. "mt stat" skriver
>
> mt: /dev/tape: No medium found
>
> som indikerer at der er hul igennem, men ikke noget bånd i drevet.
>
> Så unloadede jeg aha1542 og prøvede igen. Det fejlede. så unloadede
> jeg også st modulet. Herefter virkede det fint.
>
> Jeg forstår det ikke 100% men det ser ud som om at hvis den først
> har loadet st modulet fatter den ikke efterfølgende at loade aha1542.
>
> Se her:
>
> # lsmod|egrep 'st|aha'
>
> # mt stat
> mt: /dev/tape: No medium found
>
> # lsmod|egrep 'st|aha'
> aha1542 10388 0 (autoclean)
> st 27760 0 (autoclean)
> scsi_mod 97108 2 (autoclean) [aha1542 st]
> isa-pnp 30664 0 [aha1542]
>
> # rmmod aha1542
>
> # mt stat
> mt: /dev/tape: No such device or address
>
> # lsmod|egrep 'st|aha'
> st 27760 0 (autoclean)
> scsi_mod 97108 1 (autoclean) [st]
>
> # rmmod st
>
> # mt stat
> mt: /dev/tape: No medium found
>
> Og jeg har ikke gjort andet end at putte
>
> alias scsi_hostadapter aha1542
>
> øverst (næsten) i /etc/modules.conf
>
> (1)
> Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal få det første forsøg til at spille.
> Google fandt ikke ret mange med 2 forskellige scsi controlere og en DAT
> som ikke bare kører insmod under boot.
>
>
>
> /Morten

Du har fuldstændig ret.
Hvis jeg laver en "rmmod st" virker det.
Men så er det bare hvilken fil der loader st?

/Kenneth


Michael Rasmussen (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-03-04 00:56

On Sat, 27 Mar 2004 00:03:50 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:

>
> Du har fuldstændig ret.
> Hvis jeg laver en "rmmod st" virker det. Men så er det bare hvilken fil
> der loader st?
>
Du har faktisk næsten selv sagt det Når du under start indlæser
aha1542 vil st automatisk blive indlæst, da brugen af aha1542 afhænger
af st. st er det generiske interface til alle scsi-båndstationer. Scsi
på linux, og windows også for den sags skyld, er opbygget i en lagdelt
struktur:
nederste lag: aha1542
miderster lag: st
øverste lag: sg

Før du laver rmmod af aha1542, kan du gøre lsmod, og du vil se, at st
benytter aha1542. Uden st indlæst har du ikke mulighed for at benytte mt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
--------------------------------------------------------------
If two people love each other, there can be no happy end to it.
      -- Ernest Hemingway



Kenneth Lunby Rasmus~ (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 27-03-04 01:18

Den Sat, 27 Mar 2004 00:55:30 +0100. skrev Michael Rasmussen:

> On Sat, 27 Mar 2004 00:03:50 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:
>
>>
>> Du har fuldstændig ret.
>> Hvis jeg laver en "rmmod st" virker det. Men så er det bare hvilken fil
>> der loader st?
>>
> Du har faktisk næsten selv sagt det Når du under start indlæser
> aha1542 vil st automatisk blive indlæst, da brugen af aha1542 afhænger
> af st. st er det generiske interface til alle scsi-båndstationer. Scsi
> på linux, og windows også for den sags skyld, er opbygget i en lagdelt
> struktur:
> nederste lag: aha1542
> miderster lag: st
> øverste lag: sg
>
> Før du laver rmmod af aha1542, kan du gøre lsmod, og du vil se, at st
> benytter aha1542. Uden st indlæst har du ikke mulighed for at benytte mt.

Jo, men som jeg forstår det, er mit problem at st bliver indlæst før
aha1542.

Når jeg starter op, kan jeg ikke komme i kontakt med båndstationen, men
efter at have lavet en rmmod st, virker det.

Hvad gør jeg forkert?
Jeg har da fundet ud af så meget at modules.deb loader st.o , men ikke
aha1542.o
Har det noget med det at sige?

/Kenneth

Michael Rasmussen (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-03-04 01:22

On Sat, 27 Mar 2004 01:17:30 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:

> Jeg har da fundet ud af så meget at modules.deb loader st.o , men ikke
> aha1542.o
> Har det noget med det at sige?
Bruger du debian (modules.deb)? Jeg var af den overbevisning, at du
benyttede fedora.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
--------------------------------------------------------------
You seek to shield those you love and you like the role of the provider.



Kenneth Lunby Rasmus~ (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 27-03-04 01:37

Den Sat, 27 Mar 2004 01:22:28 +0100. skrev Michael Rasmussen:

> On Sat, 27 Mar 2004 01:17:30 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:
>
>> Jeg har da fundet ud af så meget at modules.deb loader st.o , men ikke
>> aha1542.o
>> Har det noget med det at sige?
> Bruger du debian (modules.deb)? Jeg var af den overbevisning, at du
> benyttede fedora.

Nej, jeg bruger Fedora.
Sorry, jeg skal ærligt tilstå at jeg ikke
helt har styr på hvad jeg laver.

Men hvor loader den så st?
Det er bare underligt at det virker når jeg laver en rmmod st....
Så ville jeg bare gå ind og udkommenter den linie ud.

/Kenneth

Michael Rasmussen (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-03-04 01:51

On Sat, 27 Mar 2004 01:36:41 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:

>
> Nej, jeg bruger Fedora.
> Sorry, jeg skal ærligt tilstå at jeg ikke helt har styr på hvad jeg
> laver.
Det er også ved at være sent
>
> Men hvor loader den så st?
> Det er bare underligt at det virker når jeg laver en rmmod st.... Så
> ville jeg bare gå ind og udkommenter den linie ud.
Den loades formentlig som en konsekvens af, at et andet modul der loades,
har st som et afhængig modul. Måske skyldes problemet, at st loades to
gange?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
--------------------------------------------------------------
Take care to branch the right way on equality.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)



Michael Rasmussen (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-03-04 01:18

On Sat, 27 Mar 2004 00:03:50 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:

>
> Du har fuldstændig ret.
> Hvis jeg laver en "rmmod st" virker det. Men så er det bare hvilken fil
> der loader st?
>
Kom lige i tanke om et gammelt hack til modules.conf:
Prøv at indsætte følgende instruktioner:
alias scsi_hostadapter aha1542
modprobe aha1542
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
--------------------------------------------------------------
Don't kiss an elephant on the lips today.



Kenneth Lunby Rasmus~ (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 27-03-04 01:34

Den Sat, 27 Mar 2004 01:17:39 +0100. skrev Michael Rasmussen:

> On Sat, 27 Mar 2004 00:03:50 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen wrote:
>
>>
>> Du har fuldstændig ret.
>> Hvis jeg laver en "rmmod st" virker det. Men så er det bare hvilken fil
>> der loader st?
>>
> Kom lige i tanke om et gammelt hack til modules.conf:
> Prøv at indsætte følgende instruktioner:
> alias scsi_hostadapter aha1542
> modprobe aha1542

Den går ikke, så fejler den når den starter op.

/Kenneth

Kent Friis (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-03-04 17:43

Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 GMT skrev Morten Guldager:
>Wed, 24 Mar 2004 at 19:10 GMT Kenneth Lunby Rasmussen wrote
>> Den Wed, 24 Mar 2004 18:52:03 +0000. skrev Morten Guldager:
>>>
>>> Jeg ville udelukkende pille i modules.conf.
>>>
>>> En linje
>>>
>>> alias scsi_hostadapter aha1542
>>>
>>> burde kunne gøre det.
>>
>> Det gør det ikke. Hvis jeg skriver mt -f /dev/st0 status skriver den
>> /dev/st0: No such device or address
>
>Og du har bootet efter du rettede modules.conf?

"Du har rettet i modules.conf. Windows skal genstartes for at
ændringerne kan træde i kraft"?

Nej, vel?

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Morten Guldager (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 25-03-04 22:47

Thu, 25 Mar 2004 at 16:42 GMT Kent Friis wrote
> Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 GMT skrev Morten Guldager:
>>
>>Og du har bootet efter du rettede modules.conf?
>
> "Du har rettet i modules.conf. Windows skal genstartes for at
> ændringerne kan træde i kraft"?
>
> Nej, vel?

Nej, ikke nødvændigvis, men jeg ved ikke hvad der skal til for at få en
fedora-kasse til at genindlæse modules.conf. Gør du?

Jeg forsøger at hjælpe, hvad gør du?



/Morten

Kent Friis (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-03-04 23:03

Den Thu, 25 Mar 2004 21:46:50 GMT skrev Morten Guldager:
>Thu, 25 Mar 2004 at 16:42 GMT Kent Friis wrote
>> Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 GMT skrev Morten Guldager:
>>>
>>>Og du har bootet efter du rettede modules.conf?
>>
>> "Du har rettet i modules.conf. Windows skal genstartes for at
>> ændringerne kan træde i kraft"?
>>
>> Nej, vel?
>
>Nej, ikke nødvændigvis, men jeg ved ikke hvad der skal til for at få en
>fedora-kasse til at genindlæse modules.conf. Gør du?

Den skal ikke genindlæses.

modules.conf er config-filen til modprobe m.fl, og bliver læst når
disse startes. Det er det eneste tidspunkt hvor den fil (og indholdet)
er relevant for systemet.

Derimod kan det være nødvendigt at køre "depmod -a" når man har rettet
i den, men det har intet med reboot at gøre.

>Jeg forsøger at hjælpe, hvad gør du?

Forsøger at undgå at MCSE'er forvirrer folk mere end højst nødvendigt.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Morten Guldager (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 26-03-04 22:14

Thu, 25 Mar 2004 at 22:03 GMT Kent Friis wrote
> Den Thu, 25 Mar 2004 21:46:50 GMT skrev Morten Guldager:
>>
>>Nej, ikke nødvændigvis, men jeg ved ikke hvad der skal til for at få en
>>fedora-kasse til at genindlæse modules.conf. Gør du?
>
> Den skal ikke genindlæses.
>
> modules.conf er config-filen til modprobe m.fl, og bliver læst når
> disse startes. Det er det eneste tidspunkt hvor den fil (og indholdet)
> er relevant for systemet.

Tak for den nyttige informationr. Det løser desværre ikke problemet, men
bringer os muligvis et skridt nærmere.

> Derimod kan det være nødvendigt at køre "depmod -a" når man har rettet
> i den, men det har intet med reboot at gøre.

Tja, på min SuSE kasse bliver der kørt en depmod -a når jeg booter.

Så det er ikke korrekt at sige at det intet har med en reboot at gøre.

Havde du skrevet at det kunne gøres lettere med en depmod -a havde du
fremstået som konstruktiv...

>>Jeg forsøger at hjælpe, hvad gør du?
>
> Forsøger at undgå at MCSE'er forvirrer folk mere end højst nødvendigt.

Men nu ligner du mest af alt en idiot som prøver at fornærme mig ved at
spille bedre vidende. Du har muligvis bedre styr på "magien" omkring linux
moduler end jeg, men du har samtidig en usympatisk måde at vise det på.

Lad os, hvis du føler behov for det, fortsætte den del af diskutionen i
dk.snak.mudderkastning hvor den retteligt hører hjemme.


/Morten

Kent Friis (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 26-03-04 22:51

Den Fri, 26 Mar 2004 21:13:37 GMT skrev Morten Guldager:
>Thu, 25 Mar 2004 at 22:03 GMT Kent Friis wrote
>> Den Thu, 25 Mar 2004 21:46:50 GMT skrev Morten Guldager:
>>>
>>>Nej, ikke nødvændigvis, men jeg ved ikke hvad der skal til for at få en
>>>fedora-kasse til at genindlæse modules.conf. Gør du?
>>
>> Den skal ikke genindlæses.
>>
>> modules.conf er config-filen til modprobe m.fl, og bliver læst når
>> disse startes. Det er det eneste tidspunkt hvor den fil (og indholdet)
>> er relevant for systemet.
>
>Tak for den nyttige informationr. Det løser desværre ikke problemet, men
>bringer os muligvis et skridt nærmere.
>
>> Derimod kan det være nødvendigt at køre "depmod -a" når man har rettet
>> i den, men det har intet med reboot at gøre.
>
>Tja, på min SuSE kasse bliver der kørt en depmod -a når jeg booter.

SuSE gør mange ting for at spilde tiden under boot (sleeps er der
fx også mange af, jeg tror jeg halverede boot-tiden da jeg fjernede
alle de overflødige).

I det mindste er det ikke alle distro'er der er så tåbelige.

>Så det er ikke korrekt at sige at det intet har med en reboot at gøre.

Jo, men det har SuSE åbenbart ikke fattet.

>>>Jeg forsøger at hjælpe, hvad gør du?
>>
>> Forsøger at undgå at MCSE'er forvirrer folk mere end højst nødvendigt.
>
>Men nu ligner du mest af alt en idiot som prøver at fornærme mig ved at
>spille bedre vidende. Du har muligvis bedre styr på "magien" omkring linux
>moduler end jeg, men du har samtidig en usympatisk måde at vise det på.

Jeg forsøger ikke at spille bedre vidende, men man booter altså ikke
en Linux for sjov skyld... Hvordan skal man nogensinde få optime på over
400 dage, når der render Windows-folk rundt og rebooter maskinerne
hver gang der er noget de ikke kan finde ud af? (Ikke rettet specielt
imod dig, vi har en på arbejdet der er rigtig god til at reboote
maskinerne).

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Kenneth Lunby Rasmus~ (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~


Dato : 26-03-04 22:29

Den Thu, 25 Mar 2004 22:03:10 +0000. skrev Kent Friis:

> Den Thu, 25 Mar 2004 21:46:50 GMT skrev Morten Guldager:
>>Thu, 25 Mar 2004 at 16:42 GMT Kent Friis wrote
>>> Den Wed, 24 Mar 2004 21:03:27 GMT skrev Morten Guldager:
>>>>
>>>>Og du har bootet efter du rettede modules.conf?
>>>
>>> "Du har rettet i modules.conf. Windows skal genstartes for at
>>> ændringerne kan træde i kraft"?
>>>
>>> Nej, vel?
>>
>>Nej, ikke nødvændigvis, men jeg ved ikke hvad der skal til for at få en
>>fedora-kasse til at genindlæse modules.conf. Gør du?
>
> Den skal ikke genindlæses.
>
> modules.conf er config-filen til modprobe m.fl, og bliver læst når
> disse startes. Det er det eneste tidspunkt hvor den fil (og indholdet)
> er relevant for systemet.
>
> Derimod kan det være nødvendigt at køre "depmod -a" når man har rettet
> i den, men det har intet med reboot at gøre.
>
>>Jeg forsøger at hjælpe, hvad gør du?
>
> Forsøger at undgå at MCSE'er forvirrer folk mere end højst nødvendigt.
>
> Mvh
> Kent

Hvis jeg lige må blade mig, så virker genstart fint for mig så læge
jeg er ny i Linux.
Keep it simple

Desuden har jeg fået det løst.
Jeg lage "insmod aha1542" ind i rc.local.
Det er sikkeret ikke den rigtige måde, men efter som den ikke er
supporteret i kernen, (har jeg ladet mig fortælle) så... ?
(/lib/modules/2.4.22-1.2174.nptl/unsupported/drivers/scsi/aha1542.o)
Jeg kan ikke lige finde ud af at rekompilere kernen, hvilket
skulle være nødvendigt...

Og endnu engang, tak for hjælpen,(og tålmodigheden Morten.

/Kenneth


Uffe R. B. Andersen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 23-03-04 12:24

On Mon, 22 Mar 2004 18:00:51 +0100, Kenneth Lunby Rasmussen
<spam@spam.dk> wrote:

>Den køre på en Adaptec AHA1542CF SCSI controler.

Det er godt nok mange år siden jeg havde sådan en controller i brug,
men jeg mener at kunne huske, at jeg var nødt til at disable dens Plug
and Play-funktion. Dvs. hardcode den til en bestemt IRQ og så
reservere den i BIOS'en. Muligvis skulle den også have parametrene med
i modules.conf - altså noget med io=xxxxx irq=xx.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste