/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Spørgsmål fra (forhåbentlig) nystartet lær~
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-04 16:53

Hej,

i overvejelserne om, hvilken uddannelse og job jeg skal tage, ser jeg andre
perspektiver end lønnen og har nogle spørgsmål, som jeg tror I herinde har
bevæggrunde for at kunne besvare:

Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning
osv.)?

Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
første år?

Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
seminarierne og dels i praktikperioderne)?

mvh

M. Vinther





 
 
Birgitte Abkjær (20-03-2004)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 20-03-04 23:13


"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse
news:405c68b6$0$5933$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej,
>
> i overvejelserne om, hvilken uddannelse og job jeg skal tage, ser jeg
andre
> perspektiver end lønnen og har nogle spørgsmål, som jeg tror I herinde har
> bevæggrunde for at kunne besvare:
>
> Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
> opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning
> osv.)?
>
> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?
>
> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
> første år?

Er det alt du vil vide

Det vil jo fylde en hel roman.

VH Birgitte

> Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
> seminarierne og dels i praktikperioderne)?
>
> mvh
>
> M. Vinther
>
>
>
>



Ukendt (20-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-04 23:46

> Er det alt du vil vide

Nej, men jeg skal jo starte et sted

> Det vil jo fylde en hel roman.

Jeg har også den opfattelse, at lærere er vilde med romaner...

mvh

M. Vinther



Birgitte Abkjær (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 21-03-04 00:10


"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse
news:405c68b6$0$5933$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej,
>
> i overvejelserne om, hvilken uddannelse og job jeg skal tage, ser jeg
andre
> perspektiver end lønnen og har nogle spørgsmål, som jeg tror I herinde har
> bevæggrunde for at kunne besvare:
>
> Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
> opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning
> osv.)?

OK - gå bl.a.ind på diverse seminariers hjemmesider


> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Ja, der er mange møder og arrangementer, men det sker at lærerfamilier har
børn, og vovhund, der skal luftes.
Det er jo et temperamentspørgsmål, om man kan lide at fordele sit job på
denne måde.


> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
> første år?

Det hele. Planlægning, undervisning, styre ungerne, kende egne grænser og
sætte dem.


> Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
> seminarierne og dels i praktikperioderne)?

Det kan man også få at vide på seminarierne - de har bl.a pjecer om dette.

Det almindeligste og bedste råd - bliv vikar et års tid, og se om du
overlever.

> mvh
>
> M. Vinther
>
>
>
>



tux (21-03-2004)
Kommentar
Fra : tux


Dato : 21-03-04 23:22

"Vint" <ingen> wrote:

> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Det har du ret i, selvom mange udenfor inderkredsen tror at en lærer har
DK's bedst lønnede halvdagsjob!
Der er som du skriver opgaver der ligger uden for 'normal arbejdstid' (hvad
det så ellers er) i form af møder med kolleger, forældre og forskellige
sociale arrangementer, forberedelse hjemme med mere, MEN: selvfølgelig er
der plads til at have et familieliv!
En af de (heldigvis) mange gode ting ved lærerjobbet er friheden til at
tilrettelægge sit daglige arbejde, samarbejdet med kolleger og ikke midst
mødet med eleverne!
God fornøjelse til dig (kommende kollega måske) med dit valg af uddannelse.
) tux

Ukendt (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-04 00:05

Hej og tak for dit svar

mvh
M. vinther

"tux" <tux@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c3l4fm$c3s$1@sunsite.dk...
> "Vint" <ingen> wrote:
>
> > Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> > familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?
>
> Det har du ret i, selvom mange udenfor inderkredsen tror at en lærer har
> DK's bedst lønnede halvdagsjob!
> Der er som du skriver opgaver der ligger uden for 'normal arbejdstid'
(hvad
> det så ellers er) i form af møder med kolleger, forældre og forskellige
> sociale arrangementer, forberedelse hjemme med mere, MEN: selvfølgelig er
> der plads til at have et familieliv!
> En af de (heldigvis) mange gode ting ved lærerjobbet er friheden til at
> tilrettelægge sit daglige arbejde, samarbejdet med kolleger og ikke midst
> mødet med eleverne!
> God fornøjelse til dig (kommende kollega måske) med dit valg af
uddannelse.
> ) tux



Ukendt (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-04 00:21


> > Det har du ret i, selvom mange udenfor inderkredsen tror at en lærer har
> > DK's bedst lønnede halvdagsjob!
> > Der er som du skriver opgaver der ligger uden for 'normal arbejdstid'
> (hvad
> > det så ellers er) i form af møder med kolleger, forældre og forskellige
> > sociale arrangementer, forberedelse hjemme med mere, MEN: selvfølgelig
er
> > der plads til at have et familieliv!

Jeg tænkte på, om der findes en vejledende oversigt over, normaltimer, og
fordelingen af timer til undervisning, forberedelse, møder, og alle andre
medfølgende ting samt hvordan en alm. uge kan se ud for en lærer?

mvh

M. Vinther



Anita (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Anita


Dato : 20-04-04 14:22

"Vint" <ingen> skrev

Hejsa

> i overvejelserne om, hvilken uddannelse og job jeg skal tage, ser jeg
andre
> perspektiver end lønnen og har nogle spørgsmål, som jeg tror I herinde har
> bevæggrunde for at kunne besvare:
>
> Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
> opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning
> osv.)?

Jeg tror det varierer fra seminarium til seminarium. Jeg har læst i Aalborg
og afslutter til sommer. Undervisningen foregår primært på stamhold, hvor
man er ca. 20-30 studerende (alt efter hvor langt vi er inde i forløbet, der
falder altid en stor del fra undervejs). Der er dog en tendens til at man
går hen imod en smule storholdsundervisning af 2-3 stamhold ad gangen. Dette
skyldes primært nedskæringer og dermed nødvendige besparelser.

Men der er naturligvis også meget gruppearbejde og individuelt arbejde. Alle
opgaver og eksaminer kan klares som gruppe, dog undtaget af bacheloropgaven.

> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?

Jeg tror ikke du skal lade dig skræmme af dette, hvis du har lyst til
jobbet.

> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
> første år?

ALT!

> Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
> seminarierne og dels i praktikperioderne)?

På seminariet lægges der vægt på at du kan sætte dig ind i og anvende
teoretisk stof. At du kan forholde dig til det du har læst, at du kan
anvende begreber i andre sammenhænge, at du kan forholde dig didaktisk til
undervisning og at du forstår at reflektere og evaluere. Der er sikkert
meget mere, men det var da i hvert fald en stor bid, af de krav jeg er stødt
på i mit studie.

I praktikken lægges der vægt på at du kan planlægge, gennemføre og evaluere
et undervisningsforløb. Din praktiklærer vil typisk også se på, hvordan du
håndtere eleverne og give gode råd til forbedringer.

Venligst Anita



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste