/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ejendoms avance besktaning
Fra : Karsten


Dato : 23-02-04 15:30

Hej
Jeg er blevet bekendt med at der findes noget som hedder ejendoms avance
beskatning, og jeg ejer et hus beliggende på en 3500 m2 stor grund i en
mindre by. Jeg købte huset i 1997 for 1,1 mill og har siden sat det istand
for ca 500.000 kr.

Hvordan forholder det sig med denne beskatning ?

Jeg har ikke gemt alle kvitteringer i tidens løb, hvad gør jeg ?

Jeg står ikke for at skulle sælge huset, men havde egentlig regnet med at
have en lille opsparing stående i huset. Har jeg lavet opsparing for
skattevæsenet?



Hilsen
Karsten Skov



 
 
Kristian Storgaard (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 23-02-04 16:28

"Karsten" skrev 23.02.2004 15:30:

> Jeg står ikke for at skulle sælge huset, men havde egentlig regnet med at
> have en lille opsparing stående i huset. Har jeg lavet opsparing for
> skattevæsenet?

Bor du i huset? Kan grunden udstykkes?

/kristian


Karsten (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 23-02-04 16:37

Hej
Ja, jeg bor i huset.

Grunden kan i princippet udstykkes, men der vil kun være adgang via privat
vej.

Hilsen
Karsten
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC5FDA7C.314C2%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Karsten" skrev 23.02.2004 15:30:
>
> > Jeg står ikke for at skulle sælge huset, men havde egentlig regnet med
at
> > have en lille opsparing stående i huset. Har jeg lavet opsparing for
> > skattevæsenet?
>
> Bor du i huset? Kan grunden udstykkes?
>
> /kristian
>



Kristian Storgaard (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 23-02-04 17:01

"Karsten" skrev 23.02.2004 16:36:

> Grunden kan i princippet udstykkes, men der vil kun være adgang via privat
> vej.

Der findes en regel om skattefrihed for huse man bor i (parcelhusreglen),
men det kræver at din grund ikke kan udstykkes.

Ud fra de oplysninger du lige har givet, så vil du blive beskattet af
avancen ved et salg. Du kan dog i et vist omfang fratrække
forbedringsudgifter ved avanceberegningen.

/kristian


Peder Porse (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 23-02-04 17:56

Der er dog en yderligere bestemmelse om at avance også er skattefri,
hvis det skønnes at udstykning medfører væsenligt værditab for
restejendommen.

Det er vurderingsmyndigheden, der træffer disse afgørelser, du skal
skrive til ToldSkat om det og vedlægge kommunens udtalelse om udstykning.
pp

Kristian Storgaard wrote:
> "Karsten" skrev 23.02.2004 16:36:
>
>
>>Grunden kan i princippet udstykkes, men der vil kun være adgang via privat
>>vej.
>
>
> Der findes en regel om skattefrihed for huse man bor i (parcelhusreglen),
> men det kræver at din grund ikke kan udstykkes.
>
> Ud fra de oplysninger du lige har givet, så vil du blive beskattet af
> avancen ved et salg. Du kan dog i et vist omfang fratrække
> forbedringsudgifter ved avanceberegningen.
>
> /kristian
>

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg
86577305 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.


Karsten (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 23-02-04 18:55

Hej
Kan jeg få denne vurdering uden jeg konkret har planer om at frastykke eller
fraflytte.

hilsen
Karsten
"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
news:403a2f99$0$27360$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Der er dog en yderligere bestemmelse om at avance også er skattefri,
> hvis det skønnes at udstykning medfører væsenligt værditab for
> restejendommen.
>
> Det er vurderingsmyndigheden, der træffer disse afgørelser, du skal
> skrive til ToldSkat om det og vedlægge kommunens udtalelse om udstykning.
> pp
>
> Kristian Storgaard wrote:
> > "Karsten" skrev 23.02.2004 16:36:
> >
> >
> >>Grunden kan i princippet udstykkes, men der vil kun være adgang via
privat
> >>vej.
> >
> >
> > Der findes en regel om skattefrihed for huse man bor i
(parcelhusreglen),
> > men det kræver at din grund ikke kan udstykkes.
> >
> > Ud fra de oplysninger du lige har givet, så vil du blive beskattet af
> > avancen ved et salg. Du kan dog i et vist omfang fratrække
> > forbedringsudgifter ved avanceberegningen.
> >
> > /kristian
> >
>
> --
> Peder Porse
> Boesvej2, Svejstrup Enge
> 8660 Skanderborg
> 86577305 21407355
> www.pederporse.dk
> Venstrefolk har det rigtig dejligt.
>



Peder Porse (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 23-02-04 19:48

Ja.
Du skal skrive og bede om en "værditabserklæring"
pp

Karsten wrote:
> Hej
> Kan jeg få denne vurdering uden jeg konkret har planer om at frastykke eller
> fraflytte.
>
> hilsen
> Karsten
> "Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> news:403a2f99$0$27360$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>Der er dog en yderligere bestemmelse om at avance også er skattefri,
>>hvis det skønnes at udstykning medfører væsenligt værditab for
>>restejendommen.
>>
>>Det er vurderingsmyndigheden, der træffer disse afgørelser, du skal
>>skrive til ToldSkat om det og vedlægge kommunens udtalelse om udstykning.
>>pp
>>
>>Kristian Storgaard wrote:
>>
>>>"Karsten" skrev 23.02.2004 16:36:
>>>
>>>
>>>
>>>>Grunden kan i princippet udstykkes, men der vil kun være adgang via
>
> privat
>
>>>>vej.
>>>
>>>
>>>Der findes en regel om skattefrihed for huse man bor i
>
> (parcelhusreglen),
>
>>>men det kræver at din grund ikke kan udstykkes.
>>>
>>>Ud fra de oplysninger du lige har givet, så vil du blive beskattet af
>>>avancen ved et salg. Du kan dog i et vist omfang fratrække
>>>forbedringsudgifter ved avanceberegningen.
>>>
>>>/kristian
>>>
>>
>>--
>>Peder Porse
>>Boesvej2, Svejstrup Enge
>>8660 Skanderborg
>>86577305 21407355
>>www.pederporse.dk
>>Venstrefolk har det rigtig dejligt.
>>
>
>
>

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg
86577305 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.


Karsten (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 24-02-04 14:58

Tak for hjælpen

hilsen
Karsten

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
news:403a49fc$0$27392$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja.
> Du skal skrive og bede om en "værditabserklæring"
> pp
>
> Karsten wrote:
> > Hej
> > Kan jeg få denne vurdering uden jeg konkret har planer om at frastykke
eller
> > fraflytte.
> >
> > hilsen
> > Karsten
> > "Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> > news:403a2f99$0$27360$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> >>Der er dog en yderligere bestemmelse om at avance også er skattefri,
> >>hvis det skønnes at udstykning medfører væsenligt værditab for
> >>restejendommen.
> >>
> >>Det er vurderingsmyndigheden, der træffer disse afgørelser, du skal
> >>skrive til ToldSkat om det og vedlægge kommunens udtalelse om
udstykning.
> >>pp
> >>
> >>Kristian Storgaard wrote:
> >>
> >>>"Karsten" skrev 23.02.2004 16:36:
> >>>
> >>>
> >>>
> >>>>Grunden kan i princippet udstykkes, men der vil kun være adgang via
> >
> > privat
> >
> >>>>vej.
> >>>
> >>>
> >>>Der findes en regel om skattefrihed for huse man bor i
> >
> > (parcelhusreglen),
> >
> >>>men det kræver at din grund ikke kan udstykkes.
> >>>
> >>>Ud fra de oplysninger du lige har givet, så vil du blive beskattet af
> >>>avancen ved et salg. Du kan dog i et vist omfang fratrække
> >>>forbedringsudgifter ved avanceberegningen.
> >>>
> >>>/kristian
> >>>
> >>
> >>--
> >>Peder Porse
> >>Boesvej2, Svejstrup Enge
> >>8660 Skanderborg
> >>86577305 21407355
> >>www.pederporse.dk
> >>Venstrefolk har det rigtig dejligt.
> >>
> >
> >
> >
>
> --
> Peder Porse
> Boesvej2, Svejstrup Enge
> 8660 Skanderborg
> 86577305 21407355
> www.pederporse.dk
> Venstrefolk har det rigtig dejligt.
>



Maria Frederiksen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 23-02-04 19:45

> Hej
> Kan jeg få denne vurdering uden jeg konkret har planer om at frastykke
eller
> fraflytte.

Ja, men det er ikke nødvendigvis en fordel. Kan grunden udstykkes, så det
bliver fornuftigt også for dig, så kan du jo gøre det, og så sælge fra - det
haster jo ikke, og kan planlægges, så "hæk" mv er nogenlunde på plads, når
det engang bliver aktuelt. Kan grunden ikke udstykkes, så det bliver
fornuftligt for dig, så anlæg haven, så det understreges.
Bor du i landzone, så vil amtet næppe godkende en udstykning, og så bliver
du hjulpet den vej.

Hos os kunne der sagtens blive en grund, men det ville fuldstændig ødelægge
haven, og det godkendte Told og Skat, så vi blev ikke
ejendomsavancebeskattet.

Mvh Maria



Peder Porse (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 23-02-04 20:12

Det er ikke længere amtet, der har kompetencen i landzone, det er kommunen
pp

Maria Frederiksen wrote:

>>Hej
>>Kan jeg få denne vurdering uden jeg konkret har planer om at frastykke
>
> eller
>
>>fraflytte.
>
>
> Ja, men det er ikke nødvendigvis en fordel. Kan grunden udstykkes, så det
> bliver fornuftigt også for dig, så kan du jo gøre det, og så sælge fra - det
> haster jo ikke, og kan planlægges, så "hæk" mv er nogenlunde på plads, når
> det engang bliver aktuelt. Kan grunden ikke udstykkes, så det bliver
> fornuftligt for dig, så anlæg haven, så det understreges.
> Bor du i landzone, så vil amtet næppe godkende en udstykning, og så bliver
> du hjulpet den vej.
>
> Hos os kunne der sagtens blive en grund, men det ville fuldstændig ødelægge
> haven, og det godkendte Told og Skat, så vi blev ikke
> ejendomsavancebeskattet.
>
> Mvh Maria
>
>

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg
86577305 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.


Maria Frederiksen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 23-02-04 20:17

> Det er ikke længere amtet, der har kompetencen i landzone, det er kommunen
> pp

Kun i landzonelandsbyerne - i hvert fald her i Vestsjællands Amt.

Mvh Maria



Peder Porse (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 23-02-04 20:34

NEJ.

Planloven blev ændret fra og med 1/9 2002. Se planlovens § 35.
Før var det, som du beskriver det.
pp

Maria Frederiksen wrote:
>>Det er ikke længere amtet, der har kompetencen i landzone, det er kommunen
>>pp
>
>
> Kun i landzonelandsbyerne - i hvert fald her i Vestsjællands Amt.
>
> Mvh Maria
>
>

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg
86577305 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste