/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Italiensk (?) brød..?
Fra : Finn Christensen


Dato : 24-04-01 01:05

Hej
Jeg har fået mig en bage brød dille og kunne godt tænke mig at
prøve at lave noget lidt mere spændende end franskbrød og
boller.

Jeg vil gerne prøve at bage noget af det lækre brød man tit får
på italienske restauranter til en god portion lasagne......
Altså et "ciabatta-agtigt" brød. Stort, "sejt" og med smag og
"store bobler" (hvis i forstår hvad jeg mener)

Jeg har prøvet at købe noget durum-mel og lege lidt med det, men
det bliver ikke som jeg gerne vil have det.
For det første bliver det slet ikke så "luftigt" med "store
bobler", som jeg gerne vil have det og for det andet "falder det
let sammen", så jeg får et ret fladt, bredt brød ud af det.

Hvad er hemmeligheden på, at få et LUFTIGT og lidt "højt brød" -
mine bliver "flade når de hæver......
De hæver godt nok noget, men "flader ud til siderne".....

Er her nogen der har nogle gode opskrifter på GODT brød...?



--

Hilsen
Finn Christensen
www.webhuset.dk
www.webstatistik.nu (omfattende statistik over trafikken på din
hjemmeside)



 
 
Peter W. Bosse (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 24-04-01 07:17

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i meddelandet:
> Jeg vil gerne prøve at bage noget af det lækre brød man tit får
> på italienske restauranter til en god portion lasagne......
> Altså et "ciabatta-agtigt" brød. Stort, "sejt" og med smag og
> "store bobler" (hvis i forstår hvad jeg mener)

2 af de hurtige fra Morten...

Ciabatta, betyder tøffel (hjemmesko), stammer fra Como i Norditalien.
Dejen kan hhv. formes som en stor herretøffel, 1½ dametøffel eller
som flere små børnetøfler.

Brødet har ret blød krumme og skorpe takket være olivenolien.

Ciabatta 1 :
Fordej:
50 g grahamsmel
100 g hvedemel
15 g gær
2½ dl lunkent vand

Rør fordejen sammen og lad den stå tildækket på køkkenbordet til næste
dag.

Dej:
2 dl håndvarmt vand
1 tsk salt
½ dl olivenolie
ca. 400 g pizzamel

Rør vand, salt og olivenolie i fordejen. Tilsæt mel og ælt dejen på
maskine eller med melede hænder ved at løfte op i dejen fra skålens
bund. Dejen bliver mere smidig, efterhånden som den æltes. Lad dejen
hæve tildækket ca. to timer. Tag den ud på et meldrysset bord og form
den til et tøffelformet brød på ca. 30x15 cm, brug evt. en dejskraber
til at skubbe kanterne ind med. Efterhæv brødet tildækket 45 minutter.
Sigt mel over brødet og bag det 20-25 minutter ved 225 grader på
nederste ovnrille.

-oo-

Ciabatta 2 :
(2 stk)

25 g gær
3 dl koldt vand
500 g fint hvedemel (pizzamel)
1 dl jomfruolivenolie
2 tsk fint salt

1. Opløs gæren helt i det kolde vand i en stor skål. Hæld ca. halvdelen
af melet i og slå det sammen til en glat masse; slå luft i dejen i nogle
minutter (3 min. på maskine, 5 min. med hånden). Dejen skal blive meget
elastisk. Dæk skålen med film og lad dejen hæve ved stuetemperatur i
godt to timer, til den er hævet til 3-4 dobbelt størrelse og er fuld af
bobler. (Skålen skal være så stor, at dejen ikke når filmen).

2. Slå dejen ned og tilsæt olie og salt. Ælt derefter resten af melet i
dejen; men ikke mere end, at dejen er blødere end til et normalt brød.
Konsistensen skal være sådan, at dejen lige akkurat kan hældes langsomt
ud af skålen. Dæk skålen med film og lad dejen hæve til dobbelt
størrelse ca. 1 time.

3. Kom bagepapir på en plade. Skær forsigtigt med en skarp kniv dejen i
to dele. Hæld meget forsigtigt den ene del ud på tværs af pladen og
derefter den anden (hold i første omgang den anden halvdel af dejen
tilbage med en fadskraber eller et smurt grydelåg). Det er vigtigt, at
luftboblerne i dejen ikke bliver forstyrret for meget, da det er
meningen, at brødet skal være meget grovporet. Sigt lidt mel over
brødene og lad dem efterhæve en time til den danner grove bobler eller
til dobbelt størrelse.

4. Bag brødene - gerne i fugtig ovn ved 220º i 30-35 min., til de er
gyldne og lyder hule, når man banker dem under bunden. Lad dem køle af
på bagerist.

Ciabatta smager bedst nybagt, men afkølet. Server det til grøn salat og
tomatsalat eller til gedeost.


Held & lykke med fremstillingen!

--
ciao Pietro Bossiano (mafia Copenaghen)

PS: Bruschetta serveres ofte på italienske restauranter,
mens man venter på maden. En god måde at få brugt
(dag)gammelt brød på.
Skær hvidt brød i skiver og rist det i ovnen - det er langt
bedre end en brødrister. Kom presset hvidløg og olivenolie
over dem og spis dem varme. Nogle kommer også tomatpuré
af friske tomater på. -buon appetito!



Ms. Krabappel (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Ms. Krabappel


Dato : 24-04-01 11:41

Peter W. Bosse <peterw.bosse@worldonline.dk>
(snip)>
> 2 af de hurtige fra Morten...
>
Hvorherre bevar os fra den sump af opskrifter...

> Brødet har ret blød krumme og skorpe takket være olivenolien.
>
Olivenolie er per definition en ingrediens fra syditalien (ciabatta er en
gammel ting...) som næppe hører til denne norditaliensk brød.
Såvidt jeg ved (og kan se på diverse sites: "farina integrale di grano
tenero tipo 1, acqua, lievito naturale, sale") er den bagerens ciabatta
lavet på surdej med grahamsmel, og langtids hævning. Ingen durum mel (også
en "sydlig" ingrediens...)
Lad mig også sige at den ciabatta man kender her har *intet* - udover
formen - at gøre med den, jeg køber hjemme i Lombardia...
Og til sidst: man spiser ikke brød med pasta, ciabatta er basis for
sandwich, eller spiser man den som det passer en sammen med pålæg, kød osv.
(vores spiseskik er anderledes end den danske, og dem der spiser brød med
pasta er betragtet som bonderøve...)

Sandra
-------------------------------------------------------
Denne her er fra en italiensk site:

500 hvedemel 00 (den fine hvide, se Irma "Molino grassi")
310 ml lunken vand
25 gr gær
1 tsk salt

Smelt gær i vandet, balnd salt med mel, tilsæt gær/vand til mel langsomt
(dette er vigtigt).
Rør godt med en træske og derefter ælt "med hænderne". Lad brødet hvile i en
skål drysset med mel i 30min.
Ælt den igen i kort tid, form en aflanget brød 10cm bred.
Skær brødet i 4 stykker og lad hæve igen 30min
Aflæng stykkerne forsigtigt igen, lad hæve en anden time.
Læg dem på en bagesten (ok: bagepapir i mangel på stenen) og bag i ca 20
min. på 180 grader
For en bedre resultat, damp overfladen inden bagning.






Finn Christensen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Finn Christensen


Dato : 24-04-01 13:33

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:UTcF6.109$rI.7022@news.get2net.dk...

> Og til sidst: man spiser ikke brød med pasta, ciabatta er
basis for
> sandwich, eller spiser man den som det passer en sammen med
pålæg, kød osv.
> (vores spiseskik er anderledes end den danske, og dem der
spiser brød med
> pasta er betragtet som bonderøve...)
>


Orv, hvor er du egentlig streng *S*
Personligt elsker jeg Lasagne og spiser det ved enhver lejlighed
der tilbyder sig. Bonderøv eller ej, så synes jeg altså det er
rart med noget godt brød til en god gang Lasagne.

Forresten kan jeg fortælle, at den VÆRSTE Lasagne jeg nogensinde
har fået blev "serveret" i Venedig. Heldigvis vendte jeg tilbage
året efter og fandt et andet sted, hvor de lavede en FREMRAGENDE
Lasagne, så italienerne KAN skam GODT lave Lasagne. Behøver man
at sige, at de laver verdens bedste pizzaer. Dem man får i
Danmark, der er lavet af en araber holder ikke en meter - SORRY.

Den største steak jeg nogensinde har fået i mit liv, fik jeg på
et lille familiehotel uden for Treviso ("Due Ragni") - den
fyldte ikke bare tallerkenen - men ca. 10 cm ud over hele vejen
rundt. DEN VAR STOR. Blev serveret med - brød - og intet andet.
Fik drysset noget STRÅLENDE parmesan ost ud over den og ÅD DEN
med velbehag HERLIGT...!
Den bedste Risotto jeg nogensinde har fået, fik jeg på en kro
uden for Montebelluna.

GISP - jeg kan mærke at jeg snart må til Italien igen. Turen
burde nok gå til Rom næste gang. Har ikke været der siden jeg
var 12 år gammel og det er 30 år siden. Mon ikke byen står der
endnu?


Finn





Ms. Krabappel (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Ms. Krabappel


Dato : 24-04-01 14:34

Finn Christensen <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote in message
news:0oeF6.57533>
> Forresten kan jeg fortælle, at den VÆRSTE Lasagne jeg nogensinde
> har fået blev "serveret" i Venedig.

Hvad skal jeg sige... Venedig = turistattraktion med de høje priser og lav
servicekvalitet. Jeg har været der engang da jeg var 14 og aldrig vendt
tilbage. Og det er maaaange år siden!
BTW Lasagne er ikke særlig venetiansk, men sådan er det med turister der
tror at man synger O sole mio på en gondola mens man spiser pizza og
lasagne...

>
> Den største steak jeg nogensinde har fået i mit liv, fik jeg på
> et lille familiehotel uden for Treviso ("Due Ragni") - den
> fyldte ikke bare tallerkenen - men ca. 10 cm ud over hele vejen
> rundt. DEN VAR STOR. Blev serveret med - brød - og intet andet.

Det var det jeg mente med "vores" anvendelse af brød, men som sagt, det er
den måde vi bruger brødet... Men du har vist glemt at bestille en "contorno"
fordi i "normale restauranter" er garnituren ikke med i kød/fisk retter.

Og nu vi er i steak diskussion - der var festdage lige op til EU forbud mod
steak med ben, dvs. "fiorentina" parties og skyhøje priser for de sidste
"eksemplarer"...

> Den bedste Risotto jeg nogensinde har fået, fik jeg på en kro
> uden for Montebelluna.
>
Det var liiige på grænsen (den geografiske)
Nej jeg mener af Risotto er spise for Po-dalen folk lige som medister for en
sønderjyde og specielt for området vercellese-lomellina (det sidste er
hvor jeg kommer fra, ehm!)

> GISP - jeg kan mærke at jeg snart må til Italien igen.

Mine nabo har lige været der, ja, Rom er stadig hvor den var og har fået en
vidunderlig kirke tilbage - Skt. Peters- efter at være pakket ind i mindst 2
år... (PS Jeg anbefaler stadig "trattoria al Pantheon"; suk...)

Sandra



Finn Christensen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Finn Christensen


Dato : 25-04-01 02:07

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:HwfF6.137$rI.10135@news.get2net.dk...
> Hvad skal jeg sige... Venedig = turistattraktion med de høje
priser og lav
> servicekvalitet.

Jamen som sagt, vendte jeg tilbage og fik an fremragende lasagne
næste gang.
Fik også suveræn behandling 2. gang. Første restaurantbesøg har
åbenbart bare været en fuser. Det kan ske alle steder i verden.

> Jeg har været der engang da jeg var 14 og aldrig vendt
> tilbage. Og det er maaaange år siden!

Du skylder dig selv at vende tilbage med ÅBENT sind og positive
øjne. Venedig ER et fantastik sted og der er smukt som ind i
helvede...!!!


> BTW Lasagne er ikke særlig venetiansk, men sådan er det med
turister der
> tror at man synger O sole mio på en gondola mens man spiser
pizza og
> lasagne...
>

Man synger ikke på en gondola, når man først har betalt for
oplevelsen.Det er ALT for dyrt. Men selvfølgelig SKAL det da
gøres når man er i Venedig første gang. Trods det er "turisme"
og dyrt, så ER det OGSÅ en dejlig oplevelse. Jeg tror dog ikke
jeg kan anbefale at tage en pizza med.


> Det var det jeg mente med "vores" anvendelse af brød, men som
sagt, det er
> den måde vi bruger brødet... Men du har vist glemt at bestille
en "contorno"
> fordi i "normale restauranter" er garnituren ikke med i
kød/fisk retter.
>

Jeg glemte det ikke - jeg vidste det bare ikke

> > Den bedste Risotto jeg nogensinde har fået, fik jeg på en
kro
> > uden for Montebelluna.
> >
> Det var liiige på grænsen (den geografiske)

Men som så mange andre steder i Italien - SMUKT som ind i
helvede...!
Kan iøvrigt anbefale, at man tager toget, fra netop
Montebelluna, et smut til foden af bjergene ved Calalzo (forkert
stavet?) - en lille flække ved foden af de større bakker. Der er
ikke det vilde at se, men turen derop er dejlig. Toget smutter
igennem masser af små tunneller og kravler højere og højere op.
Kan sidde og glo på de bjerge i TIMEVIS - bare der er
kaffe/cappucino nok, så kan jeg blive der LÆNGE.


> Nej jeg mener af Risotto er spise for Po-dalen folk lige som
medister for en
> sønderjyde og specielt for området vercellese-lomellina
(det sidste er
> hvor jeg kommer fra, ehm!)
>

Vi spiser skam masser af medister i hele Danmark.
Og jeg må lige slå op hvor vercellese-lomellina ligger.......


> vidunderlig kirke tilbage - Skt. Peters- efter at være pakket
ind i mindst 2
> år... (PS Jeg anbefaler stadig "trattoria al Pantheon";
suk...)
>


SUK - min kone er af fransk afstamning (hendes far er fransk),
så vi er vel tvangsindlagt til at tage til Frankrig igen næste
gang der er råd til at rejse. Men de gange jeg har været i
Frankrig måler det sig ikke med Italien til sokkeholderne ! Men
smag og behag ER jo forskellig, må jeg jo hellere huske, inden
en horde af Frankrig-Fans kaster sig fådigt over mig...... *S*


Finn



Peter W. Bosse (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 25-04-01 07:10

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> ha scritto i'uno comunicazione:
> Peter W. Bosse peterw.bosse@worldonline.dk ...
> (snip)
> > 2 af de hurtige fra Morten...
>
> Hvorherre bevar os fra den sump af opskrifter...

"Vorherre" bevar mig vel, eller "Vorherre" bevares, .... Halleluja!

Ja, -okay det var jo også to hurtige fra Mortens, -men jeg syntes nu
heller ikke, at de var *så slemme*, som du ovenfor antyder. - Ej heller
syntes jeg, at det gør noget at man spiser brød til sin pasta osv. hvis
man har lyst - det gør jeg da også selv, ind imellem.

> Sandra
> ----------------------------------------------
> Denne her er fra en italiensk site:
>
> 500 hvedemel 00 (den fine hvide, se Irma "Molino grassi")
> 310 ml lunken vand
> 25 gr gær
> 1 tsk salt

Ja-tak! - jeg har prøvet sådan en opskrift med 500 g af Irma's den fine
"Molino grassi", -og jeg kan sige dig, at brødene blev lige så hårde og
tunge som disse skulpturstatuer, der står ude på Påskeøen i
Stillehavet

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nuvel! -herunder er så den *rigtige* opskrift (diretto da mafioso la
città di Garda):

Bossiano's lyn-oversættelses-service...
I ved - at godt bagemel skal helst have en glutenindhold på ca. 12%.
Durummel er et godt underlag for brødene, når de hæver anden gang, idet
det ikke optages så hurtigt i dejen. Til både brød- og pizzabagning
anbefales i øvrigt, at man - i mangel af en rigtig stenovn - anskaffer
sig en bagesten.

Surdejen:
5 dl alm. hvedemel, 5 dl vand, 10 g gær

Gæren røres ud i koldt vand, og melet tilsættes lidt af gangen. Rør ca.
to min., indtil blandingen er blevet til en lind dej. Dæk skålen med
film og lad den stå ved stuetemperatur i 6-24 timer (jo længere den
hæver, desto mere smager den af). Surdejen kan opbevares i køleskab i op
til en uge eller fryses ned til senere brug. En nedfrosset surdej kan
optøs på tre timer ved stuetemperatur.

Brøddejen:
400 g alm. hvedemel, 150 g durummel, 500 g surdej, 3 dl vand, 7 g gær,
20 g salt, og desuden en vandforstøver (en af dem, man sprøjter
potteplanter og strygetøj med).

Rør gæren ud i vandet. Bland det med surdejen og rør rundt, indtil
konsistensen er lind. Man kan evt. tilsætte lidt vand eller mel for at
justere konsistensen, men den SKAL føles lidt klæbrig. Gnid evt.
hænderne med lidt olie; det er godt for huden, dufter rart og modvirker
fastklæbning. Læg nu dejen i en skål smurt med olie og dæk den med
plastfilm. Lad dejen hæve i køleskabet i 6-12 timer.
Når dejen er hævet, lægges den på et let melstrøet bord og skæres ud i
fire stykker. Stykkerne strækkes til rektangler på ca 25x10 cm. Tryk med
fingrene hen over dejen, så den ikke hæver for voldsomt, når den bliver
bagt. Efter denne behandling ser dejstykkerne ikke just opmuntrende ud,
men sådan SKAL de se ud i denne fase (ciabatta betyder »tøffel« el. »sko
med nedtrådt kappe«).
Løft dejstykkerne over på en bakke eller bageplade dækket af et lag
groft durummel. Smør brødene med lidt olie og læg et stykke plastfilm
over dem og lad dem stå i ½-2 timer ved stuetemperatur, indtil de er
hævet til næsten dobbelt størrelse. Undgå træk, så overfladen ikke
tørrer ud.
Ovnen forvarmes til 250°. Skal brødet se lidt rustikt ud, kan man drysse
det med durummel, inden det sættes i ovnen. Brødene sættes i ovnen og
sprøjtes hurtigt ca. 10 gange med vandforstøveren. Varmen dæmpes til
220°, og brødene bages i 30-40 min. Brødene er færdige, når det lyder
hult, når man banker i bunden af dem; eller når et stegetermometer, der
stikkes ind i midten af dem, viser 95°. De færdige brød tages ud og
stilles til afkøling på en bagerist.
I stedet for ciabatta-brød kan man også lave boller af denne dej. De
skal bages i 15-20 min. ved 230°.


Buon appetito!

--
ciao Pietro Mastroianni Bossiano (mafia Copenaghen)
Thanks for your indulgence!



Ms. Krabappel (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Ms. Krabappel


Dato : 25-04-01 09:25

>
> "Vorherre" bevar mig vel, eller "Vorherre" bevares, .... Halleluja!
>
....sagde han, der tror at kan skrive morsomme ting på italiensk, bare fordi
man taler om mafia, pizza spaghetti e mandolino.

Vi kan begynde at snakke sammen når du holder op med dine frastødende
mafia-jokes.
Og henvise til et tilfældig fund i Mortens opsamling af gode og *dårlige*
ting - du har sikkert noget bedre derhjemme...

Sandra il censore





Peter W. Bosse (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 26-04-01 06:09

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i meddelandet:
> >
> > "Vorherre" bevar mig vel, eller "Vorherre" bevares, .... Halleluja!
> >
> ...sagde han, der tror at kan skrive morsomme ting på italiensk, bare
> fordi man taler om mafia, pizza spaghetti e mandolino.

Morsomme og morsomme! - Vi danskere har jo vores egen særlige humor,
ligesom englænderne, franskmændene, tyskerne og italienerne har deres.
Det kan der ikke laves om på, -så det må da man lære at leve med.

> Vi kan begynde at snakke sammen når du holder op med dine frastødende
> mafia-jokes.

Jeg kan ikke se, at det skulle være frastødende, - det er jo ganske
almindelig pjat. - Du laver jo også selv plat og rag i det - ind
imellem.

> Og henvise til et tilfældig fund i Mortens opsamling af gode og
> *dårlige* ting - du har sikkert noget bedre derhjemme...

Gode og *dårlige* ting?? - jeg syntes da, at der er ret mange gode
opskrifter. Det er jo folk som du og jeg (samt alle de andre), som
syntes de har en god opskrift de vil give fra sig. Jeg syntes det er
godt vi har fået en sådan stor og velfungerende opskriftsbase, hvor vi
alle hurtigt kan gå ind og søge på et eller andet. Fx søg på
"rugbrødsis" - ja, så får man sørme René Hjorth's opskrift på hvordan
man laver rugbrødsis, - og hvorfor skulle den så ikke være god nok¿¿

> Sandra il censore

Ja, -og hvad *fa....* laver sådan en stor/lille norditaliensk
syditaliener her! - Kommer her og maser sig ind i en dansk nyhedsgruppe
med italienske links mv, samt prøver at overbeviser os alle med takt og
tone, at italiensk mad og råvarer er det eneste og bedste, i hele den
store vide verden.

Mange danskere kan godt lide mad og råvarer, lige fra Kina, Japan,
Thailand, Italien, Frankrig osv. - men en italiener kan kun lide
italiensk, - ikke sandt¿¿

--
Mvh.
ærbødigst Peter W. Bosse

»Folk forstaae mig saa lidt, at de ikke engang
forstaae mine Klager over, at de ikke ka' forstaae mig.«
-Søren Kierkegaard



Ms. Krabappel (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Ms. Krabappel


Dato : 26-04-01 12:07

Peter W. Bosse <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
news:w6OF6.61119>
Ja, -og hvad *fa....* laver sådan en stor/lille norditaliensk
> syditaliener her! - Kommer her og maser sig ind i en dansk nyhedsgruppe
> med italienske links mv, samt prøver at overbeviser os alle med takt og
> tone, at italiensk mad og råvarer er det eneste og bedste, i hele den
> store vide verden.
>
Og her er endnu en milepæle i denne NG af den morsomme PWBosse om hvordan
man skal se på andre end sig selv.
PS: du er nu i killfile, så lad være at baske med armene og skrive mere.

Sandra



Neta & Peter (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Neta & Peter


Dato : 26-04-01 12:56

Hallooo venner, det her er en madgruppe, og mad skal nydes i rolige og
trygge omgivelser.

Jeg var engang på en trekking-tur i Canada med en gruppe sammensat af
forskellige europæiske nationaliteter, deriblandt to østrigere. Midt i den
vilde, Canadiske natur stødte vi pludselig på et luksushotel hvor personalet
gik med Lederhosen. To af dem stud udenfor og spillede på Waldhorn. Foran
hotellet på plænen sad flere indianere og spiste softice. Vi var ved at
brække os af grin, for hvad pokker laver en mand i Lederhosen i Canada?
De to østrigere syntes ikke det var *det sporeste* morsomt. Det kan man så
synes om hvad man vil, men man kan ikke argumentere om den slags, man må
bare respektere de ting folk nu identificerer sig med og hænger sig i,
hvadend det er.

Så Peter, måske skulle du tage en slapper med de der vittigheder. Så kan
Sandra nok også leve med, at du er lidt af en fjollerøv ind imellem (ikke
sandt?). Det har hun jo i hvet fald gjort hidtil, og hendes posts er da
klart noget af det mere interessante her på listen.

MVH

Peter
- Og kan vi så få rt svar: HAR du noget med Bager Bosse i Århusgade at
gøre, Peter?



Peter W. Bosse (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 27-04-01 06:12

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i meddelandet:
> Hallooo venner, det her er en madgruppe, og mad skal nydes i rolige og
> trygge omgivelser.
>
> Så Peter, måske skulle du tage en slapper med de der vittigheder. Så
> kan Sandra nok også leve med, at du er lidt af en fjollerøv ind
> imellem (ikke sandt?). Det har hun jo i hvet fald gjort hidtil,

> og hendes posts er da klart noget af det mere interessante her på
> listen.

Helt klart det giver jeg dig ret i. - Sandra give mange spændende og
nyttige tips osv. - men at GENERE hele danmarks "Mortens
opskriftsamling" ved at kalde det for »Hvorherre bevar os fra den sump
af opskrifter...«, - det syntes jeg ikke man kan tillade. At der så
kommer nogle mafia-spots fra mig i forskellige anledninger, -det må hun
tage med, - det er ikke så tungt ment som det er sagt, og slet ikke
personligt.
>
> - Og kan vi så få et svar: HAR du noget med Bager Bosse i Århusgade
> at gøre, Peter?

Nu ikke mere tid, - jeg har brød i ovnen

--
Mvh.
Peter W. Bosse



Jan Boegh (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 26-04-01 17:40

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
news:w6OF6.61119$o4.5281120@news010.worldonline.dk...

> Morsomme og morsomme! - Vi danskere har jo vores egen særlige humor,
> ligesom englænderne, franskmændene, tyskerne og italienerne har deres.

Tal venligst for dig selv. Jeg opfatter mig bestemt også som dansker - og
finder din humor milevidt fra min egen.

> Ja, -og hvad *fa....* laver sådan en stor/lille norditaliensk
> syditaliener her! - Kommer her og maser sig ind i en dansk nyhedsgruppe
> med italienske links mv, samt prøver at overbeviser os alle med takt og
> tone, at italiensk mad og råvarer er det eneste og bedste, i hele den
> store vide verden.

Hvis ovennævnte er humor er den et nummer for subtil til min måske nok lidt
begrænsede mentale kapacitet - og er det ikke, er det jo bare en helt
almindelig uforskammethed.
I øvrigt kommer Sandra skam ikke og maser sig ind - hun har været her hele
tiden - i modsætning til et vist tågehorn (gæt hvem), der i perioder har
gjort gruppen nærmest ulidelig for nogle af os andre (vi med den begrænsede
humoristiske sans).
At Sandra en gang imellem udviser en meget patriotisk holdning til dansk mad
er da rigtigt - og hun er vel heller ikke sluppet for at få sine synspunkter
imødekommet. Men det berettiger IMHO ikke din tone i dette indlæg.

Se der er flere måder at være uenig på. Jeg har fundet mine egne små
kontroverser med Sandra berigende - hvorimod jeg synes at mine uenigheder
med dig hver gang er endt i noget decideret ubehageligt.
Så - hvis det er fordi du er misforstået i din humor - kunne du så ikke
måske prøve at sanke profilen bare en lille smule - så vil vi (og jeg aner
ikke hvor mange, der føler sig omfattet af dette 'vi') skam gerne acceptere
dig, så du ikke ender som 'jantelovsramt' dansker.
I øvrigt slår det mig at udtrykket 'jantelov' oftest udslynges af folk, der
føler at deres egen ekstraordinære kvaliteter ikke bliver anerkendt i
tilstrækkelig grad af den lallende pøbel. Er det dit problem?

Mvh
Jan



Peter W. Bosse (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 27-04-01 06:14

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i meddelandet...
> "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message:
>
> > Morsomme og morsomme! - Vi danskere har jo vores egen særlige humor,
> > ligesom englænderne, franskmændene, tyskerne og italienerne har
> > deres.
>
> Tal venligst for dig selv. Jeg opfatter mig bestemt også som dansker -
> og finder din humor milevidt fra min egen.
>
> > Ja, -og hvad *fa....* laver sådan en stor/lille norditaliensk
> > syditaliener her! - Kommer her og maser sig ind i en dansk
> > nyhedsgruppe med italienske links mv, samt prøver at overbeviser
> > os alle med takt og tone, at italiensk mad og råvarer er det eneste
> > og bedste, i hele den store vide verden.
>
> Hvis ovennævnte er humor er den et nummer for subtil til min måske nok
lidt
> begrænsede mentale kapacitet - og er det ikke, er det jo bare en helt
> almindelig uforskammethed.
> I øvrigt kommer Sandra skam ikke og maser sig ind - hun har været her
hele
> tiden - i modsætning til et vist tågehorn (gæt hvem), der i perioder
har
> gjort gruppen nærmest ulidelig for nogle af os andre (vi med den
begrænsede
> humoristiske sans).
> At Sandra en gang imellem udviser en meget patriotisk holdning til
dansk mad
> er da rigtigt - og hun er vel heller ikke sluppet for at få sine
synspunkter
> imødekommet. Men det berettiger IMHO ikke din tone i dette indlæg.
>
> Se der er flere måder at være uenig på. Jeg har fundet mine egne små
> kontroverser med Sandra berigende - hvorimod jeg synes at mine
uenigheder
> med dig hver gang er endt i noget decideret ubehageligt.
> Så - hvis det er fordi du er misforstået i din humor - kunne du så
ikke
> måske prøve at sanke profilen bare en lille smule - så vil vi (og jeg
aner
> ikke hvor mange, der føler sig omfattet af dette 'vi') skam gerne
acceptere
> dig, så du ikke ender som 'jantelovsramt' dansker.
> I øvrigt slår det mig at udtrykket 'jantelov' oftest udslynges af
folk, der
> føler at deres egen ekstraordinære kvaliteter ikke bliver anerkendt i
> tilstrækkelig grad af den lallende pøbel. Er det dit problem?
>
> Mvh
> Jan

Nååh, - DER har vi måske "NETCONTROLLEN" der lige skal ytre sig. - Hvor
gudsjammerligt kan det mon være...
Du er også tidligere skolelærer og har været flere år i denne gruppe.
Tror du så, at du bare kan mase dig ind og irettesætte osv¿¿
De problemer du nævner med at konversere - med den 'ene eller anden'
person her, - må være din egen sag og kommer da ikke os ved. Du må
virkeligt have det dårligt, - hvad der også fremgår af dine tit og
ofte »flade« "og en allersidste kommentar", i en tråd, som du
overhovedet ikke har deltaget i forinden. Og desuden har jeg endnu ikke
set, at du selv, nogensinde er kommet med et nyt og friskt indlæg i
denne gruppe, -det ville glæde mig meget.


Mod mild diarré - Besøg www.bifodan.dk

--
Mvh.
Peter W. Bosse



Jan Boegh (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 27-04-01 15:38

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
news:ag7G6.62264

> > hvorimod jeg synes at mine
> uenigheder
> > med dig hver gang er endt i noget decideret ubehageligt.

> Nååh, - DER har vi måske "NETCONTROLLEN" der lige skal ytre sig. - Hvor
> gudsjammerligt kan det mon være...
> Du er også tidligere skolelærer og har været flere år i denne gruppe.

Det var den slags ytringer jeg mente, da jeg fremførte at du giver anledning
til ubehag.

> Tror du så, at du bare kan mase dig ind og irettesætte osv¿¿

Jeg maser mig skam ikke ind - eller du mener måske at _du_ har en særlig ret
her i gruppen?

> De problemer du nævner med at konversere - med den 'ene eller anden'

Har jeg nævnt det, eller har du bare problemer med at læse?

> person her, - må være din egen sag og kommer da ikke os ved. Du må

Igen bette bosse - tal for dig selv - eller er det 'os' du benytter et
udtryk for at din selvfølelse ikke kan rummes af et 'jeg'.

Og nej - du behøver ikke at svare - jeg tror bestemt at jeg kender din
mentalitet godt nok til at jeg kan forudse det læs verbale skrammel, jeg vil
få i hovedet.
Vi har næppe noget at fortælle hinanden så ploink.

med ikke særlig venlig hilsen

Jan



ole larsen (27-04-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 27-04-01 15:10


Peter W. Bosse skrev i meddelelsen ...
>Nååh, - DER har vi måske "NETCONTROLLEN" der lige skal ytre sig. - Hvor
>gudsjammerligt kan det mon være...
>Du er også tidligere skolelærer og har været flere år i denne gruppe.
>Tror du så, at du bare kan mase dig ind og irettesætte osv¿¿
>De problemer du nævner med at konversere - med den 'ene eller anden'
>person her, - må være din egen sag og kommer da ikke os ved. Du må
>virkeligt have det dårligt, - hvad der også fremgår af dine tit og
>ofte »flade« "og en allersidste kommentar", i en tråd, som du
>overhovedet ikke har deltaget i forinden. Og desuden har jeg endnu ikke
>set, at du selv, nogensinde er kommet med et nyt og friskt indlæg i
>denne gruppe, -det ville glæde mig meget.
>
>
>Mod mild diarré - Besøg www.bifodan.dk
>
>--
>Mvh.
>Peter W. Bosse


Denne gruppe hedder noget med "kultur",

Ole



Ms. Krabappel (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Ms. Krabappel


Dato : 27-04-01 10:08

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> wrote in message
news:9c9j0m$hmo$1@news.net.uni-c.dk...
(snip)
> At Sandra en gang imellem udviser en meget patriotisk holdning til dansk
mad
> er da rigtigt - og hun er vel heller ikke sluppet for at få sine
synspunkter
> imødekommet. Men det berettiger IMHO ikke din tone i dette indlæg.
Du mente måske "patriotisk holdning om italiensk mad" og det er heller
ikke korrekt: jeg forsvarer det jeg kender, og har en erklaret koservativ
holdning til madlavning. Hvis jeg var mester i tex-mex ville jeg sikkert
bruge samme entusiasme, men jeg kommer fra polentaland... og jeg har
lavet mad siden jeg var 12, uden kreative opskrifter fra Femina, men mor som
lærer - og kogebøger.
Hvis de danske ugeblade har lært folk at man spiser brød og salat med
lasagne og jeg siger at vi italiener ville aldrig gøre det, det er ikke lige
med "alle dansker er dumme" som "nogen" fortolker det, men bare "sådan gør
man ikke - hos os"!

Jeg har tidligere understreget at jeg er ikke imod *dansk mad* generelt. Jeg
kan bare ikke klare den mad-kultur der er her som er præget af discount
mentalitet, billig produktion, dårlig produkter "5 frosne kylling til
100kr". Og ja man kan lade være at købe dem, men der er ikke alternativer.
Der *var* ikke alternativer før, men nu takket være bedre økonomi og TV
kokke (ikke Anne Larsen) er det muligt at finde råvarer, som før vi smuglede
ind i vores karton-bagage efter ferien...

Så er der noget andet der dukker op her - den hjernedøde klassificering af
folk efter deres nationalitet og kliche', dumsmarte nedladende jokes osv. -
det er utålelig, og jeg kan ikke bruge meget diplomati for at sige det,
eller "dansk sarkasme" (?).
Nemlig fordi jeg er temmelig lige ud og kontant, kan jeg ikke fordrage dem
der vil "tolke" mine tanker og placere mig i en kliche', for at ikke snakke
om den modbydelig angreb på nationalitet osv.

> Se der er flere måder at være uenig på. Jeg har fundet mine egne små
> kontroverser med Sandra berigende - hvorimod jeg synes at mine uenigheder
> med dig hver gang er endt i noget decideret ubehageligt.
Man går efter manden og ikke bolden (det plejer min kollega at sige...). Jan
og jeg "skændtes" om enkelte argumenter og ikke om "personen" Jan/Sandra,
selv om man kan være skidesur på hinanden pga en dum tør abrikos!
Men jeg synes at vi respekterer hinandens "færdigheder", og især: personen.
Oveni er vi nemlig den slags med den "dårlige" sense of humor, der har
tilgængeld en personlig holdning og de stærke udtryk, som gør bange den
middelmådig konfliktsky konformist... eller bare den, der synes at man skal
ikke være "anderledes" (en rigtig rodden mentalitet, for at sige den lige
ud). Men se, Jan har ramt pletten her:

> I øvrigt slår det mig at udtrykket 'jantelov' oftest udslynges af folk,
der
> føler at deres egen ekstraordinære kvaliteter ikke bliver anerkendt i
> tilstrækkelig grad af den lallende pøbel. Er det dit problem?
Bingo!

Nok med det... jeg skal snart åbne en tråd om den nye dille der er i Italien
blandt de moderigtige, meget a propos med en tidligere tråd, som hedder
"hvedekorn". Nogle risproducenter synes at den godt kan blandes med ris - og
lave risotto med!!! (sacreligious!!) lad mig lige læse bladet færdig... (BTW
den hedder "A Tavola" og findes også i førende kiosker i dk

Sandra



ole larsen (27-04-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 27-04-01 15:22


Ms. Krabappel skrev i meddelelsen ...
i dk
>
>Sandra
>
Roligt nu, du er somme tider lidt kontant, men aldrig perfid. Og dine
oplysninger er interessante.

Ole





Jan Boegh (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 27-04-01 16:48

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> wrote in message
news:XSaG6.40$4u3.5681@news.get2net.dk...

> Du mente måske "patriotisk holdning om italiensk mad"

Ja -det var selvfølgeligt det jeg mente.

[snip om madmæssig konservatisme]

Jeg respekterer fuldt ud dine holdninger til italiensk mad - jeg er selv
meget begejstret for det italienske køkken, som jeg i bund og grund finder
er både ukrukket og udtryk for stor kærlighed til gode råvarer i modsætning
til det moderne fusionskøkken - som vel egentligt er det køkken de fleste af
os begår os i - der ofte er præget af modeluner og de dame- og
livsstilsblade, du selv nævner.

Men der hvor jeg opponerer voldsomt er, hvor man knalder helt ud - f.eks.
(dit lokale vand ufortalt) når man generaliserer og fremhæver
flaske/kartonvand som objektivt bedre end det, der kommer ud af hanerne.
Langt de fleste steder i Danmark er vandkvaliteten af det, der så
ucharmerende ofte kaldes kommunevand - langt bedre end diverser
kildevandsprodukter. Helt morsomt var det, da min kone ved en lejlighed
fortalte (hun arbejder med spildevandsrensning) at indholdet af en karton
med vand skulle fortyndes for at den kunne overholde grænseværdierne for
spildevand.

Ligeledes rykker det i mig, når man vil latterliggøre leverpostejen,
frikkadeller og flæskesteg. Det er pragtmad, når det laves ordentligt. Og
den danske sovs behøver ikke at være en klistret ulækker gang søle - men
kan - igen lavet rigtigt - være et lækkeri. Når de gængse danske retter ofte
nedvurderes skyldes det, at der desværre efterhånden er ret få, der kan lave
det ordentligt selv. Hvis referencen for flæskesteg er den ribbenssteg, der
serveres i supermarkedernes delikatesseafdelinger, leverpostegen er den fra
samme supermarkeds køledisk og frikadellerne er lavet af færdigrørt fars, ja
så er det noget sølle noget.

Men akkurat som italiensk mad kræver tid og omhu, gør dansk mad det også.
Utallige mennesker mener at Spaghetti Bolognese kan laves på en halv time -
og mon ikke en italiensk husmor, der har gryden til at stå og simre sagte en
hel eftermiddag, vil afvise, at det kan lade sig gøre.

Så jeg vil til enhver tid hævde, at der findes et attraktivt dansk køkken -
godt nok tungere end middelhavskøkkenerne, hvilket hænger sammen med
klimaet - men det skal bedømmes korrekt, og ikke på den perverterede udgave
moderne industrimad og madkulturløse køkkensmede præsterer.
Så jeg kan helt tilslutte mig din patriotisme - med et dansk udgangspunkt.

> Hvis de danske ugeblade har lært folk at man spiser brød og salat med
> lasagne og jeg siger at vi italiener ville aldrig gøre det, det er ikke
lige
> med "alle dansker er dumme" som "nogen" fortolker det, men bare "sådan gør
> man ikke - hos os"!

Fanden tage disse smarte ugeblade og deres elendige journalister.
Fusionskøkkenet er helt OK, men så lad dog være med at lade som om de
stammer fra et bestemt område. Og som vininteresseret kan jeg love dig, at
dame- og livsstilsbladene ofte får en til at krølle tæer p.g.a. den
begrænsede indsigt, der demonstreres.

> Jeg har tidligere understreget at jeg er ikke imod *dansk mad* generelt.
Jeg
> kan bare ikke klare den mad-kultur der er her som er præget af discount
> mentalitet, billig produktion, dårlig produkter "5 frosne kylling til
> 100kr". Og ja man kan lade være at købe dem, men der er ikke alternativer.

Vi er helt enige.

> Der *var* ikke alternativer før, men nu takket være bedre økonomi og TV
> kokke (ikke Anne Larsen) er det muligt at finde råvarer, som før vi
smuglede
> ind i vores karton-bagage efter ferien...

Det kommer helt an på hvad du mener med 'før'. De elendige papkyllinger er
jo først introduceret i nyere tid. Min barndoms kyllinger var saft og
kraftfyldte sager på op til et par kg, der havde erhvervet sig huldet ved at
indtage for kyllinger naturligt føde.

> Så er der noget andet der dukker op her - den hjernedøde klassificering af
> folk efter deres nationalitet og kliche', dumsmarte nedladende jokes
osv. -
> det er utålelig, og jeg kan ikke bruge meget diplomati for at sige det,
> eller "dansk sarkasme" (?).

Det grusomme ved det er, at der ikke IMHO er en "dansk sarkasme". Men der er
i Dk som alle andre steder en bred vifte at meninger og holdninger. Desværre
ser det ud til at tilbøjeligheden til at opfatte sin egen danskhed for at
dække danskhed som sådan er vidt udbredt - især blandt småfacister og
skrålhalse. Men jeg vil altså have lov til at insistere på at den danskhed
PWB påkalder sig er hans egen - de fleste af de mennesker jeg møder i min
hverdag kan skam udtrykke sig både pænt og høfligt og kan tilpasse humoren
efter konteksten. Det er desværre ofte de få, der tegner billedet.

> og jeg "skændtes" om enkelte argumenter og ikke om "personen" Jan/Sandra,
> selv om man kan være skidesur på hinanden pga en dum tør abrikos!

LOL

mvh
Jan



René Hjorth (27-04-2001)
Kommentar
Fra : René Hjorth


Dato : 27-04-01 20:45

Fri, 27 Apr 2001 17:48:28 +0200 skrev "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>

Hej Jan Boegh,

>[snip om madmæssig konservatisme]
[stort snip om holdning og gastronomi]

Utrolligt flot brev - fuld af underfundighed og gennemtænkthed.

Jeg tror at vi deler samme respekt for det italienske køkken, og nyder
hvordan Sandra er "ankerkvinde" for at holde det i hævd, og ikke
diverse popkvindeblades hurtigversioner.

Ligeledes har vi samme følelse for hvordan danske mad, når det
vitterligt laves med respekt for råvarene og lidt kærlige tanker
undervejs, vitterligt kan repræsentere fremragende gastronomi.

Mit eneste formål med et svar, er at opfordre folk til at læse det
hele du skrev igen - kloge ord, og måske give Sandre lidt mere
tålmodighed - det er en sej og næsten alene kamp hun kæmper.

Go for it, Sandra!


René
www.rene.hjorth.com

Peter W. Bosse (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 28-04-01 05:33

"René Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i meddelandet
news:1oijet0ckvrb4gafc3qt14rfqo471f0u1q@4ax.com...
> Fri, 27 Apr 2001 17:48:28 +0200 skrev "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
>
> Hej Jan Boegh,
>
> >[snip om madmæssig konservatisme]
> [stort snip om holdning og gastronomi]
>
> Utrolligt flot brev - fuld af underfundighed og gennemtænkthed.
>
> Jeg tror at vi deler samme respekt for det italienske køkken, og nyder
> hvordan Sandra er "ankerkvinde" for at holde det i hævd, og ikke
> diverse popkvindeblades hurtigversioner.
>
> Ligeledes har vi samme følelse for hvordan danske mad, når det
> vitterligt laves med respekt for råvarene og lidt kærlige tanker
> undervejs, vitterligt kan repræsentere fremragende gastronomi.
>
> Mit eneste formål med et svar, er at opfordre folk til at læse det
> hele du skrev igen - kloge ord, og måske give Sandre lidt mere
> tålmodighed - det er en sej og næsten alene kamp hun kæmper.
>
> Go for it, Sandra!


Ja, nu må det være på tide 'i tre' får oprettet "Foreningen Italienske
Venner".


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PS: Jeg observerer, at du har indstillet din tekst til kun "72 tegn"
på linien, - gid andre ville følge det.
--
Mvh.
Peter W. Bosse
(i halv profil)



René Hjorth (28-04-2001)
Kommentar
Fra : René Hjorth


Dato : 28-04-01 17:11

Sat, 28 Apr 2001 06:32:35 +0200 skrev "Peter W. Bosse"
<peterw.bosse@worldonline.dk>

Hej Peter,

>Ja, nu må det være på tide 'i tre' får oprettet "Foreningen Italienske
>Venner".

Hold op med det pjat Peter...

Du ved godt at du & jeg ofte har været enige om andre ting end det
Italienske køkken...

Og én af de ting som Jan argumenterede så flot for var bla. værdien af
det danske køkken, når det var fremkommet med respekt for råvarende og
behandlingen.

Selvfølgelig er der meget perfekt italiensk gastronomi, men der er også
meget japansk, fransk, dansk, whatever.

Det centrale i Jans' brev var nok i høj grad at få folk til at
respektere det danske køkken, og det var DET jeg i den grad roste ham
for at gøre.

>PS: Jeg observerer, at du har indstillet din tekst til kun "72 tegn"
>på linien, - gid andre ville følge det.

Jeps, enig.


René
www.rene.hjorth.com

Peter W. Bosse (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 28-04-01 06:26

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i meddelandet
news:9cc4cb$gci$1@news.net.uni-c.dk...

> de fleste af de mennesker jeg møder i min hverdag kan skam udtrykke
> sig både pænt og høfligt og kan tilpasse humoren efter konteksten.
> Jan


Jamen, -så må du jo åbenbart frekventere i de meget "finere"
omgangskredse. - Uha-dada! - Må jeg tag hatten af Hr. skolelærer!

--
Mvh.
Peter W. Bosse
(Kommuneskole, gået ud af 3. mellem)



Jan Boegh (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 28-04-01 18:19

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
news:JxsG6.63979$o4.5678365@news010.worldonline.dk...

> Jamen, -så må du jo åbenbart frekventere i de meget "finere"
> omgangskredse. - Uha-dada! - Må jeg tag hatten af Hr. skolelærer!

Gerne!
Har du et problem med skolelærere - for jeg går ud fra at du selv opfatter
ovenstående som nedsættende.
Hvad der undrer mig er at du interesserer dig for hvorfra jeg engang har
fået min indkomst. Det er ikke normalt på usenet at interessere sig for
andet end de udsagn, der er i meddelelserne - men du er jo selvfølgelig
heller ikke nødvendigvis normal.
Har du en eller anden form for traumatisk oplevelse med fra barndommens
skole? For så synes jeg da egentligt at det er synd for dig.

> Peter W. Bosse
> (Kommuneskole, gået ud af 3. mellem)

Nåede du virkeligt så langt? (Så vidt jeg har forstået er det den form for
humor du foretrækker)

Jan



Peter W. Bosse (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 29-04-01 04:52

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i meddelandet
news:9ceu1q$1l7u$1@news.net.uni-c.dk...

> Har du et problem med skolelærere - for jeg går ud fra at du selv
opfatter
> ovenstående som nedsættende.
> Hvad der undrer mig er at du interesserer dig for hvorfra jeg engang
har
> fået min indkomst. Det er ikke normalt på usenet at interessere sig
for
> andet end de udsagn, der er i meddelelserne - men du er jo
selvfølgelig
> heller ikke nødvendigvis normal.
> Har du en eller anden form for traumatisk oplevelse med fra
barndommens
> skole? For så synes jeg da egentligt at det er synd for dig.
>
> > Peter W. Bosse
> > (Kommuneskole, gået ud af 3. mellem)
>
> Nåede du virkeligt så langt? (Så vidt jeg har forstået er det den form
for
> humor du foretrækker)
>
> Jan

Jeg kan overhovedet ikke se, -hvad sådan en gang *intetsigende*
øllebrød... skal til. - Du bliver ved og ved, -du skulle hellere ta' og
futte ét eller andet *hvis* sted hen. Jeg er sikker på, at der er ingen
der gider høre på dine formålsløse og utålelige kommentarer mere.

Du ødelægger denne gruppe totalt med alt dit "fintpisseri" (til alle
andre, undskyld udtrykket).

Slut her fra. -

--
Mvh.
Peter W. Bosse



Jan Boegh (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 29-04-01 09:17

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
news:DhMG6.65433$o4.5828977@news010.worldonline.dk...

> Jeg kan overhovedet ikke se, -hvad sådan en gang *intetsigende*
> øllebrød... skal til. - Du bliver ved og ved, -du skulle hellere ta' og
> futte ét eller andet *hvis* sted hen. Jeg er sikker på, at der er ingen
> der gider høre på dine formålsløse og utålelige kommentarer mere.

- og give kong Bosse den fornøjelse at kunne bestemme hvem der må sige hvad
og hvor?
Du må da være helt rundt på gulvet.

BTW: Det hedder "vist" og ikke "hvis" i den ovennævnte kontekst.

> Du ødelægger denne gruppe totalt med alt dit "fintpisseri" (til alle
> andre, undskyld udtrykket).

Tjae - du må da mene hvad du vil. Det der "fintpisseri" har jeg aldrig hørt
om før. Er det noget man kan købe?

> Slut her fra. -

Enig - ploink!

Jan



kautaq (29-04-2001)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 29-04-01 19:40

Jan Boegh wrote:

> Tjae - du må da mene hvad du vil. Det der "fintpisseri" har jeg aldrig hørt
> om før. Er det noget man kan købe?

Holddakæftermand hvor du hælder vand ud af ørerne, det er
lige før at det driver ned af min skærm.

At andre hopper med på din vogn er sørgeligt, men nu er
det jo spændende om du selv kan holde din sti ren for
fremtiden.

> Enig - ploink!

Act your age!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Jan Boegh (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 30-04-01 15:49

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message
news:4a72eedff6kautaq@post2.tele.dk...

> At andre hopper med på din vogn er sørgeligt, men nu er
> det jo spændende om du selv kan holde din sti ren for
> fremtiden.

Det er nok tvivlsomt, men jeg skal skam nok prøve!

> Act your age!

Den er jeg mig meget bevidst.

mvh
Jan



Peter Westh (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 24-04-01 08:26

Efter min erfaring er følgende faktorer vigtige:

1) Dejen skal æltes godt men må endelig ikke blive for hård. Den skal være
temmelig klæbrig, mere klæbrig jo mere durummel der er i. Dejen kan også
blive for blød, men det er den bløde dejkonsistens der giver de store
luftlommer. Prøv dig frem.
2) At brødet "spændes op"; når du former brødet pakker du ligesom brødet ind
i sig selv med tommelfingrene (det er svært at beskrive med ord!). Det kan
også gøres ved at fladee dejen til et en cirkel og så rulle den
stramtbsammen som en pølse.
3) Fuld knald på ovnen og en deciliter kogende vand i bunden af ovnen når du
smækker brødet ind.

MVH

Peter


"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en meddelelse
news:Sq3F6.55923$o4.4813634@news010.worldonline.dk...
> Hej
> Jeg har fået mig en bage brød dille og kunne godt tænke mig at
> prøve at lave noget lidt mere spændende end franskbrød og
> boller.
>
> Jeg vil gerne prøve at bage noget af det lækre brød man tit får
> på italienske restauranter til en god portion lasagne......
> Altså et "ciabatta-agtigt" brød. Stort, "sejt" og med smag og
> "store bobler" (hvis i forstår hvad jeg mener)
>
> Jeg har prøvet at købe noget durum-mel og lege lidt med det, men
> det bliver ikke som jeg gerne vil have det.
> For det første bliver det slet ikke så "luftigt" med "store
> bobler", som jeg gerne vil have det og for det andet "falder det
> let sammen", så jeg får et ret fladt, bredt brød ud af det.
>
> Hvad er hemmeligheden på, at få et LUFTIGT og lidt "højt brød" -
> mine bliver "flade når de hæver......
> De hæver godt nok noget, men "flader ud til siderne".....
>
> Er her nogen der har nogle gode opskrifter på GODT brød...?
>
>
>
> --
>
> Hilsen
> Finn Christensen
> www.webhuset.dk
> www.webstatistik.nu (omfattende statistik over trafikken på din
> hjemmeside)
>
>



netman77 (24-04-2001)
Kommentar
Fra : netman77


Dato : 24-04-01 08:35

"Finn Christensen" skrev d. 24-04-01 01:05 dette indlæg :
> Hej
> Jeg har fået mig en bage brød dille og kunne godt tænke mig at
> prøve at lave noget lidt mere spændende end franskbrød og
> boller.
>
> Jeg vil gerne prøve at bage noget af det lækre brød man tit får
> på italienske restauranter til en god portion lasagne......
> Altså et "ciabatta-agtigt" brød. Stort, "sejt" og med smag og
> "store bobler" (hvis i forstår hvad jeg mener)
>
> Jeg har prøvet at købe noget durum-mel og lege lidt med det, men
> det bliver ikke som jeg gerne vil have det.
> For det første bliver det slet ikke så "luftigt" med "store
> bobler", som jeg gerne vil have det og for det andet "falder det
> let sammen", så jeg får et ret fladt, bredt brød ud af det.
>
> Hvad er hemmeligheden på, at få et LUFTIGT og lidt "højt brød" -
> mine bliver "flade når de hæver......
> De hæver godt nok noget, men "flader ud til siderne".....
>
> Er her nogen der har nogle gode opskrifter på GODT brød...?
>
>
>
> --
>
> Hilsen
> Finn Christensen
> www.webhuset.dk
> www.webstatistik.nu (omfattende statistik over trafikken på din
> hjemmeside)
>

Prøv at bage på en bagesten, der giver en fantastisk skorpe, og et dejligt sejt brød,hvis dejen er i orden.

jJette
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jesper Haaber Gyllin~ (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 29-04-01 14:27

netman77 <netman77.news@kandu.dk> wrote:

> "Finn Christensen" skrev d. 24-04-01 01:05 dette indlæg : > Hej > Jeg har
> fået mig en bage brød dille og kunne godt tænke mig at > prøve at lave
> noget lidt mere spændende end franskbrød og > boller. > > Jeg vil gerne
> prøve at bage noget af det lækre brød man tit får > på italienske
> restauranter til en god portion lasagne...... > Altså et "ciabatta-agtigt"
> brød. Stort, "sejt" og med smag og > "store bobler" (hvis i forstår hvad
> jeg mener) > > Jeg har prøvet at købe noget durum-mel og lege lidt med
> det, men > det bliver ikke som jeg gerne vil have det. > For det første
> bliver det slet ikke så "luftigt" med "store > bobler", som jeg gerne vil
> have det og for det andet "falder det > let sammen", så jeg får et ret
> fladt, bredt brød ud af det. > > Hvad er hemmeligheden på, at få et
> LUFTIGT og lidt "højt brød" - > mine bliver "flade når de hæver...... > De
> hæver godt nok noget, men "flader ud til siderne"..... > > Er her nogen
> der har nogle gode opskrifter på GODT brød...? > > > > -- > > Hilsen >
> Finn Christensen > www.webhuset.dk > www.webstatistik.nu (omfattende
> statistik over trafikken på din > hjemmeside) >
>
> Prøv at bage på en bagesten, der giver en fantastisk skorpe, og et dejligt
> sejt brød,hvis dejen er i orden.
>
> jJette >

Skal man bare gå ind til naboen og grave en af hans terrasse fliser op
eller findes der et sted man kan købe sådan en fætter ???? ))

-- Cordiali saluti Jesper

"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Neta & Peter (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Neta & Peter


Dato : 29-04-01 15:32


"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
news:1esmtiq.14tpac613wsgv5N%jesper@gylling.net...
> Skal man bare gå ind til naboen og grave en af hans terrasse fliser op
> eller findes der et sted man kan købe sådan en fætter ???? ))

Det kan man sådan set godt gøre - men man kan også købe en keramisk sten der
er lavet til formålet. Den jeg har er ca. 1 cm tyk og måske 30x40 cm. De kan
fås i køkkenforretniger, Magasin og den slags steder for en 200-250 kroner,
så vidt jeg ved (min var en fødelsdagsgave).

MVH

Peter



Jesper Haaber Gyllin~ (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 29-04-01 16:35

Neta & Peter <pwesth@hum.ku.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> news:1esmtiq.14tpac613wsgv5N%jesper@gylling.net...
> > Skal man bare gå ind til naboen og grave en af hans terrasse fliser op
> > eller findes der et sted man kan købe sådan en fætter ???? ))
>
> Det kan man sådan set godt gøre - men man kan også købe en keramisk sten der
> er lavet til formålet. Den jeg har er ca. 1 cm tyk og måske 30x40 cm. De kan
> fås i køkkenforretniger, Magasin og den slags steder for en 200-250 kroner,
> så vidt jeg ved (min var en fødelsdagsgave).

Alletiders, men så stor er min ovn slet ikke. Jeg har en combi ovn fra
Moulinex med varmt luft, grill og miko i een. Den er vel en 25 x 20 og
så har den en drejeplade, som kan tages ud. Måske man kan få skåret en
sten, der passer ?!


--
Cordiali saluti Jesper

"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Morten Wartou (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 29-04-01 18:24

> > "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> > news:1esmtiq.14tpac613wsgv5N%jesper@gylling.net...
> > > Skal man bare gå ind til naboen og grave en af hans terrasse fliser op
> > > eller findes der et sted man kan købe sådan en fætter ???? ))
> > Det kan man sådan set godt gøre - men man kan også købe en keramisk sten
der
> > er lavet til formålet. Den jeg har er ca. 1 cm tyk og måske 30x40 cm. De
kan
> > fås i køkkenforretniger, Magasin og den slags steder for en 200-250
kroner,
> > så vidt jeg ved (min var en fødelsdagsgave).
> Alletiders, men så stor er min ovn slet ikke. Jeg har en combi ovn fra
> Moulinex med varmt luft, grill og miko i een. Den er vel en 25 x 20 og
> så har den en drejeplade, som kan tages ud. Måske man kan få skåret en
> sten, der passer ?!

Jeg har også sådan en speciel keramisk ting, og jeg tror da godt du kan få
sådan en skåret til - prøv hos en murer fx.


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Ghita Cecilie Jallow (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Ghita Cecilie Jallow


Dato : 29-04-01 20:43


"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
news:1esmzej.1kyki7f3k5k9qN%jesper@gylling.net...
> Alletiders, men så stor er min ovn slet ikke. Jeg har en combi ovn fra
> Moulinex med varmt luft, grill og miko i een. Den er vel en 25 x 20 og
> så har den en drejeplade, som kan tages ud. Måske man kan få skåret en
> sten, der passer ?!

Du kan også købe dem mindre, samme sted som de andre.
Ghita Cecilie


Jesper Haaber Gyllin~ (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 29-04-01 21:22

Ghita Cecilie Jallow <get2ghitacecilie@get2net.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> news:1esmzej.1kyki7f3k5k9qN%jesper@gylling.net...
> > Alletiders, men så stor er min ovn slet ikke. Jeg har en combi ovn fra
> > Moulinex med varmt luft, grill og miko i een. Den er vel en 25 x 20 og
> > så har den en drejeplade, som kan tages ud. Måske man kan få skåret en
> > sten, der passer ?!
>
> Du kan også købe dem mindre, samme sted som de andre.
> Ghita Cecilie

Som er hvor ?

--
Cordiali saluti Jesper

"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Ghita Cecilie Jallow (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Ghita Cecilie Jallow


Dato : 29-04-01 22:27


"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
news:1esncs8.1up0be1n0xvlqN%jesper@gylling.net...
> Som er hvor ?

Diverse isenkræmmere & store varehuse (fx magasin ).
Ghita Cecilie


Jesper Haaber Gyllin~ (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 29-04-01 22:59

Ghita Cecilie Jallow <get2ghitacecilie@get2net.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> news:1esncs8.1up0be1n0xvlqN%jesper@gylling.net...
> > Som er hvor ?
>
> Diverse isenkræmmere & store varehuse (fx magasin ).
> Ghita Cecilie

Okay - jeg troede at det var sådan en speciel ting, som kun kunne fåes i
special butikker.

Tak for det.

--
Cordiali saluti Jesper

"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Ms. Krabappel (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Ms. Krabappel


Dato : 30-04-01 10:29

Neta & Peter <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message
news:dyVG6.66640$o4.5890910@news010.worldonline.dk...

(snip om bagesten)

> fås i køkkenforretniger, Magasin og den slags steder for en 200-250
kroner,
> så vidt jeg ved (min var en fødelsdagsgave).
>
Nåh, derfor! Bare for at være lidt pedant ville jeg signalere, at den
kostede 299 for 3-4 år siden...
Men pyt med det. Jeg synes også at den er uundværdig når man bager brød /
pizza.

Sandra



Finn Christensen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Finn Christensen


Dato : 24-04-01 12:06

Taker for fiduserne og har nu fået ny inspitration at lege med.

Faktisk var jeg ikke klar over, at det er en klæbrig dej der
giver "luftlommerne". Jeg har her åbenbart helt misforstået det,
så det er godt at vide.


Finn



Peter W. Bosse (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 30-04-01 04:55

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i meddelandet
news:H6dF6.57503$o4.4866600@news010.worldonline.dk...
>
> Taker for fiduserne og har nu fået ny inspitration at lege med.
> Finn

Selvtak! - Du fik da i hvert fald '4' helhjertede opskrifter (incl.
de 2 "go'e" fra Mortens)... -ud af ca. 27 indlagte indlagte indlæg,
der blev indlagt...

Det var også *dig*, - der startede det hele )


NB: Det bliver interessant at se, - hvordan og hvorledes
"Deja/Google.com Groups" vil håndtere/arkivere, mht. subjekt,
hhv... Italiensk (?) brød..? - nordItaliensk brød - såkaldt humor -
og "en såkaldt- gang øllebrød" i samme tråd )

--
ciao - ciao
Peter W. Bosse



Peter W. Bosse (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 30-04-01 05:55

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i meddelandet
news:H6dF6.57503$o4.4866600@news010.worldonline.dk...
> Taker for fiduserne og har nu fået ny inspitration at lege med.
> Finn

Selvtak! - Du fik da i hvert fald 4 helhjertede opskrifter (incl.
de 2 "go'e" fra Mortens)... -ud af ca. 40 indlagte indlagte indlæg,
der blev indlagt...

Det var også *dig*, - der startede det hele )

NB: Det bliver interessant at se, - hvordan og hvorledes
"Deja/Google.com Groups" vil håndtere/arkivere, mht. subjekt,
hhv... Italiensk (?) brød..? - nordItaliensk brød - såkaldt humor -
og "en såkaldt- gang øllebrød" i samme tråd )

--
ciao - ciao
Peter W. Bosse



Finn Christensen (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Finn Christensen


Dato : 01-05-01 03:29

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:Tf6H6.67691$o4.6000466@news010.worldonline.dk...
>
> Selvtak! - Du fik da i hvert fald 4 helhjertede opskrifter
(incl.
> de 2 "go'e" fra Mortens)... -ud af ca. 40 indlagte indlagte
indlæg,
> der blev indlagt...
>

Ja, der er blevet lavet bage-forsøg i mit køkken næsten hver dag
lige siden, med alverens forskellige resultater. *S*
Det nærmer sig vil jeg mene, men jeg er stadig ikke helt
tilfreds.
Den ene dag bliver skorpen perfekt = sprød/sej.
Den næste dag bliver brødet perfekt, men skorpen så for blød.

Man siger jo at øvelse gør mester. Min søsters mand, der er
spanioler, sværger til fransk baquette-mel til sine brød, men
jeg NÆGTER at bruge fransk mel i "mine italienske brød".
(svigerfar er fransk, så jeg prøver stædigt at holde MIT køkken
så italiensk, som jeg nu kan når jeg er en kornfed dansk
bonderøvskøbenhavner med ishockey som min STØRSTE lidenskab *S*)

Skal have fundet en lokal butik, hvor jeg kan købe noget
ordentligt italiensk mel. Har lyst til at prøve noget andet end
durum - der er et eller andet ved smagen, der forstyrrer mig.
Har tænkt mig, at prøve den opskrift der dukkede op, hvor der
slet ikke er durum i - men har på fornemmeren, at jeg så ikke
skal nøjes med den billige danske mel fra netto, men satste på
en lidt bedre mel.

Men det er skidesjovt at lege med - og pigerne i familien
(kone+2 døtre) nyder godt af fars øvelser. De praler meget med,
at de får frisktbagt brød stort set hver dag i øjeblikket.


Jeg kunne dog egentlig godt bruge et godt råd imod, at dejen
"glider ud" til en stor, bred, flad masse når det skal hæve på
pladen. Jeg har fundet ud af, at jeg får det bedste brød hvis
dejen ikke er for fast og tør (og dansk og nem at styre). Jeg er
klar over, at min dej nok så stadig er "for våd", siden den
glider ud, men har man en fidus derude, hører jeg da meget gerne
om den.......



Finn Christensen



netman77 (01-05-2001)
Kommentar
Fra : netman77


Dato : 01-05-01 05:28

"Finn Christensen" skrev d. 01-05-01 03:29 dette indlæg :
> "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en
> meddelelse news:Tf6H6.67691$o4.6000466@news010.worldonline.dk...
> >
> > Selvtak! - Du fik da i hvert fald 4 helhjertede opskrifter
> (incl.
> > de 2 "go'e" fra Mortens)... -ud af ca. 40 indlagte indlagte
> indlæg,
> > der blev indlagt...
> >
>
> Ja, der er blevet lavet bage-forsøg i mit køkken næsten hver dag
> lige siden, med alverens forskellige resultater. *S*
> Det nærmer sig vil jeg mene, men jeg er stadig ikke helt
> tilfreds.
> Den ene dag bliver skorpen perfekt = sprød/sej.
> Den næste dag bliver brødet perfekt, men skorpen så for blød.
>
> Man siger jo at øvelse gør mester. Min søsters mand, der er
> spanioler, sværger til fransk baquette-mel til sine brød, men
> jeg NÆGTER at bruge fransk mel i "mine italienske brød".
> (svigerfar er fransk, så jeg prøver stædigt at holde MIT køkken
> så italiensk, som jeg nu kan når jeg er en kornfed dansk
> bonderøvskøbenhavner med ishockey som min STØRSTE lidenskab *S*)
>
> Skal have fundet en lokal butik, hvor jeg kan købe noget
> ordentligt italiensk mel. Har lyst til at prøve noget andet end
> durum - der er et eller andet ved smagen, der forstyrrer mig.
> Har tænkt mig, at prøve den opskrift der dukkede op, hvor der
> slet ikke er durum i - men har på fornemmeren, at jeg så ikke
> skal nøjes med den billige danske mel fra netto, men satste på
> en lidt bedre mel.
>
> Men det er skidesjovt at lege med - og pigerne i familien
> (kone+2 døtre) nyder godt af fars øvelser. De praler meget med,
> at de får frisktbagt brød stort set hver dag i øjeblikket.
>
>
> Jeg kunne dog egentlig godt bruge et godt råd imod, at dejen
> "glider ud" til en stor, bred, flad masse når det skal hæve på
> pladen. Jeg har fundet ud af, at jeg får det bedste brød hvis
> dejen ikke er for fast og tør (og dansk og nem at styre). Jeg er
> klar over, at min dej nok så stadig er "for våd", siden den
> glider ud, men har man en fidus derude, hører jeg da meget gerne
> om den.......
>
>
>
> Finn Christensen
>
>Hej Finn

> Du skal gøre ligesom når du triller boller. Dejen skal nærmest spændes op. Hvis du
> ikke kan finde ud af det, så kan du lade brødet hæve i en foret og godt melet
>hævekurv. Når brødet er færdighævet, vendet du det ud på den varme bagesten.
>Det får også et flot mønster fra kurven.
> Jeg har haft meget glæde af en bog skrevet Joe Ortiz : The village baker. Købt
> hos Amazon i England.

>m.v.h. Jette

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Peter W. Bosse (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 01-05-01 06:40

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i meddelandet
news:8cpH6.104$m_1.26364@news010.worldonline.dk...
>
> Den ene dag bliver skorpen perfekt = sprød/sej.

Ja, med italiensk mel, bliver brødet en smule "langt", -dvs. man skal
li'som hive i brødet for at brække det over.

> Den næste dag bliver brødet perfekt, men skorpen så for blød.

Ovnen skal være meget varm (ca. 250°) når du sætter brødet ind,
og derefter skrue ned til ca. 220-225°. -Husker du at bruger
vandforstøveren hver gang?

> Man siger jo at øvelse gør mester.

Jaah, man skal gøre alt med følelse, - man skal nøje følge opskriften,
og man skal tage sig god tid til dejæltningen (ca. 10-15 min.) -som er
den vigtigste del i arbejdsgangen.

> Skal have fundet en lokal butik, hvor jeg kan købe noget
> ordentligt italiensk mel. Har lyst til at prøve noget andet end
> durum -

Ja, se det ved Sandra nok mere om. - Men der ligger et italiensk
supermarked i Fiskerihavnsgade 3, 2450 Kbh. SV, - som kalder
sig Supermarco el. Ello Food.
Evt. kig her: www.ello.dk

> men har på fornemmeren, at jeg så ikke skal nøjes med den
> billige danske mel fra netto, men satste på en lidt bedre mel.

Du skal nok ikke bruge det allerbilligste. - Kan du ikke bruge det mel
der hedder "Blue Star", også kaldet amerikansk mel, - det har ligesom
lidt mere samlet bagekraft, og kvaliteten rimelig. - De har det til
tider, i nogle af Netto butikkerne.

> Jeg er klar over, at min dej nok så stadig er "for våd", siden den
> glider ud, men har man en fidus derude, hører jeg da meget gerne
> om den.......

Ælt dejen til den slipper bordet.

--
ciao - ciao
Peter W. Bosse

I'm the one that has to die when it's time for me to die,
so let me live my life, the way I want to.
-Jimi Hendrix



Emil (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 24-04-01 15:15

On Tue, 24 Apr 2001, Finn Christensen wrote:

>Hvad er hemmeligheden på, at få et LUFTIGT og lidt "højt brød" -
>mine bliver "flade når de hæver......
>De hæver godt nok noget, men "flader ud til siderne".....


Hvis brødet ikke bages i en form, er det yderst vigtigt at dejen
æltes (luften skal blot trykkes ud) og hviler i mindst 12-15 min.
Dette skal gentages 2-4 gange før dejen stilles til den sidste
hævning til dobbelt størrelse.
Så får du flotte "høje" brød, fordi denne behandling styrker
glutennettet voldsomt.
Ellers får du fladbrød. Det er nok her de fleste begår fejl.


>Er her nogen der har nogle gode opskrifter på GODT brød...?

Prøv at eksperimentere lidt med krydderier.
Hver gang du bager brød, så tag dej fra, til en bolle/miniflute,
som du nænsomt iblander meget lidt krydderi - tørret eller frisk
samt extra salt eller sukker - blot et lille nip.
Du vil blive forbavset over hvor lækkert det bliver. Men det er
jo en helt anden og meget lang historie.


m.v.h. Emil


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste