/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Lyd i rør
Fra : Dan Just


Dato : 13-02-04 02:07

Jeg har ladet mig fortælle at man kan konstruere et rør således at bestemte
toner har meget svært ved at slippe igennem. Så ved at sammensætte rør af
forskellige dimensioner, kan man lave et lydfilter. Er et sådan lydpotten på
en bil virker? Er der en forståelig forklaring på hvorledes dette kan lade
sige gøre?

Dan



 
 
Brian Lund (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 13-02-04 03:37

> Jeg har ladet mig fortælle at man kan konstruere et rør således at
bestemte
> toner har meget svært ved at slippe igennem. Så ved at sammensætte rør af
> forskellige dimensioner, kan man lave et lydfilter. Er et sådan lydpotten

> en bil virker? Er der en forståelig forklaring på hvorledes dette kan lade
> sige gøre?

Når et rør af en bestemt diameter dæmper en bestemt tone, dæmper den ikke
resten. når du så har to forskellige rør så slipper den ene lyd, som ikke
slipper igennem det andet rør, igennem det første...

Dvs. det virker ikke!


Brian



Sune Storgaard (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 13-02-04 05:58

Brian Lund mumbled his insignificant opinion in:
402c384c$0$95096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

>> Jeg har ladet mig fortælle at man kan konstruere et rør således at
>> bestemte toner har meget svært ved at slippe igennem. Så ved at
>> sammensætte rør af forskellige dimensioner, kan man lave et
>> lydfilter. Er et sådan lydpotten på en bil virker? Er der en
>> forståelig forklaring på hvorledes dette kan lade sige gøre?
>
> Når et rør af en bestemt diameter dæmper en bestemt tone, dæmper den
> ikke resten. når du så har to forskellige rør så slipper den ene lyd,
> som ikke slipper igennem det andet rør, igennem det første...

Hvad nu hvis man satte rørerne i serie forbindelse?



Brian Lund (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 13-02-04 07:07

> >> Jeg har ladet mig fortælle at man kan konstruere et rør således at
> >> bestemte toner har meget svært ved at slippe igennem. Så ved at
> >> sammensætte rør af forskellige dimensioner, kan man lave et
> >> lydfilter. Er et sådan lydpotten på en bil virker? Er der en
> >> forståelig forklaring på hvorledes dette kan lade sige gøre?
> >
> > Når et rør af en bestemt diameter dæmper en bestemt tone, dæmper den
> > ikke resten. når du så har to forskellige rør så slipper den ene lyd,
> > som ikke slipper igennem det andet rør, igennem det første...
>
> Hvad nu hvis man satte rørerne i serie forbindelse?

Oh ja, den havde jeg selvfølgelig ikke tænkte på :)


Brian



Kim Jensen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 13-02-04 15:00

> > Når et rør af en bestemt diameter dæmper en bestemt tone, dæmper den
> > ikke resten. når du så har to forskellige rør så slipper den ene lyd,
> > som ikke slipper igennem det andet rør, igennem det første...
> Hvad nu hvis man satte rørerne i serie forbindelse?

Er det ikke dét, man vil kalde en tragt?


mvh
Kim Jensen



Ivar (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 13-02-04 22:40


Dan Just skrev:

> Er et sådan lydpotten på en bil virker?

En lydpottes opgaver er at ændre en pulserende luftstrøm til en
jævn luftstrøm. Udstødningsgasserne fra en motor med fri udblæsning
larmer meget, fordi luften omkring bliver sat i pulserende bevægelse,
ikke ulig luften omkring en højtalermembran der svinger frem og
tilbage.
En lydpotte virker som et ekspansionkammer. Udstødningsgasserne
kommer fra et relativt lille rør ud i et stort kammer, gasserne udvider
sig eksplosivt i kammeret, men laver kun en lille gennemsnitlig trykstigning
i kammeret pga. den megen plads. Gasserne kan derfor forlade kammeret
i den anden ende med en mere jævn hastighed. Da gassen ikke
pulserer mere, er den knalende lyd forsvundet.


Ivar Magnusson



//zigge (17-02-2004)
Kommentar
Fra : //zigge


Dato : 17-02-04 00:51


"Dan Just" <just@do.it> skrev i en meddelelse
news:c0h71a$plc$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle at man kan konstruere et rør således at
bestemte
> toner har meget svært ved at slippe igennem. Så ved at sammensætte rør af
> forskellige dimensioner, kan man lave et lydfilter. Er et sådan lydpotten

> en bil virker? Er der en forståelig forklaring på hvorledes dette kan lade
> sige gøre?

Hvis du prøver at puste hen over en flaske oplever du det fænomen at der
kommer en tone ud af flasken, hælder du lidt vand i og gentager forsøget vil
tonen være højere.
For at oversimplificere hvad der sker, så forestil dig at lydbølgernes over
og undertryk er en lille hoppebold, bolden er der hvor der er et højt tryk.
Ved en størrelse kammer vil den med en konstant hastighed (lydens hastighed)
kunne hoppe frem og tilbage et bestemt antal gange i sekundet (frekvensen).
Gør man kammeret mindre vil bolden der jo har en konstant hasighed kunne
komme flere gange frem og tilbage, frekvensen er altså højere.
Hvis du har et rør med et bestemt rumfang vil det altså også have sin egen
frekvens (resonansfrekvensen) et tykt rør har en lavere frekvens end et
tyndt rør. Sætter du nu f.eks. en bilmotor til at give luften et stød idet
den køre, vil lyden være den samme lige indtil du rammer resonansfrekvensen,
så vil den frekvens motoren støder til luften inden i røret passe sammen med
den trykbølge der rammer motorenden af røret og derved vil det spark luften
får forstærkes og lyden vil være meget højere.
Hvis du (dit spørgsmål) så vil lave et båndpasfilter, skal du konstruere
røret sådan at det kun er resonansfrekvensen der er tilstede i røret, det
kan man bla. gøre ved at variere tykkelsen og lave bøjninger på røret.
Resonansfrekvensen i udstødninger bruges også til at forstærke motorydelsen
med, ved at man lægger resonansfrekvensen for det omdrejningstal sådan at en
trykbølge netop forlader motorenden af røret når motoren sender udstødning
ud i det. Derved er der undertryk i røret lige når motoren skal af med
udstødningen og man får så tømt cylinderen bedre. Totakstmotorer benytter
sig i stor stil af denne effekt og hvis man skruer potten af en sådan taber
den som regel meget effekt.

Håber at det løfter lidt af sløret...

Hvis du vil vide mere kan du evt. søge på "waveguides" og "bandpassfilter in
tubes"

Mvh
//zigge



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste