/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Hjælp til JavaScript
Fra : Allan Johansen


Dato : 11-02-04 23:13

Hej NG

Er der en som vil være venlig at fortælle mig, hvad jeg gør for at få
nedenstående script til at accepter æøå?

Koden i head får et billede i body til at skifte, når man vælger et andet i
drop down menuen i body, men ikke der hvor value er lig blå eller ceriserød,
da billedet ikke kommer frem. Hvilket jeg formoder skyldes æøå.

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen


<Head>
<SCRIPT>
function ChangeImg() {
i=document.order.ADDITIONALINFO.value;
imgDir = "http://www.webconnexion.dk/imagechange/";
document.img.src = imgDir+i+".gif";
}
</SCRIPT>
</Head>


<body>

<IMG NAME="img" SRC="http://www.webconnexion.dk/imagechange/hvid.gif"
Height="30" WIDTH="30">



Farve: <select NAME="ADDITIONALINFO" onChange="ChangeImg();" class="select">
<OPTION VALUE="hvid">Hvid m. sand tittekant</OPTION>
<option Value="sand">Sand m. hvid tittekant</option>
<option Value="blå">Blå</option>
<option Value="ceriserød">Ceriserød</option>
</select>

</body>



 
 
Torben Brandt (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 12-02-04 00:22

Allan Johansen skrev:
> Er der en som vil være venlig at fortælle mig, hvad jeg gør for at få
> nedenstående script til at accepter æøå?
>
> function ChangeImg() {
> i=document.order.ADDITIONALINFO.value;
> imgDir = "http://www.webconnexion.dk/imagechange/";
> document.img.src = imgDir+i+".gif";
> }

Det er generelt en god ide ikke at benytte danske bogstaver i filnavne,
så jeg vil egentlig råde dig til at omdøbe billedfilerne (så så rette de
tilsvarende value-attributter).

/Torben


Allan Johansen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Johansen


Dato : 12-02-04 04:37

Hej Torben Brandt

Ja, jeg ved det godt, men nu er sagen den, at den farve information eller
value om du vil, skal gå videre så det tilslut kommer til at stå på kundens
orderbekræftelse. Det skal fungerer sådan, at når kunden vælger farven blå,
så skifter billedet til varen som er blå, hvis kunden ønsker den blå
variant, så vælger kunden herefter et antal og herefter bestiller. På den
måde så er det den farve, som gerne skulle stå på kundens orderbekræfelse.
Og som før beskrevet så ligger mit problem i at billedet ikke skifter, hvis
value er skrevet med æøå.

Men tak for rådet. Håber du kan hjælpe mig videre.

Mvh. Allan Johansen


"Torben Brandt" <name@domain.invalid> skrev i en meddelelse
news:c0edep$lrd$1@sunsite.dk...
> Allan Johansen skrev:
> > Er der en som vil være venlig at fortælle mig, hvad jeg gør for at få
> > nedenstående script til at accepter æøå?
> >
> > function ChangeImg() {
> > i=document.order.ADDITIONALINFO.value;
> > imgDir = "http://www.webconnexion.dk/imagechange/";
> > document.img.src = imgDir+i+".gif";
> > }
>
> Det er generelt en god ide ikke at benytte danske bogstaver i filnavne,
> så jeg vil egentlig råde dig til at omdøbe billedfilerne (så så rette de
> tilsvarende value-attributter).
>
> /Torben
>



Erik Ginnerskov (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 12-02-04 11:17


"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev

> Det skal fungerer sådan, at når kunden vælger farven blå,
> så skifter billedet til varen som er blå, hvis kunden ønsker den blå
> variant, så vælger kunden herefter et antal og herefter bestiller. På den
> måde så er det den farve, som gerne skulle stå på kundens orderbekræfelse.

Tror du ikke kunden er tilfreds med at få en blaa dims?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Allan Johansen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Johansen


Dato : 12-02-04 18:11

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev i en meddelelse
news:c0fjq6$cfa$1@sunsite.dk...
> Tror du ikke kunden er tilfreds med at få en blaa dims?

Det kan jeg ikke svare dig på, da det vil være et alt for stort arbejde at
spørge hver enkelt kunde (Just a joke)

Hvis det nu kan lade sig gøre, at gøre det professionelt, hvorfor så ikke
gøre det?
Jeg er desværre ikke ret god til JavaScript, så derfor spørger jeg venligst
om hjælp.

Men du har ret en nem løsning vil være at godtage aa(å), oe(ø) ae(æ).

Tak for dit indlæg

Mvh. Allan



Jens Gyldenkærne Cla~ (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-02-04 11:29

Allan Johansen skrev:

> Ja, jeg ved det godt, men nu er sagen den, at den farve
> information eller value om du vil, skal gå videre så det
> tilslut kommer til at stå på kundens orderbekræftelse.

Kan du ikke læse tekst-værdien fra select-boksen og bruge den til
ordrebekræftelsen?

En anden mulighed er at lave et farvearray som du kan bruge dels
til at skifte billedet og dels til at læse farvenavnet.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Allan Johansen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Johansen


Dato : 12-02-04 18:21

> Kan du ikke læse tekst-værdien fra select-boksen og bruge den til
> ordrebekræftelsen?

Jo, det sker allerede, men som jeg skrev, så kommer billedet ikke frem, hvis
jeg bruger en value=blå.
Hvis jeg der i mod bruger en value=blaa, så kommer billedet frem, men på
kundens orderbekræftelse skrives blaa, hvilket jeg gerne vil have til at
være blå.

> En anden mulighed er at lave et farvearray som du kan bruge dels
> til at skifte billedet og dels til at læse farvenavnet.

Okay!, og hvordan gør man så lige det?

Som du sikkert har bemærket, så har jeg forsøgt at tage din signatur til
efteretning.

Tak for dit svar, yderligere hjælp er hjertelig velkommen.

Mvh. Allan Johansen



Torben Brandt (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 12-02-04 19:25

Allan Johansen skrev:
>>Kan du ikke læse tekst-værdien fra select-boksen og bruge den til
>>ordrebekræftelsen?
>
> Jo, det sker allerede, men som jeg skrev, så kommer billedet ikke frem, hvis
> jeg bruger en value=blå.

Med tekst-værdien, så tror jeg Jens mener
document.order.ADDITIONALINFO.text
Det kan jeg dog umiddelbart ikke se, at man kan, da den jo ikke sendes
med ved submit, og det er her Allan skal bruge den til ordrebekræftelsen.

>>En anden mulighed er at lave et farvearray som du kan bruge dels
>>til at skifte billedet og dels til at læse farvenavnet.
>
> Okay!, og hvordan gør man så lige det?

Jeg tror den nemmeste måde er at tildele alle farverne et nummer:
<option value="1">Blå</option>
Så skal din billedskifte-funktion slå op i et array og tage element 1 i
det array. Det samme skal din ordrebekræftelsesside.
De to arrays skal ikke være ens, idet billedskifte-funktionen skal slå
op i et array med filnavne (blaa) og ordrebekræftelsessiden skal slå op
i et array med danske filnavne (Blå).

mvh Torben


Jens Gyldenkærne Cla~ (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-02-04 22:01

Torben Brandt skrev:

> Med tekst-værdien, så tror jeg Jens mener
> document.order.ADDITIONALINFO.text

Jeg kan ikke huske hvordan den tilgås med javascript - men jeg vil
tro at det er den samme vi tænker på (og den kan nås som du har
skrevet).

> Det kan jeg dog umiddelbart ikke se, at man kan, da den jo
> ikke sendes med ved submit,

Korrekt - men når der alligevel benyttes javascript til at ændre
billedet, kunne man samtidig ændre værdien af et skjult felt til
den valgte farve.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Allan Johansen (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Johansen


Dato : 14-02-04 02:52

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns948DDFF5C876Cjcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...

> Korrekt - men når der alligevel benyttes javascript til at ændre
> billedet, kunne man samtidig ændre værdien af et skjult felt til
> den valgte farve.

Det du skrev ovenstående er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstod.
Hvordan vil du gøre det?

Jeg kan da ikke bruge: document.order.ADDITIONALINFO.text , for så mister
jeg jo den value som skal sendes videre?

Jeg giver dig(Jens) sgu ret, efter nærmere omtank kan et citat/indlæg nemt
komme til at virke forvirrende, hvis man ikke følger en citatteknik.


Mvh. Allan Johansen



Jens Gyldenkærne Cla~ (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-02-04 22:03

Allan Johansen skrev:

> Som du sikkert har bemærket, så har jeg forsøgt at tage din
> signatur til efteretning.

Jeg takker - det er meget bedre. Det ville dog også være rart med
en attributionslinje - "Peter Petersen skrev" eller lignende. På
den måde kan man lettere se hvem der har skrevet det du citerer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Allan Johansen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Johansen


Dato : 16-02-04 20:13

Mange Tak!

Jeg har nu løst mit problem og takker for hjælpen.

Denne tråd kan betragtes som lukket.


Mvh. Allan Johansen



Jens Gyldenkærne Cla~ (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 15-02-04 11:52

Allan Johansen skrev:

> Jeg kan da ikke bruge: document.order.ADDITIONALINFO.text ,
> for så mister jeg jo den value som skal sendes videre?

Ideen er at have to felter til farven. Det ene er en synlig select-
boks, det andet er et skjult felt:

<select id="farvekode" name="farvekode">
   <option value="1">Blå</option>
   ...
</select>

<input type="hidden" id="farve" name="farve" />


Onchange-hændelsen på select-boksen skal så dels skifte billedet og
dels sætte værdien i farve-feltet. Ved submit har man både en værdi
fra select-boksen og en fra det skjulte felt at arbejde med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste