/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Omkostninger i DSF
Fra : Bernhard Franzpötter


Dato : 14-04-01 11:07

Hej alle.

Jeg har tidligere sende dette indlæg som svar langt nede i en tråd. Jeg
kunne godt
tænke mig at høre andre DSF'eres holdning til vores forbunds økonomi og
arbejds-
processer. Indledningsvis vil jeg gerne understrege at dette ikke har til
formål at
forfølge enkelt personer, end sigt eksponere en enkelt sag. Jeg synes blot
jeg
har behov for at høre andre om deres opfattelse af vores virksomhed i DSF.

Efter at have læst hvad damerne fra UV-københavn har skrevet og ikke mindst
også hvad Suzette selv skriver, på http://bends.dk/temp/dsf_paa_ret_koel.htm
(Jeg er klar over at det står for hendes egen regning), har jeg lyst til at
kommentere.
Baggrunden for mine bemærkninger
er:

A. at jeg ikke pt. har det samlede repræsentantskabs materiale.
Heri kan eks. stå forklaringer på hvorfor DSF går ud med et underskud
og hvordan dette søges dækket.
B. at jeg antager at deres opstillinger holder nogenlunde stik.

1. Underskud på budgettet.
Jeg synes umiddelbart at det virker som et meget stort underskud (knap
500.000,-). Det er naturligvis nødvendigt at vide hvad og hvilke tiltag som
er gjort for at ende på dette tal. Egentligt kunne det se meget dårligere
ud, og at årsagen til at man er endt på 500.000,- er at man har skåret ind
til benet og har vurderet at det kommende år ikke tåler yderligere
bewsparelse. Det er også en mulighed at vi i indeværende år aktiverer en del
af vores egenkapital til en bestemt aktivitet (engangs udgift). Men
umiddelbart ser det ud som om det er muligt at foretage de fornødne ekstra
reduktioner, for at få budgettet til at gå i et positivt 0,-

2. Udgifter og indtægter.
Det er min generelle holdning at vi skal sætte tæring efter næring. Hermed
mener jeg at vi skal sigte efter et budget som løber rundt uden underskud.
Og som udgifterne fordeler sig, er jeg sikker på at vi kan finde gode
besparelser i vores administrationsudgifter. Umiddelbart lyder 52% til dette
meget voldsomt. Samtidig må jeg sige at jeg er meget overrasket over hvordan
"mine" penge anvendes - her tænker jeg på hotelophold, overnatning etc.
Naturligvis skal alternativerne til dette ses først, inden det afgøres hvad
der er mest rentabelt.

3. Organisation.
Jeg har talt med flere og læst mange indlæg om DSF's organisation og måde at
forvalte deres opgave på. Jeg må sige at det er chokerende læsning. Det er
min opfattelse at bestyrelsen er meget lukket og at den ikke er i stand til
at løse dens opgave ved anvendelse af almindelig uddelegering og
rammestyring. Tvært imod er bestyrelsen meget topstyrende og det virker som
om at opgaver og midler ikke følges ad.
At skulle holde 11 weekend møder, og her til kommer et antal arbejdsmøder,
tyder på at der sagbehandles rigtigt meget.


Jeg tror ikke tiden er inde til revolution, hvilket forslaget fra
UV-København, godt kunne virke som. I virkeligheden tror jeg ikke at damerne
er så utilfredse med budgettet, men at de snarer er meget kede af måden
hvorpå bestyrelse og udvalg arbejder på.

Konkret foreslår jeg at vi pålægger bestyrelsen følgende:

1. At nedsætte et udvalg om skal se på vores infrastruktur. Hvordan skal
vores kredse være, hvilken opgaven skal de løfte.

2. At nedsætte et udvalg som skal beskrive den/de fremtidige arbejds- og
informationsprocesser. Herunder afdække opgaver og vilkår for bestyrelsen,
udvalg, kredse etc.

Arbejderne skal resultere i klare og præcise anbefalinger (evt. hvidbog) til
vedtagelse på næste års repræsentantskabsmøde

Som svar på John Karlsens indlæg vil jeg sige at du har ret i at ikke kan
gøre for at vi midster tilskuddet fra TeamDanmark. Men det er bestyrelsens
pligt at tage højde for det i budgettet. For mig kan det også være ok at
tage et underskud på 500.000,- en enkelt gang. Men noget tyder på at vi
heller ikke får pengene næste år. Derfor kan vi lige så godt tage højde for
det i indeværende år. I praksis kunne en note som forklarer vores underskud
være tilstrækkeligt.
En tilførelse af ekstra kontingent er ikke min kop te. Særligt når vi bruger
så mange penge på administration. Jeg vil ikke sende penge efter
administration, men gerne til aktiviteter.


med venlig hilsen
Franzpötter



 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste