/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lokal historie
#NavnPoint
katekismus 2151
HelleBirg.. 2085
ans 2035
Teil 1473
leonard 898
jakjoe 737
bronno 710
poulerikd.. 620
svendgive.. 522
10  f.larsen 510
Minorerede kort fra Ribe amt
Fra : Kurt Hansen


Dato : 01-02-04 17:41

Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.

Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
har dem?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

 
 
allan madsen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : allan madsen


Dato : 02-02-04 00:03

ja nu er jeg jo blevet nysgerrig, og jeg kan ikke finde forklaringen ved
at kigge tilbage i news.gruppen, HVAD ER minorerede kort ???

jeg ved godt at jeg skylder dig en tjeneste for opslagene i karby sogns
kirkebog

mvh allan


Kurt Hansen wrote:
> Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
> er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.
>
> Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
> har dem?
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> kurt/snabel-a/towle/punktum/dk


Kurt Hansen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 02-02-04 10:11

>Kurt Hansen wrote:
>> Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
>> er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.
>>
>> Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
>> har dem?

Mon, 02 Feb 2004 00:03:05 +0100, skrev allan madsen:

>ja nu er jeg jo blevet nysgerrig, og jeg kan ikke finde forklaringen ved
>at kigge tilbage i news.gruppen, HVAD ER minorerede kort ???

Det er matrikelkort fra 1800-tallet. Minoreret betyder blot at det er
en formindsket udgave, så hele sognet kan være på eet kort.

Kortene lå på et tidspunkt til fri download eet eller andet sted på
nettet, hvilket mange benyttede sig af og måske sidder der nogen rundt
omkring der i sin tid sikrede sig de sogne jeg skal bruge fra Ribe
amt?

>jeg ved godt at jeg skylder dig en tjeneste for opslagene i karby sogns
>kirkebog

Tænk ikke på det. Her hjælper vi hinanden uden tanke for, om man nu
også får noget til gengæld.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

allan madsen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : allan madsen


Dato : 02-02-04 11:49

er det så ikke de historiske kort på www.kms.dk

mvh allan

Kurt Hansen wrote:
>>Kurt Hansen wrote:
>>
>>>Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
>>>er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.
>>>
>>>Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
>>>har dem?
>
>
> Mon, 02 Feb 2004 00:03:05 +0100, skrev allan madsen:
>
>
>>ja nu er jeg jo blevet nysgerrig, og jeg kan ikke finde forklaringen ved
>>at kigge tilbage i news.gruppen, HVAD ER minorerede kort ???
>
>
> Det er matrikelkort fra 1800-tallet. Minoreret betyder blot at det er
> en formindsket udgave, så hele sognet kan være på eet kort.
>
> Kortene lå på et tidspunkt til fri download eet eller andet sted på
> nettet, hvilket mange benyttede sig af og måske sidder der nogen rundt
> omkring der i sin tid sikrede sig de sogne jeg skal bruge fra Ribe
> amt?
>
>
>>jeg ved godt at jeg skylder dig en tjeneste for opslagene i karby sogns
>>kirkebog
>
>
> Tænk ikke på det. Her hjælper vi hinanden uden tanke for, om man nu
> også får noget til gengæld.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> kurt/snabel-a/towle/punktum/dk


Kurt Hansen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 02-02-04 11:59

>>>Kurt Hansen wrote:
>>>
>>>>Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
>>>>er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.
>>>>
>>>>Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
>>>>har dem?

>> Mon, 02 Feb 2004 00:03:05 +0100, skrev allan madsen:
>>
>>>ja nu er jeg jo blevet nysgerrig, og jeg kan ikke finde forklaringen ved
>>>at kigge tilbage i news.gruppen, HVAD ER minorerede kort ???

>> Det er matrikelkort fra 1800-tallet. Minoreret betyder blot at det er
>> en formindsket udgave, så hele sognet kan være på eet kort.
>>
>> Kortene lå på et tidspunkt til fri download eet eller andet sted på
>> nettet, hvilket mange benyttede sig af og måske sidder der nogen rundt
>> omkring der i sin tid sikrede sig de sogne jeg skal bruge fra Ribe
>> amt?

Mon, 02 Feb 2004 11:49:13 +0100, skrev allan madsen:

>er det så ikke de historiske kort på www.kms.dk

Nej, disse historiske kort er jo topografiske kort. Dem jeg taler om,
er matrikelkort og der skulle installeres et særligt program for at
kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre
ikke henvise.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Jørgen Grandt (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 02-02-04 12:35

Kurt Hansen skrev bl.a.:

> Mon, 02 Feb 2004 11:49:13 +0100, skrev allan madsen:
>
> >er det så ikke de historiske kort på www.kms.dk
>
> Nej, disse historiske kort er jo topografiske kort. Dem jeg taler om,
> er matrikelkort og der skulle installeres et særligt program for at
> kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
> forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre
> ikke henvise.

Men tilsyneladende sælger samme Kort & Matrikelstyrelsen en cd-rom med
alle disse minorerede sognekort. Den koster vist bare en bondegård - eller et
par matrikelnumre ...

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med sombrero.


Kurt Hansen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 02-02-04 12:52

Mon, 2 Feb 2004 12:34:42 +0100, skrev Jørgen Grandt:

>Kurt Hansen skrev bl.a.:
>
>> Mon, 02 Feb 2004 11:49:13 +0100, skrev allan madsen:
>>
>> >er det så ikke de historiske kort på www.kms.dk
>>
>> Nej, disse historiske kort er jo topografiske kort. Dem jeg taler om,
>> er matrikelkort og der skulle installeres et særligt program for at
>> kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
>> forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre
>> ikke henvise.

>Men tilsyneladende sælger samme Kort & Matrikelstyrelsen en cd-rom med
>alle disse minorerede sognekort. Den koster vist bare en bondegård - eller et
>par matrikelnumre ...

Nå, det har jeg ikke set. Oh well, jeg har kun een bondegård og den
vil jeg trods alt ikke bytte for en CD.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Arne Feldborg (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 02-02-04 13:59

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Mon, 02 Feb 2004 12:51:49
+0100

>>Men tilsyneladende sælger samme Kort & Matrikelstyrelsen en cd-rom med
>>alle disse minorerede sognekort. Den koster vist bare en bondegård - eller et
>>par matrikelnumre ...
>
>Nå, det har jeg ikke set. Oh well, jeg har kun een bondegård og den
>vil jeg trods alt ikke bytte for en CD.
>
Pr. sogn:
For de første 1-3 468,75
for de følgende 4-10 390,00
for de følgende 11-30 195,00
for de følgende 31-100 97,50
for de resterende 101-1.746 32,50

Hvis man så kunne nøjes med at købe nogle af "de resterende", så var det
jo ikke så slemt. )



--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Jørgen Grandt (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 02-02-04 14:51

Arne Feldborg skrev blandt andet:

> for de resterende 101-1.746 32,50
>
> Hvis man så kunne nøjes med at købe nogle af "de resterende", så var
> det jo ikke så slemt. )

Ja. Og hvis kun hveranden overlever, så vil jeg godt være hveranden.

--
Jørgen Grandt


Erik Helmer Nielsen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Erik Helmer Nielsen


Dato : 02-02-04 15:43

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev:
Mon, 02 Feb 2004 12:51:49 +0100 i
dk.videnskab.historie.lokalhistorie

>>Men tilsyneladende sælger samme Kort & Matrikelstyrelsen en cd-rom med
>>alle disse minorerede sognekort. Den koster vist bare en bondegård - eller et
>>par matrikelnumre ...
>
>Nå, det har jeg ikke set.

Du kan købe en fotokopi på papir for ca. 120 Kr

Erik Helmer Nielsen

Brian Jensen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Jensen


Dato : 02-02-04 12:43

In article <e6bs10la4pd7j9pkprklhk3b3b69pognul@4ax.com>,
kurt@FJERNDETTEtowle.dk says...
> Nej, disse historiske kort er jo topografiske kort. Dem jeg taler om,
> er matrikelkort og der skulle installeres et særligt program for at
> kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
> forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre
> ikke henvise.

Tjenesten kørte på en svensk server som et forsøg. Med tiden vil de
komme op på www.sognekort.dk, og skulle have været klar nu, men i
mellemtiden er det program KMS benyttede blevet betalingssoftware, så de
nu er i gang med at udvikle et selv. Hvor lang tid det tager, kunne de
ikke fortælle mig om.

Mvh
Brian Obbekjær Jensen

Kurt Hansen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 02-02-04 12:54

Mon, 2 Feb 2004 12:43:22 +0100, skrev Brian Jensen:

>In article <e6bs10la4pd7j9pkprklhk3b3b69pognul@4ax.com>,
>kurt@FJERNDETTEtowle.dk says...
>> Nej, disse historiske kort er jo topografiske kort. Dem jeg taler om,
>> er matrikelkort og der skulle installeres et særligt program for at
>> kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
>> forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre
>> ikke henvise.

>Tjenesten kørte på en svensk server som et forsøg. Med tiden vil de
>komme op på www.sognekort.dk, og skulle have været klar nu, men i
>mellemtiden er det program KMS benyttede blevet betalingssoftware, så de
>nu er i gang med at udvikle et selv. Hvor lang tid det tager, kunne de
>ikke fortælle mig om.

Aha, det lyder jo godt, men det bliver jo nok ikke gratis, eller også
bliver det jo nok sådan, at man i browseren kun kan se et lille udsnit
af hele kortet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Kurt Hansen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 12-02-04 18:06

Sun, 01 Feb 2004 17:41:18 +0100, skrev Kurt Hansen:

>Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
>er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.
>
>Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
>har dem?

Vi fik da en hyggelig tråd ud af det, men desværre var der ingen der
meldte sig med de pågældende kort. Mon en lille opfrisker kan lokke
nogen ud af busken?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Jørgen Grandt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 13-02-04 12:45

Kurt Hansen skrev blandt andet:

> Vi fik da en hyggelig tråd ud af det, men desværre var der ingen
> der meldte sig med de pågældende kort. Mon en lille opfrisker
> kan lokke nogen ud af busken?

Tak, en Arnbitter vil da ikke være af vejen. Til nød en Gammel Dansk.

--
Jørgen Grandt


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste