/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Døgnrapporten - hvordan?
Fra : Thomas (8260)


Dato : 10-01-04 10:59

Hejsa

Jeg var vidne til en sag i nat, og vil da egentlig gerne vide hvordan
den endte efter politiet ankom. Er der noget med at man kan få lov at
læse deres døgnrapport?
Hvordan fungerer det lige i praksis?


Tak

Thomas

 
 
C. Caspersen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 10-01-04 11:51

"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
news:btoicp$5ft$1@sunsite.dk...
> Jeg var vidne til en sag i nat, og vil da egentlig gerne vide hvordan
> den endte efter politiet ankom. Er der noget med at man kan få lov at
> læse deres døgnrapport?

Nej.

> Hvordan fungerer det lige i praksis?

Se ovenstående.

Hvis du bliver indkaldt til fornyet afhøring, kan du spørge betjenten,
hvordan sagen er gået. Du kan ikke læse hverken rapporter eller
døgnrapporter.

/Caspersen



Thomas (8260) (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas (8260)


Dato : 10-01-04 12:04


>>Jeg var vidne til en sag i nat, og vil da egentlig gerne vide hvordan
>>den endte efter politiet ankom. Er der noget med at man kan få lov at
>>læse deres døgnrapport?
>
>
> Nej.
>

Nå? Det troede jeg. Jeg mente ellers at aviserne fik alle deres
små-historier om døgnets begivenheder fra politiets døgnrapport.

Trist. Ville ellers gerne kende resten af hændelsen.

Tak for svar.

Thomas

ibber (10-01-2004)
Kommentar
Fra : ibber


Dato : 10-01-04 12:11

hvis du bor i københavn så kan du se døgnrapporten her
http://www.kbhpol.dk/default1.asp?side=DR
ellers polities døgrapport her
http://www.politi.dk/p34/Doegnrapporten.htm
hvis den virker
"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> wrote in message
news:btom64$5bj$1@sunsite.dk...
>
> >>Jeg var vidne til en sag i nat, og vil da egentlig gerne vide hvordan
> >>den endte efter politiet ankom. Er der noget med at man kan få lov at
> >>læse deres døgnrapport?
> >
> >
> > Nej.
> >
>
> Nå? Det troede jeg. Jeg mente ellers at aviserne fik alle deres
> små-historier om døgnets begivenheder fra politiets døgnrapport.
>
> Trist. Ville ellers gerne kende resten af hændelsen.
>
> Tak for svar.
>
> Thomas



Reino Andersen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 10-01-04 14:55

ibber skrev:

> hvis du bor i københavn så kan du se døgnrapporten her
> http://www.kbhpol.dk/default1.asp?side=DR
> ellers polities døgrapport her
> http://www.politi.dk/p34/Doegnrapporten.htm

Det er ikke døgnrapporter, men blot udvalgte hændelser fra de pågældende
dage.

--
Reino



jacob nielsen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : jacob nielsen


Dato : 10-01-04 12:13

"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> wrote in message
news:btom64$5bj$1@sunsite.dk...

> Nå? Det troede jeg. Jeg mente ellers at aviserne fik alle deres
> små-historier om døgnets begivenheder fra politiets døgnrapport.
Det gør de mig bekendt også, men jeg tror bare, at de får et resume i stil
med Københavns Politis online døgnrapport på
http://www.kbhpol.dk/default1.asp?side=DR

> Trist. Ville ellers gerne kende resten af hændelsen.
Der sker jo ikke noget ved at ringe til polititet. De bider ikke :)

Mvh.
Jacob



TGD (10-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 10-01-04 20:14


"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
news:btoicp$5ft$1@sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg var vidne til en sag i nat, og vil da egentlig gerne vide hvordan
> den endte efter politiet ankom. Er der noget med at man kan få lov at
> læse deres døgnrapport?

www.kbhpol.dk har deres døgnrapport liggende på hjemmesiden.

Udover det burde det ikke være svært for dig at modtage den, Reuters har
adgang til dem.

<KLIP>



Henrik Stidsen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-01-04 21:25

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
news:K9YLb.70068$jf4.4559102@news000.worldonline.dk

> www.kbhpol.dk har deres døgnrapport liggende på hjemmesiden.
>
> Udover det burde det ikke være svært for dig at modtage den,
> Reuters har adgang til dem.

Det er ikke hele døgnrapporten men kun et uddrag.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

TGD (10-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 10-01-04 22:07


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns946CD9F417745HS235dk@130.225.247.90...

<KLIP>

> Det er ikke hele døgnrapporten men kun et uddrag.


Kan godt se jeg var for hurtig på aftrækkeren - men det må stadig være
muligt at få fingrerne i den i det Reuters kan...



Henrik Stidsen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-01-04 22:13

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
news:sPZLb.70095$jf4.4564614@news000.worldonline.dk

> Kan godt se jeg var for hurtig på aftrækkeren - men det må
> stadig være muligt at få fingrerne i den i det Reuters kan...

Er du sikker på de får andet end det resume der er på hjemmesiden ? -
alle de andre sager tror jeg næste de får info om ved selv at
kontakte politiet eller fra pressemedelelser.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Kristian Storgaard (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 10-01-04 22:15

"TGD" skrev 10.01.2004 22:06:

> Kan godt se jeg var for hurtig på aftrækkeren - men det må stadig være
> muligt at få fingrerne i den i det Reuters kan...

Jeg mener kun de får udvalgte hændelser. Døgnrapporter er svjh ikke omfattet
af offentlighedsloven.

/kristian


Kurt B. Andersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 11-01-04 01:28


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC2629EE.2C224%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "TGD" skrev 10.01.2004 22:06:
>
> > Kan godt se jeg var for hurtig på aftrækkeren - men det må stadig være
> > muligt at få fingrerne i den i det Reuters kan...
>
> Jeg mener kun de får udvalgte hændelser. Døgnrapporter er svjh ikke
omfattet
> af offentlighedsloven.
>
> /kristian
>
Fuldstændig korrekt. Reuter har journalister ansat, som ikke bestiller andet
end at ringe til samtlige politistationer 1-2 gange i døgnet for at høre om
nyheder. Det er så den enkelte politistation som selv bestemmer, hvor meget
og hvilke sager de vil fortælle om.

Kurt



TGD (11-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 11-01-04 03:34


"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:4000987e$0$69906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

<KLIP>

> Fuldstændig korrekt. Reuter har journalister ansat, som ikke bestiller
andet
> end at ringe til samtlige politistationer 1-2 gange i døgnet for at høre
om
> nyheder. Det er så den enkelte politistation som selv bestemmer, hvor
meget
> og hvilke sager de vil fortælle om.

Hvorfor er døgnrapporten ikke frit tilgængelig??? Det er jo ikke
statshemmeligheder der står i den - hvori ligger det juridiske i det?



C. Caspersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 11-01-04 09:54

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:1C2Mb.70147$jf4.4574403@news000.worldonline.dk...

> Hvorfor er døgnrapporten ikke frit tilgængelig??? Det er jo ikke
> statshemmeligheder der står i den - hvori ligger det juridiske i det?

Fordi den er fyldt op med følsomme oplysninger, cpr-numre, adresser etc. Det
er ikke alle, der er interesseret i, at deres datters voldtægt kommer til
alles kendskab.

/Caspersen



TGD (11-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 11-01-04 15:41


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:btr2qq$8gs$1@sunsite.dk...

<KLAR>

> Fordi den er fyldt op med følsomme oplysninger, cpr-numre, adresser etc.
Det
> er ikke alle, der er interesseret i, at deres datters voldtægt kommer til
> alles kendskab.

Det er så klart.

Men når man som Reuters har adgang til "uddrag" så var jeg intereseret i at
vide om der findes en § der forbyder dem at ligge en "censureret" ud til
offentligheden, det er jo i offentlighedens interesse.



Henrik Bøgh (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 11-01-04 16:30

Thomas (8260) wrote in dk.videnskab.jura:

> Hejsa
>
> Jeg var vidne til en sag i nat, og vil da egentlig gerne vide hvordan
> den endte efter politiet ankom. Er der noget med at man kan få lov at
> læse deres døgnrapport?

Ja og nej.
Du kan få adgang til langt størstedelen af indholdet i døgnrapporterne, men
typisk vil nogle hændelser være af en art som gør at offentligheden ikke
får adgang til at læse dem. Dette kan være f.eks. voldelige overfald hvor
der stadigvæk mangler at blive afhørt vidner.

> Hvordan fungerer det lige i praksis?

Hvis du tager ned til den politistation, i hvilken kreds du befandt dig
under hændelsen, kan du bare bede om lov til at se den. Nogle steder er de
sikkert endda så venlige at hvis du spørger pænt så kan de læse højt eller
faxe det du har interesse i.

Jeg har dog ikke lige noget konkret lovtekst at binde det op på, men taler
kun af erfaring.

> Thomas

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Dating _you_ is charity work"
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'


Reino Andersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 11-01-04 17:34

Henrik Bøgh skrev:

> Du kan få adgang til langt størstedelen af indholdet i døgnrapporterne

Nej.

> Hvis du tager ned til den politistation, i hvilken kreds du befandt dig
> under hændelsen, kan du bare bede om lov til at se den.

Nej.

> Nogle steder er de sikkert endda så venlige at hvis du spørger pænt
> så kan de læse højt

Måske.

> eller faxe det du har interesse i.

Nej.

--
Reino



Henrik Bøgh (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 11-01-04 20:42

Reino Andersen wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Nej.

[...]

> Nej.

[...]

> Måske.

[...]

> Nej.

Et eller andet sted kunne jeg da godt tænke mig at du skrev bare en smule
mere. Er det erfaringer eller lovtekster du bygger dine svar på?
Måske noget helt tredje?

> Reino

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Hjemmeværnet er altså militærets svar på åndsvageforsorgen"
-- Mick Øgendahl


TGD (11-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 11-01-04 23:25


"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
news:eVeMb.5970$PV4.4029@news.get2net.dk...

<KLIP>

> > Du kan få adgang til langt størstedelen af indholdet i døgnrapporterne
>
> Nej.
>
> > Hvis du tager ned til den politistation, i hvilken kreds du befandt dig
> > under hændelsen, kan du bare bede om lov til at se den.
>
> Nej.
>
> > Nogle steder er de sikkert endda så venlige at hvis du spørger pænt
> > så kan de læse højt
>
> Måske.
>
> > eller faxe det du har interesse i.
>
> Nej.


Så kommer mit spm. igen - hvordan kan Reuters få fat på indholdet eller del
heraf en døgnrapport?



Kurt B. Andersen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 12-01-04 00:40


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:V2kMb.73145$jf4.4625682@news000.worldonline.dk...
>
>
>
> Så kommer mit spm. igen - hvordan kan Reuters få fat på indholdet eller
del
> heraf en døgnrapport?
>
>
Jeg skal da gerne gentage mit svar, selv om du ikke tror på det:
"Reuter har journalister ansat, som ikke bestiller andet
end at ringe til samtlige politistationer 1-2 gange i døgnet for at høre om
nyheder. Det er så den enkelte politistation som selv bestemmer, hvor meget
og hvilke sager de vil fortælle om"
Citat slut.
Hertil kan jeg så tilføje, at de ikke udleverer noget skriftligt til Reuter.
Prøv i Google under grupper at spørge på Reino. Så vil du nok opdage,
hvorfor han svarer, som han gør.

Kurt



TGD (12-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 12-01-04 16:48


"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:4001deb3$0$69936$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

<KLIP>

> Jeg skal da gerne gentage mit svar, selv om du ikke tror på det:
> "Reuter har journalister ansat, som ikke bestiller andet
> end at ringe til samtlige politistationer 1-2 gange i døgnet for at høre
om
> nyheder. Det er så den enkelte politistation som selv bestemmer, hvor
meget
> og hvilke sager de vil fortælle om"
> Citat slut.
> Hertil kan jeg så tilføje, at de ikke udleverer noget skriftligt til
Reuter.
> Prøv i Google under grupper at spørge på Reino. Så vil du nok opdage,
> hvorfor han svarer, som han gør.

Jeg har set dit svar, men regnede med at Reino havde en henvisning til noget
§ grundet hans svarmåde.

Det er i bundgrund § jeg er ude efter, ikke at jeg ikke tror på hvad du
skriver.



Ukendt (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-04 16:53


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:ilzMb.73349$jf4.4651165@news000.worldonline.dk...

KLIP

> Det er i bundgrund § jeg er ude efter, ikke at jeg ikke tror på hvad
du
> skriver.

Det ville egentlig være mærkeligt om der findes paragraffer, der
pålægger politiet at udlevere oplysninger omkring politiarbejdet til Gud
og hver mand, uden de har mulighed for at tilbageholde noget.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



TGD (12-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 12-01-04 17:22


"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4002c2de$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Det ville egentlig være mærkeligt om der findes paragraffer, der
> pålægger politiet at udlevere oplysninger omkring politiarbejdet til Gud
> og hver mand, uden de har mulighed for at tilbageholde noget.

Nej men så kunne det være der var retningslinjer....




Ukendt (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-04 17:24


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:xQzMb.73359$jf4.4653311@news000.worldonline.dk...

KLIP

> Nej men så kunne det være der var retningslinjer....

Det kunne jeg så til gengæld sagtens forestille mig.

Jeg vil tro, de interne (altså hos politiet).

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste