/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
hente elektronik i udland????
Fra : knap


Dato : 08-01-04 00:18

Hvordan er det med at hente f.x. digitalkamera hjem fra f.x
tyskland......eller andet...

hvis det er et internationalt mærke betyder det så, at skulle der opstå
problemer med given produkt, at en forhandler herhjemme skal give samme
service som var produktet købt hos vedkommende???


mvh bjarne

kryspostet i dk.teknik.elektronik




 
 
Henning Makholm (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 08-01-04 00:28

Scripsit "knap" <b.h.jensen75@mail.dk>

> hvis det er et internationalt mærke betyder det så, at skulle der opstå
> problemer med given produkt, at en forhandler herhjemme skal give samme
> service som var produktet købt hos vedkommende???

Kun hvis det er noget leverandøren udtrykkeligt har lovet (og
leverandøren har lavet en passende aftale med sine danske forhandlere
om at forhandlerne medvirker ved transaktionen).

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

David T. Metz (08-01-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 08-01-04 12:09

Henning Makholm skriblede:
> Kun hvis det er noget leverandøren udtrykkeligt har lovet (og
> leverandøren har lavet en passende aftale med sine danske forhandlere
> om at forhandlerne medvirker ved transaktionen).

Med "leverandøren" mener du formodentlig "producenten eller dennes
repræsentant"?

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Henning Makholm (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 08-01-04 12:20

Scripsit "David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid>
> Henning Makholm skriblede:

> > Kun hvis det er noget leverandøren udtrykkeligt har lovet (og
> > leverandøren har lavet en passende aftale med sine danske forhandlere
> > om at forhandlerne medvirker ved transaktionen).

> Med "leverandøren" mener du formodentlig "producenten eller dennes
> repræsentant"?

Javist.

--
Henning Makholm "Jeg mener, at der eksisterer et hemmeligt
selskab med forgreninger i hele verden, som
arbejder i det skjulte for at udsprede det rygte at
der eksisterer en verdensomspændende sammensværgelse."

David T. Metz (08-01-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 08-01-04 12:57

knap skriblede:
> hvis det er et internationalt mærke betyder det så, at skulle der
> opstå problemer med given produkt, at en forhandler herhjemme skal
> give samme service som var produktet købt hos vedkommende???

I praksis: tjek at producenten yder "world wide" eller "european" garanti.
Nogle gør, men ikke alle.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


TGD (08-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-01-04 17:46


"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:btjgiq$i8$1@sunsite.dk...

<KLIP>

> I praksis: tjek at producenten yder "world wide" eller "european" garanti.
> Nogle gør, men ikke alle.

Limited Warranty - det er langt fra reklamationsret, har selv brændt mig på
et SONY videocam.



Martin Jørgensen (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 08-01-04 18:33

TGD wrote:

>
> "David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:btjgiq$i8$1@sunsite.dk...
>
> <KLIP>
>
>> I praksis: tjek at producenten yder "world wide" eller "european"
>> garanti. Nogle gør, men ikke alle.
>
> Limited Warranty - det er langt fra reklamationsret, har selv brændt mig
> på et SONY videocam.

Hvad betyder limited warranty?

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Bertel Lund Hansen (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-01-04 18:58

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>
skrev:

>Hvad betyder limited warranty?

Begrænset garanti.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Jørgensen (09-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 09-01-04 21:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>
> skrev:
>
>>Hvad betyder limited warranty?
>
> Begrænset garanti.

Nu var det jo ikke en oversættelse jeg spurgte efter.

Du forstod tydeligvis ikke spørgsmålet selvom jeg troede at det var oplagt
at det skulle ses i relation til citatet om at Limited Warranty er langt
fra reklamationsret. For at skære det mere ud i pap, hvad er så forskellen
på limited warranty og reklamationsret?

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

jan@stevns.net (10-01-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 10-01-04 09:22

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> skrev
:

>Nu var det jo ikke en oversættelse jeg spurgte efter.

Du fik da også leveret det korrekte svar fra Bertel

en begrænset *garanti* - hvor fabrikanten typisk ret nøje skriver på
pappet hvad dækningen består i - f.eks et produkt garanteres
anvendeligt i 90 dage.

det kan du så selv sammenholde med den reklamationsret vi bruger
herhjemme.
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Martin Jørgensen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 10-01-04 17:54

jan@stevns.net wrote:

> Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> skrev
> :
>
>>Nu var det jo ikke en oversættelse jeg spurgte efter.
>
> Du fik da også leveret det korrekte svar fra Bertel

Jeg gentager lige mig selv: Nu var det jo ikke en oversættelse jeg spurgte
efter, som du jo selv kan læse i det svar du selv har klippet samme sætning
væk fra i dit svar til mig...

I det samme svar, hvor jeg præciserer hvad jeg spørger efter (og som du har
klippet væk), har jeg rent faktisk stillet spørgsmålet igen pga. at Bertel
ikke leverede det korrekte svar på det jeg spurgte om.

Du kan jo derudover selv læse i Bertel's opfølgende svar, at han ikke
forstod spørgsmålet samt at han ikke ved hvad der ligger i begrebet
"Limited warranty" så naturligvis leverede Bertel ikke det korrekte svar af
samme årsager. Det kan jeg ikke se hvorfor du skulle tro.

> en begrænset *garanti* - hvor fabrikanten typisk ret nøje skriver på
> pappet hvad dækningen består i - f.eks et produkt garanteres
> anvendeligt i 90 dage.
>
> det kan du så selv sammenholde med den reklamationsret vi bruger
> herhjemme.

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Bertel Lund Hansen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-01-04 14:51

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>
skrev:

>Nu var det jo ikke en oversættelse jeg spurgte efter.

Hvad kan man så lære af det?

>Du forstod tydeligvis ikke spørgsmålet

Nej.

For det oprindelige spørgsmål er det vigtigt at vide om firmaet
har reklameret over for danskere (eller på anden måde signaleret
at det handler med danskere). Hvis det har og ligger i et af de
(mange) lande der har tiltrådt de relevante handelskonventioner,
skal det mindst respektere dansk lovgivning, og en retssag vil
kunne føres i Danmark (hvis køber handlede fra dansk grund).

Hvis ikke, skal man kende det pågældende lands lovgivning for at
kunne afgøre hvad der ligger i begrebet "Limited warranty". Jeg
ved det ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

David T. Metz (16-01-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 16-01-04 13:42

Bertel Lund Hansen skriblede:

> For det oprindelige spørgsmål er det vigtigt at vide om firmaet
> har reklameret over for danskere (eller på anden måde signaleret
> at det handler med danskere).

Bare lige for at præcisere: "firmaet" er sælger ikke producent (medmindre
der er sammenfald).

> Hvis ikke, skal man kende det pågældende lands lovgivning for at
> kunne afgøre hvad der ligger i begrebet "Limited warranty".

Jeg vil nu mene man skal læse selve garantien. Som regel specificerer
producenten den garanti der ydes og den er i sagens natur altid begrænset.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


TGD (08-01-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 08-01-04 17:48


"knap" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ffc93e7$0$127$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvordan er det med at hente f.x. digitalkamera hjem fra f.x
> tyskland......eller andet...
>
> hvis det er et internationalt mærke betyder det så, at skulle der opstå
> problemer med given produkt, at en forhandler herhjemme skal give samme
> service som var produktet købt hos vedkommende???

1) Tjek om der er garanti
LÆS garantien først, det er normalt "limited warranty" har selv haft
problemer med SONY og 1 års verdensgaranti.

2) Se om de har en afdeling i her i landet det kan indleveres til.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste