/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Udfskiftning af Motor
Fra : Michael Ottesen


Dato : 02-01-04 11:37

Hej NG

Jeg håber på at der er nogen der kan hjælpe mig med mit dillemma.

Jeg er har en norsk snekke på 21 fod vækten er ca. 2,5 tons, lige p.t har
jeg en saab motor i på 10hk og 1 cyl, samt med vendbar skrue, båden holder
lige de 6 knob.

nu har jeg så anskaffet mig en anden motor jeg vil have lagt i her i år,
spørgsmålet er så bare kan det betale sig og hvor meget effekt får jeg ud af
det, samt om der er andet jeg skal tage hensyn til???????

Den nye motor er en penta 37hk 3cyl med reverse gear.

Håber der er nogen der vil være behjælpelige med om det kan betale sig eller
jeg bar skal glemme alt om det??

Hilsen Michael Ottesen



 
 
Claus Tersgov (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-01-04 13:28



Uheldigvis faldt Michael Ottesen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg er har en norsk snekke på 21 fod vækten er ca. 2,5 tons, lige
p.t
> har jeg en saab motor i på 10hk og 1 cyl, samt med vendbar skrue,
> båden holder lige de 6 knob.
> nu har jeg så anskaffet mig en anden motor jeg vil have lagt i her i
> år, spørgsmålet er så bare kan det betale sig og hvor meget effekt
> får jeg ud af det, samt om der er andet jeg skal tage hensyn
> til???????
> Den nye motor er en penta 37hk 3cyl med reverse gear.
> Håber der er nogen der vil være behjælpelige med om det kan betale
> sig eller jeg bar skal glemme alt om det??

Det er nok svært at svare på, når man ikke kender den præcise bådtype.
Men der er flere faktorer, du skal være opmærksom på. For det første
kan du ikke sammenligne hestekraften alene. Din gamle motor har et
helt andet moment, og det er det, som tæller.

I dårligt vejr og store bølger og modstrøm, så vil du sikkert få et
større kraftoverskud, men om du i magsvejr får en bedre marchhastighed
er ikke godt at vide. Måske graver båden sig bare længere ned, og så
brænder du bare diesel af.

Alle deplacementbåde har jo en max hastighed, og tilfører man flere
omdrejninger eller effekt, så graver agterenden sig bare ned i vandet.

Men er din nye motor i orden, så får du jo en større sikkerhed i kraft
af de ekstra cylindre, alene det er jo et stort plus.

Synes du, at din motor er for lille, mangler du da effekt?

Claus


Peter Unold (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Unold


Dato : 02-01-04 18:31

Hej (motor)-sejlere

On Fri, 2 Jan 2004 13:28:04 +0100, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:
[...]
> Alle deplacementbåde har jo en max hastighed, og tilfører man flere
> omdrejninger eller effekt, så graver agterenden sig bare ned i vandet.

Jeg har ikke lyst til at blive anklaget for pendanteri, men medmindre der
gælder specialle regler for motordrevne deplacementbåde, så er overstående
udsagn ikke rigtigt.

I praksis har du naturligvis ret. De sidste ekstra knob koster
uforbeholden meget. Desto mere imponerende er det at se elite kajakroere,
som på sprintdistancerne kan ro deres både op over to gange
"hullspeed"(skroghastighed på dansk?). Vi dødelige kajakroere er glade for
at ro 4-5 knob. Verdensrekorden på 200m sprint er 11.44 knob.

Jeg kan anbefale "Speaking Good Boat, Part II (Hull Speed and Beyond)" af
John Winters:
http://www.qcckayaks.com/resources/speakboat2.asp

Check også min "kraft det skal tilføres for at ro N knob" for nogle
kajakker graf:
http://www.unold.dk/paddling/resistance.gif

Med venlig hilsen
Peter

Peter Ingsø Laursen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 02-01-04 19:58

"Peter Unold" <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsr05r9qws7v3cov@130.226.1.34...

> Jeg kan anbefale "Speaking Good Boat, Part II (Hull Speed and Beyond)" af
> John Winters:
> http://www.qcckayaks.com/resources/speakboat2.asp

Interessant læsning! Så er det bare ud og få sat spileren i en ordentlig
piver og holde godt øje med hækbølgerne

mvh, Peter Ingsø Laursen



Claus Tersgov (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-01-04 15:00



Uheldigvis faldt Peter Unold over tastaturet og skrev derved følgende:

>> Alle deplacementbåde har jo en max hastighed, og tilfører man flere
>> omdrejninger eller effekt, så graver agterenden sig bare ned i
>> vandet.
>
> Jeg har ikke lyst til at blive anklaget for pendanteri, men
medmindre
> der gælder specialle regler for motordrevne deplacementbåde, så er
> overstående udsagn ikke rigtigt.

Jamen du får ret og jeg får fred....

At sammenligne en 2500 kg tung snekke, der drives af en
hurtigtroterende propel med en kajak, som fremdrives af en årer, er
så genialt, at det havde jeg aldrig selv tænkt på!

Ergo skal han bare smide sin motor overbord og så købe en årer eller
to. Så kan han og kammeraterne ro sig en tur. Er de rigtig skrappe,
kan de sikkert få båden til at plane og dermed ophæve bådens naturlige
begrænsninger!

Claus

--
Her i gruppen må man ikke skrive noget om ignoranter og idioter.
Så de to næste linjer i signaturen er tomme!


EA 2730 (02-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 02-01-04 14:17

Endnu et fornuftigt indlæg, denne gang fra Michael Ottesen som skrev:
> Hej NG
>
> Jeg håber på at der er nogen der kan hjælpe mig med mit dillemma.
>
> Jeg er har en norsk snekke på 21 fod vækten er ca. 2,5 tons, lige p.t
har
> jeg en saab motor i på 10hk og 1 cyl, samt med vendbar skrue, båden
holder
> lige de 6 knob.
>
> nu har jeg så anskaffet mig en anden motor jeg vil have lagt i her i
år,
> spørgsmålet er så bare kan det betale sig og hvor meget effekt får jeg
ud af
> det, samt om der er andet jeg skal tage hensyn til???????
>
> Den nye motor er en penta 37hk 3cyl med reverse gear.
>
> Håber der er nogen der vil være behjælpelige med om det kan betale sig
eller
> jeg bar skal glemme alt om det??
>
> Hej Michael Ottesen

Du skal skifte din motor ud, hvis du mener, at den er i bedre stand, men
du skal beholde din vendebare propel og se stort på dit nye reverse
gear.
Din nye motor har helt sikkert, et bedre drejningsmoment og med en
vendbar propel, kan du få din båd til, at trække optimalt i alle
sejlforhold
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"

>
>



Claus Tersgov (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-01-04 13:27



Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> Du skal skifte din motor ud, hvis du mener, at den er i bedre stand,
> men du skal beholde din vendebare propel og se stort på dit nye
> reverse gear.
> Din nye motor har helt sikkert, et bedre drejningsmoment og med en
> vendbar propel, kan du få din båd til, at trække optimalt i alle
> sejlforhold

Hans Saab motor er lavkomprimeret og langsomtgående, men hans Volvo
motor er højkomprimeret og hurtigroterende.

Han kan ikke bibeholde sin vedbare propel, med mindre at han monterer
en reduktionsgearkasse.

Jeg tvivler på, at hans nye motor kan trække vendepropellen ved 3400
rpm. Motoren vil blive *meget* hårdt belastet og vil sode som bare
pokker, og ventilerne vil sikkert brænde af på sigt.

De fleste vendepropeller arbejder ved maks 1200-1400 rpm, så det er
noget, der skal undersøges nøje.

Claus


EA 2730 (03-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 03-01-04 15:34


Heldigvis skrev Claus Tersgov:

> Hans Saab motor er lavkomprimeret og langsomtgående, men hans Volvo
> motor er højkomprimeret og hurtigroterende.
>
> Han kan ikke bibeholde sin vedbare propel, med mindre at han monterer
> en reduktionsgearkasse.
>
> Jeg tvivler på, at hans nye motor kan trække vendepropellen ved 3400
> rpm. Motoren vil blive *meget* hårdt belastet og vil sode som bare
> pokker, og ventilerne vil sikkert brænde af på sigt.
>
> De fleste vendepropeller arbejder ved maks 1200-1400 rpm, så det er
> noget, der skal undersøges nøje.

For så kan jeg fortælle Claus Tersgov, at jeg skrev:
(klip)
Du skal skifte din motor ud, hvis du mener, at den er i bedre stand, men
du skal beholde din vendebare propel og se stort på dit nye reverse
gear.
(klip slut)

Det var altså ikke ens betydende med, at Michael ikke skulle tilpasse
motor og propel til hinnanden, men han havde bare ikke brug for reverse
gearet, men det forstod Claus Tersgov bare ikke.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Claus Tersgov (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-01-04 19:26



Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> Det var altså ikke ens betydende med, at Michael ikke skulle
tilpasse
> motor og propel til hinnanden, men han havde bare ikke brug for
> reverse gearet, men det forstod Claus Tersgov bare ikke.

Du mener altså, at han skal sætte den nye motor i, købe en anden
passende gearkasse og så monterer vendepropellen på den?

Et ret dyr løsning og hvad skulle fordelen være ved det?

Hvilken fordel mener du, at han får i stedet for en veltilpasset
propel, som er bestemt efter motorens ydelse og bådens skrog?

Claus


EA 2730 (04-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 04-01-04 01:37


Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved følgende:


> Hvilken fordel mener du, at han får i stedet for en veltilpasset
> propel, som er bestemt efter motorens ydelse og bådens skrog?

Hvis du ellers kan regne, så vil du finde ud af det.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"




Claus Tersgov (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-01-04 13:33



Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

>> Hvilken fordel mener du, at han får i stedet for en veltilpasset
>> propel, som er bestemt efter motorens ydelse og bådens skrog?
>
> Hvis du ellers kan regne, så vil du finde ud af det.

Sikke et begavet svar!

Kan du undre nogen, at man har svært ved at tage nogle folk her i
gruppen seriøst?

Hvad skal Michael, som spurgte om et godt råd, bruge alt dit ævl til,
for det er da det, det er!

Claus

--
Jeg må ikke skrive idioter, jeg må ikke skrive idioter...
Jeg må ikke skrive idioter, jeg må ikke skrive idioter...
Jeg må ikke skrive idioter, jeg må ikke skrive idioter...
Jeg må ikke skrive idioter, jeg må ikke skrive idioter...


Lars Kristensen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 04-01-04 14:03

EA 2730 wrote:
> Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved følgende:
>
>
>
>>Hvilken fordel mener du, at han får i stedet for en veltilpasset
>>propel, som er bestemt efter motorens ydelse og bådens skrog?
>
>
> Hvis du ellers kan regne, så vil du finde ud af det.

Kan du ikke, for os andre der tilsyneladende ikke kan regne, stille
regnestykket op og gøre rede for hvorfor hvilken fordel man får med en
vendbar skrue?

- Lars


EA 2730 (04-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 04-01-04 15:15


Lars Kristensen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Kan du ikke, for os andre der tilsyneladende ikke kan regne, stille
> regnestykket op og gøre rede for hvorfor hvilken fordel man får med en
> vendbar skrue?
>
Hej Lars

Det er en fordel, hvis man kan se logikken.

En lav stigning på skruen, er lig med en stor sejtrækkeevne på skruen,
ved høje omdrejninger på motoren.
De rigtige omdrejninger på motoren, er lig med det bedste
drejningsmoment.

Eks.
En slæbebåd, er som bekendt ikke så stor, (fysisk) men den har en meget
stor motorkraft.
Lad os forstille os, at den skal slæbe en damper, der er hundred gange
tungere, så ville den normalt komme til kort, den er simpelthen for
lille, men i stedet sætter skipperen motoren til max drejningsmoment og
derefter trimmes skruen til max træk ved den givne fart, derved undgårs,
at skruen slår huller i vandet.(Skruen er optimalt effektiv)

Når du vender skruebladene, har du samme trækkraft i frem som i bak og
det betyder at du heller ikke skal vende skrueakslens omdrejninger, du
kan altså kaste din skrue fra frem til bak, uden at tage hensyn til
andet en det der eventuelt kan komme i skruen, men det skal du jo altid.

Det samme system bruger fiskerne, når de skal slæbe deres bundgarn efter
sig.

Hvis Michael vælger sit nye revers gear, vil jeg gerne overtage hans
vendebar propel.

I øvrigt er jeg kludesejler, men det er en anden sag.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Claus Tersgov (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-01-04 15:49



Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:


> Det er en fordel, hvis man kan se logikken.

Næh, det er en fordel, hvis man udtrykker sig, så andre kan se
logikken!

> En lav stigning på skruen, er lig med en stor sejtrækkeevne på
skruen,
> ved høje omdrejninger på motoren.
> De rigtige omdrejninger på motoren, er lig med det bedste
> drejningsmoment.

Ja, og så ville du også vide, at en moderne motor skal op i
omdrejninger, før den får et ordentligt moment. Det er bl.a. det, der
adskiller de gamle motorer fra de nye hurtigtroterende. Netop derfor
skriver jeg, at han ikke umiddelbart kan sammenligne moment.
..
> En slæbebåd, er som bekendt ikke så stor, (fysisk) men den har en
> meget stor motorkraft.
> Lad os forstille os, at den skal slæbe en damper, der er hundred
gange
> tungere, så ville den normalt komme til kort, den er simpelthen for
> lille, men i stedet sætter skipperen motoren til max drejningsmoment
> og derefter trimmes skruen til max træk ved den givne fart, derved
> undgårs, at skruen slår huller i vandet.(Skruen er optimalt
effektiv)

> Når du vender skruebladene, har du samme trækkraft i frem som i bak
og
> det betyder at du heller ikke skal vende skrueakslens omdrejninger,
du
> kan altså kaste din skrue fra frem til bak, uden at tage hensyn til
> andet en det der eventuelt kan komme i skruen, men det skal du jo
> altid.
> Det samme system bruger fiskerne, når de skal slæbe deres bundgarn
> efter sig.

Du har da helt ret. Det er nemt at justere forholdet mellem
acceleration eller trækkraft. Det gælder såvel slæbebåde som trawlere
som det ene øjeblik har travlt med at komme ud til pladserne og dermed
har brug for fart, og det næste øjeblik har bruge for sejetrækkraft
til at slæbe trawlet.

Men Michael har hverken en slæbebåd eller en trawler????!!!

Så hvor er det lige, at Micael med sin 21 fods snekke får en fordel,
og hvad er det han ikke kan gøre med sin nye 37 hk motor monteret med
f.eks. en fin trebladet propel ??

Det var det, spørgsmålet gik på?

Skal han bruge sin gamle propel, så skal han sikkert ud og investerer
i et nyt tilkoblingshus og en ny
3:1 gearkasse, det er næppe billigt. Hvis der i øvrigt er plads til
det, så har jeg meget svært ved at se fidusen i hele denne Storm P
opsætning i en 21 fods snekke?

Nu du har forklaret dig, så kan jeg stadig ikke se logikken i en 21
fods norsk snekke...

Jeg vil tillade mig at gætte på, at det ikke er ofte, Michael agerer
slæbebåd eller trawler...

> I øvrigt er jeg kludesejler, men det er en anden sag.

I ordets egentligste betydning?

Claus


TunFisker (04-01-2004)
Kommentar
Fra : TunFisker


Dato : 04-01-04 22:53

De herre EA 2730 og Claus Tersgov.
Vil i ikke nok være venlig at stoppe denne tråd. Sjældent er der sagt så
meget sludder og vrøvl.
"Det er nemt at justere forholdet mellem
acceleration eller trækkraft."
Claus jeg kan jo ikke bede dig om at stoppe og samtidigt forvente et svar,
så det gør jeg ikke; men prøv at forklare dig selv hvad det er for et
forhold.
MVH/JøN



Claus Tersgov (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-01-04 00:04



Uheldigvis faldt TunFisker over tastaturet og skrev derved følgende:

>Vil i ikke nok være venlig at stoppe denne tråd. Sjældent er der sagt


Nej, dette er et offentligt debatforum, og du skal ikke gøre dig til
dommer over, hvem, der skal skrive hvad. Brug dit killfilter i stedet!

> Claus jeg kan jo ikke bede dig om at stoppe og samtidigt forvente et
> svar, så det gør jeg ikke; men prøv at forklare dig selv hvad det er
> for et forhold.

Hvad er det du ikke kan forstå?

Ved at justere på propellen er det muligt at bestemme, om man vil have
fart eller trækkraft. Stigningen bestemmer det ene eller det andet.

Men det er da rigtigt, at du ikke kan sammenligne med rigtige
justerbare blade, men det er en helt anden snak...

Claus


TunFisker (05-01-2004)
Kommentar
Fra : TunFisker


Dato : 05-01-04 01:29

Ja undskyld Claus, jeg er også for dum, jeg ved jo godt at uanset hvor
vrøvlet det du siger er.så indrømmer du aldrig at du tager fejl. Skammeligt
at jeg var i pengenød da jeg blev færdiguddannet ingeniør, ellers ville jeg
gerne have læst videre til auto-maler, så min basisviden kunne nå dit stade,
så man selv kan definere nye fysiske love, jeg må nøjes med at tro på dem
jeg har lært.

1. acceleration = hastighedsændring

2. Roterende aksels moment = drejningsmoment og der er ikke nødvendigvist
størst ved motorens største omdrejningstal.

3. en skrue med indstillige blade = pitch propeller

4. Vendbar skrue er en der kan dreje begge retninger. Bruges f.eks når der
er reversgear.

5. "men i stedet sætter skipperen motoren til max drejningsmoment og
derefter trimmes skruen til max træk ved den givne fart, derved undgårs,
at skruen slår huller i vandet.(Skruen er optimalt effektiv)"

a.Hvor kan skipper se drejningsmomentet?

b.Trimmer man derimod ikke skruen (Stiller på pitcher) for at få det største
drejningsmoment

c. Er det ikke sådan at når drejningsmomentet er størst er faren for
kavation (slå huller i vandet) størst.

Nå det løb måske lidt fra mig. For min skyld kan EA 2730 skrive hvad han
vil, enhver kan se at hans viden gør ham til en fredselskende mand. Det er
ikke ham der har opfundet krudtet.
Men du Claus, der har skrevet mange gode og lærerige indlæg, har en vis
forpligtigelse til ikke at farer ud af tangenten. Når du skriver over 100
indlæg om ugen er det vel fordi du mener at du har noget at lærer andre, når
du så træder i vandet er du vel stor nok til at blive hjulpet op igen.

MVH/JøN



EA 2730 (05-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 05-01-04 01:57

Peace love
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Claus Tersgov (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 07-01-04 13:20



Uheldigvis faldt TunFisker over tastaturet og skrev derved følgende:

> Ja undskyld Claus, jeg er også for dum, jeg ved jo godt at uanset
hvor
> vrøvlet det du siger er.så indrømmer du aldrig at du tager fejl.
> Skammeligt at jeg var i pengenød da jeg blev færdiguddannet
ingeniør,
> ellers ville jeg gerne have læst videre til auto-maler, så min
> basisviden kunne nå dit stade, så man selv kan definere nye fysiske
> love, jeg må nøjes med at tro på dem jeg har lært.

Indtil videre har du ikke påvist eller bidraget med en disse, så hvad
er det egentlig, du flæber over?

Kom med nogle ordentlige argumenter i stedet for den slags
personfnidder og alt det studendikose ordkløveri!

> 1. acceleration = hastighedsændring

Er der nogen, som har påstået anderledes?!

> 2. Roterende aksels moment = drejningsmoment og der er ikke
> nødvendigvist størst ved motorens største omdrejningstal.

Hvad skal det nu til for, er der nogle, som har påstået anderledes?!

> 3. en skrue med indstillige blade = pitch propeller

Hvorfor skal du nu til at bringe engelsk ind i debatten?

> 4. Vendbar skrue er en der kan dreje begge retninger. Bruges f.eks
> når der er reversgear.

Nåh!

Hvad bruger man så reversegearet til?

> 5. "men i stedet sætter skipperen motoren til max drejningsmoment og
> derefter trimmes skruen til max træk ved den givne fart, derved
> undgårs,
> at skruen slår huller i vandet.(Skruen er optimalt effektiv)"
>
> a.Hvor kan skipper se drejningsmomentet?

Hvad rager det mig? Jeg har ikke skrevet ovenstående!

Følger du ikke med i debatten?

> b.Trimmer man derimod ikke skruen (Stiller på pitcher) for at få det
> største drejningsmoment

Hvor der du, at jeg har påstået anderledes?

Du blander folks udsagn sammen!

> c. Er det ikke sådan at når drejningsmomentet er størst er faren for
> kavation (slå huller i vandet) størst.

Sikkert, og sikkert også noget med hastigheden på propellen, fordi
vandet ikke ikke kan komme væk hurtigt nok. Men hvorfor tager du ikke
den debat med dem, som kommer med udsagnene, jeg er sgu da ikke
ansvarlig for alle de udsagn, som der bliver fremsat?

>Men du Claus, der har skrevet mange gode og lærerige indlæg, har en
vis
>forpligtigelse til ikke at farer ud af tangenten. Når du skriver over
100
>indlæg om ugen er det vel fordi du mener at du har noget at lærer
andre, når
>du så træder i vandet er du vel stor nok til at blive hjulpet op
igen.

Som kom med nogle saglige og konkrete eksempler i stedet for sådan en
rodebunke som ovenstående. Det tjener intet formål at forplumre
debatten sådan?

Claus


EA 2730 (05-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 05-01-04 01:46

Meget uheldigt, skrev Claus Tersgov:


> Hvad er det du ikke kan forstå?
>
> Ved at justere på propellen er det muligt at bestemme, om man vil have
> fart eller trækkraft. Stigningen bestemmer det ene eller det andet.

Så langt så godt.
>
> Men det er da rigtigt, at du ikke kan sammenligne med rigtige
> justerbare blade, men det er en helt anden snak...

Hvad er forskellen på vendbare propeller og rigtige justerbare blade????

Enten er det på tide at du går i seng nu, du må sandelig være meget
træt, eller også har du måske, en rigtig god forklaring.

Jeg vil foreslå, at du er helt klar i dit hoved inden du svarer.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"






Claus Tersgov (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 07-01-04 13:31



Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hvad er forskellen på vendbare propeller og rigtige justerbare
> blade????

Der findes da propeller, som kan justere stigningen eller vinklen.
Hvordan de fungere præcist aner jeg ikke. Luksuslineren "Auroa" har
bl.a disse til hjælpepropeller

> Enten er det på tide at du går i seng nu, du må sandelig være meget
> træt, eller også har du måske, en rigtig god forklaring.
> Jeg vil foreslå, at du er helt klar i dit hoved inden du svarer.

Det er underligt, at du altid skal henfalde til nedladende
kommentarer og usaglige argumenter. Hvad er det der gør, at du har en
ubændig trang til at diktere folk hvad de skal gøre og ikke gøre?

Spar os for din ulidelige og talentløse lommepsykologi og hold dig til
emnet, det har du nok mere forstand på!

Claus


Claus Tersgov (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-01-04 20:27



Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> Det var altså ikke ens betydende med, at Michael ikke skulle
tilpasse
> motor og propel til hinnanden, men han havde bare ikke brug for
> reverse gearet, men det forstod Claus Tersgov bare ikke.

Næh, han er trods alt ikke tankelæser!

Claus


EA 2730 (04-01-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 04-01-04 01:37


Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:
>
> > Det var altså ikke ens betydende med, at Michael ikke skulle
> tilpasse
> > motor og propel til hinanden, men han havde bare ikke brug for
> > reverse gearet, men det forstod Claus Tersgov bare ikke.
>
> Næh, han er trods alt ikke tankelæser!

Sikkert lige så lidt som dig.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"




Bjarke Christensen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 02-01-04 17:54

Er det sådan en MD17 ?? C eller D... (d'eren har lidt bedre drejningsmoment
ved lave omdrejninger). Med mindre du er til fart, så komme den til at køre
rimelig langsomt det meste af tiden.

Det er godt nok meget at putte små 300 kg motor i så lille en båd. Overvej
vægten og hvor meget plads den tager.

/Bjarke



"Michael Ottesen" <siogmi@privat.dk> wrote in message
news:3ff549b4$0$29310$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg håber på at der er nogen der kan hjælpe mig med mit dillemma.
>
> Jeg er har en norsk snekke på 21 fod vækten er ca. 2,5 tons, lige p.t har
> jeg en saab motor i på 10hk og 1 cyl, samt med vendbar skrue, båden holder
> lige de 6 knob.
>
> nu har jeg så anskaffet mig en anden motor jeg vil have lagt i her i år,
> spørgsmålet er så bare kan det betale sig og hvor meget effekt får jeg ud
af
> det, samt om der er andet jeg skal tage hensyn til???????
>
> Den nye motor er en penta 37hk 3cyl med reverse gear.
>
> Håber der er nogen der vil være behjælpelige med om det kan betale sig
eller
> jeg bar skal glemme alt om det??
>
> Hilsen Michael Ottesen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste