/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
LED/HID
Fra : slet W4JP3


Dato : 04-12-03 10:28

Jeg overvejer at investere i en kanister-lygte (LED eller HID), men
har indtil nu haft svært ved at gennemskue kvaliteten af lyset
LED-lygterne kan producere.

Jeg ved at en LED-lygternes store forcer, er de enorme brændtider, som
jeg dog ikke umiddelbart har brug for. (Jeg har brug for max 2 timer,
koldt vand). Derimod er jeg meget inetresseret i hvor stor en lysstrøm
en typisk LED-lygte (12V) afgiver? Hvilken farvetemp kan man forvente
osv.
Tal ikke er jo dog ikke alt og jeg vil også gerne høre hvis der er
nogen der ligger inde med kendskab til, eller erfaringer med
LED-lygter i vandet (som f.eks greenforce's Tristar eller måske andre
lignende)?

Jeg har desuden kigget på Extreme Exposure's Helios 4.5 HID 10, der
umiddelbart ligner et ideelt valg. Jeg dog ikke brug for de godt 4
timers brændtid. Er der nogen der ved om/evt hvor, man kan få nævnte
system med 18 W lygtehoved istedet. - Og hvad koster sådan noget
skidt?


Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Morten


 
 
Klaus Christensen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Christensen


Dato : 04-12-03 11:14


Hej Morten!

Spørgsmål vedr. Halcyon kan sendes til mig off group

KC

nova@W4JP3lite.dk (slet W4JP3) skrev:
>Jeg overvejer at investere i en
>kanister-lygte (LED eller HID), men
>har indtil nu haft svært ved at
>gennemskue kvaliteten af lyset
>LED-lygterne kan producere.
>
>Jeg ved at en LED-lygternes store
>forcer, er de enorme brændtider, som
>jeg dog ikke umiddelbart har brug
>for. (Jeg har brug for max 2 timer,
>koldt vand). Derimod er jeg meget
>inetresseret i hvor stor en lysstrøm
>en typisk LED-lygte (12V) afgiver?
>Hvilken farvetemp kan man forvente
>osv.
>Tal ikke er jo dog ikke alt og jeg
>vil også gerne høre hvis der er
>nogen der ligger inde med kendskab
>til, eller erfaringer med
>LED-lygter i vandet (som f.eks
>greenforce's Tristar eller måske andre
>lignende)?
>
>Jeg har desuden kigget på Extreme
>Exposure's Helios 4.5 HID 10, der
>umiddelbart ligner et ideelt valg.
>Jeg dog ikke brug for de godt 4
>timers brændtid. Er der nogen der
>ved om/evt hvor, man kan få nævnte
>system med 18 W lygtehoved
>istedet. - Og hvad koster sådan noget
>skidt?
>
>
>Med venlig hilsen og tak for hjælpen
>
>Morten

--
Klaus Christensen
CMAS***, PADI Divemaster, CMAS og PADI Basic Nitrox.
www.kcdk.com


Peter Fjelsten (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 06-12-03 14:33

slet W4JP3 skrev i Message-ID:
<10705302180.370540359769468@dtext.news.tele.dk>:

> Jeg overvejer at investere i en kanister-lygte (LED eller HID), men
> har indtil nu haft svært ved at gennemskue kvaliteten af lyset
> LED-lygterne kan producere.

LED duer IMO ikke til dykkerlygter, da lyset er meget diffust (kan ikke
fokuseres til skarp kegle).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Claus (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 06-12-03 16:19

Det er kun et spørgsmål om at give nok for dem...
Jeg har lavet nogle tests med nogle LED's som
givet et ganske godt resultat, afhængig af hvad det skal bruges til.

>LED duer IMO ikke til dykkerlygter, da lyset er meget diffust (kan ikke
>fokuseres til skarp kegle).




Peter Fjelsten (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 06-12-03 18:06

Claus skrev i Message-ID: <lXmFDPAvDHA.4016@gud.bends.dk>:

>>LED duer IMO ikke til dykkerlygter, da lyset er meget diffust (kan ikke
>>fokuseres til skarp kegle).
> Det er kun et spørgsmål om at give nok for dem... Jeg har lavet nogle
> tests med nogle LED's som givet et ganske godt resultat, afhængig af
> hvad det skal bruges til.

Det vil jeg se før jeg tror det.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Allan Hansen (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 06-12-03 23:44


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:1929197888.20031206180615@adr.dk...
Det vil jeg se før jeg tror det.

Prøv at se på: http://dykarna.nu/ Kig under dykara , Dan Berg , fotoalbum.
Der er et billed af 2 lamper dels 4 w diode og 30 W halogen. Jeg er nok også
lidt skeptisk angående diodelamper men prøv lige at se. Backup lygte måske ?

Allan Hansen



Peter Fjelsten (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 07-12-03 00:16

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bqtm3u$1rgs$1@news.cybercity.dk>:

> Prøv at se på: http://dykarna.nu/ Kig under dykara , Dan Berg ,
> fotoalbum. Der er et billed af 2 lamper dels 4 w diode og 30 W
> halogen. Jeg er nok også lidt skeptisk angående diodelamper men prøv
> lige at se. Backup lygte måske ?

Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
den (ektremt vigtigt).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Flemming Rubini (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-12-03 09:37

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

> Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
> den (ektremt vigtigt).

Hvad skal rækkevidden være?

--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Allan Hansen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 07-12-03 21:49


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:1874918373.20031207001601@adr.dk...
Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
den (ektremt vigtigt).

Jeg er nu ikke enig i at det er så vigtigt. Jeg havde i mange år en sådan
lille lygte med en "stetoskob-ende" og i lygteenden en ganske skarp
lysstråle. Problemet med en sådan lygte er at selvfølgelig checker man den
før man springer i vandet men når den endelig skal bruges så er batterierne
halvflade og den virker ikke i lang tid før den går i "nefa-mode". Disse nye
superdioder giver efterhånden en lysstyrke som begynder at blive interessant
til undervandsbrug og deres strømforbrug er en brøkdel af traditionelle
pærer. De gange jeg har haft brug for en back-up ( og havde den med ! ) var
det for at orientere mig og kunne aflæse mine instrumenter. En lygte med en
lidt diffus spredning kunne fint løse denne opgave. Ydermere har den har der
som regel været en makker som kunne supplere med et "lyssværd".
Der er på dykkerne.nu igen idag nogle fotos med en LED-lygte. Se
Foton/Backuplampor 5 (Christian Hollmann). Læg mærke til en brændetid på 50
timer.

Allan Hansen



Peter Fjelsten (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 07-12-03 10:18

Flemming Rubini skrev i Message-ID:
<1g5l8a5.1x0kgwbgutpieN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>:

>> Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres
>> med den (ektremt vigtigt).

> Hvad skal rækkevidden være?

Så den tydeligt skal ses fra den maksimale afstand to-tre makkere skal
være fra hinanden.

:)

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Flemming Rubini (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-12-03 11:14

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

> Flemming Rubini skrev i Message-ID:
> <1g5l8a5.1x0kgwbgutpieN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>:
>
> >> Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres
> >> med den (ektremt vigtigt).
>
> > Hvad skal rækkevidden være?
>
> Så den tydeligt skal ses fra den maksimale afstand to-tre makkere skal
> være fra hinanden.
>
> :)

Njah, det var et godt svar, du behøvede ikke smileyen

Mit billede var af den fjollede dykker der ligger alene i overfladen ved
mørke og vil læse navnet på den coaster der sejler 300 m forbi ham, og
hvor man lige vil forsøge at ramme styrmanden, inden man drikker sin
medbragte worst-case-scenario-madpakke


--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Peter Fjelsten (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 07-12-03 22:58

Allan Hansen skrev i Message-ID: <br03ns$1env$1@news.cybercity.dk>:


> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> news:1874918373.20031207001601@adr.dk...
> Nej, backup skal være super-spot - ellsers kan der ikke signalleres med
> den (ektremt vigtigt).

> Jeg er nu ikke enig i at det er så vigtigt.

Nu har vi heller ikke samme tilgang til dykning.

> Problemet med en sådan lygte er at selvfølgelig checker man den før
> man springer i vandet men når den endelig skal bruges så er
> batterierne halvflade og den virker ikke i lang tid før den går i
> "nefa-mode".

Det har jeg aldrig oplevet.

> De gange jeg har haft brug for en back-up ( og havde den med ! ) var
> det for at orientere mig og kunne aflæse mine instrumenter.

Se min første udsagn.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste