|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hybridbiler Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 09:54
 | 
 |  |  |  |  | 
  Olesen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  09-11-03 10:04
 | 
 |  | 
 "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
 news:3fadfff8$0$3753$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 > I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 > sidste 40 år.
 
 
 Næh..størrelsen er ca. de samme, hjulenes antal også
 det samme, ofte 4 cylindre + glas hele vejen rundt...
 
 Benzinen er basalt også den samme, olien ligeså,
 så jeg vil egentlig gi' dig ret.
 
 Men så er der jo alle raffinemanger (?) rafinementer (?),
 som får det hele til at spille sammen + alt sikkerhedshalløj
 + elektronik. Dêr er der sket meget.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 10:28
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 10:35
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 > http://tinyurl.com/u9nl >
 > http://cartalk.cars.com/Info/Testdrive/Reviews/honda-insight-2001.html Selvom andre mærker også er med på "bybrid-vognen", mener jeg Toyota fører
 an i dét game. På Toykyo Motorshow præsenterede de som, de eneste seks
 hybridbiler. Samtidig er Toyota den eneste fabrikant, der har en egentlig
 afsætning af en hybrid-bil.
 Mange har nok hørt om anden generation af Toyota Prius, der kommer til
 Danmark om to måneder. (nogle siger, den ér præsenteret). Prisen er endnu
 ukendt (men nogle steder sat til 420.000 kroner), men hvis bilen på nogen
 måde skal kunne sælges, tror jeg, den skal have en dispensation. Vores
 "trippel-up"-priser her i DK gør det næsten
 umuligt at afsætte sådan en fyr.
 I Californien og flere andre steder i USA står bilkøbere nærmest i kø for at
 få et eksemplar af Toyota Prius, der blev lanceret den 17. oktober. Allerede
 nu foreligger der 10.000 bestillinger, og det kommer oven i 11.000 ordrer i
 Japan. Tilsammen betyder det, at Toyota i Japan har meget svært ved at følge
 med efterspørgslen.
 Toyota Prius kører både på el og benzin, og det betyder, at den angiveligt
 er i stand til at køre 24 km/liter. Samtidig har den stort set de samme
 præstationer som en normal toliters benzinbil, der typisk kører 12-13 km per
 liter.
 Ifølge Politiken er der i USA også andre fordele ved at køre i hybridbil.
 Selv om føreren er alene i bilen, må en hybridbil flere steder gerne køre i
 den særlige pendlerbane på motorvejene, der ellers er reserveret for
 køretøjer med to eller flere personer om bord. Og det kan snildt spare en
 halv time eller mere på vej til og fra arbejde hver dag.
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 11:04
 | 
 |  | Jan W Nielsen wrote:
 > Per Wildau wrote:
 
 [..]
 
 > I Californien og flere andre steder i USA står bilkøbere nærmest i kø
 > for at få et eksemplar af Toyota Prius, der blev lanceret den 17.
 > oktober. Allerede nu foreligger der 10.000 bestillinger, og det
 > kommer oven i 11.000 ordrer i Japan. Tilsammen betyder det, at Toyota
 > i Japan har meget svært ved at følge med efterspørgslen.
 
 Nå Nå, nå-nå-nå!
 
 Jeg troede ikke at den ville finde plads på markedspladsen.
 
 
 --
 Per
 I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 sidste 40 år.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 11:50
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 > Jeg troede ikke at den ville finde plads på markedspladsen.
 Som jeg har sagt - jeg tror, den i totalmarkedet ringe udviklingsindsats
 skyldes den utroligt begrænsede efterspørgsel.
 11.000 biler er meget lidt i USA. Det er praktisk talt intet overhovedet.
 Hvis konceptet skal have mere "turbo" på, så skal det have offentlig støtte.
 For eksempel via afgiftsdispensation på bilerne eller særlige privilegier
 til dem i trafikken.
 Desuden kunne kan spørge sig selv, hvorfor man skulle bruge 420 bananer på
 en bil, der alene i brændstof er dyrere end dén her:
http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=3750 For ikke at tale om serviceudgifter, reservedele, afskrivning og det nærmest
 umulige i videresalg af en sådan marginal-bil med slidte batterier og ingen
 naturlig produktion af reservedele.
   --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 12:53
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Per Wildau wrote:
 >
 >> Jeg troede ikke at den ville finde plads på markedspladsen.
 >
 > Som jeg har sagt - jeg tror, den i totalmarkedet ringe
 > udviklingsindsats skyldes den utroligt begrænsede efterspørgsel.
 Men den efterspørgsel eller manglende efterspørgsel, kommer jo ikke ud af
 den blå luft.
 På den ene side er jeg ikke et sekund i tvivl om, at den manglende
 efterspørgsel kommer af bilkøberes utrolige konservatisme, de har et billede
 inde i hovedet af hvordan en bil skal se ud, og det har de svært ved at gøre
 op med.
 Men på den anden side er bilproducenternes konservatisme set før fx med
 hensyn til sikkerhed, hvor producenterne havde den idé, at hvis man
 markedsførte en bil med vægt på sikkerhed, så ville man skræmme køberne med
 en lavere omsætning til følge. Ja, faktisk pressede de store bilfirmaer de
 små som alligevel forsøgte at lave en bil hvor man gjorde noget for
 sikkerheden.
 Jeg tror det er det samme gør sig gældende her, selvfølgeligt kan man lave
 en bil som ikke i samme grad er et fortidsmonster dinosauerer, som nutidens
 biler har det med at være.
 Egentligt er det paradoksalt, at det så alligevel er japanerne som gør det,
 japanerne som eller laver de grimmeste og mest konservative biler    men
 det er nok klogt at have noget parat i kulissen, for hvem ved måske
 efterspørger bilisterne pludseligt en "ordenli vågn" og så kan det jo ikke
 nytte at man aldrig har tænkt tanken.
 En ting som er fuldstændig oplagt, og som også en dag må komme, er en
 elektromotor i hvert hjul.
 -- 
 Per
 I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 sidste 40 år.
            
             |  |  | 
     Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 13:01
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 > Men den efterspørgsel eller manglende efterspørgsel, kommer jo ikke
 > ud af den blå luft.
 Nej, det kommer af, at der ikke er umiddelbar sammenhæng mellem den
 øjeblikkelige teknologiske formåen, de potentielle offentlige reguleringer
 og bilkøbernes forestillinger om, hvad der skal afløse den, der holder i
 indkørslen netop nu.
 Tingene plejer jo at følges at - altså teknologisk udvikling, kundernes
 ønsker og yderligere investeringer. Den ene bygger stille og roligt oven på
 det andet.
 Der bliver sjældent kastet rigtig mange penge efter et udviklingsprojekt,
 der skal slå en meget lang bro over det gab, som vi for ser nu ved for
 eksempel biler på alternativ brændstof etc. Dem der i historien har kastet
 sig ud i massive investeringer på at "genopfinde bilen/motoren" har osm
 regel knækket nakken. Man husker jo stadig NSU og deres wankelprojekt.
 Investeringer, der er SÅ "long term" foretager man ikke lige nu, tror jeg,
 da der jo foregår en heftig kamp på det internationale bil-marked i disse
 år. De fleste analytikere vurderer, at der om bare 5-10 år kun er halvt så
 mange selvstændige producenter tilbage som i dag.
 Også dén situation sætter tingene i perspektiv, synes jeg.
 > Jeg tror det er det samme gør sig gældende her, selvfølgeligt kan man
 > lave en bil som ikke i samme grad er et fortidsmonster dinosauerer,
 > som nutidens biler har det med at være.
 Naturligvis man kan det. Det er ikke dét, der er spørgsmålet.
 > En ting som er fuldstændig oplagt, og som også en dag må komme, er en
 > elektromotor i hvert hjul.
 Og et lille a-kraft-værk centralt i bilen.    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
      Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 13:47
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Per Wildau wrote:
 >
 >> Men den efterspørgsel eller manglende efterspørgsel, kommer jo ikke
 >> ud af den blå luft.
 > Nej, det kommer af, at der ikke er umiddelbar sammenhæng mellem den
 > øjeblikkelige teknologiske formåen, de potentielle offentlige
 > reguleringer og bilkøbernes forestillinger om, hvad der skal afløse
 > den, der holder i indkørslen netop nu.
 > Tingene plejer jo at følges at - altså teknologisk udvikling,
 > kundernes ønsker og yderligere investeringer.
 Er ovenstående ikke en selvmodsigelse?
 > Den ene bygger stille
 > og roligt oven på det andet.
 Gør det?
 > Der bliver sjældent kastet rigtig mange penge efter et
 > udviklingsprojekt, der skal slå en meget lang bro over det gab, som
 > vi for ser nu ved for eksempel biler på alternativ brændstof etc. Dem
 > der i historien har kastet sig ud i massive investeringer på at
 > "genopfinde bilen/motoren" har osm regel knækket nakken. Man husker
 > jo stadig NSU og deres wankelprojekt.
 Jeg er nu ikke sikker på, at der ikke findes eksempler på, at man har
 investeret massivt i et lignende projekt.
 > Investeringer, der er SÅ "long term" foretager man ikke lige nu, tror
 > jeg, da der jo foregår en heftig kamp på det internationale
 > bil-marked i disse år. De fleste analytikere vurderer, at der om bare
 > 5-10 år kun er halvt så mange selvstændige producenter tilbage som i
 > dag.
 Måske ikke, men det er ikke af teknologiske årsager.
 > Også dén situation sætter tingene i perspektiv, synes jeg.
 >
 >> Jeg tror det er det samme gør sig gældende her, selvfølgeligt kan man
 >> lave en bil som ikke i samme grad er et fortidsmonster dinosauerer,
 >> som nutidens biler har det med at være.
 >
 > Naturligvis man kan det. Det er ikke dét, der er spørgsmålet.
 Hvem siger det?
 >> En ting som er fuldstændig oplagt, og som også en dag må komme, er en
 >> elektromotor i hvert hjul.
 >
 > Og et lille a-kraft-værk centralt i bilen.    En elektromotor i hvert hjul giver helt nye muligheder, man kan smide den
 traditionelle bremse ud, som alligevel er et håbløst stykke teknologi,
 sammen med en computer vil sådan en transmission være yderst effektiv.
 -- 
 Per
 I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 sidste 40 år.
            
             |  |  | 
       Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 14:14
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 >> Tingene plejer jo at følges at - altså teknologisk udvikling,
 >> kundernes ønsker og yderligere investeringer.
 > Er ovenstående ikke en selvmodsigelse?
 Så havde du vel påvist den..?    >> Den ene bygger stille
 >> og roligt oven på det andet.
 > Gør det?
 Hvis ikke havde du vel påvist det..?     > Jeg er nu ikke sikker på, at der ikke findes eksempler på, at man har
 > investeret massivt i et lignende projekt.
 Så havde du vel påvist det..?
 >> De fleste analytikere vurderer, at der om bare
 >> 5-10 år kun er halvt så mange selvstændige producenter tilbage som i
 >> dag.
 > Måske ikke, men det er ikke af teknologiske årsager.
 Nej, men mange bilproducenter kæmper i øjeblikket mod overtagelse. Det
 betyder selvfølgelig, at man ikke kaster "loads of money" efter noget, der
 ikke giver umiddelbart afkast.
 >>> Jeg tror det er det samme gør sig gældende her, selvfølgeligt kan
 >>> man lave en bil som ikke i samme grad er et fortidsmonster
 >>> dinosauerer, som nutidens biler har det med at være.
 >> Naturligvis man kan det. Det er ikke dét, der er spørgsmålet.
 > Hvem siger det?
 Det synes jeg, du selv har sagt.
 Det er vel ingen hemmelighed, at der KAN fremstilles alverdens ting...?
 Spørgsmålet mener jeg har været: "Hvorfor bliver det så ikke sat til salg".
 Eller hvad..??
 > En elektromotor i hvert hjul giver helt nye muligheder, man kan smide
 > den traditionelle bremse ud, som alligevel er et håbløst stykke
 > teknologi, sammen med en computer vil sådan en transmission være
 > yderst effektiv.
 Ja, det lyder smart..
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
        Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 14:38
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Per Wildau wrote:
 >
 >>> Tingene plejer jo at følges at - altså teknologisk udvikling,
 >>> kundernes ønsker og yderligere investeringer.
 >
 >> Er ovenstående ikke en selvmodsigelse?
 >
 > Så havde du vel påvist den..?    Nej, nu har du vist fjernet den.
 >>> Den ene bygger stille
 >>> og roligt oven på det andet.
 >
 >> Gør det?
 >
 > Hvis ikke havde du vel påvist det..?    Stille og rolig...tja..  Der jo nogen som mente, at der var tale om
 meteornedslag da dinosaurerne uddøde, selv mener jeg at de udviklede sig
 ihjel - dinosaurerne blev større og større og til sidst uddøde de, da der
 kom nogle små og smartere dyr. Sådan kommer det måske også til at gå med
 benzinbilen, man forbedrer og forbedre et håbløst projekt og til sidst
 kommer noget andet og smartere og tager over. Det også noget man kender fra
 videnskab, hvor man har en periode med et sæt antagelser som giver større og
 større problemer endtil man er nød til at forlade sine antagelser-  og finde
 nogle nye.
 > > Jeg er nu ikke sikker på, at der ikke findes eksempler på, at man har
 >> investeret massivt i et lignende projekt.
 >
 > Så havde du vel påvist det..?
 Det orker jeg ikke lige nu, måske kan der findes omstændigheder som
 'presser' det frem - fx en krig.
 >>> De fleste analytikere vurderer, at der om bare
 >>> 5-10 år kun er halvt så mange selvstændige producenter tilbage som i
 >>> dag.
 >
 >> Måske ikke, men det er ikke af teknologiske årsager.
 >
 > Nej, men mange bilproducenter kæmper i øjeblikket mod overtagelse. Det
 > betyder selvfølgelig, at man ikke kaster "loads of money" efter
 > noget, der ikke giver umiddelbart afkast.
 Det ligner historien med dinosaurerne, og IBM    >>>> Jeg tror det er det samme gør sig gældende her, selvfølgeligt kan
 >>>> man lave en bil som ikke i samme grad er et fortidsmonster
 >>>> dinosauerer, som nutidens biler har det med at være.
 >
 >>> Naturligvis man kan det. Det er ikke dét, der er spørgsmålet.
 >
 >> Hvem siger det?
 >
 > Det synes jeg, du selv har sagt.
 >
 > Det er vel ingen hemmelighed, at der KAN fremstilles alverdens
 > ting...? Spørgsmålet mener jeg har været: "Hvorfor bliver det så ikke
 > sat til salg". Eller hvad..??
 Jeg har jo sagt hvad jeg mener er årsagen    >> En elektromotor i hvert hjul giver helt nye muligheder, man kan smide
 >> den traditionelle bremse ud, som alligevel er et håbløst stykke
 >> teknologi, sammen med en computer vil sådan en transmission være
 >> yderst effektiv.
 >
 > Ja, det lyder smart.
 Jeg lider jo selv under facination af en gammel benzinkværn, ikke desto
 mindre er jeg er sikker på, at sådan en hybridbil kunne designes, så den var
 ligeså facinerende.
            
             |  |  | 
         Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 14:44
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 >> Så havde du vel påvist den..?    > Nej, nu har du vist fjernet den.
 Det var da heldigt..    > Sådan kommer det måske også
 > til at gå med benzinbilen, man forbedrer og forbedre et håbløst
 > projekt og til sidst kommer noget andet og smartere og tager over.
 Det tror jeg, du har ret i - men jeg tror også, der komer til at gå en rum
 tid endnu, før man forlader olie som primære drivmiddel.
 >>> Jeg er nu ikke sikker på, at der ikke findes eksempler på, at man
 >>> har investeret massivt i et lignende projekt.
 >> Så havde du vel påvist det..?
 > Det orker jeg ikke lige nu, måske kan der findes omstændigheder som
 > 'presser' det frem - fx en krig.
 Det er klart - der kan indtræffe hændelser, der sætter det normale system ud
 af kraft. Ingen regel uden undtagelser.    > Jeg lider jo selv under facination af en gammel benzinkværn, ikke
 > desto mindre er jeg er sikker på, at sådan en hybridbil kunne
 > designes, så den var ligeså facinerende.
 Jeg ville være helt vildt med en totalt lydløs og ekstremt momentstærk
 elktromotor. Så ville man kunne suse afsted helt lydløst gennem landskabet.
 Lækkert...!
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
          Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 15:12
 | 
 |  | Jan W Nielsen wrote:
 
 > Jeg ville være helt vildt med en totalt lydløs og ekstremt momentstærk
 > elktromotor. Så ville man kunne suse afsted helt lydløst gennem
 > landskabet. Lækkert...!
 
 Jeg gætter på, at man ikke bliver fri for en forbrændingsmotor foreløbig,
 hvis man vil suse gennem landskabet. Men i byerne kunne man 'suse' lydløst,
 svaret er hybridbilen - yderligerere udviklet.
 
 Men forbrugerne skal efterspørge den, og producenterne skal være mere
 modige.
 
 --
 Per
 I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 sidste 40 år.
 
 
 
 
 |  |  | 
           Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 15:33
 | 
 |  | 
 
            Ego sprak:
 > Jan W Nielsen wrote:
 >
 >> Jeg ville være helt vildt med en totalt lydløs og ekstremt
 >> momentstærk elktromotor. Så ville man kunne suse afsted helt lydløst
 >> gennem landskabet. Lækkert...!
 >
 > Jeg gætter på, at man ikke bliver fri for en forbrændingsmotor
 > foreløbig, hvis man vil suse gennem landskabet. Men i byerne kunne
 > man 'suse' lydløst, svaret er hybridbilen - yderligerere udviklet.
 >
 > Men forbrugerne skal efterspørge den, og producenterne skal være mere
 > modige.
http://www.sae.org/automag/globalconcepts-2/19.htm
http://www.electrifyingtimes.com/gmprecept.html Per
            
             |  |  | 
     Verner Johnsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Johnsen
 | 
 Dato :  09-11-03 18:07
 | 
 |  |  |  |  | 
      Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 18:12
 | 
 |  | 
 
            Verner Johnsen wrote:
 > <http://www.carkeys.co.uk/features/FE000315.htm>   Så selvom det bliv en realitet med sådanne el-motorer på hvert hjul, ville
 der stadig ikke være sket noget "stort i udviklingen af bilen, de sidste 40
 år"
 *LOL*
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
       Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 21:41
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" sprak:
 > Verner Johnsen wrote:
 >
 > > <http://www.carkeys.co.uk/features/FE000315.htm>   >
 > Så selvom det bliv en realitet med sådanne el-motorer på hvert hjul, ville
 > der stadig ikke være sket noget "stort i udviklingen af bilen, de sidste
 40
 > år"
 >
 > *LOL*
 Æøhh - hvorfor ik?
 -- 
 Per
 I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 sidste 40 år.
            
             |  |  | 
        Jan W Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 23:32
 | 
 |  | 
 
            Per Wildau wrote:
 >> Så selvom det bliv en realitet med sådanne el-motorer på hvert hjul,
 >> ville der stadig ikke være sket noget "stort i udviklingen af bilen,
 >> de sidste 40 år"
 >> *LOL*
 > Æøhh - hvorfor ik?
 Fordi der allerede blev produceret sådan en tingest for mange år siden..    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
      Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 21:39
 | 
 |  | 
 "Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:orssqv05bcke7cd7jcds4m5ak6o48qpsud@4ax.com...
 > On Sun, 9 Nov 2003 12:53:04 +0100, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:
 >
 >
 > >
 > >En ting som er fuldstændig oplagt, og som også en dag må komme, er en
 > >elektromotor i hvert hjul.
 >
 >
 > Du mener som den her :
 >
 > <http://www.carkeys.co.uk/features/FE000315.htm>   > og
 > <http://www.faszination-oldtimer.de/news/lohnerporsche.html> >
 >
 > som nu for øvrigt er genopfundet af General Motors
 >
 > <http://www.carkeys.co.uk/NE007708.htm> Måske, men elektromotorer kan nu til dags være *meget* små - gad vide hvor
 små de kunne være? Måske som bremserne i en bil?
 - Men hvad er det nu en 'VW Transporter Syncro' er for en ting?    -- 
 Per
 I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
 sidste 40 år.
            
             |  |  | 
       Per Wildau (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  09-11-03 22:55
 | 
 |  | 
 
            Ego skrev:
 > "Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:orssqv05bcke7cd7jcds4m5ak6o48qpsud@4ax.com...
 >> On Sun, 9 Nov 2003 12:53:04 +0100, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:
 >>>
 >>> En ting som er fuldstændig oplagt, og som også en dag må komme, er
 >>> en elektromotor i hvert hjul.
 >>
 >> Du mener som den her :
 >>
 >> <http://www.carkeys.co.uk/features/FE000315.htm>   >> og
 >> <http://www.faszination-oldtimer.de/news/lohnerporsche.html> >>
 >> som nu for øvrigt er genopfundet af General Motors
 >>
 >> <http://www.carkeys.co.uk/NE007708.htm> >
 > Måske, men elektromotorer kan nu til dags være *meget* små - gad vide
 > hvor små de kunne være? Måske som bremserne i en bil?
 >
 > - Men hvad er det nu en 'VW Transporter Syncro' er for en ting?    Du har selvfølgelig en god pointe og Jan har selvfølgelig fat i det rigtige,
 det *er* ufatteligt svært, at finde frem til noget virkeligt nyt. Men som
 sagt med computere *er* der virkeligt sket noget nyt, det må kunne give "Der
 Lohnerporsche" en chance til.    Per
            
             |  |  | 
        Verner Johnsen (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Johnsen
 | 
 Dato :  10-11-03 01:14
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 9 Nov 2003 22:55:25 +0100, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:
 >
 >Du har selvfølgelig en god pointe og Jan har selvfølgelig fat i det rigtige,
 >det *er* ufatteligt svært, at finde frem til noget virkeligt nyt. Men som
 >sagt med computere *er* der virkeligt sket noget nyt, det må kunne give "Der
 >Lohnerporsche" en chance til.    >
 Jep, og det er da også en af Gm's begrundelser for at genopfinde
 princippet.
 -- 
 Venlig hilsen Verner
 1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
 1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
            
             |  |  | 
       Verner Johnsen (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Johnsen
 | 
 Dato :  10-11-03 01:14
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 9 Nov 2003 21:38:48 +0100, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:
 >
 >- Men hvad er det nu en 'VW Transporter Syncro' er for en ting?    Det er så'n en med 4-hjulstræk.
 -- 
 Venlig hilsen Verner
 1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
 1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
            
             |  |  | 
    Lars Ehlers (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Ehlers
 | 
 Dato :  10-11-03 03:53
 | 
 |  | On Sun, 9 Nov 2003 11:50:14 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >11.000 biler er meget lidt i USA. Det er praktisk talt intet overhovedet.
 >Hvis konceptet skal have mere "turbo" på, så skal det have offentlig støtte.
 >For eksempel via afgiftsdispensation på bilerne eller særlige privilegier
 >til dem i trafikken.
 
 Nu snakker vi jo 2004 modellen, Toyota Prius er blevet solgt i USA
 siden 2001. Det er måske ikke den mest populære Toyota, men jeg ser
 flere og flere af dem rundt omkring. Desuden kan man få op til $2000 i
 skattefradrag for at købe en Prius.
 >
 >Desuden kunne kan spørge sig selv, hvorfor man skulle bruge 420 bananer på
 >en bil, der alene i brændstof er dyrere end dén her:
 
 Helt enig, priserne i Danmark er totalt forrykte!
 
 --
 Lars Ehlers, San Francisco
 "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
 
 
 |  |  | 
  N/A (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  23-11-03 21:57
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Knudsen (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  23-11-03 21:57
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 9 Nov 2003 10:29:51 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >> http://cartalk.cars.com/Info/Testdrive/Reviews/honda-insight-2001.html >Mange har nok hørt om Toyota Prius, der kommer til Danmark om to måneder.
 >Prisen er endnu ukendt...
 "Kun" 430.000 kr
 DR 1  S124  søn 23 nov  13:07:07
                                        
  MILJØVENLIG BIL BLIVER FOR DYR                 
                                        
  Til næste år bliver det for første gang
  muligt at købe en hybridbil herhjemme. 
                                        
  Bilen, der både har en el og benzin-   
  motor, kan køre 23 kilometer på en     
  liter benzin.                          
                                        
  Men på grund af registreringsafgiften  
  bliver bilen så dyr, at kun få ventes  
  at købe bilen.                         
                                        
  Prisen for en Toyota Prius bliver      
  nemlig 430.000, og det er ca. 100.000  
  mere end andre biler af samme          
  størrelse.                             
                                        
  Direktør i De Danske Bilimportører Bent
  Mikkelsen kalder det helt urimeligt. 
 S119 TV2 TTV S119 søn 23 nov 21:55:12 
    Miljøbil bremset af høje afgifter                  
                                        
  En ny type bil rammer nu det danske    
  marked. Med sin kombination af benzin- 
  og elfremdrift kører den langt på lite-
  ren, og udstødningsstofferne er rene.  
                                        
  Alligevel venter importøren, Toyota    
  Danmark, at der kun vil blive solgt    
  højest 20 hybridbiler om året.         
  "Når Prius er belagt med fuld afgift,  
  bliver den så dyr (430.000 kr., red.), 
  at det nok kun er firmaer, der køber   
  den", siger informationschef Rene      
  Mouritzen til Berlingske Søndag.       
                                        
  Prius forurener tre til otte gange min-
  dre end andre benzin- og dieselbiler. 
 /Mogens
            
             |  |  | 
 |  |