<tbenjaminj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b7204b3d.0311271312.561ab7ca@posting.google.com...
> Er der nogen der kan hjælpe med definitioner eller henvisninger til
> begreberne
>
> "fuldkommen konkurrence"
Jeg kender ikke -og har ikke kunnet finde en fast definition som vi kender
det fra andre begreber.
Der er dog indtil flere ting der _kendetegner_ et marked i fuldkommen
konkurrence:
- Er gerne givet ved at P=MR (horisontal udbudskurve).
- Prisen er givet (kan ikke fastsættes udfra eget ønske), da der er _mange_
udbydere (en enkelt virksomhed producerer så lille en del af den samlede
mængde, at de ikke kan påvirke markedets udbud, og dermed heller ikke
prisen.).
- Produkterne på markedet er homogene (perfekte substitutter). Dvs i høj
grad ens.
Der er ingen specielle omkostninger eller problemer ved at éntrere markedet.
Dvs ingen store investeringer, ingen besværlig lovgivning eller patenter,
der gør det besværligt for virksomheder at komme ind på markedet. Samtidig
kan virksomheder også (omkostnings)frit forlade et marked i fuldkommen
konkurrence.
Ovenstående er teroriens bud på nogle forudsætninger, der ligger til grund
for at benytte modeller og lign til at regne på tal for et marked på
fuldkommen konkurrence.
En kort (hjemmebrygget) definition vil lyde sådan her:
Et marked med fuldkommen konkurrence = Et marked med _mange_ udbydere, der
tilbyder et homogent produkt, hvortil prisen er givet.
Fuldkommen konkurrence er sjældent i real life.
> "oligopolistisk konkurrence"
Oligopolistisk konkurrence ligger mellem fuldkommen kunkurrence og monopol.
Oligopolistisk konkurrence kendetegnes ved:
- Relativt få udbydere af _enten_ et differencieret eller homogent produkt.
Der er omkostninger forbundet med at gå ind på et marked med en
oligopolistisk konkurrenceform (store investeringer, eller dyr
råvareudvinging- dette er mere en årsag til at et marked er karakteriseret
ved oligoploistisk konkurrence, end en engentlig definition)
- Er karakteriseret ved en indbyrdes afhængighed virksomhederne imellem. En
handling påvirker de andre aktører kraftigt på et oligopolistisk marked.
Håber du kan bruge det. Hvis der er nogle der ligger inde med en kort
håndfast definition, må i meget gerne poste den.
> På forhånd tak
Selv tak
--
Mvh
Morten Holberg Nielsen
In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!
|