/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Problem med opera
Fra : René Iversen


Dato : 19-11-03 16:13

Jeg har et script, der registrerer forskellige ting om besøgende. Det virker
fint med ie, mozilla og netscape...har testet med winxp, winme og win98.

Men med opera, vil den ikke registrere noget som helst. Jeg går ud fra det
er i javascript problemet ligger.

Jeg har indsat følgende:
<SCRIPT SRC="createVisitorVariables.php" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

i createVisitorVariables.php har jeg følgende:

array = new Array( navigator.appCodeName, navigator.appName,
navigator.appVersion, navigator.userAgent,
navigator.platform, screen.height, screen.width,
screen.colorDepth );

document.write("<span style='display:none'><img width='1' height='1'
src='saveVisitor.php?appCodeName=" + array[0] + "&appName=" + array[1] +
"&appVersion=" + array[2] + "&userAgent=" + array[3] + "&platform=" +
array[4] + "&height=" + array[5] + "&width=" + array[6] + "&colorDepth=" +
array[7] + "'></span>");

og i saveVisitor.php er der så ren php kode, som smider det i en db og
sætter nogle cookies. Autologon virker fint og en afstemning virker også
fint, så der er ikke lukket for cookies.

Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skulle være problemet.



 
 
René Iversen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 19-11-03 16:14

Jeg tror, der er problemfrit med Linux og Opera...ved ikke om det lyder helt
ulogisk, men der er nogle besøg med Opera, og jeg er ret sikker på det ikke
er fejl registreringer...altså en browser der fejlagtigt bliver
identificeret som Opera.



Lasse Reichstein Nie~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 19-11-03 20:09

"René Iversen" <spam@fjern_riversen.dk> writes:

> Jeg har et script, der registrerer forskellige ting om besøgende. Det virker
> fint med ie, mozilla og netscape...har testet med winxp, winme og win98.

Snoop!
Jeg regner med at du skriver dette tydeligt på siderne, i din "privacy policy"
eller hvad det nu hedder på dansk.

> Men med opera, vil den ikke registrere noget som helst. Jeg går ud fra det
> er i javascript problemet ligger.

Har du prøvet? Hvilke versioner af Opera? Får du nogen fejlbeskedder?

> Jeg har indsat følgende:
> <SCRIPT SRC="createVisitorVariables.php" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
>
> i createVisitorVariables.php har jeg følgende:
>
> array = new Array( navigator.appCodeName, navigator.appName,
> navigator.appVersion, navigator.userAgent,
> navigator.platform, screen.height, screen.width,
> screen.colorDepth );
>
> document.write("<span style='display:none'><img width='1' height='1'
> src='saveVisitor.php?appCodeName=" + array[0] + "&appName=" + array[1] +
> "&appVersion=" + array[2] + "&userAgent=" + array[3] + "&platform=" +
> array[4] + "&height=" + array[5] + "&width=" + array[6] + "&colorDepth=" +
> array[7] + "'></span>");

Ah, en WebBug. Gad vide om min proxy fjerner den.

Den URL du laver her kan indeholde mellemrum eller andre tegn der ikke
er lovlige i URL'er. Man skal *altid* escape de data man sender med i en URL.
Skift
array[0]
ud med
escape(array[0])
så bliver URL'en lovlig.

> og i saveVisitor.php er der så ren php kode, som smider det i en db og
> sætter nogle cookies. Autologon virker fint og en afstemning virker også
> fint, så der er ikke lukket for cookies.
>
> Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skulle være problemet.

En ulovlig URL er mit gæt.
Hvis du giver et link til siden, så skal jeg nok besøge den
(Opera 7.22/Win XP)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

René Iversen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 19-11-03 20:45

....har testet med winxp, winme og win98.
>
> Snoop!
> Jeg regner med at du skriver dette tydeligt på siderne, i din "privacy
policy"
> eller hvad det nu hedder på dansk.

Jeg har faktisk tænkt på om ikke det er OK. Jeg mener, det er jo ikke mere
end hvad peak.dk giver af statistik. Hvilke sider man besøger,
skærmopløsning etc....som du kan se. Er det virkelig på kant med loven?

>
> > Men med opera, vil den ikke registrere noget som helst. Jeg går ud fra
det
> > er i javascript problemet ligger.
>
> Har du prøvet? Hvilke versioner af Opera? Får du nogen fejlbeskedder?

Kun 7.11

>
> > Jeg har indsat følgende:
> > <SCRIPT SRC="createVisitorVariables.php"
TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
> >
> > i createVisitorVariables.php har jeg følgende:
> >
> > array = new Array( navigator.appCodeName, navigator.appName,
> > navigator.appVersion, navigator.userAgent,
> > navigator.platform, screen.height, screen.width,
> > screen.colorDepth );
> >
> > document.write("<span style='display:none'><img width='1' height='1'
> > src='saveVisitor.php?appCodeName=" + array[0] + "&appName=" + array[1] +
> > "&appVersion=" + array[2] + "&userAgent=" + array[3] + "&platform=" +
> > array[4] + "&height=" + array[5] + "&width=" + array[6] + "&colorDepth="
+
> > array[7] + "'></span>");
>
> Ah, en WebBug. Gad vide om min proxy fjerner den.
>
> Den URL du laver her kan indeholde mellemrum eller andre tegn der ikke
> er lovlige i URL'er. Man skal *altid* escape de data man sender med i en
URL.
> Skift
> array[0]
> ud med
> escape(array[0])
> så bliver URL'en lovlig.
>

det hjalp ikke

> > og i saveVisitor.php er der så ren php kode, som smider det i en db og
> > sætter nogle cookies. Autologon virker fint og en afstemning virker også
> > fint, så der er ikke lukket for cookies.
> >
> > Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skulle være problemet.
>
> En ulovlig URL er mit gæt.
> Hvis du giver et link til siden, så skal jeg nok besøge den
> (Opera 7.22/Win XP)

kontakt mig lige på icq 19463099 eller msn messenger hos riversen dot dk

>
> /L
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> DHTML Death Colors:
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'



Lasse Reichstein Nie~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 19-11-03 21:27

"René Iversen" <spam@fjern_riversen.dk> writes:

> ...har testet med winxp, winme og win98.
>>
>> Snoop!
>> Jeg regner med at du skriver dette tydeligt på siderne, i din "privacy
> policy"
>> eller hvad det nu hedder på dansk.
>
> Jeg har faktisk tænkt på om ikke det er OK. Jeg mener, det er jo ikke mere
> end hvad peak.dk giver af statistik. Hvilke sider man besøger,
> skærmopløsning etc....som du kan se. Er det virkelig på kant med loven?

Jeg tror ikke at nogen af de informationer er personhenførbare, så de
kommer ikke i klammeri med registerloven (skiftede den ikke
navn?). IP-adressen er måske, hvis du husker den.

Det er altså ikke *ulovligt*. Jeg synes stadig ikke det rager andre
hvad min opsætning er, og folk der prøver at finde ud af det uden min
tilladelse skal have en *meget* god side for at jeg kommer
tilbage. Min proxy tager dog de fleste af den slags scripts. Jeg vil
se om peak.dk bliver blokkeret, ellers vil jeg tilføje en regel.
(Den blev blokket. Proximitron er sej :)

> kontakt mig lige på icq 19463099 eller msn messenger hos riversen dot dk

Beklager, bruger ingen af delene. Min e-mail-adresse er til gengæld
gyldig. Den kan dog godt finde på at smide mails væk hvis den bliver
belastet for hårdt, og spammen er slem for tiden.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Chrisser (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Chrisser


Dato : 20-11-03 09:09

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Jeg tror ikke at nogen af de informationer er personhenførbare, så
> de kommer ikke i klammeri med registerloven (skiftede den ikke
> navn?). IP-adressen er måske, hvis du husker den.

Jo, til persondataloven hvis jeg husker rigtigt, og hvis jeg husker rigtigt
igen så er ip-adresser ikke personhenførbare da de højst kan føre til en
bestemt pc og ikke til hvem der sad bag skærmen.
- derefter kan man altid diskutere den etiske side af sagen


Chrisser



Lasse Reichstein Nie~ (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 20-11-03 14:20

"Chrisser" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Jo, til persondataloven hvis jeg husker rigtigt,

Bingo. Takker!

> og hvis jeg husker rigtigt igen så er ip-adresser ikke
> personhenførbare da de højst kan føre til en bestemt pc og ikke til
> hvem der sad bag skærmen.

Jeg tror også det afhænger af hvordan man bruger dem ... og hvilke
andre informationer man gemmer samtidigt.

> - derefter kan man altid diskutere den etiske side af sagen

:)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Chrisser (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Chrisser


Dato : 20-11-03 14:30

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>> Jo, til persondataloven hvis jeg husker rigtigt,
>
> Bingo. Takker!

Var så lidt

>> og hvis jeg husker rigtigt igen så er ip-adresser ikke
>> personhenførbare da de højst kan føre til en bestemt pc og ikke til
>> hvem der sad bag skærmen.
>
> Jeg tror også det afhænger af hvordan man bruger dem ... og hvilke
> andre informationer man gemmer samtidigt.

Jo, jeg mener at der er visse oplysninger såsom politisk overbevisning og
religiøse tilhørsforhold som man som udgangspunkt ikke må registrere , der
tror jeg faktisk man skal have tilladelse fra dem der nu kontrollerer
persondataloven ( nu er min hukommelse ved at løbe tør ) og man må
heller ikke gemme sådanne oplysninger uden "ejerens" samtykke.

Chrisser



Jens Gyldenkærne Cla~ (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 20-11-03 11:02

René Iversen skrev:

> <SCRIPT SRC="createVisitorVariables.php"
> TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Jeg tror det går galt fordi din javascriptfil har endelsen .php.
Din webserver sender en content-type med når den leverer en fil -
og her er standardværdien for php næppe det samme som for js. Nogle
browsere kan så vælge at være ligeglade - men andre er ikke.

Prøv at omdøbe din scriptfil til .js

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

René Iversen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 20-11-03 15:02

>
> Prøv at omdøbe din scriptfil til .js
>
Æv, det hjalp ikke...



René Iversen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 20-11-03 15:05

> Jeg har indsat følgende:
> <SCRIPT SRC="createVisitorVariables.php" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
>
> i createVisitorVariables.php har jeg følgende:
>
> array = new Array( navigator.appCodeName, navigator.appName,
> navigator.appVersion, navigator.userAgent,
> navigator.platform, screen.height, screen.width,
> screen.colorDepth );
>
> document.write("<span style='display:none'><img width='1' height='1'
> src='saveVisitor.php?appCodeName=" + array[0] + "&appName=" + array[1] +
> "&appVersion=" + array[2] + "&userAgent=" + array[3] + "&platform=" +
> array[4] + "&height=" + array[5] + "&width=" + array[6] + "&colorDepth=" +
> array[7] + "'></span>");
>

Jeg har prøvet at sætte en alert ind, og den kommer fint frem i opera. Har
også sat en i saveVisitor.php, men den kommer ikke frem...heller ikke i IE



René Iversen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : René Iversen


Dato : 21-11-03 11:07

hvis jeg fjerner span eller nærmere bestemt display:none så virker det



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste