|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvad nu ???   sommer dæk VS vinter dæk Fra : Thomas
 | 
 Dato :  05-11-03 18:28
 | 
 |  | Nogen der lige så tv2 vejret ? Der havde Mikael Jarnvig formanden for FDM
 (mener jeg det var) i telefonen der sagde at sommerdæk er bedre end
 vinterdæk både på tør og våd vej..... Det er kun i sne at vinterdækket er
 overlegen!
 
 
 Er det korrekt? Mener at have set diverse bremseprøver på tv hvor det
 modsatte blev vist (derfor jeg selv fik vinterdæk)
 
 
 Mvh
 
 Thomas
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  05-11-03 18:38
 | 
 |  | Thomas wrote:
 
 > formanden for
 > FDM (mener jeg det var) i telefonen der sagde at sommerdæk er bedre
 > end vinterdæk både på tør og våd vej..... Det er kun i sne at
 > vinterdækket er overlegen!
 > Er det korrekt?
 
 Det er fuldkommen korrekt - forudsat at du ikke kører på højhastighedsdæk
 (H-mærket eller højere) eller lavprofildæk (50 eller lavere).
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Knudsen (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  05-11-03 18:44
 | 
 |  | On Wed, 5 Nov 2003 18:37:54 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >Det er fuldkommen korrekt - forudsat at du ikke kører på højhastighedsdæk
 >(H-mærket eller højere) eller lavprofildæk (50 eller lavere).
 
 Det er "mærkeligt", at alle os - der prof. lever af kørekortet og
 derfor kører mange km - gang på gang kan konstatere, at vi har det
 bedst med at køre med vinterdæk. Og "har det bedst" handler ikke om
 den mentale eller følelsesmæssige side, men den faktuelle!
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  05-11-03 18:59
 | 
 |  | Mogens Knudsen wrote:
 
 > Det er "mærkeligt", at alle os - der prof. lever af kørekortet og
 > derfor kører mange km - gang på gang kan konstatere, at vi har det
 > bedst med at køre med vinterdæk.
 
 Kører du på T-dæk eller lavere..?
 
 Jeg skriver jo netop to forbehold ind i min tekst.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens Knudsen (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  05-11-03 19:01
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 5 Nov 2003 18:58:53 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Kører du på T-dæk eller lavere..?
    >Jeg skriver jo netop to forbehold ind i min tekst.
 Jeg tænker måske ikke liiige på mine nuværende biler, men de andre
 biler, jeg har haft...
 /Mogens
            
             |  |  | 
   claus b. p. (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  05-11-03 23:20
 | 
 |  | 
 >
 > Det er "mærkeligt", at alle os - der prof. lever af kørekortet og
 > derfor kører mange km - gang på gang kan konstatere, at vi har det
 > bedst med at køre med vinterdæk. Og "har det bedst" handler ikke om
 > den mentale eller følelsesmæssige side, men den faktuelle!
 >
 Øh,- hvad mener du lige med "alle os"?
 Der er mange forskellige meninger om, og holdninger til, hvad dæk skal kunne
 præstere. Kigger man på de sider hvor folk anmelder dæk af bestemte mærker,
 er der folk der elsker bestemte dæk, mens andre siger aldrig igen.
 Men mht.vinterdæk, så kommer man jo ikke uden om dem, hvis man vil sikre sin
 mobilitet hele vinteren igennem. Jeg ville ikke undvære dem nu, men det er
 ikke mere end 10-12 år siden jeg prøvede vinterdæk første gang. Og på
 familiens bil nr. 2, kunne jeg ikke drømme om at investere i vinterdæk, for
 den kan godt stå stille de 3-5 dage om året hvor det er snestorm.
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens Knudsen (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  05-11-03 23:45
 | 
 |  | On Wed, 5 Nov 2003 23:19:56 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
 wrote:
 
 >Øh,- hvad mener du lige med "alle os"?
 
 At der er en række skribenter her inde, som er tilhænger af vinterdæk,
 fordi de kan mærke i hverdagen på landevjene, at det hjælper ganske
 gevaldigt. Det er jo ikke 1. gang, emnet berøres.
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
     Mark Sandberg (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  06-11-03 00:18
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:
 > At der er en række skribenter her inde, som er tilhænger af vinterdæk,
 > fordi de kan mærke i hverdagen på landevjene, at det hjælper ganske
 > gevaldigt.
 Enig, enig og enig..........!
 Er man nødt til at køre året rundt, uanset vejret. Om det er dag eller nat,
 frost eller tø, islag eller sne. Så er der efter min personlige mening ingen
 vej uden om vinterdæk. Hvorfor mon Taxa, Falck og Politi, allerede nu har
 skiftet til vinterdæk?
 >Det er jo ikke 1. gang, emnet berøres.
 Måske heller ikke sidste    /Mark.
            
             |  |  | 
      claus b. p. (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  06-11-03 00:39
 | 
 |  | 
 > > At der er en række skribenter her inde, som er tilhænger af vinterdæk,
 > > fordi de kan mærke i hverdagen på landevjene, at det hjælper ganske
 > > gevaldigt.
 >
 > Enig, enig og enig..........!
 >
 > Er man nødt til at køre året rundt, uanset vejret. Om det er dag eller
 nat,
 > frost eller tø, islag eller sne. Så er der efter min personlige mening
 ingen
 > vej uden om vinterdæk. Hvorfor mon Taxa, Falck og Politi, allerede nu har
 > skiftet til vinterdæk?
 >
 Bortset fra, at taxavognmændene prioriterer økonomi over sikkerhed, og
 politiet ikke kan få bevilliget vinterdæk!
 Men iøvrigt startede tråden med et spørsmål som indikerede at spørgeren ikke
 har fulgt gruppen gennem de mange gange dette emne har været oppe. Selv om
 vi er mange der er lykkelige for vinterdæk ændrer det jo ikke, at det kun er
 i sne og frost de har fordele frem for sommerdæk. (Som der jo også er
 forskel på kvaliteten af)
 
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
       Mark Sandberg (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  06-11-03 00:49
 | 
 |  | 
 "claus b. p." skrev i en meddelelse:
  Selv om
 > vi er mange der er lykkelige for vinterdæk ændrer det jo ikke, at det kun
 er
 > i sne og frost de har fordele frem for sommerdæk.
 Det er jo typisk også om vinteren, der er sne og frost    >(Som der jo også er forskel på kvaliteten af)
 Enig...Stor forskel endda. Men hvor er det pragtfuldt at køre på et sæt nye
 vinterdæk, en dag hvor alle skøjter rundt.
 /Mark.
            
             |  |  | 
       Mark Sandberg (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  06-11-03 01:11
 | 
 |  | 
 "claus b. p." skrev i en meddelelse:
 
 > Bortset fra, at taxavognmændene prioriterer økonomi over sikkerhed, og
 > politiet ikke kan få bevilliget vinterdæk!
 
 Taxavognmændene har indset, at dem med vinterdæk kan nå at køre flere ture
 ind, end dem uden.
 
 Med hensyn til politiets bevillinger, forstår jeg ikke helt argumentet.
 Der bliver stort set brugt lige meget dæk pr. kørt kilometer, uanset hvilken
 type dæk der sidder på bilen. Blot der er lidt fornuft i hjulskiftene om
 foråret. Er det et tørt og varmt forår, er det med at komme af med
 vinterhjulene i god tid. Bortset fra, hvis de er ved at være slidte, da kan
 de jo lige så godt blive kørt færdige frem til 1. maj.
 
 /Mark.
 
 
 
 
 |  |  | 
        claus b. p. (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  06-11-03 01:33
 | 
 |  | 
 "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
 news:boc3g2$5hq$1@sunsite.dk...
 >
 > "claus b. p." skrev i en meddelelse:
 >
 > > Bortset fra, at taxavognmændene prioriterer økonomi over sikkerhed, og
 > > politiet ikke kan få bevilliget vinterdæk!
 >
 > Taxavognmændene har indset, at dem med vinterdæk kan nå at køre flere ture
 > ind, end dem uden.
 Det var ikke det jeg skrev. Tværtimod. Her i København kører de rundt uden
 bremser, så hvorfor have vinterdæk på?
 
 > Med hensyn til politiets bevillinger, forstår jeg ikke helt argumentet.
 > Der bliver stort set brugt lige meget dæk pr. kørt kilometer, uanset
 hvilken
 > type dæk der sidder på bilen. Blot der er lidt fornuft i hjulskiftene om
 > foråret. Er det et tørt og varmt forår, er det med at komme af med
 > vinterhjulene i god tid. Bortset fra, hvis de er ved at være slidte, da
 kan
 > de jo lige så godt blive kørt færdige frem til 1. maj.
 >
 Jeg ved ikke om det er blevet bedre, men på trods af det, kunne de mange
 steder ikke  få lov at køre med vinterdæk.
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
      anders majland (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  06-11-03 00:35
 | 
 |  | > Hvorfor mon Taxa,
 > Falck og Politi, allerede nu har skiftet til vinterdæk?
 
 For de 2 sidstnævnte fordi de ofte har brug for de sidste marginaler i
 dårligt føre. Mhs til taxaerne så nok fordi de ofte udnytter
 marginalerne når de kommer med lidt for meget medvind ....
 
 Det kan godt være at jeg er skør, men jeg har kørt motorcykel om
 vinteren siden 98/99. Ligger der for meget sne/is på vejen finder jeg
 det for farligt (pga den for tætte trafik) men jeg er alligevel kommet
 rimeligt sikkert frem selv de fleste af de få dage hvor busserne har
 indstillet driften ... I sådan et føre er en lille let motorcykel
 faktisk bedre end en trædecykel da man kan bruge føderne som ski og
 fordi cykelstierne alligevel bare bliver fyldt med det sne der skrabes
 af vejene, og på smalle dæk med groft mønster sidder den heller ikke så
 nemt fast som en bil..
 
 Men som altid farten skal afpasses forholdene og der er der problemet
 opstår... Torsdaf i forrige uge blev jeg overrasket af en kraftig
 sne/slud byge mellem vig og odden. Pga det glatte føre og den meget
 ringe sigt var min hastighed nede på 50 km/h. Det var for lidt for den
 bilist der indhentede mig. Han kom med en hastighed tæt på det dobbelte
 af min og bremsende først ned i sidste øjeblik. Så blev han liggende
 helt oppe i røven af mig knapt en km inden han kastede bilen udenom. Et
 var at han overhalede uden at skifte helt over i det andet spor (jeg
 brugte jo lidt plads pga føret) men det var også tydeligt på bilens
 bevægelser at han heller ikke stod godt fast.... Men han kom da forbi og
 fortsatte med en hastighed som jeg igen vil gætte på op mod 80-100km/h.
 Det på en sne/sjap-dækket vej og en sigtbarhed på 50-100meter .... Men
 han var bare typisk for dem der kører som de plejer uanset føret.
 
 Næste gang du kører på motorvejen og bliver ramt af en kraftig regnbyge
 så læg mærke til dem der fortsætter med "høj" hastighed ... Sjovt nok
 har mange af dem også forkert lygteføring (tågelygterne tændt for det
 ser jo smart ud ...)
 
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   anders majland (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  05-11-03 23:57
 | 
 |  | > Det er "mærkeligt", at alle os - der prof. lever af kørekortet og
 > derfor kører mange km - gang på gang kan konstatere, at vi har det
 > bedst med at køre med vinterdæk. Og "har det bedst" handler ikke om
 > den mentale eller følelsesmæssige side, men den faktuelle!
 
 På tør vej er det fuldstændigt ligegyldigt om kører sommer eller
 vinterdæk der vil næsten altid være friktion nok (på nær lige de få
 yderst kritiske situationer hvor det er de sidste marginaler der tæller)
 
 Der hvor man har brug for alt den friktion man kan få er på våde kolde
 veje, evt med sne og/eller is - Og der skal der ikke meget til inden
 vinterdækene er klart bedre...
 
 Men det er også lidt voldsomt at skelne så kraftigt mellem decidererde
 sommer og vinterdæk. Dimensioner og mønster (og ikke mindst resterende
 mønsterdybde) er også meget vigtigt. På en mellemklasse bil med
 almindeligt smalle dæk er det ikke så sort hvidt om man skal skifte
 eller ej.
 
 Sidste vinter var vi en dag i snevejr nede ved svigermor. Dvs hun kunne
 ikke selv få bilen op til huset. Det grinte svigerfar og jeg jo lidt af
 under middagen. Derefter forsøgte jeg i en halv time at få hendes bil
 kørt op fra vejen. Det lykkedes ikke. Fra den asfalterede vej er der
 først et stykke grusvej med en jævn stiging over godt 50 meter. Derfra
 skal der så drejes op på deres grund af en noget stejlere stigning.
 Vores egne forhjulstrækker fik jeg op i andet forsøg da vi kom, men
 hendes måtte jeg opgive. Jeg kunne simpelthen ikke bevare fremdriften
 opad den stejle indkørsel Dækene have masser af mønster og bilerne var
 begge forhjulstrukne - Men det var ikke mærkevare dæk på svigermors ...
 
 Vores skal have nye dæk nu og det bliver såkaldte helårsdæk igen
 (Formodenlig Goodyear Vector 5) Jeg forventer at de er gode nok til os
 (og bilen) selvom de på de 5 rigtigt træls vinterdage sikkert bliver
 overgået af vinterdæk.
 
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jan W Nielsen (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  06-11-03 08:47
 | 
 |  | anders majland wrote:
 
 > På tør vej er det fuldstændigt ligegyldigt om kører sommer eller
 > vinterdæk der vil næsten altid være friktion nok (på nær lige de få
 > yderst kritiske situationer hvor det er de sidste marginaler der
 > tæller)
 
 På tørre veje bliver folk slået ihjel, da de sidste marginaler ikke slog til
 overfor den høje fart.
 
 > Der hvor man har brug for alt den friktion man kan få er på våde kolde
 > veje, evt med sne og/eller is - Og der skal der ikke meget til inden
 > vinterdækene er klart bedre...
 
 Nej, på våde veje uden is klarer sommerdæk, der ikke er lavprofil eller
 højhastighedsdæk sig bedre end vinterdæk.
 
 > Men det er også lidt voldsomt at skelne så kraftigt mellem decidererde
 > sommer og vinterdæk. Dimensioner og mønster (og ikke mindst resterende
 > mønsterdybde) er også meget vigtigt.
 
 Det er ikke voldsomt - på sne og is er vinterdæk langt, langt bedre.
 
 >  På en mellemklasse bil med
 > almindeligt smalle dæk er det ikke så sort hvidt om man skal skifte
 > eller ej.
 
 > det var ikke
 > mærkevare dæk på svigermors ...
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens Knudsen (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  06-11-03 09:13
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 5 Nov 2003 23:56:43 +0100, "anders majland"
 <see.signature@address.invalid> wrote:
 >Vores skal have nye dæk nu og det bliver såkaldte helårsdæk igen
 >(Formodenlig Goodyear Vector 5) 
 Så ville jeg liiige checke dette forbrugerlink ud først, hvis jeg var
 dig: www.reifentest.com  -> GoodYear Vector 5 (til højre)
 /Mogens
            
             |  |  | 
     anders majland (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  06-11-03 10:03
 | 
 |  | 
 
            Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in
 550kqv0nqq4m4iju8gonglj34ldgh8n4p6@4ax.com
 > Så ville jeg liiige checke dette forbrugerlink ud først, hvis jeg var
 > dig: www.reifentest.com  -> GoodYear Vector 5 (til højre)
 Jeg har herhjemme kun kunnet finde priser på
 > Dunlop All Season
 > Goodyear Vector
 > Vredestein Quatrac 2
 Og karaktererne er som følger
 2.7 - Vector 5
 3.0 - Dunlop SP ALL SEASON M2
 2.8 - Quatrac
 Det vil jeg kalde marginale forskelle - specielt da det er almindelige
 forbrugeres mening om dækene
 Vildledende pris er 4400 til 5000 for dem men Vector 5 kan fåes lokalt
 til 2640,- incl montering, afbalancering og moms.
 Og ja som chauffør skal man være sig bevidst at han foran måske er på
 super vinterdæk og kan bremse væsenligt hurtigere end en selv. Men det
 gælder forsåvidt hele året da vi ikke har ABS (På skiftende underlag
 og/eller hvor der er stor forskel mellem friktionen i højre/venstre side
 kan det være meget svært at lave en opbremsning der er lige så optimal
 som ham foran der bare kan smide pedalen i bund ....)
 Så søgte jeg lidt videre og fandt denne test af vinterdæk
http://www.oeamtc.at/netautor/html_seiten/reifentests/185_60_14_T_winter2003/gesamt_185.html Der er både quatrac og vector 5 med og vecter 5 giver de resultet
 anbefalelsværdigt . Der er 4 vinterdæk der får prædikatet meget
 anbefalelsesværdig og 4 der også kun får anbefalelsværdig - Så udfra det
 bliver jeg ikke nervøs ved mit valg.
 For at slutte af med en quote: "Der Vector 5 ist zwar auf Nässe kein
 Kaiser, aber als Ganzjahres-Reifen hält er auf Schnee und Eis toll
 mit." - Altså ikke på højde med de bedste på våd vej, men tæt på i sne
 og på is
 -- 
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  05-11-03 19:00
 | 
 |  | Jan W Nielsen wrote:
 
 > Det er fuldkommen korrekt.
 
 Mindre rettelse - vinterdæk er også altid bedre på is. Altså ikke kun sne.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mark Sandberg (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  06-11-03 00:38
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:
 
 > Det er fuldkommen korrekt -
 
 Det er fuldkommen ukorrekt !
 
 Hvad med rimfrost på vejbanen på udsatte steder, når det pludseligt bliver
 stjerneklart og det skifter til frost. For slet ikke at tale om, hvis der
 har været regnvejr inden da. Hvad med pludselig islag, når det regner
 omkring frysepunktet. Eller fastkørt sne der ligger i dagevis og bliver kørt
 hårdt som is.
 
 Der findes utallige eksempler på kritiske situationer, hvor vinterdækket er
 det suverænt stærkeste valg. Er det ikke også i netop dét kritiske øjeblik,
 det er vigtigt at være parat....?
 
 /Mark.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bernhard Ege (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bernhard Ege
 | 
 Dato :  06-11-03 06:27
 | 
 |  | 
 "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
 news:boc1ji$hf4$1@sunsite.dk...
 >
 > "Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:
 >
 > > Det er fuldkommen korrekt -
 >
 > Det er fuldkommen ukorrekt !
 >
 > Hvad med rimfrost på vejbanen på udsatte steder, når det pludseligt
 bliver
 > stjerneklart og det skifter til frost. For slet ikke at tale om, hvis
 der
 > har været regnvejr inden da. Hvad med pludselig islag, når det regner
 > omkring frysepunktet. Eller fastkørt sne der ligger i dagevis og
 bliver kørt
 > hårdt som is.
 >
 > Der findes utallige eksempler på kritiske situationer, hvor
 vinterdækket er
 > det suverænt stærkeste valg. Er det ikke også i netop dét kritiske
 øjeblik,
 > det er vigtigt at være parat....?
 Det er pga netop denne situation jeg bruger vinterdæk. Jeg har prøvet
 islag/rimfrost med mine sommedæk ved 80km/t og det var pisse
 ubehageligt. Een forkert reaktion og jeg ville være havnet i vandet
 (kørte mellem Frerritslev og Thisted lige op ad Limfjorden). Sådan noget
 har jeg ikke været udsat for med mine vinterdæk    mvh Bernhard
            
             |  |  | 
   Jan W Nielsen (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  06-11-03 08:42
 | 
 |  | 
 
            Mark Sandberg wrote:
 >> Det er fuldkommen korrekt -
 > Det er fuldkommen ukorrekt !
 Øhh...
 > Hvad med rimfrost på vejbanen på udsatte steder, når det pludseligt
 > bliver stjerneklart og det skifter til frost.
 Øhh..
 > For slet ikke at tale
 > om, hvis der har været regnvejr inden da. Hvad med pludselig islag,
 > når det regner omkring frysepunktet.
 Ja, som der blev skrevet (inklusive rettelser), så kører sommerdæk bedst på
 tør og våd vej, hvis der ikke er tale om lav-profil eller højhastighedsdæk.
 Med andre ord - vinterdæk (klart) vinder hver gang, der er is eller sne på
 vejen. Dette er der imidlertid kun ganske sjældent, hvorfor, der efter min
 mening ikke er grund til at "være efter" folk, der kører på sommerdæk. (Det
 var der nemlig nogen, der var, sidste vinter)    Selv kører jeg Goodyear Eagle F1 GS-D3, hvorfor jeg fra denne vinter kører
 Micheling Alpi A2 om vinteren.
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    Mark Sandberg (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  06-11-03 09:48
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:
 > >> Det er fuldkommen korrekt -
 >
 > > Det er fuldkommen ukorrekt !
 >
 > Øhh...
 >
 > > Hvad med rimfrost på vejbanen på udsatte steder, når det pludseligt
 > > bliver stjerneklart og det skifter til frost.
 >
 > Øhh..
 >
 > > For slet ikke at tale
 > > om, hvis der har været regnvejr inden da. Hvad med pludselig islag,
 > > når det regner omkring frysepunktet.
 Der blve spurgt..........
 "Det er kun i sne at vinterdækket er overlegen! Er det korrekt?"
 Der blev svaret..........
 Det er fuldkommen korrekt.
 Dette mener jeg stadig er fuldkommen ukorrekt og derfor mine argumenter    > Ja, som der blev skrevet (inklusive rettelser), så kører sommerdæk bedst
 på
 > tør og våd vej, hvis der ikke er tale om lav-profil eller
 højhastighedsdæk.
 > Med andre ord - vinterdæk (klart) vinder hver gang, der er is eller sne på
 > vejen.
 Der er mange andre grænsetilfælde mellem tø og frost, is og sne, sjap og
 visne blade, islag, rimfrost m.m.
 > Dette er der imidlertid kun ganske sjældent,
 Ikke enig....Det opleves hyppigt hver vinter, men det kræver selvfølgelig
 man bevæger sig rundt ude på landets veje under alle forhold
 > hvorfor, der efter min
 > mening ikke er grund til at "være efter" folk, der kører på sommerdæk.
 Der er så sandelig heller ingen grund til, at dem der religiøst har fravalgt
 vinterdækkene, skal være efter dem der kan se det fornuftige i at anvende
 vinterdæk.
 /Mark
 Der sammenlagt har kørt omkring 1.500.000 Km. de sidste 25 år, hvor af ca.
 halvdelen er kørt på vinterdæk...........og uden vinteruheld !
            
             |  |  | 
    anders majland (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  06-11-03 10:09
 | 
 |  | > Ja, som der blev skrevet (inklusive rettelser), så kører sommerdæk
 > bedst på tør og våd vej, hvis der ikke er tale om lav-profil eller
 > højhastighedsdæk. Med andre ord - vinterdæk (klart) vinder hver gang,
 > der er is eller sne på vejen.
 
 Kommenter gerne den test jeg linker til lidt højere oppe der siger at et
 det bedste helårsdæj (i testen) er næsten ligesågodt på is/sne som de
 bedste vinterdæk.
 
 (At der så ikke er blandt de bedste på våd vej er så temmeligt uheldigt
 ....)
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
     claus b. p. (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  06-11-03 12:12
 | 
 |  | >
 > Kommenter gerne den test jeg linker til lidt højere oppe der siger at et
 > det bedste helårsdæj (i testen) er næsten ligesågodt på is/sne som de
 > bedste vinterdæk.
 >
 > (At der så ikke er blandt de bedste på våd vej er så temmeligt uheldigt
 > ...)
 >
 Med alle de dæktest der er lavet gennem årene kan kun konkluderes, at
 dækkene er generelt blevet meget bedre, men de er stadig et kompromis mellem
 de forskellige ønskede egenskaber. Den enkelte er stadig nødt til at gøre
 op, hvad behovet og ønskerne er, og vælge derud fra. At et dæk er godt i
 vådt føre burde være et krav, med alle de regnvejrsdage vi har i DK, men så
 igen, hvis man ved at ens dæk ikke er de bedste, eller måske er slidt noget
 ned, så kan man jo stadig vælge at holde hastigheden lidt længere nede, og
 bremseafstanden lidt oppe. De sommerdæk som jeg netop er ved at skifte ud
 med vinterdæk har klart set bedre dage, men kørt efter forholdene har de
 været brugbare til sommerkørsel, og skiftet til vintersutter er så en god
 anledning til at kigge efter nogle nye sko til de skal på igen. Nøgleordet
 er "kør efter forholdene", og dækkene er et af dem.
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
      anders majland (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  06-11-03 12:23
 | 
 |  | >> (At der så ikke er blandt de bedste på våd vej er så temmeligt
 >> uheldigt ...)
 
 
 > At et dæk er godt i vådt føre burde være et krav,
 
 Men der er også forskel på at være godt og være bedst. Jeg vil godt
 "nøjes" med et der er "godt nok"
 
 > Den enkelte er stadig nødt til at gøre op, hvad behovet og ønskerne
 er, og vælge derud fra.
 
 Enig - og derfor kommer der "de bedste til prisen" helårsdæk på den
 aldrende dyt.
 
 > Nøgleordet er "kør efter forholdene", og dækkene er et af dem. /Claus
 
 
 Og ikke mindst bilen. Jeg vil slet ikke tænke på den passive sikkerhed
 den mangler i forhold til en nyere vogn .... for ikke at tale om den
 aktive som slidt undervogn og manglende abs ....
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
   anders majland (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  06-11-03 00:55
 | 
 |  | > Der findes utallige eksempler på kritiske situationer, hvor
 > vinterdækket er det suverænt stærkeste valg. Er det ikke også i netop
 > dét kritiske øjeblik, det er vigtigt at være parat....?
 
 Så kan du jo også supplere med at der situationer hvor vinterdæk med
 pigge er bedre end bare vinterdæk...
 
 Det er min opbservation at mange anvender den bedre friktion til at køre
 stærkere istedet for til have større sikkerhedsmargen og så er man jo
 ligevidt mhs til de kritiske situationer.
 
 Lidt ligesom situationen med at der "plejer" at ryge mange
 firhjulstrækkere i grøften de første vinterdage. 4hjulstrækket gør det
 væsenligt nemmere at få overført nogle krafter til vejen men det bremser
 og styrer de jo ikke bedre af ...
 
 Et par "helårsdæk"  der ikke er for brede kan sagtens være et godt
 kompromis for mange. Og hvis det gælder fremkommelighed i sne kan et par
 snekæder gøre underværker..
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mark Sandberg (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  06-11-03 10:01
 | 
 |  | "anders majland"  skrev i en meddelelse:
 
 *Klip en masse gode argumenter...*
 
 > Et par "helårsdæk"  der ikke er for brede kan sagtens være et godt
 > kompromis for mange. Og hvis det gælder fremkommelighed i sne kan et par
 > snekæder gøre underværker..
 
 Se, det er rigtigt. Den enkeltes kørselsbehov afgør valget. Det er useriøst
 at stå frem i offentlig TV og generelt anbefale sommerdæk om vinteren!
 
 De kunne lige så godt sige: Lad være at bruge sikkerhedssele, hvis du
 alligevel ikke kører når der sker uheld.
 
 /Mark
 
 Der sammenlagt har kørt omkring 1.500.000 Km. de sidste 25 år, hvor af ca.
 halvdelen er kørt på vinterdæk...........og uden vinteruheld !
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens Knudsen (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  06-11-03 10:44
 | 
 |  | On Thu, 6 Nov 2003 00:54:53 +0100, "anders majland"
 <see.signature@address.invalid> wrote:
 
 >Lidt ligesom situationen med at der "plejer" at ryge mange
 >firhjulstrækkere i grøften de første vinterdage. 4hjulstrækket gør det
 >væsenligt nemmere at få overført nogle krafter til vejen men det bremser
 >og styrer de jo ikke bedre af ...
 
 Hov, hov - klap lige hesten :)    Off-roadere ryger de første dage i
 grøften på grund af den korte akselafstand (ligesom MCC Smart), men
 dét var måske, hvad du hentydede til?
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
     anders majland (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  06-11-03 11:12
 | 
 |  | >> Lidt ligesom situationen med at der "plejer" at ryge mange
 >> firhjulstrækkere i grøften de første vinterdage. 4hjulstrækket gør
 >> det væsenligt nemmere at få overført nogle krafter til vejen men det
 >> bremser og styrer de jo ikke bedre af ...
 >
 > Hov, hov - klap lige hesten :)    Off-roadere ryger de første dage i
 > grøften på grund af den korte akselafstand (ligesom MCC Smart), men
 > dét var måske, hvad du hentydede til?
 
 Jeg vil nu mene de ryger af fordi førerne ikke kører efter forholdene
 og/eller ikke ikke kender bilen godt nok
 (Er det ikke årsagen til de fleste vinter eneuheld ... )
 
 Det er nu også lange offroadere i grøften... En kort akselafstand gør
 det selvfølgelig ikke nemere at redde en udskridning....
 
 Det jeg forsøgte at skrive er at man med  4hjulstræk har nemmere ved at
 få slæden i fart (og måske for høj fart efter forholdene) - også selvom
 det er med "store brede sutter" der måske ikke er det optimale til føret
 og ikke giver nogen fordel mhs til de andre nødvendige disipliner.
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |