|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Omløbsretning Fra : Jan
 | 
 Dato :  27-10-03 09:48
 | 
 |  |  |  |  | 
  Tommy Bøgeskov (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Bøgeskov
 | 
 Dato :  27-10-03 09:58
 | 
 |  | 
 "Jan" <janmao@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:006001c39c66$ff6d3450$10ffaad5@autoatlas.local...
 > Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
 > omløbsretningen
 > mvh Jan
 >
 > -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:80.62.210.237)
 > -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk >
 Hvis der er 'omløbsretning' på dækkene, så læs pilene på dæksiden    |  |  | 
  Roberto Saldo (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  27-10-03 10:04
 | 
 |  | Jan wrote:
 > Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
 > omløbsretningen
 > mvh Jan
 
 Gør-det-selv metode til at identificere placeringen af dårligt
 markerede vinterdæk:
 
 De 2 mest slidte skal foran.
 Kører du hånden over mønsteret (lamellerne) vil der være mindst
 modstand når du bevæger hånden imod omløbsretningen. Dette fænomen
 skyldes at mønsteret slides på forkanten af blokkene.
 
 
 --
 Med venlig hilsen/Best regards
 
 Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
 
 "Recursive: Adj. See Recursive."
 
 
 
 |  |  | 
  Mathias (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mathias
 | 
 Dato :  27-10-03 12:10
 | 
 |  | Roberto Saldo wrote:
 >> Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
 >> omløbsretningen
 
 > De 2 mest slidte skal foran.
 
 What?? Er det bare mig, eller skal de BEDSTE dæk ikke altid foran?
 
 
 --
 Mvh. Mathias
 
 MB 300D W124 '91
 
 
 
 
 |  |  | 
   Michael Schrøder (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Schrøder
 | 
 Dato :  27-10-03 12:25
 | 
 |  | 
 
            "Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote in message
 news:3f9cfd01$0$29003$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Roberto Saldo wrote:
 > >> Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
 > >> omløbsretningen
 >
 > > De 2 mest slidte skal foran.
 >
 > What?? Er det bare mig, eller skal de BEDSTE dæk ikke altid foran?
 NEJ - de bedste dæk skal absolut bagerst da det er vigtigst at baghjulene
 ikke blokere ved opbremsning.
 Hvis de gør det sker der det samme som når du trækker håndbremsen    Men ABS gør nok at problemet ikke er så stort som "i gamle dage"...
 mvh Michael
            
             |  |  | 
    Thomas Strandtoft (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  27-10-03 14:19
 | 
 |  | 
 
            "Michael Schrøder" wrote:
 > Hvis de gør det sker der det samme som når du trækker håndbremsen    > 
 > Men ABS gør nok at problemet ikke er så stort som "i gamle dage"...
 Det er ikke blokaden der er farligt, det er det manglende greb. Et
 ABS system forhindrer blokaden, men ikke at de slidte dæk står
 dårligt fast, så det er absolut lige så aktuelt på ABS biler..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
    thomsen (01-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : thomsen
 | 
 Dato :  01-11-03 19:57
 | 
 |  | 
 
            >
 > NEJ - de bedste dæk skal absolut bagerst da det er vigtigst at baghjulene
 > ikke blokere ved opbremsning.
 >
 > Hvis de gør det sker der det samme som når du trækker håndbremsen    >
 > Men ABS gør nok at problemet ikke er så stort som "i gamle dage"...
 >
 kan godt se problemet ved bremsning, problemet for/baghjul spørgsmålet er ikke løst med abs. fordi
 det største problem er når man kører almindeligt gennem et sving (evt. triller, dvs. uden brug af
 bremse) så kan man opleve at blive overhalet af sin egen bagende. det er meget farligt, fordi man
 typisk vil komme på tværs af trafik, og risikere en sidekollision. det er ikke ligeså farligt at
 glide med forhjulene, der har du i det mindste lidt mere kontrol, fordi du måske kan styre lidt
 (hvis du er heldig)
 thomsen
            
             |  |  | 
   Thomas Strandtoft (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  27-10-03 13:30
 | 
 |  | 
 
            Mathias wrote:
 > > De 2 mest slidte skal foran.
 > 
 > What?? Er det bare mig, eller skal de BEDSTE dæk ikke altid foran?
 Nej. Forestil dig to ens biler, den ene monteret med nye dæk, den
 anden med slidte. Der bremses hårdt i let fedtet
 efterårs/vinterføre. Vi bliver næppe uenige om at bilen med slidte
 dæk er den der først blokerer hjulene.. Slidte dæk har blokerer
 altså tidligere end friske dæk. 
 En bil der blokerer forhjulene vil skride lige frem. Blokerer den
 i stedet baghjulene vil bilen snurrer rundt (det er det man
 udnytter ved en håndbremsevending). Det er altså vigtigt at
 baghjulene blokerer sidst og derfor skal de have den bedste
 gummi..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
    Mathias (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mathias
 | 
 Dato :  27-10-03 14:14
 | 
 |  | Thomas Strandtoft wrote:
 > En bil der blokerer forhjulene vil skride lige frem. Blokerer den
 > i stedet baghjulene vil bilen snurrer rundt (det er det man
 > udnytter ved en håndbremsevending). Det er altså vigtigt at
 > baghjulene blokerer sidst og derfor skal de have den bedste
 > gummi..
 
 Aha, men hvad hvis man vender den således:
 Min bil, som har ABS, får den korteste bremselængde med de bedste hjul
 forrest, da det er dem der skal gøre det meste af arbejdet??
 
 --
 Mvh. Mathias
 
 MB 300D W124 '91
 
 
 
 
 |  |  | 
     Roberto Saldo (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  27-10-03 14:18
 | 
 |  | Mathias wrote:
 > Thomas Strandtoft wrote:
 >
 >>En bil der blokerer forhjulene vil skride lige frem. Blokerer den
 >>i stedet baghjulene vil bilen snurrer rundt (det er det man
 >>udnytter ved en håndbremsevending). Det er altså vigtigt at
 >>baghjulene blokerer sidst og derfor skal de have den bedste
 >>gummi..
 >
 >
 > Aha, men hvad hvis man vender den således:
 > Min bil, som har ABS, får den korteste bremselængde med de bedste hjul
 > forrest, da det er dem der skal gøre det meste af arbejdet??
 
 Også i et sving?
 Har den også elektronisk anti-udskridningsfilibims?
 Hvis bilen kommer i sideværts skred duer det alligevel ikke.
 
 --
 Med venlig hilsen/Best regards
 
 Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
 
 "Recursive: Adj. See Recursive."
 
 
 
 |  |  | 
  Aslan (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aslan
 | 
 Dato :  27-10-03 12:16
 | 
 |  | 
 
            Jan wrote:
 > Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
 > omløbsretningen
 > mvh Jan
 Monteres på langs IKKE på tværs    Aslan
            
             |  |  | 
 |  |