| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Ford 17M-1970 Fra : blondie | 
  Dato :  24-10-03 13:45 |  
  |   
            Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 Et lille problem (håber jeg).
 
 Bedst som jeg kommer kørene ad Åboulevarden, lægger den fra det ene sekund
 til det andet,
 et tykt røgtæppe (blåt), så de efterfølgende nærmest må tænde tågelygterne.
 
 Jeg kører straks ind til siden, og konstaterer at der kommer lidt røg ud fra
 udst.manifoldet i
 venstre side. Det er en 1,7l. v-motor- 4 cyl.
 
 Jeg mistænkte straks en knækket ring på et af de 2 stempler i den side, men
 der er
 ingen mislyde overhovedet fra cylindrene. Jeg har lyttet grundigt med
 stetoskop,
 skruetrækkere, m.v.
 
 Den starter fint, og begynder at brænde olie af et halvt minut efter i store
 skyer.
 
 Den eneste mislyd der er, er den samme tikkene lyd som når man gasser op med
 for
 meget fortænding. Der er intet at høre i tomgang.
 
 Den er forøvrigt med automatgear.
 
 Jeg vil jo nødigt af med den, da den strøg fejlfrit igennem syn for mindre
 end et år siden.
 Desuden får den jo snart veteranbil status.
 
 Hvis det bliver for tidskrævende, skyder jeg den modvilligt af for
 kr.3.000,- til en der
 vil tage sig kærligt af den, da jeg vitterligt ikke har tid til det mere.
 
 Med håbefulde hilsener,
 
 Carsten,
 Kbh. Ø.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikael Kristiansen (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen | 
  Dato :  24-10-03 13:01 |  
  |   
            
 "blondie" <team2000@webspeed.dk> wrote in message
 news:3f9910ce$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 > Et lille problem (håber jeg).
 >
 > Bedst som jeg kommer kørene ad Åboulevarden, lægger den fra det ene sekund
 > til det andet,
 > et tykt røgtæppe (blåt), så de efterfølgende nærmest må tænde
 tågelygterne.
 >
 > Jeg kører straks ind til siden, og konstaterer at der kommer lidt røg ud
 fra
 > udst.manifoldet i
 > venstre side. Det er en 1,7l. v-motor- 4 cyl.
 >
 > Jeg mistænkte straks en knækket ring på et af de 2 stempler i den side,
 men
 > der er
 > ingen mislyde overhovedet fra cylindrene. Jeg har lyttet grundigt med
 > stetoskop,
 > skruetrækkere, m.v.
 
 Jeg har set en motor af den type rotere i tomgang med den ene plejlstang &
 stempel liggende i bundkarret... Imponerende nok kunne den holde olietryk
 !!!
 Det kunne dog tydeligt høres, at der var noget galt ! !
 
 > Den starter fint, og begynder at brænde olie af et halvt minut efter i
 store
 > skyer.
 
 Trykopbygning et eller andet sted ?
 Kører du på billig olie (Det KAN optage meget vand og transformere sig til
 Mayo... Det kan vi ikke li')
 
 > Den eneste mislyd der er, er den samme tikkene lyd som når man gasser op
 med
 > for
 > meget fortænding. Der er intet at høre i tomgang.
 Hvis den er utæt ved stemplerne, burde din krumtaphus-udluftning være på
 overarbejde... Hvis udluftningen er tilstoppet burde den skyde slanger&
 propper af når du gasser op....
 
 Hvis motoren tikker væsentligt mere end normalt, kunne mit gæt være et
 fejlet ventilstyr.... Hvis der er faldet gods ud, vil olien (når topstykket
 er oversvømmet) begynde at løbe direkte ned på indsugningsventilen, eller
 direkte ned til udstødningen (Og antændes med kraftig røgudvikling til
 følge)
 Bare et par gæt !
 
 Mvh. Mikael
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blondie (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : blondie | 
  Dato :  24-10-03 16:00 |  
  |   
            
 "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bnb46v$r8l$1@sunsite.dk...
 >
 > "blondie" <team2000@webspeed.dk> wrote in message
 > news:3f9910ce$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 > > Et lille problem (håber jeg).
 > >
 > > Bedst som jeg kommer kørene ad Åboulevarden, lægger den fra det ene
 sekund
 > > til det andet,
 > > et tykt røgtæppe (blåt), så de efterfølgende nærmest må tænde
 > tågelygterne.
 > >
 > > Jeg kører straks ind til siden, og konstaterer at der kommer lidt røg ud
 > fra
 > > udst.manifoldet i
 > > venstre side. Det er en 1,7l. v-motor- 4 cyl.
 > >
 > > Jeg mistænkte straks en knækket ring på et af de 2 stempler i den side,
 > men
 > > der er
 > > ingen mislyde overhovedet fra cylindrene. Jeg har lyttet grundigt med
 > > stetoskop,
 > > skruetrækkere, m.v.
 >
 > Jeg har set en motor af den type rotere i tomgang med den ene plejlstang &
 > stempel liggende i bundkarret... Imponerende nok kunne den holde olietryk
 > !!!
 > Det kunne dog tydeligt høres, at der var noget galt ! !
 >
 > > Den starter fint, og begynder at brænde olie af et halvt minut efter i
 > store
 > > skyer.
 >
 > Trykopbygning et eller andet sted ?
 > Kører du på billig olie (Det KAN optage meget vand og transformere sig til
 > Mayo... Det kan vi ikke li')
 >
 Det er god olie uden mayo. Den brugte hverken olie ell. vand før det skete.
 Den bruger stadig ikke vand.
 > > Den eneste mislyd der er, er den samme tikkene lyd som når man gasser op
 > med
 > > for
 > > meget fortænding. Der er intet at høre i tomgang.
 > Hvis den er utæt ved stemplerne, burde din krumtaphus-udluftning være på
 > overarbejde... Hvis udluftningen er tilstoppet burde den skyde slanger&
 > propper af når du gasser op....
 >
 Kan udluftningen blive stoppet fra der ene øjeblik til det andet?
 Hvor sidder den frøvrigt?
 Hvis det er den der sidder på ventildækslet, er den helt fri.
 Den har ikke vist tegn på manglene kompression.
 
 > Hvis motoren tikker væsentligt mere end normalt, kunne mit gæt være et
 > fejlet ventilstyr.... Hvis der er faldet gods ud, vil olien (når
 topstykket
 > er oversvømmet) begynde at løbe direkte ned på indsugningsventilen, eller
 > direkte ned til udstødningen (Og antændes med kraftig røgudvikling til
 > følge)
 > Bare et par gæt !
 Tak for gættene Mikael. Der er som sagt ingen mislyde i tomgang.
 Jeg har ind til videre pillet ventilvippearmen+stødstænger af (+alt det
 andet for at
 komme så langt). Jeg vil gerne undgå at pille topstykket af også, hvis det
 kan undgås.
 Ind til videre ser der ikke ud til at være noget galt.
 >
 > Mvh. Mikael
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  24-10-03 15:56 |  
  |   
            
 "blondie"  skrev
 
 > Jeg har ind til videre pillet ventilvippearmen+stødstænger af (+alt det
 > andet for at
 > komme så langt).
 
 Det havde været klogere at lokalisere fejlen inden adskillelse, du bør kunne
 se på tændrørene hvilken cylinder der brænder olie af.
 
 Forøvrigt tror jeg mest på enstempelfejl, med den mængde olie der er tale
 om.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             blondie (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : blondie | 
  Dato :  24-10-03 21:01 |  
  |   
            
 "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bnbrc6$2vsj$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "blondie"  skrev
 >
 > > Jeg har ind til videre pillet ventilvippearmen+stødstænger af (+alt det
 > > andet for at
 > > komme så langt).
 >
 > Det havde været klogere at lokalisere fejlen inden adskillelse, du bør
 kunne
 > se på tændrørene hvilken cylinder der brænder olie af.
 
 HejAlex,
 Da jeg havde på fornemmelsen, at fejlen var i indvoldene i motoren
 kunne jeg jo lige så godt begynde at grave nedad.
 Det med at lokalisere fejlen på en samlet motor er
 ikke så nemt, når man ikke er mekaniker, og nu
 ingen bemærkninger om at få en til at se på den,- kr.kr.kr. o.s.v.
 > Forøvrigt tror jeg mest på enstempelfejl, med den mængde olie der er tale
 > om.
 
 Jeg er desværre bange for at du har ret.
 
 Tak alligevel,
 
 M,v.h.,
 Carsten
 > mvh
 > Alex Christensen
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ted (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ted | 
  Dato :  24-10-03 13:46 |  
  |   
            Er der en gammel rotte der kan huske noget ....
 --------------------------------
 
 Tjek om der ikke skulle være for meget olie på dyret.
 
 Evt kan der være monteret forkerte toppakninger som ikke har korrekt
 gennemgang til returløbet fra toppene og ned til bundkarret.
 
 Problemet burde ikke være ved stemlerne, da den så burde ryge kraftigt med
 det samme bilen startes
 
 Teddy
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blondie (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : blondie | 
  Dato :  24-10-03 16:05 |  
  |   
            
 "Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f991eec$0$45351$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Er der en gammel rotte der kan huske noget ....
 > --------------------------------
 >
 > Tjek om der ikke skulle være for meget olie på dyret.
 
 Hej Ted,
 Oliestanden er som den skal være,- og har været det sidste halve år siden
 olie &
 filter skift.
 
 > Evt kan der være monteret forkerte toppakninger som ikke har korrekt
 > gennemgang til returløbet fra toppene og ned til bundkarret.
 
 De er desværre de rigtige og fungerer som de skal.
 
 > Problemet burde ikke være ved stemlerne, da den så burde ryge kraftigt med
 > det samme bilen startes
 
 Det håber jeg også på.
 Tak for inputtet,
 
 M.v.h.,
 Carsten
 > Teddy
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Beer Hansen (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  24-10-03 15:05 |  
  |  
 
            "blondie" <team2000@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f9910ce$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
 > Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 > Et lille problem (håber jeg).
 >
 Det kunne være din pakning i mellem topstykket og indsugningsmanifoldet der
 er gået.
 Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen svjh.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
 www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
 online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           KubikH (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  24-10-03 18:42 |  
  |   
            
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:3f9931a8$0$94882$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "blondie" <team2000@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f9910ce$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
 > > Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 > > Et lille problem (håber jeg).
 > >
 >
 > Det kunne være din pakning i mellem topstykket og indsugningsmanifoldet
 der
 > er gået.
 > Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen
 svjh.
 >
 Det var også mit gæt, og så lige en til:
 Er der en vacuumklokke til styring at automatgearet på sådan en.??????
 Havde en "Kaner" engang, den spiste af gearkasseolien!!
 Mvh
 Niels
 PS: jeg troede ellers at jeg skulle ringe til dig i morgen, og aftale et kig
 på den, du har den jo i markedet.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            blondie (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : blondie | 
  Dato :  24-10-03 21:14 |  
  |   
            
 "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
 news:bnboa9$2qan$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 > meddelelse news:3f9931a8$0$94882$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > > "blondie" <team2000@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:3f9910ce$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
 > > > Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 > > > Et lille problem (håber jeg).
 > > >
 > >
 > > Det kunne være din pakning i mellem topstykket og indsugningsmanifoldet
 > der
 > > er gået.
 > > Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen
 > svjh.
 > >
 > Det var også mit gæt, og så lige en til:
 > Er der en vacuumklokke til styring at automatgearet på sådan en.??????
 > Havde en "Kaner" engang, den spiste af gearkasseolien!!
 > Mvh
 > Niels
 > PS: jeg troede ellers at jeg skulle ringe til dig i morgen, og aftale et
 kig
 > på den, du har den jo i markedet.
 
 Hej Niels,
 
 Jeg tror ikke at der er noget i vejen med gearkassen,
 da den blev efterset og repareret for ca. 3000 km siden.
 Mht styring af kassen sidder der en skrue nedenunder der justerer
 skiftetrykket. Den er også blevet udskiftet hos mr.transmission i Bagsværd.
 
 Du skal være velkommen tilat kigge på den alligevel,
 hvis det er noget du har lyst til at holde i live.
 Da jeg hverken har garage ell. carport,bliver det en kold fornøjelse
 at rode med iflg. vejrudsigten.
 
 Mvh.
 Carsten
 
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blondie (24-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : blondie | 
  Dato :  24-10-03 21:06 |  
  |   
            
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:3f9931a8$0$94882$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "blondie" <team2000@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f9910ce$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
 > > Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
 > > Et lille problem (håber jeg).
 > >
 >
 > Det kunne være din pakning i mellem topstykket og indsugningsmanifoldet
 der
 > er gået.
 > Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen
 svjh.
 Kan man være så heldig?
 Så vil jeg gave videre og håbe på det bedste.
 Er bare mærkeligt at den lige pludselig ryger.
 Tak for forslaget.
 Mvh,
 Carsten
 > -- 
 > Mvh
 >       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
 >  www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
 > online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |