|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Dårlig Benzinøkonomi samt tomgang. Fra : B.Ingebrigtsen
 | 
 Dato :  16-10-03 11:50
 | 
 |  | Min kære gamle sierra ner begyndt gå ujævnt i tomgang, jeg har lige skiftet
 min lamdasonde da den var defekt, før brugte den en h... masse benzin, det
 er blevet lidt bedre men nu falder tomgangen til 400-500 når jeg slipper
 gassen, nogen gange går den ud efter et stykke tid stiger den til 700 og
 ligger der indtil man sætter igang igen.
 
 Min mapsensor er skiftet, samt alle slanger er gået efter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (16-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  16-10-03 14:43
 | 
 |  | 
 > Min kære gamle sierra ner begyndt gå ujævnt i tomgang, jeg har lige
 skiftet
 > min lamdasonde da den var defekt, før brugte den en h... masse benzin, det
 > er blevet lidt bedre men nu falder tomgangen til 400-500 når jeg slipper
 > gassen, nogen gange går den ud efter et stykke tid stiger den til 700 og
 > ligger der indtil man sætter igang igen.
 >
 > Min mapsensor er skiftet, samt alle slanger er gået efter
 Du har ikke prøvet at udlæse fejlkoden?
 Det er alt for dyrt at skifte på må og få hvis du relativt enkelt kan udlæse
 fejlen i computeren.
 Men hvad er der tilbage.....gaspotentiometer, EGR ventil, benzintryk/pumpe,
 dyser, dårlige ledninger til en af alle sensorene, tempmåler, rpm måler ved
 svinghjul, utæt udstødning, utætte pakninger ved manifold ,,,,,,
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Per Beer Hansen (16-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  16-10-03 16:17
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >
 > Men hvad er der tilbage.....gaspotentiometer, EGR ventil,
 > benzintryk/pumpe, dyser, dårlige ledninger til en af alle sensorene,
 > tempmåler, rpm måler ved svinghjul, utæt udstødning, utætte pakninger
 > ved manifold ,,,,,,
 Hvad med tomgangsregulatoren ?
 Det ville være mit første bud.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
   Beffer (16-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Beffer
 | 
 Dato :  16-10-03 16:41
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Minlider af noget af det samme. Jeg er dog nået frem til at det må være
 tomgangsmotoren (luftmængde måleren) der har et problem. Har også fået
 skiftet en defekt lampdasonde og tjekket mapsensor og det mest trælse er at
 der ikke er en fejlkode på computeren. Så havde det jo været lige til.
 Hygge
 Brian
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:3f8eb65b$0$30084$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom wrote:
 > >
 > > Men hvad er der tilbage.....gaspotentiometer, EGR ventil,
 > > benzintryk/pumpe, dyser, dårlige ledninger til en af alle sensorene,
 > > tempmåler, rpm måler ved svinghjul, utæt udstødning, utætte pakninger
 > > ved manifold ,,,,,,
 >
 > Hvad med tomgangsregulatoren ?
 > Det ville være mit første bud.
 >
 > -- 
 > Mvh
 >       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
 > www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 > Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
    Per Beer Hansen (16-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  16-10-03 16:59
 | 
 |  | 
 
            Beffer wrote:
 > Hejsa
 >
 > Minlider af noget af det samme. Jeg er dog nået frem til at det må
 > være tomgangsmotoren (luftmængde måleren) der har et problem. Har
 > også fået skiftet en defekt lampdasonde og tjekket mapsensor og det
 > mest trælse er at der ikke er en fejlkode på computeren. Så havde det
 > jo været lige til.
 Tomgangsregulatoren og luftmængde måleren er 2 forskellige ting.
 Tomgangsregulatoren sidder på indsugningsslangen/røret, lige over køleren.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
     Beffer (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Beffer
 | 
 Dato :  17-10-03 16:24
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Tjhaa kært barn har mange navne. Det betyder næsten det samme. Ford
 værksteder kalder den en luftmænngde måler. Men det er en tomgangsmotor.
 Thats it.
 Hygge
 Beffer
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:bmmf8a$2sv9$1@news.cybercity.dk...
 > Beffer wrote:
 > > Hejsa
 > >
 > > Minlider af noget af det samme. Jeg er dog nået frem til at det må
 > > være tomgangsmotoren (luftmængde måleren) der har et problem. Har
 > > også fået skiftet en defekt lampdasonde og tjekket mapsensor og det
 > > mest trælse er at der ikke er en fejlkode på computeren. Så havde det
 > > jo været lige til.
 >
 > Tomgangsregulatoren og luftmængde måleren er 2 forskellige ting.
 > Tomgangsregulatoren sidder på indsugningsslangen/røret, lige over køleren.
 >
 > -- 
 > Mvh
 >       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
 > www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 > Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
      Per Beer Hansen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  17-10-03 18:44
 | 
 |  | 
 
            Beffer wrote:
 > Hejsa
 >
 > Tjhaa kært barn har mange navne. Det betyder næsten det samme. Ford
 > værksteder kalder den en luftmænngde måler. Men det er en
 > tomgangsmotor. Thats it.
 >
 På alle de Ford'er jeg har set med EFI, har der både været en
 luftmængdemåler OG en tomgangsregulator/ventil.
 Og de er ikke bygget sammen i en enhed.
 På en DOHC'er sidder luftmængdemåleren lige efter luftfilteret (en stor alu
 "kasse"), og tomgangsregulatoren sidder lidt længere henne ad
 indsugningsrøret.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
       Beffer (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Beffer
 | 
 Dato :  17-10-03 22:44
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Jeg ved ikke hvad bil du kigger på men de DOHC med efi jeg har skruet i nu
 sidder der nu kun 1 måler efter luftfilterkassen nemlig tomgangsmotoren
 eller luftmængdemåleren om du vil. Mapsensoren sidder på venster inderskærm
 ligeover for efién. Jeg ved ikke hvordan det ser ud før ´91 men efter ved
 jeg. Min egen er fra 4/93 og enanden er fra 1/91 og de er fuldstændig
 identiske.
 Hygge
 Brian
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:bmp9oi$19lm$1@news.cybercity.dk...
 > Beffer wrote:
 > > Hejsa
 > >
 > > Tjhaa kært barn har mange navne. Det betyder næsten det samme. Ford
 > > værksteder kalder den en luftmænngde måler. Men det er en
 > > tomgangsmotor. Thats it.
 > >
 >
 > På alle de Ford'er jeg har set med EFI, har der både været en
 > luftmængdemåler OG en tomgangsregulator/ventil.
 > Og de er ikke bygget sammen i en enhed.
 > På en DOHC'er sidder luftmængdemåleren lige efter luftfilteret (en stor
 alu
 > "kasse"), og tomgangsregulatoren sidder lidt længere henne ad
 > indsugningsrøret.
 >
 > -- 
 > Mvh
 >       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
 > www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 > Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
        Per Beer Hansen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  17-10-03 23:28
 | 
 |  | 
 
            "Beffer" <brian.lene@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f906282$0$54864$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
 > Hejsa
 >
 > Jeg ved ikke hvad bil du kigger på men de DOHC med efi
 > jeg har skruet i nu sidder der nu kun 1 måler efter
 > luftfilterkassen nemlig tomgangsmotoren eller
 > luftmængdemåleren om du vil. Mapsensoren sidder på
 > venster inderskærm ligeover for efién. Jeg ved ikke
 > hvordan det ser ud før ´91 men efter ved jeg. Min egen er
 > fra 4/93 og enanden er fra 1/91 og de er fuldstændig
 > identiske.
 >
 Jeg må til dels nok give dig ret, da jeg har siddet og sovet og blandet
 OHC'eren sammen med DOHC'eren inde i mit hovede, sorry.
 På DOHC'eren sidder der ganske rigtigt ikke en luftmængdemåler (som der gør
 på OHC'eren).
 Den "tomgangsmotor" du refererer til, er "kun" en magnetventil (som også
 sidder på OHC'eren), og dens funktion er udelukkende at regulere tomgangen,
 den har ikke nogen måle-funktion.
 Endnu engang sorry for min "soven i timen".
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
 online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
         Beffer (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Beffer
 | 
 Dato :  17-10-03 23:48
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Hey alt iorden makker. Alle kan huske forkert.
 Hygge
 Beffer
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:bmpqe7$22c8$1@news.cybercity.dk...
 > "Beffer" <brian.lene@pc.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f906282$0$54864$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
 > > Hejsa
 > >
 > > Jeg ved ikke hvad bil du kigger på men de DOHC med efi
 > > jeg har skruet i nu sidder der nu kun 1 måler efter
 > > luftfilterkassen nemlig tomgangsmotoren eller
 > > luftmængdemåleren om du vil. Mapsensoren sidder på
 > > venster inderskærm ligeover for efién. Jeg ved ikke
 > > hvordan det ser ud før ´91 men efter ved jeg. Min egen er
 > > fra 4/93 og enanden er fra 1/91 og de er fuldstændig
 > > identiske.
 > >
 >
 > Jeg må til dels nok give dig ret, da jeg har siddet og sovet og blandet
 > OHC'eren sammen med DOHC'eren inde i mit hovede, sorry.
 > På DOHC'eren sidder der ganske rigtigt ikke en luftmængdemåler (som der
 gør
 > på OHC'eren).
 > Den "tomgangsmotor" du refererer til, er "kun" en magnetventil (som også
 > sidder på OHC'eren), og dens funktion er udelukkende at regulere
 tomgangen,
 > den har ikke nogen måle-funktion.
 > Endnu engang sorry for min "soven i timen".
 >
 > -- 
 > Mvh
 >       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
 > www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
 > online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
 >
 >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
       Uffe Bærentsen (18-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  18-10-03 00:19
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse news:bmp9oi$19lm$1@news.cybercity.dk...
 > Beffer wrote:
 > > Hejsa
 > >
 > > Tjhaa kært barn har mange navne. Det betyder næsten det samme. Ford
 > > værksteder kalder den en luftmænngde måler. Men det er en
 > > tomgangsmotor. Thats it.
 > >
 >
 > På alle de Ford'er jeg har set med EFI, har der både været en
 > luftmængdemåler OG en tomgangsregulator/ventil.
 > Og de er ikke bygget sammen i en enhed.
 > På en DOHC'er sidder luftmængdemåleren lige efter luftfilteret (en stor
 alu
 > "kasse"), og tomgangsregulatoren sidder lidt længere henne ad
 > indsugningsrøret.
 
 Har kigget noget på min DOHC.
 Jeg kan ikke finde nogen luftmængdemåler............
 Hvordan bliver luftmængden målt?
 Jeg kan se at styringen får input fra MAP-sensor og fra gasspjæld-position.
 Men hvad er der mere til at indikere luftmængden på en DOHC motor?
 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
 
 
 
 
 |  |  | 
        Hans Paulin (18-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  18-10-03 07:11
 | 
 |  |  |  |  | 
         Uffe Bærentsen (19-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  19-10-03 13:18
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
 news:bmqlil$7sc$1@news.cybercity.dk...
 > Uffe Bærentsen wrote:
 >
 > > Har kigget noget på min DOHC.
 > > Jeg kan ikke finde nogen luftmængdemåler............
 >
 > news:bmpqe7$22c8$1@news.cybercity.dk
 Hvordan i Nusers lille hundehus, finder styringen så ud af luftmængden?
 PS. Den finder ud af luftmængden, bilen kører fint    mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
          jan@stevns.net (19-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  19-10-03 13:58
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev :
 >Hvordan i Nusers lille hundehus, finder styringen så ud af luftmængden?
 >PS. Den finder ud af luftmængden, bilen kører fint    Den får af vide hvordan gasspjældet står, og ved hvormange
 omdrejninger maskinen går, så er resten til at regne ud.
 (fra sonden på udstødningen ved den jo også hvordan blandingen står)
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
          Torben E (19-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  19-10-03 14:48
 | 
 |  | 
 "Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f9280e4$0$29306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hvordan i Nusers lille hundehus, finder styringen så ud af luftmængden?
 > PS. Den finder ud af luftmængden, bilen kører fint ;-
 Mon ikke med en MAP sensor.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
  B.Ingebrigtsen (16-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen
 | 
 Dato :  16-10-03 17:17
 | 
 |  | > Du har ikke prøvet at udlæse fejlkoden?
 > Det er alt for dyrt at skifte på må og få hvis du relativt enkelt kan
 udlæse
 > fejlen i computeren.
 
 Min mapsensor var en jeg tilfældigis havde liggende, og min Lamdasonde var
 defekt den kom med de forkerte tal
 
 >
 > Men hvad er der tilbage.....gaspotentiometer, EGR ventil,
 benzintryk/pumpe,
 > dyser, dårlige ledninger til en af alle sensorene, tempmåler, rpm måler
 ved
 > svinghjul, utæt udstødning, utætte pakninger ved manifold ,,,,,,
 
 Ja jeg tror jeg udlæser de fejlkoder i morgen for at se hvad der er galt
 
 
 
 
 |  |  | 
  B.Ingebrigtsen (18-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen
 | 
 Dato :  18-10-03 16:42
 | 
 |  | 
 Hmm, jeg har lige fået testet om der var nogen fejlkoder på min
 motorstyring, men nej, men mit problem er der stadig.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |