| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | tuning / sænkning Fra : Sørensen | 
  Dato :  15-10-03 20:44 |  
  |   
            Kan man få synet en 1995 Audi 80 med 40mm sænkningssæt der er TUW-godkendt
 ?.
 
 
 Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70 HK. ?.
 
 
 vh.
 Sørensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Hansen (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Hansen | 
  Dato :  15-10-03 21:09 |  
  |   
            
 > Kan man få synet en 1995 Audi 80 med 40mm sænkningssæt der er TUW-godkendt
 
 Jepper kan du godt det er ingen problem...
 
 > Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70 HK. ?.
 
 Man må øge effekten med 20%..!
 >
 >
 Lars
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           A. K. (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : A. K. | 
  Dato :  15-10-03 21:57 |  
  |   
            
 "Lars Hansen" <Lars_hansen@lite.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f8da984$0$54813$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Kan man få synet en 1995 Audi 80 med 40mm sænkningssæt der er
 TUW-godkendt
 >
 > Jepper kan du godt det er ingen problem...
 >
 > > Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70 HK.
 ?.
 >
 > Man må øge effekten med 20%..!
 > >
 > >
 Hvad er 20% af 54, jeg mener det er 10,8 lagt til de 54 det giver da kun
 64,8
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Brian Fisker [8900] (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Fisker [8900] | 
  Dato :  15-10-03 22:05 |  
  |   
            "A. K." <ugyldig@ugyldig.ugyldig> skrev i en meddelelse
 news:3f8db494$0$27360$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hvad er 20% af 54, jeg mener det er 10,8 lagt til de 54 det giver da
 kun
 > 64,8
 
 Korrekt, og???
 
 \Mandal
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Fisker [8900] (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Fisker [8900] | 
  Dato :  15-10-03 21:59 |  
  |   
            "Lars Hansen" <Lars_hansen@lite.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f8da984$0$54813$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70
 HK. ?.
 > Man må øge effekten med 20%..!
 
 Ikke korrekt! - Så længe der tunes på den originale motor, og der ikke
 er tale om en "identitetsændring", må man hive så mange heste ud, man
 lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
 sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.
 
 \Mandal
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            B.Ingebrigtsen (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  15-10-03 23:06 |  
  |   
            > Ikke korrekt! - Så længe der tunes på den originale motor, og der ikke
 > er tale om en "identitetsændring", må man hive så mange heste ud, man
 > lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
 > sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.
 
 Nej over 20% skal du til syn og du skal med 99% sikkerhed ned til Told og
 skat. Under 20% slipper du for syn
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Thomas Strandtoft (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  15-10-03 23:49 |  
  |  
 
            "B.Ingebrigtsen" wrote:
 
 > > Ikke korrekt! - Så længe der tunes på den originale motor, og der ikke
 > > er tale om en "identitetsændring", må man hive så mange heste ud, man
 > > lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
 > > sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.
 > 
 > Nej over 20% skal du til syn og du skal med 99% sikkerhed ned til Told og
 > skat. Under 20% slipper du for syn
 Beklager Bjørn, men det er noget ævl. 
 Kig på < http://www.fstyr.dk> under "FAQ om køretøjer", "Tuning og
 andring af motor mv.". Der står et lille stykke nede at "Når der
 er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid til syn, og
 der skal oplyses om ændringerne".
 Med andre ord, selv en 0,5% "tuning" skal synes og godkendes.
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              B.Ingebrigtsen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  16-10-03 08:07 |  
  |  
 
            > Beklager Bjørn, men det er noget ævl.
 >
 > Kig på < http://www.fstyr.dk> under "FAQ om køretøjer", "Tuning og
 > andring af motor mv.". Der står et lille stykke nede at "Når der
 > er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid til syn, og
 > der skal oplyses om ændringerne".
 >
 > Med andre ord, selv en 0,5% "tuning" skal synes og godkendes.
 Det ser sgu ud til at du har ret, jeg spurgte ellers i den lokale SBI-hal
 hvor de forklarede mig reglerne.
 >
 > --
 > Hygge..
 > Thomas
 >
 > < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Thomas Strandtoft (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  16-10-03 10:08 |  
  |  
 
            "B.Ingebrigtsen" wrote:
 > Det ser sgu ud til at du har ret, jeg spurgte ellers i den lokale SBI-hal
 > hvor de forklarede mig reglerne.
 Problemet er nok at der er findes ca. lige så mange fortolkninger
 af reglerne som der findes folk der interesserer sig for emnet.
 Alene bare det at mange nøjes med at kigge på T&S's regler og tror
 at det er gjort med det, siger en del om unøjagtighederne.
 < http://www.fstyr.dk> er stedet når der skal checkes hvad der er
 lovligt og kan synes. < http://www.toldskat.dk/> er stedet at
 checke for den økonomiske side af sagen. Hvis der skal plader på
 bilen skal begge parter være tilfredse..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Brian Fisker [8900] (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Fisker [8900] | 
  Dato :  16-10-03 06:48 |  
  |   
            "B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev i
 en meddelelse news:3f8dc4db$0$54829$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Nej over 20% skal du til syn og du skal med 99% sikkerhed ned til Told
 og
 > skat. Under 20% slipper du for syn
 
 Jeg nævner intet om syn... Jeg tager stilling til, hvorvidt der skal
 betales ekstra afgift eller ej.
 Jeg skriver dog, at det selvfølgelig er et krav, at bremser, undervogn
 osv. "svarer til" tuningen, og hér er det syn kommer ind i handlen.
 
 \Mandal
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            //zigge (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : //zigge | 
  Dato :  15-10-03 23:15 |  
  |   
            
 "Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f8db502$0$9732$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Lars Hansen" <Lars_hansen@lite.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f8da984$0$54813$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > > Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70
 > HK. ?.
 > > Man må øge effekten med 20%..!
 >
 > Ikke korrekt! - Så længe der tunes på den originale motor, og der ikke
 > er tale om en "identitetsændring", må man hive så mange heste ud, man
 > lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
 > sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.
 
 Ok, og hvornår er der så tale om det?
 Jeg havde lidt tænkt på at gøre lidt ved min men hvornår er der tale om
 isentitetsændring; Jeg har listet lidt af de ting man kan lave, hvilke er
 do's og hvilke er dont's?
 
 Opboring af cylindre.
 Dieselkrumtap og kortere stempler.
 Spjældhuse.
 fra 8 til 16 ventilers top.
 Anden gearkasse.
 Anden motorblok.
 
 Og hvad siger synsmanden hvis han sætter sig ind og forventer at have 125 Hk
 men finder f.eks. 230Hk?
 Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den kan
 blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den - eller
 er der noget jeg ikke har fået fat i?
 
 
 Mvh
 //zigge
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             B.Ingebrigtsen (15-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  15-10-03 23:44 |  
  |   
            > Ok, og hvornår er der så tale om det?
 > Jeg havde lidt tænkt på at gøre lidt ved min men hvornår er der tale om
 > isentitetsændring; Jeg har listet lidt af de ting man kan lave, hvilke er
 > do's og hvilke er dont's?
 >
 > Opboring af cylindre.
 > Dieselkrumtap og kortere stempler.
 > Spjældhuse.
 > fra 8 til 16 ventilers top.
 > Anden gearkasse.
 > Anden motorblok.
 >
 > Og hvad siger synsmanden hvis han sætter sig ind og forventer at have 125
 Hk
 > men finder f.eks. 230Hk?
 > Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den kan
 > blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den -
 eller
 > er der noget jeg ikke har fået fat i?
 
 
 Hvis du tuner over 20% skal du til syn. His du ikke får den godkendt kan det
 meget vel ske at din forsikring ikke gælder i tilfælde af uheld.  En MEGET
 god ting er lige at snakke med din synshal om dine planer, mine egne planer
 om turbo og 200HK på min sierra blev opgivet efter at reglerne gik op for
 mig, det er dyrt og gøre det lovligt, og hjernedødt at gøre det ulovligt
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Thomas Strandtoft (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  16-10-03 00:02 |  
  |  
 
            //zigge wrote:
 > Jeg havde lidt tænkt på at gøre lidt ved min men hvornår er der tale om
 > isentitetsændring; Jeg har listet lidt af de ting man kan lave, hvilke er
 > do's og hvilke er dont's?
 > 
 > Opboring af cylindre.
 Told & Skat (T&S) kigger primært på om motorblok, krumptap og
 topstykke er blevet modificeret eller udskiftet. En opboring =
 modificering af motorblokken. Hvis effektforøgelsen er mere end
 20% vil de forlange at der betales ny afgift.
 Statens Bilinspektion (SBI) vil have dokumentation for at bilen
 ikke forurener mere end standard samt at den er sikker at køre i.
 Er effektforøgelsen under 20%, så stoler SBI på at bilen
 konstruktionsmæssigt kan tåle kræfterne og forlanger kun at du
 dokumenterer forureningen. Er effektforøgelsen over 20% hedder det
 dokumentation for forurening, dokumentation for at bilen kan tåle
 kræfterne og dokumentation for at den ikke larmer mere end
 tilladt.
 > Dieselkrumtap og kortere stempler.
 Samme smøre som ovenfor, både hos T&S og hos SBI.
 > Spjældhuse.
 Dem er T&S ligeglade med, så der kommer ikke ny afgift på. SBI har
 samme krav som de hele tiden har haft ang. forurening og
 sikkerhed.
 > fra 8 til 16 ventilers top.
 Se smøren for oven igen..
 > Anden gearkasse.
 T&S er ligeglad. SBI interesserer sig for forureningen hvis bilen
 ændrer totalgearing.
 > Anden motorblok.
 Igen må jeg henvise til den lange smøre for oven.
 > Og hvad siger synsmanden hvis han sætter sig ind og forventer at have 125 Hk
 > men finder f.eks. 230Hk?
 Han siger "Må jeg se dokumentationen på at det du har lavet er
 forsvarligt". Dokumentationen der kræves vil typisk være en
 udtalelse fra fabrikken om at de er trygge ved deres konstruktion
 har 230 hk. 
 > Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den kan
 > blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den - eller
 > er der noget jeg ikke har fået fat i?
 Igen vil synsmanden se papirer på at andre har taget ansvaret for
 tingene..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              //zigge (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : //zigge | 
  Dato :  16-10-03 00:21 |  
  |   
            
"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:3F8DD1F7.455B73BC@carftp.com...
 > Han siger "Må jeg se dokumentationen på at det du har lavet er
 > forsvarligt". Dokumentationen der kræves vil typisk være en
 > udtalelse fra fabrikken om at de er trygge ved deres konstruktion
 > har 230 hk.
 >
 > > Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den
 kan
 > > blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den -
 eller
 > > er der noget jeg ikke har fået fat i?
 >
 > Igen vil synsmanden se papirer på at andre har taget ansvaret for
 > tingene..
 Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan få fabrikken i tale   
Lige en ting mere; de der TÜV godkendte reservedele man kan få... Betyder
 TÜV godkendelsen at de er "godkendt ved syn"  eller hvordan?
 Mvh
 //zigge
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Thomas Strandtoft (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  16-10-03 10:22 |  
  |  
 
            //zigge wrote:
 > Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan få fabrikken i tale   
Ja, det er nok en god ide. Hvis nu din bil ikke er topmodellen i
 en serie, kan du bygge din bil om så bremser, undervogn og deslige
 er det samme som topmodellens. Herefter kan du slippe afsted med
 at tune din bil til samme effekt som topmodellens + 20%. 
 Den 54 hk Golf Diesel der er tale om i første indlæg i tråden her
 bør altså kunne godkendes med effekten fra GTI modellen + 20%,
 hvis og såfremt det kan dokumenteres at bremser, afstivninger og
 den slags er det samme som GTI'en. Det bør kunne ordnes ved at
 sammenligne partnumre med GTI modellen og skifte de dele der er
 forskellige ud med GTI stumper. Om den så overholder lyd og
 forureningskrav er noget andet.
 > Lige en ting mere; de der TÜV godkendte reservedele man kan få... Betyder
 > TÜV godkendelsen at de er "godkendt ved syn"  eller hvordan?
 En TÜV godkendelse betyder at tyskerne har testet stumpen og
 fundet ud af at den er iorden i forhold til deres regler. Det er
 ikke automatisk det samme som at stumpen er iorden efter vores
 regler, da vores og tyskernes regler ikke er de samme, men for det
 meste accepterer synshallen stumpen. Det er dog altid værd at
 spørge dem først.
 Eks.: En sænkningsfjeder kan godt være godkendt af TÜV, men sænke
 din bil så meget at forlygten kommer under det danske krav om min.
 50 cm. fra kørebanen til underkanten af parabolen. Det vil ikke
 blive godkendt i synshallen.
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                B.Ingebrigtsen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  16-10-03 11:21 |  
  |   
            > Den 54 hk Golf Diesel der er tale om i første indlæg i tråden her
 > bør altså kunne godkendes med effekten fra GTI modellen + 20%,
 > hvis og såfremt det kan dokumenteres at bremser, afstivninger og
 > den slags er det samme som GTI'en. Det bør kunne ordnes ved at
 > sammenligne partnumre med GTI modellen og skifte de dele der er
 > forskellige ud med GTI stumper. Om den så overholder lyd og
 > forureningskrav er noget andet.
 
 Ja men pass på Told og skat ikke siger det samme som i dette tilfælde. Så
 den går heller ikke.
 
 En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct.
 Samtidig ændres:
   a.. Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 :
 1).
   b.. Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
   c.. Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre
 bremsekalibre og støvskjolde.
   d.. Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet
 udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske
 benzinindsprøjtning.
   e.. Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
   f.. Eldrevne sidespejle monteres.
   g.. Hækspoiler monteres.
 Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.
 
 Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset
 ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for
 Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.
 
 > En TÜV godkendelse betyder at tyskerne har testet stumpen og
 > fundet ud af at den er iorden i forhold til deres regler. Det er
 > ikke automatisk det samme som at stumpen er iorden efter vores
 > regler, da vores og tyskernes regler ikke er de samme, men for det
 > meste accepterer synshallen stumpen. Det er dog altid værd at
 > spørge dem først.
 >
 > Eks.: En sænkningsfjeder kan godt være godkendt af TÜV, men sænke
 > din bil så meget at forlygten kommer under det danske krav om min.
 > 50 cm. fra kørebanen til underkanten af parabolen. Det vil ikke
 > blive godkendt i synshallen.
 
 
 Korrekt, men på den side må du helelr ikek komme til syn uden en TÜV så
 bliver de til tider også utilfredse.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Thomas Strandtoft (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  16-10-03 12:41 |  
  |  
 
            "B.Ingebrigtsen" wrote:
 
 > > Den 54 hk Golf Diesel der er tale om i første indlæg i tråden her
 > > bør altså kunne godkendes med effekten fra GTI modellen + 20%,
 > > hvis og såfremt det kan dokumenteres at bremser, afstivninger og
 > > den slags er det samme som GTI'en. Det bør kunne ordnes ved at
 > > sammenligne partnumre med GTI modellen og skifte de dele der er
 > > forskellige ud med GTI stumper. Om den så overholder lyd og
 > > forureningskrav er noget andet.
 > 
 > Ja men pass på Told og skat ikke siger det samme som i dette tilfælde. Så
 > den går heller ikke.
 Så bliver det ihvertfald dyrt.. Min kommentar var nu rettet mod
 Zigge's "Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan få fabrikken i
 tale   ", så det var for at illustrere en måde at få de
 konstruktive ændringer godtkendt i synshallen.
 [snip ombygning af en bmw]
 > Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.
 Jep, men mon det vil ske hvis det er en dieselgolf der tunes på?? 
 > Korrekt, men på den side må du helelr ikek komme til syn uden en TÜV så
 > bliver de til tider også utilfredse.
 Det er vel også forståeligt nok, bare fordi man har fundet en
 fjeder der passer i diameter og længde er det jo ikke sikkert den
 er velegnet til bilen, derfor foretrækker de at man står med et
 dokument der viser at fjederen er lavet til den pågældende bil..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              B.Ingebrigtsen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  16-10-03 08:19 |  
  |   
            > Told & Skat (T&S) kigger primært på om motorblok, krumptap og
 > topstykke er blevet modificeret eller udskiftet. En opboring =
 > modificering af motorblokken. Hvis effektforøgelsen er mere end
 > 20% vil de forlange at der betales ny afgift.
 >
 > Statens Bilinspektion (SBI) vil have dokumentation for at bilen
 > ikke forurener mere end standard samt at den er sikker at køre i.
 > Er effektforøgelsen under 20%, så stoler SBI på at bilen
 > konstruktionsmæssigt kan tåle kræfterne og forlanger kun at du
 > dokumenterer forureningen. Er effektforøgelsen over 20% hedder det
 > dokumentation for forurening, dokumentation for at bilen kan tåle
 > kræfterne og dokumentation for at den ikke larmer mere end
 > tilladt.
 >
 > > Dieselkrumtap og kortere stempler.
 >
 > Samme smøre som ovenfor, både hos T&S og hos SBI.
 >
 > > Spjældhuse.
 >
 > Dem er T&S ligeglade med, så der kommer ikke ny afgift på. SBI har
 > samme krav som de hele tiden har haft ang. forurening og
 > sikkerhed.
 >
 > > fra 8 til 16 ventilers top.
 >
 > Se smøren for oven igen..
 Taget fra Told og skat.
 
 Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator)
 monteres med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til
 de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af
 andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct.
 Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det
 kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af
 indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis
 effektforøgelsen overstiger 20 pct.
 
 
 Men her forståt jeg ikke afgørelsen.
 
 Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
 
   a.. Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 :
 1.
   b.. Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til
 indsprøjtningsdyser.
   c.. Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
   d.. Garrat Volvo Turbo monteres.
   e.. Intercooler monteres.
   f.. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
 
 Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var
 fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
 
 
 Men har jo nok noget at gøre med at der ikke er udskiftet ret meget på
 motoren.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               John Sahl (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  16-10-03 08:34 |  
  |  
 
            B.Ingebrigtsen wrote:
 > Men har jo nok noget at gøre med at der ikke er udskiftet ret meget på
 > motoren.
 Forskellen er at med Opel'en er komponenterne taget fra en
 større model i samme modelrække. Derved udløses den ekstra
 afgift. Ved Volvoprojektet er det ikke udelukkende komponenter
 fra større modeller som er brugt.
 Det er forvirrende, men det er jo også T&S vi har med at gøre.
 --
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Thomas Strandtoft (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  16-10-03 10:37 |  
  |  
 
            "B.Ingebrigtsen" wrote:
 > Taget fra Told og skat.
 > 
 > Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator)
 > monteres med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til
 > de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af
 > andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct.
 > Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det
 > kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af
 > indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis
 > effektforøgelsen overstiger 20 pct.
 Checkliste for T&S ansatte:
 1) Er top, blok og krumptap original og umodificeret?
 2) Er der en effektforøgelse på mere end 20%?
 T&S opdager at toppen ser noget anderledes ud en den originale
 top. Det betyder at de går videre til punkt 2 og checker effekten.
 Da den er over +20% bruger de stemplet "Ny afgift!"
 > Men her forståt jeg ikke afgørelsen.
 > 
 > Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
 > 
 >   a.. Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 :
 > 1.
 >   b.. Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til
 > indsprøjtningsdyser.
 >   c.. Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
 >   d.. Garrat Volvo Turbo monteres.
 >   e.. Intercooler monteres.
 >   f.. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
 > 
 > Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var
 > fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
 > 
 > Men har jo nok noget at gøre med at der ikke er udskiftet ret meget på
 > motoren.
 Samme checkliste som ovenfor. Blok, top og krumptap er originale
 og umodificerede, lige bortset fra at der er boret 4 små huller
 med gevind i toppen. Da 1) er okay, gider de ikke bruge tid på 2).
 De bruger stemplet "Godkendt!"
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sørensen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sørensen | 
  Dato :  16-10-03 08:12 |  
  |  
 
            Tusinde tak for De mange svar, jeg kan se at det ikke kun er mig der er i
 tvivl om 20% reglen   
Hvis de 20% er gældene på en standard-blok må man så regulere ladetrykket
 ned så den kun yder 20 % ekstra ?.
 vh.
 Sørensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            B.Ingebrigtsen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  16-10-03 11:16 |  
  |  
 
            > Tusinde tak for De mange svar, jeg kan se at det ikke kun er mig der er i
 > tvivl om 20% reglen   
>
 > Hvis de 20% er gældene på en standard-blok må man så regulere ladetrykket
 > ned så den kun yder 20 % ekstra ?.
 Ja det må du gerne, men hvis du regulere det op igen efter syn, gælder din
 forsikring mugligvis ikke og din bil er ikke lovlig. Og hvis det kjun er 20%
 man skal tune er der andre og bedre måder at gøre det på.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Sørensen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sørensen | 
  Dato :  16-10-03 16:57 |  
  |   
            
 "B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev
 
  Og hvis det kjun er 20%
 > man skal tune er der andre og bedre måder at gøre det på.
 >
 >
 OK lad høre, hvordan trækker man 20% ekstra ud af en 1600 disel billigere og
 bedere end med en Turbo ?.
 
 vh.
 Sørensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              B.Ingebrigtsen (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen | 
  Dato :  16-10-03 17:18 |  
  |  
 
            > OK lad høre, hvordan trækker man 20% ekstra ud af en 1600 disel billigere
 og
 > bedere end med en Turbo ?.
 Hmm okay ved diesel er det jo rigtig nok, havde ikke lige opfattet det   
Men du har ret.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jonas R. (16-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonas R. | 
  Dato :  16-10-03 09:54 |  
  |   
            SNIP
 
 Det er meget enkelt. Hvis du tuner og ikke ændrer ved den org. motorblok må
 du tune så meget du lyster uden at skulle betale mere afgift. Hvis du
 derimod ændrer ved den org. motorblok og overstiger 20% skal du betale
 afgift pga. identitest tab. Dette er for told og skat og har intet med syn
 at gøre.
 
 Altså hvis du tuner din bil og bremser etc. er bedre end standard er det
 oki, men din bil skal kunne overholde emmisions kravene. De kan altså
 forlænge at se papirer på at den ikke forurener mere end standard. Ergo skal
 du have lavet en forureningstest som koster en bondegår. Til fx. Toyota kan
 man få en kompressor motor med 145 hk, men da denne aldrig er type godkendt
 i DK vil den aldrig blive lovlig at køre. Den letteste måde at tune på er at
 købe en bil med turbo og få fx abt til at chiptune den. Idet ABT har TÜV på
 chipningen og derved skal de godkende den i syn og der er ikke problemer med
 told og skat.
 
 Vel det er sådan jeg har fået forklaret det!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |