|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 8 eller 16 Ventiler Fra : Carsten Pedersen
 | 
 Dato :  11-10-03 12:52
 | 
 |  | Hej,
 
 affødt af et tidligere svar, hr Jeg dette spøgrsmål:
 
 Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
 ventiler?
 Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
 på?
 Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som har kørt
 217.000 KM. til 39.900,-
 Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
 ens.
 
 mvh
 
 Carsten Pedersen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Chr. L. (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chr. L.
 | 
 Dato :  11-10-03 13:36
 | 
 |  | 
 "Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
 news:3f87eef9$0$9808$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > affødt af et tidligere svar, hr Jeg dette spøgrsmål:
 >
 > Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
 > ventiler?
 > Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
 > på?
 > Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som har
 kørt
 > 217.000 KM. til 39.900,-
 > Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
 > ens.
 >
 > mvh
 >
 > Carsten Pedersen
 >
 en 8V har jo som regel færre heste end en 16V, mens en 16V normalt har to
 overliggende knastaksler, mod en 8V med en, om en lille stor motor holder
 længer, er vel mere et spørgsmål om hvor mange bank en motor har fået gennem
 sit liv.
 
 
 Chr.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren Christensen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Christensen
 | 
 Dato :  11-10-03 13:42
 | 
 |  | 
 "Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
 news:bm8tdv$jlv$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > >
 > en 8V har jo som regel færre heste end en 16V, mens en 16V normalt har to
 > overliggende knastaksler, mod en 8V med en, om en lille stor motor holder
 > længer, er vel mere et spørgsmål om hvor mange bank en motor har fået
 gennem
 > sit liv.
 >
 >
 
 En 8V motor har vel somregel mere moment ved lavere omdrejninger end en
 16V...
 
 Venligst
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  11-10-03 13:48
 | 
 |  | Søren Christensen wrote:
 
 > En 8V motor har vel somregel mere moment ved lavere omdrejninger end
 > en 16V...
 
 Ikke nødvendigvis - men den har som regel mindre moment ved høje
 omdrejningstal.
 
 Derfor føles den relativt meget mere magtfuld ved lave omdrejninger.
 
 --
 Jan W Nielsen, Århus
 Opel Vectra 2.0 8V
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  11-10-03 13:49
 | 
 |  | 
 
            Carsten Pedersen wrote:
 > Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
 > ventiler?
 Antallet af ventiler betyder ikke I SIG SELV noget for motorens holdbarhed.
   Dog har 16V-motorer alt andet lige oftere en bedre brændstoføkonomi og en
 større top-effekt.
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  Chr. L. (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chr. L.
 | 
 Dato :  11-10-03 14:13
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
 news:3f87fc5c$0$22660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Carsten Pedersen wrote:
 >
 > > Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
 > > ventiler?
 >
 > Antallet af ventiler betyder ikke I SIG SELV noget for motorens
 holdbarhed.
 >    >
 > Dog har 16V-motorer alt andet lige oftere en bedre brændstoføkonomi og en
 > større top-effekt.
 >
 > --
 > Jan W Nielsen
 >
 Jeg tror meget der er afhængigt af fabrikanten og den ECU programmering:
 se feks her på Fiat og Opel motorer på 8V og 16V, Fiats 8V er bedre end 16V
 i økonomi, mens det er omvendt med Opel's
 Fiat 1.2 8V/16V
 Maks. Drejningsmoment EU:
 Nm/kgm/ ved omdr./min.
 102 (10,4) 2500  1.2 8V
 114 (11,6) 4000  1.2 16V
 kombineret kørsel km/l
 17,5     1.2 8V
 15,4     1.2 16V
 Opel 1.6 8V/16V
 Max. drejningsmoment
 138  ved 2000 omd
 150  ved 3600 omd
 forbrug km/l
 14,1   1.6 8V
 14,5   1.6 16V
 Chr.
            
             |  |  | 
   Jan W Nielsen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  11-10-03 14:41
 | 
 |  | 
 
            Chr. L. wrote:
 > se feks her på Fiat og Opel motorer på 8V og 16V, Fiats 8V er bedre
 > end 16V i økonomi, mens det er omvendt med Opel's
 Ja, der kan være forskelle på brændstoføkonomien. Som regel er 16V´erne dog
 mest økonomiske. Dette alt andet lige.    > Fiat 1.2 8V/16V
 > Maks. Drejningsmoment EU:
 > Nm/kgm/ ved omdr./min.
 > 102 (10,4) 2500  1.2 8V
 > 114 (11,6) 4000  1.2 16V
 Det interessante er her, hvorledes 16V-motoren performer ved samme
 omdrejningstal som 8V´eren har sit maksimale drejningsmoment. Mit gært er,
 at 16V´eren har det samme moment, men at den har et ENDNU bedre moment ved
 4000 o/min.
 Der ér tilfælde, hvor det ikke forholder sig således, men som regel følger
 det nogenlunde den model.    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  jan@stevns.net (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  11-10-03 14:06
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev :
 >Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
 >ventiler?
 Ikke entydigt - f.eks er Opel CIH motoren (den i rekorden) generelt
 set yderst langlivet - hvilket ikke helt har været tilfældet for andre
 af Opel's 16 ventilede motortyper
 >Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
 >på?
 Hvis motoren har været passet pænt, holder de fleste af dem såmænd
 pænt længe
 >Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
 >ens.
 Ikke entydigt -  jeg har haft en kadett med 1100 motor, der gik langt
 over 350kkm, den forrige Rekord (en 1900) kørte også 340kkm på samme
 motor 
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Jan W Nielsen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  11-10-03 14:42
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net wrote:
 > Ikke entydigt - f.eks er Opel CIH motoren (den i rekorden) generelt
 > set yderst langlivet - hvilket ikke helt har været tilfældet for andre
 > af Opel's 16 ventilede motortyper
 Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
 ikke tandremmen går på skramlet.    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
   jan@stevns.net (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  11-10-03 14:48
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 >Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
 >ikke tandremmen går på skramlet.    Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
 De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
 motorer var sgu' ikke til at slide op  
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
    Jan W Nielsen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  11-10-03 14:51
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net wrote:
 > Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
 Ok..    > De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
 > motorer var sgu' ikke til at slide op
 Helt enig..    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    C. Caspersen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C. Caspersen
 | 
 Dato :  11-10-03 15:15
 | 
 |  | 
 
            <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:0a2gov40g4fnes0pvv7l0lla6qdbnlvdjs@dtext2.news.tele.dk...
 > De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
 > motorer var sgu' ikke til at slide op
 Der er også kædetræk i rigtige biler i dag. Nemlig Nissan !    /Caspersen
            
             |  |  | 
     Jan W Nielsen (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  11-10-03 15:15
 | 
 |  | 
 
            C. Caspersen wrote:
 > rigtige biler i dag [...] Nissan !    ???
  )
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    Karsten Andersen (12-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  12-10-03 09:54
 | 
 |  | 
 
            Sat, 11 Oct 2003 15:47:56 +0200, skrev jan@stevns.net, på 13 linier, i
 <0a2gov40g4fnes0pvv7l0lla6qdbnlvdjs@dtext2.news.tele.dk>, :
 >"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 >
 >>Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
 >>ikke tandremmen går på skramlet.    >
 >Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
 >
 >De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
 >motorer var sgu' ikke til at slide op  
 Åhhh det bruger de stadigt    -- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
             |  |  | 
  Per Beer Hansen (12-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  12-10-03 14:08
 | 
 |  | 
 
            Carsten Pedersen wrote:
 >
 > Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
 > ventiler?
 På en måde har du ret.
 Hvis man tænker på at en 16V maskine er af nyere konstruktionsdato, så er
 den jo (som regel) mere holdbar end en 8V (gammel konstruktionsdato).
 Men det er ikke på grund af de 16 ventiler, det er fordi at holdbarheden
 generelt er bedre/længere i nyere motorer ifh til de gamle.
 > Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være
 > opmærksom på?
 > Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som
 > har kørt 217.000 KM. til 39.900,-
 > Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt
 > nogenlunde ens.
 Det kommer meget an på hvordan de er blevet kørt, hvor meget de har at slæbe
 på (tung bil kontra let bil) og sidst men ikke mindst, hvordan de er blevet
 vedligeholdt.
 En motor der udelukkende kører mange små ture, vil alt andet lige slides
 mere end en tilsvarende motor, som kører lange stræk hver gang den startes.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
  Henrik B. (12-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-10-03 18:51
 | 
 |  | Per Beer Hansen wrote:
 :: På en måde har du ret.
 :: Hvis man tænker på at en 16V maskine er af nyere konstruktionsdato,
 :: så er den jo (som regel) mere holdbar end en 8V (gammel
 :: konstruktionsdato). Men det er ikke på grund af de 16 ventiler, det
 :: er fordi at holdbarheden generelt er bedre/længere i nyere motorer
 :: ifh til de gamle.
 
 Tager du f.eks. Saab's motor, er den 16-ventilede udgave mere holdbar end
 den 8-ventilede. Det skyldes bl.a. at der et bedre flow (af vand) i 16V
 toppen. Den køles med andre ord bedre, hvilket igen resulterer i at man ofte
 skal skifte toppakning på 8V-motorer, men at det hører til sjældenhederne på
 en 16V-motor.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |