| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Bekymringer bekymringer. Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 09:17 |  
  |   
            
 Svigerfar skulle prøve en tur en tur i den nye bil og efter et stykke tid 
 begyndte han at brokke sig over gearskiftet. Jeg havde lige kørt godt 100km i 
 den i den indre by og havde ikke bemærket noget. Lige som for at demostrere 
 børstede han lige tænderne på kassen med 90km/t, hvilket jeg ikke syntes 
 specielt om i betragtning af at jeg kun har haft den en uge.
 
 Den gamle Opel havde et gearskifte som en traktor, man kunne ligefrem se 
 tandhjulene for sig og der skulle godt med armbevægelser til.
 Carinaen's gearskifte er nærmest som en lyskontakt, klik op i første klik ned i 
 anden osv ikke meget vandring og ingen tvivl om hvor hvilke gear er.
 
 Nu ved jeg godt at Ford'en han kører i har et gearskifte som en pind i en pakke 
 smør (på den gode måde), men alligevel (jeg kunne ligefrem tro han gjorde der 
 fordi han var harm over at jeg ikke købte en Ford).
 
 Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
 Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 
 Mvh
 
    Roberto Saldo (formodentlig bekymret uden grund)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Max[dk] (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max[dk] | 
  Dato :  10-10-03 09:23 |  
  |  
 
            > Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
 > Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 Hmmm...ikke fordi jeg vil sige noget skidt om din svigerfar...men jeg synes
 at det lyder s.....!
 Nå men, har du sagt til ham at jappere ofte har et strammere gearskift? det
 er jo smag og behag hvad man kan lide   
/Max
 Som holder af en japanere
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Roberto Saldo (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 09:29 |  
  |  
 
            Max[dk] wrote:
 >>Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
 >>Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 > 
 > 
 > Hmmm...ikke fordi jeg vil sige noget skidt om din svigerfar...men jeg synes
 > at det lyder s.....!
 Skidt?
 Søgt?
 Snobbet?
 Hvad!, hvad!
 > Nå men, har du sagt til ham at jappere ofte har et strammere gearskift? det
 > er jo smag og behag hvad man kan lide   
Jeg sagde han bare skulle træde koblingen ordentligt i bund og talte til 20 
 indvendig :)
 > /Max
 > Som holder af en japanere
 Jeg er på vej.
 -- 
 Med venlig hilsen/Best regards
    Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
                  "Recursive: Adj. See Recursive."
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Max[dk] (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max[dk] | 
  Dato :  10-10-03 09:50 |  
  |  
 
            > Skidt?
 > Søgt?
 > Snobbet?
 >
 > Hvad!, hvad!
 svinsk, man er jo øm når man lige har fået bilen   
> Jeg sagde han bare skulle træde koblingen ordentligt i bund og talte til
 20
 > indvendig :)
 hmm...kunne jo godt være lidt trætte synkromesse. men der er jo forskel på
 om man kører den som en sportsvogn eller bare ganske alm. og roligt   
(jeg kan mærke stor forskel på om jeg har travlt/er sur/træt)   
> Jeg er på vej.
 Jeg har haft 2 jappere og en "pizza-spiser" og jeg har svært ved at få mig
 selv til at købe andet en japaner   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Roberto Saldo (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 10:34 |  
  |  
 
            Max[dk] wrote:
 >>Skidt?
 >>Søgt?
 >>Snobbet?
 >>
 >>Hvad!, hvad!
 > 
 > svinsk, man er jo øm når man lige har fået bilen   
Joe tak!
 >>Jeg sagde han bare skulle træde koblingen ordentligt i bund og talte til
 >>20 indvendig :)
 > 
 > hmm...kunne jo godt være lidt trætte synkromesse. men der er jo forskel på
 > om man kører den som en sportsvogn eller bare ganske alm. og roligt   
> (jeg kan mærke stor forskel på om jeg har travlt/er sur/træt)   
Det plejer at være 1.  måske 2. gear der har fået bank men det her var i 3.
 >>Jeg er på vej.
 > 
 > Jeg har haft 2 jappere og en "pizza-spiser" og jeg har svært ved at få mig
 > selv til at købe andet en japaner   
:)
 -- 
 Med venlig hilsen/Best regards
    Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
                  "Recursive: Adj. See Recursive."
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  10-10-03 09:26 |  
  |  
 
            Øhhh Roberto...
 Det er vel ikke sådan at du er bare en lille smule paranoid, og med en lille
 smule hypokondriske tendenser??  
mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Roberto Saldo (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 09:27 |  
  |  
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 > Øhhh Roberto...
 > Det er vel ikke sådan at du er bare en lille smule paranoid, og med en lille
 > smule hypokondriske tendenser??  
I udpræget grad!!
 Den mindste mislyd fra maskineriet og jeg ligger og roder på asfalten i timer!!!
 -- 
 Med venlig hilsen/Best regards
    Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
                  "Recursive: Adj. See Recursive."
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  10-10-03 09:29 |  
  |   
            Roberto Saldo wrote:
 
 > Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 
 Jeg vil mene, der er generel træghed eller slaphed i gearskiftet, hvis det
 er kulissen, den er gal med.
 
 Jeg ved ikke, om sådan en Carina har stænger eller kabeltræk..?
 
 Kører hans Ford godt nok bedre i gearet end din Toyota..? Jeg ville have
 troet, det var umuligt...
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Roberto Saldo (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 09:31 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 > Roberto Saldo wrote:
 > 
 > 
 >>Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 > 
 > 
 > Jeg vil mene, der er generel træghed eller slaphed i gearskiftet, hvis det
 > er kulissen, den er gal med.
 > 
 > Jeg ved ikke, om sådan en Carina har stænger eller kabeltræk..?
 
 Dunno, kabel vil jeg gætte på.
 
 > Kører hans Ford godt nok bedre i gearet end din Toyota..? Jeg ville have
 > troet, det var umuligt...
 
 Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
 Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske er han 
 bare sat :)
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen/Best regards
 
    Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
 
                  "Recursive: Adj. See Recursive."
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  10-10-03 09:39 |  
  |   
            Roberto Saldo wrote:
 
 > Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
 > Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske
 > er han bare sat :)
 
 Toyota har efter min mening et fuldstændig kanon gearskifte.
 
 Jeg sukker ofte efter min tidligere Carina, når jeg starter den grove kværn
 op i vectra´en og trækker i det "gammeldaws" gearskifte. Jeg ville ønske,
 der istedet var ilagt en Toyota-maskine med transmission, der havde samme
 effektforløb og udveksling som min 2NE-motor.
 
 Jeg holder nemlig stadig af de over 180 Nm ved 2500 o/min og det ekstremt
 lange 5. gear..
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Weis (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  10-10-03 11:57 |  
  |   
            
 "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote:
 
 > Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
 > Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske
 er han
 > bare sat :)
 
 Min II-er havde kabel. For så vidt fungerede det fint, men nogle gange
 børstede den tænder når jeg havde for travlt til at træde koblingen
 helt i bund. Det har ikke været et problem med mine andre biler, men
 jeg tror det hæng sammen med at 2.0 maskinen lagde mere op til sjov
 end hvad jeg ellers har kørt i.
 
 Kun to problemer:
 
 1. Nogle unge mennesker havde lånt den (uden at spørge om lov) og
 formodentlig kørt den lidt hårdt. Den kom i hvert fald tilbage med en
 smadret rude, en bulet fælg, en ordentlig bule i vognbunden og et
 ødelagt gearskifte. Det var noget med en føringsgaffel som var blevet
 bøjet. Ny kasse i.
 
 2. 5te gearet begyndte pludseligt at hoppe ud af greb ved neutral gas.
 "Noget" var slidt, men lige præcist 5te gearet kunne reparares gennem
 en luge i kassen.
 
 mvh
 Peter
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Roberto Saldo (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 14:29 |  
  |   
            Peter Weis wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote:
 > 
 > 
 >>Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
 >>Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske
 > 
 > er han
 > 
 >>bare sat :)
 > 
 > 
 > Min II-er havde kabel. For så vidt fungerede det fint, men nogle gange
 > børstede den tænder når jeg havde for travlt til at træde koblingen
 > helt i bund. Det har ikke været et problem med mine andre biler, men
 > jeg tror det hæng sammen med at 2.0 maskinen lagde mere op til sjov
 > end hvad jeg ellers har kørt i.
 
 :)
 
 > Kun to problemer:
 > 
 > 1. Nogle unge mennesker havde lånt den (uden at spørge om lov) og
 > formodentlig kørt den lidt hårdt. Den kom i hvert fald tilbage med en
 > smadret rude, en bulet fælg, en ordentlig bule i vognbunden og et
 > ødelagt gearskifte. Det var noget med en føringsgaffel som var blevet
 > bøjet. Ny kasse i.
 
 Ja det kunne lige passe, jeg er ikke superelite noget steder :(
 
 De sagde i radioen imorges at politiet skulle til at gøre noget ved såkaldte utryghedsøgende 
 forbrydelser, dvs vold, indbrud hærværk osv. Vi kan jo kun håbe det bedste.
 
 > 2. 5te gearet begyndte pludseligt at hoppe ud af greb ved neutral gas.
 > "Noget" var slidt, men lige præcist 5te gearet kunne reparares gennem
 > en luge i kassen.
 
 Sådan noget er der heldigvis lang tid til.
 
 Gearet går fint og jeg nyder bare hvert øjeblik.
 
 Mvh
    Roberto (man skal trods alt ikke ta' sorgerne på forskud :)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TDN (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TDN | 
  Dato :  10-10-03 16:19 |  
  |   
            
 "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse
 news:bm5pt7$20s$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > Svigerfar skulle prøve en tur en tur i den nye bil og efter et stykke tid
 > begyndte han at brokke sig over gearskiftet. Jeg havde lige kørt godt
 100km i
 > den i den indre by og havde ikke bemærket noget. Lige som for at
 demostrere
 > børstede han lige tænderne på kassen med 90km/t, hvilket jeg ikke syntes
 > specielt om i betragtning af at jeg kun har haft den en uge.
 >
 > Den gamle Opel havde et gearskifte som en traktor, man kunne ligefrem se
 > tandhjulene for sig og der skulle godt med armbevægelser til.
 > Carinaen's gearskifte er nærmest som en lyskontakt, klik op i første klik
 ned i
 > anden osv ikke meget vandring og ingen tvivl om hvor hvilke gear er.
 >
 > Nu ved jeg godt at Ford'en han kører i har et gearskifte som en pind i en
 pakke
 > smør (på den gode måde), men alligevel (jeg kunne ligefrem tro han gjorde
 der
 > fordi han var harm over at jeg ikke købte en Ford).
 >
 > Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
 > Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 >
 > Mvh
 >
 >    Roberto Saldo (formodentlig bekymret uden grund)
 >
 Hej !
 
 Mon ikke Toyota'en bare er sådan. Jeg har i nyere tid prøvet to Avensis'er
 (brugte fra ca. 1998-99), den ene en 1.8'er og den anden en 2.0'er. Begge
 børstede tænder ved et frisk skift fra 2-3 gear under kraftig accelleration.
 Men måske er det noget med koblingspunktet der ligger anderledes end man er
 vant til det i den bil man kører i til daglig.
 
 Mvh
 Thomas
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Tom (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom | 
  Dato :  10-10-03 16:43 |  
  |   
            
> Nu ved jeg godt at Ford'en han kører i har et gearskifte som en pind i en
 pakke
 > smør (på den gode måde), men alligevel (jeg kunne ligefrem tro han gjorde
 der
 > fordi han var harm over at jeg ikke købte en Ford).
 >
 > Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
 > Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 Hmm hvis en bil ikke skulle kunne tåle at man pudser tænder (bevidst eller
 ubevidst) så er den ikke værd at samle på. De fleste biler er konstureret
 til at kunne tåle lidt fejlbetjening uden at tænderne flyver ud af kassen.
 Hvis han kører mondeo II som har kabelskifte så fungerer det ganske
 fortrinligt (som i smør), men hvordan det er på din riskoger sammenlignet
 med skal jeg ikke kunne sige.
 Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur    
-- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  10-10-03 16:46 |  
  |  
 
            Tom wrote:
 > Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur    
*LOL*
 Ja, gør det, Roberto..   
(Mindes engang vhor jeg ved et uheld smed en Astra i anden gear ved 140
 km/t. Dét kunne den ikke lide..   
(Knækkede en ventil)
 --
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Roberto Saldo (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  10-10-03 17:00 |  
  |  
 
            Tom wrote:
 ...
 >>Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
 >>Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
 > 
 > 
 > Hmm hvis en bil ikke skulle kunne tåle at man pudser tænder (bevidst eller
 > ubevidst) så er den ikke værd at samle på. De fleste biler er konstureret
 > til at kunne tåle lidt fejlbetjening uden at tænderne flyver ud af kassen.
 > Hvis han kører mondeo II som har kabelskifte så fungerer det ganske
 Mondeo V1 med de triste lygter.
 > fortrinligt (som i smør), men hvordan det er på din riskoger sammenlignet
 > med skal jeg ikke kunne sige.
 Jeg har som sagt ikke haft problemer, men jeg kommer jo osse fra en gammel Opel hvor sjusk med 
 gearskiftet betales kontant ved kasse 1.
 Man kan jo heller ikke bare sætte sig ind i en ukendt bil og forvente at kunne det hele med det samme.
 > Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur    
Jeg kunne aldrig finde på at tæske en bil jeg har lånt, ikke engang en lejet, men tanken er da 
 interessant :))
 Mvh
    Roberto
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas M. Hansen (10-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  10-10-03 18:16 |  
  |  
 
            > Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur    
Hvis du er tilfreds med den kone han har begavet dig med, er det måske for
 familiefredens skyld bedst at lade være  
mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Roberto Saldo (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  11-10-03 10:11 |  
  |  
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 >>Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur    
> 
 > Hvis du er tilfreds med den kone han har begavet dig med, er det måske for
 Hun er både sød og klog. Til tider klogere end mig :)
 Desværre kører hun bil som en italiener på speed ;)
 > familiefredens skyld bedst at lade være  
Præcis.
 Mvh
    Roberto
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Weis (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  11-10-03 18:40 |  
  |   
            
 "Roberto Saldo" <rs@home.dk> wrote:
 
 > Mondeo V1 med de triste lygter.
 
 Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
 
 mvh
 Peter
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Tom (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom | 
  Dato :  11-10-03 20:19 |  
  |   
            
 
 > > Mondeo V1 med de triste lygter.
 >
 > Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
 
 V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
 V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
 V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
 
 V4 = Ford bankerot
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Andreas M. Hansen (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  11-10-03 21:09 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
 news:3f885788$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > > Mondeo V1 med de triste lygter.
 > >
 > > Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
 >
 > V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
 > V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
 > V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
 >
 > V4 = Ford bankerot
 >
 Oh ! - og salig mig som troede at V1 var en flyvende bombe som Adolf
 forgæves prøvede at få ram på England med under 2. verdenskrig....  
mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Roberto Saldo (12-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  12-10-03 05:09 |  
  |  
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 > "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
 > news:3f885788$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 >>
 >>>>Mondeo V1 med de triste lygter.
 >>>
 >>>Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
 >>
 >>V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
 >>V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
 >>V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
 >>
 >>V4 = Ford bankerot
 >>
 > 
 > 
 > Oh ! - og salig mig som troede at V1 var en flyvende bombe som Adolf
 > forgæves prøvede at få ram på England med under 2. verdenskrig....  
ROTFLMAO!
 Mvh
    Roberto
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Roberto Saldo (12-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  12-10-03 05:11 |  
  |   
            Tom wrote:
 >>>Mondeo V1 med de triste lygter.
 >>
 >>Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
 > 
 > 
 > V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
 
 Jeg skulle have skrevet Mk1, V1 så osse så forkert ud, men nu er jeg jo Ingeniør :)
 
 > V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
 > V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
 > 
 > V4 = Ford bankerot
 
 Hvorfor nu det?
 
 Mvh
    Roberto
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |