|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | YAIIIIIIIIUUUUUUUUHHUUUUUUUUUUUUU!!! Fra : Aragorn
 | 
 Dato :  09-10-03 22:54
 | 
 |  | 
 
            Jeg har fået en Mercer190D 2,5Diesel, AUT...
 Nøj hvor det bare en lækker bil, jeg elsker den, jeg eelllllsker den, den
 har kun gået 285.000km, og der er kvitteringer på alle servicne, så den har
 kun kørt det... Jeg har kigget på mange andre, enten har de kørt 600.000km,
 ellers er det nogle der har pillet ved kmtalne...
 Den kører som en drøm, jeg kan slet ikke mærke at det er en dieselhakker!!!
 Ahhh jeg har massere spørgsmål, hmmm where to start!
 Nu når man skifter gear, fx fra D ned til R, skal man så holde bremsepedalen
 ned først! hvad sker der hvis man bare hiver ned? Bilens skal holde stille
 når man skifter gear ikogså???
 Jeg rodede lidt med manuellen, men da bilen først blev importeret herop for
 et par år siden var manuellen på TYSK, og det er kke min stærke side!
 Hvad er 3   og  2  tallet til, jeg kunne læse mig lidt til kørsel ned af
 bakke, eller noget i den stil, hvad er det til? hvornår bruger jeg de`t???
 Nå bliver det snart snevjer, og jeg kan huske fra mine gamle Manta GSI
 tider, baghjulstrukken, den gled som eenn i helvede, hvordan er det på
 Merceren? den er jo lidt tungere, er det godt eller dårligt at ha automat
 gear på, når man tænker på glatte veje?
 Ved kolsdtart: hvorlænge skal bilen stå i tomgang inden man må køre? skal
 den også stå i tomgang inden man slukker bilen? det skulle man på min Toyota
 Landcruiser LJ70, men det var vist fordi der var turbo på. var det ik´?
 Hvor er det bedst at købe nogle nye sedler til bilen, må gerne være sådan
 noget recaro ligende, nogle der kender en god brugt mercergejle forretning?
 Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen? tager
 den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 Ahhh jeg kommer helt sommert med flere spørgsmål, og håber på en gode svar
 tilbage        Ahhh jeg er en glad fyr i aften, nååhhhh vi snakkes folkens,
 nu kalder kæresten mig i sengen, nat nat!!!
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  10-10-03 00:08
 | 
 |  | 
 
            Aragorn wrote:
 > Jeg har fået en Mercer190D 2,5Diesel, AUT...
 Dejlig lille komfi bil..    > Nøj hvor det bare en lækker bil, jeg elsker den, jeg eelllllsker den,
 Jeg ved ikke alverden om bilen - men hjertligt tillykke med den.    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  Karsten Andersen (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  10-10-03 03:49
 | 
 |  | 
 
            Thu, 9 Oct 2003 23:54:27 +0200, skrev Aragorn, på 43 linier, i
 <3f85d90e$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :
 >Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen? tager
 >den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 >fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 Fyrings olie er da for dyrt.
 Jeg har ikke tanket for over 5 kr i snart en del måneder.
 Så klap lige hesten    + fra 1 /11 farver de fyringsolien.
 -- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
             |  |  | 
  Tom (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  10-10-03 16:07
 | 
 |  | 
 > >Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen?
 tager
 > >den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 > >fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 >
 > Fyrings olie er da for dyrt.
 > Jeg har ikke tanket for over 5 kr i snart en del måneder.
 > Så klap lige hesten    > + fra 1 /11 farver de fyringsolien.
 Hvis man kender en landmand så har de som regl også en tank med et par
 tusinde liter afgiftsfri diesel til "volvo'en" stående.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
   Henrik B. (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  10-10-03 17:01
 | 
 |  | Tom wrote:
 :: Hvis man kender en landmand så har de som regl også en tank med et
 :: par tusinde liter afgiftsfri diesel til "volvo'en" stående.
 
 Dette er blot ikke den samme diesel som du får på tanken. Desuden er det
 slut efter 1/11.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  10-10-03 07:24
 | 
 |  | 
 
            "Aragorn" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f85d90e$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har fået en Mercer190D 2,5Diesel, AUT...
 Tillykke...
 > Ahhh jeg har massere spørgsmål, hmmm where to start!
 Ok.
 > Nu når man skifter gear, fx fra D ned til R, skal man så holde bremsepedalen
 > ned først! hvad sker der hvis man bare hiver ned? Bilens skal holde stille
 > når man skifter gear ikogså???
 Jeg ved ikke hvordan det er på din. på min Chrysler kan jeg uden problemer sætte
 den i R mens den stadig triller fremad... Bilen sætter den ikke i bakgear før
 bilen holder stille.
 > Jeg rodede lidt med manuellen, men da bilen først blev importeret herop for
 > et par år siden var manuellen på TYSK, og det er kke min stærke side!
 Kender det kun alt for godt...     > Hvad er 3   og  2  tallet til, jeg kunne læse mig lidt til kørsel ned af
 > bakke, eller noget i den stil, hvad er det til? hvornår bruger jeg de`t???
 Når du ønsker at forhindre bilen i at skifte et gear op. Det kan du fx bruge ned
 af bakke, så du før motorbremsen. Du kan fx og vælge at sætte den i 3, når du
 kører med trailer. Nogle biler har ikke godt af at trække i D. Andre er gearet
 sådan, at den hele tiden skifter gear, hvorfor det er bedre, at den bliver i 3.
 > Nå bliver det snart snevjer, og jeg kan huske fra mine gamle Manta GSI
 > tider, baghjulstrukken, den gled som eenn i helvede, hvordan er det på
 > Merceren? den er jo lidt tungere, er det godt eller dårligt at ha automat
 > gear på, når man tænker på glatte veje?
 Jeg tror ikke at den smutter så let som din Manta...
 Generalt kan jeg ikke lide aut.gear om vinteren, da du ikke bestemmer, hvornår
 den skal skifte gear. Specielt en Astro jeg havde var ikke rar. 200 hk,
 baghjulstræk, næsten ingen vægt bagi sammen med et træls gearskifte. Den kunne
 finde på at gearne ned til 1 i et sving. Dermed smed den bagenden, og det kunne
 let gå galt, hvis man ikke var opmærksom.
 > Ved kolsdtart: hvorlænge skal bilen stå i tomgang inden man må køre? skal
 > den også stå i tomgang inden man slukker bilen? det skulle man på min Toyota
 > Landcruiser LJ70, men det var vist fordi der var turbo på. var det ik´?
 Korrekt. Det anbefales at monterer en turbotimer - enten i selvstændig form
 eller i forbindelse med en alarm.
 Jeg kender ikke mange der gider sidde og vente på turbo - og de fleste tror at
 der er gået lang nok tid, når der er gået 10 sek. - tiden går langsomt, når man
 venter.
 > Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen? tager
 > den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 > fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 Nogle mener, at fyringsolie og diesel kommer fra de samme tanke. Jeg tror, at
 dette er tilfældet nogle steder. Andre steder er det ikke. MEN jeg tror så til
 gengæld, at det der er fyringsolie i dag er mindste ligeså godt, som det der var
 dielsen for 15.-20 år siden, hvorfor jeg ike ville betænke på for, at kører på
 fyringsolie i en bil af den alder.
 Men det er da lang tid siden jeg har tanket diesel, som har kostet mere end
 fyringsolien...
 > Ahhh jeg kommer helt sommert med flere spørgsmål, og håber på en gode svar
 > tilbage     Håber du er tilfreds...     > Ahhh jeg er en glad fyr i aften, nååhhhh vi snakkes folkens,
 > nu kalder kæresten mig i sengen, nat nat!!!
 Det er vel ikke det værste, der kan ske...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
  Henrik B. (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  10-10-03 08:56
 | 
 |  | Morten Fruergaard wrote:
 ::: Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i
 ::: bilen? tager den meget skade af det? jeg fik afvide at mange
 ::: mennesker brugte fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for
 ::: bilen???
 ::
 :: Nogle mener, at fyringsolie og diesel kommer fra de samme tanke. Jeg
 :: tror, at dette er tilfældet nogle steder.
 
 Nej det er ikke.
 
 :: MEN jeg tror så til gengæld, at det der er fyringsolie i dag er
 :: mindste ligeså godt, som det der var dielsen for 15.-20 år siden,
 :: hvorfor jeg ike ville betænke på for, at kører på fyringsolie i en
 :: bil af den alder.
 
 Der er ingen smørende additiver i fyringsolie, ligesom det har en anden
 viskocitet (= tykkere).
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Morten Fruergaard (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  10-10-03 12:10
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 > :: Nogle mener, at fyringsolie og diesel kommer fra de samme tanke. Jeg
 > :: tror, at dette er tilfældet nogle steder.
 >
 > Nej det er ikke.
 Det er jo så det, man kan diskutere til hudløshed.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
    Vejlby [9xxx] (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Vejlby [9xxx]
 | 
 Dato :  10-10-03 17:41
 | 
 |  | > > :: Nogle mener, at fyringsolie og diesel kommer fra de samme tanke. Jeg
 > > :: tror, at dette er tilfældet nogle steder.
 > >
 > > Nej det er ikke.
 >
 > Det er jo så det, man kan diskutere til hudløshed.
 >
 
 Det kunne man sikkert. Jeg har dog kendskab til et sted i Randers hvor der
 kun er en tank hvorfra der pumpes til de to forskellige standere, disel og
 fyringsolie.
 Denne oplysning har jeg gennem bekendtskab til ejeren.
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
     Morten Fruergaard (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  10-10-03 18:37
 | 
 |  | 
 
            "Vejlby [9xxx]" <vejlby@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
 news:bm6ndd$d8$1@sunsite.dk...
 > > > :: Nogle mener, at fyringsolie og diesel kommer fra de samme tanke. Jeg
 > > > :: tror, at dette er tilfældet nogle steder.
 > > > Nej det er ikke.
 > > Det er jo så det, man kan diskutere til hudløshed.
 > Det kunne man sikkert. Jeg har dog kendskab til et sted i Randers hvor der
 > kun er en tank hvorfra der pumpes til de to forskellige standere, disel og
 > fyringsolie.
 > Denne oplysning har jeg gennem bekendtskab til ejeren.
 Hvilket blot bekræfter mig i at det nogle steder i hvert fald kommer fra samme
 tank.
 Tak til Jakob.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
      Henrik B. (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  10-10-03 19:10
 | 
 |  | Morten Fruergaard wrote:
 ::: Det kunne man sikkert. Jeg har dog kendskab til et sted i Randers
 ::: hvor der kun er en tank hvorfra der pumpes til de to forskellige
 ::: standere, disel og fyringsolie.
 ::: Denne oplysning har jeg gennem bekendtskab til ejeren.
 ::
 :: Hvilket blot bekræfter mig i at det nogle steder i hvert fald kommer
 :: fra samme tank.
 ::
 :: Tak til Jakob.
 
 Ja, og HVER gang "ejeren" sælger en liter fyringsolie, sætter han penge
 til - I don't think so....
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Lasse Langwadt Chris~ (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Langwadt Chris~
 | 
 Dato :  10-10-03 20:51
 | 
 |  | Henrik B. wrote:
 > Morten Fruergaard wrote:
 > ::: Det kunne man sikkert. Jeg har dog kendskab til et sted i Randers
 > ::: hvor der kun er en tank hvorfra der pumpes til de to forskellige
 > ::: standere, disel og fyringsolie.
 > ::: Denne oplysning har jeg gennem bekendtskab til ejeren.
 > ::
 > :: Hvilket blot bekræfter mig i at det nogle steder i hvert fald kommer
 > :: fra samme tank.
 > ::
 > :: Tak til Jakob.
 >
 > Ja, og HVER gang "ejeren" sælger en liter fyringsolie, sætter han penge
 > til - I don't think so....
 >
 > M.v.h.
 >
 
 Det er vel ikke helt usandsynligt at der først skal betales afgift
 bagefter? dvs. det der solgt som diesel betales der en afgift af, det
 der er solgt som fyringolie betales der en anden afgift af.
 Sådan at det eneste "tab" er forskellen mellem den afgift afgifts
 indkøbspris, hvilket sikker opvejes af den øgede omsætning ....
 
 -Lasse
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Henrik B. (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  10-10-03 21:21
 | 
 |  | Lasse Langwadt Christensen wrote:
 :: Det er vel ikke helt usandsynligt at der først skal betales afgift
 :: bagefter? dvs. det der solgt som diesel betales der en afgift af, det
 :: der er solgt som fyringolie betales der en anden afgift af.
 :: Sådan at det eneste "tab" er forskellen mellem den afgift afgifts
 :: indkøbspris, hvilket sikker opvejes af den øgede omsætning ....
 
 Afgiften beregnes af dét der læsses på tankbilerne, når det køres ud. Ergo
 er der betalt afgift, når "tanken" får regningen.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
         Brian og Lene (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian og Lene
 | 
 Dato :  10-10-03 23:13
 | 
 |  | Har du aldrig hørt om liter tæller???
 
 Det plejer de at bruge. Jeg kender også adskillige steder hvor der kun er 1
 tank til 2 standere. Sådan er det bare. Der bruger man liter tællere til at
 regne ud hvad der går ud af hver stander.
 
 Hygge
 Brian
 
 "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f8714a5$0$54827$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Lasse Langwadt Christensen wrote:
 > :: Det er vel ikke helt usandsynligt at der først skal betales afgift
 > :: bagefter? dvs. det der solgt som diesel betales der en afgift af, det
 > :: der er solgt som fyringolie betales der en anden afgift af.
 > :: Sådan at det eneste "tab" er forskellen mellem den afgift afgifts
 > :: indkøbspris, hvilket sikker opvejes af den øgede omsætning ....
 >
 > Afgiften beregnes af dét der læsses på tankbilerne, når det køres ud. Ergo
 > er der betalt afgift, når "tanken" får regningen.
 >
 > M.v.h.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
          Henrik B. (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  11-10-03 01:01
 | 
 |  | Brian og Lene wrote:
 :: Har du aldrig hørt om liter tæller???
 ::
 :: Det plejer de at bruge. Jeg kender også adskillige steder hvor der
 :: kun er 1 tank til 2 standere. Sådan er det bare. Der bruger man
 :: liter tællere til at regne ud hvad der går ud af hver stander.
 
 Hvis jeg betaler diesel-afgift, som er højere end fyringsolieafgift, og så
 sælger skidtet som fyringsolie, så vil jeg sætte penge til. Hvor mange tror
 du der er SÅ dumme?
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
           Tom (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  11-10-03 07:59
 | 
 |  | 
 > Hvis jeg betaler diesel-afgift, som er højere end fyringsolieafgift, og så
 > sælger skidtet som fyringsolie, så vil jeg sætte penge til. Hvor mange
 tror
 > du der er SÅ dumme?
 Den afgift som skal betales opregnes vel ikke før man går ud og aflæser
 liter-tællerne og så er det da rimelig simpelt uden at nogen sætter penge
 til.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
            Henrik B. (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  11-10-03 17:56
 | 
 |  | Tom wrote:
 ::: Hvis jeg betaler diesel-afgift, som er højere end
 ::: fyringsolieafgift, og så sælger skidtet som fyringsolie, så vil jeg
 ::: sætte penge til. Hvor mange tror du der er SÅ dumme?
 ::
 :: Den afgift som skal betales opregnes vel ikke før man går ud og
 :: aflæser liter-tællerne og så er det da rimelig simpelt uden at nogen
 :: sætter penge til.
 
 Afgiften afregnes iflg. dét lastbilen læsses med.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
             Tom (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  11-10-03 20:15
 | 
 |  | 
 
 > ::: Hvis jeg betaler diesel-afgift, som er højere end
 > ::: fyringsolieafgift, og så sælger skidtet som fyringsolie, så vil jeg
 > ::: sætte penge til. Hvor mange tror du der er SÅ dumme?
 > ::
 > :: Den afgift som skal betales opregnes vel ikke før man går ud og
 > :: aflæser liter-tællerne og så er det da rimelig simpelt uden at nogen
 > :: sætter penge til.
 >
 > Afgiften afregnes iflg. dét lastbilen læsses med.
 
 Lyder MEGET usansynligt.
 Tankstanderene har et precist tal på hvad der er solgt af diesel og hvad der
 solgt af fyringsolie, det må være disse tal der danner grundlag for hvad
 tankpasseren skal sende videre til den sultne statskasse.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
              Morten Fruergaard (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  11-10-03 23:40
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > Lyder MEGET usansynligt.
 > Tankstanderene har et precist tal på hvad der er solgt af diesel og hvad
 der
 > solgt af fyringsolie, det må være disse tal der danner grundlag for hvad
 > tankpasseren skal sende videre til den sultne statskasse.
 >
 Lyder rigtigt - at detlyder usansynligt, altså...
 Jeg betaler hellerr ikke dækafgift før dækket er solgt...
 --
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
              Henrik B. (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  11-10-03 23:48
 | 
 |  | Tom wrote:
 ::::: Den afgift som skal betales opregnes vel ikke før man går ud og
 ::::: aflæser liter-tællerne og så er det da rimelig simpelt uden at
 ::::: nogen sætter penge til.
 :::
 ::: Afgiften afregnes iflg. dét lastbilen læsses med.
 ::
 :: Lyder MEGET usansynligt.
 :: Tankstanderene har et precist tal på hvad der er solgt af diesel og
 :: hvad der solgt af fyringsolie, det må være disse tal der danner
 :: grundlag for hvad tankpasseren skal sende videre til den sultne
 :: statskasse.
 
 Og hvad synes du lyder nemmest og billigst for staten: At afregne afgifter
 for ét læs (37.000 liter) olie, eller afregne afgifter for 7 forskellige
 stationer?
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
               Morten Fruergaard (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  11-10-03 23:52
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 > Og hvad synes du lyder nemmest og billigst for staten: At afregne afgifter
 > for ét læs (37.000 liter) olie, eller afregne afgifter for 7 forskellige
 > stationer?
 Hvad har det med sagen at gøre?
 Hvad vil være letteste for staten. At alle medarbejdere på en virksomhed
 alle betaler 50% i skat eller at det er individuelt for alle medarbejderne?
 --
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
                Karsten Andersen (12-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  12-10-03 09:33
 | 
 |  | 
 
            Sun, 12 Oct 2003 00:52:05 +0200, skrev "Morten Fruergaard" <mit
 fornavn@mit efternavn.com>, på 18 linier, i <bma1in$l9p$1@sunsite.dk>,
 :
 >"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 >> Og hvad synes du lyder nemmest og billigst for staten: At afregne afgifter
 >> for ét læs (37.000 liter) olie, eller afregne afgifter for 7 forskellige
 >> stationer?
 >
 >
 >Hvad har det med sagen at gøre?
 >
 >Hvad vil være letteste for staten. At alle medarbejdere på en virksomhed
 >alle betaler 50% i skat eller at det er individuelt for alle medarbejderne?
 Gu ved hvordan de tanke viol klare det så når de skal farve
 fyrinsolien.
 Altså kan de ikke sælge diesel som fyringsolie med mindre afgift.
 Så efter 1/11 må det være slut med det    -- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
             |  |  | 
                Henrik B. (12-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-10-03 18:53
 | 
 |  | Morten Fruergaard wrote:
 :: Hvad har det med sagen at gøre?
 
 Tjah, spørg de ansvarlige ministre. Jeg er sgu ligeglad, hvorfor det er som
 det, det er politikerne der har bestemt det.
 
 :: Hvad vil være letteste for staten. At alle medarbejdere på en
 :: virksomhed alle betaler 50% i skat eller at det er individuelt for
 :: alle medarbejderne?
 
 Kan ikke sammenlignes. Indkomskat er sammensat af mange faktorer, hvorimod
 en brændstofafgift er ens, uanset.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Babba-Papa (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Babba-Papa
 | 
 Dato :  10-10-03 08:07
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 9 Oct 2003 23:54:27 +0200, "Aragorn" <aragorn24@webspeed.dk>
 wrote:
 >Nu når man skifter gear, fx fra D ned til R, skal man så holde bremsepedalen
 >ned først! hvad sker der hvis man bare hiver ned? Bilens skal holde stille
 >når man skifter gear ikogså???
 >
 Jeg mener at kunne huske at man skal holde stille, før skifter til R,
 men jeg er ikke sikker på at det gælder når man skifter fra R. Men det
 skader vist ikke at holde stille, inden man skifter mellem forlæns og
 baglæns.
 >Jeg rodede lidt med manuellen, men da bilen først blev importeret herop for
 >et par år siden var manuellen på TYSK, og det er kke min stærke side!
 >
 >Hvad er 3   og  2  tallet til, jeg kunne læse mig lidt til kørsel ned af
 >bakke, eller noget i den stil, hvad er det til? hvornår bruger jeg de`t???
 >
 Korrekt, du kan ved at vælge 2 eller 3, tvinge gearkassen til ikke at
 gå højere end 2. eller 3. gear, så bilen bedre kan motorbremse ned ad
 en stejl bakke (som regel i forbindelse med tungt læs eller
 campingvogn/trailer)
 Men det kan også bruges opad bakke, så der er så meget trækkraft som
 muligt til rådighed (Igen er det mest beregnet med tungt læs)
 >Nå bliver det snart snevjer, og jeg kan huske fra mine gamle Manta GSI
 >tider, baghjulstrukken, den gled som eenn i helvede, hvordan er det på
 >Merceren? den er jo lidt tungere, er det godt eller dårligt at ha automat
 >gear på, når man tænker på glatte veje?
 >
 Nu har jeg kun prøvet kombinationerne baghjulstræk + manuel gearkasse
 (BMW 318/90 hk) samt forhjulstræk + automatgear (Audi 100 2,3/138
 hk)....
 Men hvis vi tager den sidste først, sker der ikke det helt vilde, hvis
 man kører med en let højrefod og lader bilen accelerere stille og
 roligt. Dette vil typisk heller ikke give noget videre ryk i bilen,
 når der skiftes gear (heller ikke når det sker opad bakke)
 Og hvis vi tager den første, så skader det aldrig med lidt ekstra vægt
 på bagakselen om vinteren bare 50-100 kg gør underværker. Og igen: kør
 med let højrefod.
 Hvis det skal opsummeres: Lidt ekstra vægt på bagakselen samt en let
 højrefod, så kører man rimeligt sikkert. (Det gælder jo alle biler,
 altså mht. højrefoden)
 Men prøv at finde en tom parkeringsplads, når den første sne kommer,
 og find ud af hvordan bilen opfører sig ved forskellig gasgivning (I
 mangel af sne kan eks. stranden på Rømø også bruges *he he he*)
 Men husk at politissemændene ikke ser med milde øjne på folk, der
 leger lidt.
 >Ved kolsdtart: hvorlænge skal bilen stå i tomgang inden man må køre? 
 Det er vel ikke anderledes end andre biler: Start motoren og kør
 stille og roligt indtil driftstemperaturen nås. Motoren bliver
 hurtigere varm, når den arbejder. (Min genbo tror åbenbart at det
 betyder at man skal starte motoren, træde speederen halvt ned i 2 min.
 og så kan man køre)
 >Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen? tager
 >den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 >fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 >
 Jeg tror ikke at det er decideret sundt for motoren at køre på
 fyringsolie, men om det så skulle være usundt til gengæld tør jeg ikke
 svare på. Det er et religionsspørgsmål á la Windows vs. Linux, PC vs.
 Mac osv. Så det kan give nogle ret heftige diskussioner.
 >Ahhh jeg kommer helt sommert med flere spørgsmål, og håber på en gode svar
 >tilbage        Ahhh jeg er en glad fyr i aften, nååhhhh vi snakkes folkens,
 >nu kalder kæresten mig i sengen, nat nat!!!
 >
 Nå, der var ingen spørgsmål om kørestil og opvarmning....nå, jamen så
 nat-nat. *GG*
 - -
 Babba-Papa
            
             |  |  | 
  Henrik B. (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  10-10-03 08:57
 | 
 |  | Babba-Papa wrote:
 ::: Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i
 ::: bilen? tager den meget skade af det? jeg fik afvide at mange
 ::: mennesker brugte fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for
 ::: bilen???
 :::
 :: Jeg tror ikke at det er decideret sundt for motoren at køre på
 :: fyringsolie, men om det så skulle være usundt til gengæld tør jeg
 :: ikke svare på. Det er et religionsspørgsmål á la Windows vs. Linux,
 :: PC vs. Mac osv. Så det kan give nogle ret heftige diskussioner.
 
 Arh, religion har nok ikke noget med et at gøre. Men det er to vidt
 forskellige produkter.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
  claus b. p. (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  10-10-03 10:34
 | 
 |  | >
 > Nøj hvor det bare en lækker bil, jeg elsker den, jeg eelllllsker den, den
 > har kun gået 285.000km, og der er kvitteringer på alle servicne, så den
 har
 Tillykke og velkommen til.
 
 > Nu når man skifter gear, fx fra D ned til R, skal man så holde
 bremsepedalen
 > ned først! hvad sker der hvis man bare hiver ned? Bilens skal holde stille
 > når man skifter gear ikogså???
 Der skal være en spærre, som forhindrer at det kan lade sig gøre over en vis
 hastighed.
 >
 > Ved kolsdtart: hvorlænge skal bilen stå i tomgang inden man må køre? skal
 > den også stå i tomgang inden man slukker bilen? det skulle man på min
 Toyota
 > Landcruiser LJ70, men det var vist fordi der var turbo på. var det ik´?
 Jo, hvis din 250'er er uden turbo - ingen ventetid.
 > Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen?
 tager
 > den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 > fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 Hvis din tank har noget forskelligt i diesel og fyringsolietanken er det
 ikke sundt. Men det er ikke så slemt som på nye CDI og TDI motorer. De kan
 ikke tåle det.
 >
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian og Lene (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian og Lene
 | 
 Dato :  10-10-03 14:43
 | 
 |  | Hejsa
 
 Fejl igen..
 
 Cdi Og tdi matorene kan GODT tåle fyringsolien.
 
 Hygge
 Brian
 
 "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f867ce9$0$27374$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 > > Nøj hvor det bare en lækker bil, jeg elsker den, jeg eelllllsker den,
 den
 > > har kun gået 285.000km, og der er kvitteringer på alle servicne, så den
 > har
 > Tillykke og velkommen til.
 >
 > > Nu når man skifter gear, fx fra D ned til R, skal man så holde
 > bremsepedalen
 > > ned først! hvad sker der hvis man bare hiver ned? Bilens skal holde
 stille
 > > når man skifter gear ikogså???
 > Der skal være en spærre, som forhindrer at det kan lade sig gøre over en
 vis
 > hastighed.
 > >
 > > Ved kolsdtart: hvorlænge skal bilen stå i tomgang inden man må køre?
 skal
 > > den også stå i tomgang inden man slukker bilen? det skulle man på min
 > Toyota
 > > Landcruiser LJ70, men det var vist fordi der var turbo på. var det ik´?
 > Jo, hvis din 250'er er uden turbo - ingen ventetid.
 > > Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen?
 > tager
 > > den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 > > fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 > Hvis din tank har noget forskelligt i diesel og fyringsolietanken er det
 > ikke sundt. Men det er ikke så slemt som på nye CDI og TDI motorer. De kan
 > ikke tåle det.
 > >
 > /Claus
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Karsten Andersen (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  10-10-03 15:25
 | 
 |  | Fri, 10 Oct 2003 15:42:41 +0200, skrev Brian og Lene, på 46 linier, i
 <3f86b750$0$9793$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, :
 
 >Hejsa
 >
 >Fejl igen..
 >
 >Cdi Og tdi matorene kan GODT tåle fyringsolien.
 >
 >Hygge
 >Brian
 Bare man har en god økonomi.
 Får fabrikken ikke dækker noget på motoren når du bruger dette.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten
 Opel Vectra DTI
 
 
 |  |  | 
  [8700] Brian Mark Ma~ (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : [8700] Brian Mark Ma~
 | 
 Dato :  10-10-03 14:08
 | 
 |  | 
 
            Tilykke med den - suveræn dejlig bil - hvilken årgang er den?
 > Nu når man skifter gear, fx fra D ned til R, skal man så holde
 bremsepedalen
 > ned først! hvad sker der hvis man bare hiver ned? Bilens skal holde stille
 > når man skifter gear ikogså???
 Jep hold på bremsen når du skifter fra D til R. Hvis du ikke gør det siger
 det *klunk* når gearkassen kobler ind - det har dit bagtøj ikke godt af .
 > Hvad er 3   og  2  tallet til, jeg kunne læse mig lidt til kørsel ned af
 > bakke, eller noget i den stil, hvad er det til? hvornår bruger jeg de`t???
 Du låser gearkassen til max. 2 el. 3 gear. Det er til kørsel med
 campingsvogn eller i bakket terræn (evt. med campingsvogn). Det skåner
 gearkassen...
 > Ved kolsdtart: hvorlænge skal bilen stå i tomgang inden man må køre? skal
 > den også stå i tomgang inden man slukker bilen? det skulle man på min
 Toyota
 > Landcruiser LJ70, men det var vist fordi der var turbo på. var det ik´?
 Tænd den - vent et sekund eller to på olietryk og så er du kørende - men
 ikke noget med at presse en kold motor    > Ham jeg købte bilen af, sagde at han også fyldte fyrringsolie i bilen?
 tager
 > den meget skade af det? jeg fik afvide at mange mennesker brugte
 > fyrringsolie istedet for Diesel, er det sundt for bilen???
 Det burde ikke ha' taget skade af.
 > Ahhh jeg kommer helt sommert med flere spørgsmål, og håber på en gode svar
 > tilbage        Ahhh jeg er en glad fyr i aften, nååhhhh vi snakkes
 folkens,
 > nu kalder kæresten mig i sengen, nat nat!!!
 Kom bare frisk med dem - det er derfor vi er her.
  Mvh.
 B. Madsen
            
             |  |  | 
  Thomas Strandtoft (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  10-10-03 14:27
 | 
 |  | 
 
            Aragorn wrote:
 
 > Jeg har fået en Mercer190D 2,5Diesel, AUT...
 Cool, kan jeg så ikke bestille dig til en tur til lufthavnen
 imorgen tidlig??    På den seriøse side, så får du et stort tillykke med bilen. Jeg er
 ikke ligefrem Mercerfan, men jeg kan sagtens sætte mig ind i
 glæden ved at have fået en fed bil, så jeg stikker gerne armene i
 vejret når du laver "bølge"..
 Da jeg ikke har prøvet at køre med automatkasse, overlader jeg
 resten til eksperterne..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
  Olesen (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  10-10-03 15:30
 | 
 |  | 
 "Aragorn" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f85d90e$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hvor er det bedst at købe nogle nye sedler til bilen, må gerne være sådan
 > noget recaro ligende, nogle der kender en god brugt mercergejle
 forretning?
 Åh nej...ser straks en gejlet Mercedes foran mig (eller bagved..  ).
 Hvorfor fan ikke lad den stå som da den forlod fabrikken ?
 Recaro i en Mercedes 190 ? ..hehe..nej da...(selvom std. sæderne
 i en gammel Sierra alligevel er Recaro...  )
            
             |  |  | 
  [8700] Brian Mark Ma~ (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : [8700] Brian Mark Ma~
 | 
 Dato :  10-10-03 16:02
 | 
 |  | 
 > Åh nej...ser straks en gejlet Mercedes foran mig (eller bagved..  ).
 > Hvorfor fan ikke lad den stå som da den forlod fabrikken ?
 Jeg deler helt og holdent din overbevisning - men det er jo mandes bil, så
 ham om det.
 En Mercedes er pænest som den er tænkt og konstrueret.... Syndes jeg...
 Mvh.
 B. Madsen
            
             |  |  | 
  Per Beer Hansen (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  10-10-03 16:14
 | 
 |  | 
 
            Aragorn wrote:
 > Jeg har fået en Mercer190D 2,5Diesel, AUT...
 Tillykke tillykke.
 Må man spørge om alderen på damen, og måske hvad du har givet for den ?
 >
 > Hvor er det bedst at købe nogle nye sedler til bilen, må gerne være
 > sådan noget recaro ligende, nogle der kender en god brugt mercergejle
 > forretning?
 >
 Du skal bare kikke her, der er "alt" hvad du har brug for af lækre stumper:
http://makeashorterlink.com/?N10A32B26 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
  Tom (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  10-10-03 16:14
 | 
 |  | 
 > Nå bliver det snart snevjer, og jeg kan huske fra mine gamle Manta GSI
 > tider, baghjulstrukken, den gled som eenn i helvede, hvordan er det på
 > Merceren?
 Et helvede    Har en kollega som har en 190E og kender også nogle der har en 190D samt en
 240E og en 260.
 190'eren skøjter rimelig meget med bagenden når det er glat (sne eller
 islag)......og det GØR den altså uanset hvor mange racerkører der findes i
 denne gruppe     >den er jo lidt tungere, er det godt eller dårligt at ha automat
 > gear på, når man tænker på glatte veje?
 Tomatkassen kan hjælpe en anelse på det med igangsætningen men forvent ingen
 revolutioner. Der skal mange Kg i bagagerummet for at få bagenden til at
 opføre sig rimelig civiseret i glat føre.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Stephan Aller, OZ1TM~ (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stephan Aller, OZ1TM~
 | 
 Dato :  10-10-03 22:21
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3f86ccc7$0$94871$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Nå bliver det snart snevjer, og jeg kan huske fra mine gamle Manta GSI
 > > tider, baghjulstrukken, den gled som eenn i helvede, hvordan er det på
 > > Merceren?
 Jeg har en W 124, 250 turbo-diesel fra 1988, som jeg selv påtænker at lægge
 2 tunge fliser bagi til vinter - det må da være løsningen..
 En anden ting jeg vil sige er (som flere andre har skrevet) at en
 Mercedes-Benz er flottest at se på, som den kom ud fra fabrikken. Skørter,
 spoilere, chromkanter og andet gejl hører hjemme på en Kadett C eller Ford
 Taunus    Jar lige fået renoveret min egen W 124 for 30.000 (total rust, hellakering
 samt fornyelse af ret mange ting). Da jeg købte den, sad der spoiler,
 chromkanter og vindafviser til soltaget på - alt dette er afmonteret og
 resultatet er en markant mere strømlinet og stilfuld bil efter min mening.
 Nu kan jeg jo så ærge mig over jeg ikke har købt en C124 i stedet    Venlig hilsen
 Stephan Aller
            
             |  |  | 
  Aragorn (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aragorn
 | 
 Dato :  10-10-03 22:36
 | 
 |  | 
 
            Wow tusa mange tak for alle jeres mange gode mails, inde på gruppen og til
 mig privat, virklig TAK!!!
 Ehm jeg kiggede på priserne, hmmm Diesel kostede 5,40 i ok og fyringsolie
 5,32 så tænkte jeg, ahhh skidvære med alt det bøvl, jeg kører sku med Diesel
   Jeg har virklig kørt meget bil idag, ahhh det er dejligt, en lille sjov
 oplevelse: På min Astra1.6 der proppede jeg altid 300kr i automaten, og
 hældte benzin i, og idag tænkte jeg "ah merceren har sikkert kæmpe tank",
 tanken var næsten tom, men for omkring 260kr, var tanken fyldt op med
 diesel, hmmm??? nå jah diesel koster jo også mindre end Benzin heh he he !!!
 Det er ikke fordi jeg vil ændre den til en brian-ræserbil, slet ikke, jeg
 synes den er så stilet som den er!, men min sæde har det ikke så godt, helst
 er jeg efter en org sæde, men de skulle være svære at skaffe, det er derfor
 jeg nævnte det med recarosæderne! jo jo bilen er lækker som org!
 Bilen er fra 87, kom til DK i 96.   og min  kæreste er24år
 JoooooooWWWWWWWW hvad nu???? JEg kigger på olie pinden, den er ok, i mellem
 min og max, dog var olien lidt sort! så den skal skiftes  (7liter).
 Bagerst er der også en måle pind, tror den går hele vejen til
 automatgearkassen, der var også min og max karkering, men olien var 400%
 mere end max! sker der noget ved det? hvordan tømmer jeg det? ummudbart har
 jeg ikke bemærket noget ved kørslen, hvordan ved jeg om der er formeget olie
 i gearkassen?
 Til sidst kigger jeg i servobeholderen, hmmm sig mig engang, hvor er min og
 max målerne henne??? der var lidt væske i bunden, min kammerat sagde at der
 var fjer, der måske blev presset op når motoren startede, er det rigtigt?
 eller skal beholdere nvære helt fyldt op???? jeg har købt dot4 bremsevæske,
 det kan ikke bruges i servoen vel???
 Lige i starten når bilen er startet, og jeg drejer rattet første gang, så
 piver servoen et kort øjeblik, håber ikke det er fordi jeg har kørt med for
 lidt væske i to dage nu...
 Ahhhh forsatan, damen kalder igen!!!! vi snakkes i morgen gutter &
 gutinder!!! hygge!
 PS: har jeg fortalt,jeg elsker min Mercer???
            
             |  |  | 
   A. K. (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : A. K.
 | 
 Dato :  11-10-03 07:40
 | 
 |  | >> Bagerst er der også en måle pind, tror den går hele vejen til
 > automatgearkassen, der var også min og max karkering, men olien var 400%
 > mere end max! sker der noget ved det? hvordan tømmer jeg det? ummudbart
 har
 > jeg ikke bemærket noget ved kørslen, hvordan ved jeg om der er formeget
 olie
 > i gearkassen?
 Det skal tjekkes med motoren kørende og den skal være driftsvarm, så passer
 niveauet sikkert.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |