|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bremselængde Fra : Tom
 | 
 Dato :  03-10-03 16:50
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
 bredden på dækket også øges?
 Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og
 gummiblanding osv.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Roberto Saldo (03-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  03-10-03 17:16
 | 
 |  | Tom wrote:
 > Hej
 >
 > Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
 > bredden på dækket også øges?
 > Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og
 > gummiblanding osv.
 
 Hmm ikke direkte.
 Jeg ved at bremselængden er proportional med kvadratet på hastigheden og omvendt proportional med
 friktionen dæk og vej imellem.
 
 Gummiblandingerne osv er vist lidt for avanceret til den alm offentlighed.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (03-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  03-10-03 17:32
 | 
 |  | 
 "Tom"  skrev
 
 > Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
 > bredden på dækket også øges?
 
 "Også øges"?
 Det var nok ikke det du mente.
 Men ellers er det rigtigt, bremselængden øges med brede dæk.
 I princippet er det uden betydning, akseltrykket er det samme, det brede dæk
 har mindre tryk pr cm2, men til gengæld et større areal at gøre godt med, så
 den teoretiske friktion er den samme.
 
 Men i glat føre skøjter det brede dæk ovenpå vand/sne hvor et smalt dæk
 trænger ned til underlaget.
 
 Men du kan jo lave et forsøg, bor 2 huller på tværs i et viskelæder, sæt en
 snor i, læg viskelæderet på bordet læg en vægt på, hæng et lod i snoren ud
 over bordkanten, se om du kan bedømme nogen forskel i om læderet ligger på
 den brede flade eller den smalle.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  04-10-03 19:41
 | 
 |  | 
 > > Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret
 når
 > > bredden på dækket også øges?
 >
 > "Også øges"?
 > Det var nok ikke det du mente.
 > Men ellers er det rigtigt, bremselængden øges med brede dæk.
 > I princippet er det uden betydning, akseltrykket er det samme, det brede
 dæk
 > har mindre tryk pr cm2, men til gengæld et større areal at gøre godt med,
 så
 > den teoretiske friktion er den samme.
 Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
 forskel skulle være.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
   alexbo (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  04-10-03 20:15
 | 
 |  | 
 "Tom"  skrev i
 
 > Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
 > forskel skulle være.
 
 Nu er der nok meget andet end bremseegenskaberne, der har betydning for
 dækvalget i motorsport.
 
 Men nu kommer årstiden, hvor man kan se Brian med de brede dæk, kure
 op i røven på bilen foran.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Johansen [600~ (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  06-10-03 17:38
 | 
 |  | 
 
            alexbo wrote:
 > Men nu kommer årstiden, hvor man kan se Brian med de brede dæk, kure
 > op i røven på bilen foran.
 Hmm... stort set alle de Brian'er jeg kender, de nægter at køre på andet en
 vinterdæk når denne årstid nærmer sig...    -- 
 Martin Johansen
 Gør en god handel på http://tux3do.com/ Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk  for en god start!
 Ved direkte svar her på usenet, så frygt ej - min mailadresse er god nok    |  |  | 
   Roberto Saldo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  05-10-03 07:58
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 > Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
 > forskel skulle være.
 
 Nu er der jo ret stor forskel på prof. motorsport og så den daglige tur frem og tilbage til jobbet.
 
 Det ville ellers være godt hvis vejdirektoratet stod klar med koste, drys, gule og røde flag når
 problemer opstod :)
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
   Thomas Strandtoft (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  05-10-03 09:08
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
 > forskel skulle være.
 Frit fra hukommelsen er det noget med at det brede dæk er bedre
 til at transportere/fordele varmen end det smalle dæk er. Dækkenes
 gummiblanding har en given friktion som falder ganske betydeligt
 når dækkene når en høj temperatur. De brede dæk har en større
 flade at fordele varmen på og er derfor længere tid om at opnå den
 høje temperatur og som følge deraf længere tid om at give slip i
 asfalten.
 Når en bil bremser er der en mængde energi der skal bortledes. Den
 mest normale måde er at bruge bremserne. Under opbremsningen
 stiger temperaturen i dækkene. Fra motorsporten ved vi at varme i
 dækkene er en god ting da det gør dækkene klæbrige, så i første
 omgang har de smalle dæk en fordel over de brede, da de hurtigere
 bliver varme. Problemet opstår hvis bilen ikke er stoppet inden
 dækkene bliver *for* varme, så mister dækkene vedhængsevne og man
 er nødt til at slække på bremsen for at lade dem køle af.. Her har
 de brede dæk den fordel at man kan bremse i længere tid inden de
 bliver for varme..
 Set herfra er vi ude i noget med at smalle dæk er en fordel ved
 opbremsning fra lave hastigheder, mens brede er en fordel ved
 højere udgangshastigheder.. 
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
   T. Hartung (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  05-10-03 18:29
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3f7f1441$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > I princippet er det uden betydning, akseltrykket er det samme, det brede
 > dæk
 > > har mindre tryk pr cm2, men til gengæld et større areal at gøre godt
 med,
 > så
 > > den teoretiske friktion er den samme.
 >
 > Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
 > forskel skulle være.
 >
 men han har ret - de fysiske love siger at horisontalkraften (H) =
 friktionskoefficienten (my) ganget med normalkraften (N) -regner man i
 SI-enheder fåes resultatet i Newton - den gamle gut - tænk hvis han aldrig
 havde lavede de dersens love - så kunne vi spare badevægten væk allesammen
 HEHE !!!
 -- 
 mvh.
 T. Hartung
 VW Passat 1,8T - Hobby 545TK  Prestige
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
    Tom (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  05-10-03 19:10
 | 
 |  | 
 > men han har ret - de fysiske love siger at horisontalkraften (H) =
 > friktionskoefficienten (my) ganget med normalkraften (N) -regner man i
 > SI-enheder fåes resultatet i Newton - den gamle gut - tænk hvis han aldrig
 > havde lavede de dersens love - så kunne vi spare badevægten væk allesammen
 > HEHE !!!
 Formelen kender jeg godt men jeg tvivler på at det er SÅ enkelt. Formlen
 tager i højde for noget så kompliceret som en vejs ujævnheder, ruhed,
 dækkenes stigende temp osv osv.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
     T. Hartung (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  05-10-03 19:28
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3f805e65$0$48908$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > Formelen kender jeg godt men jeg tvivler på at det er SÅ enkelt. Formlen
 > tager i højde for noget så kompliceret som en vejs ujævnheder, ruhed,
 > dækkenes stigende temp osv osv.
 >
 jo faktisk gør den -  idet alt det du der nævner skal omsættes til
 friktionskoefficenten "my" som er den dimensionsløse faktor - at den så er
 H....... svær at fastlægge er noget andet   ))
 -- 
 mvh.
 T. Hartung
 VW Passat 1,8T - Hobby 545TK  Prestige
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
      Jan W Nielsen (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  07-10-03 20:43
 | 
 |  | 
 
            T. Hartung wrote:
 > alt det du der nævner skal omsættes til
 > friktionskoefficenten "my" som er den dimensionsløse faktor - at den
 > så er H....... svær at fastlægge er noget andet   ))
 Mener du, at en alm familiebil bremser bedre på smalle dæk - end på brede..?
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
       T. Hartung (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  07-10-03 21:39
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f83172f$0$26131$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 >
 > Mener du, at en alm familiebil bremser bedre på smalle dæk - end på
 brede..?
 >
 >
 >
 hehe - nej jeg mener ud fra den statiske formel og "alt andet lige" som det
 blev nævnt i begyndelsen af tråden at ... det er det samme -  idet den
 horisontale bremsevektor alene er afhængig af vægten på hjulet ganget med
 vejens friktionskoefficient.
 HVIS der er en klæbende egenskab (kohæssion - eller "tyggegummieffekt")
 mellem dæk og vej -  SÅ forholder det sig enderledes, der er det nemlig
 kontaktarealet der alene har betydning for den horisontale bremsevektors
 størrelse.
 PYHA er bange for det bliver lidt teknisk - ved ikke om jeg kan forklare det
 bedre.
 Den fulde formel hedder: H = m*N + c*A [kN]
 -- 
 mvh.
 T. Hartung
 VW Passat 1,8T - Hobby 545TK  Prestige
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
  Karsten Feddersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  04-10-03 11:28
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Tom wrote:
 > Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
 > bredden på dækket også øges?
 > Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og
 > gummiblanding osv.
 Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil. Så snart 
 du ændrer bredden udover det anbefalede kan bremselængden gå i begge 
 retninger. Sansynligvis vil bremselængden forlænges idet de ændrede 
 bremseegenskaber kan være svært for dit ABS system at håndtere.
 På visse biler kan bremsesystemets egenskaber ændres via bilens computer.
 Men påtænker du bredere dæk, bør du nok afprøve det på en lukket vej og 
 se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Mogens K (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens K
 | 
 Dato :  04-10-03 11:59
 | 
 |  | On Sat, 04 Oct 2003 12:28:04 +0200, Karsten Feddersen
 <karsten@feddersen.dk> wrote:
 
 >Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil. Så snart
 >du ændrer bredden udover det anbefalede kan bremselængden gå i begge
 >retninger. Sansynligvis vil bremselængden forlænges idet de ændrede
 >bremseegenskaber kan være svært for dit ABS system at håndtere.
 >På visse biler kan bremsesystemets egenskaber ændres via bilens computer.
 >Men påtænker du bredere dæk, bør du nok afprøve det på en lukket vej og
 >se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.
 
 Er du mekaniker?
 Ovenstående tror jeg ikke på.
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
   Karsten Feddersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  04-10-03 15:00
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Mogens K wrote:
 > Er du mekaniker?
 Nej, men det var hvad mit Ford-værksted oplyste det da jeg spurgte efter 
 bredere dæk udover de i manualen nævnte (205/45-16). I princippet lyder 
 det også meget fornuftigt i mine egne ører. I (næsten) samme øjeblik 
 hjulene blokerer slippes grebet om bremsen. Alle ved, at en blokering 
 skaber længere bremsevej end en "lige før" blokering. Da kontaktfladen 
 mellem dækket og vejen ændres ved forskellige bredder og tryk vil 
 antallet af skift mellem blokering og ikke blokering variere, grundet 
 forskellen mellem hvor hurtigt bremserne blokerer igen. For mig at se 
 vil et variende antal skift betyde variende bremselængde.
 > Ovenstående tror jeg ikke på.
 Søger man på google på tyske sider kommer der begge påstande frem. 
 Generelt siger dækproducenterne at bredere dæk er sikrere, men de lever 
 selvfølgelig også bedre af at sælge brede dæk fremfor smalle.
 Et eksempel på en test som faktisk viser begge dele er følgende:
http://www.dunlop.de/de/data/news/12news.html -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk |  |  | 
  jan@stevns.net (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  04-10-03 12:37
 | 
 |  | 
 
            Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev :
 >Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil. 
 Hvor har du den ide fra ?
 >Så snart du ændrer bredden udover det anbefalede kan bremselængden gå i begge 
 >retninger. Sansynligvis vil bremselængden forlænges idet de ændrede 
 >bremseegenskaber kan være svært for dit ABS system at håndtere.
 Hvorfor skulle det det -  ABS er baseret på hjulnav følere der måler
 om hjulet roterer eller ej , det er sgisme ligeglad med om dækkets
 bredde er det ene eller det andet.
 >På visse biler kan bremsesystemets egenskaber ændres via bilens computer.
 Det du siger vil svare til at en forhandler skal ind og justere i
 bilens elektronik, hvis en kunde vil have sin bil leveret med en anden
 størrelse dæk, end hvad er standard -  tror du selv på det ?
 >Men påtænker du bredere dæk, bør du nok afprøve det på en lukket vej og 
 >se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.
 Se - det er en god ide, og gælder alle biler ,  at sætte sig ind i
 hvordan bilen reagerer 
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
   Karsten Feddersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  04-10-03 16:36
 | 
 |  |  |  |  | 
    jan@stevns.net (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  04-10-03 17:02
 | 
 |  |  |  |  | 
  alexbo (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  04-10-03 12:41
 | 
 |  | 
 "Karsten Feddersen"  skrev
 
 > Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil.
 
 Selvfølgelig er de ikke det, de er fuldstændig ligeglade med dæk, vej,
 hastighed og alt muligt andet.
 Det er netop det geniale ved ABSén, den sørger for at alle hjul bremser med
 størst mulig effekt, uanset forskellen i friktion ved de enkelte hjul.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  E.A. (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : E.A.
 | 
 Dato :  04-10-03 13:11
 | 
 |  | 
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
 news:blm7bf$ga0$1@sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Tom wrote:
 > > Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret
 når
 > > bredden på dækket også øges?
 > > Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og
 > > gummiblanding osv.
 >
 > Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil. Så snart
 > du ændrer bredden udover det anbefalede kan bremselængden gå i begge
 > retninger. Sansynligvis vil bremselængden forlænges idet de ændrede
 > bremseegenskaber kan være svært for dit ABS system at håndtere.
 >
 > På visse biler kan bremsesystemets egenskaber ændres via bilens computer.
 >
 > Men påtænker du bredere dæk, bør du nok afprøve det på en lukket vej og
 > se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.
 >
 > -- 
 > Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 > Karsten Feddersen
 Kun en kort kommentar:
 Ammestuesnak.    Håber ikke det er standard for den nye trend i gruppen.
 EAM
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-03 14:09
 | 
 |  | 
 
            Karsten Feddersen wrote:
 > Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil.
 Hej Karsten
 Det var vist et i tågen det der.    ABS´en forholder sig til forskellen på hjulenes omdrejningshastighed. Intet
 andet.
 I øvrigt er moderne ABS´er bedre på den måde, at de opdaterer flere gange
 over tid end de gamle.
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
   Carsten Stage (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  04-10-03 14:15
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Det var vist et i tågen det der.    Det er vi enige om. Men at:
 > ABS´en forholder sig til forskellen på hjulenes omdrejningshastighed.
 > Intet andet.
 - er vi ikke ubetinget enige om. Det er nærmere hvis vi taler noger antispin
 eller lignende. ABS registrerer hvor vidt et hjul blokerer eller ej.
 Blokerer et hjul mens andre kører så vil bremsetrykket til det blokerede
 blive lettet indtil det igen roterer (meget simplificeret).
 > I øvrigt er moderne ABS´er bedre på den måde, at de opdaterer flere
 > gange over tid end de gamle.
 Rigtigt.
 -- 
 Med venlig hilsen,
 Carsten Stage
 Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk |  |  | 
    Jan W Nielsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-03 14:51
 | 
 |  | Carsten Stage wrote:
 
 >> ABS´en forholder sig til forskellen på hjulenes omdrejningshastighed.
 
 > ABS registrerer hvor vidt et hjul blokerer
 > eller ej. Blokerer et hjul mens andre kører så vil bremsetrykket til
 > det blokerede blive lettet indtil det igen roterer (meget
 > simplificeret).
 
 Er det ikke praktisk talt det samme..? (under de givne præmisser som enhver
 er enig om - blandt andet at det er under nedbremsning)
 
 Er du virkelig sikker på, at ABS´en ikke registrerer hvis det ene hjul
 pludselig kun kører rundt med 50% af de andre hjuls hastighed, fordi det er
 på skridgrænsen. I så fald er der jo ikke tale om at "ABS (blot, red.)
 registrerer hvor(-)vidt et hjul blokerer".
 
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     jan@stevns.net (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  04-10-03 16:00
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 >Er du virkelig sikker på, at ABS´en ikke registrerer hvis det ene hjul
 >pludselig kun kører rundt med 50% af de andre hjuls hastighed, fordi det er
 >på skridgrænsen. 
 Hvad skulle det gavne - altså at se på hjulenes indbyrdes hastighed ?
 ABS  (*anti* *blockier* *Systeme*)  forhindrer at et givent hjul
 blokerer, da man derved opnår tilnærmelsesvis maksimal bremseevne 
 Altså en elektromaskimekanisk version af det gamle stødbremse princip 
 næsten bloker, slæk, næsten bloker, slæk ......
 Det du ser ud til at snakke om er noget antispin/Esp agtigt noget
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
      Karsten Feddersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  04-10-03 16:29
 | 
 |  | 
 
            Hej
 jan@stevns.net wrote:
 > ABS  (*anti* *blockier* *Systeme*)  forhindrer at et givent hjul
 > blokerer, da man derved opnår tilnærmelsesvis maksimal bremseevne 
 ABS forhindrer ikke blokade, men løsner grebet på bremsen når hjulene 
 blokerer. Så jo, hjulene blokerer. Ganske vist kun kort tid af gangen.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk |  |  | 
      Jan W Nielsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-03 20:42
 | 
 |  | jan@stevns.net wrote:
 
 > Hvad skulle det gavne - altså at se på hjulenes indbyrdes hastighed ?
 
 At nappe blokeringen i dens begyndelse.
 
 > ABS  (*anti* *blockier* *Systeme*)  forhindrer at et givent hjul
 > blokerer, da man derved opnår tilnærmelsesvis maksimal bremseevne.
 
 Men er en blokering det samme som en absolut stilstand? Min opfattelse er
 stadig, at systemet reducerer bremsekraften allerede før det ene hjul opnår
 total stilstand. Ydermere er det min opfattelse, at specielt moderne
 systemer ikke behøver at have et hjul der står helt stille, før de
 aktiveres.
 
 > Det du ser ud til at snakke om er noget antispin/Esp agtigt noget
 
 Er du hélt sikker på, at jeg ikke har ret..?
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       T. Hartung (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  05-10-03 19:16
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7f2272$0$22639$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > jan@stevns.net wrote:
 >
 > At nappe blokeringen i dens begyndelse.
 >
 I princippet er systemet ret "dumt" der sider  4 små fyrer og og spørger
 hver deres hjul  "drejer du rundt - for det skal du !!"
 hvis hjulet svare nej - råber fyren "slip mine klodser !!!" altså bremse
 klodser   ))
 > Men er en blokering det samme som en absolut stilstand?
 ja det er det - ved blokering står hjulene stille og du kan ikke dreje - det
 er vel netop det ABS skal modvirke.
 > stadig, at systemet reducerer bremsekraften allerede før det ene hjul
 opnår
 > total stilstand.
 den mangler referencepunktet - "blokaden" for at kan bestemme at nu skal der
 slækkes
 > systemer ikke behøver at have et hjul der står helt stille, før de
 > aktiveres.
 >
 I går skulle jeg "skinne maj" op på Føtex's P-dæk der er belagt med epoxy -
 det regnede og jeg kørte lidt frisk til,  jeg ville dreje ind i en af de
 mange tomme p-båse mens jeg bremsede - ABS blev straks aktiveret og jeg
 kunne tydligt mærke at bilen skiftevis gled/drejede/gled/drejede til farten
 var nede til friktionen igen var god nok - så min blokere thihverthifald
  )))
 -- 
 mvh.
 T. Hartung
 VW Passat 1,8T - Hobby 545TK  Prestige
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
        Tom (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  05-10-03 19:26
 | 
 |  | 
 > I princippet er systemet ret "dumt" der sider  4 små fyrer og og spørger
 > hver deres hjul  "drejer du rundt - for det skal du !!"
 >
 > hvis hjulet svare nej - råber fyren "slip mine klodser !!!" altså bremse
 > klodser   ))
 Det er en lidt simpel forklaring for der er ikke tale om en blokring men om
 at dækket roterer med lavere hastighed end hastigheden på bilen. Dækket når
 ikke at stå stille på de moderne ABS systemer. ABS ventilerne nedsætter
 bremsekraften når et af hjulene ikke følger de andre samt der er tale om en
 (kraftig) deacceleration af hjulet/hjulene i forhold til bilens hastighed.
 Dette hvad jeg har fået forklaret af Bosch dengang jeg skulle lave noget
 test af deres ABS ventiler i forbindelse med mit arbejde.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
         T. Hartung (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  05-10-03 19:40
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3f806251$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > Det er en lidt simpel forklaring for der er ikke tale om en blokring men
 om
 > at dækket roterer med lavere hastighed end hastigheden på bilen. Dækket
 når
 > ikke at stå stille på de moderne ABS systemer. ABS ventilerne nedsætter
 > bremsekraften når et af hjulene ikke følger de andre samt der er tale om
 en
 > (kraftig) deacceleration af hjulet/hjulene i forhold til bilens hastighed.
 > Dette hvad jeg har fået forklaret af Bosch dengang jeg skulle lave noget
 > test af deres ABS ventiler i forbindelse med mit arbejde.
 >
 Det du skriver virker på mig som om at "bilens hjerne" må koge over hvis du
 laver hjulspin uden at bilen har antispin, da den så ikke kan finde ud af om
 du nu er ved at blokere 3 hjul da hjulene ikke følges ad - og da bilens
 hastighed måles på gearkassen stiger dit speedo og dermed følger det
 spindende hjul - men nu er der vel så en stoplysledning ind i putteren??
  )
 Nej - mine hjul blokere altså kortvarigt sådan mærkede jeg det tydeligt i
 går ved Føtex.
 -- 
 mvh.
 T. Hartung
 VW Passat 1,8T - Hobby 545TK  Prestige
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
          Tom (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  05-10-03 19:53
 | 
 |  | 
 > Nej - mine hjul blokere altså kortvarigt sådan mærkede jeg det tydeligt i
 > går ved Føtex.
 Så er det et spørgsmål hvad man lægger i ordet blokering, det står ikke
 stille på moderne biler men det lyder sådan fordi dækket brænder gummi af.
 Men bevares jeg kan ikke udtale mig om alle verden ABS bremser, men Bosch
 som leverer til den tyske bilindustri skulle ikke blokere (stoppe hjulene
 HELT).
 De første ABS anlæg blokerede HELT (hjulet stod stille) men i nyerere anlæg
 er softwaren blevet forfinet så det ikke er nødvendig med en stilstand i
 hjulet før ABS griber ind.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
           Møller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  05-10-03 20:05
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
 news:3f806881$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Nej - mine hjul blokere altså kortvarigt sådan mærkede jeg det tydeligt
 i
 > > går ved Føtex.
 >
 > Så er det et spørgsmål hvad man lægger i ordet blokering, det står ikke
 > stille på moderne biler men det lyder sådan fordi dækket brænder gummi af.
 > Men bevares jeg kan ikke udtale mig om alle verden ABS bremser, men Bosch
 > som leverer til den tyske bilindustri skulle ikke blokere (stoppe hjulene
 > HELT).
 >
 > De første ABS anlæg blokerede HELT (hjulet stod stille) men i nyerere
 anlæg
 > er softwaren blevet forfinet så det ikke er nødvendig med en stilstand i
 > hjulet før ABS griber ind.
 >
 > --
 > Tom
 når I nu er færdig med at diskuterer insekternes seksualliv, kan I begynde
 at fundere over følgende:
 Hvordan kan politiet, efter indførelse af ABS-bremser, bruge bremsesporets
 længde til at skønne et køretøjs hastig ved påbegyndt bremsning.??
 
 Hastigheden i selve uheldsøjeblikket kan i dag fastslås ret nøjagtig ved
 hjælp af nogle programmer der bruges i forbindelse med de forskellige
 deformationer af køretøjerne (der er for nyligt vist i TV på  et eller andet
 tysk motorprogram, og det virkede ret overbevisende) om man har noget
 tilsvarende herhjemme aner jeg ikke, men hvis politiet skulle få brug for
 det kan de vel få hjælp fra kollegaer i D.
 --
 Møller
 
 
 
 
 |  |  | 
            Tom (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  05-10-03 21:39
 | 
 |  | 
 > Hvordan kan politiet, efter indførelse af ABS-bremser, bruge bremsesporets
 > længde til at skønne et køretøjs hastig ved påbegyndt bremsning.??
 Kan de da det?
 Det er vel under forudsætning af at bilen rammer et eller andet objekt?
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
           Hit (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hit
 | 
 Dato :  06-10-03 12:53
 | 
 |  | On Sun, 5 Oct 2003 20:52:49 +0200, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 
 >
 >
 >> Nej - mine hjul blokere altså kortvarigt sådan mærkede jeg det tydeligt i
 >> går ved Føtex.
 >
 >Så er det et spørgsmål hvad man lægger i ordet blokering, det står ikke
 >stille på moderne biler men det lyder sådan fordi dækket brænder gummi af.
 >Men bevares jeg kan ikke udtale mig om alle verden ABS bremser, men Bosch
 >som leverer til den tyske bilindustri skulle ikke blokere (stoppe hjulene
 >HELT).
 >
 >De første ABS anlæg blokerede HELT (hjulet stod stille) men i nyerere anlæg
 >er softwaren blevet forfinet så det ikke er nødvendig med en stilstand i
 >hjulet før ABS griber ind.
 
 Den største friktion opnåes når dækker roterer med en hastighed der
 svarer til ca. 70 % ( ca. 30 % SKID) af hastigheden uden bremsning. Så
 aktiveres bremserne ved 100 km/t, vil det optimale til at starte med
 være 70 km/t. Efterhånden som hastigheden falder, bliver 70 %
 selvfølgelig også mindre.
 
 Det system der er på min BMW gør som Tom siger, nemlig ingen
 blokering, for inden det opnåes, bliver trykket taget af, og der gives
 tryk igen som ligger lige under det tryk, hvor der opstod for stor
 SKID.
 
 Snippet fra et tidligere indlæg:
 With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning.
 If this decreases rapidly, the electronic steering system reports
 blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately
 and then raised to just under the blocking threshold.
 
 Konklutionen på denne omfattende tråd må være:
 Der findes forskellige systemer, som vel skyldes, at teknologien
 udvikler bedre og bedre systemer.
 
 Niels
 
 
 |  |  | 
          alexbo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-10-03 20:20
 | 
 |  | 
 "T. Hartung" skrev
 
 > Det du skriver virker på mig som om at "bilens hjerne" må koge over hvis
 du
 > laver hjulspin uden at bilen har antispin, da den så ikke kan finde ud af
 om
 > du nu er ved at blokere 3 hjul da hjulene ikke følges ad -
 
 Nej, det er ikke bilens hjerne der koger, det er utroligt svært at lave
 hjulspin med bremsen jokket ned.
 Og ABS virker kun med bremsen trådt ned, ellers kom vi jo ikke rigtigt nogen
 vegne.
 
 Men det med farten er et problem for ABS, den ved ikke rigtigt hvor stærkt
 man kører, den måler kun på hjulene.
 Og da den ikke skal virke ved hastigheder under ca 10 km/t. Så kunne man jo
 slet ikke stoppe.
 Så kan man faktisk overhale den, ved rigtig glat vej, våd is f.eks. kan man
 nå at blokere, hjulene står stille og ABSén tror bilen holder stille, og går
 ikke i funktion.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
           Tom (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  05-10-03 21:47
 | 
 |  | 
 > Men det med farten er et problem for ABS, den ved ikke rigtigt hvor stærkt
 > man kører, den måler kun på hjulene.
 Den har da helt nøje styr på hvor hurtig bilen kører lige ind til bremserne
 aktiveres. Derfor kan den også se hvis et af hjulene skulle fortælle om en
 hastighed som ligger væsentlig unden bilens hastighed.
 Samtidig ved computeren også hvor mange sek. det vil tage at bremse bilen
 ned (i bedste fald) og derfor kan den "gætte" om et hjul er ved at blokere i
 forhold til estimeret hastighed og de andre hjul.
 > Og da den ikke skal virke ved hastigheder under ca 10 km/t. Så kunne man
 jo
 > slet ikke stoppe.
 > Så kan man faktisk overhale den, ved rigtig glat vej, våd is f.eks. kan
 man
 > nå at blokere, hjulene står stille og ABSén tror bilen holder stille, og
 går
 > ikke i funktion.
 Muligt....mit speedometer går kun til 20 Km/t men min GPS og bilens
 tripcomputer går da til under 20 så det må jeg prøve engang    -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
    jan@stevns.net (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  04-10-03 16:08
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev :
 >ABS registrerer hvor vidt et hjul blokerer eller ej.
 >Blokerer et hjul mens andre kører så vil bremsetrykket til det blokerede
 >blive lettet indtil det igen roterer (meget simplificeret).
 Sådan cirka , ja 
 Fandt lige dette :    (på en BMW side)
 <citat_start>
 When ABS equipped brakes are depressed hard - like in a panic stop -
 the ABS system pumps the brakes several times per second. ABS helps
 you maintain control of the vehicle by stopping in a straight line.
 ABS is very effective at braking in adverse weather conditions like
 ice, snow or rain.
 With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning.
 If this decreases rapidly, the electronic steering system reports
 blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately
 and then raised to just under the blocking threshold. The process can
 be repeated several times per second, and you can notice it by the
 pulsation on the brake pedal.
 To improve ABS, BMW places a sensor on every single wheel. The
 advantage of 4 sensors is the higher regulation precision. By sensing
 4 individual rpm's of the wheels, the braking power on the rear axle
 can be adjusted with a great deal more sensitivity. 
 BMW's four wheel-speed sensors are in constant contact with all four
 wheels, providing greater accuracy than systems that use just three
 sensors. Each sensor carries accurate feedback from a specific wheel
 independently. A three-sensor system provides an average wheel-speed
 figure for rear wheels. This average reading can be inaccurate when
 one side of the car is on dry pavement and the other is on ice. 
 Some ABS systems pulsate as little as four times a second, while BMW's
 ABS pulsates 12 - 15 times per second. The pulsation represents a
 cycle in which pressure is first released from a particular wheel that
 has begun to lock and then allowed to resume. The faster the cycle,
 the closer you are to achieving maximum braking efficiency. 
 BMW's ABS also provides "yaw control," which keeps the car's back end
 from swinging to the side, by providing the proper balance between
 maximum braking and stability when one side of the car is on ice and
 the other is on dry pavement. 
 BMW's ABS works with other active safety elements to provide accurate
 steering, balanced handling and Automatic Stability Control +
 Traction, which ensures wheels always maintain optimum contact with
 the road. In fact, the wheel-speed sensors that detect and prevent
 brakes from locking are also used in BMW's ASC+T to detect and prevent
 wheels from spinning. 
 While ABS can usually shorten braking distances on wet and icy roads,
 there are some limitations in other conditions. It may actually take
 longer to brake on loose stones or fresh snow because they cannot
 build up in front of the wheels as they would when the wheels are
 locked. 
 <Citat_slut>
 De skriver pudsigt nok også :
 Cars with anti-lock brakes are more likely to be involved in fatal
 crashes than cars without them.
 USA Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
     Jan W Nielsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-03 20:46
 | 
 |  | jan@stevns.net wrote:
 
 > Fandt lige dette :    (på en BMW side)
 
 Jeg mener, at netop détte stykke tekst fra BMWs side bekræfter min antagelse
 om, at hjulet ikke behøver at opnå totalt stilstand, før systemet aktiveres.
 
 "With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning. If
 this decreases rapidly, the electronic steering system reports
 blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately[.]"
 
 Med andre ord: Når hastigheden falder dramatisk på eet hjul i forhold til
 andre hjul, aktiveres systemet. Systemet reducerer ganske sandsynligt
 bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår total stilstand.
 
 Jeg læser det som noget af det samme, som jeg var inde på lige før.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Uffe Bærentsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  04-10-03 21:24
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7f2378$0$22666$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > jan@stevns.net wrote:
 >
 > > Fandt lige dette :    (på en BMW side)
 >
 > Jeg mener, at netop détte stykke tekst fra BMWs side bekræfter min
 antagelse
 > om, at hjulet ikke behøver at opnå totalt stilstand, før systemet
 aktiveres.
 >
 > "With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning. If
 > this decreases rapidly, the electronic steering system reports
 > blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately[.]"
 >
 > Med andre ord: Når hastigheden falder dramatisk på eet hjul i forhold til
 > andre hjul, aktiveres systemet. Systemet reducerer ganske sandsynligt
 > bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår total stilstand.
 >
 > Jeg læser det som noget af det samme, som jeg var inde på lige før.
 
 Hej med jer.
 
 Har selv lavet et lille forsøg for en del år siden.
 
 Prøvede en bil med ABS.
 
 Lavede en bremseprøve med den ene side på tør asfalt og den anden på støv.
 Kørte med ca 50 km/t og 'huggede bremserne i'.
 Da jeg bagefter kiggede på dækaftrykkene i støvet kunne jeg se hele
 aftrykket.
 Der var altså ikke opnået blokering.
 Dette tolker jeg som at systemet 'fornemmer' en begyndende blokering, og
 regulerer trykket ned.
 Jeg skal måske lige tilføje at jeg under testen tydelig følte at ABS'en
 trådte til.
 Bremsepedalen rystede, faktisk så meget at jeg var nødt til at køre 2 gange,
 første gang slap jeg pedalen af bar chock.
 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jan W Nielsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-03 21:35
 | 
 |  | 
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > Da jeg bagefter kiggede på dækaftrykkene i støvet kunne jeg se hele
 > aftrykket.
 > Der var altså ikke opnået blokering.
 Det er kun de gamle systemer, der blokerer hjulet helt, før de giver slip.
 Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af
 80´erne.
 Someone - correct me if I´m wrong.    --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
        Uffe Bærentsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  04-10-03 22:09
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7f2ed9$0$7963$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > Uffe Bærentsen wrote:
 >
 > > Da jeg bagefter kiggede på dækaftrykkene i støvet kunne jeg se hele
 > > aftrykket.
 > > Der var altså ikke opnået blokering.
 >
 > Det er kun de gamle systemer, der blokerer hjulet helt, før de giver slip.
 >
 > Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af
 > 80´erne.
 >
 > Someone - correct me if I´m wrong.    Nu hedder jeg godt nok ikke Someone, men jeg svarer alligevel.
 Forsøget blev udført med en Sierra fra ca. 1987-88.
 Så jeg undlader at udtale mig om det er et gammelt eller nyt system    mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC (desværre uden ABS)
            
             |  |  | 
         Per Beer Hansen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  05-10-03 08:49
 | 
 |  | 
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 >
 > Nu hedder jeg godt nok ikke Someone, men jeg svarer alligevel.
 >
 > Forsøget blev udført med en Sierra fra ca. 1987-88.
 >
 > Så jeg undlader at udtale mig om det er et gammelt eller nyt system
 >    Sierra kunne kun fåes med det "nye" system, altså rigtigt ABS.
 Det er iøvrigt stort set det samme system som sad på Scorpio'erne.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
        Roberto Saldo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  05-10-03 08:01
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Uffe Bærentsen wrote:
 > 
 > 
 >>Da jeg bagefter kiggede på dækaftrykkene i støvet kunne jeg se hele
 >>aftrykket.
 >>Der var altså ikke opnået blokering.
 > 
 > 
 > Det er kun de gamle systemer, der blokerer hjulet helt, før de giver slip.
 > 
 > Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af
 > 80´erne.
 ALB har *intet* med ABS at gøre.
 Det har angiveligt noget med en lastafhængig bremsetrykjustering at gøre og virker sjældent efter 
 nogle år.
 > Someone - correct me if I´m wrong.    Done :)
 > --
 > Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
         Mogens K (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens K
 | 
 Dato :  05-10-03 08:37
 | 
 |  | On Sun, 05 Oct 2003 09:01:02 +0200, Roberto Saldo <rs@home.dk> wrote:
 
 >ALB har *intet* med ABS at gøre.
 >Det har angiveligt noget med en lastafhængig
 >bremsetrykjustering at gøre og virker sjældent efter
 >nogle år.
 
 HELT og aldeles forkert. ALB betyder Anti Lock Brakes og er et
 mekaniskvirkende blokeringsfrit bremsestym. At virkningen skulle
 forsvinde efter nogle år er ligeså forkert.
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
          Roberto Saldo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  05-10-03 08:49
 | 
 |  |  |  |  | 
           Mogens K (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens K
 | 
 Dato :  05-10-03 08:57
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 05 Oct 2003 09:49:23 +0200, Roberto Saldo <rs@home.dk> wrote:
 >>>>> Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af
 >>>>> 80´erne.
 >>>ALB har *intet* med ABS at gøre.
 >>>Det har angiveligt noget med en lastafhængig 
 >>>bremsetrykjustering at gøre og virker sjældent efter 
 >>>nogle år.
 >> HELT og aldeles forkert. ALB betyder Anti Lock Brakes og er et
 >> mekaniskvirkende blokeringsfrit bremsestym. At virkningen skulle
 >> forsvinde efter nogle år er ligeså forkert.
 >ALB er lastafhængigt bremsevædsketryk til baghjulene, *ikke* ABS.
 >ABS ville involvere sensorer på hjulene osv osv.
 Wrong -> og Per Beer giver en fin beskrivelse af det, som øverste
 linie "taler" om    /Mogens
            
             |  |  | 
         Per Beer Hansen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  05-10-03 08:46
 | 
 |  | 
 
            Roberto Saldo wrote:
 >
 > ALB har *intet* med ABS at gøre.
 > Det har angiveligt noget med en lastafhængig bremsetrykjustering at
 > gøre
 Arh, det er nu ikke helt rigtigt.
 Ford lancerede et ALB (Anti Lock Brake) system i midten af 80'erne, på deres
 Escort og Orion modeller.
 Systemet er en slags mekanisk ABS, hvor følerne drives af en tandrem på hver
 drivaksel.
 Selve systemet virker kun på forhjulene (baghjulene er justeret til aldrig
 at kunne blokere), og det virker faktisk rimeligt godt, men det er slet ikke
 at sammenligne med nutidens elektroniske ABS systemer.
 Du har dog ret i at ALB også kan være en last afhængig bremseventil.
 > og virker sjældent efter
 > nogle år.
 Det er nu heller ikke min erfaring at det sjældent virker, tværtimod synes
 jeg nu at begge systemer fungerer ganske fornuftigt på selv gamle biler
 (uden nogen sinde at have været udskiftet), den last afhængige ventil skal
 dog smøres engang i mellem. Men hvis først at Ford's ALB bremser går i
 stykker, så kan man godt sælge både hus og kone + børn, da det er en ret
 bekostelig affære at få lavet.
 -- 
 Mvh
       Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk  - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
 Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
            
             |  |  | 
      Thomas Strandtoft (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  04-10-03 22:31
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Med andre ord: Når hastigheden falder dramatisk på eet hjul i forhold til
 > andre hjul, aktiveres systemet. Systemet reducerer ganske sandsynligt
 > bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår total stilstand.
 Forhåbentlig reduceres kraften kun til det ene hjul der er ved at
 blokere og ikke dem alle.. 
 Jeg har oplevet miste bremsekraft henover en jernbaneoverskæring i
 en Toyota Avensis. Når jeg skulle besøge min mekaniker skulle jeg
 over en lille bakke med jernbanespor på toppen. Cirka 15-20 meter
 efter bakken skulle jeg til venstre langs sporene, så jeg havde
 for vane at bremse henover sporene. I mine egne biler (gamle, uden
 ABS) var det ikke noget problem, men i den lånte Avensis gav det
 mig noget af et chok da bilen slap bremsen på vej over sporene. 
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
       Jan W Nielsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-03 23:04
 | 
 |  | Thomas Strandtoft wrote:
 
 >> Med andre ord: Når hastigheden falder dramatisk på eet hjul i
 >> forhold til andre hjul, aktiveres systemet. Systemet reducerer
 >> ganske sandsynligt bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår
 >> total stilstand.
 >
 > Forhåbentlig reduceres kraften kun til det ene hjul der er ved at
 > blokere og ikke dem alle..
 
 Naturligvis.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Lars G (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  05-10-03 09:09
 | 
 |  | Hej
 
 > > Forhåbentlig reduceres kraften kun til det ene hjul der er ved at
 > > blokere og ikke dem alle..
 >
 > Naturligvis.
 >
 
 Det lyder lidt farligt ?
 
 Hvis bilens venstre side er på tør vej og højre side på eks is !
 
 Vil bilen ikke lave en 360° vending ?
 
 Jeg troede / håbede at ABS kikkede også på de 2 baghjul så
 deres fart forskel er ligmed forhjulene.
 
 Mvh
 Lars G
 
 
 
 
 |  |  | 
         alexbo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-10-03 09:49
 | 
 |  | 
 "Lars G" > skrev
 
 > Jeg troede / håbede at ABS kikkede også på de 2 baghjul så
 > deres fart forskel er ligmed forhjulene.
 
 Den kigger på alle hjul ,og sikrer at der ingen fartforskel er, at alle hjul
 kører rundt med samme lave hastighed.
 Lige præcis nok til ikke at blokere, så er bremseevnen størst.
 Så hvis du har 2 hjul på is, så bremser de mindre end de 2 hjul på tør vej,
 men de bremser alligevel bedre end hvis de bare blokerede.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
          Lars G (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  05-10-03 10:04
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:blolm1$1c9v$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Lars G" > skrev
 >
 > > Jeg troede / håbede at ABS kikkede også på de 2 baghjul så
 > > deres fart forskel er ligmed forhjulene.
 >
 > Den kigger på alle hjul ,og sikrer at der ingen fartforskel er, at alle
 hjul
 > kører rundt med samme lave hastighed.
 Altså det er er den hjul derhar den dårligst underlag der bestemmer  over de
 andre ?
 > Lige præcis nok til ikke at blokere, så er bremseevnen størst.
 Enig.
 > Så hvis du har 2 hjul på is, så bremser de mindre end de 2 hjul på tør
 vej,
 Det håber jeg da ikke ? for vil bilen ikke svinge til venstre så ?
 > men de bremser alligevel bedre end hvis de bare blokerede.
 Ja den er jeg med på    Mvh
 Lars G
            
             |  |  | 
           alexbo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-10-03 10:50
 | 
 |  | 
 "Lars G" dk> skrev
 
 > Altså det er er den hjul derhar den dårligst underlag der bestemmer  over
 de
 > andre ?
 
 Nej, der er ingen der bestemmer over de andre, det er i virkeligheden 4 stk.
 bremser.
 Hvert hjul bremser for sig selv.
 
 Det hjul med det dårligste underlag, vil bare hjælpe mindre til.
 
 Hvis man vender det om, sætter fire mand til at skubbe en bil, så vil de to
 der
 går på isen, skubbe mindre end de to på tør vej, selv om alle skubber hvad
 de kan.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
            Lars G (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  05-10-03 11:02
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:blop85$1hq5$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Lars G" dk> skrev
 >
 > > Altså det er er den hjul derhar den dårligst underlag der bestemmer
 over
 > de
 > > andre ?
 >
 > Nej, der er ingen der bestemmer over de andre, det er i virkeligheden 4
 stk.
 > bremser.
 > Hvert hjul bremser for sig selv.
 >
 > Det hjul med det dårligste underlag, vil bare hjælpe mindre til.
 Ok tak for info man bliver jo lidt klogere hver dag    Mvh
 Lars G
            
             |  |  | 
             Uffe Bærentsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  05-10-03 11:53
 | 
 |  | 
 "Lars G" <lbg_sletmig_@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7fec00$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 > news:blop85$1hq5$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > "Lars G" dk> skrev
 > >
 > > > Altså det er er den hjul derhar den dårligst underlag der bestemmer
 > over
 > > de
 > > > andre ?
 > >
 > > Nej, der er ingen der bestemmer over de andre, det er i virkeligheden 4
 > stk.
 > > bremser.
 > > Hvert hjul bremser for sig selv.
 > >
 > > Det hjul med det dårligste underlag, vil bare hjælpe mindre til.
 >
 > Ok tak for info man bliver jo lidt klogere hver dag    Fords ABS system på Sierra har godt nok 4 følere.
 Men det styrer hver for hjul for sig, dog er BEGGE baghjul koblet på samme
 bremserør.
 Dette tager jeg som et udtryk for at baghjulene styres samlet.
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
              alexbo (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-10-03 12:45
 | 
 |  | 
 "Uffe Bærentsen"  skrev
 
 > Men det styrer hver for hjul for sig, dog er BEGGE baghjul koblet på samme
 > bremserør.
 > Dette tager jeg som et udtryk for at baghjulene styres samlet.
 
 Det må også være korrekt.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |