|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Aquaplaning? Fra : Hjalte
 | 
 Dato :  01-10-03 23:56
 | 
 |  | Lige et tillægsspørgsmål til den debat om vinterdæk;
 
 Hvornår er der risiko for aquaplaning?
 Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
 for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med
 brede og/eller nedslidte dæk.
 
 ---
 Med venlig hilsen.
 Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 
 |  |  | 
  John Sahl (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  02-10-03 00:14
 | 
 |  | 
 
            Hjalte wrote:
 > Hvornår er der risiko for aquaplaning?
 > Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
 > for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med
 > brede og/eller nedslidte dæk.
 Det kræver så også lige at der er vand på vejen ,-)
 --
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
  Hjalte (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hjalte
 | 
 Dato :  02-10-03 00:23
 | 
 |  | On Thu, 2 Oct 2003 01:13:46 +0200, "John Sahl"
 <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:
 
 >Det kræver så også lige at der er vand på vejen ,-)
 
 Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?
 Skal der bare være fugtigt, eller er det når det regner rigtig meget,
 eller skal vi helt hen i at det skal være sne og slud?
 
 ---
 Med venlig hilsen.
 Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 
 |  |  | 
   John Sahl (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  02-10-03 00:53
 | 
 |  | 
 
            Hjalte wrote:
 > Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?
 Det er ffhængigt af dine dæk, hastigheden og hvor meget vand der ligger.
 Jeg har aldrig oplevet det hvis ikke der regnede pænt.
 > Skal der bare være fugtigt, eller er det når det regner rigtig meget,
 > eller skal vi helt hen i at det skal være sne og slud?
 Sne og slud har intet med aquaplanning at gøre. Aquaplanning
 opstår når dækket ikke længere er i stand til at fjerne vandet
 og dermed "træde igennem" vandet og ned til asfalten.
 --
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
    phk (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  02-10-03 08:59
 | 
 |  | 
 "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 news:blfp31$3se$1@dknews.tiscali.dk...
 > Hjalte wrote:
 > > Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?
 >
 > Det er ffhængigt af dine dæk, hastigheden og hvor meget vand der ligger.
 
 Og det vigtigste: Om du bremser.
 
 Selv om den ikke aquaplaner når du kører med jævn hastighed kan den sagtens
 finde på fordi når du bremser (eller accellerer).
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Dennis Pedersen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dennis Pedersen
 | 
 Dato :  02-10-03 08:55
 | 
 |  | 
 "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in message
 news:ncomnvkvs9i66t2i31hpi34n4lqjun678q@4ax.com...
 > On Thu, 2 Oct 2003 01:13:46 +0200, "John Sahl"
 > <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:
 >
 > >Det kræver så også lige at der er vand på vejen ,-)
 >
 > Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?
 > Skal der bare være fugtigt, eller er det når det regner rigtig meget,
 > eller skal vi helt hen i at det skal være sne og slud?
 Med de 205/40/16 der sidder på Pug'en  - der var det i det regnvejr sidste
 fredag ganske ubehageligt at køre 80km/t.. Der var den mere levende end jeg
 bryder mig om.
 Der var vejgrebet betydelig nedsat (det regnede moderat).
 Om det skyldes at temeperaturen var meget lav (så dækket var blevet hårdt)
 eller det var p.g.a vandet skal jeg ikke kloge i.
 Jeg måtte ihvertfald snegle hjem på en øde landevej uden det der ligner
 trafik.
 --
 /Dennis
 Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm |  |  | 
  ThomasS (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ThomasS
 | 
 Dato :  02-10-03 11:29
 | 
 |  | 
 "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
 meddelelse news:tnmmnvo96g6qhl2o0215gme3jhcso8nfp5@4ax.com...
 > Lige et tillægsspørgsmål til den debat om vinterdæk;
 >
 > Hvornår er der risiko for aquaplaning?
 > Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
 > for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med
 > brede og/eller nedslidte dæk.
 >
 
 Den med bredden ved jeg ikke helt. På min forige bil (Colt 1,6 16v '97)
 Havde jeg Falken FK-451 16" 35-215. Hold kæft de stod fast!!! 80 km/t på ny
 asfalt i kraftig regn. Intet problem!!!
 
 Men, at de så larmede som en i helvede er en anden ting....
 
 /ThomasS
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hit (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hit
 | 
 Dato :  02-10-03 12:34
 | 
 |  | On Thu, 02 Oct 2003 00:56:12 +0200, Hjalte
 <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:
 
 >Lige et tillægsspørgsmål til den debat om vinterdæk;
 >
 >Hvornår er der risiko for aquaplaning?
 >Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
 >for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med
 >brede og/eller nedslidte dæk.
 >
 >---
 >Med venlig hilsen.
 >Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 2 faktorer har betydning for den hastighed hvorved bilen aquaplaner.
 Dækkets tryk (ikke dæktrykket) mod vejoverfladen, og dækkets evne til
 at bortlede vand fra trædefladen. Så enkelt er det, men her holder der
 enkelte op, for det afhænger dermed af dækket , og bilens vægt.
 
 Brede dæk (lavere tryk mod vejen) må nødvendigvis kompensere med
 større bortledning af vand, hvis aquaplanings hastigheden skal være
 den samme som for smallere dæk.
 
 Der er altså ikke et enkelt svar, men når der er vand som skinder på
 vejen, så skal du passe på. Hvad angår slud eller saltet sne, er der
 problemet med viskositeten af vandet, som gør, at dækket er dårligere
 til at lede sneblandet vand væk fra trædefladen, og du kan aquaplane
 ved en hastighed der ligger noget under det tilfælde hvor det drejer
 sig om rent vand.
 
 Den mest farlige for for aquaplaning er, når der er vandpytter på
 vejen, da du risikerer at aquaplane på det ene forhjul. Det giver en
 stor modstand, og vil trække bilen til denne side, og har du ikke
 friktion nok på de resterende hjul til at kontrollere bilen, så ender
 du i grøften.
 
 Ingen enkelte svar, men meget at overveje, så pas på derude.
 
 Niels
 
 
 |  |  | 
 |  |