|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vinterdæk. kan det betale sig? Fra : Hjalte
 | 
 Dato :  01-10-03 20:42
 | 
 |  | Hejsa.
 
 Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 
 Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 året.
 
 Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
 med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
 steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
 gamle dæk?
 
 Gode råd ønskes.
 
 ---
 Med venlig hilsen.
 Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 
 |  |  | 
  land (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : land
 | 
 Dato :  01-10-03 20:51
 | 
 |  | 
 "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
 meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
 > Hejsa.
 >
 > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 >
 > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 > året.
 >
 
 selvføgelig kan det betale sig - jeg købte et sæt sidste år - en rigtig god
 investering da der var meget sne stod jeg fast alle andre skøjtede rundt -
 FEDT - du går da heller ikke med sandaler om vinteren???
 
 
 
 
 |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  01-10-03 21:20
 | 
 |  | 
 land <liine@ofir.dk> skrev i en
 news:3f7b300e$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
 > meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
 > > Hejsa.
 > >
 > > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 > >
 > > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 > > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 > > året.
 > >
 >
 > selvføgelig kan det betale sig - jeg købte et sæt sidste år - en rigtig
 god
 > investering da der var meget sne stod jeg fast alle andre skøjtede rundt -
 > FEDT - du går da heller ikke med sandaler om vinteren???
 >
 >
 
 Det skal blive en  m e g e t  streng vinter, hvis jeg skulle begynde at
 overveje vinterdæk. Hvis du udnytter vinterdæks potentiale, kan du køre
 stærkere og sikre at du kommer helt galt af mæ' æ sted, hvis uheldet er ude.
 F.eks. at du rammes af en af dem med sommerdæk....
 
 Opreklameret fis, det er hvad jeg mener vinterdæk er i en dansk
 gennemsnitsvinter. Og tager man dem for tidligt på, eller der kommer for
 mange varme dage indimellem, kører man reelt gennemsnitligt sikrere på
 sommerdæk (som vel er helårsdæk = en mellemløsning).
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian B. Christensen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian B. Christensen
 | 
 Dato :  01-10-03 21:23
 | 
 |  | >Opreklameret fis, det er hvad jeg mener vinterdæk er i en dansk
 >gennemsnitsvinter. Og tager man dem for tidligt på, eller der kommer for
 >mange varme dage indimellem, kører man reelt gennemsnitligt sikrere på
 >sommerdæk (som vel er helårsdæk = en mellemløsning).
 
 Jeg har prøvet at sidde fast i 2 cm sne, med helt nye og brede
 lavprofildæk. Det prøvede jeg ikke mere efter skiftet til vinterdæk
 dagen efter.
 
 Så det er ikke opreklameret efter min mening.
 
 Hvor mange km kører du om året?
 
 Mvh. Brian
 
 
 |  |  | 
  Peter Weis (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  01-10-03 21:13
 | 
 |  | 
 "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in
 message news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
 > Hejsa.
 >
 > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 >
 > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene
 blir
 > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage
 om
 > året.
 
 Jeg forstår egentlig slet ikke spørgsmålet.
 
 Med vinterdæk, så skifter du mellem to sæt dæk i løbet af året.
 Egentlig koster det ikke mere end at købe et enkelt sæt dæk bortset
 fra at du har flere penge bundet i "varelageret". Men udskiftningerne
 kommer ikke oftere. Tværtimod holder dine sommerdæk dobbelt så mange
 "år" som de ellers ville holde fordi du kun kører på dem halvdelen af
 året.
 Så det er kun omkostningerne til opbevaring det kan dreje sig om, og
 det behøver ikke at være meget hvis du har et kælderrum e.lign at
 lægge dem ned i.
 
 mvh
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  01-10-03 22:28
 | 
 |  | 
 Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i en news:blfde9$s3e$5@sunsite.dk...
 >
 > "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in
 > message news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
 > > Hejsa.
 > >
 > > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 > >
 > > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene
 > blir
 > > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage
 > om
 > > året.
 >
 > Jeg forstår egentlig slet ikke spørgsmålet.
 >
 > Med vinterdæk, så skifter du mellem to sæt dæk i løbet af året.
 > Egentlig koster det ikke mere end at købe et enkelt sæt dæk bortset
 > fra at du har flere penge bundet i "varelageret". Men udskiftningerne
 > kommer ikke oftere. Tværtimod holder dine sommerdæk dobbelt så mange
 > "år" som de ellers ville holde fordi du kun kører på dem halvdelen af
 > året.
 > Så det er kun omkostningerne til opbevaring det kan dreje sig om, og
 > det behøver ikke at være meget hvis du har et kælderrum e.lign at
 > lægge dem ned i.
 >
 > mvh
 > Peter
 >
 >
 
 Det koster ikke dækslid, nej, men det koster da et sæt fælge og en 'ekstra'
 dækinvestering. Og så besværet med at skifte to gange om året, og alle
 overvejelserne: skal, skal ikke. Og så alle ærgrelserne over at vide, at dem
 der ikke gider oftest er bedre stillet.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Weis (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-10-03 09:52
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:
 > Det koster ikke dækslid, nej, men det koster da et sæt fælge og en
 'ekstra'
 > dækinvestering. Og så besværet med at skifte to gange om året, og
 alle
 > overvejelserne: skal, skal ikke. Og så alle ærgrelserne over at
 vide, at dem
 > der ikke gider oftest er bedre stillet.
 Mht besvær med at skifte og overveje om at skifte eller ej, så tæller
 det vel på plussiden for en deltager i en dk.fritid.bil-gruppe. Her
 hygger man sig med at bruge sin fritid på bilen    Peter
            
             |  |  | 
  Morten Larsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 21:36
 | 
 |  | 
 
            > og hvad med de gamle, findes der
 > steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
 > gamle dæk?
 >
 Det gør der ihvertfald, der hvor jeg er ansat, har vi 5 skibscontainere,
 plus en hal
 på ca 100 kvadratmeter i to etager kun til opbevaring af kunders hjul. Så
 der
 står en del. Jeg vil ikke reklamere her, men det findes.
 Er du fra nordsjælland eller deromkring, så send en mail, så
 kan du da få at vide hvor det er    Morten
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  01-10-03 21:43
 | 
 |  | 
 
            Hjalte wrote:
 > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 > året.
 Landet ligger sådan her:
 Kører du meget og har du brug for at kunne køre også de 25 dage om året,
 hvor det sner (gennemsnitligt), så bør du købe vinterdæk. Det samme gælder
 hvis du bor et sted, hvor man ikke kan forvente, der bliver ryddet. Kører du
 på H-dæk eller endnu højere hastighedsgodkendelse bør du købe vinterdæk.
 Vinterdæk er ubetinget bedst på sne og is - men på mindre motorstærke biler
 er sommerstandard-dæk bedst langt størstedelen af tiden om vinteren. Kører
 du på lav-profil-dæk (under 60) så bør du også køre vinterdæk.
 Ellers behøver du ikke.
 Dæk der ikke er lav-profil, H, V eller andet højhastighedsmærket kører bedre
 om på tør og våd vej end vinterdæk - uafhængigt af temperatur. Med andre
 ord: Toyota Yaris 1,3 kører størstedelen af vinteren langt bedre på
 sommerdæk. Blot ikke på sne og is. Her kan tilføjes, at sne og is kun giver
 buler. Dårlige køreegenskaber på våde veje koster liv.
 > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 200 km/t-bil hedder minimum H-dæk. Det betyder, at du opnår en forbedring
 ved skifte til vinterdæk. Men man kan sagtens køre vinteren forsvarligt
 igennem på sommerdæk alligevel.
 Valget er dit - og det fornuftige beror på dit kørselsmønster.
   -
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  Hjalte (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hjalte
 | 
 Dato :  01-10-03 22:14
 | 
 |  | On Wed, 1 Oct 2003 22:42:31 +0200, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 >
 >200 km/t-bil hedder minimum H-dæk. Det betyder, at du opnår en forbedring
 >ved skifte til vinterdæk. Men man kan sagtens køre vinteren forsvarligt
 >igennem på sommerdæk alligevel.
 >
 >Valget er dit - og det fornuftige beror på dit kørselsmønster.
 
 Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
 Jeg ved ikke om mine dæk er H dæk eller om de er lav-prfils-dæk.
 Hvordan finder jeg ud af det? Det eneste jeg lige ved er at de er ret
 brede.
 Men det at de er brede giver vel også et bedre vejgreb. Om ik andet så
 på tør vej ihvertfald?
 Hvad med våd vej?
 
 Hvilket slags dæk der sidder på, står det på dækket?
 Og hvad skal jeg kigge efter?
 
 ---
 Med venlig hilsen.
 Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  01-10-03 22:26
 | 
 |  | 
 
            Hjalte wrote:
 > Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
 Ok - det må vi så lige råde bod på.    > Jeg ved ikke om mine dæk er H dæk eller om de er lav-prfils-dæk.
 Det er mindst H-dæk, hvis bilen kan køre mere end 190 km/t (og det kan den),
 og dækkene er lovlige.
 Den korte version er derfor: Du vil helt sikkert køre bedre på vinterdæk,
 når frosten rigtigt bider, end du gør på dine nuværende dæk. Jeg kører selv
 på GoodYear Eagle F1 GS-D3, og de dur SLET ikke om vinteren. Bilen sidder
 fast i 1 (EEN) cm sne, og den kan slet ikke bremse.
 > Hvordan finder jeg ud af det?
www.goodyear.dk  - her står en masse god info om hvad alle de forskellige tal
 og bogstaver på dækket betyder. Man kan læse alt lige fra hvor meget vægt
 bilen presse ned på det enkelte dæk til fremstillingsdato, maksimale
 hastighed etc, etc..
 > Men det at de er brede giver vel også et bedre vejgreb. Om ik andet så
 > på tør vej ihvertfald? Hvad med våd vej?
 Ja, såfremt temperaturen ikke er lav (nær frysepunktet) og så lang tid bilen
 ikke akvaplaner. Lavprofildæk
 > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 Jeg ville købe vinterdæk - hvis jeg skulle køre meget henover vinteren,
 eller det var noget problem, at jeg ikke kunne køre hver dag, eller jeg
 boede et sted, hvor der ikke bliver ryddet dagligt.    Er dækkene meget
 brede, så ville jeg købe vinterdæk under alle omstændigheder. Ikke på grund
 af bredden i sig selv - men på grund af brede dæks konstruktion.
 --
 Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    claus b. p. (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  02-10-03 08:55
 | 
 |  | >
 > > Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
 >
 > > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 >
 Standard monteringen på Galant GLSI er 185/70HR14. Det er ikke de bedste på
 is/sne, men heller ikke de værste. Spørgsmålet må være om du er meget
 afhængig af bilen, eller kan tage toget/bussen eller blive hjemme de få dage
 hvor der er meget sne/is. I byområder er normalt hurtigt ryddet/saltet. Men
 hvis du er afhængig af bilen, så er der ingen vej uden om.
 
 /Claus
 (Der iøvrigt har 4 stk. næsten ubrugte 185/65-14 vinterdæk uden fælge
 liggende i Brønshøj til 600kr.
 
 
 
 
 |  |  | 
     claus b. p. (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  02-10-03 11:26
 | 
 |  | 
 "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
 news:3f7bd9aa$0$32504$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 > > > Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
 > >
 > > > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 > >
 > Standard monteringen på Galant GLSI er 185/70HR14. Det er ikke de bedste
 på
 > is/sne, men heller ikke de værste. Spørgsmålet må være om du er meget
 > afhængig af bilen, eller kan tage toget/bussen eller blive hjemme de få
 dage
 > hvor der er meget sne/is. I byområder er normalt hurtigt ryddet/saltet.
 Men
 > hvis du er afhængig af bilen, så er der ingen vej uden om.
 >
 > /Claus
 > (Der iøvrigt har 4 stk. næsten ubrugte 185/65-14 vinterdæk uden fælge
 > liggende i Brønshøj til 600kr.
 >
 PS: Jeg skifter altid til vinterdæk, mine 235/45-17 er umulige i vinterføre,
 men konens Pug205 som aldrig kommer uden for Valby bakke bliver på gode
 sommerdæk. Her er saltet et større problem. (Det er svært at spule bilen i
 frostvejr.)
 Har en gang kørt på skiferie til Østrig i en Mitsubishi Starion med
 225/50-15 sommerdæk. (Havde dog snekæder med) Det gik fint indtil en dag jeg
 parkerede på en svag skråning. Hver gang jeg prøvede at køre et skridt frem,
 gled jeg 2 skridt baglæns. Det kan ikke anbefales .   /Claus
            
             |  |  | 
    Hjalte (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hjalte
 | 
 Dato :  02-10-03 18:26
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 1 Oct 2003 23:25:43 +0200, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Hjalte wrote:
 >
 >> Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
 >
 >Ok - det må vi så lige råde bod på.    >
 >> Jeg ved ikke om mine dæk er H dæk eller om de er lav-prfils-dæk.
 >
 >Det er mindst H-dæk, hvis bilen kan køre mere end 190 km/t (og det kan den),
 >og dækkene er lovlige.
 >
 >Den korte version er derfor: Du vil helt sikkert køre bedre på vinterdæk,
 >når frosten rigtigt bider, end du gør på dine nuværende dæk. Jeg kører selv
 >på GoodYear Eagle F1 GS-D3, og de dur SLET ikke om vinteren. Bilen sidder
 >fast i 1 (EEN) cm sne, og den kan slet ikke bremse.
 >
 >> Hvordan finder jeg ud af det?
 >
 >www.goodyear.dk  - her står en masse god info om hvad alle de forskellige tal
 >og bogstaver på dækket betyder. Man kan læse alt lige fra hvor meget vægt
 >bilen presse ned på det enkelte dæk til fremstillingsdato, maksimale
 >hastighed etc, etc..
 >
 >> Men det at de er brede giver vel også et bedre vejgreb. Om ik andet så
 >> på tør vej ihvertfald? Hvad med våd vej?
 >
 >Ja, såfremt temperaturen ikke er lav (nær frysepunktet) og så lang tid bilen
 >ikke akvaplaner. Lavprofildæk
 >
 >> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 >
 >Jeg ville købe vinterdæk - hvis jeg skulle køre meget henover vinteren,
 >eller det var noget problem, at jeg ikke kunne køre hver dag, eller jeg
 >boede et sted, hvor der ikke bliver ryddet dagligt.    Er dækkene meget
 >brede, så ville jeg købe vinterdæk under alle omstændigheder. Ikke på grund
 >af bredden i sig selv - men på grund af brede dæks konstruktion.
 Jeg har lige været nede og læse på mine dæk.
 Der står 195/50 R15 82V
 Hvad betyder det (jeg kan ikke finde rundt på www.goodyear.dk),  og
 udfra det, hvordan står de så i snevejr?
 ---
 Med venlig hilsen.
 Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
            
             |  |  | 
     claus b. p. (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  05-10-03 01:26
 | 
 |  | 
 > >
 > >> Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
 > >
 > >Ok - det må vi så lige råde bod på.    > >
 > Jeg har lige været nede og læse på mine dæk.
 > Der står 195/50 R15 82V
 >
 > Hvad betyder det (jeg kan ikke finde rundt på www.goodyear.dk),  og
 > udfra det, hvordan står de så i snevejr?
 >
 195 er bredden i mm. /50 er profilen, og det er lavprofil. Normalprofil er
 /80 (kører næsten ikke mere) /65 og /70 er meget normalt idag, og /45 /35 er
 ekstremt lavprofil. 15 er fælgens diameter i tommer. 82 er normalt uden
 betydning og V er hastighedsangivelsen. Dette er et højhastighedsdæk.
 Konklusion: Jeg ville ikke køre i ret meget sne med sådan et dæk. Men
 spørgsmålet er stadig, hvor afhængig er du af bilen, kan du lade den stå og
 tage bussen når det sner? Skal du på vinterferie i bil? Kører du i by eller
 på landevej? Find selv på flere.
 /Claus
            
             |  |  | 
      Møller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  05-10-03 13:56
 | 
 |  |  |  |  | 
  Peter Weis (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-10-03 09:56
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote
 
 >  Her kan tilføjes, at sne og is kun giver
 > buler. Dårlige køreegenskaber på våde veje koster liv.
 
 Det er egentlig interessant i lyset af Motors prøvekørsel af en gammel
 Opel Olympia i sidste september-nummeret.
 Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.
 
 mvh
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
   Verner Johnsen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Johnsen
 | 
 Dato :  02-10-03 11:06
 | 
 |  | 
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:blgphi$9c1$2@sunsite.dk...
 
 
 > Det er egentlig interessant i lyset af Motors prøvekørsel af en gammel
 > Opel Olympia i sidste september-nummeret.
 > Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.
 >
 
 Og havde kortere bremselængder på våd vej !
 (og det var nu en Vectra den var oppe imod)
 
 Verner
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Weis (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-10-03 12:07
 | 
 |  | 
 "Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> wrote:
 > (og det var nu en Vectra den var oppe imod)
 Pokkers så upræcis min hukommelse er ...    Det kunne være jeg snart skulle lave en "gæt en bil" til dig.
 Jeg har været ude og rejse i mærkelige lande, hvor de har mærkelige
 biler. Nu skal jeg se om billederne er blevet brugbare.
 mvh
 Peter
            
             |  |  | 
   Mogens K (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens K
 | 
 Dato :  02-10-03 11:16
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 2 Oct 2003 10:55:40 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
 wrote:
 >Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.
 "Vectra" var det nu -> og dette faktum kunne tillægges dækkene.
www.fdm.dk/motor/pdf/09-2003/30-35.pdf /Mogens
            
             |  |  | 
    Peter Weis (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-10-03 12:20
 | 
 |  | 
 "Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:ukunnvoov7kg8jknf54m70dcosd7n5rvih@4ax.com...
 > On Thu, 2 Oct 2003 10:55:40 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
 > wrote:
 >
 > >Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.
 >
 > "Vectra" var det nu -> og dette faktum kunne tillægges dækkene.
 > www.fdm.dk/motor/pdf/09-2003/30-35.pdf Jeps, beklager det med modellen.
 Der stod endda at den lavere hastighed var almindelig for nye biler,
 underforstået med moderne dækmonteringer.
 Det tankevækkende er om vi i virkeligheden kører med de sikreste dæk.
 Eller skulle vi måske overveje at skifte mellem regnvejrsdæk og
 tørvejrsdæk, i stedet for vinterdæk og sommerdæk?
 mvh
 Peter
            
             |  |  | 
     Mogens K (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens K
 | 
 Dato :  02-10-03 13:03
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 2 Oct 2003 13:19:37 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
 wrote:
 >Jeps, beklager det med modellen.
 Skuffende, at en ingeniør ku' ta' fejl    >Eller skulle vi måske overveje at skifte mellem regnvejrsdæk og
 >tørvejrsdæk, i stedet for vinterdæk og sommerdæk?
 Ér i princippet dét, vi gør. Vinterdæk er bedre i silende regnvejr,
 men ikke fugtigt vejr.
 /Mogens
 ingeniør    |  |  | 
      Peter Weis (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-10-03 13:39
 | 
 |  | 
 "Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:cs4onv41eqtdqm0hk48vn40inul7k1fliq@4ax.com...
 > On Thu, 2 Oct 2003 13:19:37 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
 > wrote:
 >
 > >Jeps, beklager det med modellen.
 >
 > Skuffende, at en ingeniør ku' ta' fejl    Det var også en rigtig neder, og jeg frygter eksklusion fra IDA.
 mvh
 Peter
            
             |  |  | 
       Jakob Jeppesen (03-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  03-10-03 13:27
 | 
 |  | 
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message news:blh95a$k4n$1@sunsite.dk...
 > Det var også en rigtig neder, og jeg frygter eksklusion fra IDA.
 >
 Tror jeg ikke man behøver at være bange for - de har brug for
 medlemmerne    /Jakob
 Ingeniør, medlem af IDA
            
             |  |  | 
        T. Hartung (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  04-10-03 17:59
 | 
 |  | 
 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bljpv2$iaa$1@sunsite.dk...
 >
 > "Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message
 news:blh95a$k4n$1@sunsite.dk...
 >
 > > Det var også en rigtig neder, og jeg frygter eksklusion fra IDA.
 > >
 >
 > Tror jeg ikke man behøver at være bange for - de har brug for
 > medlemmerne    >
 Særligt med det nye monstrom af et domicil - der skal køres penge ind (både
 på vinter- og sommerdæk   ))
 -- 
 mvh.
 T. Hartung
 også Ingeniør, medlem af IDA
 VW Passat 1,8T - Hobby 545TK  Prestige
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
      jan@stevns.net (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  02-10-03 20:26
 | 
 |  | 
 
            Mogens K <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :
 >Skuffende, at en ingeniør ku' ta' fejl    Nogen kalder det jo "at komme til kort"  ;)
 >>Eller skulle vi måske overveje at skifte mellem regnvejrsdæk og
 >>tørvejrsdæk, i stedet for vinterdæk og sommerdæk?
 >Ér i princippet dét, vi gør. Vinterdæk er bedre i silende regnvejr,
 >men ikke fugtigt vejr.
 Vinterdæk er bedre i silende regn ?   Hvad får dig på den tanke 
 Et godt allweather dæk er konstrueret til at lede vandet væk, et
 vinterdæk er konstrueret til at give greb i underlaget - det er ikke
 helt det samme. 
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Aksel (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aksel
 | 
 Dato :  01-10-03 22:10
 | 
 |  | 
 "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
 meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
 > Hejsa.
 >
 > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 >
 > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 > året.
 >
 > Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
 > med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
 > steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
 > gamle dæk?
 >
 > Gode råd ønskes.
 >
 > ---
 > Med venlig hilsen.
 > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 Hvis du kører på lavprofildæk skal du ubetinget skifte til vinterdæk, de er
 livsfarlige om vinteren.
 Dæk under 200 brede kan køres med forsigtighed i sne.
 
 Hilsen Aksel
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  02-10-03 08:29
 | 
 |  | 
 
            Sidste vinter kørte vi på vinterdæk for første gang, og hvilken nydelse når
 der ligger sne.
 Vores 306 står helt klart meget bedre fast, end med mxt 185/165-14.
 Og er det ikke en beskeden pris at betale, for at vide at kæresten står
 bedre fast på vejen ??
 Og som nævnt tidligere holder dækkende jo længere   )
 "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
 meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
 > Hejsa.
 >
 > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 >
 > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 > året.
 >
 > Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
 > med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
 > steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
 > gamle dæk?
 >
 > Gode råd ønskes.
 >
 > ---
 > Med venlig hilsen.
 > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
            
             |  |  | 
  Max[DK] (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Max[DK]
 | 
 Dato :  02-10-03 09:07
 | 
 |  | 
 
            > Vores 306 står helt klart meget bedre fast, end med mxt 185/165-14.
 Vildt    det må være noget blæver...sorry...kunne ikke lade være jeg går ud
 fra du mente 185/65-R14    /Max
            
             |  |  | 
   Rasmus (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  02-10-03 13:10
 | 
 |  | 
 > Vildt    det må være noget blæver...sorry...kunne ikke lade være jeg går
 ud
 > fra du mente 185/65-R14    >
 > /Max
 Sorry det var en slåfejl, selfølgelig skal det være 185/65-R14 !!!
            
             |  |  | 
  Hit (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hit
 | 
 Dato :  02-10-03 09:02
 | 
 |  | On Wed, 01 Oct 2003 21:42:16 +0200, Hjalte
 <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:
 
 >Hejsa.
 >
 >Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
 >
 >Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
 >slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
 >saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
 >året.
 >
 >Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
 >med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
 >steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
 >gamle dæk?
 >
 >Gode råd ønskes.
 >
 >---
 >Med venlig hilsen.
 >Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
 
 Som flere har skrevet, så er sommerdæk lige så gode som vinterdæk for
 størstedelen af vinteren, og hvis du kan "leve med" kun at køre i bil
 i denne periode, så behold du dine vinterdæk.
 
 Hvis du derimod også vil køre bil i den periode hvor sommerdæk bare
 ikke er sagen, eller du skal kunne komme frem, så invester du bare i
 et sæt vinterdæk.
 
 Helårsdæk er et kompromi hvor du om sommeren ikke står så godt fast
 som med sommerdæk, men om vinteren er de bedre end sommerdæk, men
 ingenlunde så gode som rene vinterdæk når "the shit hits the fan", og
 du skal frem mellem alle de der ikke mener det er nødvendig med
 vinterdæk.
 
 Jeg har det selv således, at de 25 dage med sne vi har, der skal jeg
 også frem, og for alt i verden også "overleve, derfor kører jeg med
 vinterdæk fra 1. december til 1. april.
 De vinterdæk jeg bruger, er ikke så lidt billigere end mine sommerdæk
 (dyre sommerdæk), så det er ikke kun fremkommeligheden der er
 afgørende, der er også økonomi i det.
 
 Choose carefull
 
 Niels
 
 
 |  |  | 
 |  |