|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Benzin-økonomi med benzinfyr Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 18:20
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 Carina 2.0 GLI.
 
 Har i nogle erfaringer med hensyn til økonomi i vinterhalvåret.
 Jeg tænker feks på hvor langt skal man køre efter en halv times fyring
 (ca. 1/2 L benzin) før at økonomien med hensyn til forbrug af benzin
 til fyret er tjent hjem, eller er det umuligt, - er det mest for at være sød
 ved
 sin motor, - er det en blanding af komfort og "god ved motor" eller hvad ?
 
 Jeg er mest til komforten (motorslid er sekundært), men er nysgerrig efter
 at vide om man
 henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
 Har nogen her regnet på det gennem tiden ?
 Måske km/l før og efter brug af fyr
 
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  .J.S... (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  01-10-03 21:56
 | 
 |  | 
 "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7b0cc5$0$13219$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 > Carina 2.0 GLI.
 >
 > Har i nogle erfaringer med hensyn til økonomi i vinterhalvåret.
 > Jeg tænker feks på hvor langt skal man køre efter en halv times fyring
 > (ca. 1/2 L benzin) før at økonomien med hensyn til forbrug af benzin
 > til fyret er tjent hjem, eller er det umuligt, - er det mest for at være
 sød
 > ved
 > sin motor, - er det en blanding af komfort og "god ved motor" eller hvad ?
 >
 > Jeg er mest til komforten (motorslid er sekundært), men er nysgerrig efter
 > at vide om man
 > henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
 > Har nogen her regnet på det gennem tiden ?
 > Måske km/l før og efter brug af fyr
 >
 Jeg er nok mest til at undgå at skrabe is og fedte med duggede ruder    Men lige et tillægsspørgsmål til de erfarne :
 Hvordan med batteriet, kan man få problemer hvis man kun kører korte ture ?
 Har hørt at det tager en del strøm til blæseren.
 mvh/JS
            
             |  |  | 
  news.worldonline.dk (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : news.worldonline.dk
 | 
 Dato :  02-10-03 07:02
 | 
 |  | 
 "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3f7b0cc5$0$13219$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 > Carina 2.0 GLI.
 
 God ide :)
 
 > Har i nogle erfaringer med hensyn til økonomi i vinterhalvåret.
 > Jeg tænker feks på hvor langt skal man køre efter en halv times fyring
 > (ca. 1/2 L benzin) før at økonomien med hensyn til forbrug af benzin
 > til fyret er tjent hjem, eller er det umuligt, - er det mest for at være
 sød
 > ved
 > sin motor, - er det en blanding af komfort og "god ved motor" eller hvad ?
 
 Min eberspächer bruger kun 0.4L i timen, så jeg syntes din er lidt tørstig i
 det :)
 
 > Jeg er mest til komforten (motorslid er sekundært), men er nysgerrig efter
 > at vide om man
 > henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
 > Har nogen her regnet på det gennem tiden ?
 > Måske km/l før og efter brug af fyr
 
 Min erfaring, er at jeg ikke rigtigt kan se den store forskel i
 bensinforbrug, men jeg kører også kun lange ture(170km dagligt) i min bil,
 så den kører jo driftsvarm 98% af tiden. Jeg vil dog tro at med mange små
 ture vil man opleve en forbedring.
 
 Du skal dog lige huske på at tommelfingerregelen er at bilen skal køre
 dobbelt så lang tid som fyret har været tændt for at have dit batteri på
 fuldt niveau altid. Jeg havde store problemer sidste vinter, med blæser/el
 bagrude osv, samt brug af fyret, der kunne jeg ikke holde liv i mit 60ah
 batteri, det var nok også lidt slidt, men det døde totalt, så smed jeg et
 80ah i, og siden har der ingen problemer været overhovedet.
 
 Nu har du vel monteret det så du selv kan bestemme hvor meget din blæser i
 kabinen skal køre på, mange fyr bliver monteret så blæseren bare kører på
 fuld drøn, og det dræner batteriet meget hurtigt. Min er sat til så jeg selv
 kan bestemme, og dvs at jeg faktisk bruger fyret det meste af året, dog ikke
 når det er 30 grader uden for, men i efter og forårsmånederne, kan 10
 minutter med blæseren slukket i kabinen, faktisk smide min temp måler på
 driftsvarm :)
 
 Det største plus med fyret er dog at se alle andre nede på p-pladsen om
 morgen stå og fryse med deres bil i tomgang og prøve at skrabe sne og is af,
 og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine, drejer
 nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)
 
 Hels og lykke med det.
 
 
 Mvh
 Jacob
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Rungwald (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Rungwald
 | 
 Dato :  02-10-03 07:05
 | 
 |  | Hmmm, nu har jeg så lige ændre mit navn til det jeg faktisk hedder :)
 
 Mvh
 Jacob
 
 "news.worldonline.dk" <Rungwald*FjernDenneTekst*@bigfoot.com> wrote in
 message news:ObPeb.131$536.19720@news000.worldonline.dk...
 >
 > "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message
 > news:3f7b0cc5$0$13219$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > Hej
 > >
 > > Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 > > Carina 2.0 GLI.
 >
 > God ide :)
 >
 > > Har i nogle erfaringer med hensyn til økonomi i vinterhalvåret.
 > > Jeg tænker feks på hvor langt skal man køre efter en halv times fyring
 > > (ca. 1/2 L benzin) før at økonomien med hensyn til forbrug af benzin
 > > til fyret er tjent hjem, eller er det umuligt, - er det mest for at være
 > sød
 > > ved
 > > sin motor, - er det en blanding af komfort og "god ved motor" eller hvad
 ?
 >
 > Min eberspächer bruger kun 0.4L i timen, så jeg syntes din er lidt tørstig
 i
 > det :)
 >
 > > Jeg er mest til komforten (motorslid er sekundært), men er nysgerrig
 efter
 > > at vide om man
 > > henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
 > > Har nogen her regnet på det gennem tiden ?
 > > Måske km/l før og efter brug af fyr
 >
 > Min erfaring, er at jeg ikke rigtigt kan se den store forskel i
 > bensinforbrug, men jeg kører også kun lange ture(170km dagligt) i min bil,
 > så den kører jo driftsvarm 98% af tiden. Jeg vil dog tro at med mange små
 > ture vil man opleve en forbedring.
 >
 > Du skal dog lige huske på at tommelfingerregelen er at bilen skal køre
 > dobbelt så lang tid som fyret har været tændt for at have dit batteri på
 > fuldt niveau altid. Jeg havde store problemer sidste vinter, med blæser/el
 > bagrude osv, samt brug af fyret, der kunne jeg ikke holde liv i mit 60ah
 > batteri, det var nok også lidt slidt, men det døde totalt, så smed jeg et
 > 80ah i, og siden har der ingen problemer været overhovedet.
 >
 > Nu har du vel monteret det så du selv kan bestemme hvor meget din blæser i
 > kabinen skal køre på, mange fyr bliver monteret så blæseren bare kører på
 > fuld drøn, og det dræner batteriet meget hurtigt. Min er sat til så jeg
 selv
 > kan bestemme, og dvs at jeg faktisk bruger fyret det meste af året, dog
 ikke
 > når det er 30 grader uden for, men i efter og forårsmånederne, kan 10
 > minutter med blæseren slukket i kabinen, faktisk smide min temp måler på
 > driftsvarm :)
 >
 > Det største plus med fyret er dog at se alle andre nede på p-pladsen om
 > morgen stå og fryse med deres bil i tomgang og prøve at skrabe sne og is
 af,
 > og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine,
 drejer
 > nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)
 >
 > Hels og lykke med det.
 >
 >
 > Mvh
 > Jacob
 >
 >
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan Beach Jensen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Beach Jensen
 | 
 Dato :  02-10-03 07:15
 | 
 |  | "news.worldonline.dk" skriver:
 
 > Det største plus med fyret er dog at se alle andre nede på p-pladsen om
 > morgen stå og fryse med deres bil i tomgang og prøve at skrabe sne og is af,
 > og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine, drejer
 > nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)
 
 Leger selv med tanken på at købe et fyr, da jeg "kun" kører ca. 20km 2 gange
 (nat) -dagligt på diesel.
 En ting er at det må være dejligt at kunne slippe for at høre TV2 synge om
 duggede ruder, men går nu selv mest efter at passe på min stakkels lille motor
 (Pug. 206 HDi).
 
 Men er der nogle kloge hoveder der i korte træk kan forklare et mindre klogt
 hvordan et fyr egentlig virker???
 
 //Beach
 
 
 
 |  |  | 
   Jacob Rungwald (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Rungwald
 | 
 Dato :  02-10-03 07:48
 | 
 |  | 
 "Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> wrote in message
 news:3F7BC249.BD3C3EE@freestyle.dk...
 
 > Men er der nogle kloge hoveder der i korte træk kan forklare et mindre
 klogt
 > hvordan et fyr egentlig virker???
 
 Selve fyret består at af hovedenheden der indeholder et brændselskammer og
 vandpumpe, en bensinpumpe og en udstødning med en lille lydpotte(ja det
 larmer faktisk igennem sådan et fyr uden den). Hovedenheden bliver fodret
 med bensin(i mit tilfælde) som antænnes med et gløderør, der opstår en masse
 eksplosioner i brændselskammeret hvor vandet løber omkring, det opvarmede
 vand cirkuleres vha den elektiske vandpumpe rundt i motoren, denne
 cirkulation kan være koblet til på mange måder, men grundprincippet er godt
 nok. Der bliver selvfølgelig også cirkuleret vand ind i
 kabinevarmeapparatet, så kabinen kan blive varm.
 
 Det er den hurtige version af det, der findes nok en længere version, men
 den her gælder som grundlæggende viden :)
 
 Mvh
 Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
    Allan Beach Jensen (03-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Beach Jensen
 | 
 Dato :  03-10-03 08:35
 | 
 |  | 
 
            Jacob Rungwald skriver:
 > Selve fyret består at af hovedenheden der indeholder et brændselskammer og
 > vandpumpe, en bensinpumpe og en udstødning med en lille lydpotte(ja det
 > larmer faktisk igennem sådan et fyr uden den). Hovedenheden bliver fodret
 > med bensin(i mit tilfælde) som antænnes med et gløderør, der opstår en masse
 > eksplosioner i brændselskammeret hvor vandet løber omkring, det opvarmede
 > vand cirkuleres vha den elektiske vandpumpe rundt i motoren, denne
 > cirkulation kan være koblet til på mange måder, men grundprincippet er godt
 > nok. Der bliver selvfølgelig også cirkuleret vand ind i
 > kabinevarmeapparatet, så kabinen kan blive varm.
 >
 > Det er den hurtige version af det, der findes nok en længere version, men
 > den her gælder som grundlæggende viden :)
 >
 > Mvh
 > Jacob
 Takker, det gør mig en smugle klogere, men altså..... Alle på mit job (GLS)
 siger at det er så og så godt med et fyr, og dem der endnu ikke har et, ikke
 ønsker sig andet en fyret eller en kvinde der ser godt ud men ikke har nogen
 hjerne   Nu forlanger jeg ikke det umulige, kun næsten...
 Hvis en lille ekstra motor (har jeg ikke fattet den rigtigt?) skal fordele varmt
 vand rundt i motoren så kræver det ikke bare "lidt" mod. men en hulens masse
 slanger der skal forbindes fra den ene ende til den anden?
 Hvordan kan varmt vand i systemet opvarme kabinen igennem de luftkanaler der
 allerede er, uden at slutte tændingen?
 Det varme vand... Har det direkte indflydelse på olie og andre ting som man
 ønsker varmet op i en motor der ser så "pakket op" ud at der nærmest ikke er
 plads til en flad med spegepølse?
 Sikkert nogle rigtig tumbede ??? men, hvad man ikke ved det kan man lære   //Beach
            
             |  |  | 
     Jacob Rungwald (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Rungwald
 | 
 Dato :  04-10-03 15:50
 | 
 |  | 
 "Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> wrote in message
 news:3F7D26A9.2B28532C@freestyle.dk...
 > Nu forlanger jeg ikke det umulige, kun næsten...
 > Hvis en lille ekstra motor (har jeg ikke fattet den rigtigt?) skal fordele
 varmt
 > vand rundt i motoren så kræver det ikke bare "lidt" mod. men en hulens
 masse
 > slanger der skal forbindes fra den ene ende til den anden?
 > Hvordan kan varmt vand i systemet opvarme kabinen igennem de luftkanaler
 der
 > allerede er, uden at slutte tændingen?
 Du tilslutter systemet, til det allerede eksisterende kølesystem på bilen,
 dvs du smider "bare" at t-stykke på et sted, og derefter løber vandet også
 igennem fyret. Fyrets vandpumpe sørger for gennemstrømning af vandet uden
 bilern er tændt.
 Det varme vand cirkulerer på 100% samme måde som hvis bilen var tændt, dvs
 det kommer også ind til varmeapparetet i kabinen, og fyret giver så strøm
 til den alm blæser i bilen, og vupti, du har en varm kabine.
 > Det varme vand... Har det direkte indflydelse på olie og andre ting som
 man
 > ønsker varmet op i en motor der ser så "pakket op" ud at der nærmest ikke
 er
 > plads til en flad med spegepølse?
 Hvor meget det har indflydelse på olien ved jeg faktisk ikke, men da hele
 motorblokken jo varemes op af det varme vand, vil olien jo også blive
 hurtigere varm nå den køres rundt i systemet.
 > Sikkert nogle rigtig tumbede ??? men, hvad man ikke ved det kan man
 lære   Korrekt, der findes ingen dumme ? kun dumme svar :)
 Mvh
 Jacob
            
             |  |  | 
  Morten Larsen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  02-10-03 15:11
 | 
 |  | 
 "news.worldonline.dk" <Rungwald*FjernDenneTekst*@bigfoot.com> skrev i en
 meddelelse news:ObPeb.131$536.19720@news000.worldonline.dk...
 >
 > "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message
 > news:3f7b0cc5$0$13219$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > Hej
 > >
 > > Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 > > Carina 2.0 GLI.
 >
 > God ide :)
 Ja det syntes jeg også    > Min eberspächer bruger kun 0.4L i timen, så jeg syntes din er lidt tørstig
 i
 > det :)
 >
 Det kan da godt være at mit også
 kun bruger 0,4 L, det er et B5W (det store af dem) jeg
 mener bare at have læst en gang at det brugte ca 1L i timen, når
 det kørte på højeste speed.
 > Du skal dog lige huske på at tommelfingerregelen er at bilen skal køre
 > dobbelt så lang tid som fyret har været tændt for at have dit batteri på
 > fuldt niveau altid. Jeg havde store problemer sidste vinter, med blæser/el
 > bagrude osv, samt brug af fyret, der kunne jeg ikke holde liv i mit 60ah
 > batteri, det var nok også lidt slidt, men det døde totalt, så smed jeg et
 > 80ah i, og siden har der ingen problemer været overhovedet.
 >
 Det bliver et problem, men lad os se.
 > Nu har du vel monteret det så du selv kan bestemme hvor meget din blæser i
 > kabinen skal køre på, mange fyr bliver monteret så blæseren bare kører på
 > fuld drøn, og det dræner batteriet meget hurtigt.
 Det har jeg - jo - men satser på at skaffe mig en "fanmaster" der kan
 indstilles fast, uanset
 blæserknappens indstilling - ret smart. (vi har dem på arbejdet, så det
 er kun et spørgsmål om tid)
 > Det største plus med fyret er dog at se alle andre nede på p-pladsen om
 > morgen stå og fryse med deres bil i tomgang og prøve at skrabe sne og is
 af,
 > og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine,
 drejer
 > nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)
 Ja - det er lykken    Morten
            
             |  |  | 
   phk (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  02-10-03 22:00
 | 
 |  | 
 "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7c31ee$0$13258> Det kan da godt være at mit også
 > kun bruger 0,4 L, det er et B5W (det store af dem) jeg
 > mener bare at have læst en gang at det brugte ca 1L i timen, når
 > det kørte på højeste speed.
 Jeg har haft sådan en i min Golf GTD. Den behøvede kun at køre et kvarter
 (højest!) om vinteren, så blev motoren ikke varmere end den så var blevet.
 -- 
 Per, Esbjerg
 >
 > > Du skal dog lige huske på at tommelfingerregelen er at bilen skal køre
 > > dobbelt så lang tid som fyret har været tændt for at have dit batteri på
 > > fuldt niveau altid. Jeg havde store problemer sidste vinter, med
 blæser/el
 > > bagrude osv, samt brug af fyret, der kunne jeg ikke holde liv i mit 60ah
 > > batteri, det var nok også lidt slidt, men det døde totalt, så smed jeg
 et
 > > 80ah i, og siden har der ingen problemer været overhovedet.
 > >
 >
 > Det bliver et problem, men lad os se.
 >
 > > Nu har du vel monteret det så du selv kan bestemme hvor meget din blæser
 i
 > > kabinen skal køre på, mange fyr bliver monteret så blæseren bare kører
 på
 > > fuld drøn, og det dræner batteriet meget hurtigt.
 >
 > Det har jeg - jo - men satser på at skaffe mig en "fanmaster" der kan
 > indstilles fast, uanset
 > blæserknappens indstilling - ret smart. (vi har dem på arbejdet, så det
 > er kun et spørgsmål om tid)
 >
 > > Det største plus med fyret er dog at se alle andre nede på p-pladsen om
 > > morgen stå og fryse med deres bil i tomgang og prøve at skrabe sne og is
 > af,
 > > og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine,
 > drejer
 > > nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)
 >
 > Ja - det er lykken    >
 > Morten
 >
 >
            
             |  |  | 
  Roberto Saldo (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  02-10-03 17:41
 | 
 |  | Morten Larsen wrote:
 > Hej
 >
 > Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 > Carina 2.0 GLI.
 
 Smart, hvad koster sådan et fyr?
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
  Dennis Pedersen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dennis Pedersen
 | 
 Dato :  02-10-03 18:13
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@home.dk> wrote in message
 news:3f7c5528$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >Morten Larsen wrote:
 >> Hej
 >>
 >> Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 >> Carina 2.0 GLI.
 >
 >Smart, hvad koster sådan et fyr?
 Ved padel.dk
 Kan du få et :
 Eberspächer B4W-SC DKK
 Bilvarmer egnet til biler med op til 2,0 liters motor
 Til 5195 afhentet i tyskland.
 Da jeg var ved at undersøge det sidste år er man af med cirka 9.000 i
 danmark hvis du skal have det monteret.
 Uden montering slipper du cirka 2500 billigere.
 --
 /Dennis
 Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm |  |  | 
   Roberto Saldo (03-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  03-10-03 07:31
 | 
 |  | Dennis Pedersen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@home.dk> wrote in message
 > news:3f7c5528$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >>Morten Larsen wrote:
 >>
 >>>Hej
 >>>
 >>>Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 >>>Carina 2.0 GLI.
 >>
 >>Smart, hvad koster sådan et fyr?
 >
 >
 > Ved padel.dk
 > Kan du få et :
 > Eberspächer B4W-SC DKK
 > Bilvarmer egnet til biler med op til 2,0 liters motor
 >
 > Til 5195 afhentet i tyskland.
 > Da jeg var ved at undersøge det sidste år er man af med cirka 9.000 i
 > danmark hvis du skal have det monteret.
 > Uden montering slipper du cirka 2500 billigere.
 
 Noget billigere end en opvarmet garage + man sparer at skrabe sne og is af.
 
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Larsen (03-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  03-10-03 16:19
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@home.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7c5528$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 Morten Larsen wrote:
 > Hej
 >
 > Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
 > Carina 2.0 GLI.
 
 Smart, hvad koster sådan et fyr?
 
 Mvh
 Roberto
 
 Hæ - nu er jeg nød til at svare.
 Prisen er fra 0.- til 10.000 monteret.
 
 Jeg er så heldig at arbejde et sted hvor jeg
 monterer og repper disse fyr. Det har med tiden betydet
 at har samlet så mange smådele sammen at det kunne sættes
 sammen til et komplet B5W fyr. Ledningsnet
 har jeg selv lavet. Prisen er gratis - hvilken jeg
 hygger mig rigtig godt med hver gang jeg trykker -tænd.
 
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |