|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Rep. af bremser Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~
 | 
 Dato :  01-10-03 15:01
 | 
 |  | 
 
            Er der nogen der har erfaring med hvor længe bremseskiver og klodser
 skal/kan holde??
 Min bil er 14 måneder gammel og har rundet de 25000 km. - Før den store tur
 syd på fik den et 20000 km eftersyn, men jeg havde problemer med bremserne
 på autobahnen, idet rat og forvogn rystede meget ved nedbremsning fra høj
 fart.
 Ved hjemkomst sendte jeg bilen på værksted, og her har man drejet skiverne
 af, såvel foran som bagunder, og der er sat 2 sæt nye klodser på - udgift i
 alt 3.200 kr.!
 Jeg synes det er alt for tidligt, og skæve skiver må da være en
 fabrikationsfejl?
 Nogen fortilfælde og erfaringer før jeg går videre??
 Erik
 ---
 Outgoing mail is certified Virus Free.
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.516 / Virus Database: 313 - Release Date: 01-09-2003
            
             |  |  | 
  Morten Larsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 16:11
 | 
 |  | 
 "Erik Kirkeby Rasmussen" <erkirkeby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f7ade2a$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Er der nogen der har erfaring med hvor længe bremseskiver og klodser
 > skal/kan holde??
 
 Jeg har i dag drejet skiver af på en Avensis der havde kørt 13000km, de
 var vind og skæve - Kendt problem.
 
 Det kommer helt an på hvordan man bruger bil og bremser, nogle
 Avensis'er holder "evigt" på bremserne - skiver måske 100.000 og
 klodser måske 60.000. eller længere.
 
 Hvilken bil har du ?
 
 Har hørt noget om at på en Mondeo kan man bukke skiverne ved
 at holde på bremsen når bilen holder stille med varme bremser, nok
 fordi skiven bliver afkølet på et punkt via klodserne og ikke resten af
 skiven.
 
 Asbest er væk, det samme er de gode bremsedele.
 
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  01-10-03 17:23
 | 
 |  | Bare en lille sidebemærkning. Holder du bilen på bermsen, efter en
 nedbremsning. Så kan skiven blive skæv da den IKKE, kan komme af med varmen
 ved klodserne. Resten af skiven hænger jo i fri luft.....
 
 
 
 "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7aee7f$0$13192$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Erik Kirkeby Rasmussen" <erkirkeby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:3f7ade2a$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Er der nogen der har erfaring med hvor længe bremseskiver og klodser
 > > skal/kan holde??
 >
 > Jeg har i dag drejet skiver af på en Avensis der havde kørt 13000km, de
 > var vind og skæve - Kendt problem.
 >
 > Det kommer helt an på hvordan man bruger bil og bremser, nogle
 > Avensis'er holder "evigt" på bremserne - skiver måske 100.000 og
 > klodser måske 60.000. eller længere.
 >
 > Hvilken bil har du ?
 >
 > Har hørt noget om at på en Mondeo kan man bukke skiverne ved
 > at holde på bremsen når bilen holder stille med varme bremser, nok
 > fordi skiven bliver afkølet på et punkt via klodserne og ikke resten af
 > skiven.
 >
 > Asbest er væk, det samme er de gode bremsedele.
 >
 > Morten
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Morten Larsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 18:05
 | 
 |  | 
 "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:blev1u$kht$1@sunsite.dk...
 > Bare en lille sidebemærkning. Holder du bilen på bermsen, efter en
 > nedbremsning. Så kan skiven blive skæv da den IKKE, kan komme af med
 varmen
 > ved klodserne. Resten af skiven hænger jo i fri luft.....
 >
 >
 Hej
 Køler fri luft godt ?
 Det er ikke fordi jeg VED noget om årsagen til til fænomenet,
 men gør du det, eller gætter du ud fra sund fornuft ?
 Hvis jeg afmonterer min passive køler på min cpu (altså på pc'en) så
 har min cpu fri adgang til "fri luft", men det er med garanti noget møg, da
 overfladen der kan frigive varme blive for lille..
 Er du sikker på at det ikke er fordi at kaliber og klodser aftager mere
 varme
 end fri luft - større køleflade, at problemet opstår ? (her der tale om nul
 luft-flow
 ved 0 km/t) Har du noget info om det ?
 (jeg er ikke ude efter dig, men blot nysgerrig om fakta, da jeg troede at
 jeg havde regnet problemet ud - mangler nu at løse det    Morten
            
             |  |  | 
    Niels Skaaning (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  01-10-03 18:21
 | 
 |  | "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7b0953$0
 
 > Hej
 >
 > Køler fri luft godt ?
 
 Bedre end bremseklodserne i hvert fald. For det første er skiverne jo
 normalt luftkølede og for det andet er bremseklodserne lavet så de isolerer
 for varmen ellers ville bremsevæsken jo hurtigt komme i kog.
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
     Morten Larsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 18:44
 | 
 |  | 
 "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:blf2cl$4fq$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
 > "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse
 > news:3f7b0953$0
 >
 > > Hej
 > >
 > > Køler fri luft godt ?
 >
 > Bedre end bremseklodserne i hvert fald.
 
 Er det noget du ved noget om, eller din fornuft/ide ?
 
 >For det første er skiverne jo
 > normalt luftkølede
 
 Ja - jeg har da aldrig set andet (ventilerede skiver er så
 noget ekstra på biler hvor varmen ventes at blive højere)
 Men det er jo nok fordi at luftkøling er godt nok, og fordi
 andre kølemetoder ville være for kostbare eller umulige - at
 luftkøling er den man bruger.
 
 > og for det andet er bremseklodserne lavet så de isolerer
 > for varmen ellers ville bremsevæsken jo hurtigt komme i kog.
 
 Aha, har du nogle tal på det ? Når man stiller så store krav
 til bremsevæsken, kan det så ikke være fordi varmen skal
 kunne vandre fra skive til klods og kaliber ?
 
 Kan du henvise til nogen eller noget, der med sikkerhed kan
 bekræfte at bremseklodser fremstilles så de isolerer, og
 ikke transporterer varme ?
 
 
 (jeg er stadig nysgerrig og ikke efter nogen)
 
 Morten
 
 >
 > NS
 >
 >
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Niels Skaaning (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  01-10-03 20:22
 | 
 |  | "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7b125d$0> > > Køler fri luft godt ?
 > >
 > > Bedre end bremseklodserne i hvert fald.
 >
 > Er det noget du ved noget om, eller din fornuft/ide ?
 >
 >  >For det første er skiverne jo
 > > normalt luftkølede
 >
 > Ja - jeg har da aldrig set andet (ventilerede skiver er så
 > noget ekstra på biler hvor varmen ventes at blive højere)
 > Men det er jo nok fordi at luftkøling er godt nok, og fordi
 > andre kølemetoder ville være for kostbare eller umulige - at
 > luftkøling er den man bruger.
 >
 > > og for det andet er bremseklodserne lavet så de isolerer
 > > for varmen ellers ville bremsevæsken jo hurtigt komme i kog.
 >
 > Aha, har du nogle tal på det ? Når man stiller så store krav
 > til bremsevæsken, kan det så ikke være fordi varmen skal
 > kunne vandre fra skive til klods og kaliber ?
 >
 > Kan du henvise til nogen eller noget, der med sikkerhed kan
 > bekræfte at bremseklodser fremstilles så de isolerer, og
 > ikke transporterer varme ?
 >
 >
 > (jeg er stadig nysgerrig og ikke efter nogen)
 >
 > Morten
 
 Til det hele: Jeg har ikke lige nogle data ved hånden, så mit svar er ud fra
 min viden som maskiningeniør (stud.).
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Larsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 20:54
 | 
 |  | > Til det hele: Jeg har ikke lige nogle data ved hånden, så mit svar er ud
 fra
 > min viden som maskiningeniør (stud.).
 >
 > NS
 >
 
 Ok, vi må se om andre har nogle fakts de vil dele ud af.
 
 Jeg kunne forestille mig at du i din uddannelse bla. roder med
 ting som friktion/energi osv, men er du sikker på at du kan overfører
 din viden direkte til det omtalte ?
 
 Din uddannelse er garanteret rigtig god
 til at forstå ting omkring mekanik/konstruktioner/fysik osv.
 Men helt specielle problemstillinger i forbindelse med en helt
 unik konstruktion, kan måske ikke lige henføres til en lærebog
 i maskiningeniør-reolen
 
 Jeg er stadig kun skeptisk og nysgerrig - ikke nedladende.
 
 Mit svar er kun ud fra min (måske manglende) viden og erfaring som
 auto-mekaniker siden 1988.
 
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
        Niels Skaaning (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  01-10-03 21:40
 | 
 |  | "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7b30d1$0$13203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Ok, vi må se om andre har nogle fakts de vil dele ud af.
 >
 > Jeg kunne forestille mig at du i din uddannelse bla. roder med
 > ting som friktion/energi osv, men er du sikker på at du kan overfører
 > din viden direkte til det omtalte ?
 
 Sådan generelt skulle jeg mene, at det er muligt :). Der er naturligvis
 tilfælde, hvor der kræves specialviden. Iøvrigt er bremser (og koblinger som
 er meget lig en bremse) en del af pensum på min uddannelse.
 
 > Din uddannelse er garanteret rigtig god
 > til at forstå ting omkring mekanik/konstruktioner/fysik osv.
 > Men helt specielle problemstillinger i forbindelse med en helt
 > unik konstruktion, kan måske ikke lige henføres til en lærebog
 > i maskiningeniør-reolen.
 
 Det er jo os, der konstruerer skidtet, så det er noget man i hvert fald skal
 kunne sætte sig ind i. Nu anser jeg ikke selve bremsekonstruktionen som
 særskilt unik. Det er jo i bund og grund en tilpasset hydraulikcylinder, som
 presser en kompositklods (bremseklods) ind mod en metalskive. Den store
 videnskab ligger faktisk i selve bremseklodsen.
 
 > Jeg er stadig kun skeptisk og nysgerrig - ikke nedladende.
 
 Det er jo en sund indstilling. Sådan lærer man jo noget :).
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
         Morten Larsen (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  01-10-03 21:57
 | 
 |  | 
 >
 > Det er jo os, der konstruerer skidtet, så det er noget man i hvert fald
 skal
 > kunne sætte sig ind i.
 Jamen så er det bare i gang med at flække en bil sammen ud fra viden, uden
 at skæve til tidligere kunstruktioner     >Nu anser jeg ikke selve bremsekonstruktionen som
 > særskilt unik. Det er jo i bund og grund en tilpasset hydraulikcylinder,
 som
 > presser en kompositklods (bremseklods) ind mod en metalskive. Den store
 > videnskab ligger faktisk i selve bremseklodsen.
 Ja, dertil er vi helt enige - vi ved hvordan det virker, og hvorfor -
 men hvor skal energien hen, når den ikke skal være bevægelse mere ?
 Varme, men hvor skal den hen    >
 > > Jeg er stadig kun skeptisk og nysgerrig - ikke nedladende.
 >
 > Det er jo en sund indstilling. Sådan lærer man jo noget :).
 Jeg glæder mig allerede - især hvis nogen kan slå fast med dokumentatíon, om
 belægningerne
 i skivebremser er konstrueret til at isolere fra varme eller at optage/køle
 varme.
 Godnat-sgu    Morten
            
             |  |  | 
          Rasmus (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  02-10-03 13:24
 | 
 |  | Jeg har blot videregivet, hvad jeg altid har hørt og fået fortalt !!
 For at en bremseskive skal slå sig, skal der mere end blot en enkelt
 nedbremsning til.
 Fx. banekørsel, eller race på de små snoede landeveje. For hver opbremsning,
 vil klodser/caliber optage varme. Når både skive, klodser og caliber er
 varmet godt op, og man så lavet en total nedbremsning , og holder bremsen i
 bund, så vil der være større køling på den fri skive end fra
 bremseklodserne.
 
 Hvis det var meningen at en caliber skulle køre, var den vel støbt med
 køleribber ??
 Dette er dog blot et udtryk for min fornuft, hvilket jo kan være volapyk for
 andre !!
 
 
 
 
 |  |  | 
           Mogens K (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens K
 | 
 Dato :  02-10-03 13:27
 | 
 |  | On Thu, 2 Oct 2003 14:23:53 +0200, "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk>
 wrote:
 
 >Jeg har blot videregivet, hvad jeg altid har hørt og fået fortalt
 
 Og det ér også korrekt.
 I '90-erne var der store problemer med Mitsubishi Galant, som måtte
 have nye skiver hele tiden. De slog sig ved almindeligt brug, hvilket
 kunne minimeres en anelse ved brug af bremsen med omtanke...
 (fjerne foden fra bremsen ved rødt lys, lade bilen rulle det sidste
 stykke, osv.)
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
           Morten Larsen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Larsen
 | 
 Dato :  02-10-03 15:58
 | 
 |  | 
 "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
 news:blh5cu$q86$1@sunsite.dk...
 > Jeg har blot videregivet, hvad jeg altid har hørt og fået fortalt !!
 > For at en bremseskive skal slå sig, skal der mere end blot en enkelt
 > nedbremsning til.
 > Fx. banekørsel, eller race på de små snoede landeveje. For hver
 opbremsning,
 > vil klodser/caliber optage varme. Når både skive, klodser og caliber er
 > varmet godt op, og man så lavet en total nedbremsning , og holder bremsen
 i
 > bund, så vil der være større køling på den fri skive end fra
 > bremseklodserne.
 Ok - det holder vi os så til hvis ikke andre siger det modsatte
 (altså at varmen forsvinder hurtigere gennem klods end gennem luften)
 >
 > Hvis det var meningen at en caliber skulle køre, var den vel støbt med
 > køleribber ??
 Jeg mener heller ikke at en caliber er skabt til at køle, som du selv
 beviser
 med de manglende køleribber, jeg er bare i tvivl om hvordan
 det foregår i virkeligheden - altså om caliberen alligevel optager varme
 hurtigere end luften pga. at den jo er lavet af metal af gode grunde.
 Når alt kommer til alt, så kan vores store videnskablige brainstorm, måske
 ende ud i denne teori - nu kommer den, hold fast:
 "Det er ikke muligt at fremstille et skivebremsesystem, der kan holde til
 at blive opvarmet og nedkølet på en måde, så skiven ikke slår sig, da
 der altid vil være en uens afkøling på en rund skive hvor der på et enkelt
 punkt presses to emner mod denne. Dette kan dog undgås ved IKKE at
 benytte 2. pedal fra højre (gælder også vogne med automatisk transmisson)"
 Flot ikke ? Skal vi bare konstatere at nogle bremser kan klare mosten og
 andre
 er bare for klain'e til ikke at blive skæve ?
 > Dette er dog blot et udtryk for min fornuft, hvilket jo kan være volapyk
 for
 > andre !!
 >
   Jeg kan godt lide din fornuft, den er fornuftig, du skal nok blive
 en god  maskiningeniør - du må godt lave en maskine til mig    Morten
            
             |  |  | 
           jan@stevns.net (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  02-10-03 20:20
 | 
 |  | 
 
            "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev :
 >Hvis det var meningen at en caliber skulle køre, var den vel støbt med
 >køleribber ??
 De findes skam  ;)
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
        Fam. Olsen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  02-10-03 15:03
 | 
 |  | 
 "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7b30d1$0$13203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Ok, vi må se om andre har nogle fakts de vil dele ud af.
 
 Tja, jeg ved bare at Mercedes Gd ikke må få smørelse på bagsiden af klodsen,
 da den ellers ikke kan komme af med varmen og så revner i belægningen.
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  01-10-03 19:35
 | 
 |  | 
 > Er der nogen der har erfaring med hvor længe bremseskiver og klodser
 > skal/kan holde??
 At dømme ud fra de priser du oplyser så må der være tale om en Formel 1 bil
 som heller ikke holder så længe    Holdbarheden kommer an på både din kørestil, hvor du kører samt hvilken bil
 der er tale om.
 > Min bil er 14 måneder gammel og har rundet de 25000 km. - Før den store
 tur
 > syd på fik den et 20000 km eftersyn, men jeg havde problemer med bremserne
 > på autobahnen, idet rat og forvogn rystede meget ved nedbremsning fra høj
 > fart.
 Skæve bremseskiver
 > Ved hjemkomst sendte jeg bilen på værksted, og her har man drejet skiverne
 > af, såvel foran som bagunder, og der er sat 2 sæt nye klodser på - udgift
 i
 > alt 3.200 kr.!
 Synes du det er en ok pris?
 (og så for afdrejede skiver)
 > Jeg synes det er alt for tidligt, og skæve skiver må da være en
 > fabrikationsfejl?
 Nej det er din måde at bremse på. Skivebremser skal bremses lidt hårdt og
 ikke kun ganske let. Hvis du skulle lave en kraftig opbremsning så skal
 bilen ikke holde stille lige efter (såfremt det er muligt). Du skal lade den
 trille langsomt så skiverne kan nå at køle af og med ensartet afkøling
 hvilket det ikke bliver for det område der er lige under klodserne hvis du
 holder stille med rødglødende skiver.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Fam. Olsen (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  02-10-03 15:07
 | 
 |  | 
 "Erik Kirkeby Rasmussen" <erkirkeby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f7ade2a$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 men jeg havde problemer med bremserne
 > på autobahnen, idet rat og forvogn rystede meget ved nedbremsning fra høj
 > fart.
 
 Det kan skyldes skæve skiver. Men det kan dog også være meget normalt. Jeg
 har  ihvertfald haft en 2-3 forskellige biler der har rystet og støjet  i
 hele bilen når man bremsede hårdt ned fra stor hastighed. På bremsefelt var
 der ingen skævheder overhovedet. Bremserne fejlede intet.
 
 Og nej der var ingen ABS. Det var bilerne for gamle til.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |