|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ret utroligt.kølevandsslange sprunget Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  28-09-03 15:23
 | 
 |  | På vejen hjem fra Vandel i lørdags, efter en spændende dag sprang
 kølevandsslangen på Volvoen.....!
 
 Det skal lige indskydes at jeg ikke kørte i vandel, og at jeg kørte ganske
 eksemplarisk da det skete.
 
 Jeg opdager det ved at forruden lige dugger i ~10sekunder og så forsvinder
 duggen igen. Hmmm...tænker jeg lige engang. Det tror jeg godt jeg ved hvad
 betyder!
 
 Ganske rigtigt, en kølevandsslange har fået en flænge på ~10mm som vandet
 fosser ud af, men heldigvist kun når den får nogle omdrejninger. Nå, der er
 ikke skyggen af vand i ekspansionebeholderen, og varmeapp er også drænet så
 der mangler mindst 4liter. Stort set alt i motorrummet er sjask vådt. Ingen
 tankstation i miles omkreds, men temperaturen stiger ikke over 100grader, så
 pt er fanden ikke løs. Jeg tuller glad videre(ok, ikke ligefrem glad!), men
 jeg kommer da videre med nedsat fart. Så længe omdrejningerne ikke kommer
 for højt op er vandspildet ikke dramatisk. Det ser ud som om at blokken lige
 akkurat er vandfyldt, men jeg kan mærke på køleren at der ikke er meget vand
 i den. Man skal mere end 3/4 ned på kølerens endetank før den bliver varm.
 
 70km/t kan jeg godt holde uden at temperaturen stryger over 100grader, så
 det gør jeg så over godt 30km. Egentligt skulle jeg bare til nærmeste tank,
 men nu gik der sgu sport i det, og jeg havde da et par flasker kildevand i
 bagagerummet som evt kunne lade livet hvis det gik helt galt.
 
 Hjem kommer jeg, og da jeg hælder vand på bilen spiser den 6,5 liter
 postevand.....Der har alligevel ikke været meget tilbage!
 
 Nå, det var ikke det jeg ville sige. Pointen var at efter godt 300.000km har
 den skisme slidt kølerslange tynd!!!? Det har jo selvf svækket slangen
 indtil den er sprunget, men er der nogen der har set det før??
 
 Her i dag kørte jeg ud og skiftede slangen, og alt er godt igen, men jeg er
 nu ret godt tilfreds med min overstørrelse køler (std turbo element)....Det
 kunne aldrigt have gået med den lille køler i bilen!
 Jeg tankede selv køleren igen, men den blæste stort set det hele af inden
 for 2-3 km, så den var nede på minimum vand igen.Løb dog stadigt ikke
 kritisk varm.
 
 Er sgu helt godt tilfreds med min gamle traktor. Hvilken ny bil er så
 trofast at den kan klare at miste 6,5liter vand og stadigt køre sammenlagt
 46km derefter, uden at tage skade?
 
 Nå, men jeg tror nu jeg vil spare sammen til et sæt nye slanger til den. Det
 har den vel egentligt fortjent.
 
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andreas M. Hansen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  28-09-03 15:37
 | 
 |  | 
 
            > Er sgu helt godt tilfreds med min gamle traktor. Hvilken ny bil er så
 > trofast at den kan klare at miste 6,5liter vand og stadigt køre sammenlagt
 > 46km derefter, uden at tage skade?
 >
 Ja min kan i hvert fald ikke, idet den rummer 7,5 liter totalt...   mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
  Christian Hansen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Hansen
 | 
 Dato :  28-09-03 16:31
 | 
 |  | 
 "Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote in message
 news:bl6qrh$2h1h$1@news.cybercity.dk...
 > På vejen hjem fra Vandel i lørdags, efter en spændende dag sprang
 > kølevandsslangen på Volvoen.....!
 Så godt du holdte dernede (der er også et fint billede af din og halds bil
 ved siden af hinanden på min side - #plader fjernet selvfølgelig :))
 > Er sgu helt godt tilfreds med min gamle traktor. Hvilken ny bil er så
 > trofast at den kan klare at miste 6,5liter vand og stadigt køre sammenlagt
 > 46km derefter, uden at tage skade?
 Kørte engang (dengang vidste jeg nadda om en bils teknik) ca 130 km med en
 defekt vandpumpe.. dvs.. ingen varme i bilen og den havde pisset det meste
 af vandet ud (mener der er omkring 5 liter i kølesystemet på astra'en)..
 vidst bare heldigt for mig at det var om vinteren.. og mekanikeren havde
 ikke tid til at kigge på den før to dage efter. Den gamle kiggede dog på det
 om aftenen og mente, at det nok ikke var en specielt god ide jeg kørte mere
 i den før den havde været på værksted..
 -- 
 Med venlig hilsen
 Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk |  |  | 
  Henrik Mortensen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  28-09-03 16:56
 | 
 |  | 
 
            >
 > Så godt du holdte dernede (der er også et fint billede af din og halds bil
 > ved siden af hinanden på min side - #plader fjernet selvfølgelig :))
 >
 Hey. Det tager jo gode billeder det kamera...    Vi skulle lige have hilset.. ;-(
 Nå, du nåede da at se Kadetten. Den er solgt nu, og næste projekt er
 indkøbt.
 Det er altså imponerende. I tomgang står der en gedigen storm ud af
 blowoffen fordi turboen faktisk lader selvom bilen står i tomgang. Det har
 jeg alligevel ikke set før.
 Denne gang en 2liters16V med den rigtige blok, og da livet er alt for
 kedeligt uden trykladning, så bliver det interessant at se hvad der kommer
 på gaden til næste forår.    Når 1,8liter/8V truer med at rive karrossen fra hinanden(den knirker svært!)
 med kun 0,3bar, hvad gør 2.0liter/16V så med 1,1bar, og minimum 320hk så
 ikke ved sådan en blødhat tysker    Henrik
            
             |  |  | 
   Christian Hansen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Hansen
 | 
 Dato :  28-09-03 18:35
 | 
 |  | 
 "Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote in message
 news:bl709j$2pc2$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Så godt du holdte dernede (der er også et fint billede af din og halds
 bil
 > > ved siden af hinanden på min side - #plader fjernet selvfølgelig :))
 > >
 >
 > Hey. Det tager jo gode billeder det kamera...    Hehe tak tak ;)
 >
 >
 > Vi skulle lige have hilset.. ;-(
 Gik også og kiggede efter jer da jeg så i holdte dernede.. men hvad - der
 kommer jo nok en gang til :)
 > Nå, du nåede da at se Kadetten. Den er solgt nu, og næste projekt er
 > indkøbt.
 Det er imponerende han bliver ved ;)
 > Det er altså imponerende. I tomgang står der en gedigen storm ud af
 > blowoffen fordi turboen faktisk lader selvom bilen står i tomgang. Det har
 > jeg alligevel ikke set før.
 >
 Hmm lidt sygt egentlig..
 > Denne gang en 2liters16V med den rigtige blok, og da livet er alt for
 > kedeligt uden trykladning, så bliver det interessant at se hvad der kommer
 > på gaden til næste forår.    LOL - jeg glæder mig allerede til at se/høre den :)
 >
 > Når 1,8liter/8V truer med at rive karrossen fra hinanden(den knirker
 svært!)
 > med kun 0,3bar, hvad gør 2.0liter/16V så med 1,1bar, og minimum 320hk så
 > ikke ved sådan en blødhat tysker    Hmm.. den bliver voldsom.. Kender til en (stadig opel, men model lader jeg
 være ukendt aht personen) som har en 2.0 16v og ladetryk på 1.2 bar.. den
 yder 280 hk på hjulene.. og den kan IKKE stå fast når han jokker til den.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk |  |  | 
    Henrik Mortensen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  28-09-03 18:53
 | 
 |  | 
 
            > > Nå, du nåede da at se Kadetten. Den er solgt nu, og næste projekt er
 > > indkøbt.
 >
 > Det er imponerende han bliver ved ;)
 Det er jo sådan man bliver bedre og bedre. Når han når nummer ~6-7 stykker
 så er det nok ved at være rigtigt grimt    Jeg har på fornemmeren at der er en mindre jagt igang efter gadbjerg
 toyotaerne....
 >
 > > Det er altså imponerende. I tomgang står der en gedigen storm ud af
 > > blowoffen fordi turboen faktisk lader selvom bilen står i tomgang. Det
 har
 > > jeg alligevel ikke set før.
 > >
 >
 > Hmm lidt sygt egentlig..
 Yep. Jeg er herefter helt og aldeles til kugleleje turboer fremover. Alm
 glideleje turbo halter nærmest til sammenligning!
 >
 > Hmm.. den bliver voldsom.. Kender til en (stadig opel, men model lader jeg
 > være ukendt aht personen) som har en 2.0 16v og ladetryk på 1.2 bar.. den
 > yder 280 hk på hjulene.. og den kan IKKE stå fast når han jokker til den.
 > --
 Bredere og blødere dæk er vejen frem. Gadeslicks om nødvendigt.
 Den tyske kadettC stc. var da iøvrigt noget arrig i sulet!. Der er da et
 stykke vej mellem kadetter der kan præstere at lave hjulløft i starten....!
 Kender du noget til nogle nærmere data på bilen?
 Henrik
            
             |  |  | 
     Christian Hansen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Hansen
 | 
 Dato :  28-09-03 22:51
 | 
 |  | 
 
            > > Hmm.. den bliver voldsom.. Kender til en (stadig opel, men model lader
 jeg
 > > være ukendt aht personen) som har en 2.0 16v og ladetryk på 1.2 bar..
 den
 > > yder 280 hk på hjulene.. og den kan IKKE stå fast når han jokker til
 den.
 > > --
 >
 > Bredere og blødere dæk er vejen frem. Gadeslicks om nødvendigt.
 Han forsøger at holde bilen så anonym som overhovedet muligt.. og tro mig -
 det er den og han er ikke glad for tanken om størrere alu osv.. men det kan
 han jo blive nød til hvis han vil stå fast..
 >
 > Den tyske kadettC stc. var da iøvrigt noget arrig i sulet!. Der er da et
 > stykke vej mellem kadetter der kan præstere at lave hjulløft i
 starten....!
 > Kender du noget til nogle nærmere data på bilen?
 jeps.. 3.9 liters R6'er med kompressor - kan ikke lige helt huske hk/nm..
 men når den jo laver tider på omkring 11 sekunder for en quartermile..
 sååå..
 Der kommer forøvrigt lige noget video med dens løb mod Supra'en senere..
 Fandt lige lidt data på Kadett'en.. http://www.kadettc.de/eure20.html men mon ikke den er blevet optimeret noget mere siden den side blev
 skrevet..
 -- 
 Med venlig hilsen
 Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk |  |  | 
     Ukendt (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  01-10-03 14:00
 | 
 |  | 
 
            "Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bl775d$3s6$1@news.cybercity.dk...
 > Yep. Jeg er herefter helt og aldeles til kugleleje turboer fremover. Alm
 > glideleje turbo halter nærmest til sammenligning!
 Ham Christian snakker om _har_ købt kugleleje turbo... Den skal bare lige
 monteres, det bliver gjort i løbet af vinteren :)
 -- 
 Mvh Bjørn,
 Opel Kadett E 2.0i Club Caravan    - nu også med navigation.....
http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1 |  |  | 
   B.Ingebrigtsen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen
 | 
 Dato :  28-09-03 21:24
 | 
 |  | 
 
            > Når 1,8liter/8V truer med at rive karrossen fra hinanden(den knirker
 svært!)
 > med kun 0,3bar, hvad gør 2.0liter/16V så med 1,1bar, og minimum 320hk så
 > ikke ved sådan en blødhat tysker    Ikke for at lyde som bent betjent, men hvad siger din forsikring til dine
 biler, ved de noget som helst om det, eller satser du bare på ikke at blive
 opdaget. Hvad hvis du er ude i en ulykke og det komemr frem at din bil er
 pisse ulovlig, så dække din forsikring jo med 90% sikkerhed ikke. Dette er
 ikek for at være dumsmart men egentlig kun fordi jeg selv har tænkt på et
 lign projekt men har opgivet pga. netop lovligheden og risikoen for at få
 bilen inddraget at politiet, som derefter sender den til syn. Hvor du med
 100% sikkerhed får klippet dine plader.
            
             |  |  | 
    Henrik Mortensen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  28-09-03 21:44
 | 
 |  | > Ikke for at lyde som bent betjent, men hvad siger din forsikring til dine
 > biler, ved de noget som helst om det, eller satser du bare på ikke at
 blive
 > opdaget. Hvad hvis du er ude i en ulykke og det komemr frem at din bil er
 > pisse ulovlig, så dække din forsikring jo med 90% sikkerhed ikke. Dette er
 > ikek for at være dumsmart men egentlig kun fordi jeg selv har tænkt på et
 > lign projekt men har opgivet pga. netop lovligheden og risikoen for at få
 > bilen inddraget at politiet, som derefter sender den til syn. Hvor du med
 > 100% sikkerhed får klippet dine plader.
 >
 >
 
 Ikke min bil. Jeg er kun med som motorstyringsmand. Jeg har bygget det EFI
 anlæg til bilen, og skal nok bygge det næste også.
 
 Jeg har en ganz lovlig gammel volvo, så mig hænger de ikke til tørre(regner
 jeg da ikke med, man ved sgu aldrig). Det tilkommer ikke mig at lege bent
 betjent overfor ham. jeg har snakket frem og tilbage med ejeren om emnet, og
 han er godt klar over det. Det samme er den nye ejer iøvrigt.
 
 At det ikke er smart er vi sådan set enig om.
 
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
     B.Ingebrigtsen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B.Ingebrigtsen
 | 
 Dato :  28-09-03 21:57
 | 
 |  | > Jeg har en ganz lovlig gammel volvo, så mig hænger de ikke til
 tørre(regner
 > jeg da ikke med, man ved sgu aldrig). Det tilkommer ikke mig at lege bent
 > betjent overfor ham. jeg har snakket frem og tilbage med ejeren om emnet,
 og
 > han er godt klar over det. Det samme er den nye ejer iøvrigt.
 >
 
 Nej det er ikke dit problem, jeg lurede bare lige på hvad man havde tænkt
 på. At betaler en forsikringspræmie er i sagens natur spild af penge
 
 > At det ikke er smart er vi sådan set enig om.
 
 Jeg tænker bare med gru på den dag hvor de han tørner ind i en og måske slår
 en ihjel, så hæfter han selv økonomisk, det er rent forsikringsmæsigt ikke
 bedre end at køre med en kæmpe brandret på.
 
 
 
 
 |  |  | 
  jan@stevns.net (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  28-09-03 16:38
 | 
 |  | 
 
            "Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev :
 >Nå, det var ikke det jeg ville sige. Pointen var at efter godt 300.000km har
 >den skisme slidt kølerslange tynd!!!?
 Jvfr. tidligere :  Sådan noget billigt lort !   <grin>
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Henrik Mortensen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  28-09-03 16:49
 | 
 |  | 
 
            > >Nå, det var ikke det jeg ville sige. Pointen var at efter godt 300.000km
 har
 > >den skisme slidt kølerslange tynd!!!?
 >
 > Jvfr. tidligere :  Sådan noget billigt lort !   <grin>
 >
 Ja, det må sgu da være en garantisag!!?
 Kan da ikke være rigtigt at lortet kun holder godt 20år....
   Henrik
            
             |  |  | 
 |  |