|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Brugt chip?? Fra : Jasper Norman
 | 
 Dato :  27-09-03 23:44
 | 
 |  | 
 
            Hejsa.
 Jeg overvejer at "chippe" min toledo 1.9 TDi, men er lidt bekymret for, om
 den bedre halvdel mener at nogle ekstra heste er 5.000,- værd! (jow jow, vi
 er nogle nordjyder der indrømmer at være under tøflen... noget "pullerværk"
 er det    Kan det betale sig at købe sådan en fætter brugt, eller er der sket en
 hurtig udvikling på det område, sådan at de gamle chips er meget ringere end
 nye?  Jeg aner ikke engang om der findes brugte chips i omløb, men går da ud
 fra, at folk piller chippen ud af de fleste diesel biler når de sælger den.
 Mvh
 Jasper
 --
 e-mail: ahrensbach@tele2adsl.dk
            
             |  |  | 
  jan@stevns.net (27-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  27-09-03 23:49
 | 
 |  | 
 
            "Jasper Norman" <jaspernorman@hotmail.com> skrev :
 >Jeg overvejer at "chippe" min toledo 1.9 TDi, men er lidt bekymret for, om
 >den bedre halvdel mener at nogle ekstra heste er 5.000,- værd! (jow jow, vi
 >er nogle nordjyder der indrømmer at være under tøflen... noget "pullerværk"
 >er det    Med andre ord - hun læser dig ikke over skulderen lige nu ;)
 >Kan det betale sig at købe sådan en fætter brugt, eller er der sket en
 >hurtig udvikling på det område, sådan at de gamle chips er meget ringere end
 >nye?  Jeg aner ikke engang om der findes brugte chips i omløb, men går da ud
 >fra, at folk piller chippen ud af de fleste diesel biler når de sælger den.
 Det tror jeg ikke folk gør  ....  well , måske Nordjyder gør ??
 <grin>
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net "There is no replacement for displacement......!  "
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Jasper Norman (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jasper Norman
 | 
 Dato :  28-09-03 00:35
 | 
 |  | 
 > Med andre ord - hun læser dig ikke over skulderen lige nu ;)
 Nej, Gud ske tak og lov    >
 > Det tror jeg ikke folk gør  ....  well , måske Nordjyder gør ??
 > <grin>
 Ja, dét kan du regne med... når vi sælger bil, tager vi _ALT_ med...
 p-skiver, op til 3 år gl. dæk, diverse pærer der ikke ses i dagslys,
 betrækket hvis det ikke er for smudset, måtter, antennen vi købte for 39,95,
 selv sandet fra Løkken strand bliver ikke udført fra vendsyssel    Så pas på næste gang i sjællændere handler bil heroppe    /Jasper
            
             |  |  | 
  Landberg (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Landberg
 | 
 Dato :  28-09-03 07:26
 | 
 |  | 
 
            > Jeg overvejer at "chippe" min toledo 1.9 TDi, men er lidt bekymret for, om
 > den bedre halvdel mener at nogle ekstra heste er 5.000,- værd! (jow jow,
 vi
 > er nogle nordjyder der indrømmer at være under tøflen... noget
 "pullerværk"
 > er det    >
 > Kan det betale sig at købe sådan en fætter brugt, eller er der sket en
 > hurtig udvikling på det område, sådan at de gamle chips er meget ringere
 end
 > nye?  Jeg aner ikke engang om der findes brugte chips i omløb, men går da
 ud
 > fra, at folk piller chippen ud af de fleste diesel biler når de sælger
 den.
 Hvis du reelt mener en chip til ilodning i den originale styreboks, så er
 der ikke sket den store udvikling de sidste år. Hvis du derimod tænker på en
 boks der monteres udenfor styreboksen, så er der til gengæld sket en stor
 udvikling. Der findes stadig bokse rundt omkring fra første generation.
 Disse bokse kan købes for meget få penge - wonder why... De nyeste bokse
 giver samme effekforøgelse som en chiptuning samt et helt jævnt træk,
 hvilket ellers har være et problem med 90/110hk TDi-motoren ved de tidligere
 bokse. En boks koster i øvrigt kun 3.500kr og kan (hos mig) bytte for
 1.500kr til en anden boks, hvis man bytter bil.
 MVH
 Thomas Landberg
www.bokstuning.dk |  |  | 
  Niels Skaaning (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  28-09-03 11:07
 | 
 |  | "Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f767edb$0$13241
 > Hvis du reelt mener en chip til ilodning i den originale styreboks, så er
 > der ikke sket den store udvikling de sidste år. Hvis du derimod tænker på
 en
 > boks der monteres udenfor styreboksen, så er der til gengæld sket en stor
 > udvikling. Der findes stadig bokse rundt omkring fra første generation.
 > Disse bokse kan købes for meget få penge - wonder why... De nyeste bokse
 > giver samme effekforøgelse som en chiptuning samt et helt jævnt træk,
 > hvilket ellers har være et problem med 90/110hk TDi-motoren ved de
 tidligere
 > bokse. En boks koster i øvrigt kun 3.500kr og kan (hos mig) bytte for
 > 1.500kr til en anden boks, hvis man bytter bil.
 
 Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning af
 dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
 forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
 sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
   Tom (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  28-09-03 11:29
 | 
 |  | 
 > Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning
 af
 > dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
 > forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
 > sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.
 Egentlig har du ret.
 Jeg selv synes også det er sjovt med mange heste osv. men set i et større
 perspektiv så er det ikke en sund udvikling at mange gør det.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
    Søren Christensen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Christensen
 | 
 Dato :  28-09-03 11:36
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3f76b7d9$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning
 > af
 > > dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
 > > forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
 > > sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.
 >
 > Egentlig har du ret.
 > Jeg selv synes også det er sjovt med mange heste osv. men set i et større
 > perspektiv så er det ikke en sund udvikling at mange gør det.
 >
 > --
 Biler burde være forbudt, og regeringen burde udlevere cykler og cykelshorts
 til alle...    Venligst
            
             |  |  | 
    Andreas M. Hansen (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  28-09-03 11:40
 | 
 |  | > Egentlig har du ret.
 > Jeg selv synes også det er sjovt med mange heste osv. men set i et større
 > perspektiv så er det ikke en sund udvikling at mange gør det.
 >
 
 Nemlig, og mange heste kan jo også frembringes på en meget mere miljørigtig
 måde, hvis hele bilen er konstrueret til det fra starten - det hele er jo
 "bare" et spørgsmål om økonomi - vil man have de mange heste må man bare
 betale det det koster.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
   ENN (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ENN
 | 
 Dato :  28-09-03 11:37
 | 
 |  | Regeringen kan intet gøre - det har vi diskuteret så ofte - de kan vedtage
 tonsvis af love (og afgifter) men i praksis kan man ikke komme chiptuning
 til livs.
 
 "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bl6br8$2qav$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
 > "Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:3f767edb$0$13241
 > > Hvis du reelt mener en chip til ilodning i den originale styreboks, så
 er
 > > der ikke sket den store udvikling de sidste år. Hvis du derimod tænker
 på
 > en
 > > boks der monteres udenfor styreboksen, så er der til gengæld sket en
 stor
 > > udvikling. Der findes stadig bokse rundt omkring fra første generation.
 > > Disse bokse kan købes for meget få penge - wonder why... De nyeste bokse
 > > giver samme effekforøgelse som en chiptuning samt et helt jævnt træk,
 > > hvilket ellers har være et problem med 90/110hk TDi-motoren ved de
 > tidligere
 > > bokse. En boks koster i øvrigt kun 3.500kr og kan (hos mig) bytte for
 > > 1.500kr til en anden boks, hvis man bytter bil.
 >
 > Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning
 af
 > dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
 > forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
 > sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.
 >
 > NS
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Landberg (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Landberg
 | 
 Dato :  28-09-03 12:11
 | 
 |  | 
 
            > Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning
 af
 > dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
 > forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
 > sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.
 Hvad kører du selv i? Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på 19km/l
 på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også overholde
 kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem? Alle der
 kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
 principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer, for
 ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en benzineren -
 tuning eller ej. Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt. Hvis
 regeringen var så opmærksomme på at nedbringe forureningen, så burde de
 forbyde benzinbiler som firmabiler. Det er ikke længe siden der var en her i
 gruppen der skrev, at han skulle bytte sin Octavia TDi ud med en Mazda 6
 benzin, fordi han skulle til at have firmabil. Tror du det forurener mere
 end når man chipper en bil? Der kører utroligt mange folk rundt i landet i
 benzinbiler som firmabiler og kører 50.000km/årligt, for at undgå den høje
 beskatning. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR bragte,
 der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort som
 fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
 sådanne tal. Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
 ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke. De fleste
 kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil p.g.a.
 den øgede forurening, så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
 tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en helt
 anden grad. Jeg kan stadig ikke forstå, at det er lovligt at spænde et
 aggregat efter sin bil der fordobler brændstofforbruget. Og hvorfor kan man
 som privatmand stadig købe 4-hjulstrækkere uden at have et reelt behov for
 at kunne køre i terræn eller bruge lasteevnen? Det er helt ok at brænde en
 masse diesel af, hvis det bare forgår i en 4-hjulstrækker der ingen bagsæder
 er i.
 MVH
 Thomas Landberg
www.bokstuning.dk |  |  | 
    Peter G C (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  28-09-03 12:58
 | 
 |  | 
 
            In news:3f76c1ca$0$13176$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
 Landberg <thomaslandberg@hotmail.com> typed:
 [klip]
 HØRT!
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
    Niels Skaaning (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  28-09-03 14:24
 | 
 |  | "Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f76c1ca$0$13176$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning
 > af
 > > dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
 > > forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
 > > sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.
 >
 > Hvad kører du selv i?
 
 En Citroën BX 1,6 fra '91 med katalysator og den kører vel omkring 15 km/l
 og har 90 hk.
 
 > Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på 19km/l
 > på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også overholde
 > kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem? Alle der
 > kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
 > principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer, for
 > ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en
 benzineren -
 > tuning eller ej.
 
 Fordi vi truer din forretning!?
 
 Bare fordi en dieselbil kører længere på literen betyder det jo ikke at den
 forurener mindre. Det er jo også en kendt sag at dieselbiler soder og at den
 sod er meget usund.
 
 > Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 > at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.
 
 Sikke noget fis at fyre af. Personligt har jeg noget imod dieseltuningen
 fordi forureningsniveauet stiger. Når man kører på vejen er man jo oogså
 interesseret i, at bilerne forurener så lidt så muligt så man mest muligt
 undgår at indånde forurenet luft og undgå smog (se bare ud over en stor by
 en varm og stille dag, så kan man ofte se nogle gullige skyer hænge lige
 over byen. Det er består jo bla. af alt det skidt bilerne sender ud.
 
 > Hvis
 > regeringen var så opmærksomme på at nedbringe forureningen, så burde de
 > forbyde benzinbiler som firmabiler. Det er ikke længe siden der var en her
 i
 > gruppen der skrev, at han skulle bytte sin Octavia TDi ud med en Mazda 6
 > benzin, fordi han skulle til at have firmabil. Tror du det forurener mere
 > end når man chipper en bil?
 
 Benzinbiler forurener da ikke mere en dieselbiler og helt sikkert ikke mere
 end en chiptunet dieselbil, hvor man jo ødelægger alle fabrikkens
 antiforureningsforanstaltninger. Hvor har du den ide fra?
 
 > Der kører utroligt mange folk rundt i landet i
 > benzinbiler som firmabiler og kører 50.000km/årligt, for at undgå den høje
 > beskatning. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR
 bragte,
 > der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort
 som
 > fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
 > sådanne tal. Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
 > ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke.
 
 Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte de
 ekstra hk?
 
 > De fleste
 > kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil p.g.a.
 > den øgede forurening, så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
 > tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en helt
 > anden grad. Jeg kan stadig ikke forstå, at det er lovligt at spænde et
 > aggregat efter sin bil der fordobler brændstofforbruget. Og hvorfor kan
 man
 > som privatmand stadig købe 4-hjulstrækkere uden at have et reelt behov for
 > at kunne køre i terræn eller bruge lasteevnen? Det er helt ok at brænde en
 > masse diesel af, hvis det bare forgår i en 4-hjulstrækker der ingen
 bagsæder
 > er i.
 
 Du har en masse gode forslag der.
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
     Peter Weis (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  28-09-03 14:57
 | 
 |  | 
 "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
 
 > Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte
 de
 > ekstra hk?
 
 De færreste kører vel med planken i bund hele tiden.
 
 mvh
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
      claus b. p. (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  29-09-03 09:36
 | 
 |  | 
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message
 news:bl6qvk$704$2@sunsite.dk...
 >
 > "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
 >
 > > Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte
 > de
 > > ekstra hk?
 >
 > De færreste kører vel med planken i bund hele tiden.
 >
 > mvh
 > Peter
 >
 Hvem af alle de "bedrevidende" miljøfreaks der kværulerer om dette emne har
 faktisk set en måling på forureningsniveauet på chiptunede dieselbiler?
 Faktum er, at forureningen i byerne fra dieselpersonbiler udgør en
 forsvindende lille procentdel af den samlede forureningsmængde. Men hvem har
 glæde af at der ikke chiptunes? 1: Bilproducenten. (Som kan sælge en motor
 der er et nummer kraftigere) 2: Staten. Som får afgift af den dyrere bil.
 Hvis man bilder sig ind, at producenterne sender en bil ud med 115hk fordi
 det er mere optimalt end 130hk så er man utrolig naiv. Man laver en anden
 model med 130hk i stedet, for den kan sælges dyrere.
 I sidste ende er forureningsniveauet bestemt af foden der træder på
 speederen. Skal man påbyde monteringen af et råddent æg oven på speederen?
 :-}
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
       Thomas Landberg (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Landberg
 | 
 Dato :  29-09-03 13:14
 | 
 |  | 
 
            > Hvem af alle de "bedrevidende" miljøfreaks der kværulerer om dette emne
 har
 > faktisk set en måling på forureningsniveauet på chiptunede dieselbiler?
 > Faktum er, at forureningen i byerne fra dieselpersonbiler udgør en
 > forsvindende lille procentdel af den samlede forureningsmængde. Men hvem
 har
 > glæde af at der ikke chiptunes? 1: Bilproducenten. (Som kan sælge en motor
 > der er et nummer kraftigere) 2: Staten. Som får afgift af den dyrere bil.
 > Hvis man bilder sig ind, at producenterne sender en bil ud med 115hk fordi
 > det er mere optimalt end 130hk så er man utrolig naiv. Man laver en anden
 > model med 130hk i stedet, for den kan sælges dyrere.
 > I sidste ende er forureningsniveauet bestemt af foden der træder på
 > speederen. Skal man påbyde monteringen af et råddent æg oven på speederen?
 > :-}
 > /Claus
 Præcist.
 MVH
 Thomas Landberg
www.bokstuning.dk |  |  | 
     Thomas Landberg (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Landberg
 | 
 Dato :  29-09-03 13:13
 | 
 |  | 
 
            > > Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på 19km/l
 > > på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også
 overholde
 > > kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem? Alle
 der
 > > kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
 > > principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer, for
 > > ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en
 > benzineren -
 > > tuning eller ej.
 >
 > Fordi vi truer din forretning!?
 Det er en sjov tendens der er til, at man er "en glad entusiast" når man
 ikke tjener penge på sin interesse, men så snart man tjener en skilling, så
 er man bare en forretningsmand, der kun tænker på at skrabe til sig. Tror du
 jeg er begyndt at sælge bokse for at tjene penge eller fordi jeg
 interesserer mig for tuning?
 > Bare fordi en dieselbil kører længere på literen betyder det jo ikke at
 den
 > forurener mindre. Det er jo også en kendt sag at dieselbiler soder og at
 den
 > sod er meget usund.
 Det er rigtigt, at en dieselbil laver mere sod end en benzinbil, men det
 giver nu mere forurening af brænde 3 liter benzin af end 2 liter diesel.
 > > Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 > > at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.
 >
 > Sikke noget fis at fyre af. Personligt har jeg noget imod dieseltuningen
 > fordi forureningsniveauet stiger. Når man kører på vejen er man jo oogså
 > interesseret i, at bilerne forurener så lidt så muligt så man mest muligt
 > undgår at indånde forurenet luft og undgå smog (se bare ud over en stor by
 > en varm og stille dag, så kan man ofte se nogle gullige skyer hænge lige
 > over byen. Det er består jo bla. af alt det skidt bilerne sender ud.
 >
 > > Hvis
 > > regeringen var så opmærksomme på at nedbringe forureningen, så burde de
 > > forbyde benzinbiler som firmabiler. Det er ikke længe siden der var en
 her
 > i
 > > gruppen der skrev, at han skulle bytte sin Octavia TDi ud med en Mazda 6
 > > benzin, fordi han skulle til at have firmabil. Tror du det forurener
 mere
 > > end når man chipper en bil?
 >
 > Benzinbiler forurener da ikke mere en dieselbiler og helt sikkert ikke
 mere
 > end en chiptunet dieselbil, hvor man jo ødelægger alle fabrikkens
 > antiforureningsforanstaltninger. Hvor har du den ide fra?
 Fordi en benzinbil kører kortere på literen. Det er ikke en ide men et fact.
 > > Der kører utroligt mange folk rundt i landet i
 > > benzinbiler som firmabiler og kører 50.000km/årligt, for at undgå den
 høje
 > > beskatning. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR
 > bragte,
 > > der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort
 > som
 > > fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
 > > sådanne tal. Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
 > > ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke.
 >
 > Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte de
 > ekstra hk?
 Man kan godt tune sin bil uden at udnytte de ekstra kræfter konstant.
 > > De fleste
 > > kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil
 p.g.a.
 > > den øgede forurening, så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
 > > tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en
 helt
 > > anden grad. Jeg kan stadig ikke forstå, at det er lovligt at spænde et
 > > aggregat efter sin bil der fordobler brændstofforbruget. Og hvorfor kan
 > man
 > > som privatmand stadig købe 4-hjulstrækkere uden at have et reelt behov
 for
 > > at kunne køre i terræn eller bruge lasteevnen? Det er helt ok at brænde
 en
 > > masse diesel af, hvis det bare forgår i en 4-hjulstrækker der ingen
 > bagsæder
 > > er i.
 >
 > Du har en masse gode forslag der.
 Det har jeg sådan i al almindelighed    MVH
 Thomas Landberg
            
             |  |  | 
      Niels Skaaning (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  29-09-03 14:12
 | 
 |  | "Thomas Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3f7821cc$0$13209
 > > Fordi vi truer din forretning!?
 >
 > Det er en sjov tendens der er til, at man er "en glad entusiast" når man
 > ikke tjener penge på sin interesse, men så snart man tjener en skilling,
 så
 > er man bare en forretningsmand, der kun tænker på at skrabe til sig. Tror
 du
 > jeg er begyndt at sælge bokse for at tjene penge eller fordi jeg
 > interesserer mig for tuning?
 
 For at tjene penge naturligvis. Jeg gad da ikke have besværet med at sælge
 noget som helst, hvis det ikke på et eller andet plan var for at tjene nogle
 penge.
 
 > Det er rigtigt, at en dieselbil laver mere sod end en benzinbil, men det
 > giver nu mere forurening af brænde 3 liter benzin af end 2 liter diesel.
 
 Det kan jeg så ikke sige noget til, for det veed jeg simpelthen ikke. Kan du
 ikke fremlægge et eller andet, som bekræfter din udtalelse?
 
 > Man kan godt tune sin bil uden at udnytte de ekstra kræfter konstant.
 
 Men man gør det jo og når bilen kan mere så vil man også oftere udnytte det.
 Kender det fra mig selv.
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
       bilr (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bilr
 | 
 Dato :  01-10-03 11:29
 | 
 |  | "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message news:<bl9b1b$2tcr$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
 > "Thomas Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 
 
 Hej Niels, nu du er her, hvordan gik det med de to dobbelte Solex, du
 ville sætte på din BXér?
 Eller var det på den, du havde før?
 
 Nå ja, jeg er bare nysgerrig. Det lød som et godt projekt for at få
 nogle flere hypper!
 ;) ;) ;)
 
 bilr
 
 
 |  |  | 
       Peter G C (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  01-10-03 20:52
 | 
 |  | 
 
            In news:bl9b1b$2tcr$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk,
 Niels Skaaning <niels_skaaning@hotmail.com> typed:
 [klip]
 >> Det er rigtigt, at en dieselbil laver mere sod end en benzinbil, men
 >> det giver nu mere forurening af brænde 3 liter benzin af end 2 liter
 >> diesel.
 >
 > Det kan jeg så ikke sige noget til, for det veed jeg simpelthen ikke.
 > Kan du ikke fremlægge et eller andet, som bekræfter din udtalelse?
 Jeg har fundet en brochure på en Xantia på engelsk. Heraf fremgår følgende
 vedr. CO2-emission (g/km):
 Benzin, st.car.
 1,8i, 16v:            214
 2,0i, 16v:            223
 2,0i, 16v, auto:    234
 2,0i, turbo:          241
 Diesel, st.car.
 1,9 TD:               183
 1,9 TD, auto:       225
 2.0 HDi:               156
 Alle tal er lidt lavere for saloon/hatchback modellerne. Men her er en HDi
 opgivet til 150, en 3,0i V6 topper med 281.
 Så jo, en diesel forurener mindre.  Og det skal altså være en HDi eller
 lignende for at det rigtig giver noget. Og tænk en gang - de største franske
 potter kører med filter .... tyskerne kommer også snart med det sjov    /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
        Tom (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  01-10-03 21:02
 | 
 |  | 
 > Jeg har fundet en brochure på en Xantia på engelsk. Heraf fremgår følgende
 > vedr. CO2-emission (g/km):
 >
 > Benzin, st.car.
 > 1,8i, 16v:            214
 > 2,0i, 16v:            223
 > 2,0i, 16v, auto:    234
 > 2,0i, turbo:          241
 >
 > Diesel, st.car.
 > 1,9 TD:               183
 > 1,9 TD, auto:       225
 > 2.0 HDi:               156
 >
 > Alle tal er lidt lavere for saloon/hatchback modellerne. Men her er en HDi
 > opgivet til 150, en 3,0i V6 topper med 281.
 Er det ikke ved tomgang at værdierne fremkommer?
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
         Peter G C (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  02-10-03 17:50
 | 
 |  | 
 
            In news:3f7b32ac$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
 Tom <tom_christensen@bigfoot.com> typed:
 [klip]
 > Er det ikke ved tomgang at værdierne fremkommer?
 Det ved jeg ikke - men for mig dokumenterer tallene, at en diesel forurener
 mindre.
 Og så kører en diesel længere på literen.
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
          Torben E (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  02-10-03 18:25
 | 
 |  | 
 "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:LIYeb.1565$b_4.108@news.get2net.dk...
 > Det ved jeg ikke - men for mig dokumenterer tallene, at en diesel
 forurener
 > mindre.
 Næ, tallene dokumenterer at en diesel bruger mindre brændstof, og derfor har
 et mindre CO2 udslip, CO2 er ikke forurening, en bil kan godt være CO2
 neutral, feks køre på rapsolie.
 Det CO2 bilen laver bruges af planten til at vokse (i fotosyntesen)
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/rapsoliepabilen.htm >
 > Og så kører en diesel længere på literen.
 Yes, og skaber derfor mindre CO2
 Men der er mange andre  ting i en dieselbils udstødning der er farlige.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
        Peter Weis (01-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  01-10-03 21:16
 | 
 |  | 
 "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
 
 > Jeg har fundet en brochure på en Xantia på engelsk. Heraf fremgår
 følgende
 > vedr. CO2-emission (g/km):
 
 Der er bare lige det ved diesel motorer at de godt udsender mindre
 CO2, men de udsender flere kræftfremkaldende partikler. Hvad der er
 værst er ikke sådan lige til at sige. Det kommer vel an på om man
 personligt bliver ramt af kræften.
 
 mvh
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
         Peter G C (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  02-10-03 17:52
 | 
 |  | 
 
            In news:blfde8$s3e$3@sunsite.dk,
 Peter Weis <p.weis@email.dk> typed:
 [klip]
 > Der er bare lige det ved diesel motorer at de godt udsender mindre
 > CO2, men de udsender flere kræftfremkaldende partikler.
 Yep - men stiger mængden af disse kraftfremkaldende partikler ved
 chiptuning? Ja. Men også ved normal brug?
 > Hvad der er
 > værst er ikke sådan lige til at sige.
 Ja det er et godt spørgsmål. Det afhænger vel af, hvad vi dør af først.    /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
          Peter Weis (02-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  02-10-03 19:43
 | 
 |  | 
 "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
 news:LIYeb.1567$b_4.148@news.get2net.dk...
 > In news:blfde8$s3e$3@sunsite.dk,
 > Peter Weis <p.weis@email.dk> typed:
 >
 > [klip]
 >
 > > Der er bare lige det ved diesel motorer at de godt udsender mindre
 > > CO2, men de udsender flere kræftfremkaldende partikler.
 >
 > Yep - men stiger mængden af disse kraftfremkaldende partikler ved
 > chiptuning? Ja. Men også ved normal brug?
 
 Det kan jeg ikke svare dig på.
 Hvis bilen kommer til at ose mere, så er det muligt at kræftrisikoen
 ligefrem falder. Osen består vist af større partikler end normal
 dieseludstødning, og de store partikler er vist ikke så farlige som de
 små.
 Men læg mærke til mine "vist"er. Jeg har ikke undersøgt det selv.
 
 mvh
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
    Tom (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  29-09-03 09:07
 | 
 |  | 
 > Hvad kører du selv i? Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på
 19km/l
 > på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også overholde
 > kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem?
 Hvilke tal har du som dokumenterer at din bil overholder kravene, for det de
 måler hos Statens Bilinspektion er ikke alle de tal som en bil skal
 overholde.
 >Alle der
 > kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
 > principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer,
 Overhovedet ikke og dem der kører Diesel skal heller blande sig uden om
 benzin chipning.
 > for
 > ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en
 benzineren -
 > tuning eller ej.
 Dårligt argument. Vi taler om forurening.
 Mange som har Diesel kører også væsentlig længere hver dag end folk med
 benzinbiler (ellers er der heller ikke økonomi i dieselkøb)
 > Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 > at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.
 Det er lige så let på en Turbo benzinbil og heller ikke svær at chiptune en
 benziner.
 >. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR bragte,
 > der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort
 som
 > fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
 > sådanne tal.
 Det mener jeg faktisk også at de sagde i programmet    > Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
 > ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke. De
 fleste
 > kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil p.g.a.
 > den øgede forurening,
 Det ER som udgangspunkt forbudt ind til man kommer med dokumentation på at
 det er lovligt.
 > så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
 > tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en helt
 > anden grad.
 Min bil bruger også mere benzin når jeg har ekstra passagerer med. Nu er
 verden ikke kun sort og hvid.
 Jeg selv har også kørt i en tunet benzin og var (næsten) ligeglad med
 forureningstal. Men jeg synes udmærket politikerne skal tænke i det store og
 det ER også deres ansvar at lovgive til gav for os alle. Hvis politikerne
 ikke gjorde noget så ville danmark ikke være så "ren" som det er nu.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
     EjS (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EjS
 | 
 Dato :  29-09-03 11:56
 | 
 |  | 
 
            Hvis jeg ellers havde haft tid ville jeg have skrevet det samme :)
 Brændstof økonomien har intet med forureningstallene at gøre. Eller det vil
 sige - det kræver faktisk ofte ekstra brændstof for at få en ordentlig (dvs.
 fuldstændig) forbrænding.
 Jeg er enig i at der kan være markedsføring i at neddrosle effekten i
 bilerne for at sælge en dyrere version. Det ændrer ikke ved at
 bilfabrikanterne er underlagt strenge krav der efterfølgende ødelægges af
 chiptuning/etc. i de fleste tilfælde foretaget af folk der ikke aner hvad de
 laver (set i forhold til bilfabrikanten).
 Faktisk kan jeg ikke forstå vi ikke har forureningsstandarder som de har i
 Californien - er det ikke noget med dieselbiler er forbudt derovre ;)
 MVH EjS
 - der selv godt kan lide dieselbiler
 "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3f77e7e5$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Hvad kører du selv i? Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på
 > 19km/l
 > > på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også
 overholde
 > > kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem?
 >
 > Hvilke tal har du som dokumenterer at din bil overholder kravene, for det
 de
 > måler hos Statens Bilinspektion er ikke alle de tal som en bil skal
 > overholde.
 >
 >
 > >Alle der
 > > kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
 > > principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer,
 >
 > Overhovedet ikke og dem der kører Diesel skal heller blande sig uden om
 > benzin chipning.
 >
 > > for
 > > ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en
 > benzineren -
 > > tuning eller ej.
 >
 > Dårligt argument. Vi taler om forurening.
 > Mange som har Diesel kører også væsentlig længere hver dag end folk med
 > benzinbiler (ellers er der heller ikke økonomi i dieselkøb)
 >
 >
 > > Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 > > at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.
 >
 > Det er lige så let på en Turbo benzinbil og heller ikke svær at chiptune
 en
 > benziner.
 >
 > >. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR bragte,
 > > der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort
 > som
 > > fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
 > > sådanne tal.
 >
 > Det mener jeg faktisk også at de sagde i programmet    >
 > > Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
 > > ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke. De
 > fleste
 > > kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil
 p.g.a.
 > > den øgede forurening,
 >
 > Det ER som udgangspunkt forbudt ind til man kommer med dokumentation på at
 > det er lovligt.
 >
 > > så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
 > > tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en
 helt
 > > anden grad.
 >
 > Min bil bruger også mere benzin når jeg har ekstra passagerer med. Nu er
 > verden ikke kun sort og hvid.
 >
 >
 > Jeg selv har også kørt i en tunet benzin og var (næsten) ligeglad med
 > forureningstal. Men jeg synes udmærket politikerne skal tænke i det store
 og
 > det ER også deres ansvar at lovgive til gav for os alle. Hvis politikerne
 > ikke gjorde noget så ville danmark ikke være så "ren" som det er nu.
 >
 > --
 > Tom
 >
 > Unofficial FORD site Denmark
 > http://members.tripod.com/FORD_DK >
 >
            
             |  |  | 
     Thomas Landberg (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Landberg
 | 
 Dato :  29-09-03 13:18
 | 
 |  | 
 
            > > Hvad kører du selv i? Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på
 > 19km/l
 > > på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også
 overholde
 > > kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem?
 >
 > Hvilke tal har du som dokumenterer at din bil overholder kravene, for det
 de
 > måler hos Statens Bilinspektion er ikke alle de tal som en bil skal
 > overholde.
 Det har jeg fra producenten. Boksen er testet til at overholde de europæiske
 antiforureningsnormer.
 > >Alle der
 > > kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
 > > principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer,
 >
 > Overhovedet ikke og dem der kører Diesel skal heller blande sig uden om
 > benzin chipning.
 >
 > > for
 > > ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en
 > benzineren -
 > > tuning eller ej.
 >
 > Dårligt argument. Vi taler om forurening.
 > Mange som har Diesel kører også væsentlig længere hver dag end folk med
 > benzinbiler (ellers er der heller ikke økonomi i dieselkøb)
 >
 >
 > > Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 > > at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.
 >
 > Det er lige så let på en Turbo benzinbil og heller ikke svær at chiptune
 en
 > benziner.
 Vis mig blot en boks, der monteres på <1 minut på en benzinbil.
 > >. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR bragte,
 > > der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort
 > som
 > > fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
 > > sådanne tal.
 >
 > Det mener jeg faktisk også at de sagde i programmet    >
 > > Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
 > > ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke. De
 > fleste
 > > kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil
 p.g.a.
 > > den øgede forurening,
 >
 > Det ER som udgangspunkt forbudt ind til man kommer med dokumentation på at
 > det er lovligt.
 >
 > > så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
 > > tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en
 helt
 > > anden grad.
 >
 > Min bil bruger også mere benzin når jeg har ekstra passagerer med. Nu er
 > verden ikke kun sort og hvid.
 Nej, men politikerne skal lige koble hovedet til engang imellem. Er det ikke
 værre at montere en campingvogn og derved fordoble forbruget end det er at
 chippe sin bil og måske øge forureningen med 5 %?
 > Jeg selv har også kørt i en tunet benzin og var (næsten) ligeglad med
 > forureningstal. Men jeg synes udmærket politikerne skal tænke i det store
 og
 > det ER også deres ansvar at lovgive til gav for os alle. Hvis politikerne
 > ikke gjorde noget så ville danmark ikke være så "ren" som det er nu.
 Lidt sjovt at du har en anden holdning nu end da du selv kørte tunet...
 MVH
 Thomas Landberg
            
             |  |  | 
      Tom (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  29-09-03 13:33
 | 
 |  | 
 > > Hvilke tal har du som dokumenterer at din bil overholder kravene, for
 det
 > de
 > > måler hos Statens Bilinspektion er ikke alle de tal som en bil skal
 > > overholde.
 >
 > Det har jeg fra producenten. Boksen er testet til at overholde de
 europæiske
 > antiforureningsnormer.
 Så er den jo lovlig hvis SB har sagt god for papirene.
 > > > Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
 > > > at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.
 > >
 > > Det er lige så let på en Turbo benzinbil og heller ikke svær at chiptune
 > en
 > > benziner.
 >
 > Vis mig blot en boks, der monteres på <1 minut på en benzinbil.
 Boks?
 Man går ud og løsner 1 stk møtrik og drejer på en stang og spænder møtrikken
 igen (wastegate) og voila så har bilen fået flere heste    .....og har man mod til det så piller man helt wastegaten fra så trykket
 ryger over 1 bar.
 > > Min bil bruger også mere benzin når jeg har ekstra passagerer med. Nu er
 > > verden ikke kun sort og hvid.
 >
 > Nej, men politikerne skal lige koble hovedet til engang imellem. Er det
 ikke
 > værre at montere en campingvogn og derved fordoble forbruget end det er at
 > chippe sin bil og måske øge forureningen med 5 %?
 Jeg har ingen tal for hvor meget der rent faktisk er tale om, men det håber
 jeg da politikerne har.
 > > Jeg selv har også kørt i en tunet benzin og var (næsten) ligeglad med
 > > forureningstal. Men jeg synes udmærket politikerne skal tænke i det
 store
 > og
 > > det ER også deres ansvar at lovgive til gav for os alle. Hvis
 politikerne
 > > ikke gjorde noget så ville danmark ikke være så "ren" som det er nu.
 >
 > Lidt sjovt at du har en anden holdning nu end da du selv kørte tunet...
 Overhovedet ikke. Hvis jeg havde råd ville jeg da tune igen og se lidt stort
 på det med forurening, men jeg synes også det er OK at en politiker forsøger
 at stoppe det, da det ikke kun går på om Tom eller Petersen tuner sin bil
 men om der er >10.000 der gør det.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |