/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
ADSL 'låser' selvom nettet ikke bruges!
Fra : Andreas N Rasmussen


Dato : 08-04-01 20:01

Hej Alle,
Ja, så fik jeg omsider adsl(CC 256/128), og selve forbindelsen fungerer
såmænd upåklageligt (downloads på 27-28 kB/s).

Dog har det tydeligvis en kedelig effekt på maskinerne (der er koblet en
iMac(a) og en 7500 i x-porten på en Acer 10 Mbps hub, og derefter i
routeren).
Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
viser timeglas, og alt andet er frosset.
Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
reeset.

Men nu kommer det spookeye :
Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
dsl når den fryser!

Er der nogle der kan foreslå en løsning?

(nej, jeg har ikke pillet ved routeren - den er standard-konfigureret
[og det ved jeg fordi jeg selv måtte gøre det på en pc, da cybercity
sendte os en tom] - og problemet viser sig ikke når ethernetkablet ikke
er koblet i huben!)

På forhånd tak

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

 
 
Morten Birkelund (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 08-04-01 20:06

"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote in message
news:1erkcks.1p1or9iiql0tkN%anrNOTPART@OFMAILmac.com...

> Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
> viser timeglas, og alt andet er frosset.
> Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
> reeset.

Hej

Prøv at låse hastigheden på alle netkort er det en 10 Mbit hub skal alt
låses på 10 Mbit half duplex.

De 30 sec perioder du oplever er normalt når dit netkort prøver at se om det
kan køre andet end 10 Mbit half duplex.

Derudover kan du også prøve at give alle maskiner fast IP.

--
Morten Birkelund
Ansat hos Azero.DK men udtaler sig her for egen regning.



Jesper Haaber Gyllin~ (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 08-04-01 20:25

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Hej Alle,
> Ja, så fik jeg omsider adsl(CC 256/128), og selve forbindelsen fungerer
> såmænd upåklageligt (downloads på 27-28 kB/s).
>
> Dog har det tydeligvis en kedelig effekt på maskinerne (der er koblet en
> iMac(a) og en 7500 i x-porten på en Acer 10 Mbps hub, og derefter i
> routeren).
> Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
> viser timeglas, og alt andet er frosset.
> Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
> reeset.
>
> Men nu kommer det spookeye :
> Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> dsl når den fryser!
>
> Er der nogle der kan foreslå en løsning?
>
> (nej, jeg har ikke pillet ved routeren - den er standard-konfigureret
> [og det ved jeg fordi jeg selv måtte gøre det på en pc, da cybercity
> sendte os en tom] - og problemet viser sig ikke når ethernetkablet ikke
> er koblet i huben!)

Hej Anders

Er det en Cisco 677 ? Har du konfigureret routeren via din browser, da
du tog den i brug første gang ?

Min søster har også en CC ADSL og det virker perfekt dog uden brug af
hub.

Har du sat Mac'erne op til at hente post hvert 5. minut, sådan for at
holde liv i sagerne ?

--
Ciao Jesper

"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Jesper Møller-Fink (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 08-04-01 20:52

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Hej Alle,
> Ja, så fik jeg omsider adsl(CC 256/128), og selve forbindelsen fungerer
> såmænd upåklageligt (downloads på 27-28 kB/s).
>
> Dog har det tydeligvis en kedelig effekt på maskinerne (der er koblet en
> iMac(a) og en 7500 i x-porten på en Acer 10 Mbps hub, og derefter i
> routeren).
> Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
> viser timeglas, og alt andet er frosset.
> Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
> reeset.
>
> Men nu kommer det spookeye :
> Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> dsl når den fryser!
>
> Er der nogle der kan foreslå en løsning?
>
Du har sikkert konfigureret dine mac'er til at bruge dhcp server (i
TCP/IP). Giv dem i stedet en fast IP adresse, f.eks. 192.168.1.2 og
192.168.1.3 eller lign. Ved DHCP går mac'erne ofte ud og tjekker
forbindelsen - det opleves som små afbrydelser.

Prøv det - jeg er næsten sikker på det løser dit problem!


--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Martin Edlich (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 08-04-01 21:22

In article <1erkfab.gw8ic9xq8dbuN%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper Møller-Fink) wrote:

> Ved DHCP går mac'erne ofte ud og tjekker forbindelsen

Det gør de også uden DHCP.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jesper Møller-Fink (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 08-04-01 21:33

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1erkfab.gw8ic9xq8dbuN%jmfink@mac.com>,
> jmfink@mac.com (Jesper Møller-Fink) wrote:
>
> > Ved DHCP går mac'erne ofte ud og tjekker forbindelsen
>
> Det gør de også uden DHCP.

Hmm... ja - men i hvert fald 'låser' de sig ikke fast.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Hammerhead (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Hammerhead


Dato : 09-04-01 16:05

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Du har sikkert konfigureret dine mac'er til at bruge dhcp server (i
> TCP/IP). Giv dem i stedet en fast IP adresse, f.eks. 192.168.1.2 og
> 192.168.1.3 eller lign. Ved DHCP går mac'erne ofte ud og tjekker
> forbindelsen - det opleves som små afbrydelser.
>
> Prøv det - jeg er næsten sikker på det løser dit problem!

Jeg har ADSL med router, og vi kører DHCP på alle Mac'er her i huset.
Ingen problemer.

Det lyder som et OS-problem. ældre mac OS'er havde problemer med DHCP,
8.5 og 8.6 hvis jeg ikke husker galt.

Vi kører 9.1 uden problemer.

--
=) - Peter - titancity.com

Freedom.

jakob wolffhechel (10-04-2001)
Kommentar
Fra : jakob wolffhechel


Dato : 10-04-01 13:47


"Jesper Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote in message
news:1erkfab.gw8ic9xq8dbuN%jmfink@mac.com...
> Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:
>
> > Hej Alle,
> > Ja, så fik jeg omsider adsl(CC 256/128), og selve forbindelsen fungerer
> > såmænd upåklageligt (downloads på 27-28 kB/s).
> >
> > Dog har det tydeligvis en kedelig effekt på maskinerne (der er koblet en
> > iMac(a) og en 7500 i x-porten på en Acer 10 Mbps hub, og derefter i
> > routeren).
> > Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
> > viser timeglas, og alt andet er frosset.
> > Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
> > reeset.
> >
> > Men nu kommer det spookeye :
> > Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> > tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> > det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> > dsl når den fryser!
> >
> > Er der nogle der kan foreslå en løsning?
> >
> Du har sikkert konfigureret dine mac'er til at bruge dhcp server (i
> TCP/IP). Giv dem i stedet en fast IP adresse, f.eks. 192.168.1.2 og
> 192.168.1.3 eller lign. Ved DHCP går mac'erne ofte ud og tjekker
> forbindelsen - det opleves som små afbrydelser.

bortset fra cc kører med 10.0.0.xxx netværk istedet for 192.168.1 som wol

> Prøv det - jeg er næsten sikker på det løser dit problem!
>
>
> --
> mvh Jesper
>
> Biddet > http://go.to/biddet
> Mong Prod. > http://zap.to/mong



Morten Reippuert Knu~ (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-04-01 21:20

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Dog har det tydeligvis en kedelig effekt på maskinerne (der er koblet en
> iMac(a) og en 7500 i x-porten på en Acer 10 Mbps hub, og derefter i
> routeren).
> Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
> viser timeglas, og alt andet er frosset.
> Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
> reeset. :-

Bruger du Mac OS 8.6? i så fald lyder det som "mac os stall" som sker
under 8.6 når forbindelsen til DHCP serveren genforhandles. Opgrader
eller giv dine mac'er en manuelt tildelt IP adresse.

Læs mere om mac os stall i macfixit's 8.6 raport.


--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Morten Reippuert Knu~ (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-04-01 21:20

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> dsl når den fryser!

TCP/IP over DHCP startes altid ved mac'ens start - uanset om "load only
when needed" er krydset af.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Martin Edlich (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 08-04-01 21:21

In article <1erkcks.1p1or9iiql0tkN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> dsl når den fryser!

Du har fortalt dine Mac'er at de skal slå TCP/IP til og fra alt efter om
der er trafik eller ej, og så undrer du dig over at der kommer pauser
hver gang der er trafik, hvilket der er hele tiden med en
DSL-forbindelse?

Fjern nu bare det kryds i TCP/IP.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Andreas N Rasmussen (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Andreas N Rasmussen


Dato : 08-04-01 21:44

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Du har fortalt dine Mac'er at de skal slå TCP/IP til og fra alt efter om
> der er trafik eller ej, og så undrer du dig over at der kommer pauser
> hver gang der er trafik, hvilket der er hele tiden med en
> DSL-forbindelse?
>
> Fjern nu bare det kryds i TCP/IP.

Er gjort - får nu se om det gør en forskel.
Morten skriver at den starter tcp/ip uanset om den er krydset og feltet
hedder 'Læs kun ind, hvis nødvendigt' så jeg kan da ikke se hvorfor den
skulle slukke?

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Preben Bødker Nielse~ (08-04-2001)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 08-04-01 21:35

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:
> Men nu kommer det spookeye :
> Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> dsl når den fryser!
>
> Er der nogle der kan foreslå en løsning?
Har du sat TCP/IP til "Læs kun ind, hvis nødvendigt"?
Det bør du i givet fald fjerne.

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!

Simon H. Pedersen (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 09-04-01 10:35

Smid Netscape ind - IE4.5 og ADSL sutter lidt.

Mvh. Simon Pedersen


"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote in message
news:1erkcks.1p1or9iiql0tkN%anrNOTPART@OFMAILmac.com...
> Hej Alle,
> Ja, så fik jeg omsider adsl(CC 256/128), og selve forbindelsen fungerer
> såmænd upåklageligt (downloads på 27-28 kB/s).
>
> Dog har det tydeligvis en kedelig effekt på maskinerne (der er koblet en
> iMac(a) og en 7500 i x-porten på en Acer 10 Mbps hub, og derefter i
> routeren).
> Flere gange i timen låser maskinen i ca. 30 s. - musen kan bevæges, men
> viser timeglas, og alt andet er frosset.
> Problemet er blot at disse frysninger ofte låser helt, og det ender med
> reeset.
>
> Men nu kommer det spookeye :
> Man behøver ikke at bruge nettet for at den fryser på må og få! Da
> tcp/ip er sat til ført at starte når der er brug for den, synes jeg ikke
> det giver meget mening, og det tager faktisk det fede lidt ud af have
> dsl når den fryser!
>
> Er der nogle der kan foreslå en løsning?
>
> (nej, jeg har ikke pillet ved routeren - den er standard-konfigureret
> [og det ved jeg fordi jeg selv måtte gøre det på en pc, da cybercity
> sendte os en tom] - og problemet viser sig ikke når ethernetkablet ikke
> er koblet i huben!)
>
> På forhånd tak
>
> MVH ANR
>
> "You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
> - Bart Simpson



Mark S. Rasmussen (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Mark S. Rasmussen


Dato : 09-04-01 12:46

Hej Andreas. Jeg havde samme problem da jeg fik CyberCity (512/512) ADSL.
Jeg kan desværre ikke huske precist hvad du skal skrive men måske andre kan
hjælpe. Du skal i din Telnet Client connecte dig til din router og skrive
noget med set dhcp timeout-et-eller-andet til ca. 8000. Det får problemet
til at forsvinde - ihvertfald ved mig og et par af mine venner.

Mark


Bent skohorn (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Bent skohorn


Dato : 09-04-01 19:35

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message
news:3AD1A10B.794FC02B@tv.dk...
> Hej Andreas. Jeg havde samme problem da jeg fik CyberCity (512/512) ADSL.
> Jeg kan desværre ikke huske precist hvad du skal skrive men måske andre
kan
> hjælpe. Du skal i din Telnet Client connecte dig til din router og skrive
> noget med set dhcp timeout-et-eller-andet til ca. 8000. Det får problemet
> til at forsvinde - ihvertfald ved mig og et par af mine venner.
>
> Mark


Hejsa. Hvis dine maskiner fryser ca hvert kvarter er det som tidligere nævnt
DHCP der er synderen da dhcp leaset i cybercitys routere (factory default?
det tror jeg) står til 1080 sekunder, altså 15 minutter. Konfigurer, som
osse foreslået, din tcp/ip manuelt som følger:

ip: 10.0.0.x <- x = tal mellem 2 og 253
subnet: 255.255.255.0
routeradresse: 10.0.0.1
dns: 212.242.40.3 og 212.242.40.51

Skohorn



Reynard Fox (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Reynard Fox


Dato : 09-04-01 21:50

In article <9asvcr$lba$1@news.inet.tele.dk>, "Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

> Hejsa. Hvis dine maskiner fryser ca hvert kvarter er det som tidligere nævnt
> DHCP der er synderen da dhcp leaset i cybercitys routere (factory default?
> det tror jeg) står til 1080 sekunder, altså 15 minutter. Konfigurer, som
> osse foreslået, din tcp/ip manuelt som følger:
>
> ip: 10.0.0.x <- x = tal mellem 2 og 253
> subnet: 255.255.255.0
> routeradresse: 10.0.0.1
> dns: 212.242.40.3 og 212.242.40.51

Denne posting er sendt fra min Colour Classic; Forbundet til min Cisco
677, opsat efter den nævnte tcp opsætning.
Så hvis en eller anden skulle være i tvivl om manuel opsætning fungerer
eller ej, så tvivl ikke mere -Det ruller derudaf (på min Colour Classic
dog bare ikke mere end med samme hastighed som en bovlam skovsnegl, på en
kold november morgen).
Dette er skrevet i NewsWatcher 2.2.2... Jeg har desuden installeret
Netscape Navigator 2.02 (som ikke så godt kan håndtere yahoo.com's Java).
Nåh, men jeg var egenligt i gang med at lave et billede, så jeg vil pille
af igen :)

Mvh
Reynard …:>

--
Send from a nice Colour Classic on LAN!

Peter Gersmann (10-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Gersmann


Dato : 10-04-01 06:00

In article <canis_vulpes-2708562143000001@10.0.0.4>,
canis_vulpes@hotmail.com (Reynard Fox) wrote:

> Dette er skrevet i NewsWatcher 2.2.2... Jeg har desuden installeret
> Netscape Navigator 2.02 (som ikke så godt kan håndtere yahoo.com's Java).

Netscape 2 på mac'en havde ikke Java - det var kun pc-versionen der
havde. Men det var den første som kunne vise tabeller

//Peter

Reynard Fox (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Reynard Fox


Dato : 09-04-01 22:34

In article
<moof.immerfreundlich-347BD9.07002410042001@tnews.inet.tele.dk>, Peter
Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> In article <canis_vulpes-2708562143000001@10.0.0.4>,
> canis_vulpes@hotmail.com (Reynard Fox) wrote:
>
> > Dette er skrevet i NewsWatcher 2.2.2... Jeg har desuden installeret
> > Netscape Navigator 2.02 (som ikke så godt kan håndtere yahoo.com's
> > Java).
>
> Netscape 2 på mac'en havde ikke Java - det var kun pc-versionen der
> havde. Men det var den første som kunne vise tabeller
>
> //Peter
Det forhindrer jo ikke Netscape 2.02 i at have "en masse" problemer med
Yahoo's Java-baserede sider... Fejlmeddelelserne vælter ind alligevel.
Nu er jeg nød til at opgrader Netscape til en nyere (og mere sneglet)
version :)

Mvh
Reynard …:·

--
HMS. Netscape sunk in deep water off the coast of Yahoo by suspected Error #2. Stop.
Total loss of cargo. Lost with all hands. Stop.

Andreas N Rasmussen (09-04-2001)
Kommentar
Fra : Andreas N Rasmussen


Dato : 09-04-01 20:18

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Er der nogle der kan foreslå en løsning?

Og det var der jo

Dhcp blev slået fra og det berømte kryds blev fjernet.

Efter en dags brug af diverse progs. og surfning kan jeg nu konkludere
at internettet (og alt andet brug) kører glat nu.

Jeg siger mange tak for hjælpen til alle.

Det undrer mig dog stadig, at problemet viser sig i mindre omfang på 9.1
end på 8.6 - men dog viser sig. - Oh well!

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

jakob wolffhechel (10-04-2001)
Kommentar
Fra : jakob wolffhechel


Dato : 10-04-01 15:21


"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote in message
news:1erm89z.fxfzm51khvqcyN%anrNOTPART@OFMAILmac.com...
> Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:
>
> > Er der nogle der kan foreslå en løsning?
>
> Og det var der jo
>
> Dhcp blev slået fra og det berømte kryds blev fjernet.
>
> Efter en dags brug af diverse progs. og surfning kan jeg nu konkludere
> at internettet (og alt andet brug) kører glat nu.
>
> Jeg siger mange tak for hjælpen til alle.
>
> Det undrer mig dog stadig, at problemet viser sig i mindre omfang på 9.1
> end på 8.6 - men dog viser sig. - Oh well!

problemet vil jo heller ikke manifestere sig, hvis du bare fjerner krydset i
use only when active....og stadig bruger dhcp (hvis dine macs vil fange en
dhcp server)....... oh well...

hvis de først har leaset en ip af dhcp serveren og de bliver ved med at
bruge den, så går de ikke "døde" igen.....

alternativt kan du køre med krydset sat til i use only when active.... og så
smide denne kommando efter din router.... set dh se ti 3600.... så skal du
bare sætte dine macs til at hente post hvert 59.nde minut. så får du heller
ingen flow stops.

> MVH ANR
>
> "You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
> - Bart Simpson

/jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste