Holger Danske wrote:
> Hejsa
>
> I forbindelse med konstruktion af et GUI, hvad er så den typiske
> fremgangsmåde? Altå hvordan "forbinder" man typisk de forskellige dele
> af GUI'en. Foregår det som i nedenstående eller har jeg helt misforstået
> hvordan det skal hænge sammen? Erklærer man de forskellige hoved-
> elementer i GUI'en som public members, således at de kan tilgås fra alle
> andre funktioner i klassen.
>
> Gode råd og links modtages gerne.
>
> PS. Det er i forbindelse med appletter og AWT.
>
> class Bottom extends Panel {
> // undladt
> }
>
> class Top extends Panel {
> // undladt
> }
>
> public class GUI {
> Top top;
> Bottom bottom;
>
> public void init() {
> setLayout(new BorderLayout());
> Top top = new Top;
> top.labelText.text = "blah blah blah";
> add("North", top);
> Bottom bottom = new Bottom();
> add("South", bottom);
> }
>
> // kaldes fra et eller andet sted.
> en_eller_anden_metode() {
> top.labelText.text = "ikke blah blah blah";
> }
> }
Hej Holger
Det er meget et spørgsmål om smag og effektivitet. Ved nogenlunde simple
paneler plejer jeg bare at lave nogle get-metoder, som udleverer et
Panel (eller JPanel) med den ønskede opbygning. Det kunne her være
private Panel getTopPanel().
Hvis man vil nedarve Panel/JPanel som her, så bør Top og Bottom også
indeholde metoder som getLabelText() hhv. setLabelText(...), ligesom
labelText bør være privat. Og det er bedst at lave en nedarvning lige så
snart det handler om større paneler eller ikke-triviel funktionalitet...
BTW, det er en god ide at kalde de nedarvede klasser fx. TopPanel og
BottomPanel, så man bedre kan se hvad det handler om
--
Vh Kurt
http://www.aub.dk/~kkjen