/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
monteret ny HDD -> kan ikke botte noget so~
Fra : Ivar Madsen


Dato : 06-09-03 21:17

Jeg har haft to maskiner, begge kørt mandrake, den ene også winXP, og nu har
jeg så slagtet den ene.

I morges flyttede jeg så disken fra den slagtede maskine over på den anden.
Satte dog først jumperen til slave. Den der sad i maskinen måtte jo være sat
til master/singel. (Sådan troede jeg dog at det måtte være.)
Når jeg startede maskinen, så skrev den

L 01 01 01
osv på den halve skærm, eller

99 99 99 99

i det uendelige

Efter at have forsøgt forskellige ting, måtte jeg tage den oprentlige disk
ud, og finde udaf at siden sidst jeg beskeftigede mig med diskindstillinger,
så er det kommet "cabel select" til, og sådan var den sat, så satte jeg
først dem som master/slave, og byttede om, men kunne ikke botte, fik stadig
de der dumme tal jeg ikke har den ringeste ide om hvad betyder. Så satte jeg
dem begge til "cabel select", men kunne stadig ikke botte.
Jeg har i forviringen og inden jeg satte dem til cabel select forsøgt at
installere mdk8.1 (eneste CD jeg har) på den disk jeg flyttede over, ved dog
ikke nu hvilken disk jeg har slettet partitionerne.

Jeg har nu instaleret XP oveni den partition den lå på iforvejen.

Så hvad gør jeg nu, for at rede de mdk data der redes kan?





 
 
Svend Olaf Mikkelsen (06-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 06-09-03 22:31

On Sat, 6 Sep 2003 22:17:28 +0200, "Ivar Madsen" <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Jeg har haft to maskiner, begge kørt mandrake, den ene også winXP, og nu har
>jeg så slagtet den ene.
>
>I morges flyttede jeg så disken fra den slagtede maskine over på den anden.
>Satte dog først jumperen til slave. Den der sad i maskinen måtte jo være sat
>til master/singel. (Sådan troede jeg dog at det måtte være.)
>Når jeg startede maskinen, så skrev den
>
>L 01 01 01
>osv på den halve skærm, eller
>
>99 99 99 99
>
>i det uendelige
>
>Efter at have forsøgt forskellige ting, måtte jeg tage den oprentlige disk
>ud, og finde udaf at siden sidst jeg beskeftigede mig med diskindstillinger,
>så er det kommet "cabel select" til, og sådan var den sat, så satte jeg
>først dem som master/slave, og byttede om, men kunne ikke botte, fik stadig
>de der dumme tal jeg ikke har den ringeste ide om hvad betyder. Så satte jeg
>dem begge til "cabel select", men kunne stadig ikke botte.
>Jeg har i forviringen og inden jeg satte dem til cabel select forsøgt at
>installere mdk8.1 (eneste CD jeg har) på den disk jeg flyttede over, ved dog
>ikke nu hvilken disk jeg har slettet partitionerne.
>
>Jeg har nu instaleret XP oveni den partition den lå på iforvejen.
>
>Så hvad gør jeg nu, for at rede de mdk data der redes kan?

Jeg kan ikke helt følge med, men hvis du henter Findpart på

http://www.partitionsupport.com/utilities.htm

udfører:

findpart all fp.txt

og mailer mig filen fp.txt, kan jeg se hvordan det ser ud med
partitionerne i det nuværende system.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (06-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 06-09-03 23:04

On Sat, 06 Sep 2003 21:30:53 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:


>>Jeg har nu instaleret XP oveni den partition den lå på iforvejen.
>>Så hvad gør jeg nu, for at rede de mdk data der redes kan?
>Jeg kan ikke helt følge med, men hvis du henter Findpart på

Nej, det er lidt kryptisk skrevet, det kan jeg godt se, det korte af
det lange, der hvor jeg står lige pt.

En maskine
To diske,
   en med winXP, + Linux partitioner
   En med Linux partitioner

Hvilke af de nævnte linux partitioner der er nyformaterete, og hvilke
der ligger et kørende system på har jeg ikke overblik over,,,   

>http://www.partitionsupport.com/utilities.htm
>udfører:
>findpart all fp.txt
>og mailer mig filen fp.txt, kan jeg se hvordan det ser ud med
>partitionerne i det nuværende system.

Lige er pt er jeg uden mail, og så stor er den heller ikke, så du får
den her,,,




Findpart, version 4.37 - for Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.

Searches for partitions type 01, 04, 06, 07, 0B, 0C, 0E, 82, 83,
plus Fdisk F6 and Lilo sectors. Information based on bootsectors
is marked B. If the disk is larger than supported by BIOS, the
supported part of the disk is examined. Disks are numbered from 1.

OS: Windows 5.1 All

Disk: 1 Cylinders: 2431 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 19069

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 - 0B 63 11261502 5498 0 1 1 700 254 63 B OK
701 1 83 63 1012032 494 701 1 1 763 254 63 OK OK
701 2 05 1012095 498015 243 764 0 1 794 254 63 701 OK
764 1 82 63 497952 243 764 1 1 794 254 63 OK
764 2 05 1510110 6136830 2996 795 0 1 1176*254 63 701 OK
795 1 83 63 6136767 2996 795 1 1 1176*254 63 OK OK
795 2 05 7646940 20145510 9836 1177* 0 1 2430*254 63 701 OK
859 1 83 63 8177022 3992 859 1 1 1367*254 63 OK 3 OK
859 2 05 8177085 17077095 8338 1368* 0 1 2430*254 63 859 OK
1177 1 83 63 20145447 9836 1177* 1 1 2430*254 63 OK OK
1368 1 83 63 17077032 8338 1368* 1 1 2430*254 63 OK 3 OK
1721 1 0B 63 11390022 5561 1721* 1 1 2429*254 63 OK OK
0 - 07 63 31246362 15257 0 1 1 1944 254 63 BU OK
1945 1 0E 63 7791462 3804 1945* 1 1 2429*254 63 00 OK
0 - 0B 31246488 7807527 3812 1945 1 1 2430 254 63 BU OK

-----FAT CHS -Size Cl --Root -Good -Rep. Maybe --Bad YYMMDD DataMB
0 1 39 10977 4 2 10977 0 0 0 030105 3617
573 1 2 Second FAT not found.
1521 0 2 Second FAT not found.
1721 1 37 11102 4* 2*11102 0 0 0 030105 4
1945 1 33 7618 4# 2# 7618 0 0 0 020618 139

Partitions according to partition tables on first harddisk:

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 1*0B 63 11261502 5498 0 1 1 700 254 63 OK OK
0 2 05 11261565 27792450 13570 701 0 1 2430*254 63 !! OK

701 1 83 63 1012032 494 701 1 1 763 254 63 OK OK
701 2 05 1012095 498015 243 764 0 1 794 254 63 OK

764 1 82 63 497952 243 764 1 1 794 254 63 OK
764 2 05 1510110 6136830 2996 795 0 1 1176*254 63 OK

795 1 83 63 6136767 2996 795 1 1 1176*254 63 OK OK
795 2 05 7646940 20145510 9836 1177* 0 1 2430*254 63 OK

1177 1 83 63 20145447 9836 1177* 1 1 2430*254 63 OK OK

Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 - 83 63 7164927 3498 0 1 1 445 254 63 B0 OK
31 1 82 63 803187 392 31 1 1 80 254 63 OK
31 2 05 803250 7855785 3835 81 0 1 569 254 63 31 OK
0 - 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 B5 3 OK
63 1 82 63 497952 243 63 1 1 93 254 63 OK
63 2 05 498015 6136830 2996 94 0 1 475 254 63 63 OK
94 1 83 63 1638567 800 94 1 1 195 254 63 OK OK
94 2 05 6634845 12353985 6032 476 0 1 1244*254 63 63 OK
127 1 82 63 497952 243 127 1 1 157 254 63 OK
127 2 05 498015 8177085 3992 158 0 1 666 254 63 127 OK
158 1 83 63 8177022 3992 158 1 1 666 254 63 OK 3 OK
158 2 05 8675100 9285570 4533 667 0 1 1244*254 63 127 OK
386 1 83 63 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 OK 3 OK
446 1 82 63 497952 243 446 1 1 476 254 63 OK
446 2 05 498015 12337920 6024 477 0 1 1244*254 63 446 OK
476 1 83 63 2457882 1200 476 1 1 628 254 63 OK OK
477 1 83 63 1815282 886 477 1 1 589 254 63 OK OK
477 2 05 2313360 4771305 2329 590 0 1 886 254 63 446 OK
510 1 83 63 5381712 2627 510 1 1 844 254 63 OK 3 OK
510 2 05 13574862 6426000 3137 845 0 1 1244*254 63 --- OK
590 1 83 63 4771242 2329 590 1 1 886 254 63 OK 3 OK
590 2 05 7084665 5751270 2808 887 0 1 1244*254 63 446 OK
604 1 83 63 2763117 1349 604 1 1 775 254 63 NB OK
604 2 05 11454345 20000925 9766 776 0 1 2020*254 63 63 OK?
667 1 83 63 9285507 4533 667 1 1 1244*254 63 OK 3 OK
776 1 83 63 1253007 611 776 1 1 853 254 63 NB OK
845 1 83 63 6425937 3137 845 1 1 1244*254 63 OK 3 OK
845 2 05 6201027 7373835 3600 1410 0 1 1868 254 63 --- OK?
887 1 83 63 5751207 2808 887 1 1 1244*254 63 OK OK
Fdisk F6 sector 1229 1 1
0 - 07 63 20000862 9766 0 1 1 1244 254 63 BU OK

No FATs found.

Partitions according to partition tables on second harddisk:

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 1*83 63 7164927 3498 0 1 1 445 254 63 OK OK
0 2 05 7164990 12835935 6267 446 0 1 1244*254 63 !! OK

446 1 82 63 497952 243 446 1 1 476 254 63 OK
446 2 05 498015 12337920 6024 477 0 1 1244*254 63 OK

477 1 83 63 1815282 886 477 1 1 589 254 63 OK OK
477 2 05 2313360 4771305 2329 590 0 1 886 254 63 OK

590 1 83 63 4771242 2329 590 1 1 886 254 63 OK 3 OK
590 2 05 7084665 5751270 2808 887 0 1 1244*254 63 OK

887 1 83 63 5751207 2808 887 1 1 1244*254 63 OK OK



Svend Olaf Mikkelsen (06-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 06-09-03 23:50

On Sun, 07 Sep 2003 00:03:43 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Nej, det er lidt kryptisk skrevet, det kan jeg godt se, det korte af
>det lange, der hvor jeg står lige pt.
>
>En maskine
>To diske,
>   en med winXP, + Linux partitioner
>   En med Linux partitioner
>
>Hvilke af de nævnte linux partitioner der er nyformaterete, og hvilke
>der ligger et kørende system på har jeg ikke overblik over,,,   

>Lige er pt er jeg uden mail, og så stor er den heller ikke, så du får
>den her,,,

Partitionstabellerne er i orden på begge diske, bortset fra at typen
på de udvidede partitioner er 05. Dette er kun et problem hvis der
bruges DOS/Windows 95/98/ME (hvor det så er alvorligt).

Efter beskrivelsen og udskriften kan der ikke have været FAT eller
NTFS partitioner på disk 2 for nylig.

Hvis du havde en Knoppix CD kunne du boote til den, montere
partitionerne read only, og se hvad der er på dem.

Ellers kunne du prøve at finde et værktøj, der kan læse ext2/ext3 fra
Windows XP.

På disk 1 (19069 MB) er der kun spor af 1 Linux partition, der ikke er
i partitionstabellerne. Det er en 8338 MB partition sidst på disken.

På disk 2 (9766 MB) er der spor af flere sæt Linux partitioner. Hvis
der er skrevet et helt nyt sæt partitioner til disken, vil jeg mene at
der skal være egentlige tabte data, før man går videre med det. Dette
fordi partitionerne så ikke blot er oprettet, der er også oprettet
filsystemer, hvilket vil have skadet tidligere data.

Du kunne udføre denne søgning, som vil tage nogen tid:

findpart findext2 2 fp-a.txt

Dette vil lave en liste over ext2/ext3 superblokke, hvor man kan se
hvornår partitionerne har været mounted, skrevet og checket. Da
partitionerne er ext3, kan der være en del falsk positive fund.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 00:12

On Sat, 06 Sep 2003 22:49:48 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Partitionstabellerne er i orden på begge diske, bortset fra at typen
>på de udvidede partitioner er 05. Dette er kun et problem hvis der
>bruges DOS/Windows 95/98/ME (hvor det så er alvorligt).

Af MS er det kun XP Home der findes på diskene.

>Efter beskrivelsen og udskriften kan der ikke have været FAT eller
>NTFS partitioner på disk 2 for nylig.

Der har hele tiden været en øhe vfat16 tror jeg det er, der har været,
og er XPH, det er samme partition der har været brugt, og er brugt.

>Hvis du havde en Knoppix CD kunne du boote til den, montere
>partitionerne read only, og se hvad der er på dem.

Hmm, lidt søgen i gamle CD'er og en SuSE Linux 7.0 Linve Evaluation,
fra Alt om DATA blev fundet fram, den skal ikke instaleres, men
afvikles fra CD'en, kan huske noget om at den oprettet en stor fil på
disken, men ikke at den også kan mounte ext3 partitioner? (det er
sengetid, så det bliver ikke før jeg kommer op igen, at den ruger i
maskinen,,,

>Ellers kunne du prøve at finde et værktøj, der kan læse ext2/ext3 fra
>Windows XP.

Findes de?

>På disk 1 (19069 MB) er der kun spor af 1 Linux partition, der ikke er
>i partitionstabellerne. Det er en 8338 MB partition sidst på disken.
>
>På disk 2 (9766 MB) er der spor af flere sæt Linux partitioner. Hvis
>der er skrevet et helt nyt sæt partitioner til disken, vil jeg mene at
>der skal være egentlige tabte data, før man går videre med det. Dette
>fordi partitionerne så ikke blot er oprettet, der er også oprettet
>filsystemer, hvilket vil have skadet tidligere data.

Det vigtgeste er en del fra /home der ikke kan genskabes (mail og
andet) og lidt fra /etc som ikke er lige til at genskabe. Får jeg
/home og en kikker i /etc så er jeg indstillet på at reinstallere
Mandrake, så får jeg også en clean maskine

>Du kunne udføre denne søgning, som vil tage nogen tid:

Har hele resten af natten til det,,,

>findpart findext2 2 fp-a.txt
>
>Dette vil lave en liste over ext2/ext3 superblokke, hvor man kan se
>hvornår partitionerne har været mounted, skrevet og checket. Da
>partitionerne er ext3, kan der være en del falsk positive fund.

OK, er den lige til at tyde for en ikke kyndig, eller skal jeg lige
vente på at du får tid til at kikke på outputtet?


Thorbjoern Ravn Ande~ (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 07-09-03 15:57

Ivar Madsen <ingen@idag.invalid> writes:

> >Ellers kunne du prøve at finde et værktøj, der kan læse ext2/ext3 fra
> >Windows XP.
>
> Findes de?

Ja. Kig efter explore2fs.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 06:24

On Sat, 06 Sep 2003 22:49:48 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Du kunne udføre denne søgning, som vil tage nogen tid:
>findpart findext2 2 fp-a.txt


C:\findpart>findpart findext2 2 fp-a.txt

Findext2, version FP 4.37
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.

Searches for ext2/ext3 superblocks. False positives might be found.
The partition location can be wrong. Data MB may be used megabytes,
especially for superblock 0. Mount/Write/Check are date/time if
valid. Note that cylinders are numbered from 0. Linux fdisk
numbers from 1.

OS: Windows 5.1

Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766

Start cylinder: 0 End cylinder: 1244

-PCyl N ID -----LBA -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS

0 - 83 63 7164927 3498 0 1 1 445 254 63 B0 OK
Data MB 55 Actual end sector: 56
Mount 2003.09.06 12:17:34 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 12:19:01 Superblock LBA 65
Check 2003.09.06 12:17:28 Superblock CHS 0/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768

0 - 83 4150 1011968 494 0 65 56 63 63 54 B OK
Data MB 24
Mount 2003.08.27 20:20:15 Superblock 0 Block 1
Write 2003.08.27 20:20:15 Superblock LBA 4152
Check 2003.01.25 22:16:53 Superblock CHS 0/65/58
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192
Ext3

0 - 83 63 1012032 494 0 1 1 62 254 63 B0 OK
Data MB 16
Mount 0 Superblock 1 Block 8193
Write 2003.09.06 12:12:11 Superblock LBA 16449
Check 2003.09.06 12:12:11 Superblock CHS 1/6/7
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192

0 - 83 63 7164927 3498 0 1 1 445 254 63 B0 OK
Data MB 55 Actual end sector: 56
Mount 0 Superblock 1 Block 32768
Write 2003.09.06 12:17:28 Superblock LBA 262207
Check 2003.09.06 12:17:28 Superblock CHS 16/82/2
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768

0 - 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 B5 OK
Data MB 1091 Actual end sector: 60
Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 1012097
Check 2003.08.06 16:25:40 Superblock CHS 63/0/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 1510173 1638567 800 94 1 1 195 254 63 B0 OK
Data MB 13 Actual end sector: 56
Mount 2003.09.06 12:12:15 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 12:12:16 Superblock LBA 1510175
Check 2003.09.06 12:12:14 Superblock CHS 94/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 100 0 1

0 - 83 2538333 8177022 3992 158 1 1 666 254 63 B OK
Data MB 1864 Actual end sector: 57
Mount 2003.01.12 20:38:38 Superblock 0 Block 0
Write 2003.01.19 10:09:11 Superblock LBA 2538335
Check 2002.10.20 10:55:56 Superblock CHS 158/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 200 0 1

0 - 83 1510173 6136767 2996 94 1 1 475 254 63 B0 OK
Data MB 47 Actual end sector: 56
Mount 0 Superblock 7 Block 229376
Write 2003.09.06 11:41:24 Superblock LBA 3345181
Check 2003.09.06 11:41:23 Superblock CHS 208/58/8
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 300 0 1

0 - 83 6201153 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 B OK
Data MB 217 Actual end sector: 59
Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 6201155
Check 2003.08.02 18:57:44 Superblock CHS 386/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 400 0 1

0 - 83 63 7164927 3498 0 1 1 445 254 63 B0 OK
Data MB 55 Actual end sector: 56
Mount 0 Superblock 25 Block 819200
Write 2003.09.06 12:17:28 Superblock LBA 6553663
Check 2003.09.06 12:17:28 Superblock CHS 407/241/26
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768

0 - 83 7647003 2457882 1200 476 1 1 628 254 63 B0 OK
Data MB 19 Actual end sector: 61
Mount 0 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 12:12:16 Superblock LBA 7647005
Check 2003.09.06 12:12:15 Superblock CHS 476/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768

0 - 83 7663068 1815282 886 477 1 1 589 254 63 B0 OK
Data MB 14 Actual end sector: 61
Mount 2003.09.06 12:17:36 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 12:17:36 Superblock LBA 7663070
Check 2003.09.06 12:17:34 Superblock CHS 477/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 500 0 1

0 - 83 1012095 7181055 3506 63 0 1 509 254 63 B5 OK
Data MB 87 Actual end sector: 56
Mount 0 Superblock 27 Block 884736
Write 2003.01.25 19:08:21 Superblock LBA 8089983
Check 2003.01.25 19:08:13 Superblock CHS 503/147/28
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 8193213 5381712 2627 510 1 1 844 254 63 B OK
Data MB 108
Mount 2003.01.25 19:08:33 Superblock 0 Block 0
Write 2003.01.25 20:56:50 Superblock LBA 8193215
Check 2003.01.25 19:08:25 Superblock CHS 510/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 1301328 7855722 3835 81 1 1 569 254 63 B OK
Data MB 92 Actual end sector: 61
Mount 0 Superblock 27 Block 884736
Write 2003.01.19 10:23:40 Superblock LBA 8379216
Check 2003.01.19 10:23:30 Superblock CHS 521/148/28
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 9157113 5735142 2800 570 1 1 926 254 63 B OK
Data MB 76 Actual end sector: 57
Mount 0 Superblock 1 Block 32768
Write 2003.01.19 10:23:48 Superblock LBA 9419257
Check 2003.01.19 10:23:40 Superblock CHS 586/82/2
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 9478413 4771242 2329 590 1 1 886 254 63 B0 OK
Data MB 69 Actual end sector: 61
Mount 2003.09.06 12:17:44 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 12:17:46 Superblock LBA 9478415
Check 2003.09.06 12:17:36 Superblock CHS 590/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 600 0 1

0 - 83 10715418 9285507 4533 667 1 1 1244 254 63 B OK
Data MB 1977 Actual end sector: 60
Mount 2003.01.12 20:38:38 Superblock 0 Block 0
Write 2003.01.12 20:38:38 Superblock LBA 10715420
Check 2002.10.20 10:55:15 Superblock CHS 667/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 10715418 9285507 4533 667 1 1 1244 254 63 B OK
Data MB 912 Actual end sector: 60
Mount 2002.12.30 09:35:24 Superblock 1 Block 32768
Write 2002.12.30 18:31:02 Superblock LBA 10977562
Check 2002.10.20 10:55:15 Superblock CHS 683/82/2
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 700 0 1

0 - 83 6201153 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 B OK
Data MB 227 Actual end sector: 59
Mount 2003.08.27 05:44:36 Superblock 25 Block 819200
Write 2003.08.27 20:20:15 Superblock LBA 12754753
Check 2003.08.02 18:57:44 Superblock CHS 793/241/26
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 800 0 1

0 - 83 13574988 6425937 3137 845 1 1 1244 254 63 B OK
Data MB 899 Actual end sector: 62
Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 13574990
Check 2003.01.25 22:17:23 Superblock CHS 845/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 14249718 5751207 2808 887 1 1 1244 254 63 B0 OK
Data MB 61 Actual end sector: 56
Mount 2003.09.06 12:17:50 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 12:18:01 Superblock LBA 14249720
Check 2003.09.06 12:17:44 Superblock CHS 887/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 900 0 1

0 - 83 14898854 5108607 2494 927 104 48 1245 103 47 B OK?
Data MB 77 Actual end sector: 40
Mount 2003.01.19 14:24:20 Superblock 0 Block 0
Write 2003.01.19 14:24:20 Superblock LBA 14898856
Check 2003.01.19 10:23:49 Superblock CHS 927/104/50
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 1000 0 1
Searched 1100 0 1
Searched 1200 0 1
Output logged to FP-A.TXT

C:\findpart>

Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 07:52

On Sun, 07 Sep 2003 07:24:18 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766
>
>Start cylinder: 0 End cylinder: 1244
>
>-PCyl N ID -----LBA -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS

> 0 - 83 4150 1011968 494 0 65 56 63 63 54 B OK
> Data MB 24
> Mount 2003.08.27 20:20:15 Superblock 0 Block 1
> Write 2003.08.27 20:20:15 Superblock LBA 4152
> Check 2003.01.25 22:16:53 Superblock CHS 0/65/58
> Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192
> Ext3

> 0 - 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 B5 OK
> Data MB 1091 Actual end sector: 60
> Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
> Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 1012097
> Check 2003.08.06 16:25:40 Superblock CHS 63/0/3
> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
> Ext3

> 0 - 83 6201153 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 B OK
> Data MB 217 Actual end sector: 59
> Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
> Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 6201155
> Check 2003.08.02 18:57:44 Superblock CHS 386/1/3
> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
> Ext3

> 0 - 83 13574988 6425937 3137 845 1 1 1244 254 63 B OK
> Data MB 899 Actual end sector: 62
> Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
> Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 13574990
> Check 2003.01.25 22:17:23 Superblock CHS 845/1/3
> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
> Ext3

Det kunne se ud til at ovenstående fire er dine tidligere partitioner
på disk 2, og at alle de nuværende partitioner på disk 2 blev oprettet
i går ved middagstid. De 4 ovenstående partitioner blev sidst tilgået
den 31. august. Det kunne se ud til at der er oprettet partitioner to
gange i går.

Jeg går ud fra at de partitioner du savner på disken var ældre end 7
dage.

Du havde på denne disk en primær 494 MB ext3 partition, en primær 2533
MB, en logisk 3600 MB og en logisk 3137 MB.

Jeg kan ikke lige se, at der skulle have været plads til en swap
partition, hvilket kunne give anledning til overvejelser om det
virkelig var som ovenstående.

Senere på dagen kan jeg lave en batch fil, der genskaber disse 4
partitioner i partitionstabellerne. Partitionerne vil være internt
skadede, men kan være god mulighed for at finde data. Men hensyn til
den første partition, vil e2fsck til den tid skulle køres med særlige
parametre for at bringe dele af det tidligere indhold tilbage, da den
første superblok i partitionen er overskrevet.


Kunne det mon tænkes at disk 1 indeholder en fungerende Linux
installation, der passer til den maskine du bruger nu, og at det blot
er boot, der skal genoprettes?

--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 08:34

On Sun, 07 Sep 2003 06:52:04 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

Jeg har køre SuSE fra CD'en. Den finder 7 partitioner, benævner dem
som disk 1 -7.
Disk 1 ser ud til at indeholde et komplet system, men er IKKE det jeg
søger, det ser ud til at det må være den mdk8.1 jeg har forsøgt
installeret. Ser det på at /etc/postfix/main.cf ikke er sat op til at
virke som MIN mailserver, men ser ud til at være en rå fil der først
skal sættes op.
Resten af diskene er tomme, vistnok alle sammen, eller så indeholder
de tomme dirs. det går så stærkt at jeg næsten ikke kan se hvad den
skriver når den mounter dem, men jeg tror nok at det den kalder disk 1
er HDA og så nåede jeg ikke at se nummeret

Hvordan instalere jeg sådan noget som mc i en SuSE ?


>>Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766
>>
>>Start cylinder: 0 End cylinder: 1244
>>
>>-PCyl N ID -----LBA -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
>
>> 0 - 83 4150 1011968 494 0 65 56 63 63 54 B OK
>> Data MB 24
>> Mount 2003.08.27 20:20:15 Superblock 0 Block 1
>> Write 2003.08.27 20:20:15 Superblock LBA 4152
>> Check 2003.01.25 22:16:53 Superblock CHS 0/65/58
>> Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192
>> Ext3
>
>> 0 - 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 B5 OK
>> Data MB 1091 Actual end sector: 60
>> Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
>> Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 1012097
>> Check 2003.08.06 16:25:40 Superblock CHS 63/0/3
>> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
>> Ext3
>
>> 0 - 83 6201153 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 B OK
>> Data MB 217 Actual end sector: 59
>> Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
>> Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 6201155
>> Check 2003.08.02 18:57:44 Superblock CHS 386/1/3
>> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
>> Ext3
>
>> 0 - 83 13574988 6425937 3137 845 1 1 1244 254 63 B OK
>> Data MB 899 Actual end sector: 62
>> Mount 2003.08.29 16:23:27 Superblock 0 Block 0
>> Write 2003.08.31 11:35:52 Superblock LBA 13574990
>> Check 2003.01.25 22:17:23 Superblock CHS 845/1/3
>> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
>> Ext3
>
>Det kunne se ud til at ovenstående fire er dine tidligere partitioner
>på disk 2,

Alså hdb?

> og at alle de nuværende partitioner på disk 2 blev oprettet
>i går ved middagstid. De 4 ovenstående partitioner blev sidst tilgået
>den 31. august. Det kunne se ud til at der er oprettet partitioner to
>gange i går.

Det skal nok passe.

>Jeg går ud fra at de partitioner du savner på disken var ældre end 7
>dage.

I oprettelse, ja meget ældre.

>Du havde på denne disk en primær 494 MB ext3 partition, en primær 2533
>MB, en logisk 3600 MB og en logisk 3137 MB.
>Jeg kan ikke lige se, at der skulle have været plads til en swap
>partition, hvilket kunne give anledning til overvejelser om det
>virkelig var som ovenstående.

Hvis det er som jeg tror, så er det disken fra den slagtede maskine,
og så lå swap på en anden disk, så det passer meget godt at der ikke
er plads til en swap på den disk.

>Senere på dagen kan jeg lave en batch fil, der genskaber disse 4
>partitioner i partitionstabellerne.

Det må du meget gerne.


> Partitionerne vil være internt
>skadede, men kan være god mulighed for at finde data. Men hensyn til
>den første partition, vil e2fsck til den tid skulle køres med særlige
>parametre for at bringe dele af det tidligere indhold tilbage, da den
>første superblok i partitionen er overskrevet.

Jeg har lige pt. som nævnt adgang til XP, og så SuSE. SuSE køre fra CD
og er ikke verdens hurtigeste måde at køre på.

>Kunne det mon tænkes at disk 1 indeholder en fungerende Linux
>installation, der passer til den maskine du bruger nu, og at det blot
>er boot, der skal genoprettes?

Ja, jeg har instaleret mdk8.1 igår, ved midagstid, forsøgt at holde
mig til den disk jeg flyttede over, men det ser ud til at det er den
oprentlige disk jeg har fået instaleret på.
Sikkert pga. bios'en ikke kunne finde udaf hvilken disk der skulle
være master / slave, og den ene har været slave, den anden "cabel
select" har jeg så ikke kunnet boote denne mdk8.1. Så gav jeg mig til
at rode med min bærbar, men kunne ikke få den til at makke rat*) og så
besluttede jeg mig for at forsøge at installere XPH oven i den
eksisterende partition, vel videne at MS er kendt for at overskrive
eksisterende systemmer på den disk man vil installere, og at det netop
er på denne disk at de vigtigeste data ligger. MS er dog blevet voksne
nok til at lade ukendte partitioner ligge i fred

Så jeg vil næsten tro at hvis jeg kunne få lilo til at overtage
opstarten af maskinen på hda, så har jeg en kørende mdk8.1 .

Hvordan gør jeg det?

*) den har kun 32MB, er leveret med win95, denne kunne jeg ikke på til
at installere PCMCIA porten, så jeg kunne ikke komme på nettet




Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 10:57

On Sun, 07 Sep 2003 09:34:04 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Hvis det er som jeg tror, så er det disken fra den slagtede maskine,
>og så lå swap på en anden disk, så det passer meget godt at der ikke
>er plads til en swap på den disk.
>
>>Senere på dagen kan jeg lave en batch fil, der genskaber disse 4
>>partitioner i partitionstabellerne.
>
>Det må du meget gerne.

Jeg foreslår, at vi genopretter foreløbig 3 af de tidligere
partitioner på disk 2 (disk 2 i Findpart udskriften - 9766 MB disken,
formodentlig nu hdb). Der vil herefter være et tomt område i
begyndelsen af disken, som du ikke bør røre.

Du kan hente ivar1.bat i

http://inet.uni2.dk/~svolaf/ivar1.zip

og lægge ivar1.bat i samme bibliotek som findpart.exe, og køre
ivar1.bat, der indeholder:

set findpart=edit
findpart 2 0 2 - 83 63 0 1 385 254 63 0 1245 255 63 26 zero
findpart 2 0 3 - 85 386 0 1 1244 254 63 0 1245 255 63 26
findpart 2 386 1 - 83 386 1 1 844 254 63 386 1245 255 63 26
findpart 2 386 2 - 05 845 0 1 1244 254 63 386 1245 255 63 26
findpart 2 845 1 - 83 845 1 1 1244 254 63 845 1245 255 63 26 zero
set findpart=
findpart tables fp2-1.txt

Mail mig filen fp2-1.txt eller post den her til godkendelse, før du
gør mere.

De partitioner på disk 2, der slettes ved dette er alle oprettet i
går, og ser ikke ud til at indeholde nogen data.

De genoprettede partitioner vil indeholde fejl, da der er skrevet nye
filsystemer oven i, så i første omgang bør de kun mountes read only,
og på et tidspunkt kan der køres e2fsck.

Det er forudsat at partitionerne på disk 2 ikke er ændret siden
Findpart blev kørt.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 11:12

On Sun, 07 Sep 2003 09:56:35 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>On Sun, 07 Sep 2003 09:34:04 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
>wrote:
>
>>Hvis det er som jeg tror, så er det disken fra den slagtede maskine,
>>og så lå swap på en anden disk, så det passer meget godt at der ikke
>>er plads til en swap på den disk.
>>
>>>Senere på dagen kan jeg lave en batch fil, der genskaber disse 4
>>>partitioner i partitionstabellerne.
>>
>>Det må du meget gerne.
>
>Jeg foreslår, at vi genopretter foreløbig 3 af de tidligere
>partitioner på disk 2 (disk 2 i Findpart udskriften - 9766 MB disken,
>formodentlig nu hdb). Der vil herefter være et tomt område i
>begyndelsen af disken, som du ikke bør røre.
>
>Du kan hente ivar1.bat i
>
>http://inet.uni2.dk/~svolaf/ivar1.zip
>
>og lægge ivar1.bat i samme bibliotek som findpart.exe, og køre
>ivar1.bat, der indeholder:
>
>set findpart=edit
>findpart 2 0 2 - 83 63 0 1 385 254 63 0 1245 255 63 26 zero
>findpart 2 0 3 - 85 386 0 1 1244 254 63 0 1245 255 63 26
>findpart 2 386 1 - 83 386 1 1 844 254 63 386 1245 255 63 26
>findpart 2 386 2 - 05 845 0 1 1244 254 63 386 1245 255 63 26
>findpart 2 845 1 - 83 845 1 1 1244 254 63 845 1245 255 63 26 zero
>set findpart=
>findpart tables fp2-1.txt
>
>Mail mig filen fp2-1.txt eller post den her til godkendelse, før du
>gør mere.


Findpart, version 4.37 - for Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.

OS: Windows 5.1 Partition tables:

Disk: 1 Cylinders: 2431 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 19069

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 1*0B 63 11261502 5498 0 1 1 700 254 63 OK OK
0 2 05 11261565 27792450 13570 701 0 1 2430*254 63 !! OK

701 1 83 63 1012032 494 701 1 1 763 254 63 OK OK
701 2 05 1012095 498015 243 764 0 1 794 254 63 OK

764 1 82 63 497952 243 764 1 1 794 254 63 OK
764 2 05 1510110 6136830 2996 795 0 1 1176*254 63 OK

795 1 83 63 6136767 2996 795 1 1 1176*254 63 OK OK
795 2 05 7646940 20145510 9836 1177* 0 1 2430*254 63 OK

1177 1 83 63 20145447 9836 1177* 1 1 2430*254 63 OK OK

Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 2 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 OK 3 OK
0 3 85 6201090 13799835 6738 386 0 1 1244*254 63 OK

386 1 83 63 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 OK 3 OK
386 2 05 7373835 6426000 3137 845 0 1 1244 254 63 OK

845 1 83 63 6425937 3137 845 1 1 1244 254 63 OK 3 OK


>De partitioner på disk 2, der slettes ved dette er alle oprettet i
>går, og ser ikke ud til at indeholde nogen data.
>
>De genoprettede partitioner vil indeholde fejl, da der er skrevet nye
>filsystemer oven i, så i første omgang bør de kun mountes read only,
>og på et tidspunkt kan der køres e2fsck.

Og e2fsck er et linux program?

>Det er forudsat at partitionerne på disk 2 ikke er ændret siden
>Findpart blev kørt.

Jeg har kikket med SuSE, men tror ikke at den har skrevet til disken.


Jeg har brugt nogen tid på at søge efter hvorledes jeg får mdk8.1
installeret før XPH op og køre, men synes ikke regtigt at kunne finde
noget jeg er sikker på er det regtige her.


linuxbogen siger

9.2.2. LILO gik galt!

Hvis uheldet er ude og du har Linux installeret og der er problemer
med LILO, så maskinen ikke booter, så kan du bruge din
installations-cd-rom til at reparere systemet med.

Du skal starte op på din Linux-cd-rom og vælge rescue-muligheden. Du
får ikke kontakt med din harddisk derved, men får Linux startet op med
programmer til at klare problemerne.

Hvis vi antager at Linux er installeret med / (roden) på /dev/hda1, så
kan du skrive følgende for at montere harddisk-roden på /mnt.

[root@hven /root]# mount /dev/hda1 /mnt

Nu kan du med cd /mnt/etc komme ned til /etc på harddisken. Husk at
dit Linux-system er fra din cd-rom og din cd-rom er tilgængelig via
/mnt. Du kan nu rette i lilo.conf eller rettere /mnt/etc/lilo.conf,
f.eks. med vi eller pico. Derefter kan du køre lilo -r /mnt, der læser
lilo.conf-filen fra /mnt/etc/lilo.conf, og installerer LILO, som om du
havde /mnt som dit rod-filsystem.

Er det det jeg skal bruge?
hda1 er der win liger, hvordan ser jeg hvad / systemmet er på min
disk?


Thomas S. Iversen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 07-09-03 11:16

In article <bm0mlv0dmvl99brpvbcsi5omce8bqp9g5c@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> hda1 er der win liger, hvordan ser jeg hvad / systemmet er på min
> disk?

Det kan man ikke som sådan. Hvis maskinen er oppe og køre kan man bruge
"mount" til at se hvad der er mountet og hvor det er mountet (herunder /).

Hvis systemet ikke virker bruges normalt et partitions program (fdisk, cfdisk,
findpart som du har brugt) til at finde linux partitioner. Derefter er det bare at
"gætte" hvilken en af de linux partitioner man har, der indeholder / systemet.

mount -t ext2 /dev/hda2 /et_eller_andet_sted ; ls -al /et_eller_andet_sted ; umount /dev/hda2
osv, osv.

Til sidst finder man det jo nok

Mvh Thomas, Vanløse

Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 11:21

On Sun, 07 Sep 2003 12:11:46 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766
>
>-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
> 0 2 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 OK 3 OK
> 0 3 85 6201090 13799835 6738 386 0 1 1244*254 63 OK
>
> 386 1 83 63 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 OK 3 OK
> 386 2 05 7373835 6426000 3137 845 0 1 1244 254 63 OK
>
> 845 1 83 63 6425937 3137 845 1 1 1244 254 63 OK 3 OK

>>De genoprettede partitioner vil indeholde fejl, da der er skrevet nye
>>filsystemer oven i, så i første omgang bør de kun mountes read only,
>>og på et tidspunkt kan der køres e2fsck.
>
>Og e2fsck er et linux program?

Det gik som forventet. Ja, e2fsck er et Linux program. Jeg kigger på
resten senere.

I mellemtiden har jeg kort prøvet Explore2fs

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/explore2fs/explore2fs-1.00pre6.zip

fra

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm

og det ser ud til at virke i Windows XP. Programmet skal blot køres,
ikke installeres. Man skal passe på ikke at komme til at slå
skriveadgang til.

Jeg ved ikke om programmet kender udvidede partitioner type 85 (Linux
extended), som jeg har lavet på disk 2. Hvis ikke, kan det laves om
til almindelig udvidet partition.

Det kan selvfølgelig også være lidt usikkert hvordan programmet virker
med beskadigede partitioner.

Men i hvert fald bør du med Explore2fs kunne se hvad der er på disk 1.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 12:05

On Sun, 07 Sep 2003 10:20:33 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>>Og e2fsck er et linux program?
>Det gik som forventet. Ja, e2fsck er et Linux program. Jeg kigger på
>resten senere.

OK.

>I mellemtiden har jeg kort prøvet Explore2fs
>http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/explore2fs/explore2fs-1.00pre6.zip
>fra
>http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm

Default er RO, så jeg kørte programmet, og fandt udaf at det er hda2
der er / på det jeg installerte i går.

>og det ser ud til at virke i Windows XP. Programmet skal blot køres,
>ikke installeres. Man skal passe på ikke at komme til at slå
>skriveadgang til.

Jeg fandt ikke noget galt, så det ser ud til at virke under XP også.

>Jeg ved ikke om programmet kender udvidede partitioner type 85 (Linux
>extended), som jeg har lavet på disk 2. Hvis ikke, kan det laves om
>til almindelig udvidet partition.

Enten kan det ikke klare det, eller også så er disken mere medtaget
end du regner med, for jeg får ikke andet end tomme dir's og så nogle
enkelte uintersante filer,,, (3-4 filer) sådan onget osm
hdb5/lib/urpmi/hdlist.disc...
hdb3 og hdb4 er tomme
hdb1 har dir strukturen intakt, men indeholder ikke andre filer end
/root/auto_inst.cfg.pl og ddebug.log

>Det kan selvfølgelig også være lidt usikkert hvordan programmet virker
>med beskadigede partitioner.
>
>Men i hvert fald bør du med Explore2fs kunne se hvad der er på disk 1.

Disk 1 kan den godt klare, men som sagt så har den svære ved at hjælpe
med disk2 = hdb


Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 12:29

On Sun, 07 Sep 2003 13:05:20 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Default er RO, så jeg kørte programmet, og fandt udaf at det er hda2
>der er / på det jeg installerte i går.

Der er altså noget, der ikke passer med de numre.

Prøv at reboote. Det kan være Explore får oplysninger Windows XP har
indhentet ved boot. Se dog nedenfor. Du kunne køre ivar2.bat før
reboot.


Hvis disk 1 i Findpart er primary master, hda, er der ingen partition
på hda2, da dette er den udvidede partition.

På disk 1 med Linux numre er:

1 FAT32 (Windows XP)
2 Udvidet
3 Tom
4 Tom
5 Ext2 494 MB
6 Swap
7 Ext2 2996 MB
8 Ext2 9836 MB

På disk 2 med Linux numre er:

1 Tom
2 Ext2 2533 MB
3 Linux Udvidet
4 Tom
5 Ext2 3600 MB
6 Ext2 3137 MB

Jeg foreslår at vi laver den udvidede partition på disk 2 om til
almindelig udvidet. Jeg prøvede, og Explore2fs ser ikke ud til at
kende Linux udvidet.

Du kan hente ivar2.bat i

http://inet.uni2.dk/~svolaf/ivar2.zip

og køre ivar2.bat, der indeholder:

set findpart=edit
findpart 2 0 3 - 0F 386 0 1 1244 254 63 0 1245 255 63 26
set findpart=
findpart tables fp2-2.txt

Herefter kan du prøve Explore2fs igen.

--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 12:50

On Sun, 07 Sep 2003 11:28:53 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Der er altså noget, der ikke passer med de numre.
>Prøv at reboote. Det kan være Explore får oplysninger Windows XP har
>indhentet ved boot. Se dog nedenfor. Du kunne køre ivar2.bat før
>reboot.

Har kørt ivar2.bat, nu har den 3 partitioner på hda og en på hdb .
Den på hdb (mener at det var 1) har nu flere dirs, og flere af dem
indeholder filer, men /etc er tom /home har den ikke /var har den
heller ikke. (/var er ikke den vigtigeste, jeg har næsten optodate www
filer på /home også, og går de tabt er det bare ærligt, vigtigeste er
/home der indeholder mail og pw på web sider rundtomkring, og det er
primært de to ting jeg gerne vil rede hvad redes kan af,,,
Jeg er næsten overbevist om at /home ha rsin egen partition, men om
/etc & /var har sine egene er jeg ikke sikker på.

>Hvis disk 1 i Findpart er primary master, hda, er der ingen partition
>på hda2, da dette er den udvidede partition.
>
>På disk 1 med Linux numre er:
>
>1 FAT32 (Windows XP)
>2 Udvidet
>3 Tom
>4 Tom
>5 Ext2 494 MB
>6 Swap
>7 Ext2 2996 MB
>8 Ext2 9836 MB
>
>På disk 2 med Linux numre er:
>
>1 Tom
>2 Ext2 2533 MB
>3 Linux Udvidet
>4 Tom
>5 Ext2 3600 MB
>6 Ext2 3137 MB
>
>Jeg foreslår at vi laver den udvidede partition på disk 2 om til
>almindelig udvidet. Jeg prøvede, og Explore2fs ser ikke ud til at
>kende Linux udvidet.
>
>Du kan hente ivar2.bat i
>
>http://inet.uni2.dk/~svolaf/ivar2.zip
>
>og køre ivar2.bat, der indeholder:
>
>set findpart=edit
>findpart 2 0 3 - 0F 386 0 1 1244 254 63 0 1245 255 63 26
>set findpart=
>findpart tables fp2-2.txt
>
>Herefter kan du prøve Explore2fs igen.

Jeg mener stadig at hda er den disk der blev installeret på i går.
Har kørt ivar2.bat og fundet flere filer på hdb, men ikke de søgte.

Rebooter nu


Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 13:13

On Sun, 07 Sep 2003 13:49:31 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Rebooter nu

Det var ivar2.bat og en reboot der skkulle til.

Har fået redet det totalt uopretlige, mine mails, godtnok kun fra min
gamle servermaskine, men på den har procmail taget backup af alle
indgående mails.

dem har jeg liggende som flere filer, har til tider når den er blevet
for stor omdøbt backupfilen. Udgående mail fra min gamle
arbejdsmaskine er gået i bitmarkerne da jeg installerte ovenpå den
disk. Der er vist nogen om at der findes expertfirmaer der kan rede
overskrevne data, men det er vist hundedyrt, så ,,,


Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 13:21

On Sun, 07 Sep 2003 14:13:13 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>On Sun, 07 Sep 2003 13:49:31 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
>wrote:
>
>>Rebooter nu
>
>Det var ivar2.bat og en reboot der skkulle til.
>
>Har fået redet det totalt uopretlige, mine mails, godtnok kun fra min
>gamle servermaskine, men på den har procmail taget backup af alle
>indgående mails.
>
>dem har jeg liggende som flere filer, har til tider når den er blevet
>for stor omdøbt backupfilen. Udgående mail fra min gamle
>arbejdsmaskine er gået i bitmarkerne da jeg installerte ovenpå den
>disk. Der er vist nogen om at der findes expertfirmaer der kan rede
>overskrevne data, men det er vist hundedyrt, så ,,,

Hvis du stadig mangler filer, er vi ikke færdige. Jeg foreslår at du
lader situationen være uændret indtil lidt senere i dag.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 13:41

On Sun, 07 Sep 2003 12:20:45 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Hvis du stadig mangler filer, er vi ikke færdige.

Jov, der er da et par stk. jeg godt kunne tænke mig, men det er ikke
være end at det er main.cf som jo ikke ligefram er uopretlig, der er
bare lige det der der skal til for at få den til at køre luser_relay
som jeg ikke kan huske, og det ikke ser ud til at der her i weekenden
er nogen der har kunnet komme med svaret på, jeg er nu gået igang med
at søge i de forskellige vejledninger til postfix jeg kan opstøve på
nettet, google kan ikke finde det indlæg i gruppen her, hvor der sidst
var en der kom med svaret til mig.

Ellers er der ikke mere på den disk jeg søger, som ikke lige så let
kan genskabes.

På den anden disk, den der er skrevet på igår er der nogle ting jeg
godt ville have, men har indstillet mig på at det er tabt, eller kan
du stadig gøre noget der?


>Jeg foreslår at du
>lader situationen være uændret indtil lidt senere i dag.

OK, jeg søger vider efter postfix opsætning. og opstart disken til
"mandrake over net install"



Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 13:52

On Sun, 07 Sep 2003 14:41:01 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>På den anden disk, den der er skrevet på igår er der nogle ting jeg
>godt ville have, men har indstillet mig på at det er tabt, eller kan
>du stadig gøre noget der?

Vi har slet ikke kigget på den (disk 1) endnu, fordi jeg har antaget,
at der ikke var mistet noget der.

Vi har heller ikke genskabt den første 494 MB partition på disk 2, og
overvejet hvordan yderligere filer på disk 2 kan findes med e2fsck.

Jeg foreslår at du udfører:

findpart findext2 1 fp-b.txt

og viser mig fp-b.txt. Søgningen vil tage i omegnen af 1 time.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 14:17

On Sun, 07 Sep 2003 12:51:30 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:


>Vi har slet ikke kigget på den (disk 1) endnu, fordi jeg har antaget,
>at der ikke var mistet noget der.

Det er disk 1 der har sidet i den maskine jeg har sidet og arbejdet
på til daglig.
Det vi taler om er på
/home
   Sendte mail (modtagene har jeg lige fået backup fra procmail)
   De 15 - 20 hovedesagligt forholdsvis simple filter i kmail.
   Mozilla's data filer, herunder PW til forskellige site. Hvoraf
nogle kræver indivuel kontakt til sites support.

/etc
   hovedesagligt /postfix

/var
   Hovedesagligt /www/html noget er uopretligt, men den del er
jeg ligeglad med *), resten kan jeg let lave fra bunden igen


*) sidst jeg kikkede i loggen, var der stadig nogen der kikkede på
siden, derfor flyttede jeg den tilbage igen, havde ellers slettet den
fra serveren. (det er bare samligning af Sonofon's variant og
Telmore's priser)


>Vi har heller ikke genskabt den første 494 MB partition på disk 2, og
>overvejet hvordan yderligere filer på disk 2 kan findes med e2fsck.

OK, jeg klapper hesten lidt endnu,,,

>Jeg foreslår at du udfører:
>findpart findext2 1 fp-b.txt
>og viser mig fp-b.txt. Søgningen vil tage i omegnen af 1 time.

Det var noget af en tid, den er sat over, og er færdig,,,
Er det gået galt, eller er mit system bare hurtiger end ud regnede
med?


Findext2, version FP 4.37
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.

Searches for ext2/ext3 superblocks. False positives might be found.
The partition location can be wrong. Data MB may be used megabytes,
especially for superblock 0. Mount/Write/Check are date/time if
valid. Note that cylinders are numbered from 0. Linux fdisk
numbers from 1.

OS: Windows 5.1

Disk: 1 Cylinders: 2431 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 19069

Start cylinder: 0 End cylinder: 2430

-PCyl N ID -----LBA -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS

0 - 83 28127 204800 100 1 191 30 14 127 16 B0 OK
Data MB 4
Mount 2003.09.07 08:23:58 Superblock 0 Block 1
Write 2003.09.07 07:01:31 Superblock LBA 28129
Check 2003.09.07 07:31:24 Superblock CHS 1/191/32
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192

0 - 83 199519 204800 100 12 106 62 25 42 48 B OK
Data MB 3
Mount 0 Superblock 1 Block 8193
Write 2003.09.07 07:31:30 Superblock LBA 215905
Check 2003.09.07 07:31:24 Superblock CHS 13/112/5
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192

0 - 83 290367 204800 100 18 19 1 30 209 50 B0 OK
Data MB 3
Mount 0 Superblock 3 Block 24577
Write 2003.09.07 07:31:30 Superblock LBA 339521
Check 2003.09.07 07:31:24 Superblock CHS 21/34/15
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192

0 - 83 367095 204800 100 22 216 58 35 152 44 B0 OK
Data MB 3
Mount 0 Superblock 5 Block 40961
Write 2003.09.07 07:31:30 Superblock LBA 449017
Check 2003.09.07 07:31:24 Superblock CHS 27/242/17
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192

0 - 83 378743 204800 100 23 146 51 36 82 37 B OK
Data MB 3
Mount 0 Superblock 9 Block 73729
Write 2003.09.07 07:31:30 Superblock LBA 526201
Check 2003.09.07 07:31:24 Superblock CHS 32/192/26
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192
Searched 100 0 1
Searched 200 0 1
Searched 300 0 1
Searched 400 0 1
Searched 500 0 1

0 - 83 6910785 5751207 2808 430 45 1 788 43 63 B OK
Data MB 44 Actual end sector: 56
Mount 0 Superblock 7 Block 229376
Write 2003.09.06 12:17:44 Superblock LBA 8745793
Check 2003.09.06 12:17:44 Superblock CHS 544/102/8
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 600 0 1
Searched 700 0 1

0 - 83 11261628 1012032 494 701 1 1 763 254 63 B0 OK
Data MB 90
Mount 2003.09.07 13:19:13 Superblock 0 Block 1
Write 2003.09.07 13:19:17 Superblock LBA 11261630
Check 2003.09.06 11:06:23 Superblock CHS 701/1/3
Blocks: KB: 1 First: 1 Per group: 8192

0 - 83 11261628 27792387 13570 701 1 1 2430 254 63 B0 OK
Data MB 245 Actual end sector: 60
Mount 0 Superblock 1 Block 32768
Write 2003.09.06 10:54:32 Superblock LBA 11523772
Check 2003.09.06 10:54:22 Superblock CHS 717/82/2
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 12771738 6136767 2996 795 1 1 1176 254 63 B0 OK
Data MB 759 Actual end sector: 56
Mount 2003.09.07 06:31:08 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.07 06:31:09 Superblock LBA 12771740
Check 2003.09.06 11:06:25 Superblock CHS 795/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 800 0 1

0 - 83 13799898 8177022 3992 859 1 1 1367 254 63 B OK
Data MB 2103 Actual end sector: 57
Mount 2003.08.31 10:10:50 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 08:02:37 Superblock LBA 13799900
Check 2003.03.21 09:02:29 Superblock CHS 859/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 900 0 1
Searched 1000 0 1
Searched 1100 0 1

0 - 83 11261628 27792387 13570 701 1 1 2430 254 63 B0 OK
Data MB 245 Actual end sector: 60
Mount 0 Superblock 27 Block 884736
Write 2003.09.06 10:54:32 Superblock LBA 18339516
Check 2003.09.06 10:54:22 Superblock CHS 1141/148/28
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3

0 - 83 18908568 20145447 9836 1177 1 1 2430 254 63 B0 OK
Data MB 154 Actual end sector: 56
Mount 2003.09.07 05:50:52 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.07 05:50:55 Superblock LBA 18908570
Check 2003.09.06 11:06:27 Superblock CHS 1177/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Searched 1200 0 1
Searched 1300 0 1

0 - 83 21976983 17077032 8338 1368 1 1 2430 254 63 B OK
Data MB 1551
Mount 2003.08.31 10:10:50 Superblock 0 Block 0
Write 2003.09.06 08:02:37 Superblock LBA 21976985
Check 2003.03.21 09:02:58 Superblock CHS 1368/1/3
Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
Ext3
Searched 1400 0 1
Searched 1500 0 1
Searched 1600 0 1
Searched 1700 0 1
Searched 1800 0 1
Searched 1900 0 1
Searched 2000 0 1
Searched 2100 0 1
Searched 2200 0 1
Searched 2300 0 1
Searched 2400 0 1



Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 14:36

On Sun, 07 Sep 2003 15:17:11 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Det var noget af en tid, den er sat over, og er færdig,,,
>Er det gået galt, eller er mit system bare hurtiger end ud regnede
>med?

Det var nok lidt højt skønnet.

>Findext2, version FP 4.37
>Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.

>OS: Windows 5.1
>
>Disk: 1 Cylinders: 2431 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 19069
>
>Start cylinder: 0 End cylinder: 2430
>
>-PCyl N ID -----LBA -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS

> 0 - 83 13799898 8177022 3992 859 1 1 1367 254 63 B OK
> Data MB 2103 Actual end sector: 57
> Mount 2003.08.31 10:10:50 Superblock 0 Block 0
> Write 2003.09.06 08:02:37 Superblock LBA 13799900
> Check 2003.03.21 09:02:29 Superblock CHS 859/1/3
> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768

> 0 - 83 21976983 17077032 8338 1368 1 1 2430 254 63 B OK
> Data MB 1551
> Mount 2003.08.31 10:10:50 Superblock 0 Block 0
> Write 2003.09.06 08:02:37 Superblock LBA 21976985
> Check 2003.03.21 09:02:58 Superblock CHS 1368/1/3
> Blocks: KB: 4 First: 0 Per group: 32768
> Ext3

Vi har to partitioner, vi umiddelbart kan gendanne. Den ene med 2103
MB data og den anden med 1551 MB data. Der blev sidst skrevet til
partitionerne i går formiddags efter at maskinen havde stået tændt
siden 31. august.

Partitionerne vil være mere eller mindre beskadigede, men der er god
chance for adgang til data. Det eneste der kræves for at gendanne dem
er at du giver mig lov til at slette de nuværende Linux partitioner på
disk 1, 19069 MB disken.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 14:46

On Sun, 07 Sep 2003 13:36:23 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Vi har to partitioner, vi umiddelbart kan gendanne. Den ene med 2103
>MB data og den anden med 1551 MB data. Der blev sidst skrevet til
>partitionerne i går formiddags efter at maskinen havde stået tændt
>siden 31. august.

OK.

>Partitionerne vil være mere eller mindre beskadigede, men der er god
>chance for adgang til data. Det eneste der kræves for at gendanne dem
>er at du giver mig lov til at slette de nuværende Linux partitioner på
>disk 1, 19069 MB disken.

Jeg har planer om at skuklle have Mandrake kørende parlelt med Debian,
med fælles /home og /var/spool/mail og /var/www .

Forstiller mig at få Apache og Postfix2.x til at bruge noget alle
/data/spool/mail og /data/www som data partitioner, og at de så skal
være tilgænglig fra både Mandrik og Debian.
Min plan var igår at få monteret en disk mere i maskinen, og så
oprette /data og så det til at spille, så maskinen er klar til at få
Debian på på linuxpartyet i Roskilde om et par uger.
Den Mandrik der ligger på maskinen nu, er en gammel 8.1 installeret i
går, den skal under alle omstændig hedder opgraderes til 9.1, og
indeholder ikke nogen intersante data, så

Bare ud med lortet, så det nyttige kan hentes, og mdk9.1 kan komme
ind.



Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 14:55

On Sun, 07 Sep 2003 15:46:16 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Forstiller mig at få Apache og Postfix2.x til at bruge noget alle
>/data/spool/mail og /data/www som data partitioner, og at de så skal
>være tilgænglig fra både Mandrik og Debian.
>Min plan var igår at få monteret en disk mere i maskinen, og så
>oprette /data og så det til at spille, så maskinen er klar til at få
>Debian på på linuxpartyet i Roskilde om et par uger.
>Den Mandrik der ligger på maskinen nu, er en gammel 8.1 installeret i
>går, den skal under alle omstændig hedder opgraderes til 9.1, og
>indeholder ikke nogen intersante data, så
>
>Bare ud med lortet, så det nyttige kan hentes, og mdk9.1 kan komme
>ind.

Jeg har alligevel lavet det sådan at den første Linux partition og
swap partitionen bevares, og to andre partitioner gendannes. Du kan
hente ivar3.bat i

http://inet.uni2.dk/~svolaf/ivar3.zip

og køre ivar3.bat, der indeholder:

set findpart=edit
findpart 1 0 2 - 0F 701 0 1 2430 254 63 0 2431 255 63 26
findpart 1 764 2 - 05 859 0 1 1367 254 63 701 2431 255 63 26
findpart 1 859 2 - 05 1368 0 1 2430 254 63 701 2431 255 63 26
set findpart=
findpart tables fp1-3.txt

Post fp1-3.txt til kontrol. Vent med Explore2fs.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 15:00

On Sun, 07 Sep 2003 13:55:15 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:


>>Bare ud med lortet, så det nyttige kan hentes, og mdk9.1 kan komme
>>ind.
>Jeg har alligevel lavet det sådan at den første Linux partition og
>swap partitionen bevares, og to andre partitioner gendannes. Du kan
>hente ivar3.bat i

OK.

>http://inet.uni2.dk/~svolaf/ivar3.zip
>
>og køre ivar3.bat, der indeholder:
>
>set findpart=edit
>findpart 1 0 2 - 0F 701 0 1 2430 254 63 0 2431 255 63 26
>findpart 1 764 2 - 05 859 0 1 1367 254 63 701 2431 255 63 26
>findpart 1 859 2 - 05 1368 0 1 2430 254 63 701 2431 255 63 26
>set findpart=
>findpart tables fp1-3.txt
>
>Post fp1-3.txt til kontrol. Vent med Explore2fs.


Findpart, version 4.37 - for Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.

OS: Windows 5.1 Partition tables:

Disk: 1 Cylinders: 2431 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 19069

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 1*0B 63 11261502 5498 0 1 1 700 254 63 OK OK
0 2 0F 11261565 27792450 13570 701 0 1 2430*254 63 OK

701 1 83 63 1012032 494 701 1 1 763 254 63 OK OK
701 2 05 1012095 498015 243 764 0 1 794 254 63 OK

764 1 82 63 497952 243 764 1 1 794 254 63 OK
764 2 05 2538270 8177085 3992 859 0 1 1367 254 63 OK

859 1 83 63 8177022 3992 859 1 1 1367*254 63 OK 3 OK
859 2 05 10715355 17077095 8338 1368 0 1 2430 254 63 OK

1368 1 83 63 17077032 8338 1368* 1 1 2430*254 63 OK 3 OK

Disk: 2 Cylinders: 1245 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 9766

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
0 2 83 1012095 5188995 2533 63 0 1 385 254 63 OK 3 OK
0 3 0F 6201090 13799835 6738 386 0 1 1244*254 63 OK

386 1 83 63 7373772 3600 386 1 1 844 254 63 OK 3 OK
386 2 05 7373835 6426000 3137 845 0 1 1244 254 63 OK

845 1 83 63 6425937 3137 845 1 1 1244 254 63 OK 3 OK



Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 15:05

On Sun, 07 Sep 2003 16:00:23 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Findpart, version 4.37 - for Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
>Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2003.
>
>OS: Windows 5.1 Partition tables:
>
>Disk: 1 Cylinders: 2431 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 19069
>
>-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS CHS
> 0 1*0B 63 11261502 5498 0 1 1 700 254 63 OK OK
> 0 2 0F 11261565 27792450 13570 701 0 1 2430*254 63 OK
>
> 701 1 83 63 1012032 494 701 1 1 763 254 63 OK OK
> 701 2 05 1012095 498015 243 764 0 1 794 254 63 OK
>
> 764 1 82 63 497952 243 764 1 1 794 254 63 OK
> 764 2 05 2538270 8177085 3992 859 0 1 1367 254 63 OK
>
> 859 1 83 63 8177022 3992 859 1 1 1367*254 63 OK 3 OK
> 859 2 05 10715355 17077095 8338 1368 0 1 2430 254 63 OK
>
> 1368 1 83 63 17077032 8338 1368* 1 1 2430*254 63 OK 3 OK

Så kan du reboote, og derefter kigge på partitionerne med Explore2fs.

Eventuelle fejl i partitionerne vil eventuelt kunne rettes med e2fsck
senere.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 16:59

On Sun, 07 Sep 2003 14:04:33 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Så kan du reboote, og derefter kigge på partitionerne med Explore2fs.
>
>Eventuelle fejl i partitionerne vil eventuelt kunne rettes med e2fsck
>senere.

Så har jeg fået hentet så godt som alle data der er vær at samle på,
eneste sæt filer jeg kan komme til at tænke på jeg mangler, det er dem
til postfix. Kan det virkelig passe at der ikke idag er en der lige
kan spytte ud af ærmet hvordan det er man får postfix-2.x til at køre
luser_relay?

Eller bare hvor i biblen det står,,,


Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 17:28

On Sun, 07 Sep 2003 17:59:07 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>On Sun, 07 Sep 2003 14:04:33 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
>Mikkelsen) wrote:
>
>>Så kan du reboote, og derefter kigge på partitionerne med Explore2fs.
>>
>>Eventuelle fejl i partitionerne vil eventuelt kunne rettes med e2fsck
>>senere.
>
>Så har jeg fået hentet så godt som alle data der er vær at samle på,
>eneste sæt filer jeg kan komme til at tænke på jeg mangler, det er dem
>til postfix. Kan det virkelig passe at der ikke idag er en der lige
>kan spytte ud af ærmet hvordan det er man får postfix-2.x til at køre
>luser_relay?
>
>Eller bare hvor i biblen det står,,,

Fint så langt med hensyn til filerne. Pas på dem. Installering af
Linux indebærer en vis risiko.

Jeg har kigget lidt mere på den formodede tidligere første partition
på disk 2 (området er pt tomt). Det er ikke sikkert det er så enkelt
med denne partition, men på den anden side ved man det ikke før det er
prøvet.

Stadig, hvis de manglende filer er på den nuværende partition Linux
nummer 2 på disk 2 (2533 MB), kan det være muligt de dukker op i
lost+found efter e2fsck.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 18:21

On Sun, 07 Sep 2003 16:28:17 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Fint så langt med hensyn til filerne. Pas på dem. Installering af
>Linux indebærer en vis risiko.

De ligger trygt på win partitionen, den kan Linux godt finde udaf at
lade være i fred,,,

>Jeg har kigget lidt mere på den formodede tidligere første partition
>på disk 2 (området er pt tomt). Det er ikke sikkert det er så enkelt
>med denne partition, men på den anden side ved man det ikke før det er
>prøvet.

Det er regtigt nok.

>Stadig, hvis de manglende filer er på den nuværende partition Linux
>nummer 2 på disk 2 (2533 MB), kan det være muligt de dukker op i
>lost+found efter e2fsck.

OK, dvs. jeg kan godt begynde at installere mdk8.1 fra disk nu? Det
kan vel klares på en timestid, en 9.1 fra nettet vil tage resten af
aftenen, og sikkert lidt af natten også, så det er for sent nu.

Hvordan er det fordelagtigt at dele diskene op, jeg forstiller mig
noget ligende:

fat til winXP hvor den nu ligger.

På den store disk så mandrake med / /etc /home /usr /var
og så /data til de fælles data, smat /swap til debian

På den lille disk så debian's partitioner, og så /swap til Mandrake

Jeg formoder at hastigheden på de to diske er så tilpas ens hurtig, så
det kan være ligyldigt hvad system der ligger på hvad, derimod så må
det være bedst at have spaw liggende på sin egen disk, således at der
ikke skal bruges tid på at flytte læseskrive hovederne

Eller er det helt tosset?




Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 18:57

On Sun, 07 Sep 2003 19:20:58 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>De ligger trygt på win partitionen, den kan Linux godt finde udaf at
>lade være i fred,,,

OK. Principielt burde der altid være kopier på flere forskellige
medier. Ved nogle typer af data, kunne der gå fil attributter tabt i
FAT32.

>OK, dvs. jeg kan godt begynde at installere mdk8.1 fra disk nu?

Det afgør du selv. Hvis der eksempelvis skal søges mere efter filer på
den lille disk eller køres e2fsck på denne disk, kunne du nøjes med at
ændre den store disk, og foreløbig have swap på den store disk også.
Den lille disk kunne endda midlertidig afmonteres.

>Det
>kan vel klares på en timestid, en 9.1 fra nettet vil tage resten af
>aftenen, og sikkert lidt af natten også, så det er for sent nu.
>
>Hvordan er det fordelagtigt at dele diskene op, jeg forstiller mig
>noget ligende:
>
>fat til winXP hvor den nu ligger.
>
>På den store disk så mandrake med / /etc /home /usr /var
>og så /data til de fælles data, smat /swap til debian
>
>På den lille disk så debian's partitioner, og så /swap til Mandrake

Det har jeg for mit vedkommende ikke rigtig nogen mening om. Jeg laver
altid kun root og swap, men bruger heller ikke Linux så meget.

Det kunne eventuelt være en fordel at køre e2fsck på de to genskabte
partitioner på disk 1, og så bevare dem med data, men jeg kan godt se
det ikke rigtig kan komme til at passe med de ønskede partitioner.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 19:32

On Sun, 07 Sep 2003 17:57:04 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>>De ligger trygt på win partitionen, den kan Linux godt finde udaf at
>>lade være i fred,,,
>OK. Principielt burde der altid være kopier på flere forskellige
>medier. Ved nogle typer af data, kunne der gå fil attributter tabt i
>FAT32.

Ja, OK, problemmet er bare, hvorledes får jeg dem over på noget
andet,,, måske jeg kunne bruge min bærbar, den køre mdk8.1 txt only.
Hvilken FTP server er simpel og hurtig at sætte op? Måske jeg skulle
få monteret det tape drev, og så se om xp er lige til at få til at
have med et at gøre,,,

>>OK, dvs. jeg kan godt begynde at installere mdk8.1 fra disk nu?
>Det afgør du selv. Hvis der eksempelvis skal søges mere efter filer på
>den lille disk eller køres e2fsck på denne disk, kunne du nøjes med at
>ændre den store disk, og foreløbig have swap på den store disk også.

OK.

>Den lille disk kunne endda midlertidig afmonteres.

Hmm, alså hive strøm og datakablet ud af disken,,, hmm,,, risikere jeg
så ikke at stå hvor jeg stod i går morges, når jeg sætter den i igen?


>Det har jeg for mit vedkommende ikke rigtig nogen mening om. Jeg laver
>altid kun root og swap, men bruger heller ikke Linux så meget.

OK.

>Det kunne eventuelt være en fordel at køre e2fsck på de to genskabte
>partitioner på disk 1, og så bevare dem med data, men jeg kan godt se
>det ikke rigtig kan komme til at passe med de ønskede partitioner.

Hvis jeg installere det hele på disk2 alså hdb så skulle det kunne
lade sig gøre.




Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 19:39

On Sun, 07 Sep 2003 20:31:34 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>>Den lille disk kunne endda midlertidig afmonteres.
>
>Hmm, alså hive strøm og datakablet ud af disken,,, hmm,,, risikere jeg
>så ikke at stå hvor jeg stod i går morges, når jeg sætter den i igen?

Korrekt. Hardware håndtering indebærer også en risiko.

>>Det kunne eventuelt være en fordel at køre e2fsck på de to genskabte
>>partitioner på disk 1, og så bevare dem med data, men jeg kan godt se
>>det ikke rigtig kan komme til at passe med de ønskede partitioner.
>
>Hvis jeg installere det hele på disk2 alså hdb så skulle det kunne
>lade sig gøre.

Ja, så kan partitionerne på disk 1 bevares uændret.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 19:58

On Sun, 07 Sep 2003 18:38:30 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>>>Det kunne eventuelt være en fordel at køre e2fsck på de to genskabte
>>>partitioner på disk 1, og så bevare dem med data, men jeg kan godt se
>>>det ikke rigtig kan komme til at passe med de ønskede partitioner.
>>
>>Hvis jeg installere det hele på disk2 alså hdb så skulle det kunne
>>lade sig gøre.
>
>Ja, så kan partitionerne på disk 1 bevares uændret.

Jeg må erkende jeg har tabt overblikket i dagens løb,,,
Den disk jeg skal installere på for at bevare de partitioner urørt,
det er den store på ~20 GB?


Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 20:27

On Sun, 07 Sep 2003 20:58:28 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>On Sun, 07 Sep 2003 18:38:30 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
>Mikkelsen) wrote:
>
>>>>Det kunne eventuelt være en fordel at køre e2fsck på de to genskabte
>>>>partitioner på disk 1, og så bevare dem med data, men jeg kan godt se
>>>>det ikke rigtig kan komme til at passe med de ønskede partitioner.
>>>
>>>Hvis jeg installere det hele på disk2 alså hdb så skulle det kunne
>>>lade sig gøre.
>>
>>Ja, så kan partitionerne på disk 1 bevares uændret.
>
>Jeg må erkende jeg har tabt overblikket i dagens løb,,,
>Den disk jeg skal installere på for at bevare de partitioner urørt,
>det er den store på ~20 GB?

Så var det måske bedre at udsætte? Du nævnte vist også på et
tidspunkt, at du kunne tænke en tredje disk? Denne kunne afventes.

Der er partitioner både på den store disk og den lille disk, som vi
har genskabt i dag. De første vi genskabte var på den lille disk, og
de sidste på den store disk.

Hvis hda er den store disk, og hdb er den lille disk, og det mener jeg
vi har klarhed over (men det er dit ansvar) så kan du i Explore2fs se
hvilke partitioner der er på hver disk.
--
Svend Olaf

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 21:10

On Sun, 07 Sep 2003 19:26:54 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>>Jeg må erkende jeg har tabt overblikket i dagens løb,,,
>>Den disk jeg skal installere på for at bevare de partitioner urørt,
>>det er den store på ~20 GB?
>Så var det måske bedre at udsætte?

Det bliver ikke i aften. Jeg har hængt over skærmen hele weekenden,
har næsten firkantede øjne kom sent i seng i aftes, tideligt op i
morges.

>Du nævnte vist også på et
>tidspunkt, at du kunne tænke en tredje disk? Denne kunne afventes.

Nej, den 3. disk var den jeg havde i den slagtede maskine som swap.

>Der er partitioner både på den store disk og den lille disk, som vi
>har genskabt i dag. De første vi genskabte var på den lille disk, og
>de sidste på den store disk.

Jeps, den er jeg med på. Der hvor jeg er stået af, det er hvilken der
er disk 1 og disk 2 samt hda og hdb. Og så hvilken der er den store og
den lille.

>Hvis hda er den store disk, og hdb er den lille disk, og det mener jeg
>vi har klarhed over (men det er dit ansvar) så kan du i Explore2fs se
>hvilke partitioner der er på hver disk.

hda5 er udiskutabelt /home fra arbejdsmaskinen, og hdb i serveren

hdb2 indeholder bl.a. /var men indeholder ikke /var/www/html/linux som
der skulle ligge på serveren


Svend Olaf Mikkelsen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 08-09-03 15:32

On Sun, 07 Sep 2003 22:09:45 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Det bliver ikke i aften. Jeg har hængt over skærmen hele weekenden,
>har næsten firkantede øjne kom sent i seng i aftes, tideligt op i
>morges.

Det var nok klogt.

>hda5 er udiskutabelt /home fra arbejdsmaskinen, og hdb i serveren

Det kunne være man ikke skulle sige for meget for ikke at forvirre,
men jeg kan ikke følge med. /dev/hda5 skulle være 494 MB og vi har
formodet at det var en root partition.

Hvis den store disk vises som "primary master" i BIOS, er den /dev/hda
i Linux.

Hvis den lille disk vises som "primary slave" i BIOS, er den /dev/hdb
i Linux.

Kig på det i fred og ro indtil du er sikker på hvilke partitioner du
har, hvad de indeholder, og hvilke betegnelser de har i Linux.
--
Svend Olaf

Svend Olaf Mikkelsen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 08-09-03 15:51

On Sun, 07 Sep 2003 22:09:45 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>hda5 er udiskutabelt /home fra arbejdsmaskinen, og hdb i serveren


Svar nummer 2.

Jeg fik en tanke, rebootede til Windows XP, - og nej:


Man kan *ikke* regne med partitions numrene i Explore2fs. De viser
ikke de rigtige Linux numre.


Den slags gør mig urolig, så bekræft gerne at du har set det.
--
Svend Olaf

Thomas S. Iversen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 08-09-03 06:05

In article <6vtmlvo9thdikpgvhops3vufkko4j2jjc7@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Ja, OK, problemmet er bare, hvorledes får jeg dem over på noget

Ftp dem op til en anden computer. Jeg stiller gerne plads til rådighed
i en begrænset periode (mere af princip, jeg har ikke planer
om at lege backup server for dk.edb.system.unix

Mvh Thomas, Vanløse

Kaj Svenningsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 07-09-03 17:32

Svend Olaf Mikkelsen skrev:

>Så kan du reboote, og derefter kigge på partitionerne med Explore2fs.

Det er hjælp der vil noget. Usenet når det er allerbedst.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 18:27

On Sun, 07 Sep 2003 18:31:42 +0200, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Det er hjælp der vil noget. Usenet når det er allerbedst.
>Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Og Svend er så afgjort en af dem der idag har vist at han godt vil
behandles godt af andre



Kaj Svenningsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 07-09-03 18:47

Ivar Madsen skrev:

>Og Svend er så afgjort en af dem der idag har vist at han godt vil
>behandles godt af andre

Svend er hjælpsom ud over alle grænser.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Svend Olaf Mikkelsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 07-09-03 19:06

On Sun, 07 Sep 2003 19:47:04 +0200, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Svend er hjælpsom ud over alle grænser.

Jo, jo, tak. Men der er jo også en sport i at rede sådanne tråde ud.
Det er i hvert fald et område, hvor hjælpen kan betyde meget for
modtageren i forhold til den anstrengelse der ligger bag.
--
Svend Olaf

Kaj Svenningsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 07-09-03 21:20

Svend Olaf Mikkelsen skrev:

>Jo, jo, tak. Men der er jo også en sport i at rede sådanne tråde ud.
>Det er i hvert fald et område, hvor hjælpen kan betyde meget for
>modtageren i forhold til den anstrengelse der ligger bag.

Og den slags er (mange steder) det der 'retfærdiggør' den store
regning.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Ivar Madsen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 08-09-03 21:59

Ivar Madsen skrev i dk.edb.system.unix d. Sunday 07 September 2003 15:46 :

>
> Jeg har planer om at skuklle have Mandrake kørende parlelt med Debian,
> med fælles /home og /var/spool/mail og /var/www .
>
> Forstiller mig at få Apache og Postfix2.x til at bruge noget alle
> /data/spool/mail og /data/www som data partitioner, og at de så skal
> være tilgænglig fra både Mandrik og Debian.

Jeg fandt udaf at man kan oprette en partition, og mounte den som f.eks.
/var/www så sådan er de lavet, så er det samme sti som orginalt, bare en
selvstændig partition

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Thomas S. Iversen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 07-09-03 13:22

In article <fu7mlvco28bm5pl8o11a0qtothl5qe7vjl@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:
> Har fået redet det totalt uopretlige, mine mails, godtnok kun fra min
> gamle servermaskine, men på den har procmail taget backup af alle
> indgående mails.

Lyder godt.

> disk. Der er vist nogen om at der findes expertfirmaer der kan rede
> overskrevne data, men det er vist hundedyrt, så ,,,

Du tænker på IBAS, og ja det er hundedyrt. Flere tusinde bare for
den indledende undersøgelse.

Thomas, Vanøse

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 13:48

On Sun, 7 Sep 2003 12:22:17 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>> Har fået redet det totalt uopretlige, mine mails, godtnok kun fra min
>> gamle servermaskine, men på den har procmail taget backup af alle
>> indgående mails.
>Lyder godt.

Ja, det er lækkert, men til de ikke uopretlige data høre modulet til
mit lydkort. Du nævnte noget om at det er magen til dig? Kan du komme
med opskriften på hvorledes jeg henter sovsen til modulet, får
compilet modulet og kernen så de passer sammen?

>> disk. Der er vist nogen om at der findes expertfirmaer der kan rede
>> overskrevne data, men det er vist hundedyrt, så ,,,
>Du tænker på IBAS, og ja det er hundedyrt. Flere tusinde bare for
>den indledende undersøgelse.

For flere år siden havde jeg fat i et af de firmaer, og fik at vide at
selve forundersøgelsen koster ~25.000 kroner.


Thomas S. Iversen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 07-09-03 13:55

In article <tt9mlv4cph53cqa164uifi047ogadaqidc@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Ja, det er lækkert, men til de ikke uopretlige data høre modulet til
> mit lydkort. Du nævnte noget om at det er magen til dig? Kan du komme
> med opskriften på hvorledes jeg henter sovsen til modulet, får
> compilet modulet og kernen så de passer sammen?

[root]
cd /usr/src
cvs -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/aureal login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/aureal co aureal
cd aureal
make
make install eller make install-all

(Sidstnævnte make install-all prøver at ændre i modules.conf, så
au8820 modulet bliver loadet automatisk ved opstart, men det virker
sandsynligvis ikke!). Iøvrigt kan "cvs ... " kommandoerne returnere
med det samme, hvis sourceforge har for mange forbindelser i gang.

Mvh Thomas, Vanløse

Ivar Madsen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 08-09-03 22:34

Thomas S. Iversen skrev i dk.edb.system.unix d. Sunday 07 September 2003
14:54 :

> In article <tt9mlv4cph53cqa164uifi047ogadaqidc@4ax.com>, Ivar Madsen
> wrote:
>
>> Ja, det er lækkert, men til de ikke uopretlige data høre modulet til
>> mit lydkort. Du nævnte noget om at det er magen til dig? Kan du komme
>> med opskriften på hvorledes jeg henter sovsen til modulet, får
>> compilet modulet og kernen så de passer sammen?
>
> [root]
> cd /usr/src
> cvs -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/aureal login
> cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/aureal co aureal
> cd aureal
> make
> make install eller make install-all
>
> (Sidstnævnte make install-all prøver at ændre i modules.conf, så
> au8820 modulet bliver loadet automatisk ved opstart, men det virker
> sandsynligvis ikke!). Iøvrigt kan "cvs ... " kommandoerne returnere
> med det samme, hvis sourceforge har for mange forbindelser i gang.

Og inden jeg gør ovenstående, så skal jeg lige hente sovsen til kernen det
skal kompiles med. Hvis jeg henter den med urpmi så lægger den sig på
Mandrake's default sted, hvor det så end er (det ser jeg når jeg får sat
URPMI op til at hente fra nettet).
Hvor lægger jeg det jeg henter med cvs ?

Hvor meget skal jeg ændre på når jeg køre opsætning af kernen?

Og så nok så væsentligt, hvor meget kraft mister jeg hvis jeg bare bruger
det lydkort der er indbygget i bundkortet istædet for at bruge
indstikslydkortet?
Jeg tænker her på, jeg vil godt lære at kompile min egen kerne, men lige nu
har jeg andre ting der også skal laves, så der skal jo prioteres pladser på
"to du" listen,,, og jeg har stadig 4 arbejdsdage til en uges ferie, hvor
jeg også har andre ting der skal laves,,,



--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Thomas S. Iversen (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 09-09-03 06:34

In article <9246961.RI2rZIcsR5@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> Og inden jeg gør ovenstående, så skal jeg lige hente sovsen til kernen det
> skal kompiles med. Hvis jeg henter den med urpmi så lægger den sig på
> Mandrake's default sted, hvor det så end er (det ser jeg når jeg får sat
> URPMI op til at hente fra nettet).
> Hvor lægger jeg det jeg henter med cvs ?

Det ryger i /usr/src jfr. ovenstående (som jeg har slettet nu

> Hvor meget skal jeg ændre på når jeg køre opsætning af kernen?

Du skal enable sound support, og modul support, men hvis du bare
henter mandrake kernen og pakker den ud, behøver du ikke gøre mere.

> Og så nok så væsentligt, hvor meget kraft mister jeg hvis jeg bare bruger
> det lydkort der er indbygget i bundkortet istædet for at bruge
> indstikslydkortet?

Minimalt. Virkelig! et par procent er mit gæt. Kvaliteten er dog ikke den
bedste, men du får lyd der virker uden problemer.

Mvh Thomas, Vanløse


Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 12:32

On Sun, 07 Sep 2003 13:05:20 +0200, Ivar Madsen <ingen@idag.invalid>
wrote:

>>Jeg ved ikke om programmet kender udvidede partitioner type 85 (Linux
>>extended), som jeg har lavet på disk 2. Hvis ikke, kan det laves om
>>til almindelig udvidet partition.
>Enten kan det ikke klare det, eller også så er disken mere medtaget
>end du regner med, for jeg får ikke andet end tomme dir's og så nogle
>enkelte uintersante filer,,, (3-4 filer) sådan onget osm
>hdb5/lib/urpmi/hdlist.disc...
>hdb3 og hdb4 er tomme
>hdb1 har dir strukturen intakt, men indeholder ikke andre filer end
>/root/auto_inst.cfg.pl og ddebug.log

Er jeg for pesimistisk, eller er det tid til at begynde at græde?

Tænker på, regtige mænd tager ikke backup, de græder, og backuppen har
jeg overvejet at tage, og så smide på den hjemmesideplads jeg har hos
TDC kabel-tv, har bare ikke fået gjort det, havde jo det vigtigeste på
den anden maskine også,,, hmm, nu er de jo aå vare kaputski begge
to

Så kan jeg lige så godt begynde at installere fra bunden af nu, eller
skal jeg lige klappe hesten lidt endnu?


Rasmus Bøg Hansen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 07-09-03 13:56

Ivar Madsen <ingen@idag.invalid> writes:

>>> disk. Der er vist nogen om at der findes expertfirmaer der kan rede
>>> overskrevne data, men det er vist hundedyrt, så ,,,
>>Du tænker på IBAS, og ja det er hundedyrt. Flere tusinde bare for
>>den indledende undersøgelse.
>
> For flere år siden havde jeg fat i et af de firmaer, og fik at vide at
> selve forundersøgelsen koster ~25.000 kroner.

Jeg har netop haft fat i deres hjemmeside (dog ikke til mig selv - jeg
har lært, at sikkerhedskopier er væsentlige). De tager 3.500 for
forundersøgelsen.

Jeg har før prøvet at græde - nu tager jeg sikkerhedskopier i stedet.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Ivar Madsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-09-03 14:29

On Sun, 07 Sep 2003 14:55:38 +0200, moffespam@amagerkollegiet.dk
(Rasmus Bøg Hansen) wrote:


>> For flere år siden havde jeg fat i et af de firmaer, og fik at vide at
>> selve forundersøgelsen koster ~25.000 kroner.
>Jeg har netop haft fat i deres hjemmeside (dog ikke til mig selv - jeg
>har lært, at sikkerhedskopier er væsentlige). De tager 3.500 for
>forundersøgelsen.

OK, alt bliver jo billiger, det er flere år siden nu, kan ikke længer
huske hvad der var sket med disken.

>Jeg har før prøvet at græde - nu tager jeg sikkerhedskopier i stedet.

Det har jeg også prøvet før, men nu skal det sku være sidste gang,,,

Var lige nede i dybet, og fandt en båndstation, sådan en til floppy
controleren, en øhe 128 MB på et bånd. Er sådan noget plug'Nplay?
Hvis ikke lige, kan den så komme til at køre?
Måske jeg skulle få monteret den i maskinen, og tage med på partyet om
14 dage?


Heine Laursen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Heine Laursen


Dato : 07-09-03 15:10

Ivar Madsen <ingen@idag.invalid> wrote in
news:k2cmlv4i5ag7jttrd27acog96m6up02fg4@4ax.com:


> Var lige nede i dybet, og fandt en båndstation, sådan en til floppy
> controleren, en øhe 128 MB på et bånd. Er sådan noget plug'Nplay?
> Hvis ikke lige, kan den så komme til at køre?
> Måske jeg skulle få monteret den i maskinen, og tage med på partyet om
> 14 dage?

Prøv at kigge på ftape

http://www.tldp.org/HOWTO/Ftape-HOWTO.html

--
Mvh
Heine Laursen


Svend Olaf Mikkelsen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 06-10-03 20:41

On Sat, 6 Sep 2003 22:17:28 +0200, "Ivar Madsen" <ingen@idag.invalid>
wrote:

>Jeg har haft to maskiner, begge kørt mandrake, den ene også winXP, og nu har
>jeg så slagtet den ene.
>
>I morges flyttede jeg så disken fra den slagtede maskine over på den anden.
>Satte dog først jumperen til slave. Den der sad i maskinen måtte jo være sat
>til master/singel. (Sådan troede jeg dog at det måtte være.)
>Når jeg startede maskinen, så skrev den
>
>L 01 01 01
>osv på den halve skærm, eller
>
>99 99 99 99
>
>i det uendelige
>
>Efter at have forsøgt forskellige ting, måtte jeg tage den oprentlige disk
>ud, og finde udaf at siden sidst jeg beskeftigede mig med diskindstillinger,
>så er det kommet "cabel select" til, og sådan var den sat, så satte jeg
>først dem som master/slave, og byttede om, men kunne ikke botte, fik stadig
>de der dumme tal jeg ikke har den ringeste ide om hvad betyder. Så satte jeg
>dem begge til "cabel select", men kunne stadig ikke botte.
>Jeg har i forviringen og inden jeg satte dem til cabel select forsøgt at
>installere mdk8.1 (eneste CD jeg har) på den disk jeg flyttede over, ved dog
>ikke nu hvilken disk jeg har slettet partitionerne.
>
>Jeg har nu instaleret XP oveni den partition den lå på iforvejen.
>
>Så hvad gør jeg nu, for at rede de mdk data der redes kan?

Som en udløber af dette tilfælde har jeg lavet et Windows program,
ReadExt2, der kan kopiere filer fra beskadigede eller tabte Ext2/Ext3
partitioner. Programmet findes på nedennævnte side.

Det kræves, at der findes en ubeskadiget superblok i partitionen, og
at man kender cylinder/hovede/sektor adressen på superblokken. Dette
kan findes med programmet Findext2 eller Findpart Findext2.

Hvis superblokken eksempelvis ligger i CHS 5021/82/2 på disk 2, er
kommandoen til at starte programmet:

readext2 2 5021 5021

hvor arealet cylinder 5021 til 5021 afsøges for superblokke.

Man kan kopiere op til 10 filer enkeltvis hver gang programmet køres.
Filerne får aktuel dato og tid.

Hvis den første superblok er beskadiget, og partitionen ikke er tabt,
er det et alternativ at køre e2fsck med angivelse af superblok, og
derefter kigge i lost+found biblioteket, men jeg har lidt på
fornemmelsen, at dette ikke er en ideel løsning.
--
Svend Olaf
http://www.partitionsupport.com/utilities.htm

Ivar Madsen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 06-10-03 22:04

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Som en udløber af dette tilfælde har jeg lavet et Windows program,
> ReadExt2, der kan kopiere filer fra beskadigede eller tabte Ext2/Ext3
> partitioner. Programmet findes på nedennævnte side.

OK, jeg har tilføjet indlægget til min samling af tips og tricks på
milli.dk/linux så ved jeg hvor jeg skal søge, hvis jeg skulle få brug for det
en anden gang,,,

--
Med venlig hilsen

Ivar

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste