/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet telekom.
#NavnPoint
refi 3277
severino 2664
transor 1758
Nordsted1 1675
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
pallebhan.. 950
miritdk 945
dk 910
10  Kortoverv.. 810
Omstillingsservice med eget nummer ?
Fra : Trine


Dato : 28-07-03 22:17

Kan man (i DK eller andre lande) eje/leje et officielt omstillingstelefonnummer ligesom
f.eks TDC´s 70-numre, hvor man selv vedligeholder pegning til andre telefoner, således
at alle der ringer til 70-nummeret viderestilles.

 
 
Martin Højriis Krist~ (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 29-07-03 06:28

"Trine" <Trine@Trine.> skrev i en meddelelse
news:bg43s4$fat$1@sunsite.dk...
> Kan man (i DK eller andre lande) eje/leje et officielt
omstillingstelefonnummer ligesom
> f.eks TDC´s 70-numre, hvor man selv vedligeholder pegning til andre
telefoner, således
> at alle der ringer til 70-nummeret viderestilles.

Øh, er der noget galt med 70-numrene da?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC



Trine (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Trine


Dato : 30-07-03 00:03

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3f2605f6$0$83063
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Øh, er der noget galt med 70-numrene da?

Ja, man skal selv betale taksten til viderestillingsnummeret. Det svarer
til at have et website, hvor skal betale for forwarding til en andet domæne
man selv ejer. Der er ingen omkostninger forbundet med viderestilling, for
TDC´s side, så det er en ren pengemaskine med dobbelttaksering, ligesom
DUET er det

En samtale går alligevel gennem en masse centraler, og fordi en central
skal sende samtalen til en ny destination end den som opringeren har valg,
det bliver teknikken eller nettet slet ikke belastet af.

Derudover kan ikke selv bestemme hvordan 70-nummeret skal adresse
registreres. Man har ingen web selvbetjening hvor man kan styre sine
parametre, Man kan f.eks ikke bestemme at 70-nummeret skal oplyses til dem
som kender navn, men at man ikke omvendt skal kunne få navn hvis man kender
nummeret.

Så jeg savner et nummer som jeg kan kontrollere via web interface, ligesom
med et domæne og DNS styring
Og uden at det koster dobbelt takt.

Mvh

Pongo (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Pongo


Dato : 30-07-03 01:04

Trine wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in
> news:3f2605f6$0$83063 $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>> Øh, er der noget galt med 70-numrene da?
>
> Ja, man skal selv betale taksten til viderestillingsnummeret. Det
> svarer til at have et website, hvor skal betale for forwarding til en
> andet domæne man selv ejer. Der er ingen omkostninger forbundet med
> viderestilling, for TDC´s side, så det er en ren pengemaskine med
> dobbelttaksering, ligesom DUET er det

Markedskræfterne følger ikke altid en ren omkostningsbaseret kalkule.
Det koster f.eks det samme at ringe fra Bornholm til Esbjerg, som det
koster at ringe til naboen. Jeg gætter på, at prisen er sat til et
niveau der svarer til det kunderne vil betale. Det samme gælder nok også
med DUET. Man kan kalde det dobbelttaksering eller man kan kalde det en
nyttig betalingstjeneste. De fleste private virksomheder er jo i bund og
grund enten usunde eller rene pengemaskiner

> En samtale går alligevel gennem en masse centraler, og fordi en
> central skal sende samtalen til en ny destination end den som
> opringeren har valg, det bliver teknikken eller nettet slet ikke
> belastet af.

Muligvis ikke - men det koster noget at udvikle en sådan tjeneste, og
efterfølgende skal de penge jo hentes et eller andet sted. Der kan
forslåes mange indtjeningsmodeller for det, og der findes måske også
andre end den TDC har valgt. Det er bare ikke nødvendigvis alene
netbelastningen alene der afgør prisen.

> Derudover kan ikke selv bestemme hvordan 70-nummeret skal adresse
> registreres. Man har ingen web selvbetjening hvor man kan styre sine
> parametre, Man kan f.eks ikke bestemme at 70-nummeret skal oplyses
> til dem som kender navn, men at man ikke omvendt skal kunne få navn
> hvis man kender nummeret.
>
> Så jeg savner et nummer som jeg kan kontrollere via web interface,
> ligesom med et domæne og DNS styring
> Og uden at det koster dobbelt takt.

Ja - det burde være muligt at lave en sådan tjeneste, men hvis ikke der
er nok betalende kunder til det, bliver den nok ikke udviklet.

/Klaus



Martin Højriis Krist~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 30-07-03 07:15

"Trine" <Trine@Trine.> skrev i en meddelelse
news:bg6uf2$4bh$1@sunsite.dk...
> > Øh, er der noget galt med 70-numrene da?
> Ja, man skal selv betale taksten til viderestillingsnummeret.

Ja, hvem skulle ellers?

> Der er ingen omkostninger forbundet med viderestilling, for
> TDC´s side

Kilde?

> En samtale går alligevel gennem en masse centraler, og fordi en
central
> skal sende samtalen til en ny destination end den som opringeren har
valg,
> det bliver teknikken eller nettet slet ikke belastet af.

Kilde?

> Man kan f.eks ikke bestemme at 70-nummeret skal oplyses til dem
> som kender navn, men at man ikke omvendt skal kunne få navn hvis man
kender
> nummeret.

Nej, disse hemmelighedsgrader (som dels er regulatorisk styrede) stammer
fra telefonbøgerne, hvor det du nævner der giver begrænset mening.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC



Leif Olesen (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Leif Olesen


Dato : 29-07-03 11:10


"Trine" <Trine@Trine.> skrev i en meddelelse news:bg43s4$fat$1@sunsite.dk...
> Kan man (i DK eller andre lande) eje/leje et officielt
omstillingstelefonnummer ligesom
> f.eks TDC´s 70-numre, hvor man selv vedligeholder pegning til andre
telefoner, således
> at alle der ringer til 70-nummeret viderestilles.

TDC har/har haft et system der hedder udvidet omstilling, hvor man kobler et
antal bylinier sammen så man har omstillingsfunmktionalitet.

Det vil sige man har fælles lokalnummerplan, forskellige
omstillingsfaciliteter som viderestilling mv.

Det er ikke nødvendigt at bylinierne er på samme central.

mvh
Leif Olesen



Henning (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 29-07-03 19:41


"Trine" <Trine@Trine.> skrev i en meddelelse news:bg43s4$fat$1@sunsite.dk...
> Kan man (i DK eller andre lande) eje/leje et officielt
omstillingstelefonnummer ligesom
> f.eks TDC´s 70-numre, hvor man selv vedligeholder pegning til andre
telefoner, således
> at alle der ringer til 70-nummeret viderestilles.

Hej Trine.

Jeg tror at det er et 702xxxxx nr du snakker om. Der kan du selv styre hvor
svarstedet skal være. Du ringer blot op til et nummer ( kan ikke lige huske
hvilket ) og indtaster dit 702xxxxx nr. og din pin kode. Derefter kan du
vælge svarsted mm. Der kan du vælge mellem nogle foruddefinerede numre eller
et tilfældigt nummer.
Hvis opkaldet viderestilles til et almindeligt dansk fastnetnummer, så
koster samtalen ikke dig noget. Hvis du derimod viderestiller til en mobil,
så skal du betale mobiltaksten.

Et 702 nr. er meget billigt hvorimod 701 numre er noget dyrere at have.

Håber at det var hvad du efterspurgte

Hilsen

Henning ( Som ikke udtaler sig på vegne af TDC )



Trine (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Trine


Dato : 30-07-03 00:07

"Henning" <maegaardxxx@mail.dk> wrote in
news:3f26bfd3$0$32541$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

Hej - jeg har allerede 70-nummer

> Hvis du derimod viderestiller til en
> mobil, så skal du betale mobiltaksten.

Ja og det er her filmen knækker, det skal være gratis.

> Håber at det var hvad du efterspurgte

Jeg efterspurgte en lignende løsning, men blot ikke hos TDC ?

MVh

Pongo (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Pongo


Dato : 30-07-03 00:43

Trine wrote:
> "Henning" <maegaardxxx@mail.dk> wrote in
> news:3f26bfd3$0$32541$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
> Hej - jeg har allerede 70-nummer
>
>> Hvis du derimod viderestiller til en
>> mobil, så skal du betale mobiltaksten.
>
> Ja og det er her filmen knækker, det skal være gratis.

Hvem skal så betale afgiften til mobiloperatøren ?
Den som ringer ved jo ikke at der ringes til et mobilnummer, så de kan
vel ikke opkræves mobiltakst. Hvis du viderestiller et fastnetnummer til
et mobilnummer , vil mobiloperatøren jo typisk opkræve en højere takst
end fastnet-operatøren. Den forskel kommer der til at mangle dækning
for.

/Klaus




Hartmann (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Hartmann


Dato : 31-07-03 12:49

"Trine" skrev d. 30-07-03 00:07 dette indlæg :
> "Henning" <maegaardxxx@mail.dk> wrote in
> news:3f26bfd3$0$32541$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
> Hej - jeg har allerede 70-nummer
>
> > Hvis du derimod viderestiller til en
> > mobil, så skal du betale mobiltaksten.
>
> Ja og det er her filmen knækker, det skal være gratis.
>
> > Håber at det var hvad du efterspurgte
>
> Jeg efterspurgte en lignende løsning, men blot ikke hos TDC ?
>
> MVh

Og hvem skulle så betale forskellen mellem fastnettakst og mobil takst,
den der ringer op ved jo ikke at du stiller om til en mobil tlf og
teleselskabet skal vel ikke ligefrem betale dig for at bruge deres
faciliteter ???

JEH

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Kim Nielsen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Nielsen


Dato : 30-07-03 00:29


"Trine" <Trine@Trine.> skrev i en meddelelse
news:bg43s4$fat$1@sunsite.dk...
> Kan man (i DK eller andre lande) eje/leje et officielt
omstillingstelefonnummer ligesom
> f.eks TDC´s 70-numre, hvor man selv vedligeholder pegning til andre
telefoner, således
> at alle der ringer til 70-nummeret viderestilles.

70 nummerer da ikke TDC's ejendom, se fx.

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95026819

og blader ned til § 30 stk.4 hvor det fremgår at 7xxxxxxx anvendelse er
:

7
Fortrins vis delt takseri ng (split charge)
Reserv e (b)
Fortrinsvis telefoni/ISDN



Der er intet i hele dokumentet om at det er TDC ejendom - og hvorfor
skulle det være det ?

Der er idag intet selskab der ejer et nummer, der kan laves nummer
portering mellem alle selskaber.

--
--
- § - Kim Nielsen - § -



Henning (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 30-07-03 20:51


"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2769e0$2$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Trine" <Trine@Trine.> skrev i en meddelelse
> news:bg43s4$fat$1@sunsite.dk...
> > Kan man (i DK eller andre lande) eje/leje et officielt
> omstillingstelefonnummer ligesom
> > f.eks TDC´s 70-numre, hvor man selv vedligeholder pegning til andre
> telefoner, således
> > at alle der ringer til 70-nummeret viderestilles.
>
> 70 nummerer da ikke TDC's ejendom, se fx.
>
> http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95026819
>
> og blader ned til § 30 stk.4 hvor det fremgår at 7xxxxxxx anvendelse er
> :
>
> 7
> Fortrins vis delt takseri ng (split charge)
> Reserv e (b)
> Fortrinsvis telefoni/ISDN
>
>
>
> Der er intet i hele dokumentet om at det er TDC ejendom - og hvorfor
> skulle det være det ?
>
> Der er idag intet selskab der ejer et nummer, der kan laves nummer
> portering mellem alle selskaber.
>
> --
> --
> - § - Kim Nielsen - § -
>
>


Hej.
Nu er der jo ingen som har stillet spørgsmåltegn hvem som ejer numrene.
Telestyrelsen ejer jo faktisk numrene men de lejer dem ud til
teleselskaberne som faktisk betaler leje af hver eneste nummer som de lejer,
uanset om de bruger dem eller ej.
Hvis nu Trine nedsætter sig som tele operatør og lejer en nummerserie hos
Telestyrelsen, så er det ikke utænkeligt at jeg gerne vil have et nummer fra
hende, da det formentlig vil være gratis.Både at ringe til og fra. Og ja,
jeg ved godt at man ikke kan ringe fra et 70 nummer.

Det koster 1,91 kr. at "leje" et 8 cifret nummer om året
Det koster 191.000 kr at leje et 3 cifret nummer om året. Der er en grund
til at det heller ikke er gratis at ringe til 118. Til gengæld er det gratis
at ringe til 112.

Henning ( som ikke udtaler sig på vegne af TDC )



Martin Højriis Krist~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 30-07-03 22:48

"Henning" <maegaardxxx@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2821d6$0$32479$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> jeg ved godt at man ikke kan ringe fra et 70 nummer.

Er du sikker på det?
Det kan svjh godt laves.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC



Henning (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 30-07-03 23:18


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:3f283cfd$0$83064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Henning" <maegaardxxx@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f2821d6$0$32479$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > jeg ved godt at man ikke kan ringe fra et 70 nummer.
>
> Er du sikker på det?
> Det kan svjh godt laves.
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
> Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
>
>
Hej.

Alle numre kan i princippet oprettes som almindelige numre. Altså numre man
kan ringe fra. Men hos TDC anvendes det udelukkende som et fiktivt nummer
som styrer kaldet til et andet nummer. Du kan heller ikke få vist dit 70
nummer når du ringer ud. Rent teknisk er det ingen problem. Det afhænger af
hvad der står i nummeranalysen i offentlig central. Du kan få vist hvad som
helst når du ringer ud.
Da 70 nummeret kom frem var den store fidus at man ikke skulle bekymre sig
om ændring af telefonnummer når man flyttede. Det er jo ligesom overstået
med nummerportering.
De fleste som hat 701xxxxx nummer bruger det til at styre kaldet rent
geografisk og efter fastlagte tidszoner. Du kan f.eks bestemme at et opkald
fra en borger i Københavns kommune skal besvares i et callcenter på
Bornholm, mens et opkald fra en borger i Nyborg kommune skal besvares i
Nordjylland. Det kan inddeles efter kommuner.

Henning ( som ikke udtaler sig på vegne af TDC )



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste