| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | taste tryk....? Fra : Kristian Iversen | 
  Dato :  29-03-01 13:55 |  
  |   
            hvordan for man JAVA til at fange at der bliver tryket på flere kanpper
 samtidig?
 
 jeg er igang med at lave et spil hvor man skal sidde to ved samme maskine..
 og spille imod hinanden, her støtte jeg på problemet, for  keyevent kan jeg
 kun få til at fange en kanp adgangen
 
 plz help....
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (29-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  29-03-01 17:20 |  
  |  
 
            Kristian Iversen skrev:
 >hvordan for man JAVA til at fange at der bliver tryket på flere kanpper
 >samtidig?
 Jeg ved det ikke, men jeg vil tro at det ikke kan lade sig gøre.
 Men er nemlig nødt til at tilgå hardwaren (næsten) direkte. Man
 skal aflæse den bytekode som keyboardet sender, afmaske hvilke
 fysiske taster det svarer til og derefter slå disses tegnkode op
 i en tabel. Jeg tvivler på at det er implementeret i Java. Det er
 hverken med i Pascal eller C, men der kan man indlejre
 maskinkode.
 -- 
 Bertel
 http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Møller (29-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Møller | 
  Dato :  29-03-01 17:54 |  
  |   
            
> >hvordan for man JAVA til at fange at der bliver tryket på flere kanpper
 > >samtidig?
 >
 > Jeg ved det ikke, men jeg vil tro at det ikke kan lade sig gøre.
 > Men er nemlig nødt til at tilgå hardwaren (næsten) direkte. Man
 > skal aflæse den bytekode som keyboardet sender, afmaske hvilke
 > fysiske taster det svarer til og derefter slå disses tegnkode op
 > i en tabel. Jeg tvivler på at det er implementeret i Java. Det er
 > hverken med i Pascal eller C, men der kan man indlejre
 > maskinkode.
 Hver gang en tast bliver trykket/sluppet bliver en event naturligvis
 afsendt. Lav på denne måde en tabel over hvilke taster, der holdes nede.
 -Jacob
 www.kiloo.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Uhre (29-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  29-03-01 23:55 |  
  |   
            
 Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:rvn6ctsvueks8gm2p0h7qriepo82saorrv@sunsite.auc.dk...
 > Kristian Iversen skrev:
 >
 > >hvordan for man JAVA til at fange at der bliver tryket på flere kanpper
 > >samtidig?
 >
 > Jeg ved det ikke, men jeg vil tro at det ikke kan lade sig gøre.
 > Men er nemlig nødt til at tilgå hardwaren (næsten) direkte. Man
 > skal aflæse den bytekode som keyboardet sender, afmaske hvilke
 > fysiske taster det svarer til og derefter slå disses tegnkode op
 > i en tabel. Jeg tvivler på at det er implementeret i Java. Det er
 > hverken med i Pascal eller C, men der kan man indlejre
 > maskinkode.
 >
 
 Jo, da. Det er da både med i Pascal og C. Forstået på den måde, at
 tastatur-bufferen opbevarer de tastetryk man ikke har nået at aflæse (op til
 16 vist), og dem kan du til hver en tid hente.
 
 Hvis det du tænker på, er f.eks. ved tryk på Ctrl + T for at få en anden
 tegnværdi, så er det muligt, at du har ret. Det tvivler jeg godt nok på, og
 det var i hvert fald ikke spørgsmålet.
 
 Med venlig hilsen
 Jan Uhre
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (30-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  30-03-01 18:01 |  
  |  
 
            Jan Uhre skrev:
 >Jo, da. Det er da både med i Pascal og C.
 Nej.
 >Forstået på den måde, at tastatur-bufferen opbevarer de tastetryk man ikke har nået at aflæse
 Ja, men man kan ikke aflæse at der trykkes på p og t *samtidig*.
 -- 
 Bertel
 http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan Uhre (30-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  30-03-01 22:48 |  
  |   
            
 Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3te9ctgtcf7f7kvpjgc51djd4t41tk8erj@sunsite.auc.dk...
 > Jan Uhre skrev:
 >
 > >Jo, da. Det er da både med i Pascal og C.
 >
 > Nej.
 >
 > >Forstået på den måde, at tastatur-bufferen opbevarer de tastetryk man
 ikke har nået at aflæse
 >
 > Ja, men man kan ikke aflæse at der trykkes på p og t *samtidig*.
 >
 
 Nej, det er sandt... men det er jo netop det, jeg skrev, i det du kom til at
 klippe ud...
 Du kan ikke se, at de er trykket ned samtidig... og det kan du ikke gøre i
 noget som helst system simpelthen fordi hardware'n ikke kan skelne - altså
 heller ikke ved at "aflæse hardware'n direkte", som du foreslog. Der vil
 være enten en stribe p'er eller t'er - eller måske blandet...
 
 De eneste du kan aflæse, hvorvidt de er trykket ned "samtidig" med andre
 taster, er de taster, der er beregnet til netop det - Ctrl, Shift, Alt
 etc...
 
 Jan Uhre
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bertel Lund Hansen (31-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  31-03-01 17:31 |  
  |  
 
            Jan Uhre skrev:
 >Du kan ikke se, at de er trykket ned samtidig... og det kan du ikke gøre i
 >noget som helst system
 Jo, naturligvis kan jeg det. Det har jeg lavet flere gange i
 maskinkode.
 >simpelthen fordi hardware'n ikke kan skelne
 Det kan den.
 >- altså heller ikke ved at "aflæse hardware'n direkte", som du foreslog.
 Jeg ved hvad jeg snakker om.
 >De eneste du kan aflæse, hvorvidt de er trykket ned "samtidig" med andre
 >taster, er de taster, der er beregnet til netop det
 Alle tasterne er fuldstændig ens.
 -- 
 Bertel
 http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan Uhre (31-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  31-03-01 18:58 |  
  |   
            
 Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:ke1cct82dpguo0ld0pjaq20sn8ilkuedd5@sunsite.auc.dk...
 > Jan Uhre skrev:
 >
 > >Du kan ikke se, at de er trykket ned samtidig... og det kan du ikke gøre
 i
 > >noget som helst system
 >
 > Jo, naturligvis kan jeg det. Det har jeg lavet flere gange i
 > maskinkode.
 >
 
 Tja, det nytter næppe at diskutere det yderligere, men jeg har meget svært
 ved at tro på det.
 
 Men da jeg nødig vil kalde dig en løgner uden hårde beviser på det modsatte,
 vil jeg i stedet bede dig poste den stump maskinkode, der skal til at aflæse
 2 eller flere vilkårlige taster, der er trykket ned på samme tid.
 
 Det er måske ikke ret tit, man vil få brug for den slags, men det kan da
 være brugbart.
 
 Jan Uhre
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Bertel Lund Hansen (31-03-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  31-03-01 21:21 |  
  |  
 
            Jan Uhre skrev:
 >Men da jeg nødig vil kalde dig en løgner uden hårde beviser på det modsatte,
 >vil jeg i stedet bede dig poste den stump maskinkode, der skal til at aflæse
 >2 eller flere vilkårlige taster, der er trykket ned på samme tid.
 Jeg har ikke den maskinkode liggende til en pc, og jeg gider ikke
 lave det fordi jeg har travlt med andre ting.
 Hvis du ikke vil lære noget af mig så spring mine indlæg over.
 Løgner kan du kalde mig den dag du *ved* at jeg tager fejl og at
 jeg *med vilje* har påstået noget forkert. Indtil da vil jeg råde
 dig til at stikke piben ind.
 >Det er måske ikke ret tit, man vil få brug for den slags, men det kan da
 >være brugbart.
 Det brugtes (bruges?) i spil på 64'eren til hemmelige koder. I
 spillet "Spring" skulle man holde s p r i n og g nede samtidig
 for at få uendeligt mange liv.
 -- 
 Bertel
 http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan Uhre (01-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  01-04-01 01:03 |  
  |   
            
Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:8pecctc5vfjp3aj0mnaqr66jqmdmd90ns5@sunsite.auc.dk...
 > Jan Uhre skrev:
 >
 > >Men da jeg nødig vil kalde dig en løgner uden hårde beviser på det
 modsatte,
 > >vil jeg i stedet bede dig poste den stump maskinkode, der skal til at
 aflæse
 > >2 eller flere vilkårlige taster, der er trykket ned på samme tid.
 >
 > Jeg har ikke den maskinkode liggende til en pc, og jeg gider ikke
 > lave det fordi jeg har travlt med andre ting.
 Nej, det regnede jeg heller ikke med. Der er mange her, der har lavet de
 mest utrolige ting i assembler og meget andet, men det er altid forsvundet,
 eller ikke konverterbart, når det skal bruges.
 > Hvis du ikke vil lære noget af mig så spring mine indlæg over.
 >
 > Løgner kan du kalde mig den dag du *ved* at jeg tager fejl og at
 > jeg *med vilje* har påstået noget forkert. Indtil da vil jeg råde
 > dig til at stikke piben ind.
 Jeg skrev jo også netop, at jeg ikke ville kalde dig løgner, uden hårde
 beviser... jeg har ingen hårde beviser, altså kaldte jeg dig ikke en løgner,
 selv om jeg formulerede mig dårligt (provokerende).
 > >Det er måske ikke ret tit, man vil få brug for den slags, men det kan da
 > >være brugbart.
 >
 > Det brugtes (bruges?) i spil på 64'eren til hemmelige koder. I
 > spillet "Spring" skulle man holde s p r i n og g nede samtidig
 > for at få uendeligt mange liv.
 Hmmm... ja, det er jo sandt. Nu havde jeg en Spectrum, da alle andre havde
 64'eren, men der er jo også  M I L  koden i Wolfenstein. Den slags ville jo
 ikke kunne laves, hvis man ikke kunne aflæse, at tasterne var trykket ned
 samtidig.
 Jeg må jo bøje mig og erkende, at jeg tog fejl, selv om jeg for en halv dag
 siden ville have svoret på, at det er en umulighed. Selv de allerbedste kan
 jo tage fejl, men det kunne jeg også.
 Tak for din stædighed (læses vedholdenhed   . Nu vil jeg prøve at søge lidt
 mere ihærdigt efter information om dette emne.
 Jan Uhre
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Kristian Iversen (01-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Iversen | 
  Dato :  01-04-01 20:14 |  
  |   
            
"Jan Uhre" <uhreNOSP@Memail.dk> skrev i en meddelelse
 news:9a5rb6$1mha$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
 > nyhedsmeddelelse:8pecctc5vfjp3aj0mnaqr66jqmdmd90ns5@sunsite.auc.dk...
 > > Jan Uhre skrev:
 > >
 > > >Men da jeg nødig vil kalde dig en løgner uden hårde beviser på det
 > modsatte,
 > > >vil jeg i stedet bede dig poste den stump maskinkode, der skal til at
 > aflæse
 > > >2 eller flere vilkårlige taster, der er trykket ned på samme tid.
 > >
 > > Jeg har ikke den maskinkode liggende til en pc, og jeg gider ikke
 > > lave det fordi jeg har travlt med andre ting.
 >
 > Nej, det regnede jeg heller ikke med. Der er mange her, der har lavet de
 > mest utrolige ting i assembler og meget andet, men det er altid
 forsvundet,
 > eller ikke konverterbart, når det skal bruges.
 >
 >
 > > Hvis du ikke vil lære noget af mig så spring mine indlæg over.
 > >
 > > Løgner kan du kalde mig den dag du *ved* at jeg tager fejl og at
 > > jeg *med vilje* har påstået noget forkert. Indtil da vil jeg råde
 > > dig til at stikke piben ind.
 >
 > Jeg skrev jo også netop, at jeg ikke ville kalde dig løgner, uden hårde
 > beviser... jeg har ingen hårde beviser, altså kaldte jeg dig ikke en
 løgner,
 > selv om jeg formulerede mig dårligt (provokerende).
 >
 >
 > > >Det er måske ikke ret tit, man vil få brug for den slags, men det kan
 da
 > > >være brugbart.
 > >
 > > Det brugtes (bruges?) i spil på 64'eren til hemmelige koder. I
 > > spillet "Spring" skulle man holde s p r i n og g nede samtidig
 > > for at få uendeligt mange liv.
 >
 > Hmmm... ja, det er jo sandt. Nu havde jeg en Spectrum, da alle andre havde
 > 64'eren, men der er jo også  M I L  koden i Wolfenstein. Den slags ville
 jo
 > ikke kunne laves, hvis man ikke kunne aflæse, at tasterne var trykket ned
 > samtidig.
 >
 > Jeg må jo bøje mig og erkende, at jeg tog fejl, selv om jeg for en halv
 dag
 > siden ville have svoret på, at det er en umulighed. Selv de allerbedste
 kan
 > jo tage fejl, men det kunne jeg også.
 >
 > Tak for din stædighed (læses vedholdenhed   . Nu vil jeg prøve at søge
 lidt
 > mere ihærdigt efter information om dette emne.
 >
 > Jan Uhre
 det vil altså sige der skal noget langhåret kode til at løse det problem....
 æv jeg trode lige der var en nem smut vej..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Jacob Møller (01-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Møller | 
  Dato :  01-04-01 21:14 |  
  |   
            
> det vil altså sige der skal noget langhåret kode til at løse det
 problem....
 >
 > æv jeg trode lige der var en nem smut vej..
 Nej, det skal der ikke... Du skal bare lave en passende keyhandler, der
 styrer hvilke taster, der er trykket ned og sluppet. Event.KEY_PRESS og
 Event.KEY_RELEASE bliver kaldt HVER gang en ny tast trykkes ned/slippes.
 Fejlen som mange begår er at udføre én handling for hver gang en
 keypress-event bliver kaldt istedet for at lagre den i en tabel. Du kan med
 fordel lave nogle små tests med det, så du får en fornemmelse af hvordan det
 fungerer.
 -Jacob
 www.kiloo.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Kristian Iversen (01-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Iversen | 
  Dato :  01-04-01 21:31 |  
  |   
            
"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> skrev i en meddelelse
 news:9a827l$1rkc$1@news.cybercity.dk...
 >
 >
 > > det vil altså sige der skal noget langhåret kode til at løse det
 > problem....
 > >
 > > æv jeg trode lige der var en nem smut vej..
 >
 > Nej, det skal der ikke... Du skal bare lave en passende keyhandler, der
 > styrer hvilke taster, der er trykket ned og sluppet. Event.KEY_PRESS og
 > Event.KEY_RELEASE bliver kaldt HVER gang en ny tast trykkes ned/slippes.
 > Fejlen som mange begår er at udføre én handling for hver gang en
 > keypress-event bliver kaldt istedet for at lagre den i en tabel. Du kan
 med
 > fordel lave nogle små tests med det, så du får en fornemmelse af hvordan
 det
 > fungerer.
 >
 > -Jacob
 >  www.kiloo.dk
takker jeg tror jeg ved hvad det er du snakker om... takker endnu engang
 hvorfor gøre det svære end det er
 ; )
 takker igen.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Bertel Lund Hansen (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  02-04-01 06:22 |  
  |  
 
            Jacob Møller skrev:
 >Fejlen som mange begår er at udføre én handling for hver gang en
 >keypress-event bliver kaldt istedet for at lagre den i en tabel.
 Hvordan kan man så se forskel på om de trykkes én ad gangen eller
 på én gang?
 -- 
 Bertel
 http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jacob Møller (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Møller | 
  Dato :  02-04-01 09:34 |  
  |   
            
> >Fejlen som mange begår er at udføre én handling for hver gang en
 > >keypress-event bliver kaldt istedet for at lagre den i en tabel.
 >
 > Hvordan kan man så se forskel på om de trykkes én ad gangen eller
 > på én gang?
 Det kan du aflæse ved et opslag i din tabel. I kraftigt simpliceret udgave
 er tabellen 65536 boolean enheder stor.
 if (KeyTabel[ integer værdien af 'a'] && KeyTabel[ integer værdien af 'b'])
     A og B er trykket ned samtidigt...
 Et array med 65536 pladser er for ressourcekrævende... Det kan gøres
 smartere :)
 -Jacob
 www.kiloo.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jan Oksfeldt Jonasen (07-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Oksfeldt Jonasen | 
  Dato :  07-04-01 22:45 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> wrote:
 
 > Hvordan kan man så se forskel på om de trykkes én ad gangen eller
 > på én gang?
 
 Når der kommer en KEYPRESSED event registrere du denne i en table eller
 hhvad som helst, når den tilsvarende KEYRELEASED kommer, fjerner du den
 tidligere fra tabellen. Samtidigt med at du modtager pressed eventen,
 kigger du fluks tabellen igennnem for at se, om der sammenlagt er de
 pressed events, du har brug for, for at aktivere den
 "tryk-på-alle-disse-taster"-kode.
 
 -- 
                       Mvh/re Jan Jonasen
                       jonasen (at) it (dot) dk
 
 You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter Lind (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Lind | 
  Dato :  02-04-01 09:37 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message
 news:8pecctc5vfjp3aj0mnaqr66jqmdmd90ns5@sunsite.auc.dk...
 > Jan Uhre skrev:
 >
 > >Men da jeg nødig vil kalde dig en løgner uden hårde beviser på det
 modsatte,
 > >vil jeg i stedet bede dig poste den stump maskinkode, der skal til at
 aflæse
 > >2 eller flere vilkårlige taster, der er trykket ned på samme tid.
 >
 > Jeg har ikke den maskinkode liggende til en pc, og jeg gider ikke
 > lave det fordi jeg har travlt med andre ting.
 >
 > Hvis du ikke vil lære noget af mig så spring mine indlæg over.
 >
 > Løgner kan du kalde mig den dag du *ved* at jeg tager fejl og at
 > jeg *med vilje* har påstået noget forkert. Indtil da vil jeg råde
 > dig til at stikke piben ind.
 
 Nu ville Jan jo netop ikke kalde dig for løgner, men det vil jeg da gerne...
 Man kan IKKE aflæse om to taster er trykket ned samtidigt på en pc ! Heller
 ikke i maskinkode.
 
 Du, Bertel, skrev også nogle andre ting tidligere i debatten, som jeg vil
 tillade mig at betvivle:
 
 >Jeg ved hvad jeg snakker om.
 
 og
 
 >Alle tasterne er fuldstændig ens.
 
 Tillad mig at uddybe:
 
 > Det brugtes (bruges?) i spil på 64'eren til hemmelige koder. I
 > spillet "Spring" skulle man holde s p r i n og g nede samtidig
 > for at få uendeligt mange liv.
 
 Se nu er Commodore64 jo noget helt andet, der kan man nemlig godt, men på
 pcen kan man ikke.
 
 På alle maskiner er tastaturet opdelt i en matrix, hvor hver tast så
 forbinder et krydspunkt i denne matrix. Med den gode gamle Commodore64 er
 denne matrix på 8x8 ledninger, altså ialt 64 taster (pudsigt nok).
 For at aflæse hvilken tast (eller hvilke taster) der er trykket ned, sender
 man forskellige bitmønstre ud på de 8 ledninger ( 1, 2, 4, 8 osv ) og
 aflæser resultatet på de 8 andre ledninger.
 Som regel styrede 64'erens operativsystem (kernal) det for en, så man ikke
 skulle bekymre sig, men hvis man ønskede lidt mere specielle ting (såsom at
 checke om nogle taster blev holdt nede samtidig) så måtte man selv skrive
 denne scan-rutine. Og det gjorde man så.
 
 Men på pc'en fungerer det lidt anderledes. Tasterne er stadig delt op i en
 matrix, og den skal stadig scannes, men denne scanning foretages af en
 microcontroller indbygget i keyboardet, der efterfølgende sender en kode for
 den sidst trykkede eller slupne tast. Den scanning kan man ikke ændre på.
 
 Hvis to taster bliver trykket ned samtidig bliver der sendt to koder fra
 keyboardet til pc'en. Når den ene bliver sluppet bliver der sendt en kode
 mere. Så for at undersøge om flere taster er trykket ned samtidig er man
 nødt til at opsamle alle disse key-events, og checke om der er kommet flere
 koder for taster der er trykket, end for taster der er sluppet - så er der
 nemlig flere på en gang !
 
 Hvis en tast er trykket ned samtidig med Shift, så sendes koden for Shift
 efterfulgt af koden for tasten, så simpelt er det. Det er pc'ens keyboard
 bios der tager sig af at håndtere shift, ctrl og Caps Lock, så på det punkt
 har du selvfølgelig ret i at alle tasterne er fuldstændig ens, men hvis
 f.eks et p er holdt nede, så vil keyboardet sende koden for p gentagne
 gange, hvorimod f.eks pause-tasten ikke bliver sendt mere end en gang.
 
 Den gode gamle Amiga havde iøvrigt Shift, Ctrl og de andre special-taster i
 en lille matrix for sig selv, så de altid kunne trykkes ned samtidig med
 hinanden og med alle mulige andre taster, men det lader ikke til at være
 tilfældet med pc-keyboards.
 
 I de fleste sprog som skal virke bare nogenlunde under forskellige
 operativ-systemer kan man ikke tilgå tastaturet direkte, men må nøjes med
 BIOSen, eller operativsystemets keyboard-handler, så der er endnu mindre
 mulighed for selv at lave ekstra sjove kode-muligheder...
 
 Så nej, man kan ikke lave noget kode der ser at to taster trykkes ned
 samtidig, men man kan lave noget kode der undersøger om en anden tast bliver
 trykket ned, inden den første bliver sluppet, ganske som Jacob Møller
 skriver senere i denne tråd.
 
 Så lad være med at være så påståelig, og svine andre til, når du åbenbart
 ikke ved hvad du snakker om !
 
 med venlig hilsen
 Peter Lind
 -ex. hardwarenørd
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Thorbjørn Ravn Ander~ (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ | 
  Dato :  02-04-01 18:36 |  
  |  
 
            Peter Lind wrote:
 > Nu ville Jan jo netop ikke kalde dig for løgner, men det vil jeg da gerne...
 > Man kan IKKE aflæse om to taster er trykket ned samtidigt på en pc ! Heller
 > ikke i maskinkode.
 Tillad mig at rette:  Man kan IKKE konstatere om to _vilkårlige_ taster
 er trykket ned samtidig på et PC-tastatur hvis dette tastatur er
 designet som de var dengang du satte dig ind i tingene.
 Jeg mener, uden at have noget at have det i udover empiriske data, at
 moderne tastaturer ikke har denne begrænsning.
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
   http://bigfoot.com/~thunderbear
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Bertel Lund Hansen (03-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  03-04-01 14:16 |  
  |  
 
            Peter Lind skrev:
 >Nu ville Jan jo netop ikke kalde dig for løgner, men det vil jeg da gerne...
 Så vil jeg gerne lære dig forskellen på løgn og fejltagelser. En
 løgn fremsættes bevidst med en skummel hensigt. Det er ikke
 tilfældet med en fejltagelse.
 Hvis det ikke er nok forklaring, så skriv en mail, så skal jeg
 uddybe. Du kan evt. også forhøre dig i dk.kultur.sprog.
 >Man kan IKKE aflæse om to taster er trykket ned samtidigt på en pc ! Heller
 >ikke i maskinkode.
 Jeg forskede lidt i det i går, og jeg har åbenbart husket forkert
 og blandet 64'eren sammen med pc'en - inspireret af det faktum at
 man kan checke skiftetasterne uafhængigt, og at man kan checke
 Ctrl-Alt-Del separat. Jeg har på pc kun benyttet Dos-metoder,
 kaldt via Pascal eller maskinkode, og derved kan man åbenbart
 ikke aflæse flere taster på én gang. Jeg beklager og undskylder
 min fejltagelse.
 >Så lad være med at være så påståelig
 Taget til efterretning (omend en så dybt indgroet vane kan være
 svær at lægge af)
 >og svine andre til
 Vis mig venligst præcis hvor jeg har svinet nogen til.
 -- 
 Bertel
 http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jan Oksfeldt Jonasen (07-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Oksfeldt Jonasen | 
  Dato :  07-04-01 22:45 |  
  |   
            Peter Lind <pl@edimatic.dk> wrote:
 
 > Nu ville Jan jo netop ikke kalde dig for løgner, men det vil jeg da gerne...
 > Man kan IKKE aflæse om to taster er trykket ned samtidigt på en pc ! Heller
 > ikke i maskinkode.
 > 
 Hvordan genereres keypressed events så? Med disse vil det være
 forholdsvist enkelt at holde styr på, hvilke taster der er trykket ned i
 øjeblikket.
 
 -- 
                       Mvh/re Jan Jonasen (en anden Jan)
                       jonasen (at) it (dot) dk
 
 You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Thorbjoern Ravn Ande~ (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjoern Ravn Ande~ | 
  Dato :  02-04-01 16:17 |  
  |  
 
            On Fri, 30 Mar 2001, Jan Uhre wrote:
 > De eneste du kan aflæse, hvorvidt de er trykket ned "samtidig" med andre
 > taster, er de taster, der er beregnet til netop det - Ctrl, Shift, Alt
 > etc...
 Har du tænkt over hvordan fx et bilspil holder styr på at man trykker på
 højre-venstre imens man har pil-op i bund?
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen
   http://unixsnedkeren.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan Uhre (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  02-04-01 22:46 |  
  |   
            
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@unixsnedkeren.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:Pine.LNX.4.21.0104021716200.11064-100000@mimer.null.dk...
 > On Fri, 30 Mar 2001, Jan Uhre wrote:
 >
 > > De eneste du kan aflæse, hvorvidt de er trykket ned "samtidig" med andre
 > > taster, er de taster, der er beregnet til netop det - Ctrl, Shift, Alt
 > > etc...
 >
 > Har du tænkt over hvordan fx et bilspil holder styr på at man trykker på
 > højre-venstre imens man har pil-op i bund?
 >
 > --
 >   Thorbjørn Ravn Andersen
 >    http://unixsnedkeren.dk
>
 Ja, nu kommer du jo lidt sent med dette spørgsmål, eftersom jeg senere har
 måtte erkende, at jeg *muligvis* tog fejl.
 ....og ja, naturligvis har jeg tænkt over det. Hver tast har jo stadig sin
 egen funktion. Op sætter farten op, og højre drejer rattet til højre. Og det
 kan lige så nemt ske ved at hhv. pil op og pil højre skiftevis sendes til
 operativ-systemet.
 Derimod har jeg lidt svært ved at forklare, hvordan man f.eks. i det gamle
 Wolfenstein kunne få uendeligt whatever ved at trykke M I og L ned
 samtidig... for jeg har skam prøvet at trykke dem ned efter hinanden, og det
 virkede ikke.
 Men nu er Peter Lind jo heldigvis sprunget mig til undsætning med en
 forklaring, der - uden at jeg ved det - vil kunne betyde, at keyboards godt
 kan være styret, som jeg hidtil har antaget, men hvor funktionaliteten kan
 omgåes til at udlede at ovenstående taste-kombination er trykket ned
 samtidig og ikke i sekvens.
 Men tro mig, jeg har søgt vidt og bredt på nettet for at be- eller afkræfte
 min antagelse, og mærkeligt har jeg ikke fundet noget om dette specifikke
 spørgsmål. Men det er heller ikke en let søgning.
 Hvis det er nogen, der kan foretage en bedre søgning og finde noget (gerne
 halv-officielt eller mere) materiale, der beskriver styring af et
 pc-tastaturs hardware, så må de meget gerne poste et link eller 2. Det ville
 spare denne NG for en dobbelt så lang tråd som dette, der forlængst har nået
 det stadie, hvor det kun er påstande og fornærmelser, der slynges ud.
 Med venlig hilsen
 Jan Uhre
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Thorbjørn Ravn Ander~ (03-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ | 
  Dato :  03-04-01 18:03 |  
  |  
 
            Jan Uhre wrote:
 > 
 > Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@unixsnedkeren.dk> skrev i en
 > nyhedsmeddelelse:Pine.LNX.4.21.0104021716200.11064-100000@mimer.null.dk...
 > > On Fri, 30 Mar 2001, Jan Uhre wrote:
 > >
 > > > De eneste du kan aflæse, hvorvidt de er trykket ned "samtidig" med andre
 > > > taster, er de taster, der er beregnet til netop det - Ctrl, Shift, Alt
 > > > etc...
 > >
 > > Har du tænkt over hvordan fx et bilspil holder styr på at man trykker på
 > > højre-venstre imens man har pil-op i bund?
 > >
 > > --
 > >   Thorbjørn Ravn Andersen
 > >    http://unixsnedkeren.dk
> >
 > 
 > Ja, nu kommer du jo lidt sent med dette spørgsmål, eftersom jeg senere har
 > måtte erkende, at jeg *muligvis* tog fejl.
 Du tager fejl.  Accepter det venligst.
 > Hvis det er nogen, der kan foretage en bedre søgning og finde noget (gerne
 > halv-officielt eller mere) materiale, der beskriver styring af et
 > pc-tastaturs hardware, så må de meget gerne poste et link eller 2. Det ville
 > spare denne NG for en dobbelt så lang tråd som dette, der forlængst har nået
 > det stadie, hvor det kun er påstande og fornærmelser, der slynges ud.
 Gerne.  Følgende tog 30 sekunder at finde ved at give Google søgeordene
 "keyboard interface hardware".  Det ser forholdsvist udtømmende ud.
 http://webster.cs.ucr.edu/Page_asm/ArtofAssembly/CH20/CH20-2.html
Hvis der er nogen Windowsprogrammører som vil finde noget tilsvarende
 for Windows32 vil det være fint.  Hvis du har adgang til et Linuxsystem
 så leg lidt med "xev".
 Herudover er der ingenting der siger at alle computerarkitekturers
 tastaturer opfører sig ligesom et PC-tastatur...
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
   http://bigfoot.com/~thunderbear
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Martin Moller Peders~ (03-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Moller Peders~ | 
  Dato :  03-04-01 18:49 |  
  |  
 
            In <3ACA0229.5E1280D1@bigfoot.com> =?iso-8859-1?Q?Thorbj=F8rn?= Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:
 >Gerne.  Følgende tog 30 sekunder at finde ved at give Google søgeordene
 >"keyboard interface hardware".  Det ser forholdsvist udtømmende ud.
 > http://webster.cs.ucr.edu/Page_asm/ArtofAssembly/CH20/CH20-2.html
>Hvis der er nogen Windowsprogrammører som vil finde noget tilsvarende
 >for Windows32 vil det være fint.  Hvis du har adgang til et Linuxsystem
 >så leg lidt med "xev".
 xev ?        xev - print contents of X events ?
 /Martin
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Thorbjørn Ravn Ander~ (03-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ | 
  Dato :  03-04-01 18:54 |  
  |  
 
            Martin Moller Pedersen wrote:
 > 
 > xev ?        xev - print contents of X events ?
 Ja.  Tastetryk er hændelser under X.
 Prøøøv de', prøøøv de'.
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
   http://bigfoot.com/~thunderbear
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan Uhre (04-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  04-04-01 23:24 |  
  |   
            
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3ACA0229.5E1280D1@bigfoot.com...
 > Jan Uhre wrote:
 > >
 > > Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@unixsnedkeren.dk> skrev i en
 > >
 nyhedsmeddelelse:Pine.LNX.4.21.0104021716200.11064-100000@mimer.null.dk...
 > > > On Fri, 30 Mar 2001, Jan Uhre wrote:
 > > >
 > > > > De eneste du kan aflæse, hvorvidt de er trykket ned "samtidig" med
 andre
 > > > > taster, er de taster, der er beregnet til netop det - Ctrl, Shift,
 Alt
 > > > > etc...
 > > >
 > > > Har du tænkt over hvordan fx et bilspil holder styr på at man trykker
 på
 > > > højre-venstre imens man har pil-op i bund?
 > > >
 > > > --
 > > >   Thorbjørn Ravn Andersen
 > > >    http://unixsnedkeren.dk
> > >
 > >
 > > Ja, nu kommer du jo lidt sent med dette spørgsmål, eftersom jeg senere
 har
 > > måtte erkende, at jeg *muligvis* tog fejl.
 >
 > Du tager fejl.  Accepter det venligst.
 Jamen, det har jeg som sagt ikke tænkt mig bare at acceptere med mindre jeg
 ser noget konkret. Men trods min opfordring vælger du altså at fortsætte med
 påstande of fornærmelser.
 > > Hvis det er nogen, der kan foretage en bedre søgning og finde noget
 (gerne
 > > halv-officielt eller mere) materiale, der beskriver styring af et
 > > pc-tastaturs hardware, så må de meget gerne poste et link eller 2. Det
 ville
 > > spare denne NG for en dobbelt så lang tråd som dette, der forlængst har
 nået
 > > det stadie, hvor det kun er påstande og fornærmelser, der slynges ud.
 >
 > Gerne.  Følgende tog 30 sekunder at finde ved at give Google søgeordene
 > "keyboard interface hardware".  Det ser forholdsvist udtømmende ud.
 >
 >  http://webster.cs.ucr.edu/Page_asm/ArtofAssembly/CH20/CH20-2.html
>
 Tog det kun 30 sekunder? ...iihhh, hvor er du altså dygtig. Den fandt jeg
 også på omtrent lige så kort tid med søgeordene "+hardware +keyboard
 +simultaneous +key". Men hvis du havde orket at se, hvad du havde fundet,
 ville du nok ikke spille lige så smart, som du nu gør! Der står nemlig intet
 om, at du kan aflæse om flere vilkårlige taster er trykket ned samtidig.
 > Hvis der er nogen Windowsprogrammører som vil finde noget tilsvarende
 > for Windows32 vil det være fint.  Hvis du har adgang til et Linuxsystem
 > så leg lidt med "xev".
 >
 > Herudover er der ingenting der siger at alle computerarkitekturers
 > tastaturer opfører sig ligesom et PC-tastatur...
 >
 Til gengæld fandt jeg nu i min stædighed en side, der bekræfter det
 modsatte. Den siger nemlig, at et keyboard sagtens kan håndtere, at flere
 taster trykkes ned samtidig, men koderne sendes stadig sekventielt, og så er
 vi jo lige vidt. Er det så valid information? Tja, det ved jeg ikke. Men det
 ser mere sagligt ud end din "Du tager fejl.  Accepter det venligst."
 kommentar.
 Du kan jo læse lidt her, hvis det ikke er for meget information.
 http://physinfo.ulb.ac.be/cit_courseware/hf100/hf100m6.htm
****************************************************
 The encoder enables each row in turn, and checks for a change in state in
 the column lines. If there is a change in state, this means a key has been
 depressed. The row and column values are used to look up a table which
 returns the key value.
 The encoder continually repeats the scanning cycle for all the rows in the
 matrix. Problems occur when more than one key in a column is depressed
 simultaneously. These situations are handled in the following manner,
 n key lockout
 the first key depressed is detected and any others pressed before it is
 released are ignored. Ignored keys need to be pressed again.
 n key roll-over
 Keys pressed one after the other are detected in the correct sequence as
 long as they are depressed in different scanning cycles. A key depressed and
 recognised in one scanning cycle will not be recognised again in a
 subsequent scanning cycle unless it is first released.
 If more than one key is depressed during the same scanning cycle, the first
 scanned key is returned, then ignored till it is released. The second key is
 picked up on the next scanning cycle, then ignored till it is released.
 n key roll-over is essential for handling multiple simultaneous key presses.
 ****************************************************
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Thorbjørn Ravn Ander~ (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ | 
  Dato :  05-04-01 03:42 |  
  |  
 
            Jan Uhre wrote:
 > Jamen, det har jeg som sagt ikke tænkt mig bare at acceptere med mindre jeg
 > ser noget konkret. Men trods min opfordring vælger du altså at fortsætte med
 > påstande of fornærmelser.
 Så siger vi det.
 > Tog det kun 30 sekunder? ...iihhh, hvor er du altså dygtig. Den fandt jeg
 > også på omtrent lige så kort tid med søgeordene "+hardware +keyboard
 > +simultaneous +key". Men hvis du havde orket at se, hvad du havde fundet,
 > ville du nok ikke spille lige så smart, som du nu gør! Der står nemlig intet
 > om, at du kan aflæse om flere vilkårlige taster er trykket ned samtidig.
 Du kan ikke spørge tastaturet direkte hvilke taster der netop nu er
 trykket ned, men du kan holde styr på hvilke taster der er blevet
 trykket ned og ikke sluppet igen.  Herved er det muligt at holde styr på
 den information du ønsker at have.
 Den sektion jeg selv havde set som jeg mente skulle være nok til at
 besvare dit spørgsmål, bestod i:
 The keyboard microcontroller also sends data to the on-board
 microcontroller for processing and release to the system through port
 60h. Most of these values are
 key press scan codes (up or down codes), but the keyboard transmits
 several other values as well. A well designed keyboard interrupt service
 routine should be
 able to handle (or at least ignore) the non-scan code values. Any
 particular, any program that sends commands to the keyboard needs to be
 able to handle the
 resend and acknowledge commands that the keyboard microcontroller
 returns in port 60h. The keyboard microcontroller sends the following
 values to the system:
 Bemærk henvisningen til "scan codes (up or down codes)", som netop er
 disse "tast sænket", "tast løftet" informationer...
 Herudover vil jeg gerne henvise til den bog der lærte mig en hel del om
 hardware
    Andrew S. Tanenbaum:  Structured Computer Organization
 http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0130959901/o/qid=986437957/sr=2-3/107-5171503-9924518
Det er længe siden jeg har læst den og jeg kan ikke huske hvordan det
 netop du gerne vil vide er dækket.  Derfor må du nøjes med at "jeg mener
 tastaturinterfaces er beskrevet her".
 > Til gengæld fandt jeg nu i min stædighed en side, der bekræfter det
 > modsatte. Den siger nemlig, at et keyboard sagtens kan håndtere, at flere
 > taster trykkes ned samtidig, men koderne sendes stadig sekventielt, og så er
 > vi jo lige vidt. Er det så valid information? Tja, det ved jeg ikke. Men det
 > ser mere sagligt ud end din "Du tager fejl.  Accepter det venligst."
 > kommentar.
 _Selvfølgelig_ sendes koderne sekventielt - det er en computer vi
 snakker om her, hvor informationerne går over et sekventielt interface. 
 Spørgsmålet er hvor kort en "scanning cycle" er, og det aner jeg ikke.  
 Det nærmeste jeg hurtigt kunne finde var 
    http://www.arne.si/~mauricio/Kbdfaq.htm
hvor der antydes at i 3.2 at det sker adskillige tusind gange i
 sekundet.
 "This keyboard sends data not just of occurence of a key press and
 release but it scans the keyboard keys thousands of times a second and
 sends data to the computer as to whether a key has been pressed and
 whether it has been released, and in the order these occurred, and it
 stores this change data in a buffer waiting to send it as soon as the
 computer will accept it. This makes this keyboard extremely
 configurable, as we always know then what has occurred and the key
 presses and releases can be noted with great complexity and interpreted
 to our heart's content."
 Spørgsmålet er så om tidsopløsningen er stor nok til at det dækker dit
 "samtidig"-begreb?  Det kan kun du svare på.
 > 
 > Du kan jo læse lidt her, hvis det ikke er for meget information.
 Næh nej, altid klar til at blive klogere.  
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
   http://bigfoot.com/~thunderbear
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan Uhre (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Uhre | 
  Dato :  05-04-01 17:52 |  
  |   
            
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3ACBDB86.C21341D4@bigfoot.com...
 > Jan Uhre wrote:
 <SNIP>
 >
 > Du kan ikke spørge tastaturet direkte hvilke taster der netop nu er
 > trykket ned, men du kan holde styr på hvilke taster der er blevet
 > trykket ned og ikke sluppet igen.  Herved er det muligt at holde styr på
 > den information du ønsker at have.
 Ja, sådan har jeg også tolket informationen.
 > Den sektion jeg selv havde set som jeg mente skulle være nok til at
 > besvare dit spørgsmål, bestod i:
 >
 > The keyboard microcontroller also sends data to the on-board
 > microcontroller for processing and release to the system through port
 > 60h. Most of these values are
 > key press scan codes (up or down codes), but the keyboard transmits
 > several other values as well. A well designed keyboard interrupt service
 > routine should be
 > able to handle (or at least ignore) the non-scan code values. Any
 > particular, any program that sends commands to the keyboard needs to be
 > able to handle the
 > resend and acknowledge commands that the keyboard microcontroller
 > returns in port 60h. The keyboard microcontroller sends the following
 > values to the system:
 Altså ikke det samme som at aflæse hardware'n direkte for at se, om 2 taster
 trykkes ned samtidig. Men nok til at kunne udlede at de øvrige taster ikke
 blev sluppet inden. Det er klart tilstrækkeligt, men har stadig ikke
 sammenhæng med, hvad Bertel påstod.
 > Bemærk henvisningen til "scan codes (up or down codes)", som netop er
 > disse "tast sænket", "tast løftet" informationer...
 >
 > Herudover vil jeg gerne henvise til den bog der lærte mig en hel del om
 > hardware
 >
 > Andrew S. Tanenbaum:  Structured Computer Organization
 Tak, men jeg har skam læst adskillige af hans bøger allerede under min
 uddannelse (og efter). Den mand ved, hvad han taler om.
 <SNIP>
 > Spørgsmålet er så om tidsopløsningen er stor nok til at det dækker dit
 > "samtidig"-begreb?  Det kan kun du svare på.
 Tja, tusindvis af scans i sekundet... det er alligevel en smule hurtigere
 end mit 10-finger system   
> > Du kan jo læse lidt her, hvis det ikke er for meget information.
 >
 > Næh nej, altid klar til at blive klogere.
 Jep. Men vi har jo heller ikke noget valg, hvis vi også vil være med om bare
 5 år.
 Med venlig hilsen
 Jan Uhre
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Thorbjørn Ravn Ander~ (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ | 
  Dato :  05-04-01 18:24 |  
  |  
 
            Jan Uhre wrote:
 > Altså ikke det samme som at aflæse hardware'n direkte for at se, om 2 taster
 > trykkes ned samtidig. Men nok til at kunne udlede at de øvrige taster ikke
 > blev sluppet inden. Det er klart tilstrækkeligt, men har stadig ikke
 > sammenhæng med, hvad Bertel påstod.
 Hvad har Bertel påstået som ikke giver mening?
 Bemærk at vi nu har været i bund i PC-tastaturer for at overbevise dig
 om at et sådant sender "op"+"ned" hændelser som driveren så skal holde
 styr på.
 Det oprindelige spørgsmål var ikke PC-specifikt men Java-specifikt, hvor
 mere vidende personer end jeg meldte at modellen er den samme. 
 Hæve+sænke. 
 > > Herudover vil jeg gerne henvise til den bog der lærte mig en hel del om
 > > hardware
 > >
 > > Andrew S. Tanenbaum:  Structured Computer Organization
 > 
 > Tak, men jeg har skam læst adskillige af hans bøger allerede under min
 > uddannelse (og efter). Den mand ved, hvad han taler om.
 I så fald synes jeg du skulle overveje at læse den igen.  Dine indlæg i
 denne debat tyder på at den viden du derved opnåede, er blevet mere end
 en anelse rusten.
 Hvis du også har "Operating Systems" bogen stående fra fordums tid, kan
 du kigge på Minix-tastaturdriveren, og se hvordan den behandler de
 scancoder og hvordan den holder styr på Shift-taster med videre.  Jeg
 går ud fra du godt kan læse C-kode selv om den er skrevet af Tanenbaum
 (Minixkildeteksten er noget af det styggeste jeg nogensinde har set, og
 jeg har nok sat mig mere ind i den end de fleste).
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
   http://bigfoot.com/~thunderbear
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Kristian Iversen (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Iversen | 
  Dato :  05-04-01 19:08 |  
  |   
            
 "Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ACCAA41.160D974E@bigfoot.com...
 > Jan Uhre wrote:
 >
 > > Altså ikke det samme som at aflæse hardware'n direkte for at se, om 2
 taster
 > > trykkes ned samtidig. Men nok til at kunne udlede at de øvrige taster
 ikke
 > > blev sluppet inden. Det er klart tilstrækkeligt, men har stadig ikke
 > > sammenhæng med, hvad Bertel påstod.
 >
 > Hvad har Bertel påstået som ikke giver mening?
 >
 > Bemærk at vi nu har været i bund i PC-tastaturer for at overbevise dig
 > om at et sådant sender "op"+"ned" hændelser som driveren så skal holde
 > styr på.
 >
 > Det oprindelige spørgsmål var ikke PC-specifikt men Java-specifikt, hvor
 > mere vidende personer end jeg meldte at modellen er den samme.
 > Hæve+sænke.
 
 jeps og det virker som det skal.... og tak skal i have for hjælpen
 
 BTW: hvorfor smutte ud se på hardwaren...?? når man kan styre tasternes
 tilstande med JAVA's egne funktioner ; )
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Thorbjørn Ravn Ander~ (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ | 
  Dato :  05-04-01 19:24 |  
  |  
 
            Kristian Iversen wrote:
 > BTW: hvorfor smutte ud se på hardwaren...?? når man kan styre tasternes
 > tilstande med JAVA's egne funktioner ; )
 Fordi der skulle tunge argumenter på bordet.
 Har du bemærket nogen begrænsninger i hvilke taster du kan have trykket
 ned samtidig?
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
   http://bigfoot.com/~thunderbear
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Kristoffer Sørensen (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristoffer Sørensen | 
  Dato :  05-04-01 20:30 |  
  |   
            
> Har du bemærket nogen begrænsninger i hvilke taster du kan have trykket
 > ned samtidig?
 Nu ved jeg ikke om det var et retorisk spørgsmål..
 Java har generelt en elendig styring af taster,. Så vidt jeg husker vil tre
 taster på samme tid, få den til at gå helt i spåner, og sende keycode 65535
 som event. Eller også var det med Ctrl + 2 taster. Uanset hvad, så er det
 ret dårlig support, også taget i betragtning at den ikke supporter events
 til de såkaldte "meta"-knapper.
 Mvh
     Kristoffer Sørensen
     www.kiloo.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Kristian Iversen (05-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Iversen | 
  Dato :  05-04-01 20:26 |  
  |   
            
 "Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ACCB85A.641BE210@bigfoot.com...
 > Kristian Iversen wrote:
 >
 > > BTW: hvorfor smutte ud se på hardwaren...?? når man kan styre tasternes
 > > tilstande med JAVA's egne funktioner ; )
 >
 > Fordi der skulle tunge argumenter på bordet.
 >
 > Har du bemærket nogen begrænsninger i hvilke taster du kan have trykket
 > ned samtidig?
 
 nej ikke endnu... jeg har 2 spiller til at drøne rundt på skærmen hver
 spiller har 6 taster nord syd øst vest...  Skyd og løb.... og det kører
 ganske pænt ; )
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Thorbjoern Ravn Ande~ (02-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thorbjoern Ravn Ande~ | 
  Dato :  02-04-01 16:16 |  
  |  
 
            On Fri, 30 Mar 2001, Bertel Lund Hansen wrote:
 > Jan Uhre skrev:
 > 
 > >Jo, da. Det er da både med i Pascal og C.
 > 
 > Nej.
 Den af Jan Uhre beskrevne funktionalitet er implementeret i BIOS på
 PC'ere.  Alle programmer der benytter BIOS-kald på en PC til at tilgå
 tastaturet vil derfor have en 16-tegns buffer.
 > 
 > >Forstået på den måde, at tastatur-bufferen opbevarer de tastetryk man ikke har nået at aflæse
 > 
 > Ja, men man kan ikke aflæse at der trykkes på p og t *samtidig*.
 Ikke med mindre man hægter sig på tastaturets IRQ-rutine.  Så kan man
 godt.
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen
   http://unixsnedkeren.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |