/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Moms af "eksport"
Fra : Casper Bang


Dato : 09-06-03 13:07

Hej,

Hvis jeg i min virksomhed får indtægter fra lande uden for EU (uden at sende
disse håndgribelige produkter), vil jeg ikke skulle betale moms af dette.
Hvis jeg så samtidig har udgifter og investeringer til at opretholde dette,
vil jeg kunne trække momsen fra?

Jeg vil sælge hovedsageligt til USA, men har servere stående i Danmark som
kræver dels éngangsinvestering samt månedlige omkostninger.
Jeg vil derfor have meget større købsmoms end salgsmoms, eller vil jeg ikke
kunne få tilbagebetalt den købsmoms eftersom det er for at opretholde
momsfrit salg!?


Håber i kan forstå mit lidt knudrede spørgsmål.



 
 
Jonathan Stein (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 09-06-03 14:36

Casper Bang wrote:

> Hvis jeg i min virksomhed får indtægter fra lande uden for EU (uden at sende
> disse håndgribelige produkter), vil jeg ikke skulle betale moms af dette.
> Hvis jeg så samtidig har udgifter og investeringer til at opretholde dette,
> vil jeg kunne trække momsen fra?

Ja. Told*Skat vil nok have lidt større opmærksomhed på dig end ellers, men
hvis bare du sørger for at have 110% styr på dit regnskab, skulle det ikke være
noget problem.

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/



Casper Bang (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 09-06-03 15:54

Ingen tvivl om det.
Mit spørgsmål er dog om min virksomhed vil skulle betale moms af indkøb, når
salgene er momsfrie!?

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:3EE48D25.9C9B619A@image.dk...
> Casper Bang wrote:
>
> > Hvis jeg i min virksomhed får indtægter fra lande uden for EU (uden at
sende
> > disse håndgribelige produkter), vil jeg ikke skulle betale moms af
dette.
> > Hvis jeg så samtidig har udgifter og investeringer til at opretholde
dette,
> > vil jeg kunne trække momsen fra?
>
> Ja. Told*Skat vil nok have lidt større opmærksomhed på dig end ellers,
men
> hvis bare du sørger for at have 110% styr på dit regnskab, skulle det ikke
være
> noget problem.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
>
> --
> Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
> Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
> (giver mulighed for eget SSL-certifikat).
> http://www.jsp-hotel.dk/
>
>



Jonathan Stein (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 09-06-03 17:05

Casper Bang wrote:

> Ingen tvivl om det.
> Mit spørgsmål er dog om min virksomhed vil skulle betale moms af indkøb, når
> salgene er momsfrie!?

Det er lidt svært at se hvad du svarer på - tag lige et kig på
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - så bliver det nemmere.
Men du spurgte, om du kan trække momsen fra, og svaret er (som jeg skrev) ja.

Måske misforstod jeg dig, men rent praktisk skal du naturligvis stadig betale
moms af alt hvad du køber i Danmark, men du kan trække momsen fra på din
momsangivelse, som så bliver negativ - og dermed får du pengene tilbage.

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/



Casper Bang (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 09-06-03 18:33

> Det er lidt svært at se hvad du svarer på - tag lige et kig på
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - så bliver det nemmere.

er ikke vandt til newsgroups, glemmer det ind imellem.

> Men du spurgte, om du kan trække momsen fra, og svaret er (som jeg
skrev) ja.
ok, tak så :)



Uffe Kousgaard (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 09-06-03 16:32

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
news:bc1tg2$ln8$1@sunsite.dk...
> Jeg vil derfor have meget større købsmoms end salgsmoms, eller vil jeg
ikke
> kunne få tilbagebetalt den købsmoms eftersom det er for at opretholde
> momsfrit salg!?

Ja, jeg har prøvet at få moms tilbage i enkelte halvår, når omsætningen
hovedsageligt har været uden for Danmark.

Hilsen
Uffe


Casper Bang (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 09-06-03 18:33

> Ja, jeg har prøvet at få moms tilbage i enkelte halvår, når omsætningen
> hovedsageligt har været uden for Danmark.

Ja, men salget er i det her tilfælde ikke kun uden for Danmark - men uden
for EU!
Inden for EU betales 25% moms... det vil sige at jeg slet ikke modtager
slagsmoms, men vil have en hel del købsmoms...



Uffe Kousgaard (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 09-06-03 19:12

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
news:bc2gib$q5i$1@sunsite.dk...
> > Ja, jeg har prøvet at få moms tilbage i enkelte halvår, når
omsætningen
> > hovedsageligt har været uden for Danmark.
>
> Ja, men salget er i det her tilfælde ikke kun uden for Danmark - men
uden
> for EU!
> Inden for EU betales 25% moms... det vil sige at jeg slet ikke
modtager
> slagsmoms, men vil have en hel del købsmoms...

Ja, du får penge tilbage, som jeg allerede har skrevet. Her er reglerne
for, om der skal pålægges moms eller ej (noget forenklet):

Erhverv (med momsnummer):
Du pålægger kun danske kunder moms.

Private (uden momsnummer):
Du pålægger moms til hele EU.

Hilsen
Uffe


Erik G. Christensen (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 09-06-03 19:29

Casper Bang wrote:
>
> > Ja, jeg har prøvet at få moms tilbage i enkelte halvår, når omsætningen
> > hovedsageligt har været uden for Danmark.
>
> Ja, men salget er i det her tilfælde ikke kun uden for Danmark - men uden
> for EU!
> Inden for EU betales 25% moms... det vil sige at jeg slet ikke modtager
> slagsmoms, men vil have en hel del købsmoms...

Du angiver på momsopgørelse, hvad eksportsalget er, så der er oplysninger
til kontrol af dit årsregnskab, og passer det (ca), er der ingen problemer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Ukendt (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-03 23:42


"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
news:bc1tg2$ln8$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> Hvis jeg i min virksomhed får indtægter fra lande uden for EU (uden at
sende
> disse håndgribelige produkter), vil jeg ikke skulle betale moms af dette.
> Hvis jeg så samtidig har udgifter og investeringer til at opretholde
dette,
> vil jeg kunne trække momsen fra?
>
> Jeg vil sælge hovedsageligt til USA, men har servere stående i Danmark som
> kræver dels éngangsinvestering samt månedlige omkostninger.
> Jeg vil derfor have meget større købsmoms end salgsmoms, eller vil jeg
ikke
> kunne få tilbagebetalt den købsmoms eftersom det er for at opretholde
> momsfrit salg!?
>
>
> Håber i kan forstå mit lidt knudrede spørgsmål.
>
>

I princippet bliver hverken varer eller ydelser til udlandet belagt med
moms.

Samtidig kan du naturligvis fratrække indgående moms i sædvanligt omfang for
alle virksomheden vedrørene udgifter - altså dem, der iflg. momsloven er
fradrag for.

Har du således et større momsbeløb i indgående moms, end du har i udgående
moms fordi dit indenlandske salg er mindre og det er udenlandske kunder, der
er dit største område - ja, så skal du have momsrefusion fra T&S.

De vil så nok gerne se regnskabsmæssig dokumentation for dine stadigt
negative redegørelser, før du får penge tilbage. Drejer det sig om mange
penge, fordi dine indenlandse indkøb er væsentlige i produktionen af din
eksport, ja så kan der aftales månedlig refusion.

Det er nok næppe tilfældet i dit tilfælde.

Mvh
Karsten Jensen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste