/ Forside / Karriere / Penge / Andet penge / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet penge
#NavnPoint
Nordsted1 3802
ans 3266
Bille1948 3022
refi 2235
dova 2160
alka 1580
o.v.n. 1270
katekismus 1260
transor 1235
10  jakjoe 1088
Haburis konkurs
Fra : Brian Bilenberg


Dato : 23-05-03 21:52

Er jeg den eneste, som har problemer med at få banken til at trække en
ulovlig transaktion fra haburi.com tilbage på mit visa/dankort?

Det skete umiddelbart op til, at haburi.com gik konkurs (selvom det
reetablerede firma fungerer i bedste stil fra samme adresse), men ifølge
forbrugerombudsmandens retningslinier for fjernsalg med visa/dankort fremgår
det så vidt jeg læser det (og så vidt forbrugerstyrrelsen vist læser det)
som om det ikke er mit problem som kunde, men bankens problem at firmaet er
gået konkurs. Jeg har dog store problemer med at overbevise min bank om
dette, og har efterhånden brugt 1,5md på det, og er ved at midste
tålmodigheden (er faktisk allerede igang med at skifte bank af samme grund).

Men er der andre der har oplevet det samme og evt. vundet en sag om det i
pengeinstitutankenævnet?

Mvh. Brian



 
 
Jacob Riis (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Riis


Dato : 23-05-03 22:18


"Brian Bilenberg" <news@bilenberg.dk> skrev i en meddelelse
news:bam1go$118i$1@news.net.uni-c.dk...
> Er jeg den eneste, som har problemer med at få banken til at trække en
> ulovlig transaktion fra haburi.com tilbage på mit visa/dankort?
>
> Det skete umiddelbart op til, at haburi.com gik konkurs (selvom det
> reetablerede firma fungerer i bedste stil fra samme adresse), men ifølge
> forbrugerombudsmandens retningslinier for fjernsalg med visa/dankort
fremgår
> det så vidt jeg læser det (og så vidt forbrugerstyrrelsen vist læser det)
> som om det ikke er mit problem som kunde, men bankens problem at firmaet
er
> gået konkurs. Jeg har dog store problemer med at overbevise min bank om
> dette, og har efterhånden brugt 1,5md på det, og er ved at midste
> tålmodigheden (er faktisk allerede igang med at skifte bank af samme
grund).
>
> Men er der andre der har oplevet det samme og evt. vundet en sag om det i
> pengeinstitutankenævnet?
>
> Mvh. Brian

Du kunne skrive et indlæg på news:dk.videnskab.jura for at få en vurdering
af om du har mulighed for at få pengene af banken.

--
Jacob



Brian Bilenberg (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Brian Bilenberg


Dato : 23-05-03 22:31

> Du kunne skrive et indlæg på news:dk.videnskab.jura for at få en
vurdering
> af om du har mulighed for at få pengene af banken.
>
Det har jeg sådan set gjort, hvilket ledte mig til forbrugerombudsmandens
retningslinier for fjernsalg. Ydermere siger en jurist i forbrugerstyrrelsen
at forbrugerombudsmandens retningslinier gælder helt generalt, men som de
siger vurderer bankerne dem forskelligt (min bank havde tilsyneladende
aldrig hørt om disse retningslinier). Derfor er jeg nødt til at køre sagen i
pengeinstitutankenævnet, hvis jeg ikke er tilfreds med bankens beslutning.

Inden sådan en sag påbegyndes kunne det bare være rart at høre fra andre,
som ikke har haft problemer med at få pengene ført tilbage.

Mvh. Brian



Thore Sorensen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 24-05-03 09:02

On Fri, 23 May 2003 22:52:18 +0200, "Brian Bilenberg"
<news@bilenberg.dk> wrote:

>Er jeg den eneste, som har problemer med at få banken til at trække en
>ulovlig transaktion fra haburi.com tilbage på mit visa/dankort?

Hej Brian....der er intet "ulovlig" i transaktionen. Du har overført af
egen fri vilje (som jeg forstår det), så banken har ingen mulighed for
at trække beløbet tilbage. Dit indbetalte beløb går ind som aktiv i
selskabet. Hvis du ingen varer har fået, går du ind som simpel kreditor,
og når boet er gjort op får du noget der ligner 2-3% af dit
tilgodehavende. Der kan gå år...
>
>Det skete umiddelbart op til, at haburi.com gik konkurs (selvom det
>reetablerede firma fungerer i bedste stil fra samme adresse), men ifølge

Netop...."op til"...altså var de ikke på transaktionstidspunktet
konkurs. At foretagendet kører videre i et "nyt selskab af dags dato" og
muligvis endda med de samme medarbejdere ændrer intet, det nye selskab
har intet udestående med dig...

Det er surt, men jeg håber ikke det er mange penge (?)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Mark Beaumont (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Mark Beaumont


Dato : 24-05-03 11:50

Thore Sorensen wrote:
> ....der er intet "ulovlig" i transaktionen. Du har overført
> af egen fri vilje (som jeg forstår det), så banken har ingen
> mulighed for at trække beløbet tilbage.

Når man betaler med Dankort i en forretning på nettet, må de ikke
trække penge, før varen er afsendt. Desuden har banken
(betalingskortudstederen) pligt til at sætte pengene tilbage på
kontoen hvis:

- sælger opkræver dig mere end det, man blev oplyst om, at
varen kostede.
- varen ikke bliver leveret.
- der er hævet penge på din konto, uden man har givet lov

Pengene må kun hæves på ny, hvis det kan bevises, at du alligevel
skylder pengene.

Vh Mark




Brian Bilenberg (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Brian Bilenberg


Dato : 24-05-03 17:32

> Når man betaler med Dankort i en forretning på nettet, må de ikke
> trække penge, før varen er afsendt. Desuden har banken
> (betalingskortudstederen) pligt til at sætte pengene tilbage på
> kontoen hvis:
>
> - sælger opkræver dig mere end det, man blev oplyst om, at
> varen kostede.
> - varen ikke bliver leveret.
> - der er hævet penge på din konto, uden man har givet lov
>

Det er nemlig også det jeg mener. De har hævet pengene uden at levere varen
og derfor skal banken sætte pengene tilbage på kontoen.

Men det er ikke lige så nemt at overbevise banken om...

/Brian



Jonathan Stein (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 24-05-03 20:18

Brian Bilenberg wrote:

> Det skete umiddelbart op til, at haburi.com gik konkurs (selvom det
> reetablerede firma fungerer i bedste stil fra samme adresse), men ifølge
> forbrugerombudsmandens retningslinier for fjernsalg med visa/dankort fremgår
> det så vidt jeg læser det (og så vidt forbrugerstyrrelsen vist læser det)
> som om det ikke er mit problem som kunde, men bankens problem at firmaet er
> gået konkurs. Jeg har dog store problemer med at overbevise min bank om
> dette, og har efterhånden brugt 1,5md på det, og er ved at midste
> tålmodigheden (er faktisk allerede igang med at skifte bank af samme grund).

Har du specifikt henvist banken til
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_fjern.htm og bedt dem kigge på pkt. 5
tilfælde c? Gør dem også opmærksom på, at "Er kortindehaveren allerede blevet
debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til
kortindehaveren." - og understreg gerne _straks_.

Skandiabanken, som jeg ellers har været meget tilfredse med, skiftede i en
anden sag holdning 3 gange på en aften (de svarer hurtigt på emails). Først
kunne de ikke tilbageføre beløbet. Så ville de bede kreditor om dokumentation og
tilbageføre, hvis de ikke fik dokumentationen. Efter tredje mail (og med
henvisning til ovenstående regler) tilbageførte de beløbet og sendte en
indsigelsesblanket.

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/



Brian Bilenberg (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Brian Bilenberg


Dato : 24-05-03 20:36

> Har du specifikt henvist banken til
> http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_fjern.htm og bedt dem kigge på pkt.
5
> tilfælde c? Gør dem også opmærksom på, at "Er kortindehaveren allerede
blevet
> debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres
til
> kortindehaveren." - og understreg gerne _straks_.
>

Det har jeg faktisk gjort, men de skulle lige kigge nærmere på det, da de
lød helt overrasket over at der fandtes sådan nogle retningslinier. Men nu
vil jeg stramme tommelskruerne på mandag...ellers må sagen videre til
pengeinstitutankenævnet.

Tak for rådene!

/Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste