/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
5 %
Fra : MT Gr00b


Dato : 10-03-03 18:54

Simple:

At lægge 5 % til noget - gøres det ikke lettest ved at gange med 1.05.

Ved division med 0.95 - lægger med 5.26 % til, ikke sandt?

/MT

 
 
Klaus Alexander Seis~ (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 10-03-03 19:06

MT Gr00b skrev:

> At lægge 5 % til noget - gøres det ikke lettest ved at gange
> med 1.05.

Det er i hvert fald den metode jeg oftest bruger.

> Ved division med 0.95 - lægger med 5.26 % til, ikke sandt?

Jo.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Henry Vest (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 10-03-03 21:54

MT Gr00b skrev:

> At lægge 5 % til noget - gøres det ikke lettest ved at gange med 1.05.
>
> Ved division med 0.95 - lægger med 5.26 % til, ikke sandt?

Du har ret, bortset fra at det bør skrives 1,05, 0,95 og 5,26.

--
Henry Vest


Jeppe Stig Nielsen (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 10-03-03 22:04

MT Gr00b wrote:
>
> Simple:
>
> At lægge 5 % til noget - gøres det ikke lettest ved at gange med 1.05.

Hvis man skal lade noget vokse med en vækstrate r (altså r·100 %), kan
man med andre ord bare gange med fremskrivningsfaktoren

a = 1+r

Det smarte herved er at hvis man skal foretage flere fremskrivninger,
fremskriver man blot med faktoren

a^n = (1+r)^n

(renteformlen). Hvis r = +5 % , er fremskrivningsfaktoren a = 1,05,
og med r = -5 % er den a = 0,95.

>
> Ved division med 0.95 - lægger med 5.26 % til, ikke sandt?

Jo. Eksempel: En virksomheds omsætning er faldet med 5 % og er herefter
nede på 100 mia. kr. Hvad var omsætningen før?

Svar: 100 = K·(1-0,05) altså 100=0,95·K , så K = 100/0.95 = 105,26 ,
altså 105,26 mia. kr. Når man dividerer med fremskrivningsfaktoren a,
taler man og »tilbageskrivning«.

Man noterer sig at (1+r)·(1-r)=(1-r)·(1+r) ikke er lig med 1.
Hvis en størrelse først vokser med r·100 % og dernæst falder med
r·100 %, eller hvis den aftager først og så vokser, ender den ikke
på det oprindelige niveau igen, men derimod r²·100 % lavere end den
oprindelige værdi. http://mathworld.wolfram.com/SiegelsParadox.html

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Troels Thomsen (12-03-2003)
Kommentar
Fra : Troels Thomsen


Dato : 12-03-03 17:02


>
> At lægge 5 % til noget - gøres det ikke lettest ved at gange med 1.05.
>

Neeejjjj, mange lommeregnere har en meget mere logisk måde:

1234 "plus-tast" 5 "procent-tast" = .......

Og hvordan er det så lige den virker hvis man trykker minus, er det gange
med 0.95 eller dividere med 1.05 ?

<ironi - off>

tpt





Jeppe Stig Nielsen (12-03-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 12-03-03 17:48

Troels Thomsen wrote:
>
> > At lægge 5 % til noget - gøres det ikke lettest ved at gange med 1.05.
> >
>
> Neeejjjj, mange lommeregnere har en meget mere logisk måde:
>
> 1234 "plus-tast" 5 "procent-tast" = .......
>
> Og hvordan er det så lige den virker hvis man trykker minus, er det gange
> med 0.95 eller dividere med 1.05 ?
>
> <ironi - off>

Heldigvis er procenttast-lommeregnerdesign-pædagogikken vist ved at
blive forladt.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste