/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Brændt stempel
Fra : Jens


Dato : 16-02-03 21:38

Hej

EFter at have monteret et tun af mærket Malossi MHR 70 cubik på min Stalker
og et "nr. 9" tændrør brændte stemplet efter 100 km.

Hvilket tændrør skal jeg køre med (den lokale knallertpusher foreslog "nr.
9"). Andre "kloge" mener at det skal være et "nr. 6".

Jeg var i tvivl om hvor vidt oliepumpen virkede så jeg kom 1,5 dl olie i 5
liter benzin. Kan den ha fået fopr MEGET olie?

Mvh

Jens



 
 
Kim Larsen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 16-02-03 22:03


"Jens" <wambaNOSPAM@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4ff644$0$218$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> EFter at have monteret et tun af mærket Malossi MHR 70 cubik på min
Stalker
> og et "nr. 9" tændrør brændte stemplet efter 100 km.
>
> Hvilket tændrør skal jeg køre med (den lokale knallertpusher foreslog "nr.
> 9"). Andre "kloge" mener at det skal være et "nr. 6".
>
> Jeg var i tvivl om hvor vidt oliepumpen virkede så jeg kom 1,5 dl olie i 5
> liter benzin. Kan den ha fået fopr MEGET olie?
>
> Mvh
>
> Jens
>
>
Hvis det er som at dit stempel er brændt, så TROR jeg ikke det er tændrørets
skyld, for nr. 9 er ret højt, og jo højere tal jo "koldere" tændrør. Jeg har
for ikke så længe siden fået et Polini kit3 på min Rally, der startede jeg
med nr. 6 og det var for meget af det gode, så kom der et nr. 7 i, og det er
også skiftet, så nu kører jeg fint med et nr.8.
Hvis du var i tvivl om hvorvidt din olie-pumpe virkede, så fatter jeg ikke
du sætter tun på og kører, så beder du lige frem om at der må ske noget.

Kim Larsen




Hans Joergensen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 16-02-03 22:47

Jens wrote:
> Jeg var i tvivl om hvor vidt oliepumpen virkede så jeg kom 1,5 dl olie i 5
> liter benzin. Kan den ha fået fopr MEGET olie?

Næppe, men den kan have fået for lidt benzin .. for lidt benzin =
døden for en kraftigt tunet totakter.

Et 9-rør (efter NGK-standarden) burde være koldt nok, men har du
dyset maskinen ind efter du monterede tun-sættet ? tændrøret skal
være lysebrunt (eller ihvertfald deromkring:) efter kørsel med fuld
belastning på motoren.
Hvis det er sort får maskinen for meget benzin, hvis det er hvidt,
så bør man straks sætte en større hoveddyse i kaburatoren/og eller
justere benzin-mængden på en evt. justerskrue..

Hvis man blander yderligere olie i benzinen, ja så kommer der bare
endnu mindre benzin ind, da denne jo er 'fortyndet' med olie.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Hekto (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-02-03 23:19

In article <slrnb501n1.1ht.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Næppe, men den kan have fået for lidt benzin .. for lidt benzin =
> døden for en kraftigt tunet totakter.
>
> Et 9-rør (efter NGK-standarden) burde være koldt nok, men har du
> dyset maskinen ind efter du monterede tun-sættet ? tændrøret skal
> være lysebrunt (eller ihvertfald deromkring:) efter kørsel med fuld
> belastning på motoren.
> Hvis det er sort får maskinen for meget benzin, hvis det er hvidt,
> så bør man straks sætte en større hoveddyse i kaburatoren/og eller
> justere benzin-mængden på en evt. justerskrue..
>
> Hvis man blander yderligere olie i benzinen, ja så kommer der bare
> endnu mindre benzin ind, da denne jo er 'fortyndet' med olie.
>
> // Hans
>

Man kan faktisk komme for meget olie i benzinen. Olien erstatter
benzin, der har en god kølende efekt, specielt på undersiden af
stemplet.

Det kan siges igen og igen og igen! ... man skal altså være hamrende
omhyggelig, ellers koster det!
Man sætter ikke tun på, og starter uden man er 110% sikker på at ALT er
i orden.
Man lægger ikke fra land, med en oliepumpe som man ikke ved om virker,
og så giver man den lige en kopfuld eller to af olien! Den skal have
den mængde olie der er foreskrevet og ikke mere eller mindre!
Man kontrollerer tændrøret flre gange, og ikke først efter 100 km.
Er der problemer med fuld gas, dyser man selvfølgelig om med det samme.
Er dysen et nummer eller to for lille, så det ikke opdages i tide,
kommer det med at chekke tændrør ind, som en sikker nr. 1!!!

Dem det lykkes for, med det samme, er bare heldige! ,0)


--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 17-02-03 01:13

Hekto wrote:
> Man kan faktisk komme for meget olie i benzinen. Olien erstatter
> benzin, der har en god kølende efekt, specielt på undersiden af
> stemplet.

Jah, men for meget olie er næppe alene grund til motorhaveri hvis
der samtidlig kommer nok benzin ind ... altså :)
Det var det jeg mente.

> Man sætter ikke tun på, og starter uden man er 110% sikker på at ALT er
> i orden.

Korrekt, eller, ihvertfald de ting man har mulighed for at
kontrollere (dysestørrelsen er svær at undersøge:)

> Man kontrollerer tændrøret flre gange, og ikke først efter 100 km.
> Er der problemer med fuld gas, dyser man selvfølgelig om med det samme.
> Er dysen et nummer eller to for lille, så det ikke opdages i tide,
> kommer det med at chekke tændrør ind, som en sikker nr. 1!!!
> Dem det lykkes for, med det samme, er bare heldige! ,0)

En god ting er jo nok som grundindstilling af en tunet maskine, at
give den en mængde benzin der får maskinen til at gå i 4takt når den
er kold og kører uden choker (præcis som RD'en jo gør når den er
kold), så burde benzin/luft-blandingen ikke være alt for tynd, og så
checke godt op på tændrør indtil man er sikker på at den står som
den skal.

// Hans, med pæne lysebrune(ok, faktisk er der lidt sod på dem(ok,
faktisk er de lidt for mørke) tændrør ;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Hekto (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-02-03 13:03

In article <slrnb50a94.223.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Jah, men for meget olie er næppe alene grund til motorhaveri hvis
> der samtidlig kommer nok benzin ind ... altså :)
> Det var det jeg mente.
Det har typisk indflydelse ved høje omdrejninger, hvor der simpelthen
ikke kan skaffes varme af vejen inde i motoren. Der er ikke så meget
tid til at overføre varmen til luften, og så betyder den varme der kan
bortskaffes ved fordampningen af benzinen, en hel del.

>
> > Man sætter ikke tun på, og starter uden man er 110% sikker på at ALT er
> > i orden.
>
> Korrekt, eller, ihvertfald de ting man har mulighed for at
> kontrollere (dysestørrelsen er svær at undersøge:)
>
Netop derfor er det vigtigt at kontrollere tændrørene ofte, i starten.
>
>
> // Hans, med pæne lysebrune(ok, faktisk er der lidt sod på dem(ok,
> faktisk er de lidt for mørke) tændrør ;)

Se det nu i øjnene! Du kører som en Kylling!

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * ??? GS450 m 2-1 ???
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 17-02-03 17:01

Hekto wrote:
>> // Hans, med pæne lysebrune(ok, faktisk er der lidt sod på dem(ok,
>> faktisk er de lidt for mørke) tændrør ;)
> Se det nu i øjnene! Du kører som en Kylling!

Nej nej, det er oliens skyld!

// Hans, der er en kylling :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste