/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Salttæring og frostsprængning
Fra : Pete


Dato : 03-01-03 23:32

Hej NG,
Jeg har lige fået min sejlbåd (26 fods albin 79 i Lynetten) på land for
første gang (godt "timet" mht. kommende isvinter!?) . Moteren, volvo penta
md5b, er saltvandskølet, og i den forbindelse er jeg lidt nervøs mht. 1)
saltvandstæring, men bestemt også mht. 2) den kommende frost.
Kan jeg gøre noget, eller er det overhovedet nødvendigt at foretage sig
noget?
Jeg læste et sted, at saltvandskølede motorer til vinteren bør køres igennem
med glycolblandet ferskvand for at løse begge problemer. Er det også jeres
råd?

MVH Peter L. Christoffersen



 
 
Peter Ingsø Laursen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 04-01-03 13:47

"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:av530o$175$1@sunsite.dk...
> Jeg læste et sted, at saltvandskølede motorer til vinteren bør køres
igennem
> med glycolblandet ferskvand for at løse begge problemer. Er det også jeres
> råd?

Afgjort! Din motor skal skylles grundigt igennem med ferskvand og dernæst
konserveres med en blanding af vand og frostvæske. Nu kender jeg ikke
specifikt noget til Volvo-motorer, men du skal nok lade motoren køre i et
godt stykke tid, så den når en arbejdstemperatur, hvor termostaten lukker
kølevand ind i alle kølekanaler. Måske kan du fjerne termostaten helt.
Besøg dette link http://www.marinshopen.se/ og klik på "Tips". Der vil du
kunne læse noget mere.

Ellers vil jeg da anbefale dig, at du får fat i en manual til din motor. Der
skulle det hele gerne stå!

mvh, Peter Ingsø Laursen



Bjarke Christensen (01-01-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 01-01-03 23:29

Jep, nemlig. Jeg har skrevet en lille vejledning på www.maximalt.dk (direkte
link: http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm). Det er ganske vist
skrevet til en VP2001, men i det store hele er det det samme man skal gøre.

Som du ser anbefaler vejledningen (og Volvo) at man skifter olien inden den
tages op. Det er for sent for dig nu, så du må bare springe disse trin over
og starte med "efter båden er kommet på land" trinnene.

Bjarke


"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
news:ZIAR9.24735$Hl6.2689786@news010.worldonline.dk...
> "Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:av530o$175$1@sunsite.dk...
> > Jeg læste et sted, at saltvandskølede motorer til vinteren bør køres
> igennem
> > med glycolblandet ferskvand for at løse begge problemer. Er det også
jeres
> > råd?
>
> Afgjort! Din motor skal skylles grundigt igennem med ferskvand og dernæst
> konserveres med en blanding af vand og frostvæske. Nu kender jeg ikke
> specifikt noget til Volvo-motorer, men du skal nok lade motoren køre i et
> godt stykke tid, så den når en arbejdstemperatur, hvor termostaten lukker
> kølevand ind i alle kølekanaler. Måske kan du fjerne termostaten helt.
> Besøg dette link http://www.marinshopen.se/ og klik på "Tips". Der vil du
> kunne læse noget mere.
>
> Ellers vil jeg da anbefale dig, at du får fat i en manual til din motor.
Der
> skulle det hele gerne stå!
>
> mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste