/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
1/2 ton?
Fra : CarstenD


Dato : 24-11-02 17:34

Hej.

Jeg har en såkaldt 1/2 ton båd fra midt i 70'erne. Nu er der nogen, der
spørger mig hvorfra ton-begrebet egentlig stammer og havd det dækker. Er der
nogen, der ved det?

Mvh

CarstenD



 
 
Florian Baier (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Florian Baier


Dato : 25-11-02 21:29



CarstenD schrieb:
>
> Hej.
>
> Jeg har en såkaldt 1/2 ton båd fra midt i 70'erne. Nu er der nogen, der
> spørger mig hvorfra ton-begrebet egentlig stammer og havd det dækker. Er der
> nogen, der ved det?

Det stammer fra den goe gamle IOR formel, hvor både med en bestemt
rating blev sammenfattet som en klasse, så de kunne sejle direkte mod
hinanden. Det var 1/4 1/2 1 og 2 tonnere, hvorfra tonsene stammer fra
ved jeg dog ikke noget om.

Hilsen

Florian
>
> Mvh
>
> CarstenD


Mogens Knudsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 26-11-02 00:21

On Mon, 25 Nov 2002 21:28:30 +0100, Florian Baier
<florian.baier@web.de> wrote:

>Det stammer fra den goe gamle IOR formel, hvor både med en bestemt
>rating blev sammenfattet som en klasse, så de kunne sejle direkte mod
>hinanden. Det var 1/4 1/2 1 og 2 tonnere, hvorfra tonsene stammer fra
>ved jeg dog ikke noget om.

Deplacementvægt
---

Mvh. Mogens

Bent E. (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 26-11-02 10:44

, så de kunne sejle direkte mod
> >hinanden. Det var 1/4 1/2 1 og 2 tonnere, hvorfra tonsene stammer fra
> >ved jeg dog ikke noget om.
>
> Deplacementvægt


Nej, det er ikke rigtigt i denne forbindelse.
F.eks. vejer en "1/2 Tonner" omkring 4-5 tons.

Mvh
Bent E.


Mogens Knudsen (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-02 16:32

On Tue, 26 Nov 2002 10:44:29 +0100, "Bent E." <bentejo@dsa-net.dk>
wrote:

>Nej, det er ikke rigtigt i denne forbindelse.
>F.eks. vejer en "1/2 Tonner" omkring 4-5 tons.

"Oprindelig kommer "det" fra fiskekutterne (de sejlbårne) - deres
lasteevne, når de kapsejlede hjem fra fiskebankerne"

Jeg vender tilbage med noget mere info een af dagene - inkl.
kildeangivelse (får nemlig et blad tilsendt).
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

Mogens Knudsen (29-11-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 29-11-02 14:07

On Wed, 27 Nov 2002 15:31:51 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) wrote:

>"Oprindelig kommer "det" fra fiskekutterne (de sejlbårne) - deres
>lasteevne, når de kapsejlede hjem fra fiskebankerne"
>Jeg vender tilbage med noget mere info een af dagene - inkl.
>kildeangivelse (får nemlig et blad tilsendt).

Bladet fra X-Yachts er kommet, og der står sådan set ikke mere
specifikt nævnt om baggrunden for indelingen end ovennævnte, bortset
fra følgende:
1/4 Ton (rating 18 ft IOR)
1/2 Ton (rating 22 ft IOR)
3/4 Ton (rating 24.5 ft IOR)
One Ton (rating 27.5 ft IOR - from 1984 rating 30.5 ft IOR)
Two Ton (rating 32.5 ft IOR, men "lukket" i 1984 kva One Tonnerne)
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

CarstenD (02-12-2002)
Kommentar
Fra : CarstenD


Dato : 02-12-02 10:15


> Bladet fra X-Yachts er kommet, og der står sådan set ikke mere
> specifikt nævnt om baggrunden for indelingen end ovennævnte, bortset
> fra følgende:
> 1/4 Ton (rating 18 ft IOR)
> 1/2 Ton (rating 22 ft IOR)
> 3/4 Ton (rating 24.5 ft IOR)
> One Ton (rating 27.5 ft IOR - from 1984 rating 30.5 ft IOR)
> Two Ton (rating 32.5 ft IOR, men "lukket" i 1984 kva One Tonnerne)
> ---
>
> Mvh. Mogens
> '91 Omega 3.0i-24

Det åbner så et nyt spørgsmål:

Hvad betyder 1/2 Ton (rating 22 ft IOR) - de fleste 1/2 ton både er vel
29-33".

Mvh

Carsten



Mogens Knudsen (02-12-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 02-12-02 12:09

On Mon, 2 Dec 2002 10:15:20 +0100, "CarstenD"
<carsten@espressokaffe.dk> wrote:

>Hvad betyder 1/2 Ton (rating 22 ft IOR) - de fleste 1/2 ton både er vel
>29-33".

En båd kan opmåles på flere måder (totallængde, vandlinie, mm.) - du
"taler" nok om totallængde fra agter til stevn.
Den nævnte længde er iht. IOR-reglerne.
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

Eric Downing (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Eric Downing


Dato : 26-11-02 18:22

Florian Baier <florian.baier@web.de> wrote in message news:<3DE287EE.4D1D8B90@web.de>...
> CarstenD schrieb:
> >
> > Hej.
> >
> > Jeg har en såkaldt 1/2 ton båd....


Det fanns en urgammal kappseglingsregel en gång, vars framräknade
mätetal
uttrycktes i vikt, alltså ton.

I samband med dess användning hade man olika klasser och
vandringspokaler,
som benämndes 1/2-ton, 1-ton, osv.

Man bytte sedemera till andra mätregler som gav mätetal i fot, på
slutet
främst IOR. För att kunna återanvända pokalerna gjorde man en
översättning
mellan tonklasserna och mätetalen i fot. (En 1/2-tonnare fick mäta max
21.3
fot enligt IOR tror jag det var)

Populära halvtonnare enligt IOR är Scampi, Comfort30, Ballad, Maxi87,
Linjett 30, Murena, Beason31, Compis97 m.fl. Kända 3/4-tonnare är
t.ex. C34,
Finnfire 33, Mamba34.

För er ungdomar kan nämnas att IOR är en mätregel som skapade så stora
båtar
som möjligt men med låg maxfart (i förhållande till storleken), men
som heller aldrig gick nämvärt långsammare än maxfart så länge det
andades i luften. Framförallt är de bra på kryss och lättvind.

Massor av besättning krävdes för att bemanna och ständigt byta och
skota segel som :

Stor (oftast liten)
Genua 1-2-3-4
Stagsegel
Blooper
Spinnaker

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste