/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Fastholde skriftstørrelse
Fra : Thomas H


Dato : 27-12-00 22:55

Hej Ng

Er der en der ved om det er muligt at fastholde en
skriftstørrelse, selv om brugeren af siden vælger en anden
størrelse i browseren? Det er kun en række menutekster som skal
fastholdes. De ligger i en tabel. Kan jeg bevare størrelsen i
selve tabellen, hvis ikke i det afsnit som siden ligger på, hvis
ikke, hvordan gør jeg det for hele siden?

`Håber der findes en løsning, ellers spoleres mit design for de
besøgende som ikke har indstillingen på normal.

Thomas

--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

 
 
Knud Gert Ellentoft (28-12-2000)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 28-12-00 03:35

Wed, 27 Dec 2000 21:54:48 GMT, skrev Thomas H
<fritjof@prontomail.com>:

>Er der en der ved om det er muligt at fastholde en
>skriftstørrelse, selv om brugeren af siden vælger en anden
>størrelse i browseren? Det er kun en række menutekster som skal
>fastholdes. De ligger i en tabel.

Bruger pt ved fontstørrelsen i cellerne.

<td style="font-size: 12pt">
<A href="link.htm">Klik</A>
</td>

>`Håber der findes en løsning, ellers spoleres mit design for de
>besøgende som ikke har indstillingen på normal.

Design er jo altid vigtigere end brugervenlighed, det er jo kun for
sjov, at svagtseende har valgt en større skrift i deres browser.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -
Sidst opdateret 21.12.2000 og er kun i sin spæde start.

Dennis Skærup Højlun~ (28-12-2000)
Kommentar
Fra : Dennis Skærup Højlun~


Dato : 28-12-00 12:30

Knud Gert Ellentoft wrote:

>Bruger pt ved fontstørrelsen i cellerne.

Og hvis det skal se ens ud i alle browsere bør man bruge pixels. Pt er
lavet til udskrift, og har nogle probs i forhold til webdesign.

<URL:http://www.alistapart.com/stories/fear4/>

>Design er jo altid vigtigere end brugervenlighed, det er jo kun for
>sjov, at svagtseende har valgt en større skrift i deres browser.

I nogle browsere kan man heldigvis definere sit eget stylesheet, og
gennemtrumfe det på alle sider.


--
Dennis Skærup Højlund Andersen *< (http://dennisandersen.dk)

You know you're a Linux geek when... http://geekonline.dk

Svend Tofte (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Svend Tofte


Dato : 01-01-01 16:58

den alistapart historie er jeg ikke meget for. px er IKKE konsistente,
selvom de burde være det. på win er px IKKE ens i NS og IE.

-Svend (http://svend.neoideo.dk)

On Thu, 28 Dec 2000 11:30:02 GMT, Dennis Skærup Højlund Andersen
<usenet@euph.dk> wrote:

>Knud Gert Ellentoft wrote:
>
>>Bruger pt ved fontstørrelsen i cellerne.
>
>Og hvis det skal se ens ud i alle browsere bør man bruge pixels. Pt er
>lavet til udskrift, og har nogle probs i forhold til webdesign.
>
><URL:http://www.alistapart.com/stories/fear4/>
>
>>Design er jo altid vigtigere end brugervenlighed, det er jo kun for
>>sjov, at svagtseende har valgt en større skrift i deres browser.
>
>I nogle browsere kan man heldigvis definere sit eget stylesheet, og
>gennemtrumfe det på alle sider.
>
>
>--
>Dennis Skærup Højlund Andersen *< (http://dennisandersen.dk)
>
> You know you're a Linux geek when... http://geekonline.dk


Dennis Skærup Højlun~ (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Skærup Højlun~


Dato : 01-01-01 17:10

Svend Tofte wrote:

>den alistapart historie er jeg ikke meget for. px er IKKE konsistente,
>selvom de burde være det. på win er px IKKE ens i NS og IE.

Hvordan? Har du eksempler?

Jeg er rimelig overbevist om at Jeffrey Zeldman ved hvad han snakker
om(!).

PS: http://www.usenet.dk/netikette/qoute.html

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

Har du besøgt FDF Hobro for nyligt? http://fdfhobro.net

Svend Tofte (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Svend Tofte


Dato : 01-01-01 20:37

ja, ok, undskyld, det var ikke meningen at lyder sur

men jeg har altid haft den erfaring at font's i ns altid er et trin
mindrer i ns end i ie

nu kan det måske have noget at gører med hvilken font der er tale om,
men det tror jeg ikke.

kig fx på min egen side. http://svend.neoideo.dk (ikke helt færdig,
men pointen er der)

der bruges et fælles stylesheet til både ns og ie. og i ns er fontene
ikke samme størrelse som i ie. jeg bruger ns 4.08 (mener jeg.)

måske er det bare ns, jeg har desværre ikke end mac at teste mine
styles på, og den på arbejde har jeg ikke taget mig sammen til at
teste endnu.

anyway, jeg har bare den erfaring at et sepeart stylsheet sheet til
både IE og NS er en god ting, hvor den eneste forskel er at til NS er
de et trin større.

eller er det bare mig?

On Mon, 01 Jan 2001 16:10:02 GMT, Dennis Skærup Højlund Andersen
<usenet@euph.dk> wrote:

>Svend Tofte wrote:
>
>>den alistapart historie er jeg ikke meget for. px er IKKE konsistente,
>>selvom de burde være det. på win er px IKKE ens i NS og IE.
>
>Hvordan? Har du eksempler?
>
>Jeg er rimelig overbevist om at Jeffrey Zeldman ved hvad han snakker
>om(!).
>
>PS: http://www.usenet.dk/netikette/qoute.html
>
>--
>Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)
>
> Har du besøgt FDF Hobro for nyligt? http://fdfhobro.net


Dennis Skærup Højlun~ (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Skærup Højlun~


Dato : 01-01-01 23:00

Svend Tofte wrote:

>ja, ok, undskyld, det var ikke meningen at lyder sur

Heller ikke her

>men jeg har altid haft den erfaring at font's i ns altid er et trin
>mindrer i ns end i ie

Jeg har en teori! Du bruger den "skæve størrelse" 11px. Prøv at skifte
den ud med 10 eller 12. Så er jeg overbevist om at de ser ens ud. Det
er kun i NS4 det sker (ja, jeg kan godt se det).

I Mozilla er de fuldstændig ens, hvilket jeg mener jeg har oplevet
modsat når man bruger pt, eller en anden obskur enhed.

Og så tager vi den lige engang til:
PS: http://www.usenet.dk/netikette/qoute.html


--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Der findes to slags musik. God og dårlig."
(Duke Ellington)

Svend Tofte (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Svend Tofte


Dato : 01-01-01 23:56

On Mon, 01 Jan 2001 22:00:02 GMT, Dennis Skærup Højlund Andersen
<usenet@euph.dk> wrote:

>Jeg har en teori! Du bruger den "skæve størrelse" 11px. Prøv at skifte
>den ud med 10 eller 12. Så er jeg overbevist om at de ser ens ud. Det
>er kun i NS4 det sker (ja, jeg kan godt se det).

ja, jeg ved at ns har nogle "trin" på den ene eller anden måde. men 10
px er for lille, og 12 er for stort. ved godt at fonte ved visse
størrelser er ens i begge browsere. men jeg synes han (zekdman) burde
nævne at ns til win (AFAIK) har "skæve størrelser", og at px dermed
ikke er helt konsistente.

måske er det her kun til visse fonte?

>
>
>Og så tager vi den lige engang til:
>PS: http://www.usenet.dk/netikette/qoute.html

ja, ok, den er læst nu
skal nok lærer den ædle kunst at snippe min posts

>
>
>--
>Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)
>
> "Der findes to slags musik. God og dårlig."
> (Duke Ellington)


Peter Brodersen (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 01-01-01 22:26

On Mon, 01 Jan 2001 15:58:03 GMT, stofte@worldonline.dk (Svend Tofte)
wrote:

>den alistapart historie er jeg ikke meget for. px er IKKE konsistente,
>selvom de burde være det. på win er px IKKE ens i NS og IE.

Blander du ikke netop pt sammen med px, som han lige præcis nævner i
artiklen?


--
- Pede
Professionel nørd

Dennis Skærup Højlun~ (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Skærup Højlun~


Dato : 01-01-01 23:10

Peter Brodersen wrote:
>Blander du ikke netop pt sammen med px, som han lige præcis nævner i
>artiklen?

Det var også min første tanke, men desværre nej

Men jeg har en teori:
Message-ID: <usu15t4ajsg5pasui641po0e89loacjj4u@geekonline.dk>


--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Hør børn, gå ud og leg i trafikken."
(W.C. Fields)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste