/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
Spørgsmål ang. Stofanet
Fra : Christian Skau Peder~


Dato : 12-01-01 20:13

I min antenneforening påtænker man at anskaffe Telia Stofanet, det lyder jo
meget fint med en mådnedspris på 200 for 1-2 mbit forbindelse, med op til
4000 mb DL. Jeg har dog et par spørgsmål:
Kan forbindelsen deles mellem 2 computere vha. f.eks. en switch?
Er man garanteret den høje båndbredde de lover, eller er den til deling
mellem brugerne??
Mvh.
Christian





 
 
Martin Moller Peders~ (12-01-2001)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 12-01-01 21:31

In <93nkv9$lpk$1@news.inet.tele.dk> "Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> writes:

>I min antenneforening påtænker man at anskaffe Telia Stofanet, det lyder jo
>meget fint med en mådnedspris på 200 for 1-2 mbit forbindelse, med op til
>4000 mb DL. Jeg har dog et par spørgsmål:
>Kan forbindelsen deles mellem 2 computere vha. f.eks. en switch?
>Er man garanteret den høje båndbredde de lover, eller er den til deling
>mellem brugerne??
>Mvh.
>Christian

I faar hver 1Mbit/sek, og der staar i kontrakten kun at forbindelsen er
personlig, saa du maa ikke dele den med naboen, men gerne med to pc'er.
Du skal bare koebe en billig hub til 200-300 kroner. En switch er et overkill.

/Martin





Jens Axel Søgaard (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 13-01-01 02:05

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

[Vedrørende anskaffelse af Stofa]

> Christian:

>>Kan forbindelsen deles mellem 2 computere vha. f.eks. en switch? Er
>>man garanteret den høje båndbredde de lover, eller er den til deling
>>mellem brugerne??

> I faar hver 1Mbit/sek, og der staar i kontrakten kun at forbindelsen
> er personlig, saa du maa ikke dele den med naboen, men gerne med to
> pc'er. Du skal bare koebe en billig hub til 200-300 kroner. En
> switch er et overkill.

Et lille citat fra Stofas FAQ:

Sp: Jeg har modem i forvejen, hvordan forbinder jeg dette?

Sv: Den rigtige måde at gøre det på er, at sætte 2 netkort i
maskinen som også skal bruges på internettet. Hvis man blot kobler
maskinen til internettet på et HUB, vil der være risiko for at
trafikken i mellem maskinerne kan belaste internetadgangen. Det er
desuden ikke tilladt at lave sin egen proxy. Det kan give
problemer hvis man giver de andre maskiner i netværket IP-adresser
i 192.168.xx.xx nettet

Ovenstående er et citat, så jeg vil ikke holdes ansvarlig for hverken
kommafejlene eller stavefejlene.

Angående "Det kan give problemer hvis man giver de andre maskiner i
netværket IP-adresser i 192.168.xx.xx nettet", så kan man jo bare
benytte adreser startende med 172.16. .

Jeg gætter på, at der med den rigtige opsætning ikke er noget problem
med at anvende en hub, men at de skriver som de gør, fordi de har
oplevet problemer, når folk har fejlkonfigureret deres netværk.

Er der nogen, der har et godt bud på, hvorfor de forbyder opsættelsen
af egen proxy?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Søren Boll Overgaard (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Søren Boll Overgaard


Dato : 13-01-01 02:11

On Sat, 13 Jan 2001 01:05:25 GMT, Jens Axel Søgaard wrote:

>Er der nogen, der har et godt bud på, hvorfor de forbyder opsættelsen
>af egen proxy?

Muligvis fordi de har erfaring med at folk opsætter defekte proxy-servere
der dels koster dem supporttimer, og dels potentielt kan misbruges af andre
stofakunder der jo sidder på ip-adresser der normalt opfattes som en del af
et LAN.

--
Søren O.

650 af de bedste gamle gratis spil til download på http://spilarkiv.dk/

Jens Axel Søgaard (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 13-01-01 02:13

luser@inet.tele.fw1.dk (=?iso-8859-1?Q?S=F8ren?= Boll Overgaard) writes:

> On Sat, 13 Jan 2001 01:05:25 GMT, Jens Axel Søgaard wrote:
>
> >Er der nogen, der har et godt bud på, hvorfor de forbyder opsættelsen
> >af egen proxy?
>
> Muligvis fordi de har erfaring med at folk opsætter defekte proxy-servere
> der dels koster dem supporttimer, og dels potentielt kan misbruges af andre
> stofakunder der jo sidder på ip-adresser der normalt opfattes som en del af
> et LAN.

Hvad mener du med det sidste?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Dragon (20-01-2001)
Kommentar
Fra : Dragon


Dato : 20-01-01 23:07

[Stofa FAQ]
> Sv: Den rigtige måde at gøre det på er, at sætte 2 netkort i
> maskinen

Hmm, skriver de virkelig det? En stofasupporter fortalte mig at de kun måtte
hjælpe, hvis jeg havde ét netkort. To netkort kunne give "forskellige
problemer".

Det har jeg nu aldrig oplevet sagde jeg og spurgte hvilke problemer han
mente. Det ville han ikke svare på

-Kasper



Jens Axel Søgaard (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 22-01-01 15:45

"Dragon" <downloaddragon@softhome.net> writes:

> [Stofa FAQ]
> > Sv: Den rigtige måde at gøre det på er, at sætte 2 netkort i
> > maskinen
>
> Hmm, skriver de virkelig det? En stofasupporter fortalte mig at de
> kun måtte hjælpe, hvis jeg havde ét netkort. To netkort kunne give
> "forskellige problemer".
>
> Det har jeg nu aldrig oplevet sagde jeg og spurgte hvilke problemer
> han mente. Det ville han ikke svare på

Man skriver jo under på, at forbindelsen er personlig. Jeg har dog på
fornemmelsen, at mange snyder og deler en linie mellem sig. For at
gøre dette, skal man jo bruge to netkort. Jeg gætter derfor på, at de
har fået besked på ikke at hjælpe med til snyd.

Problemet kommer så, når der vitterlig er en kunde, der har brug for
at have to computere på på en gang (eksempelvis stationær og bærbar).

Med hensyn til problemer, forekommer disse vel kun, hvis tingene
sættes forkert op. Jeg kan da sagtens forestille mig, at en begynder
kunne finde på at tildelde den anden computer et nummer startende med
192.x.x.x Hvis en anden kunde af Stofa er blevet tildelt det samme
nummer opstår der en række problemer.

Men igen, der er kun problemer ved forkert opsætning.

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Jonas (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Jonas


Dato : 22-01-01 16:57

"Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
news:vgr7ir2h.fsf@soegaard.net...

> Med hensyn til problemer, forekommer disse vel kun, hvis tingene
> sættes forkert op. Jeg kan da sagtens forestille mig, at en begynder
> kunne finde på at tildelde den anden computer et nummer startende med
> 192.x.x.x Hvis en anden kunde af Stofa er blevet tildelt det samme
> nummer opstår der en række problemer.

Det burde ikke være noget problem, da kabelmodemet kun tillader trafik fra
den tildelte ip-adresse

Jonas.



Jens Axel Søgaard (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 22-01-01 17:28

"Jonas" <svar@ikke.via.mail.tak> writes:

> "Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> news:vgr7ir2h.fsf@soegaard.net...
>
> > Med hensyn til problemer, forekommer disse vel kun, hvis tingene
> > sættes forkert op. Jeg kan da sagtens forestille mig, at en begynder
> > kunne finde på at tildelde den anden computer et nummer startende med
> > 192.x.x.x Hvis en anden kunde af Stofa er blevet tildelt det samme
> > nummer opstår der en række problemer.
>
> Det burde ikke være noget problem, da kabelmodemet kun tillader trafik fra
> den tildelte ip-adresse

Trafik på internet eller trafik på den ledning, som kabelmodemet
sidder på?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Jonas (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Jonas


Dato : 22-01-01 17:42

"Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
news:k87nima6.fsf@soegaard.net...

> > Det burde ikke være noget problem, da kabelmodemet kun tillader trafik
fra
> > den tildelte ip-adresse
>
> Trafik på internet eller trafik på den ledning, som kabelmodemet
> sidder på?

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad du mener. Men der er ikke adgang
til internettet via kabelmodemet, hvis du sætter din ip-adresse til andet
end den stofa oplyser dig. Var det det du spurgte om?

Jonas.




Jens Axel Søgaard (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 22-01-01 18:38

"Jonas" <svar@ikke.via.mail.tak> writes:

> "Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> news:k87nima6.fsf@soegaard.net...
>
> > > Det burde ikke være noget problem, da kabelmodemet kun tillader trafik
> fra
> > > den tildelte ip-adresse
> >
> > Trafik på internet eller trafik på den ledning, som kabelmodemet
> > sidder på?
>
> Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad du mener. Men der er ikke adgang
> til internettet via kabelmodemet, hvis du sætter din ip-adresse til andet
> end den stofa oplyser dig. Var det det du spurgte om?

Nej Jeg forestiller mig, at Stofas setup ser således ud (måske en
smule forenklet):


--------------------------- gateway ------- internet
| | | | | |
1 2 3 4 5 login
server

Her er 5 kunder på samme ledning. Alle kan sende pakker ud på denne
ledning. Man kan sende direkte til alle på ledningen, for alle har
numre samme delnet. For at komme på internet telnetter man til login
serveren og angiver ens brugernavn og password. Sender man så en pakke
ud til et ip-nummer, som ikke et ledningen, sender gatewayen pakken
videre ud på internet (efter at have checket med login serveren).

Problemet opstår nu, hvis en bruger sætter en ekstra computer op med
samme nummer som en på den lokale ledning.

Hvis mit gæt er rigtigt kan man altså godt sende pakker ud på den
lokale ledning uden at have sat sit ip-nummer rigtigt, men gatewayen
sender naturligvis ikke pakkerne videre.

Jeg tror med andre ord godt, at kabelmodemet vil sende pakker ud fra
en forkert ip-adresse - deraf det kringlede spørgsmål .

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Jonas (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Jonas


Dato : 23-01-01 00:05


"Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
news:hf2rij23.fsf@soegaard.net...

> Nej Jeg forestiller mig, at Stofas setup ser således ud (måske en
> smule forenklet):

[klip]

Jeg tror ikke du har ret. Det er ikke engang muligt at telnette til
login-serveren, hvis du angiver en forkert ip i din opsætning.

Desuden har jeg tidligere fået at vide af stofas support, at ip-nummeret
indgår i kabelmodemets konfiguration. Hvorvidt det er rigtigt er jeg dog
ikke sikker på

Jonas.



Jacob Laugesen (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Laugesen


Dato : 23-01-01 08:35

I har fået det helt forkert ind alle sammen *S*

Born_to_rock skrev allerede den 13/1 at man godt må dele sin stofa
forbindelse, han skrev bare to maskiner og det passer heller ikke. For nylig
har de givet lov til at man har op til 5 maskiner på en forbindelse.
Læs citatet fra stofas direktør ved mødet med run2net den 4/9, i bunden af
referatet her http://www.run2net.dk/ref_stofa_4_9.html

Følgende er uddrag af en e-mail samtale med stofa (Læs nede fra):
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------
Hej Jacob

Det må du meget undskylde, jeg havde ikke set, at jeg skulle svare dig
tilbage. Jeg har undersøgt sagen omkring brugen af en server, og sådan som
det er blevet beskrevet fra support er det tilladt, så det skulle der ikke
være nogle problemer i.

Med venlig hilsen

Roan D. Christensen
TeliaStofa A/S

----------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------

Du har stadig ikke svaret mig om det er tilladt at dele en Stofanet
forbindelse lokalt.

Hilsen Jacob Laugesen

----------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------

Hej Jacob.

Ja, dette er tilladt. Du skal blot sikre dig der kun er én maskine koblet
til dit modem. Dette løses ved at installere to netkort i den maskine du
ønsker at anvende som server, og herefter dele forbindelsen via. fx.
Netværks delings funktionen i Windows. Du kan læse mere om dette på følgende
link: http://www.microsoft.com/HOMENET/ics.htm Herefter tildele du Netkortet
der er koblet til dit modem, de informationer du har fået fra os. Det andet
netkort giver du IP-adressen 10.0.0.1. Herefter kalder du de andre maskiner
for 10.0.0.2, 3, 4 osv.
Held og lykke.

--
Med venlig hilsen

Kim Laugesen
Telia Stofa / StofaNet BackOffice support


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: stofa@stofa.dk
Sendt: 3. januar 2001 00:00
Til: support@stofa.dk
Emne: Problemer med StofaNet

besked:
Hvis man har flere computere må man så dele en stofanet
forbindelse
mellem
dem?
----------------------------------------------------------------------------
---------------------------



Jens Axel Søgaard (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 23-01-01 13:58

"Jonas" <svar@ikke.via.mail.tak> writes:

> "Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> news:hf2rij23.fsf@soegaard.net...
>
>> Nej Jeg forestiller mig, at Stofas setup ser således ud (måske
>> en smule forenklet):
>
> [klip]
>
> Jeg tror ikke du har ret. Det er ikke engang muligt at telnette til
> login-serveren, hvis du angiver en forkert ip i din opsætning.

Hm. Jeg har godt nok aldrig prøvet at angive en forkert ip-adrese. Kan
man pinge login serveren?

> Desuden har jeg tidligere fået at vide af stofas support, at
> ip-nummeret indgår i kabelmodemets konfiguration. Hvorvidt det er
> rigtigt er jeg dog ikke sikker på

Det kan være vi er nødt til at finde en teknisk manual til vores
kabelmodem. Har du et forslag til, hvor vi kan lede?

Hvis nu det ikke kan lade sig gøre, så mangler vi et svar på det
oprindelige spørgsmål: "Hvad kan gå galt, hvis ...".

Er der virkelig ingen Stofa-supporterer, der læser denne gruppe?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Lars Kyndi Laursen (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 23-01-01 15:32

On 23 jan 2001 Jens Axel Søgaard uttered some barely human sounds which I
was able to translate into <zogih1cw.fsf@soegaard.net>:

>Hm. Jeg har godt nok aldrig prøvet at angive en forkert ip-adrese. Kan
>man pinge login serveren?

Det har jeg. Man kan ikke få forbindelse til nogetsomhelst. Man kan også
kun logge på fra sin egen IP-adresse

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

Jens Axel Søgaard (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 23-01-01 15:45

spam_me_senseless@mail.dk (Lars Kyndi Laursen) writes:

> On 23 jan 2001 Jens Axel Søgaard uttered some barely human sounds
> which I was able to translate into <zogih1cw.fsf@soegaard.net>:
>
> >Hm. Jeg har godt nok aldrig prøvet at angive en forkert ip-adrese. Kan
> >man pinge login serveren?
>
> Det har jeg. Man kan ikke få forbindelse til nogetsomhelst.

Med ping eller telnet? Kan man pinge deres gateway uden at være logget ind?

> Man kan også kun logge på fra sin egen IP-adresse

Jo - men det kan jeg bedre forstå. Login serveren kender jo ens
tildelte ip-nummer og kan så sagtens checke om det passer med
login-navn og password.

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Lars Kyndi Laursen (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 23-01-01 15:40

On 23 jan 2001 Jonas uttered some barely human sounds which I was able to
translate into <w03b6.1319$LK6.41519@news101.telia.com>:

>Desuden har jeg tidligere fået at vide af stofas support, at ip-nummeret
>indgår i kabelmodemets konfiguration. Hvorvidt det er rigtigt er jeg dog
>ikke sikker på

Der er en eller anden form kontrol med netkortets MAC-adresse. Jeg har
været ude for følgende:
Jeg havde en kammerats computer hos mig, da jeg skulle geninstallere
windows 98. I forbindelse med det skifter jeg kabelmodemet fra min computer
til hans flere gange.
Lige pludselig kan jeg ikke få forbindelse til loginserveren eller
noget som helst. Jeg tester alle indstilling og prøver med et andet kabel
uden held.
Jeg kryber så til korset og ringer til Stofanet Support. Efter at have
overbevist suppoteren om opsætningen er korrekt, foreslår han følgende: Sæt
din IP-adresse til 192.168.98.253, (normalt 192.168.98.223) ping så
gateway'en og loginserveren, tag strømmen fra kabelmodemet og lad det stå i
10 min og sæt derefter den rigtige IP-dresse på din computer.
Det virkede faktisk. STofanet supporteren kaldte fænomenet for "IP overlap"

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

Jens Axel Søgaard (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 23-01-01 15:51

spam_me_senseless@mail.dk (Lars Kyndi Laursen) writes:

> On 23 jan 2001 Jonas uttered some barely human sounds which I was able to
> translate into <w03b6.1319$LK6.41519@news101.telia.com>:
>
> >Desuden har jeg tidligere fået at vide af stofas support, at ip-nummeret
> >indgår i kabelmodemets konfiguration. Hvorvidt det er rigtigt er jeg dog
> >ikke sikker på
>
> Der er en eller anden form kontrol med netkortets MAC-adresse. Jeg har
> været ude for følgende:
> Jeg havde en kammerats computer hos mig, da jeg skulle geninstallere
> windows 98. I forbindelse med det skifter jeg kabelmodemet fra min computer
> til hans flere gange.
> Lige pludselig kan jeg ikke få forbindelse til loginserveren eller
> noget som helst. Jeg tester alle indstilling og prøver med et andet kabel
> uden held.
> Jeg kryber så til korset og ringer til Stofanet Support. Efter at have
> overbevist suppoteren om opsætningen er korrekt, foreslår han følgende: Sæt
> din IP-adresse til 192.168.98.253, (normalt 192.168.98.223) ping så
> gateway'en og loginserveren, tag strømmen fra kabelmodemet og lad det stå i
> 10 min og sæt derefter den rigtige IP-dresse på din computer.
> Det virkede faktisk.

Jeg har prøvet noget lignende, da jeg satte netkort i. Jeg tror nok,
at jeg nøjedes med at tage strømmen fra modemet for derefter at
resette det. Det tager dog en krig før modemet er opdateret efter et
reset.

> STofanet supporteren kaldte fænomenet for "IP overlap"

Mon der hentydes til, at Stofas computere har registreret to
forskellige MAC-adresser knyttet til samme ip-nummer?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Jonas (23-01-2001)
Kommentar
Fra : Jonas


Dato : 23-01-01 17:08

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns90329F4CA196Dlarskyndidk@194.182.148.146...

> Jeg kryber så til korset og ringer til Stofanet Support. Efter at have
> overbevist suppoteren om opsætningen er korrekt, foreslår han følgende:
Sæt
> din IP-adresse til 192.168.98.253, (normalt 192.168.98.223) ping så
> gateway'en og loginserveren, tag strømmen fra kabelmodemet og lad det stå
i
> 10 min og sæt derefter den rigtige IP-dresse på din computer.
> Det virkede faktisk. STofanet supporteren kaldte fænomenet for "IP
overlap"

Jeg har oplevet noget lignende. Jeg forsøgte at skifte netkortet, med det
resultat at der ikke var hul igennem til nettet. Forklaringen var i følge
stofas support, at der kan gå lidt tid før kabelmodemet glemmer det
tidligere netkorts mac-adresse. De sagde endda, at det i sjældne tilfælde
krævede en reboot af kabelmodemet fra deres side. Men der kan jo være
forskel på de forskellige typer kabelmodemer.

Jonas.




Erwin Lansing (24-01-2001)
Kommentar
Fra : Erwin Lansing


Dato : 24-01-01 10:47

In article <l%hb6.2277$LK6.50469@news101.telia.com>, Jonas wrote:
>
>Jeg har oplevet noget lignende. Jeg forsøgte at skifte netkortet, med det
>resultat at der ikke var hul igennem til nettet. Forklaringen var i følge
>stofas support, at der kan gå lidt tid før kabelmodemet glemmer det
>tidligere netkorts mac-adresse. De sagde endda, at det i sjældne tilfælde
>krævede en reboot af kabelmodemet fra deres side. Men der kan jo være
>forskel på de forskellige typer kabelmodemer.
>
jeg havde samme problem. mit eget modem kunne jeg selvfølig nemt resette
og den var så glad igen for det nye netkort, men der var stadig ingen
kontakt med resten af verden/login-server/osv. bare at have det hele slukket
natten over løste problemet, sandsynligvis sådan at modemmet på
den anden side også glemt mac-adressen.

/erwin

--
Erwin Lansing       --       abe.fnidder.dk   

"Computers are useless. They only give you answers"
   -- Pablo Picasso

Brian (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-01-01 18:04

Faktisk
Er netop det problem med at "stjæle" forkerte iper løst idet man kun kan
assigne et ip-nr til sit modem og så komme på nettet med det nu om dage, men
jo det vil da sikkert kunne skabe en del konflikt på f.eks. studienettet
*ggg*

Brian
"Jens Axel Søgaard" <jensaxel@soegaard.net> wrote in message
news:vgr7ir2h.fsf@soegaard.net...
> "Dragon" <downloaddragon@softhome.net> writes:
>
> > [Stofa FAQ]
> > > Sv: Den rigtige måde at gøre det på er, at sætte 2 netkort i
> > > maskinen
> >
> > Hmm, skriver de virkelig det? En stofasupporter fortalte mig at de
> > kun måtte hjælpe, hvis jeg havde ét netkort. To netkort kunne give
> > "forskellige problemer".
> >
> > Det har jeg nu aldrig oplevet sagde jeg og spurgte hvilke problemer
> > han mente. Det ville han ikke svare på
>
> Man skriver jo under på, at forbindelsen er personlig. Jeg har dog på
> fornemmelsen, at mange snyder og deler en linie mellem sig. For at
> gøre dette, skal man jo bruge to netkort. Jeg gætter derfor på, at de
> har fået besked på ikke at hjælpe med til snyd.
>
> Problemet kommer så, når der vitterlig er en kunde, der har brug for
> at have to computere på på en gang (eksempelvis stationær og bærbar).
>
> Med hensyn til problemer, forekommer disse vel kun, hvis tingene
> sættes forkert op. Jeg kan da sagtens forestille mig, at en begynder
> kunne finde på at tildelde den anden computer et nummer startende med
> 192.x.x.x Hvis en anden kunde af Stofa er blevet tildelt det samme
> nummer opstår der en række problemer.
>
> Men igen, der er kun problemer ved forkert opsætning.
>
> --
> Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk
>
> A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
> - Paul Erdös



Jens Axel Søgaard (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 22-01-01 20:50

"Brian" <nomail@nowhere.dk> writes:

> Faktisk Er netop det problem med at "stjæle" forkerte iper løst idet
> man kun kan assigne et ip-nr til sit modem og så komme på nettet med
> det nu om dage,
> men jo det vil da sikkert kunne skabe en del
> konflikt på f.eks. studienettet

Er der forskel på opbygningen mellem normal Stofa og studienettet?

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Jens Axel Søgaard (25-01-2001)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 25-01-01 16:11


En lille opfølgning. En Stofa-supporter sendte mig denne forklaring
( >er undertegnede )

>Hvis man giver sit netkort et forkert ip-nummer, sender modemet så
>stadig pakkerne ud på nettet? Min fornemmelse var ja, mens Jonas
>(eller Brian) mente, at der ikke blev sendt pakker ud.

Det kommer an på modemtypen. Com21´s Comport (proriotært system) kan ikke
umiddelbart filtrere på IP-adresserne, det vil sige at "rævl og kræt" af
IP-adresser bag modemet vil kunne sende pakker gennem gateway`en, men kun
den korrekte IP-adresse vil kunne etablere forbindelsen til gateway`en
(altså, signe on).

Docsis-modemene der i mod lader KUN den korrekte IP-adresse lave trafik
gennem modemet og altså gennem gateway`en.

>Med andre ord, sidder der andre end min computer, login-serveren og
>gatewayen på min ledning? Hvis ikke er der ikke mulighed for at jeg
>kan skabe problemer for andre.

Du vil kun kunne lave problemer for de kunder der har et Com21
Comport modem. Men her vil du så til gengæld også kunne lave "rigtig
lort i den" :) ... hvis du anvender en anden kundes IP-adresse vil
denne kunde få en ubehagelig "denne ip-adresse er i brug", når han
starter sin Windows. Nettene med Com21 Comport fungere nemmelig som
et stort netværk, der dog ikke kan lave peering og ikke broadcaster.

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Peter Loumann (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 13-01-01 09:33

Martin Moller Pedersen skrev :

>der staar i kontrakten kun at forbindelsen er
>personlig, saa du maa ikke dele den med naboen, men gerne med to pc'er.

Hmm - jeg citerer fra Aftalevilkår for StofaNet Privat, 5.0 af
00.01.13:
---------------------------------------------------------------------
2.2.
Abonnenten [...] må alene benytte den af Telia Stofa udleverede IP
adresse

3.3.
Tilslutningen må kun anvendes til én pc, medmindre der er tegnet
tillægsabonnement. Telia Stofa har ret til at foretage inspektion
---------------------------------------------------------------------

BTW: jeg har ikke kunnet *sende* news gennem dem siden i aftes. Får:

Error reported by Server: 441 Posting Failed (Server Configuration
Problem).

Er jeg alene?


Mogens (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-01-01 13:48

On Sat, 13 Jan 2001 08:32:33 GMT, Peter Loumann
<pelo@mail1.stofanet.dk> wrote:

>BTW: jeg har ikke kunnet *sende* news gennem dem siden i aftes. Får:
>
>Error reported by Server: 441 Posting Failed (Server Configuration
>Problem).
>
>Er jeg alene?


Nej, jeg har samme problem med Stofa's news server.

Mvh Mogens

Steen Andersen (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Steen Andersen


Dato : 13-01-01 16:32

Nej, jeg har også news-bøvl med Stofa. Synes ikke det har kørt særlig godt i
et stykke tid.

Der var problemer ved juletid, som Stofa siger, de har udbedret, men jeg
synes stadig der kommer perioder med "No-flow" og andre problemer.

-Steen



Peter Loumann (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 13-01-01 20:12

On Sat, 13 Jan 2001 16:31:48 +0100, "Steen Andersen" <steen@dbs.dk>
wrote:

>Nej, jeg har også news-bøvl med Stofa. Synes ikke det har kørt særlig godt i
>et stykke tid. [...]synes stadig der kommer perioder med "No-flow"

Ja

Jeg er især ked af, at de mellem jul & nytår stoppede al flow i mine
de.*-grupper. Men de vedgår det ikke: skønt grupperne nu efterhånden
er tomme, forvinder de ikke ved refresh. Ganske vist kan jeg hente dem
ned på anden måde, men
- med en vigtig undtagelse
- uden ret til at skrive. Det er ret kreperligt. Vennerne må undre
sig.

Det er vel stadig også telias newsserver? Mon det kan nytte at spørge
nogen steder? I så fald hvor mon? Er der ikke noget med en www-kanal,
hvor man i princippet osse kan følge grupperne? Mon med ret til at
skrive? Evt. adresse?

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Lars Kyndi Laursen (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 13-01-01 20:16

On 13 jan 2001 Peter Loumann uttered some barely human sounds which I was
able to translate into <nn916tks686di411k53egjgpp7an2l3aaj@4ax.com>:

>On Sat, 13 Jan 2001 16:31:48 +0100, "Steen Andersen" <steen@dbs.dk>
>wrote:
>
>>Nej, jeg har også news-bøvl med Stofa. Synes ikke det har kørt særlig
>>godt i et stykke tid. [...]synes stadig der kommer perioder med
>>"No-flow"
>
>Ja
>
>Jeg er især ked af, at de mellem jul & nytår stoppede al flow i mine
>de.*-grupper. Men de vedgår det ikke: skønt grupperne nu efterhånden
>er tomme, forvinder de ikke ved refresh. Ganske vist kan jeg hente dem
>ned på anden måde, men
>- med en vigtig undtagelse
>- uden ret til at skrive. Det er ret kreperligt. Vennerne må undre
>sig.
>
>Det er vel stadig også telias newsserver? Mon det kan nytte at spørge
>nogen steder? I så fald hvor mon? Er der ikke noget med en www-kanal,
>hvor man i princippet osse kan følge grupperne? Mon med ret til at
>skrive? Evt. adresse?

Fra Stofanets driftstatus mailingliste:

12/12-00

Der er d. 11/12 2000 konstateret problemer med News Serveren for StofaNET
kunder. Fejlen bevirker, at der ikke bliver posteret nye news indlæg i
nyhedsgrupperne.

Newsmaster hos Telia er blevet informeret. Vi forventer en hurtig løsning
af problemet.

Beklager ventetiden.

13/12-01

Der er fortsat problemer med News serveren. Problemer kan desværre kun
løses ved udskiftning af hardware.

Denne hardware er bestilt, og vi afventer nu levering.

Der kan desværre ikke gives nogen tidshorisont, men der arbejdes hårdt på
sagen.



--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

Lars Kyndi Laursen (13-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 13-01-01 22:00

On 13 jan 2001 Lars Kyndi Laursen uttered some barely human sounds which I
was able to translate into <Xns9028CD4D91896larskyndidk@194.182.148.146>:

>13/12-01
13/12-00, selvfølgelig

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

--=FUCKER=-- (12-01-2001)
Kommentar
Fra : --=FUCKER=--


Dato : 12-01-01 23:19

Du må IKKE dele forbindelsen mellem 2 computere ifølge stofas betingelser,
ligemeget om du selv ejer begge computere eller ej.

"Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:93nkv9$lpk$1@news.inet.tele.dk...
> I min antenneforening påtænker man at anskaffe Telia Stofanet, det lyder
jo
> meget fint med en mådnedspris på 200 for 1-2 mbit forbindelse, med op til
> 4000 mb DL. Jeg har dog et par spørgsmål:
> Kan forbindelsen deles mellem 2 computere vha. f.eks. en switch?
> Er man garanteret den høje båndbredde de lover, eller er den til deling
> mellem brugerne??
> Mvh.
> Christian
>
>
>
>



born to rock (13-01-2001)
Kommentar
Fra : born to rock


Dato : 13-01-01 15:43

Hej du må gerne dele din Stofanetforbindelse mellem 2 maskine , dog skal
modemmet gå være monteret den første maskine. det vil sige at hvis du selv
kan finde ud af at lave deling af internetforbindelse gennem den første
maskine er det helt iorden , men der er ingen support at hente ved Stofa.


Mvh
"Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:93nkv9$lpk$1@news.inet.tele.dk...
> I min antenneforening påtænker man at anskaffe Telia Stofanet, det lyder
jo
> meget fint med en mådnedspris på 200 for 1-2 mbit forbindelse, med op til
> 4000 mb DL. Jeg har dog et par spørgsmål:
> Kan forbindelsen deles mellem 2 computere vha. f.eks. en switch?
> Er man garanteret den høje båndbredde de lover, eller er den til deling
> mellem brugerne??
> Mvh.
> Christian
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste