/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
Udbyder med IMAP service og adgang til por~
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 15:05

Hejsa,

Nu er jeg snart godt træt af TDC og deres elendige ADSL-support.
Bevarre's deres tekniske-tekniske support er sådanset ok, men den har
lige fortalt mig at deres SMTP-relay ikke vil komme op at køre igen
efter den er gået i smadder. Så nu kan jeg ikke få emails ind til min
egen server på port 25 længere.

Nå... slut med TDC. Ny udbyder.

Jeg leder efter en udbyder der tilbyder i det mindste et SMTP-relay, men
også gerne åbent direkte til port 25 på mit IP.
Derudover ville det være fedt, hvis jeg kunne få en IMAP - gerne
IMAP/SSL - postkasse istedet for den gængse POP3-ting man får stukket ud.

Hvem/hvilken udbyder tilbyder det?

Peter


 
 
Jesper Skriver (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 22-08-02 16:48

On Thu, 22 Aug 2002 16:05:20 +0200, Peter Mogensen wrote:
> Hejsa,
>
> Nu er jeg snart godt træt af TDC og deres elendige ADSL-support.
> Bevarre's deres tekniske-tekniske support er sådanset ok, men den har
> lige fortalt mig at deres SMTP-relay ikke vil komme op at køre igen
> efter den er gået i smadder. Så nu kan jeg ikke få emails ind til min
> egen server på port 25 længere.

Øh, virker da fint

jesper@freesbee:/home2/jesper> telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 195.41.53.68...
Connected to backup-mx.post.tele.dk.
Escape character is '^]'.
220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
quit
221 Bye

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 18:05

Jesper Skriver wrote:

> Øh, virker da fint
>
> jesper@freesbee:/home2/jesper> telnet backup-mx.post.tele.dk 25
> Trying 195.41.53.68...
> Connected to backup-mx.post.tele.dk.
> Escape character is '^]'.
> 220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
> quit
> 221 Bye
>

Har du prøvet at fortsætte?

Kan du få den til at sige andet end

501 Bad address syntax

... til din MAIL from: ????



Andreas Plesner Jaco~ (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 22-08-02 18:08

In article <3D6519C9.9060305@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:
>>
>> jesper@freesbee:/home2/jesper> telnet backup-mx.post.tele.dk 25
>> 220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
>
> Kan du få den til at sige andet end
>
> 501 Bad address syntax
>
> .. til din MAIL from: ????

$ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 195.41.53.68...
Connected to fupA.post.tele.dk.
Escape character is '^]'.
220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
helo test
250 fupA.post.tele.dk
mail from:<apj@daarligstil.dk>
250 Ok

--
Andreas Plesner Jacobsen | Premature optimization is the root of all evil.
|    -- D.E. Knuth

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 18:31

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> $ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
> Trying 195.41.53.68...
> Connected to fupA.post.tele.dk.
> Escape character is '^]'.
> 220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
> helo test
> 250 fupA.post.tele.dk
> mail from:<apj@daarligstil.dk>
> 250 Ok
>

Du har ret... det får jeg også hvis jeg bruger din syntax (skulle bare
ikke være nødvendigt).

Men da ingen af mine mail-programmer har held med at få en mail igennem
den alligeve hvis jeg sætter dem om til at bruge den som SMTP-server, så
er det egentlig ret ligemeget.
TDC har sagt at de ikke yder support på den funktion... og jeg kan ikke
leve med at min internetudbyder er ligeglad med om jeg kan få traffik på
port 25.

Peter


Andreas Plesner Jaco~ (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 22-08-02 18:34

In article <3D651FDB.9080302@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:
> Andreas Plesner Jacobsen wrote:
>> $ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
>> Trying 195.41.53.68...
>> Connected to fupA.post.tele.dk.
>> Escape character is '^]'.
>> 220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
>> helo test
>> 250 fupA.post.tele.dk
>> mail from:<apj@daarligstil.dk>
>> 250 Ok
>
> Du har ret... det får jeg også hvis jeg bruger din syntax (skulle bare
> ikke være nødvendigt).

Jo. Læs RFC 2821.

> Men da ingen af mine mail-programmer har held med at få en mail igennem
> den alligeve hvis jeg sætter dem om til at bruge den som SMTP-server, så
> er det egentlig ret ligemeget.

Øeh? Den skal da kun levere til domæner der sidder på en NE linie?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Remember, UNIX spelled backwards is XINU.
|    -- Mt.

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 21:19

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> In article <3D651FDB.9080302@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:
>>Du har ret... det får jeg også hvis jeg bruger din syntax (skulle bare
>>ikke være nødvendigt).
>
>
> Jo. Læs RFC 2821.

Sørme ja... Så har jeg lært noget nyt idag. Jeg har ellers snakket SMTP
i mange år uden at støde ind i et eneste problem ved at undlade "<" og ">".

ok... men jeg kan se på min pakke-sniffer at pine faktisk bruger den
korrekte syntax, men der kommer stadig ikke mail igennem.
Mit modtager domæne har primær MX sat til et IP på ADSL-nettet.

Peter


Simon Skals (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 22-08-02 21:21

It seems Peter Mogensen wrote:
> ok... men jeg kan se på min pakke-sniffer at pine faktisk bruger den
> korrekte syntax, men der kommer stadig ikke mail igennem.
> Mit modtager domæne har primær MX sat til et IP på ADSL-nettet.

Du skal ikke bruge backup-mx.post.tele.dk som SMTP-server fra dit
eget mailprogram.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Andreas Plesner Jaco~ (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 22-08-02 21:22

In article <3D65474A.6060305@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:

>>>Du har ret... det får jeg også hvis jeg bruger din syntax (skulle bare
>>>ikke være nødvendigt).
>>
>> Jo. Læs RFC 2821.
>
> Sørme ja... Så har jeg lært noget nyt idag. Jeg har ellers snakket SMTP
> i mange år uden at støde ind i et eneste problem ved at undlade "<" og ">".
>
> ok... men jeg kan se på min pakke-sniffer at pine faktisk bruger den
> korrekte syntax, men der kommer stadig ikke mail igennem.
> Mit modtager domæne har primær MX sat til et IP på ADSL-nettet.

Hvilket domæne? mail.mutex.dk er vist på en Pro@ccess, og der skal man
ikke bruge backup-mx mig bekendt, ihvertfald kan man sagtens komme
igennem til port 25 på den server.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You're using a keyboard! How quaint!

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 21:34

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Hvilket domæne? mail.mutex.dk er vist på en Pro@ccess, og der skal man
> ikke bruge backup-mx mig bekendt, ihvertfald kan man sagtens komme
> igennem til port 25 på den server.


;; QUESTION SECTION:
;bigendian.dk. IN MX

;; ANSWER SECTION:
bigendian.dk. 39216 IN MX 10 bigendian.dk.
bigendian.dk. 39216 IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.


Andreas Plesner Jaco~ (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 22-08-02 21:37

In article <3D654AC2.1060603@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:
>
>> Hvilket domæne?
>
> bigendian.dk

$ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 195.41.53.68...
Connected to fupA.post.tele.dk.
Escape character is '^]'.
220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
helo hest
250 fupA.post.tele.dk
mail from:<apj@nerd.dk>
250 Ok
rcpt to:<nogen@bigendian.dk>
250 Ok

--
Andreas Plesner Jacobsen | The Fifth Rule:
| You have taken yourself too seriously.

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 22:08

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> In article <3D654AC2.1060603@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:
>
>>>Hvilket domæne?
>>
>>bigendian.dk
>
>
> $ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
> Trying 195.41.53.68...
> Connected to fupA.post.tele.dk.
> Escape character is '^]'.
> 220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
> helo hest
> 250 fupA.post.tele.dk
> mail from:<apj@nerd.dk>
> 250 Ok
> rcpt to:<nogen@bigendian.dk>
> 250 Ok
>

Ja.. netop!
Men hvor ?!?!?! bliver min mail af... backup-mx.post.tele.dk kontakter
ikke min mail-server.
Hmmmm... jeg fik lige en skummel mistanke. Argghhh.... Min firewall har
været rebootet og den havde ikke længere åbent for port 25. :((((

Et par dage efter opdager jeg at der er problemer med mail og tester min
egen server og backup-mx'en via telnet... - den er så tilfældigvis mere
pernitten med SMTP-syntax'en end jeg har oplevet før, så jeg forfølger
problemet i den retning og glemmer at checke min firewall.
- hulk! Tak for hjælpen alle.

Men jeg overvejer nu stadig en anden udbyder. Jeg har haft kig på UNI-2.
Det ser ligefrem ud til at være billigere og jeg har før haft gode
erfaringer med deres support.

Peter


Ivar Madsen (24-08-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 24-08-02 10:34

On Thu, 22 Aug 2002 17:33:47 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Øeh? Den skal da kun levere til domæner der sidder på en NE linie?

Den skal også virke med BB, det er en service TDC Tele Danmark har
købt af TDC Internet.
Hvis ikke TDC har blokket, så virker den også for P@ kunder, men det
er en manglende tanke[1] da den blev sat op.

[1] P@ kunder har ikke blokket for port TCP25 og har derfor ikke
behov for dens filterfunktion, og mailbackup er et tillægsprodukt til
P@.


--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Jesper Skriver (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 22-08-02 19:11

On Thu, 22 Aug 2002 19:31:07 +0200, Peter Mogensen wrote:

> Du har ret... det får jeg også hvis jeg bruger din syntax (skulle bare
> ikke være nødvendigt).

Jo.

> Men da ingen af mine mail-programmer har held med at få en mail
> igennem den alligeve hvis jeg sætter dem om til at bruge den som
> SMTP-server, så er det egentlig ret ligemeget.

Den er *IKKE* en smart host - og skal derfor ikke bruges som SMTP server
i dit mail program

> TDC har sagt at de ikke yder support på den funktion... og jeg kan
> ikke leve med at min internetudbyder er ligeglad med om jeg kan få
> traffik på port 25.

Du misforstår noget.

Lad os lige starte med at du forklarer hvad du gerne vil opnå ?

Men kort sagt, hvis du har et domæne eksempel.dk, så og din
mailserver har ip adressen X.X.X.X, så skal de konfigureres som
følgende i DNS

eksempel.dk. IN MX 10 mail
eksempel.dk. IN MX 10 backup-mx.post.tele.dk.
mail.eksempel.dk. IN A X.X.X.X

Og du kan selv bruge din mailserver til at sende mail via - du kan
også vælge at bruge en af TDC's smart hosts

pasmtp.tele.dk
smtp.mail.dk

Men du må *IKKE* bruge backup-mx.post.tele.dk

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 21:33

Jesper Skriver wrote:
> Jo.

I stand corrected.

>>Men da ingen af mine mail-programmer har held med at få en mail
>>igennem den alligeve hvis jeg sætter dem om til at bruge den som
>>SMTP-server, så er det egentlig ret ligemeget.
>
>
> Den er *IKKE* en smart host - og skal derfor ikke bruges som SMTP server
> i dit mail program

Hmm... hvis jeg sender en mail til en adresse hvor primær MX'en er et IP
på ADSL-nettet og sekundær MX er backup-mx.post.tele.dk, så burde det
da være det samme SMTP, der bliver snakket ???
Jeg er godt klar over at den ikke kan erstatte mail.tele.dk som almen
SMTP-server.

> Du misforstår noget.

Hmm...

> Lad os lige starte med at du forklarer hvad du gerne vil opnå ?
>
> Men kort sagt, hvis du har et domæne eksempel.dk, så og din
> mailserver har ip adressen X.X.X.X, så skal de konfigureres som
> følgende i DNS
>
> eksempel.dk. IN MX 10 mail
> eksempel.dk. IN MX 10 backup-mx.post.tele.dk.
> mail.eksempel.dk. IN A X.X.X.X

jep...


> Og du kan selv bruge din mailserver til at sende mail via - du kan
> også vælge at bruge en af TDC's smart hosts
>
> pasmtp.tele.dk
> smtp.mail.dk

jep...men det er ikke udgående post der er mit problem.

> Men du må *IKKE* bruge backup-mx.post.tele.dk

Det gør jeg heller ikke.. kun til at teste den med:

$ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 195.41.53.68...
Connected to fupA.post.tele.dk (195.41.53.68).
Escape character is '^]'.
220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
HELO tdcadsl.dk
250 fupA.post.tele.dk
MAIL FROM:<apm@tdcadsl.dk>
250 Ok
RCPT TO:<apm@eksempel.dk>
250 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
blablabla....
...


Men den afleverer ikke posten!?



Ivar Madsen (24-08-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 24-08-02 10:47

On 22 Aug 2002 18:10:49 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>eksempel.dk. IN MX 10 mail
>eksempel.dk. IN MX 10 backup-mx.post.tele.dk.
>mail.eksempel.dk. IN A X.X.X.X

Vil det virke? skulle det ikke have været

eksempel.dk. IN MX 10 mail.eksempel.dk.

Eller vil mailserver der slår MX op, forvente at mail. er et subdomæne
til maildomænet her eksempel.dk. ?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Jesper Dybdal (24-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 24-08-02 11:09

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>On 22 Aug 2002 18:10:49 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
>
>>eksempel.dk. IN MX 10 mail
>>eksempel.dk. IN MX 10 backup-mx.post.tele.dk.
>>mail.eksempel.dk. IN A X.X.X.X
>
>Vil det virke? skulle det ikke have været
>
>eksempel.dk. IN MX 10 mail.eksempel.dk.
>
>Eller vil mailserver der slår MX op, forvente at mail. er et subdomæne
>til maildomænet her eksempel.dk. ?

Hvis ovenstående står i zonefilen for eksempel.dk, så er "mail" (normalt,
hvis man ikke har valgt noget andet med "$ORIGIN") bare en forkortelse for
"mail.eksempel.dk.", og det betyder præcis det samme. DNS-serveren sender
samme svar for de to - mailserveren ser ingen forskel.

Det er punktummet sidst i "mail.eksempel.dk." der betyder at det er et
fuldt navn. Den sidste linje kunne også have været
mail IN A X.X.X.X

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Jesper Dybdal (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 22-08-02 21:55

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Men da ingen af mine mail-programmer har held med at få en mail igennem
>den alligeve hvis jeg sætter dem om til at bruge den som SMTP-server, så
>er det egentlig ret ligemeget.

Du skal ikke bruge backup-mx til udgående post - den vil kun levere til
servere på TDC's net.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Peter Mogensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-08-02 21:58

Jesper Dybdal wrote:

> Du skal ikke bruge backup-mx til udgående post - den vil kun levere til
> servere på TDC's net.

ja ja ja.... det er jo også det jeg gør :)






Knud Winckelmann (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 22-08-02 16:53

Således skrev Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> i
dk.edb.internet.udbydere Thu, 22 Aug 2002 16:05:20 +0200:

>Bevarre's deres tekniske-tekniske support er sådanset ok, men den har
>lige fortalt mig at deres SMTP-relay ikke vil komme op at køre igen
>efter den er gået i smadder. Så nu kan jeg ikke få emails ind til min
>egen server på port 25 længere.

backup-mx.post.tele.dk virker fint på min NE i dette øjeblik.

Knud
--
7.194436287 = inverse hyperbolic cosine of the Beast

Elmo Jensen (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Elmo Jensen


Dato : 22-08-02 20:36

Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no>
skrev i en meddelelse news:3D64EFA0.3000206@nospam.no...

[....]
> efter den er gået i smadder. Så nu kan jeg ikke få emails ind til min
> egen server på port 25 længere.
[....]

Jeg har da tre domæner kørende med egen web- og mailserver og det fungerer da uden problemer.

Mvh. Elmo Jensen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste