/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
5,5m gummibåd
Fra : Susanne og Erling Fr~


Dato : 10-07-02 04:58

Er der nogen der har erfaring med en 5,5m gummibåd med fast bund og 90 hk,
kan den få 8 mand med udstyr op og plane?
Erling



 
 
Claus Thybo (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Thybo


Dato : 10-07-02 10:51

8 mand i en 5.5 meter gummibåd virker af meget. Er den meget bred, vil der
nok max kunne være 6 dykkere i den. 90hk virker rimeligt for båden men du
skal nok ikke regne med 8 dykkere.

mvh
Claus Thybo

"Susanne og Erling Friis" <sefriis@12move.dk> wrote in message
news:p9IW8.211$QP6.66687@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der har erfaring med en 5,5m gummibåd med fast bund og 90 hk,
> kan den få 8 mand med udstyr op og plane?
> Erling
>
>



jk (19-07-2002)
Kommentar
Fra : jk


Dato : 19-07-02 10:12

Hejsa !

Vi har selv en QS. 430 m/40 HK, og der har vi været 5dykkere i , det
tog lidt tid men den kom da op og plane (dog må der helst ikke være bølger
så jeg tror godt at det kan lade sig gøre, selvom 8pers. lyder af meget
!

Mvh.
Jesper k

"Susanne og Erling Friis" <sefriis@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:p9IW8.211$QP6.66687@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der har erfaring med en 5,5m gummibåd med fast bund og 90 hk,
> kan den få 8 mand med udstyr op og plane?
> Erling
>
>



Nikolaj østergaard J~ (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj østergaard J~


Dato : 22-07-02 17:53

det er umuligt at udtale sig om uden at vide noget om skrogform og
skrue-stigning...

jeg kender en der har en 5,5 meter rib med 90 hk.. den planer fint med 8
dykkere og en bådfører...

den har meget lille skrue og sejler derfor kun 26 knob...

min egen rib er 4,7 meter og har 65 hk... den planer med max 6
dykkere... og så går det lidt trægt.. (den har dog også et vandballast
system i skroget)...

planingsvanskeligheder kan afhjælpes ved motering af en mindre skrue
(eller mindre stigning)...

maksimum omdrejningstal opnås herefter hurtigere med mindre topfart som
resultat....


nøj


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Rene S. Nielsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Rene S. Nielsen


Dato : 23-07-02 22:15

Hej

Jeg er rimelig ny i gruppen, men har en del erfaring med dette emne.

Jeg har selv en 6 meter RIB med en 115 HK Yamaha.

Med 6 dykkere og dobbelt flaskesæt, kommer den rimelig hurtigt op at plane
og "normal" farten ligger på mellem 20 og 26 knob.

Med 8 dykkere med dobbelt flasker, kan det ikke lade sig gøre. Max fart 12
knob, og den planer ikke

Håber det hjælper
Mvh
Rene S. Nielsen



"Susanne og Erling Friis" <sefriis@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:p9IW8.211$QP6.66687@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der har erfaring med en 5,5m gummibåd med fast bund og 90 hk,
> kan den få 8 mand med udstyr op og plane?
> Erling
>
>



Allan Hansen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 24-07-02 08:55


Rene S. Nielsen <renesn@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3dc897$0$11815$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har selv en 6 meter RIB med en 115 HK Yamaha.
> Med 6 dykkere og dobbelt flaskesæt, kommer den rimelig hurtigt op at plane
> og "normal" farten ligger på mellem 20 og 26 knob.
> Med 8 dykkere med dobbelt flasker, kan det ikke lade sig gøre. Max fart 12
> knob, og den planer ikke

Uden at kende din båd og motor vil jeg gætte på at du kan løse problemet
hvis der er et ) med at kunne plane med 8 dykkere ved at skifte til en
trækskrue d.v.s en skrue med mindre stigning i tommer. "Normalfarten" bliver
selvfølgelig lidt lavere. Desværre er en skrue jo dyr så måske kender du en
der har en du kan låne/prøve.

Allan Hansen



Rene S. Nielsen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Rene S. Nielsen


Dato : 24-07-02 22:45

Hej Allan

Det er ganske rigtigt at dette er en mulighed, men da jeg allerede er nede
på en 19" propel, (det er ihvertfald hvad der står på den), og bådens vægt
taget i betragtning skulle denne kunne sejle med en 21".

Men jeg har overvjet at prøve med en af de der komposit propeller, hvor man
selv kan justere stigningen, er der nogen som har erfaring med dem.

Mvh
Rene



"Allan Hansen" <alhansen@rh.dk> skrev i en meddelelse
news:ahlmg1$1ca$1@sunsite.dk...
>
> Rene S. Nielsen <renesn@image.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d3dc897$0$11815$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg har selv en 6 meter RIB med en 115 HK Yamaha.
> > Med 6 dykkere og dobbelt flaskesæt, kommer den rimelig hurtigt op at
plane
> > og "normal" farten ligger på mellem 20 og 26 knob.
> > Med 8 dykkere med dobbelt flasker, kan det ikke lade sig gøre. Max fart
12
> > knob, og den planer ikke
>
> Uden at kende din båd og motor vil jeg gætte på at du kan løse problemet
> hvis der er et ) med at kunne plane med 8 dykkere ved at skifte til en
> trækskrue d.v.s en skrue med mindre stigning i tommer. "Normalfarten"
bliver
> selvfølgelig lidt lavere. Desværre er en skrue jo dyr så måske kender du
en
> der har en du kan låne/prøve.
>
> Allan Hansen
>
>



Allan Hansen (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 25-07-02 10:12


Rene S. Nielsen <renesn@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3f2108$0$80793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er ganske rigtigt at dette er en mulighed, men da jeg allerede er nede
> på en 19" propel, (det er ihvertfald hvad der står på den), og bådens vægt
> taget i betragtning skulle denne kunne sejle med en 21".

19" og 21" er til vores både en racerpropel der bruges til en speedbåd der
ikke vejer noget. 15" og 17" er mere anvendeligt når man tager i betragtning
at båden er lastet med en vægt op til 1200-1500 Kg. Det kan jo godt være at
propellen flytter 19 tommer vand pr omdrejning men hvor mange omdrejninger
pr min kan du få din motor op henholdsvis med 6 og 8 dykkere ? Det er nok
derfor du ikke kan få den til at plane med 8 dykkere da du ikke kan få
omdrejninger nok. I manualen til motoren kan man tit finde oplysninger om
hvilke omdrejninger hvor motoren arbejder bedst og giver maksimal effekt.

> Men jeg har overvjet at prøve med en af de der komposit propeller, hvor
man
> selv kan justere stigningen, er der nogen som har erfaring med dem.

Vi har også overvejet disse men de virker ligeså pop-smarte som de vinger
man kan sætte på motoren for at få den til at plane lettere og hurtigere
vi har vist stadig et sæt liggende i garagen. vi vil gerne sælge dem, de
giver god benzin økonomi og en fantastisk hurtig og effektiv planing
)))))) )

Allan Hansen




Jens Olsen (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 25-07-02 22:55

"Allan Hansen" <REMOVETHISalhansen@rh.dk> wrote in message news:<ahofdu$ptu$1@sunsite.dk>...
> > Men jeg har overvjet at prøve med en af de der komposit propeller, hvor
> man
> > selv kan justere stigningen, er der nogen som har erfaring med dem.
>
> Vi har også overvejet disse men de virker ligeså pop-smarte som de vinger
> man kan sætte på motoren for at få den til at plane lettere og hurtigere

Jeg kender en der netp har investeret i sådan en propel. Så jeg kan da
rapportere tilbage når han har fået lidt erfaring med den.

jens Olsen

Nikolaj østergaard J~ (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj østergaard J~


Dato : 25-07-02 12:03

drop den justerbare propel..... Det er legetøj ....

husk lige at regne vægten af dykkere og udstyr med .... ikke kun bådens
vægt....

køb dig en rustfri stål - propel -.... det er det eneste det dur....

alu-skruer vibrerer hvilket nedsætter den overførte effekt ... specielt
under accelerationen..






Stainless Steel Rules


nøj


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Rene S. Nielsen (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Rene S. Nielsen


Dato : 26-07-02 20:25

De der finner til at sætte på kavitationsplader tror jeg nu nok er noget hø,
men måske hvis motoren er monteret for langt nede på hækken.

Når jeg sejler med 6 dykkere med dobbeltflaskesæt, så er der ingen
problemmer. Der går motoren 4300 omdrejninger, og uden dykkere, med en
person ombord går den 5100.
Manualen anbefaler mellem 5000 og 5500 omdrejninger, så det burde være ok.

Problemmet med 8 dykkere og dobbelt flaske sæt er jo helt klart vægten. den
nærmer sig jo 2 tons.

Jeg tror man bare skal sige at der er et maximum på antallet af dykkere som
kan komme med. På den måde bliver der også lidt mere plads til at få sit
udstyr på.

En helt anden ting er, at man kan jo ikke bare blive ved med at smide
dykkere ned i båden. efter princippet - Vi kan jo sagtens være der, vi
sidder bare lidt mere tæt. Der er jo en maximum vægt grænse fra fabrikken,
som er sat for at sikre en forsat stabilitet af båden, selv hvis vejret ikke
holde havblik på vejen hjem.

Jeg har før haft en meget lille gummibåd på slæb hjem, efter 5 dykkere var
sejlet ud i godt vejr i en 3 meter gummibåd. Vejret var bare ikke så godt da
de skulle hjem.

Så lad os holde vægtgrænserne inden for rammerne, og så ellers lave noget
hyggeligt og sikkert dykning, med måske ikke så mange dykkere af gangen.

Og ang. en stål propel, så er det desværre nok det sidste jeg vil montere på
min moter.
Jeg kunne godt finde på at have en stål propel liggende som extra i min
værktøjskasse (Ja, det er en stor kasse). Problemmet er at hvis man skulle
være uheldig at ramme et aller andet med en stålpropel, så er den kraftigere
en gearet på moteren. DVS. hvis der er noget som går i stykker, så er det
gearet og ikke propellen.
Fidusen med kompositpropellen, skulle være at det som udgangspunkt er en 4
bladet, men kan laves om til en 2 bladet, hvis man skulle knække et blad.
(Jeg ved godt at man så sikkert vil knække dem alle sammen.) Den anden
fordel skulle være at man når man skal dykke sætter stigningen ned, og når
man skal ud og sejle stærkt ændre stigningen. Den sidste fordel er at den
kun koster det halve af en alm. propel (ihvertfald efter de priser jeg har
fået).

Sikker dykning

Rene S. Nielsen.


PS. Jeg er lige kommet hjem fra et fantastisk dyk på Kanon vreget i det
nordlige Øresund. Ingen strøm





Nikolaj østergaard J~ (29-07-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj østergaard J~


Dato : 29-07-02 21:20

på alle udenbordsmotorer jeg kender til sidder der enten en "knækstift"
eller en "gummimuffe" i forbindelse med kraftoverførslen fra gearet til
propellen.... dermed ødelægges gearet ikke før propellen...

endvidere drejede det sig om at øge acc. og ikke sikre motoren ved
kolision...

der er ingen tvivl om at stålpropeller er overlegne på alt undtagen
prisen......


prøv det !!!


nøj


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste